اطلاع از گران ترین شهر جهان برای زندگی و تحصیل میتواند در تصمیم گیری شما برای ورود به یک کشور مهم باشد، بنابراین حتماً این مطلب را بخوانید. اگر در حال زندگی در پایتخت ایران یعنی تهران هستید، به خوبی با مفهوم گرانی آشنا بوده و می‌دانید که ایجاد تعادل بین میزان حقوق دریافتی و رسیدگی به هزینه‌های ماهانه از جمله اجاره، خورد و خوراک و پوشاک، خدمات درمانی و غیره کار سختی بوده و با توجه به مواردی نظیر تورم، هر ساله سخت‌تر می‌شود.

ممکن است بدون تحقیق این طور فکر کنید که هزینه زندگی در آمریکا بسیار زیاد بوده و مطمئناً گران ترین شهر جهان برای زندگی و تحصیل در این کشور 72 ملت و قدرتمند قرار دارد؛ ولی در حقیقت اینطور نیست!

 اگر واقعاً مایل هستید تا در آینده‌ای نزدیک برای مهاجرت به خارج از کشور اقدام کرده و به ادامه تحصیل، کار و زندگی بپردازید، به شما توصیه می‌کنیم که چند دقیقه از زمان ارزشمندتان را به خواندن جدیدترین آمار گران ترین شهرهای جهان برای زندگی و تحصیل و البته گران ترین کشورهای دنیا اختصاص داده و با دیدی باز برای آینده تحصیلی و یا کاری خود در خارج از کشور تصمیم‌گیری کنید.

گران ترین شهر جهان برای زندگی

گران ترین شهر جهان برای زندگی

در مبحث گران‌ترین شهر جهان برای زندگی، اول بهتر است کمی به آمار گران‌ترین کشورهای دنیا پرداخته و بعد از آن آمار شهرهای گرانقیمت دنیا برای زندگی را به شما ارائه دهیم.

به طور معمول، هزینه بالای زندگی می‌تواند از جهات مختلف در کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار باشد. این موضوع مخصوصاً به افراد کم درآمد و ضعیف جامعه نظیر کارگران و یا افراد بازنشسته با درآمدهای محدود و ثابت فشار زیادی وارد می‌کند.

به بیانی دیگر، هزینه بالای زندگی در هر شهر و کشوری در دنیا می‎تواند شرایط را برای فراهم کردن موارد ضروری زندگی از جمله هزینه اجاره خانه، قبوض مصرفی، خورد و خوراک، لباس و حمل و نقل روزانه سخت کرده و زندگی را دشوار کند.

زمانی که بخواهید با درآمد متوسط و یا بالا در یکی از گران ترین شهرهای جهان زندگی کنید، نگرانی برای پوشش هزینه‌های اولیه زندگی ذکر شده در بالا نخواهید داشت، اما معمولاً پول باقیمانده هر ماهه شما کفاف پس انداز، گذراندن تعطیلات، کلاس‌های فوق برنامه و آموزشی فرزندان و موارد مختلف دیگری را نخواهد داد.

این در حالی است که هزینه بالای زندگی از جذابیت یک شهر و کشور برای گردشگران خارجی و گذراندن تعطیلات نیز می‌کاهد، چون توریست‌ها با پرداخت مقدار مشخصی از پول، از لذت و تفریحات کمتری نسبت به شهرها و کشورهای ارزان‌تر برخوردار می‌شوند!

