مهاجرت به ژاپن از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ روش‌های مهاجرت به ژاپن بسته به سن، مهارت، سوابق و توانایی‌های هر فرد ترسیم می‌شود. این سرزمین آرمیده در شرق دور که از زیبایی‌های طبیعی و دستاوردهای مدرن چیزی کم ندارد، همواره مقصد محبوبی برای مهاجرت ایرانی‌ها بوده است و به دلیل شرایط زندگی مناسب و محیط پویایش، از جمله مقاصد مهاجرتی محبوب دنیا به شمار می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های مهاجرت به ژاپن، با ما در موسسه مهاجرتی لتسگویونی همراه شوید.

مهاجرت به ژاپن

بر اساس آمارهای دولتی، آمار افراد مقیم خارجی در کشور ژاپن به طور پیوسته پس از دوره جنگ جهانی دوم رو به افزایش بوده است؛ این رقم در اواخر سال 2015 به بیش از 2.2 میلیون نفر می‌رسید که با توجه به جمعیت 127 میلیون نفری، به 1.75 درصد از کل جمعیت آن تخمین زده شده است.

کشور ژاپن از دیرباز برای ایرانی‌ها مقصد محبوبی بوده و حالا که به دستاوردهای عظیمی در زمینه‌های مختلف، از جمله صنعت، فناوری، علم و... رسیده است، میزان تقاضای مهاجرت و اقامت ژاپن هم به بالاترین حد خود رسیده است. 

البته باید به این نکته هم توجه داشت که کشور ژاپن نسبت به سایر کشورهای صنعتی دنیا میزان کمتری مهاجر می‌پذیرد و سخت‌گیری‌هایی هم برای پذیرش اتباع ایرانی به خرج می‌دهد؛ به همین دلیل، باید پیش از هر تصمیم و اقدامی، اطلاعات بیشتری در مورد روش های مهاجرت و اقامت ژاپن کسب کرد. 

کشور ژاپن، سرزمین آفتاب تابان، خطه‌ای‌ست که زمان بر آن اثر ندارد؛ سنت‌های قدیمی و چندهزارساله طوری با زندگی مدرن گره خورده‌اند که گویی طبیعتشان همین است! کشور ژاپن مجمع‌الجزایری واقع در شرق آسیا و شمال اقیانوس آرام است.

روش مهاجرت به /ژاپن به شرایط متقاضی بستگی دارد.

چین، کره شمالی، کره جنوبی و روسیه از نزدیک‌ترین همسایگان این پهنه محصور در آب هستند و با اینکه از نزدیک به 7 هزار جزیرۀ کوچک و بزرگ تشکیل شده است، عموما این سرزمین را متشکل از 5 جزیره اصلی می‌دانند: هوکایدو، هانشو، شیکوکو، کیوشو و اوکیناوا. 

پایتخت و بزرگ ترین شهر این پهنه، توکیو نام دارد و از مهم ترین شهرهای آن می‌توان یوکوهاما، اوزاکا، ناگویا، کوبه و کیوتو را نام برد. این سرای نهفته در آب با جمعیتی بالغ بر 127 میلیون نفر، در رده یازدهمِ کشورهای پرجمعیت دنیا قرار دارد و با توجه به اینکه حدود سه چهارم از مساحتش را کوهستان‌ها و جنگل‌ها تشکیل می‌دهند، از تراکم جمعیتی بالایی هم برخوردار است. 

کشور ژاپن به 47 استان مستقل تقسیم شده است پرجمعیت ترین و مهم‌ترینش ناحیه بزرگ توکیو است. زبان رسمی آن زبان ژاپنی است و واحد پول رایجش ین نامیده می شود. این سرای باستانی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دلربایی دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را به این شگفتی‌ها فرا می‌خواند.

یافته‌های زمین‌شناسی نشان می‌دهند از 30 هزار سال پیش از میلاد در این سرزمین تمدن بشری وجود داشته است. سرزمین‌های غیر متحد کشور ژاپن بین قرون 4 تا 9 میلادی تحت فرماندهی یک امپراطور مشترک متحد شدند که مقرش هی‌آن‌کیو (به معنی پایتخت صلح؛ کیوتوی کنونی) بود؛ بنابراین می‌توان این سرزمین را یکی از تمدن‌های قدیمی آسیا دانست.

