مهاجرت به عمان 2022 چگونه است؟ علاوه‌بر سفرهای توریستی، با پیشرفت‌های اقتصادی در سال‌های اخیر مهاجرت به عمان نیز طرفداران خود را یافته است. کشور عمان همواره مناسبات خوبی با ایران داشته و پیچیدگی‌های چندانی در اعطای اقامت عمان به متقاضیان واجد شرایط نداشته است. برای مطالعه روش های مهاجرت به عمان با ما در سایت مهاجرتی لتسگو یونی همگام شوید.

مهاجرت به عمان

کشور عمان (نام رسمی آن سلطان‌نشین عُمان)، کشوری پادشاهی در جنوب دریای عمان است که با کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و یمن مرز خاکی مشترک و با کشور ایران مرز دریایی مشترک دارد. این سرزمین بیابانی پیشینه ژرف و پر فرازونشیبی را طی کرده و امروز به یکی از ثروتمندترین و مدرن‌ترین کشورهای منطقه تبدیل شده است.

مانند دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، منبع اصلی درآمد کشور عمان در زیر خاک شنی آن قرار گرفته است؛ پس از استقلال از استعمار بریتانیای کبیر، درآمد حاصل از صنعت نفت این سرزمین را پس از امارات به یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه تبدیل کرد. به‌طوریکه از کشور عمان دومین کشور در جهان و هفتمین کشور در منطقه خاورمیانه از نظر میزان ذخایر نفت نام برده می‌شود.

در کنار درآمدهای نفتی، پیشرفت در صنایع مربوط به شیلات و کشاورزی در اقتصاد این سرزمین نقش مهمی را ایفا کرد. اما در سده بیستم میلادی، درآمد حاصل از صنعت گردشگری این دو صنایع را منزوی کرده است. کشور عمان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشر بوده است و روزگاری یکی از استان‌های ایران‌زمین برشمرده می‌شد.

علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی، کشور عمان طبیعت جالبی دارد؛ جزیره‌های متعدد این سرزمین هر یک شگفتی‌های خاص خود را دارد؛ جزیره ماسیره، شهر بهلا و صلاله و در کل تپه‌های شنی و کویری که در نظر بسیاری از گردشگران اروپایی چشمگیر بوده است و فرصت‌های درآمدزا و خوش‌آتیه‌ای هم نصیب کشورهایی نظیر امارات متحده عربی و کشور عمان کرده است.

افزون بر این، کشور عمان نیز مانند همسایه خود، برای جذب گردشگر تدابیر ژرف و پربازده‌ای اندیشیده و در این مسیر بسیار هم موفق عمل کرده است. بهره‌گرفتن از موج‌های نیلی‌رنگ دریای عمان و سواحل صخره‌ای در امتداد دشت‌های کویری وسیع، توانسته گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

در دهه‌های اخیر کشور عمان به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه تبدیل شده است؛ شاید اولین دلیلی که به ذهن خطور کند، نفت‌خیر بودن خاک این پهنه خشکی و دریایی باشد؛ اما علاوه‌بر درآمدهای نفتی، تدبیر و عمل مسئولان این سرزمین موجب موفقیت‌های چشم‌گیر در زمینه‌های جهانگردی و گردشگری، فرهنگ و موسیقی، صنعت سینما، مواد غذایی، و .. شده است.

سال‌ها پیش زمانی که کشورمان ایران درگیر سیاست‌های داخلی بود، دولتمردان کشور عمان مسئولانه با از بین بردن شکاف‌های طبقاتی و اجتماعی، سرزمینی سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا را به مدرن‌ترین و با ثبات‌ترین کشور در خاورمیانه تبدیل کردند و ارزش پول ملی را به حدی رساندند که با پوند انگیس و دلار آمریکا سر رقابت دارد.

موقعیت جغرافیایی کشور عمان در کرانه‌های دریای عمان، دریای عرب و در امتداد آن اقیانوس هند از گذشته‌های دور تا به امروز این سرای بادیه‌نشین را در مسیر حمل‌ونقل دریایی و روابط تجاری قرار داده است. ورود و خروج کشتی‌های تجارتی از مقاصدی مانند هند و آفریقا و کشورهای دورتر از جمله انگلستان، فرانسه، هلند، پرتغال و ایالات متحده آمریکا روابط تجاری این کشور را رونق داده است.