بنابر آمار ارائه شده توسط وب سایت worldpopulationreview، گران‌ترین کشورهای دنیا برای زندگی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. موناکو: 3743 دلار در ماه
  2. جزایر کیمن (قلمرو انگلیس): 2844 دلار
  3. سوئیس: 2497
  4. ایرلند: 2316
  5. لیختن‌اشتاین: 2306
  6. ایسلند: 2207
  7. سنگاپور: 2169
  8. لوکزامبورگ: 2163
  9. نروژ: 2074
  10. آمریکا: 1951

البته از نگاه وب‌سایت معروف numbeo و فاکتورهای تعیین کننده و متفاوت این وب‌سایت، اگر برای شهر نیویورک آمریکا به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان مقیاس 100 را در نظر بگیریم، ده کشور گران برای زندگی در جهان شامل موارد زیر می‌شود:

  • برمودا (قلمرو انگلیس): 126.71
  • سوئیس: 92.59
  • جرسی(قلمرو انگلیس): 80.36
  • هنگ کنگ: 79.31
  • لوکزامبورگ: 75.53
  • ایسلند: 75.12
  • سنگاپور: 74.46
  • نروژ: 72.72
  • دانمارک: 63.53
  • ایرلند: 63.18

این آمار براساس اقتصاد جهانی دستخوش تغییر قرار گرفته و شامل موارد زیر می‌شود:

  • برمودا (قلمرو انگلیس)
  • ایسلند
  • سوئیس
  • نروژ
  • دانمارک
  • باربادوس
  • استرالیا
  • اسرائیل
  • نیوزلند
  • باهاما

معمولاً اغلب کشورهای گران دنیا یا جزو مقاصد توریستی بسیار هیجان انگیز و high class هستند و یا اینکه در شمال قاره اروپا قرار گرفته‌اند.

اکنون نوبت بررسی گران ترین شهر جهان برای زندگی رسیده است؛ طبق گزارش EIU که براساس مقایسه 400 قیمت مختلف از بیش از 200 محصول و خدمات در 173 شهر مختلف دنیا بدست آمده است، آمار گران‌ترین شهرهای دنیا در سال جدید میلادی به شرح زیر است. (در این آمار شهر پایه نظرسنجی نیویورک و امتیاز شاخص در نظر گرفته شده برای آن 100 است.)

هزینه زندگی در گران ترین شهر جهان

تل آویو

این شهر غرق در نور اسرائیلی سواحل مدیترانه، در رتبه اول رنکینگ EIU قرار گرفته است؛ این در حالی است که طبق آخرین آمار سال 2020، تل آویو در رتبه پنجم گران‌ترین شهر جهان برای زندگی قرار داشته و طی این سالهای شرایطش تغییر کرده است.

این شهر به دلیل قدرت شیکل اسرائیل در برابر دلار آمریکا، امتیاز هزینه زندگی با شاخص 106 را دریافت کرده است.البته لازم به ذکر است که هزینه خورد و خوراک و حمل و نقل در این شهر اسرائیلی افزایش زیادی در سال 2021 داشته است.

پاریس

شهر توریستی و محبوب عشاق که برج دیدنی ایفل، موزه معروف لوور و شانزه لیزه درخشان و جذاب را درخود جای داده و خانه تیم بسیار مشهور پاریس سنت ژرمن است؛ پاریس به عنوان پایتخت بسیار شناخته شده و جهانی کشور فرانسه، در فهرست گران ترین شهر جهان برای زندگی در رتبه دوم قرار دارد.

در رنکینگ سال قبل شهر پاریس به عنوان گران‌ترین شهر دنیا برای زندگی محسوب میشد، اما امسال با یک پله سقوط روبرو شده ؛ این در حالی است که شاخص هزینه زندگی در پاریس 104 عنوان شده است.

زندگی درشهر گران پاریس

سنگاپور

سنگاپور یکی از شهرهای آسیایی است که همواره به خاطر داشتن خیابان‌ها و ساختمان‌های تمیز و بی نقص مورد تحسین قرار گرفته است، اما شاید به عنوان یک گردشگر و توریست، سنگاپور یکی از رویایی‌ترین مکان‌ها برای زندگی باشد، ولی در حقیقت جزو گران‌ترین شهرهای جهان بوده و از جنبه گرانی هزینه‌ها دارای شاخص 104 بوده و با قرارگیری در کنار شهر پاریس، گران ترین شهر جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود.

