در این مطلب قصد داریم تا به شرح جزئیاتی نظیر پردرآمدترین شغل در ترکیه برای خانم ها و آقایان، کاریابی در ترکیه و لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه 2022 بپردازیم و شما را به عنوان یک شهروند خارجی در امر کسب و کار در کشور ترکیه راهنمایی کنیم.

پیش از این با شما در مجله تحصیلی لتس گو یونی درباره معایب و مزایای زندگی در ترکیه صحبت کردیم، اما این بار می خواهیم به سراغ موضوع جذاب و پرمخاطب"پردرآمدترین شغل در ترکیه برای خانم ها و آقایان" برویم؛ این بدین خاطر است که خیلی از افراد تمایل به اقامت، زندگی و کار در کشور ترکیه داشته و می خواهند این کشور اروپایی-آسیایی را سکوی پرش خود به مدارج بالاتر بین المللی قرار دهند.

شرایط کار در ترکیه

کاریابی در ترکیه

بنابر قوانین دولتی در کشور ترکیه، شهروندان خارجی برای کار در ترکیه نیاز به مجوز کار و یا همان ورک پرمیت دارند. معمولاً شهروندان بسیاری از کشورهای دنیا از طریق ویزای الکترونیکی و یا برچسب ویزای ترکیه به این کشور سفر کرده و براساس اعتبار ویزا خود برای کارت مجوز اقامت موقت خود در ترکیه درخواست می دهند.

اما از آنجایی که شهروندان ایرانی قادر هستند تا بدون ویزا به کشور ترکیه سفر کنند، نیازی به صرف زمان برای دریافت ویزای ترکیه ندارند، اما باید با اثبات داشتن شرایط اقامت موقت 6 ماهه یا یکساله، برای دریافت کارت اقامت ترکیه اقدام نمایند.

زمان قانونی اقامت توریستی شهروندان ایرانی در ترکیه، حداکثر 90 روز در هر بار ورود به این کشور تعیین شده و اقامت بیشتر نیازمند دریافت مجوز و هماهنگی با دولت ترکیه است، در غیر این صورت، فرد در هنگام خروج از ترکیه با جرایم نقدی سنگین روبرو می شود.

بر همین اساس اگر قصد انجام کار در ترکیه را دارید، باید به فکر اجاره یک خانه در ترکیه باشید و با عقد قرارداد اجاره نامه رسمی در ترکیه شما قادر خواهید بود تا کارت اقامت یکساله خود را در این کشور دریافت کنید؛ سپس باید با استفاده از این کارت به اداره کار و امنیت اجتماعی ترکیه رفته و برای اخذ مجوز کار موقت در ترکیه درخواست دهید.

در صورتی که کارفرمای ترک مایل به تمدید قرارداد کاری با شما باشد، می توانید پس از اتمام اعتبار یکساله مجوز کار در ترکیه، آن را برای مدت زمان حداکثر 3 سال در این کشور تمدید نمایید، اما در صورتی که موفق به اثبات داشتن شغل معتبر و قانونی و برخورداری از بیمه کار و خدمات اجتماعی در کشور ترکیه نباشید باید از خاک این کشور خارج شوید. لازم به ذکر است که بنابر قانون جدید دولت ترکیه، امکان تمدید اجاره نامه و کارت اقامت ترکیه برای گردشگران در کشور ترکیه وجود نداشته و در صورتی که قصد اقامت بیشتر و کار در این کشور را دارید، باید برای ویزای کار ترکیه اقدام کنید و یا اینکه از مرز ترکیه خارج شده و مجدداً با عنوان توریست به این کشور وارد شوید و با اجاره یک ملک، مجدداً همان پروسه را تکرار کنید.

موارد ذکر شده در بالا مربوط به کار تمام وقت در بازار کار ترکیه است، اما اگر قصد دارید تا از طریق تحصیل، زندگی و مهاجرت به ترکیه را تجربه کنید، موضوع شما فرق می کند و می توانید با اثبات ثبت نام در دانشگاه و دریافت کارت اقامت موقت دانشجویی، تا پایان دوره تحصیلی به کار دانشجویی پاره وقت در این کشور بپردازید.

