به نظر شما بهترین رشته تحصیلی در انگلیس کدام است؟ در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم برترین رشته‌های تحصیلی در انگلستان را معرفی کنیم. شاید نخستین جوابی که به ذهنتان می‌رسد این باشد که هر رشته‌ای در دانشگاه‌های این کشور بهترین است و ارزش مهاجرت دارد، اما منظور ما از بهترین رشته تحصیلی در انگلیس چیست؟

هیچ شکی در بهترین بودن کشور انگلستان و دانشگاه‌های آن به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی وجود ندارد. از هرچه که بگذریم، به این راحتی نمی‌توان از زیر سایه دانشگاه‌های معروفی مانند آکسفورد و کمبریج بیرون آمد اما به طبع در دانشگاه‌های هر کشور تعدادی رشته تحصیلی و برنامه آموزشی وجود دارد که یک سر و گردن از دیگر رشته‌ها بالاتر هستند.

معیار این بهترین بودن کدام است؟ چه عواملی در نظر گرفته می‌شود تا لیستی از بهترین رشته تحصیلی در انگلیس یا هر کشور دیگری تهیه کنیم؟ پیش از هر چیز کیفیت آموزش در آن رشته اهمیت بسیار زیادی دارد. اینکه دانشگاه‌های انگلیس رشته تحصیلی مورد نظر را با چه کیفیتی، چه سطحی از اساتید و در چه مقاطعی برگزار می‌کنند. قدمت تدریس یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌های انگلیس می‌تواند نشانه‌ای قوت و اعتبار آن باشد.

یکی دیگر از این عوامل، جایگاه رشته تحصیلی مورد نظر و فارغ‌التحصیلان آن در نظام اجتماعی و فرهنگی یا بازار تجاری کشور محل تحصیل می‌باشد. برای مثال رشته مد و طراحی داخلی در کشورهایی طرفداران بسیاری دارد که پیشینه فرهنگی غنی در این زمینه داشته و همواره به عنوان خواستگاه هنر شناخته شده‌اند. 

علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب بهترین رشته تحصیلی در انگلیس یا هر کشور دیگری، بازار کار فارغ‌التحصیلان آن رشته و میانگین درآمد آن‌ها از سطح تازه‌کار تا مجرب می‌باشد. اهمیت این عامل زمانی روشن می‌شود که یک دانشجوی مهاجر پس از اتمام تحصیل خود مجبور به ترک کشور انگلیس می‌شود و تنها راه نجات او پیدا کردن یک کار تمام وقت و قانونی در بازه زمانی محدود است.

با این اوصاف، اگر متقاضی ادامه تحصیل در انگلیس هستیم احتمالا برای موفقیت در این مسیر پر پیچ و خم باید از ابتدا زیر پای خود را محکم نموده و سختی‌های مهاجرت را به امید تحصیل در یکی از بهترین رشته های تحصیلی در انگلیس به جان بخریم. حال می‌خواهیم بدانیم این بهترین رشته تحصیلی خوشبخت کدام است؟

بهترین رشته تحصیلی در انگلیس

بهترین رشته تحصیلی در انگلیس

در تمام انگلستان دانشگاه‌‌ها به دلیل کیفیت بالای تدریس و گستردگی تحقیقات، در سطح بین‌المللی شهرت دارند. همانطور که رتبه‌بندی دانشگاه‌‌های جهانی (QS) نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از مراکز آموزش عالی این کشور در میان بهترین های جهان قرار گرفته‌اند. این استاندارد بالا با استخدام بهترین اساتید، دقت در جذب دانشجویان ممتاز، ساختن پردیس‌های مجهز و اطمینان از توزیع عادلانه خدمات تحصیلی هر روز در حال ارتقاء است.

پیش از این در محتوای رشته های پولساز در انگلیس، پردرآمدترین رشته تحصیلی در این کشور را شناختیم حال می‌خواهیم بر اساس نتایج منتشر شده در سایت‌های معتبر مانند study-uk.com یا bachelorsportal.com با لیستی از بهترین رشته تحصیلی در انگلیس آشنا شویم. 

