لذت تحصیل در زیباترین دانشگاه های جهان را در این کشورها تجربه کنید! چرخی در سراسر جهان می‌زنیم تا شما را با زیباترین دانشگاه های کشورهای مختلف آشنا کنیم. کدام یک از این نقاط زیبا می‌تواند مقصد مهاجرت تحصیلی شما باشد؟ می‌توان گفت که در طول زندگی بشر همواره میان زیبا و خوب رابطه نزدیکی برقرار بوده است. زیبا به همراه صفات دیگری مانند والا، شگفت‌آور و عالی، صفتی است که از آن برای اشاره به چیزی که برای ما دلپذیر است بهره می‌بریم. به این ترتیب به نظر می‌رسد در در ذهن ما آنچه که زیباست احتمالا خوب هم هست. 

تاثیر زیبایی در روان انسان‌ از قرن‌ها پیش مورد بررسی قرار گرفته و نتایج تایید شده‌ای به همراه داشته است. از جمله مواردی که تاثیر این زیبایی را به طور ملموس روشن می‌سازد کیفیت بصری محیطی است که در آن تحصیل می‌کنیم. 

اهمیت این موضوع به حدی است که کتابی با عنوان زیباترین دانشگاه های جهان تالیف شده و بیش از 30 دانشگاه در کشورهای مختلف که دارای معماری باشکوه و طراحی منحصر به فرد هستند را معرفی می‌کند. این مجموعه توسط عکاسی به نام Guillaume de Laubier که متخصص در طراحی داخلی، معماری و تاثیر آن بر سبک زندگی می‌باشد، تالیف شده است.

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که زیبایی محیطی که در آن درس می‌خوانید برایتان اهمیت بالایی دارد و  موجب افزایش بهره‌وری و قدرت یادگیری شما می‌گردد، آشنایی با زیباترین دانشگاه های جهان می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای رسیدن به یک انتخاب نهایی باشد. در ادامه بر اساس کتاب مذکور و سایر منابع معتبر ، گلچینی از زیباترین دانشگاه های جهان را معرفی می‌کنیم.

زیباترین دانشگاه های جهان

زیباترین دانشگاه جهان، ضرورتا بهترین دانشگاه جهان نیست اما بدون شک زیبایی می‌تواند یکی از معیارهای تاثیر گذار در انتخاب مقصد تحصیلی باشد، زمانی که سختی‌ مهاجرت و زندگی در یک کشور غریبه را به جان می‌خریم. با توجه به اینکه به عنوان یک دانشجوی مهاجر احتمالا بیشتر وقت خود را در محوطه دانشگاه می‌گذرانید بنابراین اگر دانشگاه جایی باشد که از گذران وقت خود در آن لذت ببرید از مهاجرت خود نیز رضایت بیشتری خواهید داشت.

توجه داشته باشید که احتمالا این یک لیست قطعی و غیر قابل تغییر از زیباترین دانشگاه‌ های جهان نیست زیرا زیبایی همواره مفهومی نسبی بوده و هر ساله دانشگاه‌ های بسیاری تغییراتی را در طراحی ساختمان‌ و محوطه خود اعمال می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به لیست زیباترین دانشگاه های جهان اضافه کند اما ما تلاش نموده‌ایم تا با در نظر گرفتن رای اکثریت منابع و اصلی‌ترین شاخص‌های زیبایی شناختی، لیستی از برترین‌ها تهیه کنیم.

از جمله 20 دانشگاهی که از نظر معماری ساختمان و طراحی محوطه می‌توانند در لیست "زیباترین" قرار بگیرند، عبارتند از:

هایدبرگ آلمان (Heidelberg University)

موسسه آموزش عالی هایدبرگ در شهر هایدبرگ کشور آلمان یکی از دانشگاه‌ های ممتاز دولتی در این کشور است که با داشتن برجک، ساختمان‌هایی مزین به آجر قرمز دوره باروک و پل‌هایی سنگی که آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده، می‌تواند چیزی شبیه به افسانه باشد.

هایدبرگ نه تنها قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان، بلکه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ های جهان نیز هست. این مرکز که 29 جایزه نوبل در رشته‌های مختلف را در کارنامه افتخارات خود دارد نخستین بار در سال 1386 میلادی تاسیس شد و از آن زمان تا کنون معماری تاریخی و باستانی خود را تا حد ممکن حفظ نموده است.