در سال 1868 امپراطوری کشور ژاپن یک قانون اساسی به سبک غربی را اتخاذ کرد و وارد فاز صنعتی‌سازی و مدرن‌سازی شد. کشور ژاپن در سال 1945 به عنوان یکی از نیروهای متفقین وارد جنگ جهانی دوم شد و بعد از بمباران اتمی ناکازاکی و هیروشیما تسلیم شد. این شکست بزرگ محل تولد کشور ژاپن مدرن و پرنفوذ امروز است!

از سال 1947، کشور ژاپن سیاست مسالمت‌آمیزی را در قالب دموکراسی پارلمانی در پیش گرفت و عضو سازمان ملل متحد شد. در دهه 60 میلادی، اقتصاد به طور متوسط سالی 10 درصد رشد کرد و در حال حاضر سومین اقتصاد بزرگ دنیا را در اختیار دارد. 

سرزمین شکوفه‌های بنفش یکی از غول‌های صنعت در زمینه تولید خودرو و صنایع الکترونیک است و کمک شایانی هم به پیشرفت علم و فناوری در جهان کرده است. در میان کشورهای آسیایی، شاخص توسعه انسانی ژاپن بعد از سنگاپور در رتبه دوم قرار دارد و بالاترین امید به زندگی را می‌توان در میان شهروندان آن مشاهده کرد. 

فرهنگ غنی کشور ژاپن هم در سراسر دنیا شناخته شده است و هنر، موسیقی، آشپزی و ادبیات آن زبانزد عام و خاص است. یکی از نکته‌هایی که باید حین مهاجرت و اقامت ژاپن در نظر داشت، هزینه‌های زندگی است. 

با توجه به اینکه ژاپن کشوری پیشرفته و پرجمعیت است، هزینه‌های زندگی آن هم نسبت به ایران بسیار بالاتر است. برای مثال، هزینه اجاره خانه در شهرهای مختلف آن به طور متوسط حدود 70 درصد بالاتر از ایران است، یا قیمت میوه حدود دوبرابر کشور ماست. 

به طول کلی، باید عنوان کرد هزینه زندگی در کشور ژاپن به طور متوسط 125 درصد گران‌تر از ایران است. از سوی دیگر، سیستم حمل و نقل در تمام نقاط این سرزمین آن‌قدر گسترده و جامع است که با اینکه تراکم جمعیتی آن بسیار بالاتر از ایران و بسیاری کشورهای دیگر است، میزان آلودگی هوای آن پایین‌تر است. 

در کشور ژاپن اکثر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، مونوریل و دوچرخه استفاده می‌کنند و حدود 17 درصد از آن‌‌ها پیاده خود را به محل کار می‌رسانند. 

یکی از مزیت‌های مهاجرت به ژاپن، وجود یک جامعه ایرانی پویا در اغلب شهرها به خصوص شهرهای بزرگ آن است که بر اساس تخمین‌ها، حدود 4 هزار نفر از آن‌ها از طریق ویزای کاری در این کشور اقامت دارند. جمعیت ایرانی‌های مقیم کشور ژاپن هر ساله رو به افزایش بوده است (رشد 4 درصدی) و امید می‌رود وضعیت اقامت و اخذ اقامت دائم و حتی تابعیت برای ایرانی‌ها آسان‌تر شود. 

مهاجرت به ژاپن برای کار

کشور ژاپن دومین کشور صنعتی و سومین اقتصاد بزرگ دنیا بعد از امریکا و چین به شمار می‌رود و بازار کار پویا و فعالی دارد. به علاوه، این سرزمین دارای زیرساخت‌های فناوری و اقتصادی بسیار خوبی است و همین امر بستر را برای راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ فراهم کرده است.

به علاوه، بخش صادرات در کشور ژاپن از مهم‌ترین منابع درآمدی به شمار می‌رود که در کنار صنایع شیمی، صنایع غذایی، الکترونیک، نساجی و آی‌تی، بازار کار خوبی را به مردمانش ارائه می‌دهد. 

مهاجرت به ژاپن از طریق کار نیاز به دریافت ویزای کار دارد تا بتوان مجوز ورود به خاک این کشور و اقامت کاری را کسب کرد. برای این کار در اغلب موارد نیاز به مدارک دانشگاهی یا سوابق کاری مرتبط دیده می‌شود.