به طور کلی بهترین رشته تحصیلی در انگلیس را می‌توان حول محور حوزه‌های مرتبط با مدیریت کسب و کار، مهندسی، فناوری اطلاعات، حقوق و هنر دانست. اگر بخواهیم با دقت بیشتری بر این حوزه‌ها تمرکز کنیم نتایج به شرح زیر خواهد بود:

حوزه تجارت

برنامه‌های آموزشی مرتبط با کسب و کار در صدر لیست محبوب‌ترین رشته تحصیلی در انگلیس قرار دارند. مدارس کسب و کار انگلستان به لطف قدمت زیاد و تاریخچه غنی خود در آموزش بهترین متخصصان تجارت آینده، از شهرت بین‌المللی برخوردار هستند. 

بهترین مدارک تحصیلی دانشگاه‌های انگلیس در حوزه تجارت:
مدیریت کسب و کار
اقتصاد
امور مالی
تجارت بین‌الملل
بازاریابی
بانکداری
حسابداری

در سال‌های اخیر، دانشجویان بین‌المللی بسیاری به دلایل مختلف از جمله موقعیت برجسته در بازار مالی جهانی، سیستم آموزشی پیشرفته، تعدد نهادهای پیشرو در امور مالی، محیط کار چند فرهنگی و فرصت‌های شغلی استثنائی، انگلستان را به عنوان بهترین مقصد برای تحصیل در رشته‌های تجارت و مدیریت کسب و کار انتخاب نموده‌اند.

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده در حوزه مدیریت کسب و کار، بر اساس رده بندی رسمی ملی The Guardian2021 عبارتند از:
University of Exeter
Lancaster University
Nottingham Trent University
University of East Anglia
Strathclyde University
Coventry University

حوزه فنی و مهندسی

در طول تاریخ ریاضی‌دانان، مهندسان و دانشمندان انگلیسی در خط مقدم نوآوری فنون محاسباتی، ابداع قوانین فیزیک و تئوری‌های ریاضی بوده‌اند و بسیاری از روش‌های مدرن برای حل مسائل این حوزه توسط فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه‌های این کشور به دنیا شناسانده شده است. این دانش در طول زمان تعمیم یافته و اکنون رشته‌های زیر شاخه علوم ریاضیات و مهندسی را به بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه های انگلستان تبدیل نموده است.

بهترین مدارک تحصیلی دانشگاه‌های انگلیس در حوزه مهندسی:
مهندسی شیمی
هوانوردی
مهندسی زیستی
مهندسی عمران و محیط زیست
مهندس الکترونیک
مهندسی مکانیک

در حال حاضر اگر چرخ در مناطق تجاری بزرگ‌ترین شهرهای انگلیس و به ویژه پایتخت آن، لندن، بزنید احتمالا شعبه‌ای بزرگ از هر برند برجسته جهانی را خواهید یافت. شرکت‌های مهندسی بی‌شماری در انگلستان واقع شده‌اند که در تلاش برای برقراری ارتباط دانش بنیان با بهترین دانشگاه‌های این کشور در راستای ترکیب علم و عمل و با هدف پرورش نیروی کار نخبه و ماهر هستند. این دقیقا همان چیزی است که نشان دهنده بهترین بودن رشته تحصیلی مهندسی در انگلیس است.

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده در حوزه علوم مهندسی، بر اساس رده بندی رسمی ملی The Guardian2021 عبارتند از:
University of Nottingham
University of Bradford
Newcastle University
Bournemouth University
Swansea University

حوزه فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر

انگلیس در حال تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در حوزه آموزش فناوری اطلاعات و برنامه نویسی پیشرفته برای نرم‌افزارهای مهندسی و هوش مصنوعی می‌باشد. در دنیایی که همه چیز، حتی ابراز عواطف و احساسات انسانی، در حال دیجیتالی شدن است مهارت‌های کامپیوتری حرف اول را در لیست بهترین رشته تحصیلی در انگلیس و بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته دنیا می‌‌زند.