دانشگاه هایدبرگ آلمان

روستوک آلمان (University of Rostock)

یکی دیگر از قدیم‌ترین مراکز آموزش عالی دولتی کشور آلمان در لیست زیباترین دانشگاه‌ های جهان قرار دارد. دانشگاه روستوک در شهر روستوک آلمان را می‌توان سومین دانشگاه قدیمی این کشور دانست که نخستین بار در سال 1419 میلادی تاسیس شد و تا کنون بیش از 600 سال است که به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد.

روستوک به دلیل حفظ معماری کم‌نظیر و سایر ویژگی‌های تاریخی خود به عنوان یکی از زیباترین مراکز آموزشی در جهان شناخته می‌شود که به لحاظ پایبندی به سنت، رتبه نخست را در آلمان دارد. این دانشگاه مجموعه‌ای از تمام رشته‎ها در حوزه‌های مختلف مانند علوم انسانی تا علوم مهندسی و هنر را ارائه می‌دهد.

سوربون فرانسه (Sorbonne University)

در لیست زیباترین دانشگاه ‌های جهان بدون شک نمی‌توان یادی از سوربون فرانسه نکرد. سوربون در قلب پاریس، یکی از زیباترین شهرهای جهان، واقع شده و خود نیز از نعمت طراحی زیبا بی‌نصیب نبوده است. محوطه سوربون ترکیبی از شیک بودن، عظمت و پیچیدگی را تداعی می‌کند که هر بیننده‌ای را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

قرارگیری این دانشگاه دولتی سرشناس فرانسه در مجاورت مجموعه‌ای از امکان دیدنی و تاریخی پاریس،  ارزش زیبایی شناختی آن را دو چندان نموده و به مقصدی رویایی در میان بهترین دانشگاه ‌های پاریس تبدیل کرده است.

فلگلر ایالات متحده آمریکا (Flagler College)

کالج فلگلر واقع در سنت آگوستین فلوریدا، یک دانشگاه خصوصی هنرهای آزاد در جوار ساحلی زیبا است که چشم اندازی کم نظیر دارد. ساختمان اصلی ترکیبی خیره کننده از رنگ کرم و آجر قرمز به سبک اسپانیایی می‌باشد که با پنجره‌هایی قوسی شکل و سقف شیبدار بنایی منحصر به فرد را شکل داده است.

جالب است بدانید که این ساختمان نخستین بار در سال 1800 به عنوان یک هتل شروع به کار کرد و بعدها به دانشگاه غیردولتی تغییر کاربری یافت. بنای کالج فلگلر در حال حاضر در فهرست آثار ملی ایالات متحده امریکا ثبت شده است. وجود درختان نخل سر به فلک کشیده با فواره‌هایی ایتالیایی در فضایی به مساحت 19 هکتار از دیگر جذابیت‌های بصری این دانشگاه می‌باشد که آن را به یکی از زیباترین دانشگاه های جهان تبدیل نموده است.

دانشگاه فلگلر

رویال رودز کانادا (Royal Roads University)

یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن این ساختمان در لیست زیبا‌ترین دانشگاه ‌های جهان، قلعه بودن، آن است. بله درست شنیدید! ساختمان اصلی این دانشگاه با نام " هتل قلعه" شهرت دارد و در سایت ملی تاریخی "هتل پارک" واقع شده است. ساختمان این دانشگاه به دلیل معماری خاص خود تا کنون صحنه فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌های سینمایی بوده است. 

محوطه رویال رودز که 260 جریب فضای سبز را پوشش می‌دهد، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری، یک باغ ژاپنی و منظره‌ای چشم‌نواز از اقیانوس را در دل خود جای داده است. 

دانشگاه رویال رودز

اوتاگو نیوزلند (University of Otago)

اوتاگو اولین و قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی نیوزلند است که به دلیل فضای سرسبز و چشم‌انداز طبیعی خود شهرت جهانی دارد. جریان داشتن رودخانه لیث در سرتاسر محوطه دانشگاهی، این مرکز را به یکی از زیباترین دانشگاه‌های جهان تبدیل کرده است. علاوه بر طبیعت زیبا، ساختمان‌های این مجموعه نیز با ترکیبی منحصر به فرد از دو سبک معماری مدرن و نئوگوتیک هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

موسسه علم و صنعت هنگ کنگ (The Hong Kong University of Science and Technology)

این مرکز که در بخش شمالی شبه جزیره خلیج کلیر واتر در هنگ کنگ واقع شده، چشم اندازی بی‌نظیر رو به خلیج شفاف و فیروزه‌ای رنگ دارد. پردیس دانشگاهی بر روی شیب قرار گرفته و ساختمان‌ها بر روی تراس‌هایی ساخته شده‌اند که در اثر تراشیدن دامنه تپه شکل گرفته‌اند. 

