با توجه به مزایای تحصیل در شهرهای آلمان، سال‌هاست این کشور مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است. پیش از درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان باید در انتخاب شهر و موسسه آموزشی مناسب دقت و مطالعه کرد. جهت یافتن پاسخ مناسب برای سوال خود «کدام شهرهای آلمان برای تحصیل مناسب هستند؟» پیش از اقدام برای تحصیل در آلمان با ما در سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی همراه باشید.

بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل

بازار اقتصادی جهانی با نیروی کار متخصص، سرمایه‌گذاری‌های کلان، سطح پایین فساد، و نوآوری، کشور آلمان را به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اقتصاد ملی در اروپا و یکی از چهار تولیدکننده بزرگ جهان تبدیل کرده است. سال‌ها پیش کشور آلمان کمبود نیروی کار را با دعوت «کارگر مهمان» به ویژه از ترکیه و یوگسلاوی سابق پوشش داد؛ امروز هم این کشور آغوش گشوده‌ای برای کارگران متخصص و متقاضیان مهاجرت تحصیلی دارد.

تحصیل در آلمان برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی رایگان است.

کشور آلمان یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپایی با پایتخت برلین است که فضای پیشرفت را برای مهاجران نیز آماده کرده است. مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از روش‌های مهاجرت به آلمان رویای بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی بوده است؛ کیفیت آموزش، امکان تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی، اعتبار مدارک و فرصت‌های شغلی بی‌شمار پس از فارغ‌التحصیلی از جمله مزایای تحصیل در آلمان است.

تَعَدد دانشگاه‌ها در شهرهای آلمان به نسبت وسعت این سرزمین، نشان از توجه دولت به امر آموزش عالی و جذب علاقمندان مهاجرت تحصیلی دارد. بیش از ۳۷۰ مرکز آموزش عالی در شهرهای آلمان پراکنده شده که امکان تحصیل به زبان‌های آلمانی و انگلیسی را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده‌اند.

تحصیل در شهرهای آلمان تجربه فوق‌العاده‌ای برای دانشجویان بین‌المللی است. این کشورِ اروپای غربی از نظر مناظر طبیعی و رفاه اجتماعی برای زندگی آکادمیک بسیار مناسب است. شهرهای آلمان (و به ویژه شهرهای کوچکتر) میزبان تعدادی بنای قدیمی در قالب قلعه و خیابان‌های سنگفرشی هستند که قدمت و شکوه معماری باستان را به نمایش گذاشته‌اند و تجسمی افسانه‌ای از تاریخ را در ذهن مخاطب یادآور می‌شوند.

فارغ از انتخاب شما برای مقصد مهاجرت تحصیلی، و صرف نظر از فرهنگ و تاریخ حیرت‌انگیز این کشور، در تمام دانشگاه‌ها و شهرهای آلمان امنیت، ثبات اقتصادی و سیاسی و آموزش مجموعه‌ای از مهارت‌های لازم برای موفقیت را تجربه خواهید کرد.

تحصیل در آلمان نیاز به ارائه مدارک مشخصی برای اخذ پذیرش تحصیلی دارد. اما پیش از اقدام برای این مراحل، باید شرایط زندگی دانشجویی در این کشور را سنجید. با توجه به قوانین آموزش عالی آلمان، دانشجویان بین‌المللی اجازه کار همزمان با تحصیل را دارند؛ با این حساب اگر متقاضی تمایل به کار دانشجویی حین تحصیل داشته باشد، باید شهر محل زندگی را درست انتخاب کرد.

با توجه عوامل انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی از میان شهرهای آلمان، در ادامه این بخش از مجله موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی به معرفی بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل از نگاه موسسات رتبه‌بندی آکادمیک می‌پردازیم.