اگر در رابطه با شرایط تحصیل و کار دانشجویی در کشور ترکیه و اقامت پس از فارغ التحصیلی در این کشور کنجکاو بوده و نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید، با کارشناسان ما در لتس گو یونی تماس بگیرید.

مشاغل پردرآمد ترکیه

پردرآمدترین شغل در ترکیه برای خانم ها

پردرآمدترین شغل در ترکیه برای خانم ها همانند آقایان میباشد و با در نظر گرفتن این موضوع به پردرآمدترین شغل در ترکیه میپردازیم. البته پیش از پرداختن به موضوع ترند پردرآمدترین شغل در ترکیه، باید به این نکته توجه داشته باشید که به استثنای افراد دارای حق شهروندی در ترکیه، شهروندان خارجی مجاز به انجام برخی از مشاغل از جمله امور بیمارستانی، معاملات واجدشرایط دولتی و فعالیت در دفاتر قانونی و رسمی کشور ترکیه نیستند.

لازم به ذکر است که بسیاری از شهروندان و کارفرماهای ترک، به استثنای برخی از شرکت های بین المللی در این کشور، تنها قادر به مکالمه و ایجاد ارتباط از طریق زبان ترکی استانبولی هستند، از این رو داشتن مهارت بالای زبان ترکی و گذراندن آزمون تومر ترکیه، تاثیر بسزایی در استخدام و موفقیت شما در محیط کار این کشور ترک زبان خواهد داشت.

اگر تنها به زبان انگلیسی تسلط دارید، می توانید زمینه کاری خود را به مشاغل انگلیسی زبان و شرکت های بین المللی ترکیه محدود کنید، اما بهتر است هر چه سریعتر برای یادگیری زبان ترکی استانبولی اقدام کرده و به منظور هماهنگی بیشتر با همکاران و کارفرمایان و درک کامل محیط اجتماعی و فرهنگی ترکیه، مدرک زبان ترکی تومر را  دریافت کنید.

بنابر آمار وب سایت salaryexplorer، پردرآمدترین مشاغل ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • دکتر، متخصص جراحی با میانگین درآمد ماهانه 14.600 تا 45.200 هزار لیر در ترکیه
  • قاضی دادگاه با میانگین درآمد ماهانه 12.200 تا 37.900 هزار لیر در ترکیه
  • وکالت با میانگین درآمد ماهانه 9.900 تا 30.700 هزار لیر در کشور ترکیه
  • مدیر بانک با میانگین درآمد ماهانه 9.320 تا 28.900 هزار لیر در ترکیه
  • مدیر اجرایی CEO با میانگین درآمد ماهانه 8.740 تا 27.100 هزار لیر در کشور ترکیه
  • مدیر ارشد مالی CFO با میانگین درآمد ماهانه 8.160 تا 25.300 هزار لیر در ترکیه
  • ارتودنسی و جراح دندانپزشکی با میانگین درآمد ماهانه 7.870 تا 24.400 هزار لیر در ترکیه
  • استاد دانشگاه با میانگین درآمد ماهانه 6.990 تا 21.700 هزار لیر در کشور ترکیه
  • خلبانی با میانگین درآمد ماهانه 5.830 تا 18.100 هزار لیر در ترکیه
  • مدیر بازاریابی با میانگین درآمد ماهانه 5.240 تا 16.300 هزار لیر در ترکیه

اما بنابر آخرین آمار وبسایت emolument، پردرآمدترین شغل در ترکیه شامل موارد زیر می شوند:

  • مدیر اجرایی با میانگین درآمد سالانه 100 هزار دلار
  • مشاور، حسابداری و ارائه خدمات تخصصی با میانگین درآمد سالانه 75 هزار دلار
  • مشاغل مرتبط با داده و شبکه با میانگین درآمد سالانه 72 هزار دلار
  • مشاغل مرتبط با رسانه، ارتباطات و تبلیغات با میانگین درآمد سالانه 67 هزار دلار
  • کشاورزی و جنگلداری با میانگین درآمد سالانه 61 هزار دلار
  • کنترل مالی و استراتژی با میانگین درآمد سالانه 60 هزار دلار

در این بین، برترین شرکت های حاضر در کشور ترکیه، از لحاظ میانگین درآمد سالانه شامل موارد زیر می شوند:

  • شرکت TURKVEN با میانگین درآمد 202 هزار دلار آمریکا
  • شرکت UNLU Co با میانگین درآمد 162 هزار دلار آمریکا
  • شرکت RBS با میانگین درآمد 150 هزار دلار آمریکا
  • شرکت Royal Dutch Shell با میانگین درآمد 106 هزار دلار آمریکا
  • شرکت Garanti با میانگین درآمد 95 هزار دلار آمریکا
  • شرکت ING با میانگین درآمد 72 هزار دلار آمریکا

پیدا کردن کار در ترکیه

لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه 2021

اما در کنار آمار پردرآمدترین شغل در ترکیه، فهرستی از مشاغل مورد نیاز در کشور ترکیه نیز وجود دارد که می تواند راهنمای خوبی برای شما در زمینه استخدام در بازار کار این کشور باشد، این مشاغل شامل فهرست زیر می شود:

خدمات سرویس و پشتیبانی مشتری در ترکیه

شغل خدمات پشتیبانی مشتری یکی از شغل های مورد نیاز در کشور ترکیه به شمار می رود. اگر از مهارت زبان انگلیسی بالایی برخوردار هستید، شانس بالایی برای استخدام در این موقعیت شغلی در کشور ترکیه دارید. با اینکه خدمات پشتیبانی مشتری جزو پردرآمدترین مشاغل ترکیه محسوب نمی شود، اما به واسطه رشد فعالیت شرکت های بین المللی در ترکیه از شرایط خوبی برخوردار بوده و درآمد ایده آلی نیز دارد.

این نوع از کار در انواع شرکت های بین المللی از جمله آژانس های گردشگری مورد نیاز است و نیازمند روابط اجتماعی قوی و مهارت های زبانی بالا برای ارتباط موثر با مشتری، پاسخ به تماس ها و هماهنگی جلسات کاری است.

مدرس خصوصی زبان های خارجی در ترکیه

یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز ترکیه تدریس زبان خارجی در این کشور است، شما می توانید کار خود را در مقیاس کم و به صورت خصوصی شروع کنید و با گسترده شدن دایره ارتباطی و کسب مقداری شهرت، راه خود را به سمت موسسات آموزش زبان و یا کالج های خصوصی در کشور ترکیه باز کنید.

به طور معمول درآمد این کار در هنگام شروع آنچنان خوب نیست و در آمار پردرآمدترین شغل در ترکیه قرار نمی گیرد، اما پس از گذشت مدت زمان معینی به مقدار قابل قبولی رسیده و می تواند موجب گذران زندگی شما در کشور ترکیه گردد. در حال حاضر زبان های فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی و عربی در کلاسهای آموزش زبان در ترکیه آموزش داده می شوند و مورد تقاضا هستند.

تدریس زبان در ترکیه

پرستار بچه در ترکیه

پرستاری بچه یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز ترکیه محسوب می شود. اگر دارای تجربه و مهارت بالا در ارتباط با کودکان و نگهداری از آنها هستید، می توانید بر روی درآمد این کار حساب ویژه ای باز کنید، به طور معمول شما باید به سراغ محله های لوکس و به اصطلاح بالا شهر ترکیه بروید تا از کودکان افراد پردرآمد و ثروتمند ترکیه پرستاری و نگهداری کنید.

اگر به عنوان یک پرستار بچه خارجی دارای مهارت زبان آلمانی و یا انگلیسی باشید، شانس بیشتری برای کسب درآمد و فعالیت در این حرفه در کشور ترکیه خواهید داشت. این شغل در ترکیه دارای درآمد نسبتاً خوبی بوده و از شرایط اقامت و غذای رایگان پرستار نیز برخوردار است.

ترجمه و ویرایش در ترکیه

شغل ترجمه و ویرایش یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز ترکیه است که به مهارت های بالای گرامری فرد نیاز دارد. به بیانی دیگر، شما باید در تمامی مهارت های زبان خصوصاً نوشتاری و گرامر از مهارت بالایی برخوردار باشید.

معمولاً انتشارات مختلف در کشور ترکیه نیازمند این نوع از کسب و کار هستند و از آن با نام proofreader یاد می کنند. شما همچنین می توانید به عنوان یک ویرایشگر و مترجم در مجلات و روزنامه ها کار کنید. این شغل در اغلب موارد به صورت پاره وقت و یا پروژه ای است و جزو مشاغل پردرآمد ترکیه محسوب نمی شود.