لذت ورزش و تفریح در مجموعه‌های تفریحی و سالن‌های ورزشی این دانشگاه، لذتی فراموش نشدنی برای دانشجویان به همراه دارد چرا که بسیاری از آن‌ها، تحصیل در دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ را مانند یک سفر توریستی توصیف می‌کنند. 

موسسه علم و صنعت هنگ کنگ

کاتانیا در سیسیل (University of Catania)

این دانشگاه دولتی که در جزیره مدیترانه‌ای سیسیل واقع شده، یکی از مشهورترین دانشگاه ‌های کشور ایتالیا از نظر معیارهای زیبایی شناختی می‌باشد. ساختمان اصلی موسسه، یک سازه برجسته با رنگ سفید خیره کننده است که به سبک ساختمان‌های دوره رنسانس طراحی شده و در ابتدا به عنوان یک صومعه مورد استفاده بوده است.

سایر ساختمان‌های کاتانیا در سرتاسر شهر پراکنده شده و هر یک با طراحی زیبای خود مکمل جذابیت بصری این جزیره مشهور هستند. از دیگر ویژگی‌های خاص دانشگاه کاتانیا که آن را در لیست زیباترین دانشگاه های جهان قرار داده است، پیازای مشهور مقابل ساختمان اصلی با کاشی‌های معرق تاریخی می‌باشد.

شولینی در هند (Shoolini University of Biotechnology and Management Sciences)

موسسه بیوتکنولوژی و علوم مدیریت شولینی در در دل رشته کوه‌های هیمالیا در استان هیماچال هند واقع شده و دور تا دور آن را مناظر طبیعی این رشته کوه در بر گرفته است. این مرکز به عنوان یکی از سبزترین پردیس‌های دانشگاهی در هند و سایر کشورهای جهان شناخته شده که توان تولید دو برابر انرژی مصرفی خود را دارد. این مرکز که توسط یک جنگل درختان کاج احاطه شده در هماهنگی کامل با محیط طبیعی اطراف خود فعالیت نموده و هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

دانشگاه شولینی در هند

موسسه فناوری مونتری در مکزیک (Monterrey Institute of Technology)

آنچه که موجب قرار گرفتن این موسسه مکزیکی در لیست زیباترین دانشگاه‌ های جهان گردیده است، تنوع معماری در 36 پردیس آموزشی آن در سراسر  مکزیک می‌باشد. هر یک از ساختمان‌های این موسسه ویژگی معماری منحصر به فرد خود را دارد که مشهورترین ساختمان آن، پردیس اصلی موسسه یا همان ساختمان رکتورات در مونتری است. دیوار‌های این بنا با نقاشی‌های دیواری از هنرمند مشهور، خورخه گونزالس کامارن تزئین شده‌اند.

از جمله دیگر ساختمان‌های مشهور این موسسه، برج‌های CETEC هستند که سازه‌هایی عظیم با ترکیبی از سنگ و شیشه می‌باشند. گردش در پردیس‌های دانشگاهی این موسسه می‌تواند به تنهایی تبدیل به یکی از تورهای گردشگری پرطرفدار در مکزیک شود. 

مک گیل کانادا (McGill University Montreal)

موسسه آموزش عالی مشهور و ممتاز مک گیل در مونترال استان کبک در کشور کانادا یکی دیگر از زیباترین دانشگاه‌ های جهان است که در میان دانشجویان بین‌المللی طرفداران بی‌شماری دارد و هم تراز با بهترین دانشگاه های اروپا می‌باشد. این مرکز که نخستین بار در سال 1821 تاسیس شد، بیش از یک چهارم دانشجویان آن از 150 کشور جهان هستند. مک گیل در سطح بین‌المللی رتبه 24امین موسسه آموزش عالی برتر را به خود اختصاص داده و دارای بهترین دانشکده پزشکی در کانادا است.

چینهوا در چین (Tsinghua University)

این مرکز آموزشی دولتی و تحقیقاتی نخستین بار در سال 1911 در پکن، پایتخت کشو چین، راه‌اندازی شد و در حال حاضر یکی از بهترین و زیباترین دانشگاه ‌های این کشور می‌‌‌باشد. این مرکز به دلیل محوطه سازی بسیار زیبا و طراحی منحصر به فرد خود در آسیا شهرت خاصی یافته‌ است.  چینهوا در سال 2010 توسط گروهی از معماران و طراحان منظر در فوربس، به عنوان یکی از زیباترین پردیس‌های دانشگاهی جهان انتخاب شد.