زوریخ

شاید باور این موضوع چندان سخت نباشد که مرکز بانکداری و امور مالی دنیا در فهرست گران‌ترین شهر دنیا قرار دارد. این شهر جذاب و دیدنی که از دو موقعیت کوهستانی و دریاچه زوریخ به طور همزمان برخوردار است، به همان اندازه که زیبا و دیدنی است گران بوده و شاخص هزینه 103 را به خود اختصاص داده است.

هنگ کنگ

کماکان هنگ کنگ منطقه اداری ویژه چینی special administrative region محسوب شده و یکی از نقاط گران آسیایی محسوب می‌شود. بنابر آمار، قیمت هر لیتر سوخت در هنگ کنگ برابر با 2.50 دلار است که این شهر را با شاخص 101 در رتبه 5 گران ترین شهر جهان برای زندگی قرار می‌دهد.

نیویورک

شهر معروف نیویورک آمریکا که دارای امتیاز شاخص 100 است، در رتبه گرانترین شهر جهان در سال 2022 قرار گرفته است. این شهر برای سالهای متمادی به دلیل داشتن قیمت‌های نجومی در زمینه‌های مختلف خوراکی تا سوخت خودرو، جزو ده شهر گران دنیا محسوب شده است.

ژنو

ژنو دومین شهر سوئیس است که در فهرست گران‌ترین شهر دنیا در سال جدید میلادی قرار گرفته است. این شهر با داشتن شاخص 99 مقر سازمان ملل متحد اروپا و صلیب سرخ و یک مرکز بانکی است که دارای شاخص 99 بوده و از طریق دریاچه زیبا و درخشان ژنو با فرانسه هم مرز است.

کپنهاگ

این شهر شمالی که از هر طرف به آب محدود شده، از جنبه هزینه‌های زندگی در سال جدید میلادی رتبه 97 را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی هزینه‌های خورد و خوراک و مسکن در این شهر بالاست و اغلب شهروندان ساکن این شهر ترجیح می‌دهند تا به جای استفاده از خودرو از دوچرخه‌های خود استفاده کنند، از این رو، قیمت سوخت و حمل و نقل چندان به چشم نمی‌آید.

لس آنجلس

عموماً هزینه‌ها در شهر وسیع کالیفرنیای جنوبی بالا و گران است، اما این موضوع برای عاشقان زندگی ساحلی و غرق در نور خورشید و حضور در کنار افراد معروف و بازیگران چندان مسئله مهمی به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر، شهر لس آنجلس که ایرانیان زیادی را در خود جای داده دارای شاخص 96 بوده و در رتبه نهم گران‌ترین شهر جهان قرار گرفته است. این یعنی، از لحاظ هزینه زندگی فاصله کمی با شهر نیویورک دارد.

زندگی در اوساکا ژاپن- شهرهای گران جهان

اوساکا

شاید در نظر خیلی از افراد، توکیو از شهر اوساکا سبقت گرفته و به راحتی در فهرست گران‌ترین شهر دنیا قرار گیرد، اما بنابر آمار، شهر اوساکا با داشتن شاخص 94 هزینه زندگی، کمی بالاتر از پایتخت این کشور یعنی توکیو قرار گرفته و گران ترین شهر ژاپنی در سال جدید میلادی محسوب می‌شود.

اکنون که به خوبی آمار گرانترین شهرهای جهان برای زندگی را مورد بررسی قرار دادیم، نوبت به آمار گران ترین شهرهای دنیا برای تحصیل می‌رسد، چون علیرغم تصور بسیاری از افراد، فاکتورهای تعیین کننده برای این آمار متفاوت بوده و صرفاً گرانترین شهرهای جهان بهترین و یا گرانترین شهرهای دنیا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی به شمار نمی‌آیند.

ولی پیش از پرداختن به این بخش، بد نیست تا اطلاعات جالبی در مورد رنکینگ شهر تهران از جنبه گران ترین شهرهای جهان را به شما ارائه دهیم.