تحصیل در مونیخ

با توجه با وضعیت رو به رشد شهرهای آلمان به عنوان یک مقصد مهاجرت تحصیلی و مطالعاتی بین‌المللی، تنها نام 5 شهر از این کشور در آخرین رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS دیده می‌شود؛ شهر مونیخ (با تلفظ صحیح آلمانی مونشن) با صعود دو رتبه‌ای در جایگاه چهارم بهترین شهرهای دانشجویی قرار گرفته است.

بر اساس یک نظرسنجی جهانی از دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان، به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه‌های زندگی، سهولت رفت‌وآمد، زندگی شبانه و فضایی دوستانه، شهر مونیخ به عنوان محبوب‌ترین شهر کشور آلمان برای تحصیل انتخاب شده است.

در میان چشم‌اندازهای زیبای منطقه باواریا (سرزمین‌های جنوبی آلمان)، مونیخ به‌خاطر ریشه‌های ژرف هنر معماری در فرهنگ این کشور، گالری‌های هنری متعدد، قلعه‌های قدیمی باشکوه، شگفتی احیای هنر گوتیک و ... اعتبار بسیاری در رتبه‌بندی‌های جهانی یافته است.

دانشجویان علاقمند به تحصیل در آلمان می‌توانند از کاوش میان جاذبه‌های این شهر نظیر مونیخ رزیدنز، مارین پلاتز مونیخ رزیدنز و نیوز راتهاوس، فراونکیرشه، آسامکیرچه (کلیسای آسام) و باغ انگلیسی لذت ببرند. از جمله موسسات آموزش عالیِ آلمان مستقر در شهر مونیخ می‌توان به دانشگاه فنی مونیخ (با رتبه 55 جهانی)، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (با رتبه 66 جهانی)، و دانشگاه علوم کاربردی مونیخ اشاره کرد.

متقاضیان واجد شرایط مهاجرت تحصیلی می‌توانند رایگان در مونیخ تحصیل کنند. بورسیه‌های دانشجویی زیادی بر اساس سطح تحصیلات و قوانین دانشگاه‌ها طراحی شده است؛ دانشگاه فنی مونیخ برای هر ترم بین 500 تا 1500 یورو (در هر ترم یک بار) کمک مالی ارائه می‌دهد که توسط دولت باواریا ارائه می‌شود. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان هم یک دفتر به بورس تحصیلی و سازمان خدمات دانشجویی اختصاص داده است تا دانشجویان را در مورد نیازهای مالی خود کمک کند.

یافتن شغل دانشجویی در مونیخ به عنوان سومین شهر مهم و بزرگ آلمان چنان دشوار نیست. بسیاری از مراکز دولتی و کارفرمایان مهم کشور، مرکز ایالت بایرن را برای استقرار و بقا انتخاب کرده‌اند. هزینه‌های زندگی در مونیخ به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل کمی از پایتخت گران‌تر است، با این حال مونیخ امتیاز بالایی را در شاخص کیفی زندگی و زندگی مقرون به صرفه کسب کرده است. 

دانشجویان مقطع کارشناسی بیشتر دانشگاه های آلمان، صرف نظر از ملیت رایگان به تحصیل می‌پردازند. انگیزه تحصیل رایگان همراه با فرهنگ متمایز باواریا با هم ترکیب می شود و مونیخ را به یکی از جذاب ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در اروپای غربی تبدیل می‌کند. افزون بر این، اقتصاد قدرتمند شهر مونیخ به همراه کمترین میزان شاخص بیکاری در کشور، مونیخ را در صدر لیست بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی قرار داده است.

مونیخ یکی از شهرهای آلمان مناسب تحصیل است.

تحصیل در برلین

شهر برلین پایتخت و اولین شهر بزرگ آلمان محسوب می‌شود که روزگاری قلب تپنده روشنگری بود. شهرِ ایالتی برلین از نظر تاریخی مهم‌ترین ایالت و از نظر اقتصادی از مراکز مهم تجارت در اروپا به حساب می‌آمده است.