ارزش پول کشور عمان پس از دینار کویت و بحرین در رده سوم جهان قرار گرفته؛ به طوری که 1 ریال عمان برابر با 2.60 دلار آمریکا است. به همین دلیل کار در عمان تقریبا در میان تمامی رشته‌ها و اقشار جامعه می‌تواند زندگی خوبی در کشور مبدا ایجاد کند. به همین دلیل مهاجرت کاری به این سرزمین طرفداران بسیاری دارد.

کشور عمان همواره در صدد ایجاد رفاه اجتماعی و عمومی بوده است. به خصوص در سال‌های اخیر و در زمان حکومت آخرین پادشاه (قابوس‌شاه که در سال 2020 درگذشت) کیفیت زندگی در عمان افزایش چشمگیری داشت و زندگی در عمان را به آرزوی بسیاری از متقاضیان تبدیل کرد.

علاوه‌بر آنچه از مزایای مهاجرت و زندگی در عمان گفته شد، بُعد مسافتی کوتاه میان ایران و کشور عمان یکی از دلایل محبوبیت مهاجرت به این سرزمین در میان ایرانیان بوده است. بنابراین مهاجران ایرانی به آسانی و با هزینه کمتری می‌توانند به سرزمین مادری خود سفر کنند. در سال‌های اخیر پزشکان بسیاری به زندگی و کار در این پهنه بیابانی علاقه‌مند شده‌اند. 

مهاجرت پزشکان به عمان

جمعیت کم و کمبود نیروی متخصص از یک سو، افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این کشور از سویی دیگر، موجب شده تا دولتمردان با جذب نیروی کار متخصص در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، مامایی و پرستاری این نقصان را رفع کنند. 

متقاضیان مهاجرت در این مشاغل می‌توانند با ارائه سابقه کار کافی (حداقل ۳ سال سابقه کاری مرتبط)، تسلط به زبان انگلیسی در حد آیلتس ۵/۵ (ارائه مدرک زبان الزامی نیست)، شرایط سنی مناسب (پزشکان عمومی تا ۴۵ سال و پزشکان متخصص تا ۵۵ سال) و دعوت‌نامه از طرف کارفرمای عمانی شرایط را برای زندگی در عمان مهیا کنند.

متقاضیان شرکت در این برنامه مهاجرتی باید ابتدا در آزمون پرومتریک Prometric exam in Oman شرکت کنند و با کسب حداقل نمره 60 از 100 وارد مرحله ارزیابی مدارک یا Dataflow شوند. در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، در نهایت وارد مرحله نهایی یعنی مصاحبه می‌شود.

مصاحبه پزشکان، ماماها و پرستاران ابتدا در وزارت صحه (وزارت بهداشت) صورت می‌گیرد؛ در صورت قبولی سپس نوبت به مصاحبه با کارفرما می‌رسد. برای انجام جلسات مصاحبه که به صورت حضوری برگزار می‌شود نیاز به ویزای توریستی کوتاه مدت است.

در صورت قبولی و برآمدن از پس آزمون و مصاحبه‌ها، اقامت عمان با ویزای کاری به اعتبار 2 ساله صادر می‌شود. متقاضی به همراه خانواده (همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال) می‌تواند زندگی در عمان را تجربه کند؛ البته به شرط آنکه میزان درآمد ماهانه بالای ۵۰۰ ریال باشد! در غیر این صورت اقامت عمان برای هانواده متقاضی صادر نمی‌شود؛ چراکه تامین هزینه‌های زندگی و مخارج تحصیلی خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است.

در پایان مدت زمان اعتبار و در صورت رضایت کارفرما، متقاضی می‌تواند مدت زمان اعتبار ویزای کاری را تمدید کند. با توجه به هزینه‌های زندگی در این کشور به نسبت گران، در صورت تامین مخارج زندگی متقاضی می‌تواند اعتبار اقامت خود و خانواده را تمدید کند؛ اما تمدید ویزا و اقامت عمان به معنای دریافت اقامت دائم عمان نیست!

مهاجرت به عمان روش های مختلفی دارد.