در صورت پذیرش درخواست کار و یافتن پیشنهاد کاری، می‌توان بین 4 ماه تا 5 سال اقامت کاری داشت. در این شیوه از روش های مهاجرت به ژاپن، به جز در موارد خاص، نمی‌توان همراه دیگری را با خود به خاک این سرزمین برد. به عبارتی دیگر، ویزای کاری این کشور تنها مجوز ورود نیروی کار به خاک کشور ژاپن است و خانواده او در این مرحله اجازه همراهی ندارند.

بر اساس قوانین مهاجرتی، در صورتی که بتوان از طریق اقامت کاری «مهارت‌های خاص» ویزای کار دریافت کرد، نیازی به ارائه مدرک دانشگاهی نخواهید داشت؛ در برخی موارد می‌توانید خانواده خود را هم به ژاپن بیاورید. 

این مهارت‌های خاص شامل زمینه‌هایی مانند ساخت و ساز، پرستاری، مدیریت گردشگری، تولید و... می‌شود که متقاضیان با گذراندن یک آزمون فنی (و البته آزمون زبان ژاپنی) می توانند ویزای کار خود را دریافت کنند. 

البته اگر مشکل مهارت زبان دارید، می‌توانید از طریق ویزای HSFP برای مهاجرت به ژاپن اقدام کنید. در این نوع ویزا، افراد ماهر و متخصص در رشته‌هایی مانند علوم رایانه، نرم‌افزار، برنامه‌نویسی و آی‌تی می‌توانند بدون نیاز به ارائه مدرک زبان خارجی، ویزای کاری دریافت کنند. این افراد به عنوان نیروهای کار ماهر و متخصص مشغول به کار می‌شوند و به بهبود اقتصاد کشور کمک می‌کنند. 

البته مسئولان وزارت کار دوره‌هایی تحت عنوان «برنامه کارآموزی فنی» را هم برای کارگران خارجی تدارک دیده‌اند؛ بعد از گذراندن آن‌ها، افراد می توانند با دریافت گواهی صلاحیت در برخی رشته های فنی خاص به مهارت کافی برسند و صلاحیت اخذ اقامت کاری مهارت خاص را برآورده کنند.

به این ترتیب، این امکان وجود دارد که با ویزای کاری معمولی وارد کشور ژاپن شد و بعد از گذراندن این دوره‌ها، آن را به اقامت کاری مهارت خاص تبدیل کرد. به این ترتیب، کارگران ماهر قادر خواهند بود ویزای کاری خود را تا هر زمان که می خواهند تمدید کنند و خانواده آن‌ها هم این امکان را خواهد داشت که در کشور ژاپن زندگی کند. 

بر اساس بازبینی جدید سازمان مهاجرت، یک ویزای کاری هم برای مشاغل به اصلاح فصلی در کشور ژاپن ارائه می شود. البته کشورهایی که این ویزا به اتباع آن‌ها اعطا می شود محدود است و شامل ایران نمی شود! و شرط سنی 18 تا 30 سال دارد. 

در مورد هزینه‌های مهاجرت کاری به ژاپن هم باید توجه داشت که اکثر هزینه‌ها را کارفرما پرداخت می‌کند و مهم این است که بتوانید یک کارفرمای خوب پیدا کنید. البته برای احتیاط بهتر است حین سفر به کشور ژاپن مبلغی پول به همراه داشته باشید تا در صورت بروز هر اتفاق غیرمنتظره‌ای، بتوانید برای مدتی دوام بیاورید. شاید به همین دلیل است که ارائه تمکن مالی همواره از مایحتاج مهاجرت بوده است. 

برای درخواست ویزای کاری باید قرارداد با کارفرما، نامه‌های انتصاب و استخدام، دعوت نامه، یا هر سندی که فعالیت، موقعیت، حقوق و دستمزد متقاضی را اثبات کند مورد نیاز است. افزون بر این، کارفرما موظف است صورتهای مالی اخیر شرکت ژاپنی و گزارش مالیات شرکت را به اداره مهاجرت ارسال کند.

ارائه مدرک فارغ‌التحصیلی از رشته‌های مرتبط و سوابق شغلی مرتبط با شغل مورد نظر علاوه‌بر کارفرما، برای اداره مهاجرت و سفارت کشور ژاپن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای تمدید مدت اعتبار مجوز و ویزای کاری ارائه گواهی اشتغال به کار (zaishoku shomei sho) و جدیدترین گواهی پرداخت مالیات (nozei shomei sho )صادر شده از دفتر محلی شهرستان یا بخش مورد نیاز است.