قطعا یکی از دلایل انتخاب یک دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی توجه به رنک جهانی و شرایط پذیرش تحصیلی آن است. برلینِ پایتخت، یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل میزبان صدها مجموعه آموزش عالی شده که شماری از آن‌ها در رنکینگ جهانی جایگاه مشخصی را یافته‌اند.

همزمان با افزایش تقاضای تحصیل در آلمان، محبوبیت تحصیل و زندگی در پایتخت هم در حال افزایش است؛ نام پایتخت با صعود دو رتبه‌ای نسبت به سال‌های پیشینِ رتبه بندی QS Best Student Studios در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

با اینکه پایتخت آلمان مانند شهرهایی نظیر لندن، پاریس یا بوستون قطب دانشگاهی نیست؛ اما سه مجتمع آموزش عالی مستقر در برلین در رتبه‌بندی جهانی QS World University Rankings حضور همیشگی دارند. 

دانشگاه آزاد برلین Freie Universität Berlin با رتبه 130 جهانی، دانشگاه هومبولت برلین با رتبه جهانی 120 و دانشگاه فناوری برلین با رتبه 147 از بهترین دانشگاه آلمان محسوب می‌شوند که در پایتخت مستقر شده‌اند و مورد توجه علاقمندان به تحصیل در آلمان قرار گرفته‌اند.

مهاجرت تحصیلی به مقصد برلین می‌تواند به نسبت جذاب‌تر باشد؛ چراکه هر ساله بر تعداد برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی افزوده می‌شود. پایتخت آلمان با شاخص کیفیت زندگی بالا، هزینه زندگی مقرون به صرفه، فضای لیبرال با عطر موسیقی مورد توجه علاقمندان به تحصیل در آلمان قرار گرفته و موجب صعود دو پله‌ای در رتبه‌بندی QS شده است. 

تحصیل در مرکز اصلی طراحی مد، موسیقی و هنر در رقابتی تنگاتنگ با شهرهایی نظیر نیویورک یا لندن قرار گرفته است؛ چراکه کفه ترازو فرهنگ بی‌نظیر و بازار داغ مالی به سوی برلین سنگین‌تر از این شهرهاست. 

دانشجویان می‌توانند در طبیعت زیبای شهر تجدید قو ا کنند و در پارک‌ها از صدای پرندگان و نجوا باد از میان شاخه‌های درختان لذت ببرند. از جمله مزایای مهاجرت تحصیلی به برلین بهره‌مندی از تخفیف‌های دائمی‌ست که به دانشجویان در گالری‌ها، کتابخانه‌ها یا فروشگاه‌های خرده‌فروشی و بزرگ، مراکز ورزشی و تفریحی، استفاده از سیستم حمل‌ونقل شهری و ... ارائه می‌شود.

برلین یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل میزبان 20 دانشگاه خصوصی و حرفه ای و فنی و پنج دانشگاه بزرگ دولتی است. علاقمندان به تحصیل در آلمان می‌توانند از میان این برنامه‌ها تحصیل به زبان آلمانی یا انگلیسی را انتخاب کنند و با استفاده از برنامه‌های انتقال دانشجو یا روابط بین‌المللی این کشور آینده شغلی و تحصیلی خود را تضمین کنند.

تحصیل در اشتوتگارد

شهر اشتوتگارد مرکز ایالت بادن-وورتمبرگ در جنوب غربی کشور است که بر کرانه‌های رود نِکار(Neckar) گسترده شده است. اشتوتگارد ششمین شهر بزرگ آلمان و یکی از امن‌ترین شهرهای جهان است که بعد از نورنبرگ در رتبه دوم امنیت قرار گرفته است.