بهترین مدارک تحصیلی دانشگاه‌های انگلیس در حوزه فناوری اطلاعات (IT):
علوم کامپیوتر پیشرفته
مهندسی نرم افزار
امنیت سایبری
شبکه ها و سیستم ها
سیستم های اطلاعات کسب و کار

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده در حوزه فناوری اطلاعات، بر اساس رده بندی رسمی ملی The Guardian 2021 عبارتند از:
University of West London
Birmingham University
Southampton University
Sheffield University
University of Aberdeen

بهترین رشته های تحصیلی در انگلستان

حوزه حقوق و قوانین

یکی دیگر از حوزه‌های که می‌تواند مجموعه‌ای از بهترین رشته تحصیلی و فرصت شغلی را در انگلستان ارائه دهد، حوزه حقوق و قانون‌گذاری می‌باشد. رشته مطالعات حقوقی در انگلستان و به ویژه در میان دانشجویان بین‌المللی این کشور محبوبیت بالایی دارد. از جمله دلایل این بهترین بودن می‌توان به اعتبار بالای مدارک رشته حقوق در دانشگاه‌های انگلستان توسط کارفرمایان در سراسر جهان و سیستم حقوقی 900 ساله این کشور اشاره کرد.

همچنین باید بدانید که شما به عنوان یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق در انگلیس بیکار نخواهید ماند. به لطف تعدد شرکت‌های حقوقی بین‌المللی در این کشور، فارغ‌التحصیلان این حوزه می‌توانی خیلی زود و با دستمزد بالا وارد بازار کار شوند.

بهترین مدارک تحصیلی دانشگاه‌های انگلیس در حوزه حقوق و قانون‌گذاری:
حقوق (وکالت)
جرم شناسی
قانون کسب و کار
قانون مدنی
حقوق بین‌الملل
عدالت کیفری

اگر به شغل وکالت فکر می‌کنید باید بدانید که مدارک کدام دانشگاه‌های انگلیس در این رشته از بالاترین اعتبار برخوردار هستند. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده در حوزه حقوق و قوانین، بر اساس رده بندی رسمی ملی The Guardian 2021 عبارتند از:
Solent University
London South Bank University
Worcester University
Bangor University
University of West London

هنر

آخرین حوزه‌ای که می‌توان زیرشاخه‌های آن را به عنوان بهترین رشته تحصیلی در انگلیس معرفی نمود، حوزه هنر و فعالیت‌های نوین هنری می‌باشد. دوره‌های هنر همواره از محبوبیت فزاینده‌ای در میان دانشجویان با استعداد بین‌المللی برخوردار بوده است. دوره‌های آموزشی درخشان و محیط خلاقانه هنر که تحت حمایت تعداد زیادی از هنرمندان برجسته جهانی ارائه می‌شود، دانشگاه‌های انگلیس را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این حوزه تبدیل نموده است.

علاوه بر این شما با مدرکی در یکی از شاخه‌های هنری در انگلستان بیکار نخواهید بود. قطعاً فرصت‌های شغلی جذابی پیش روی شما قرار خواهند گرفت چرا که لندن همواره رویای پایتخت هنر و مد شدن را در سر داشته است.

بهترین مدارک تحصیلی دانشگاه‌های انگلیس در حوزه هنر عبارتند از:

هنرهای زیبا
تئاتر و اجرا
عکاسی
فیلم و فیلمنامه نویسی
موسیقی
طراحی گرافیک
نوشتن خلاق
مد و طراحی پارچه

طبق آمار رسمی در طول نزدیک به یک دهه گذشته بیش از 30220 دانشجوی بین‌المللی با هدف تحصیل در رشته هنرهای خلاق و طراحی پای در دانشکده‌های هنر سراسر انگلیس گذاشته‌اند. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده در حوزه هنر، بر اساس رده بندی رسمی ملی The Guardian2021 عبارتند از:

Goldsmiths University of London
University of London Metropolitan
University of Central Lancashire
Aberystwith University
Teesside University
University for the Creative Arts

ده رشته تحصیلی برتر در انگلیس

علاوه بر حوزه‌های موفق که هر یک تعدادی از بهترین تخصص و رشته تحصیلی در انگلیس را شامل می‌شوند، رشته‌های دیگری نیز وجود دارند که تحصیل در آن‌ها می‌تواند ضامن موفقیت شما در یک مهاجرت تحصیلی به انگلستان باشد. به ویژه اگر دانشجویی ممتاز هستید که از شرایط تحصیل رایگان در انگلیس برخوردار است، ادامه تحصیل در هر یک از این رشته ها می‌تواند آینده کاری و جایگاه علمی متفاوتی را پیش روی شما قرار دهد. 