در کنار قیمت‌های سرسام آور اجاره و خرید ملک در پایتخت ایران، تهران، شاخص اکونومیست 2021 با مقایسه 173 کشور مختلف دنیا و در نظر گرفتن 400 فاکتور و قیمت مختلف 200 محصول و خدمات، رتبه کنونی شهر تهران را از لحاظ گرانی هزینه زندگی در رنکینگ 29 دنیا قرار داده است!

این در حالی است که طبق آمار، شهر تهران دارای رتبه 79 در سال 2020 میلادی و 106 در سال 2019 بوده است. یعنی جهش باورنکردنی 50 رتبه ظرف تنها دو سال نشان از وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم گسترده 40 درصدی در ایران دارد که موجب گرانی اقلام زیادی شده و زندگی را برای ساکنان شهرهای مختلف ایران خصوصاً تهران سخت کرده است.

گران ترین شهر جهان برای تحصیل

همان طور که در مطلب گران ترین کشورها برای تحصیل به این موضوع پرداختیم، گران بودن شرایط تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی، علاوه بر هزینه‌های زندگی به شهریه سالانه دانشگاه نیز بستگی دارد و بر همین اساس، انتخاب موسسه آموزشی و دانشگاه خارجی تاثیر بسزایی در هزینه‌های سالانه دانشجو خواهد داشت. دانشگاه‌های معتبر و خوش نامی که به سختی پذیرش داده و شهریه‌های بالایی دارند

طبق آمار ارائه شده در وب سایت myunisearch، گران ترین شهر جهان برای تحصیل شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

شهر

میانگین اجاره در هفته

دانشگاه‌های برتر هر شهر

نیویورک

526 دلار

دانشگاه کلمبیا – نیویورک و کرنل

سن فرانسیسکو

462

آکادمی هنر – کالج هنر کالیفرنیا – دانشگاه دولتی کالیفرنیا

برکلی

459

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، کالج برکلی سیتی

سن دیگو

434

دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو – سنت کاترین

بوستون

385

هاروارد – موسسه فناوری ماساچوست - بوستون

لندن

330

ادینبورگ - ناپیر ادینبورگ -هریوت وات

کمبریج

313

کمبریج – آنجیلا راسکین – بیزینس اسکول کمبریج جاج

آکسفورد

303

آکسفورد- کالج سنت جان – دانشگاه کالج آکسفورد

سیدنی

268

سیدنی – ساوث ولز – دانشگاه فناوری سیدنی

 با توجه به موارد اشاره شده در بالا می‌توان به راحتی متوجه این موضوع شد که دو فاکتور اجاره و شهریه دانشگاه تاثیر زیادی در هزینه‌های زندگی دانشجویی و تحصیلی فرد گذاشته و می‌تواند یک مقصد را به گران ترین شهر جهان برای تحصیل بدل کند.

بنابر جدیدترین آمار بدست آمده، کشورهای زیر دارای گران‌ترین سیستم آموزشی برای پذیرش و میزبانی از دانشجویان خارجی در دنیا هستند:

  • رومانی
  • استونی
  • شیلی
  • مالزی
  • آمریکا
  • اکراین
  • لیتوانی
  • انگلیس
  • سنگاپور
  • ژاپن

باید به این موضوع توجه کنید که معمولاً مقاصد گران تحصیلی که در فهرست گران ترین شهر جهان برای تحصیل قرار می‌گیرند، جزو بهترین‌ها نیز هستند؛ این موضوع برای کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، سنگاپور، مالزی، ژاپن و استرالیا صدق می‌کند، اما در برخی موارد، کشورهایی نظیر لیتوانی و یا رومانی، از چندان کیفیت و اعتبار بالایی در مقابل هزینه‌های دریافتی برخوردار نیستند.

در یک جمع بندی کلی، چنانچه به دنبال ارزان ترین کشور برای تحصیل و زندگی هستید، می‌توانید از مشاوره و ارزیابی تخصصی موسسه مهاجرتی لتسگو یونی در این زمینه استفاده کرده و متناسب با شرایط تحصیلی، سوابق کاری و مالی خود، بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی و کاری خود و یا فرزندانتان بگیرید.