این شهر به عنوان یکی از قوی‌ترین مناطق صنعتی ، محیطی ایده‌آل برای تحصیل و پیشرفت شغلی خود به دانشجویان (به ویژه دانشجویان رشته مهندسی) ارائه می‌دهد. اشتوتگارد یکی از صنعتی‌ترین شهرهای جهان است که میزبان شرکت‌های بزرگ خودرو و ماشین‌سازی شده است. به همین دلیل اشتوتگارد به گهواره اتومبیل شهرت یافته است.

برندهای نام‌آشنایی نظیر ایملر، مرسدس بنز، پورشه، بوش (دفتر مرکزی)، زیمنس، کوداک، لِنُوو و ... در شهر اشتوتگارد متولد شده‌اند. حضور فعال صنایع تخصصی در اشتوتگارد شرایط استخدام پس از فارغ‌التحصیلی را برای علاقمندان به تحصیل در آلمان فراهم آورده است.

ویژگی بارز دیگر اشتوتگارد سرسبزی آن است. اشتوتگارت ده‌ها باغ‌وحش و باغ گیاه‌شناسی دارد و فضای تخصصی را برای مطالعه گونه‌های جانوری و گیاهی ایجاد کرده است. علاقه‌مندان مهاجرت تحصیلی برای مطالعه در رشته‌های این مجموعه گزینه‌های بسیاری در این شهر برای ادامه تحصیل دارند.

اما جدا از زیبایی‌های خوش‌رنگ‌ولعاب طبیعت اشتوتگارد، دانشجویان می‌توانند در رویدادهای فرهنگی بی‌شماری مانند نمایش‌های فیلارمونیک یا اپرا، جشنواره های باله یا نمایشگاه‌ها شرکت کنند. اسنوبورد، اسکی و پیاده‌روی از جمله فعالیت‌های مورد علاقه شهروندان اشتوتگاردی است.

بر اساس رتبه‌بندی QS اشتوتگارت در رتبه 68 بهترین شهر دانشجویی قرار دارد. یکی از بهترین دانشگاه های آلمان دانشگاه اشتوتگارت است که رتبه 85 را در شاخص فعالیت‌های کارفرماها و رتبه هفدهم را در شاخص مقرون‌به‌صرفه بودن استطاعت کسب کرده است.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌توانند در برنامه‌های تحصیلی ترکیبی میان‌رشته‌ای در علوم مهندسی، علوم طبیعی، علوم انسانی، فرهنگی و اجتماعی به تحصیل بپردازند. دانشگاه هوهنهایم و دانشگاه رسانه‌ای اشتوتگارت نیز بهترین دانشگاه های آلمان در شهر اشتوتگارت محسوب می‌شوند.

هزینه زندگی در اشتوتگارت به نسبت دیگر شهرهای هم‌رده بسیار مناسب است. زندگی در اشتوتگارت هزینه‌های معقولی برای یک زندگی با کیفیت دارد؛ به‌طوری‌که بالاترین امتیاز را برای مقرون به صرفه بودن در میان سه شهر میزبان مهاجرت تحصیلی به آلمان پس از مونیخ، برلین کسب کرده و در آخرین رتبه بندی QS در جایگاه هفدهم قرار گرفته است.

البته باید توجه داشت که برخی دانشگاه‌های مستقر در این شهر برای دانشجویان بین‌المللی شهریه در نظر گرفته‌اند. میانگین شهریه دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتمبرگ برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا 1670 یورو در هر ترم (حدود1960 دلار) تخمین شده می‌شود؛ با این وجود، هزینه تحصیل در آلمان هنوز هم بسیار کمتر از شهرهای میزبان مهاجرت تحصیلی مانند انگلیس یا ایالات متحده است.

فرانکفورت

شهر فرانکفورت که در گویش قوم ژرمن فرانک‌ها را به خاطر می‌آورد، از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری روم بود که در سال ۱۸۶۶ حاکمیت مستقل خود را از دست داد و تابع آلمان امروزی شد؛ بنابراین دیدن بازمانده‌هایی از تاریخ رم در این شهر چندان تعجب‌آور نیست. فرانکفورت بزرگ‌ترین شهر ایالت هسن و پنجمین شهر بزرگ کشور آلمان است که یکی از ثروتمندترین شهرهای اروپا به حساب می‌آید.