مهاجرت به ژاپن از طریق تحصیل

علاوه بر اقتصاد و صنعت، کشور ژاپن در عرصه تحصیلات دانشگاهی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. متقاضیان تحصیل در ژاپن می‌توانند در تمامی رشته‌های علوم پایه، بسیاری از رشته‌های فنی و مهندسی، رشته‌های پزشکی و ... تا مقطع دکتری تحصیل کنند. 

وجود دانشگاه‌های کلاس جهانی (5 دانشگاه با رتبه QS زیر 100)، تعدد دانشگاه‌ها و تنوع رشته‌ها، ارائه امکانات رفاهی فراوان به دانشجویان و دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل این تمدن را به بهشتی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. 

یکی از بهترین روش های مهاجرت به ژاپن، مهاجرت به قصد تحصیل در این سرزمین است. برای تحصیل در کشور آفتاب تابان، نیاز به اخذ ویزای تحصیلی خواهید داشت؛ برای این منظور باید مدارکی همچون ریز نمرات، نامه پذیرش از دانشگاه، تمکن مالی و... را فراهم کرد. 

البته فراموش نکنید که دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در ژاپن اجازه کار قانونی حین تحصیل را ندارند؛ بازم به ذکر است که در برخی مواقع با درخواست از اداره کار و مهاجرت و در صورت برآورده کردن شرایط خاص، می توانند به صورت محدود مشغول به کار شوند.

برای تحصیل در مقطع لیسانس در ژاپن باید بیش از 4 سال در نظر گرفت، چراکه واحدهای درسی ارائه شده در دانشگاه های ژاپن معمولا بین 120 تا 150 واحد است؛ اما مقطع فوق لیسانس همانند ایران 2 سال طول می کشد (30 واحد). 

در مقطع دکتری هم بیش از هر چیزی نیاز به تحقیق در زمینه علمی موردنظر خود خواهید داشت که معمولا 5 سال طول می کشد. از برترین دانشگاه های ژاپن می توان دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو، دانشگاه کیئو (توکیو)، دانشگاه واسِدا (توکیو) و دانشگاه اوساکا را نام برد. 

مهاجرت به ژاپن یکی از گزینه های محبوب مهاجرت در آسیا برشمرده می شود.

یکی از نکاتی که باید در مورد مهاجرت تحصیلی به کشور ژاپن مد نظر داشت، هزینه‌های آن است. هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به کشور ژاپن شامل مواردی از جمله هزینه شهریه دانشگاه و خوابگاه، هزینه ارسال تقاضانامه، و... می‌شود. به طور کلی، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کشور ژاپن (بین‌المللی، دولتی، خصوصی و...) سالیانه بین 800 هزار تا 1.5 میلیون ین خواهد بود.

به‌طور کلی برای دریافت ویزای تحصیلی به پاسپورت معتبر و فتوکپی آن، عکس جدید، گواهی صلاحیت (CoE) که از دانشگاه صادر می‌شود، نامه پذیرش تحصیلی، نامه تمکن مالی از بانک معادل حدود 2 میلیون ین (18 هزار و 500 دلار)، دعوت نامه از دانشگاه یا موسسه مربوطه، انگیزه نامه، و در برخی مواقع مدرک زبان (انگلیسی یا ژاپنی) مورد نیاز است.

ویزای تحصیلی ژاپن تا زمانی معتبر خواهد بود که شما در این کشور مشغول به تحصیل باشید؛ پس از اتمام تحصیل، زمان محدودی برای ترک خاک خواهید داشت. البته اگر قصد داشته باشید بعد از اتمام تحصیل هم در داخل کشور بمانید، باید به سراغ کار بروید. 

شرکت های ژاپنی متعددی هستند که دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده را استخدام می‌کنند تا از این نیروهای تازه‌نفس و خوش فکر به بهترین نحو استفاده کنند. برای یافتن شغل مناسب در ژاپن می‌توانید به مجلات کار ژاپنی (چاپی و آنلاین) یا مراکز ارائه خدمات کاریابی برای اتباع خارجی مراجعه کنید. جستجو در وبسایت‌های کاریابی و شرکت در سمینارهای شرکت‌های مختلف هم از دیگر راه های یافتن کار هستند. 