مهاجرت به کشور عمان روش‌های مختلف و متنوعی دارد که هر یک از آن‌ها برای گروه سنی خاصی تعریف شده است؛ به عبارت دیگر هر یک از روش های مهاجرت به کشور عمان شرایط خاص خود را دارد که از سوی سازمان مهاجرت این کشور تعیین می‌شود. به دلیل تنوع این راه‌ها در ادامه به معرفی روش های مهاجرت به عمان و شرایط دریافت اقامت عمان می‌پردازیم.

مهاجرت به عمان از طریق تحصیل

به نقل از موسسه رتبه‌بندی THE یا به طور کامل‌تر Times Higher Education World University Rankings، تنها دانشگاهی از کشور عمان که در رده‌بندی جهان جای گرفته، دانشگاه سلطان قابوس در نزدیکی شهر مقسط است. این موسسه آموزشی تنها دانشگاه ملی این پهنه محسوب می‌شود.

تدریس در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد؛ بنابراین دانشجویان بین‌المللی تنها به مدرک زبان انگلیسی نیاز دارند و عدم تسلط به زبان عربی خللی در مراحل آموزشی ایجاد نمی‌کند. علاوه‌بر مدرک زبان، شرایط سنی، سوابق تحصیلی و وضعیت سلامت دانشجو برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه اهمیت دارد.

به نسبت جمعیت و تقاضا، دانشگاه‌های متنوع و بسیاری در شهرهای این سرزمین احداث شده است. بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی در شهرهای بزرگ شعبه‌ای تاسیس کرده‌اند و محدودتی در پذیرش دانشجویان خارجی واجد شرایط ندارند. بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور هم تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در تمام دانشگاه‌ها محدودیتی ندارد.

متقاضی مهاجرت به کشور عمان از طریق تحصیل می‌تواند به صورت الکترونیکی درخواست خود را در سایت دانشگاه مورد نظر ثبت کند. هر یک از دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی مدارک مورد نیاز خود را دارد که باید اسکن آن‌ها ضمیمه درخواست شود. باید در نظر داشت که پذیرش تحصیلی صادر شده از دانشگاه باید به تایید وزارت تجارت و صنعت این کشور برسد.

پس از بررسی وضعیت تحصیلی متقاضی توسط مسئولان پذیرش تحصیلی و صدور نامه پذیرش تحصیلی، برای مهاجرت تحصیلی به کشور عمان نیاز به دریافت ویزا است. ویزای تحصیلی قوانین خاص خود را دارد؛ بر اساس این قوانین، متقاضی باید معرفی از سوی شهروندان عمانی داشته باشد تا به عنوان حامی مالی خود معرفی کند.

تمکن مالی یکی دیگر از موارد مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی است؛ گواهی تمکن مالی که از بانک صادر می‌شود، توانایی مالی حامی دانشجو در پرداخت هزینه‌های زندگی در عمان را نشان می‌دهد. دانشجویان خارجی حین تحصیل می‎توانند با اشتغال در کار دانشجویی (حداکثر 20 ساعت در هفته) بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در عمان را پوشش دهند.

اشتغال به کار دانشجویی و کسب تجربه در حین تحصیل می‌تواند دانشجو را در قدم بعدی که یافتن شغل است، یاری کند؛ چراکه داشتن تجربه کار در این سرزمین می‌تواند کارفرمایان را قانع کند. پس از دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی، دانشجو با داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایان عمانی می‌تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهد و اقامت عمان را تمدید کند.

باید توجه داشت که تنها با تحصیل امکان دریافت اقامت دائم عمان وجود ندارد؛ متقاضی اقامت عمان باید به مدت ۲۰ سال در خاک این سرزمین کار و زندگی کند تا مجوز اقامت عمان را به دست آورد؛ لازم به ذکر است که پاسپورت و حق شهروندی از این طریق به اتباع خارجی اعطا نمی‌شود.

مهاجرت به عمان از طریق کار

کشور عمانِ امروز با تدابیر مبنی بر عدم وابستگی به صنعت نفت و تجارت مواد خام، فرصت‌های بسیاری را برای تجار، سرمایه‌گذاران و متخصصان ایجاد کرده است. علاوه‌بر این، کسب درآمد ارزی، آن هم ریال عمان به عنوان یکی از ارزنده‌ترین ارزهای جهان، اهمیت بسیاری برای ایرانیان دارد.