فرانکفورت مرکز فرهنگ، ادبیات و همچنین قطب اقتصادی بانکی آلمان است که فرصت‌های بسیار مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه های آلمان ایجاد کرده است. شهرت فرانکفورت در میان علاقمندان ادبیات و فلسفه به دلیل شکل‌گیری مکتب فرانکورت است؛ نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت فلسفه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و نظریه اجتماعی نئومارکسیستی را مورد بررسی قرار داده است.

فرانکفورت یک انتخاب عالی برای علاقه‌مندان مهاجرت تحصیلی در رشته‌های مالی یا بازرگانی است. این شهر تمرکز زیادی در مراکز تجاری و گردشگری دارد که به اقتصاد ملی کمک شایانی می‌کنند و همچنین فرصت کسب تجربه و دانش لازم در دنیای تجارت را در اختیار دانشجویان این رشته قرار می‌دهد.

فرانکفورت یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل میزبان برخی از دانشگاه های آلمان با رتبه عالی در اروپا و جهان است؛ دو انستیتوی بازرگانی که عبارتند از دانشکده بازرگانی گوته دانشگاه گوته فرانکفورت و دانشکده مالی و مدیریت فرانکفورت به عنوان بهترین‌های این رشته شناخته شده‌اند.

دانشگاه گوته و دانشگاه علوم کاربردی فراکفورت دو مورد از بهترین دانشگاه های آلمان هستند که در فرانکفورت مستقر شده‌اند. علاقمندان به مهاجرت تحصیلی می‌توانند با دریافت پذیرش تحصیلی از این دو مجموعه آموزش عالی به زبان‌های انگلیسی و آلمانی تحصیل کنند.

درسدن

شهرهای آلمان پر از یادمان‌هایی شگرف از تاریخ است و درسدن زیبا نیز از این قافله جای نمانده است. در هر یک از جاذبه‌های دیدنی درسدن که بروید قطعا شکل و نمایی از تاریخ را مطالعه خواهید کرد. گذر رود الب از درون شهر، زیبایی بی‌نظیر آن را کامل می‌کند؛ تا جایی که درسدن اغلب "فلورانس روی اِلب" نامیده می‌شود. 

درسدن یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل میزبان دانشگاه‌های عالی و با کلاس جهانی است که بهترین شرایط را برای یادگیری و پیشرفت برای علاقمه‌مندان به تحصیل در آلمان فراهم می‌کنند. در دانشگاه‌های معتبر درسدن ، دانشجویان می‌توانند با شرکت در برنامه‌های کارآموزی متعدد دانش و مهارت‌های عملی در تخصص خود بدست آورند.

اقامت در درسدن به نسبت دیگر کلان‌شهرهای گفته شده تا این بخش از مقاله مجله موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی، مقرون به‌صرفه‌تر است. دانشجویان از طریق سازمان‌های دانشجویی مانند Studentenwerk در شهر درسدن می‌توانند از شرایط و فرصت‌های مختلف یافتن مسکن دانشجوی بهره‌مند شوند. 

دانشجویان بین‌المللی در درسدن با شهری متنوع و پر از فرهنگ و تاریخ روبه‌رو می‌شوند. از طریق پروژه‌های مشترک و فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویان بین‌المللی می‌توانند روابط پژوهشی دوستانه جهانی با تعداد زیادی از دانشجویان دیگر در رشته خودشان برقرار کنند.

دانشگاه فناوری درسدن، دانشگاه علوم کاربردی درسدن، آکادمی هنرهای زیبا، کالج موسیقی کارل ماریا ون وِبِر و مدرسه رقص پالوکا از مهم‌ترین دانشگاه های آلمان مستقر در این شهر محسوب می‌شوند که قدمتی طولانی و آوازه‌ای خوش در رشته‌های تخصصی خود دارند.