بعد از یافتن شغل موردنظر، می توانید به اداره مهاجرت منطقه‌ای مراجعه کرده و درخواست دهید تا وضعیت اقامت شما از ویزای تحصیلی به ویزای کاری تغییر پیدا کند. در این مراجعه به مدارکی همچون پاسپورت، کارت اقامت، رزومه تحصیلی،کپی قرارداد کار، صورت های مالی شرکت، گواهی فارغ‌التحصیلی و... نیاز خواهید داشت. 

مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری 

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری هم امکان پذیر است. سرمایه گذاری در ژاپن برای اخذ اقامت ژاپن انواع مختلفی دارد که ساده ترین نوع آن خرید ملک است. متقاضیان اقامت ژاپن می‌توانند بدون هیچ محدودیتی، حتی با داشتن ویزای توریستی، اقدام به خرید ملک، ثبت شرکت، راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی کنند. 

یکی از سریع‎ترین راه‌های دستیابی به اقامت ژاپن خرید ملک است. خرید ملک به صورت نقدی منجر به دریافت اقامت ژاپن می‌شود؛ باید توجه داشت که اخذ وام خرید مسکن نیز برای اتباع خارجی امکان‌پذیر است، اما نیاز به ویزای کار یا اقامت دائم ژاپن دارد. باید توجه داشت که خرید ملک به تنهایی به دریافت اقامت دائم ژاپن یا تابعیت منتج نمی‌شود. 

برای اخذ اقامت ژاپن از طریق سرمایه گذاری، بهترین روش کارآفرینی است. مهاجرت به ژاپن از طریق ثبت شرکت یا از طریق کارآفرینی هم می تواند آینده‌ای روشن برای شما و خانواده‌تان بسازد، و هم به اخذ اقامت دائم ژاپن منتهی شود. 

در صورتی که شما مدیر یک کسب و کار باشید و شرکت خود را ثبت کرده باشید، می توانید به راحتی برای اخذ اقامت دائم ژاپن اقدام کنید. البته فراموش نکنید که کسب و کار شما باید حداقل 5 میلیون ین (حدود 46 هزار دلار) سرمایه اولیه و یک دفتر کار فیزکی داشته باشد. طرح کسب و کار هم باید به تایید مقامات برسد و حداقل یک کارمند ژاپنی را به استخدام دربیاورد. 

متقاضی سرمایه گذاری برای مهاجرت به ژاپن باید درآمد کافی و مستقل از داشته باشد تا بتواند از عهده هزینه‌های مربوط به کسب‌وکار و زندگی خود و خانواده در این کشور برآید. ویزای سرمایه‌گذاری در ابتدا با اعتبار یک‌ساله صادر می‌شود و با توجه به روند کسب‌وکار و شرایط قابل تمدید است. متقاضی بعد از 5 سال حضور و اقامت به مدت 290 روز در خاک می‌تواند با لغو تابعیت قبلی حق شهروندی دریافت کند.

مهاجرت به ژاپن از طریق ازدواج

یکی از ساده ترین روش های مهاجرت به ژاپن، مهاجرت از طریق ازدواج است. در صورتی که فردی با یک تبعه ژاپنی ازدواج کند، می تواند به راحتی اقامت دائم ژاپن یا حتی تابعیت آن را به دست بیاورد. 

البته صرفِ اینکه شما با یک فرد ژاپنی ازدواج کرده باشید، اقامت ژاپن را به شما نمی دهد، بلکه ازدواج به عنوان یک تسهیلگر عمل می کند؛ به این صورت که وقتی شما با یک فرد ژاپنی ازدواج کنید، می توانید از طریق ویزای همراه به کشور ژاپن سفر کنید و سپس یک تا سه سال فرصت دارید در آنجا به دنبال کار بگردید. پس از آن ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید. 

بعد از 5 سال زندگی مداوم می توانید برای کار تابعیت خود اقدام کنید. این نکته را فراموش نکنید که برای اخذ تابعیت ژاپن، باید ابتدا تابعیت کشور خود را لغو کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که ازدواج در ژاپن هزینه‌های خاص خودش را دارد و تخمین زده می‌شود یک مراسم ازدواج ایده‌آل  بین 25 تا 35 هزار یورو هزینه برمی‌دارد.