متخصص فروش در زمینه صادرات و واردات ترکیه

اگر دارای مهارت های بالای فروش هستید، این شغل در کشور ترکیه مناسب شما خواهد بود. در حال حاضر شرکت های حمل دریایی و نساجی زیادی در این کشور مایل به استخدام متخصص خرید و فروش در زمینه صادرات و واردات هستند.

متخصص فروش صادرات و واردات یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز ترکیه است که نیاز به مهارت بالای زبان انگلیسی دارد، در واقع اگر در زبان انگلیسی دارای تبحر باشید، شانس زیادی برای استخدام در این موقعیت شغلی دارید.

وظیفه اصلی متخصص فروش در زمینه صادرات و واردات مدیریت فعالیت های بین المللی کارفرما است. در حالت کلی داشتن مدرک تحصیلی مرتبط از دانشگاهی معتبر، در کنار داشتن مهارت های اجتماعی و زبان و حداقل یکسال تجربه کاری، عوامل بسیار مهمی برای استخدام و موفقیت در این موقعیت شغلی هستند. این عنوان کاری جزو پردرآمدترین شغل ها در ترکیه محسوب نمی شود.

مشاغل فروش و تجارت در ترکیه

نویسنده کتاب های زبان ترکی

معمولاً عنوان Ghostwriter یا نویسنده ای که به جای دیگران می نویسد یکی از مشاغل مورد نیاز ترکیه محسوب می شود. در این عنوان شغلی، شما ملزم به نوشتن کتابی برای آموزش ترکی از طریق زبان انگلیسی به شهروندان خارجی هستید. از این رو باید از مهارت بالای زبان انگلیسی برای انجام این کار برخوردار باشید.

نیروی کار نساجی و کارخانه بافت پارچه در ترکیه

پارچه و لباس یکی از صنایع پیشرو و مهم در اقتصاد ترکیه محسوب می شود و نیروی کار نساجی یکی از مشاغل مورد نیاز ترکیه به شمار می رود. از این رو شما باید دارای حداقل شش ماه تا یکسال تجربه کاری، مجوز کار و مهارت زبان ترکی برای فعالیت در این موقعیت شغلی در ترکیه باشید. این عنوان کاری نسبتاً ساده بوده و جزو پردرآمدترین شغل ها در ترکیه محسوب نمی شود.

نماینده فروش در ترکیه

مسئولیت های نماینده فروش در ایجاد و حفظ استراتژی های موثر بازار برای درک میزان فروش شرکت و اهداف سود دهی و نگهداری موثر روابط با مشتریان و مدیریت فعالیت های فروش و بازاریابی در یک قلمروی تعیین شده خلاصه می شود. این عنوان کاری یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز ترکیه محسوب می شود.

در این بین، سایر مشاغل مورد نیاز ترکیه شامل موارد زیر می گردد:

  • مدیر منابع انسانی
  • کارشناس خدمات مشتریان
  • مدیر ساخت و ساز
  • نیروی حراست و امنیت
  • نظافت هتل
  • برنامه نویس و نیروی فعال در زمینه IT
  • مدرس زبان انگلیسی آنلاین
  • رانندگی
  • حسابداری
  • مدیریت انبار کارخانه

در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که حداقل درآمد حال حاضر مشاغل تمام وقت در ترکیه 2022 لیر در نظر گرفته شده که بدون احتساب مالیات در حدود 270 دلار آمریکا است. روزهای کاری ترکیه همانند ایران 6 روز کاری در هفته است و به طور میانگین نیازمند 45 تا 55 ساعت کاری در هفته خواهد بود.

اگر خواستار فعالیت در حرفه و کسب و کاری هستید که از میانگین درآمد بالایی در ترکیه برخوردار باشد و ساعت کاری کمتر و مزایای کاری بیشتری داشته باشد، باید به سراغ شرکت های بین المللی و سطح بالایی این کشور بروید که نیازمند داشتن مهارت های مورد نیاز، خاص و به روز کاری و صد البته تسلط زبان انگلیسی و ترکی است.