درسدن یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل است.

آخن

آخن شهری فرهنگی است که از نظر نوآوری و فناوری رونق دارد. این شهر کوچک به عنوان یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل، در نزدیکی مرزهای آلمان با کشورهای بلژیک و هلند است. آخن در اصل با دیدنی‌های بی‌شمار تاریخی و فرهنگی جالب توجه جاذبه‎ای فعال برای دانشجویان بین‌المللی است. برای مثال کلیسای جامع آخن اولین مکان دیدنی آلمان بود که در سال 1978 به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد.

دانشگاه‌های آخن به کیفیت علمی بالا و مدارک فارغ‌التحصیلی معتبر و برجسته خود شناخته شده‌اند. آخن، مرکز مهمی برای دانشجویانی است که به مطالعه علم و فناوری علاقه‌مند هستند. یکی از مشهورترین دانشگاه های آلمان در این شهر دانشگاه فنی آخن RWTH است که در صدر بزرگ‌ترین دانشگاه های آلمان در رشته‌های فنی و مهندسی به‌شمار می‌رود.

دانشگاه علوم کاربردی آخن FH هم یکی دیگر از بهترین دانشگاه های آلمان است که با ده دانشکده میزبان متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌شود. دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی این مجموعه از بهترین مراکز تحقیقاتی آلمان برشمرده می‌شوند.

در کنار کیفیت آموزش در موسسات آموزشی، مقرون به صرفه بودن نیز مزیت بزرگی‌ست که برای انتخاب این شهر به عنوان یکی از شهرهای آلمان برای تحصیل تاثیرگذار بوده است. اگرچه همه چیز آن‌طور که انتظار می‌رود ارزان نیست، اما هنوز هم آخن ارزان‌تر از بسیاری از شهرهای آلمان است. 

از آن‌جایی که بلژیک و هلند در نزدیکی آخن قرار دارند، برای تجربه کمی ماجراجویی می‌توانید به راحتی با قطار به شهرهای مرزی این کشورها سری بزنید. در مجموع، آخن مقصدی ایده‌آل برای علاقمندان به تحصیل در آلمان محسوب می‌شود که تمایل به تحصیل و زندگی در یک شهر فرهنگی دارند. با اینکه آخن شهر چندان بزرگی نیست، اما برای تحصیل و زندگی مقصدی مناسب محسوب می‌شود.

بن

شهر ایالتی بُن در کرانه‌های رود راین بزرگ‌ترین کلانشهر منطقه است که یک شهر دانشگاهی مشهور به حساب می‌آید. علاقمندان تحصیل در آلمان با انتخاب بن می‌توانند در محل تولد آهنگساز معروف لودویگ ون بتهوون تجربه کسب کنند.

موزه بتهوون هاوس در مرکز شهر یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که مهاجرت تحصیلی به یک شهر فرهنگی را به سطح کاملاً متفاوتی می‌برد. این شهر به ویژه برای دانشجویانی که عاشق پیاده‌روی هستند، مقصد شگفت‌انگیزی است؛ اطراف Siebengebirge  منطقه‌ای متشکل از بیش از 40 تپه پر از جنگل‌ها و باغ‌های انگور بن را به یکی از مناسب‌ترین شهرهای آلمان برای تحصیل تبدیل کرده است.

دانشگاه بُن مقر بنیاد پژوهش آلمان یکی از مهم‌ترین دانشگاه های آلمان است که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان QS رده ۲۴۳ دنیا و رتبه چهاردهم ملی آلمان را کسب کرده است. این دانشگاه که در ۱۸ اکتبر سال ۱۸۱۸ تاسیس شده، میزبان چهره‌های نام‌آوری همچون پاپ بندیکت شانزدهم، کارل مارکس، فریدریش نیچه، جوزف شامپیتر و یوزف گوبلز دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه بن بوده است.