تنها راه دریافت مجوز اقامت کاری آن، داشتن پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایان عمانی است؛ باید توجه داشت که شرکت‌های ایرانی بسیاری در سراسر این سرزمین دایر شده‌اند که به دنبال نیروی هموطن خود هستند. فرصت‌های شغلی به‌صورت آنلاین از سایت‌های رسمی (مانند Oxygen Oman، Competence HR، Randstad Middle East) قابل جستجو است.

رزومه متقاضی توسط موسسات کاریابی بسیار دقیق و موشکافانه مورد بررسی واقع می‌شود؛ در صورت دریافت پیشنهاد کاری، متقاضی موظف است تمام مواردی که در رزومه قید کرده با ارسال مدارک معتبر به اثبات برساند.

پس از دریافت پیشنهاد کاری و مکاتبه با کارفرماها، متقاضی کار موظف است که برای اخذ گواهینامه NOC این کشور اقدام کند. این گواهینامه نشان می‌دهد که کارفرمای و مقامات کشور عمان مخالفتی با ورود شخص به خاک این سرزمین ندارند. 

یافتن شغل و مجاب کردن کارفرما در پروسه طولانی مدتی انجام می‌گیرد اما پس از این مرحله، پیگیری امور مهاجرتی، پرداخت هزینه‌ها و صدور دعوتنامه کار به عهده کارفرماست. پس از گردآوری مدارک مورد نیاز و ترجمه آن‌ها به زبان‌های انگلیسی و عربی، باید در انتظار تاییدیه ماند. پس از این مرحله متقاضی کار در عمان باید با ویزای توریستی برای حضور در جلسه مصاحبه حضوری وارد خاک این کشور شود. 

باید توجه داشت که ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی حداقل از مقطع لیسانس، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره متوسط به بالا و شرایط سنی زیر 45 سال از جمله موارد ضروری برای ویزای کاری محسوب می‌شوند.

در پروسه مصاحبه حضوری معمولا جلسه بیومتریک و انگشت‌نگاری هم انجام می‌گیرد تا ادعای عدم سوءپیشینه پیش از صدور ویزای کاری اثبات شود. علاوه‌بر این متقاضی موظف است با انجام مراحل مربوطه و آزمایشات لازم، سلامتی جسمانی و روحی خود را ثابت کند.

در صورتی که درآمد متقاضی ۵۰۰ ریال به بالا باشد، می‌تواند در طول مدت اقامت خود برای خانواده (همسر و فرزندان زیر 21 سال) اقامت عمان دریافت کند. در این صورت، همراهان برای هر فعالیتی نیاز به مجوز دارند؛ اعم از تحصیل و کار. بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور، دولت عمان از خانواده متقاضی کار حمایتی نمی‌کند.

آیا میدانید میتوانید از جاب آفر استفاده نمایید؟ با شماره 02175496 تماس بگیرید و از پیشنهاد جذاب بخش جاب آفر باخبر شوید.

روش های مهاجرت به عمان بسیار متنوع است.

مهاجرت به عمان از طریق سرمایه گذاری

کشور عمان در سال‌های اخیر همواره به دنبال توسعه صنایع و سایر زمینه‌های اقتصادی خود بوده است تا وابستگی خود را به صادرات مواد خام نفتی کاهش دهد. از این رو شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است.

بنا به اعلام دولت سرمایه‌گذاران خارجی با مالکیت صددرصد می‌توانند در کشور عمان فعالیت کنند؛ این بدین معناست که راه‌اندازی کسب‌وکار نیازی به سهام‌داران و شرکای عمانی ندارد. از سویی دیگر، متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند با دریافت وام‌های کم‌بهره بانکی از فرصت‌های این کشور بهره‌مند شوند. علاوه‌بر این، در بسیاری مواقع معافیت‌های گمرکی نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی دیده می‌شود.

اما نکته قابل توجه متقاضیان سرمایه‌گذاری در این سرزمین، ثبات اقتصادی و سیاسی و همچمنین نرخ تورم است؛ جالب است که بدانید، نرخ تورم در این کشور سال‌هاست که عدد «صفر» را نشان می‌دهد!