دانشگاه چینهوا در پکن

آرهوس دانمارک (University of Aarhus)

دانشگاه آرهوس یکی از موسسات آموزش عالی دانمارک در شهری به همین نام است که بزرگ‌ترین و دومین دانشگاه قدیمی دانمارک می‌باشد. ساختمان این مرکز به عنوان یکی از دوازده اثر معماری ارزشمند و ماندگار در تاریخ فرهنگ و هنر دانمارک شناخته شده است.

سالامانکا اسپانیا (University of Salamanca)

دانشگاهی از کشور اسپانیا نیز در لیست زیباترین دانشگاه های جهان جای دارد. موسسه آموزش عالی سالامانکا در شهری به همین نام، قدیمی‌ترین دانشگاه فعال کشور اسپانیا است که در بخش خودمختار کاستیا و لئون واقع شده و به دلیل قدمت تاریخی و زیبایی طراحی در میان معماران جهان شهرت دارد. حقوق، زبان و اقتصاد از جمله برنامه‌های آموزشی برتر سالامانکا هستند. 

دانشگاه سالامانکا در اسپانیا

دانشگاه کالیفرنیا (University of California)

دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ایالات متحده، همواره در بین 5 دانشگاه برتر آمریکا قرار داشته است. اساتید و دانشجویان این مرکز تا کنون موفق به دریافت 72 جایزه نوبل، 11 جایزه پولیتزر و بسیاری افتخارات علمی دیگر شده‌اند. ترکیب ساختمان‌هایی بزرگ و نمایی سفید رنگ با محوطه‌ای طراحی شده و وسیع این مرکز را تبدیل به یکی از زیباترین دانشگاه‌ های جهان نموده است.

دانشگاه استنفورد (Stanford University)

بدون شک نمی‌توان از زیبایی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا چشم‌پوشی نمود. این مرکز یکی دیگر از برترین دانشگاه های ایالات متحده آمریکا است که با معماری متفاوت و محوطه‌ای طراحی شده به مساحت 8180 هکتار یکی از زیباترین دانشگاه‌ های جهان و آمریکا می‌باشد.

مونپلیه فرانسه (University of Montpellier Sud de France)

مونپلیه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های فرانسه در شهری به همین نام است که نخستین بار در سال 1289 شروع به فعالیت نمود. این مرکز یکبار در سال 1970 به سه مرکز آموزشی تفکیک شد اما به طور مجدد در سال 2015 تمام واحد‌های آموزشی این دانشگاه در ساختمان اصلی متمرکز شدند. قدمت بسیار زیاد به هیچ وجه از زیبایی و عظمت این دانشگاه دیدنی کم نکرده است. 

دانشگاه مونپلیه در فرانسه

ترینیتی دوبلین (Trinity College Dublin)

این موسسه آموزش عالی دولتی در کشور ایرلند یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است که می‌تواند نماد زیبایی ایرلند نیز باشد. گشت و گذار در تصاویر این دانشگاه قدیمی که نخستین بار توسط ملکه الیزابت اول در سال 1592 میلادی تاسیس شد، زیبایی منحصر به فرد و تاریخی آن را به رخ می‌کشد.

بولونیا (University of Bologna)

نام قدیمی‌ترین دانشگاه جهان را احتمالا بسیار شنیده‌اید! این مرکز که نخستین بار سال 1088 میلاد در شهر بولونیا کشور ایتالیا تاسیس شد نه‌تنها یکی از زیباترین دانشگاه‌ های جهان بلکه یکی از آثار تاریخی دیدنی در سطح بین‌المللی نیز می‌باشد که همچنان به عنوان یک واحد آموزشی فعال مشغول به کار است.

ییل آمریکا (Yale University)

ییل از جمله برترین و تاریخی‌ترین موسسات آموزش عالی خصوصی در آمریکا است که فعالیت خود را از سال 1701 میلادی در شهر نیوهیون ایالت کنتیکت کشور آمریکا آغاز نمود. این دانشگاه که در سال 2011 توسط مجله Travel+Leisure به عنوان یکی از زیباترین دانشگاه های جهان شناخته شد، خانه بسیاری از ساختمان‌های زیبا و مشهور مانند اسکله اینگالز، ساختمان هنر و معماری اثر پل رودولف و گالری هنری لوئیس کان می‌باشد.