مهاجرت به ژاپن از طریق تولد

اعطای تابعیت ژاپن  از رویکرد خون پیروی می‌کند؛ به عبارت دیگر، فرزندی که از پدر و مادر غیر ژاپنی در خاک این کشور متولد شده است، تابعیت داده نمی‌شود. در واقع تابعیت تنها به نوزادانی اعطا می شود که حداقل یکی از والدین آن‌ها تابعیت ژاپن را داشته باشد.

البته در مواردی خاص زمانی که پدر و مادر نوزاد تابعیت نامعلومی داشته باشند، امکان دریافت اقامت برای نوزاد وجود دارد. توجه داشته باشید که هزینه تولد نوزاد در بیمارستان‌های کشور ژاپن بین 500 هزار تا 1 میلیون ین برآورد می‌شود.

کیفیت زندگی و طبیعت بی مثال یکی از دلایل محبوبیت مهاجرت به ژاپن است.

مهاجرت به ژاپن از طریق پناهندگی

مهاجرت از طریق پناهندگی گزینه‌ای است که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، به خصوص برای کشوری مثل ژاپن. در مورد پناهندگی، فرد مدعی می‌شود جان، مال یا اعتقادش در کشور مبدا در معرض خطر قرار دارد و به همین دلیل مجبور است بدون داشتن مدارک موردنیاز، به کشور مقصد سفر کند. 

اما در صورتی که کشور ژاپن مقصد پناهندگی شما باشد، بهتر است در تصمیم خود تجدیدنظر کنید، چرا که در این سرزمین اغلب با افراد پناهنده رفتار مناسبی نمی شود و پیدا کردن کار یا تحصیل برای پناهجویان بسیار دشوار خواهد بود.

به علاوه، با توجه به اینکه کشور ژاپن یک جزیره است، راه های غیرقانونی رسیدن به آن هم می‌تواند برای شما خطرات جانی بی‌شماری به همراه داشته باشد. از معایب کمپ¬های نگهداری پناهجویان هم باید به سطح امنیتِ پایین، بهداشت ناکافی، خدمات رفاهی معدود و ... اشاره کرد. 

نکته دیگر اینکه نرخ پذیرش پناهنده در کشور ژاپن بسیار پایین‌تر از سایر کشورهاست: از سال 2016 تا 2019 حدود ده هزار نفر به کشور ژاپن درخواست پناهندگی داده بوده‌اند، اما مقامات این کشور سالانه درخواستِ کمتر از 50 نفر را پذیرفته‌اند!

اقامت دائم ژاپن و تابعیت

همان‌طور که در بالا هم عنوان شد، تمام این روش های مهاجرت به ژاپن منجر به اخذ تابعیت برای افراد نمی‌شود. برای مثال، در مورد مهاجرت کاری به ژاپن، فرد می‌تواند برای مدتی محدود (4 ماه تا 5 سال، بسته به قرارداد) اقامت ژاپن را دریافت کند؛ یا در مورد مهاجرت تحصیلی، تنها تا زمانی که درستان تمام نشده باشد می‌تواند اقامت ژاپن را داشته باشید. 

از سوی دیگر، در مواردی مانند ازدواج، تولد یا سرمایه‌گذاری، باید درخواست اقامت بلندمدت بدهید که حتی ممکن است با آن موافقت هم نشود. برای اخذ اقامت دائم ژاپن یک سیستم امتیازبندی وجود دارد که مواردی از جمله خوش‌رفتاری، تمکن مالی، مهارت مفید، نداشتن سوءپیشینه، و... را شامل می‌شود. 

پاسپورت ژاپن در حال حاضر یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا به شمار می‌رود. فردی که پاسپورت ژاپنی دارد، می‌تواند بدون نیاز به اخذ ویزا به 190 کشور دنیا سفر کرد. به این ترتیب، اخذ تابعیت می‌تواند رویایی باشد که برای یک مهاجر در این کشور به واقعیت بدل می‌شود. 

شرایط اخذ تابعیت عبارتند از: سن بالای 20 سال، زندگی در کشور ژاپن برای 5 سال متوالی، نداشتن تابعیت کشورهای دیگر، حسن رفتار و عدم سوءپیشینه، تمکن مالی، داشتن مهارت برای کار، تسلط به زبان و فرهنگ ژاپنی.