بر اساس قوانین مهاجرتی کشور عمان، سرمایه‌گذاران خارجی از سه طریق خرید ملک، ثبت شرکت و سپرده بانکی (خرید اوراق قرضه و سهام) موفق به دریافت اقامت عمان می‌شوند که البته هر یک از آن‌ها شرایط و مراحل متفاوتی دارد.

خرید ملک در عمان توسط اتباع خارجی باید در نقاطی از شهر صورت بگیرد که دولت تعیین و تایید کرده است. ملک خریداری شده اگر بالاتر از 85 هزار دلار ارزش داشته باشد، منجر به اقامت عمان می‌شود. باید توجه داشت که طبق مصوبه سلطنتی 21/2004 افراد و نهادهای سازمانی شورای کشورهای حوزه خلیج فارس (عربستان سعودی، بحرین، کویت، امارات و قطر) مجاز به خرید املاک و زمین‌های این کشور برای اهداف مسکونی یا سرمایه‌گذاری هستند و برای اتباع خارجی سایر کشورها قوانین مشخصی تعیین شده است.

اتباع خارجی از کشورهای غیر از حوزه خلیج فارس، می‌توانند زمین خریداری کنند و در طول چهار سال زمین خریداری شده را با همکاری سهامدارن حوزه خلیج فارس آباد کنند.

یکی از آسان‌ترین روش های مهاجرت و دریافت اقامت عمان ثبت شرکت است. سرمایه اولیه مورد نیاز برای اقدام مبلغ 20 هزار ریال اعلام شده که اقامت دو ساله متقاضی و خانواده‌اش (همسر و فرزندان زیر 21 سال) را به همراه دارد. ارائه طرح کسب‌وکار مورد تایید دولت و کارآفرینی شرایط آسان‌تری را برای متقاضی ایجاد می‌کند.

از جمله مزایای سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت بهره‌مندی از معافیت مالیاتی به مدت پنج سال است که در برخی شرایط می‌تواند طولانی‌تر باشد. سیستم مهاجرتی این کشور مالیاتی بر درآمد اتباع خاری در این روش ندارند و سرمایه و سود با نرخ ثابت ارز مبادله می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، حق مالکیت اتباع خارجی کامل است و نرخ مالکیت پس از کسب رضایت شورای وزرا از 70٪ تا 100٪ شروع می شود. شرکت‌هایی که مشاغل خود را با همکاری دولت مدیریت می‌کنند، مجاز هستند دفترهای نمایندگی یا نمایندگی‌های تجاری جدید در کشور عمان افتتاح کنند.

اتباع خارجی مجاز هستند اشکال مختلفی از نهادهای تجاری ایجاد کنند؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سازماندهی تجارت خود بیش از یک شخص حقوقی تشکیل دهند و شرکت‌های سهامی عام، همکاری‌های بسته عمومی، شرکت‌های با مسئولیت محدود و شرکت‌های هلدینگ تأسیس کنند.

میانگین سرمایه اولیه برای ثبت درخواست حدود 150،000 ریال مورد نیاز است؛ اما راه‌اندازی کسب‌وکار، تاسیس شرکت و استخدام نیروهای مورد نیاز هزینه‌های بیشتری دارد که با جذب سرمایه‌گذاران دیگر می‌توان پوشش داد.

ارائه طرح‌های سودآور و خوش‌آتیه برای دولت عمان اهمیت بسیاری دارد. ایرانی‌های بسیاری با ایده‌های بکر و پر منفعت توانسته‌اند سرمایه‌گذاران دیگر را برای راه‌اندازی کسب‌وکار مجاب کنند و علاوه‌بر اقامت عمان، به درآمد ارزی قابل توجهی دست پیدا کنند.

روش دیگری که برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده است، خرید اوراق قرضه و سهام یا سپرده بانکی و به طور کلی سرمایه گذاری در بازار بورس است. خط سیر رشد بازار بورس این کشور همواره صعودی بوده و عواید مثبتی را در آینده دور و نزدیک نصیب متقاضیان سرمایه‌گذاری در عمان می‌کند.