هامبورگ

شهر ایالتی هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان و همچنین هشتمین در اتحادیه اروپاست که میزبان 188 موسسه آموزش عالی شده است. در هامبورگ می‌توانید دانشگاه‌های مشهور بی‌شماری را پیدا کنید که برای هزاران دانشجو از سراسر جهان پذیرش تحصیلی صادر می‌کند.

معمولا هر رشته مورد علاقه مخاطبان چه در شاخه علوم اجتماعی، هنر، موسیقی و چه در شاخه‌های مهندسی یا طراحی باشد، می‌توانید حداقل یک برنامه تحصیلی را در دانشگاه‌های هامبورگ پیدا کرد. این یکی از دلایلی‌ست که هامبورگ در لیست بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل قرار گرفته است.

دانشگاه‌ها تجهیزات و امکانات پیشرفته‌ای را برای دانشجویان ارائه می‌دهد تا مهارت‌های خود را از استادان و مدرسان برجسته آموزش ببینند. اگرچه بیشتر دوره ها در هامبورگ  به زبان آلمانی است، اما تعداد زیادی از برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود.

شهر هامبورگ بیش از 2000 پل دارد که بیش از مجموع پل‌های موجود در شهرهای آمستردام و ونیز است. پل‌های افراشته بر فراز رود راین و شاخاب‌های وابسته به آن به جذابیت‌های شهر بسیار افزوده است.

دانشگاه هلومت اشمیت، دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ، دانشگاه هافن سیتی، دانشگاه فنی هامبورگ، دانشگاه هنرهای زیبا هامبورگ و آکادمی موسیقی و تئاتر هامبورگ از جمله بهترین دانشگاه های آلمان در شهر هامبورگ هستند که برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی هم پذیرش تحصیلی صادر می‌کنند.

هامبورگ یکی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل است.

کلن

کلن بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت نوردراین-وستفالن (NRW) و چهارمین شهر پرجمعیت آلمان است و با 3.6 میلیون نفر جمعیت در منطقه شهری پرجمعیت‌ترین شهر در کلان شهر راین-روهر و راینلند محسوب می‌شود.

کلن که در ساحل رود راین واقع شده، در فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز ایالت NRW دوسلدورف و 25 کیلومتری شمال غربی بن قرار گرفته است. کلن به فضای پر جنب و دانشجویی در گرایش‌های متعدد موسیقی، فرهنگی و پزشکی شناخته شده است. 

این شهر تاریخی به ویژه برای دانشجویان بین المللی جذابیت‌های بسیاری دارد؛ چراکه علاقمندان به مهاجرت تحصلی با هزینه زندگی مقرون به صرفه تحصیل در آلمان را تجربه می‌کنند و از کیفیت آموزشی بی‌نظیر آن بهره‌مند می‌شوند.

در قرون وسطی کلن به یک مرکز مهم هنری و یادگیری تبدیل شد و هنوز هم میراث غنی خود را در یادمان‌های تاریخی به نمایش می‌گذارد. با وجود اینکه مرکز شهر در طول جنگ جهانی دوم به طور کامل ویران شد، اما هنوز هم کلن رفاع اجتماعی و به طور کلی کیفیت زندگی مناسبی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

دانشگاه کلن ششمین دانشگاه تاسیس شده در اروپای مرکزی بود و تجربه علمی آن، دانشگاه و شهرش را از دیگران متمایز کرده است. دانشگاه کلن و دانشگاه ورزشی آلمان کلن از دانشگاه‌های ملی دولتی بر شمرده می‌شوند و دانشکده علوم کاربردی و کالج بین المللی طراحی کلن از کالج های دولتی و ملی مستقر در کلن هستند.