اگر به دنبال شناسایی بهترین رشته تحصیلی به طور خاص و دقیق هستید، ده رشته تحصیلی برتر در دانشگاه‌های انگلستان را می‌توان از قرار زیر دانست:

مطالعات مدیریت

دوره‌های آموزشی مطالعات مدیریت اغلب شامل حال حوزه‌های مدیریت کسب و کار، مهمان‌داری، گردشگری و امور مالی می‌گردد. 

مطالعات بازرگانی

ترکیبی از یک دوره کسب و کار و مدیریت همه چیز را در مورد نحوه عملکرد بازارهای مالی و چگونگی توسعه مالی یک استارتاپ به شما آموزش می‌دهد.

علوم پزشکی 

طیف گسترده‌ای از رشته‌های علوم پزشکی از دندانپزشکی، پزشکی تا بینایی سنجی، فیزیوتراپی و ... از جمله بهترین رشته های تحصیلی در انگلیس می‌باشند.

تربیت بدنی

علوم ورزشی در کشور انگلستان در حال گذار از رکود نسبی به سمت شکوفا شدن است و به سرعت در حال پیشرفت در این منطقه می‌باشد. بر همین اساس رشته‌هایی مانند تربیت بدنی، ورزش درمانی، پزشکی ورزشی و حتی روزنامه‌نگاری ورزشی از جمله محبوب‌ترین رشته تحصیلی حال حاضر این کشور محسوب می‌شوند.

بهداشت و پیشگیری

رشته های مرتبط با بهداشت و پیشگری که در دانشگاه‌های انگلیس با اصطلاح پیش از درمان بالینی (Preclinical Medicine) شناخته می‌شوند یکی از بهترین رشته های تحصیلی در این کشور هستند که بازار کار بسیار مطلوبی دارند. رشته‌های مانند: آناتومی، فیزیولوژی، داروسازی، بهداشت خانواده، بهداشت محیط، تغذیه و ...

بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه های انگلیس

طراحی

رشته‌های محبوب مد، انیمیشن، طراحی بازی‌های رایانه‌ای، تصویر سازی و طراحی پارچه از بهترین‌های این بخش در انگلستان هستند.

کامپیوتر

در ارتباط با علوم کامپیوتر هوش مصنوعی، مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی و طراح سیستم‌های محاسباتی از جمله بهترین‌ رشته‌ تحصیلی در انگلیس می‌باشند.

حقوق

یک وکیل با مدرک معتبر از دانشگاه‌های برتر انگلستان هرگز در هیچ کجای جهان بیکار نخواهد بود.

روانشناسی

جایگاه مطالعات ذهن انسان‌ها همواره جایگاهی ارزشمند در دانشگاه‌های انگلیس و سایر کشورهای پیشرفته اروپایی داشته است. روانشناسی و مشاوره از جمله بهترین رشته تحصیلی در این کشور می‌باشد.

پرستاری

اگر از مراقبت و کمک به انسان‌ها لذت می‌برید و هم زمان رویای زندگی در انگلیس را در سر دارید رشته پرستاری می‌تواند گزینه مناسب شما باشد. رشته پرستاری با گرایش‌های بزرگسالان، کودکان، سلامت روان و توانبخشی از جمله بهترین رشته های تحصیلی در این کشور است.

سخن پایانی

موفقیت در یک مهاجرت تحصیلی تنها به رشته تحصیلی و رتبه دانشگاه محل تحصیل بستگی ندارد. مهاجرت یک انتخاب پیچیده است که اگر آگاهی درستی نسبت به مراحل، جزئیات و ریسک‌های آن نداشته باشیم می‌تواند مانند یک هندوانه در بسته شما را غافلگیر کند. مشاوران مجرب تیم مهاجرتی لتسگو یونی می‌توانند بازوی آگاه شما در این مسیر پیچیده باشند. کافیست با ما تماس بگیرید.