مهاجرت به عمان از طریق ازدواج

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، ازدواج باید عمانی می‌تواند اقامت عمان را در پی داشته باشد؛ البته قوانین مهاجرتی این کشور به نسبت جنسیت اتباع خارجی متفاوت است؛ اگر یک مرد عمانی با زنی خارجی ازدواج کند، ابتدا مجوز اقامت دائم صادر می‌شود و در صورت تداوم ازدواج پس از ده سال، دریافت حق شهروندی امکان‌پذیر می‌شود.

برای دریافت تابعیت، زن خارجی باید با اثبات علاقه بین دو طرف، به زبان عربی تسلط کافی داشته باد. البته داشتن تمکن مالی از طرف فرد عمانی نیز برای اداره مهاجرت اهمیت بسیاری دارد. اگر مرایک ازدواج با اجازه وزارتخانه کشور عمان صورت گرفته باشد و از این ازدواج فرزند پسری به دنیا آید، تابعیت مادر اعطا می‎‌شود.

بر اساس این قوانین اگر یک زن عمانی با یک مرد غیر عمانی ازدواج کند، مرد با دریافت مجوز اقامت دائم می‌تواند در این کشور حضور داشته باشد و در پایان اعتبار مجوز، با اثبات پایندی به تعهد ازدواج می‌تواند مجوز خود را تمدید کند.

مهاجرت به عمان از طریق تولد

معمولا در بسیاری از کشورهای جهان برای کودکی که در یک کشور متولد می‌شود، با دو رویکرد حق شهروندی اعطا می‌شود؛ سیستم خون یا خاک. کشور عمان با رویکرد خون به نوزادان تابعیت اعطا می‌کنند؛ به این معنا که کودکی که از پدرومادری عمانی متولد شود، می‌تواند تابعیت این کشور را به دست آورد و صرف به دنیا آمد کودک در این سرزمین (از پدرومادری غیر عمانی) منجر به دریافت حق شهروندی نمی‌شود.

بهترین روش مهاجرت به عمان، سرمایه گذاری در عمان است.

مهاجرت به عمان برای هنرمندان و افراد فوق موفق

دولت عمان به هنرمندان و ورزشکارانی که دعوت‌نامه ارسال کرده باشد، اقامت عمان و مجوز فعالیت در این کشور را می‌دهد. متقاضی باید در رقابت‌های جهانی دستاوردهای شگفتی داشته باشد تا واجد شرایط اقامت عمان باشد.

هنرمندان و کارشناسان دیگر رشته‌ها برای شرکت در همایش‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌ها می‌توانند با ویزای توریستی در مدت زمانی مشخص وارد خاک عمان شوند؛ اما اقامت عمان تنها به استعدادهای خاص و مطرح ارائه می‌شود.

اقامت دائم عمان

همان‌طور که پیش‌تر در این نوشتار اعلام کردیم، قوانین مهاجرتی این سرای بادیه نشین اما مدرن امروز، در ارائه اقامت دائم عمان بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. اما متقاضی می‌توانند با تمدید اقامت عمان از هر روش مهاجرتی که اقدام کرده است، زندگی در عمان را پیشه کند.

تمدید اقامت عمان و اشتغال به کار می‌تواند به اقامت دائم عمان منتج شود، اما برای دستیابی به آن از طریق تمدید اقامت عمان، باید سال‌ها زمان صرف کرد. بنابراین مهاجرت برای دریافت به حق شهروندی و تبعیت و در نهایت پاسپورت این کشور برای اتباع خارجی، تقریبا امکان‌پذیر نیست.

کشور عمان، امروز یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای جهان برشمرده می‌شود که پاسپورت بسیار پرنفوذی هم دارد. پاسپورت کشور عمان هم‌رده با کشورهای عربستان سعودی و قزاقستان، تایلند، نائورو در جایگاه 15 جهان جای گرفته است. دارندگان این پاسپورت بدون ویزا به 43 کشور جهان سفر می‌کنند.

بهترین گزینه برای مهاجرت به کشور عمان و دریافت اقامت عمان، سرمایه‌گذاری در این کشور است؛ دولت از ایده‌ها و بیزنس پلن‌های پر سود حتی بدون سرمایه با آغوشی باز حمایت می‌کند. متقاضی می‌تواند با همکاری با دولت طرح و بیزنس پلن خود را به مراحل اجرایی و درآمدزایی برساند.