دانشگاه موسیقی و رقص کلن، فرهنگستان هنرهای رسانه‌ای کلن، دانشگاه علمی کاربردی کاتولیک و کالج تجارت کلن، مدرسه بین‌المللی فیلم، دانشگاه Rhenish، دانشگاه Fresenius از موسسات آموزش عالی شهر کلن هستند.

از جمله مهم‌ترین موسسات تحقیقاتی در این شهر می‌توان به مرکز هوافضای آلمان، مرکز فضانوردی و آژانس فضایی اروپا، کالج علوم ورزشی اروپا (ECSS) موسسه ماکس پلانک برای زیست شناسی، موسسه ماکس پلانک برای مطالعه جامع موسسه تحقیقات عصبی ماکس پلانک، موسسه ماکس پلانک برای تحقیقات اصلاح نباتات و انستیتوی فیزیک هسته‌ای اشاره کرد.

لایپزیگ

آخرین شهر در لیست مناسب‌ترین و بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل شهر لایپزیگ قرار دارد که در ایالت ایالت فدرال زاکسن واقع شده است. لایپزیگ از شهرهای بزرگ و مهم شرق آلمان محسوب می‌شود که در قرن ۱۱ میلادی بنیان نهاده شد و از همان آغاز تاسیس به مرکز تجاری و شهر نمایشگاهی مشهور شده بود. امروزه هم فعالیت‌های تجاری و نمایشگاهی آن در قالب نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و خودرو ادامه دارد.

چشم اندازهای زیبای لایپزیگ همراه با نفوذش در موسیقی و هنر آن‌را به شهری فعال در فرهنگ و گردشگری تبدیل کرده است. زندگی در لایپزیگ برای افرادی که از ترافیک و شلوغی مراکز شهر دوری می‌کنند و در عین حال از رفاه اجتماعی بهره می‌برند، بسیار مناسب است.

شرکت های مشهوری مانند آمازون، DHL ،BMW و پورشه Porsche در لایپزیگ مستقر شده‌اند و در اقتصاد ملی تاثیر ژرفی نهاده‌اند. اقتصاد لایپزیگ طی سالیان متمادی پیشرفت چشمگیری کرده است؛ به این معنی که دانشجویان بین‌المللی این شهر را محلی برای شکوفایی شغل خود می‌دانند. لایپزیگ دوست داشتنی به عنوان خانه دانشمندان، هنرمندان، آهنگسازان، موسیقی‌دانان و همچنین شاعران شناخته شده است. گوته شاعر آلمانی این شهر را «پاریس کوچک» نامیده است.

دانشگاه لایپزیگ یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در 6 قرن پیش در تاریخ دوم دسامبر سال 1409 تاسیس شده است، محل تحصیل و تدریس چهره‌های نامداری همچون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، و گوته شاعر و فردریش نیچه فیلسوف بود.
آکادمی هنرهای تجسمی، دانشگاه تئاتر و موسیقی، دانشگاه علوم کاربردی HTWK، کالج مدیریت، و کالج سنت توماس از دیگر دانشگاه های آلمان در شهر لایپزیگ محسوب می‌شوند.

در حال حاضر دوازده موسسه تحقیقاتی و آکادمی علوم و علوم انسانی مهم منطقه ساکسون در لایپزیگ واقع شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موسسات مکس پلانک در حوزه‌های مختلف پژوهشی، انجمن هلمهولتز، مووسه فرونهوفر، انجمن لایب نیتس و موسسه DBFZ را نام برد.

آنچه در این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتس گو یونی شرح دادیم، پاسخی درخور برای این سوال بود «کدام شهرهای آلمان برای تحصیل مناسب هستند؟» جهت بررسی وضعیت تحصیلی خود برای تحصیل در آلمان و اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آلمان فرم ارزیابی آنلاین پذیرش تحصیلی را تکمیل کنید و با دریافت نتیجه نواقص پرونده خود را پیش از اقدام برای مهاجرت تحصیلی برطرف کنید.