اگر علاقمند به تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه هستید، با این راهنمای جامع از شرایط، مدارک و هزینه‌های تحصیل با ما همراه باشید. تحصیل در این مقطع بین متقاضیان خارجی از محبوبیت بالایی برخوردار است. کشور فرانسه می‌تواند یک انتخاب بی نظیر برای آن دسته از افرادی باشد که قصد اقامت پس از فارغ التحصیلی را دارند.

هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا برای ورود به دانشگاه‌های این کشور با یک دیگر به رقابت می‌پردازند. با ما در طول این پست از لتسگویونی همراه باشید تا به تمامی سوالات شما پاسخ داده شود. 

کارشناسی ارشد در فرانسه

در حال حاضر، فرانسه چهارمین مقصد تحصیلی پرطرفدار در جهان است. هر ساله نزدیک به 300،000 نفر برای این منظور به فرانسه سفر می‌کنند. از دیگر دلایل مهم برای انتخاب این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    شهریه بسیار مقرون به صرفه

متقاضیانی که از اتحادیه اروپا (EU) یا منطقه اقتصادی اروپا (EEA) آمده باشند، بیش از 800 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت نخواهند کرد. در برخی موارد، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا نیز از مزایای مشابهی برخوردار هستند. با این وجود، تحصیل در این کشور همچنان نسبت به سایر کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و غیره کم هزینه‌تر است.

•    امکان تحصیل به زبان انگلیسی

برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌ المللی، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در فرانسه تعداد برنامه‌ های تحصیلی خود را که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند را افزایش داده‌اند. دانشحویان فرصت دارند تا در بیش از 1500 دوره به تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی مشغول شوند و تعداد آن‌ها هر سال در حال افزایش است.

•    فرصت های عالی برای یادگیری یا بهبود زبان فرانسوی

اگر چه انگلیسی در بسیاری از بخش‌ها زبان بین ‌المللی شناخته می‌شود؛ اما نباید فرانسوی را نادیده گرفت. این زبان سومین زبان رایج تجاری و زبان رسمی در بیش از 30 کشور در سراسر جهان است. باید به یاد داشت که افرادی که حداقل به دو زبان خارجی صحبت می‌کنند، شانس بیشتری برای دریافت حقوق بالاتر یا درخواست موقعیت در شرکت ها و موسسات چند ملیتی بزرگ دارند.

•    مرکز تحقیقات و نوآوری 

بسیاری از موسسات آموزش عالی فرانسه منابع زیادی را در بخش تحقیقاتی خود سرمایه گذاری می‌کنند. بیش از 64 برنده جایزه نوبل و 15 مدال فیلدز نشان دهنده اهمیتی است که این کشور برای تحقیق و پیشرفت قائل می‌شود. 

محتوای دوره

دوره فوق لیسانس این کشور معمولاً با فرصت تمرکز بر موضوعات مختلف در یک حوزه موضوعی گسترده، یا پاسخ به سوالات از زوایای مختلف سازماندهی می‌شوند. این ماژول‌ها معمولاً از طریق کارگاه‌های عملی، بحث‌ های نظری و پروژه‌ های مستقل ارائه می‌شوند. اکثر برنامه های فوق لیسانس شامل پایان نامه (یا پروژه تحقیقاتی گسترده مشابه) می‌شود. چهار نوع دوره فوق لیسانس وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

1.    MS

این مدرک در سال 1985 برای دوره های تحصیلات تکمیلی ایجاد شد. برای دریافت این مدرک دانشجویان بر اساس نیازهای حرفه ای، محتوای ساعتی و طول دوره (حداقل دو ترم)، گذراندن دوره کارآموزی و در نهایت ارائه پایان نامه ارزیابی می‌شوند. 

2.    MSc

این مدرک برای دوره‌هایی است که عمدتاً به زبان انگلیسی در حداقل 3 ترم برگزار شده و با پایان نامه تحقیقاتی پایان می‌یابند. دانشجویان باید بتوانند در مجموع 300 واحد ECTS را پشت سر بگذارند.

3.    MA

مدرک کارشناسی ارشد هنر از دانشگاه پاریس می‌آید. این مدرک با کارشناسی ارشد علوم در تضاد است؛ زیرا کسانی که دارای مدرک تحصیلات تکمیلی هنر هستند موضوعاتی را در حوزه هنر و علوم انسانی مطالعه کرده‌اند. دوره ها اغلب به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و نیاز به پایان نامه تحقیقاتی دارد.

4.    MBA

این مدرک حوزه‌های مختلف مدیریت بازرگانی مانند حسابداری، آمار کاربردی، منابع انسانی، ارتباطات تجاری، اخلاق تجاری، قانون تجارت و غیره را پوشش می‌دهد. 

تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

تمام دارندگان مدرک کارشناسی واجد شرایط درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد هستند. با این حال، هر دانشگاهی آزاد است که معیارهای خود را تعیین کند و به صورت فردی تصمیم گیری کند. به طور معمول مدت زمان لازم برای اخذ مدرک در این مقطع دو سال است و متقاضیان ملزم به ارائه مدرک زبان معتبر هستند. ممکن است برخی از رشته‌ها با آزمون ورودی و یا مصاحبه همراه باشند.

مدارک لازم برای پذیرش

همان طور که گفته شد، هر مؤسسه آزاد است که معیارهای خود را تعیین کند و به صورت فردی ارزیابی کند. با این حال، معمولاً برای ثبت نام به عنوان دانشجوی مقطع فوق لیسانس، باید مدرک کارشناسی (یا معادل آن) داشت. مدارک لازم برای اخذ پذیرش و تحصیل در فرانسه به شرح زیر است:
•    مدرک کارشناسی
•    ریز نمرات تحصیلی
•    اسکن گذرنامه
•    رزومه
•    نمرات آزمون ورودی (GRE یا GMAT)
•    توصیه نامه
•    نمونه کار
•    انگیزه نامه
•    مدرک زبان

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل کارشناسی ارشد

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل باید به آن توجه کرد، وضعیت دانشگاه‌های این کشور است. دانشجویان بین المللی این امکان را خواهند داشت تا در دانشگاه‌های برتر این کشور به تحصیل دوره فوق لیسانس مشغول شوند. برخی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه در سال 2022 به شرح زیر می‌باشند:

•    دانشگاه پاریس (University of Paris)

 دانشگاه پاریس توانسته است سال 2022 رتبه 155 را در جهان به خود اختصاص داده است. این دانشگاه از نظر تحقیقات و برنامه‌ های آموزشی در بسیاری از زمینه ‌های تحصیلی در سطح بالایی است. زبان اصلی آموزش در این دانشگاه فرانسوی است؛ با این حال، برنامه های زیادی نیز به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی ارائه می‌شوند. 

•    دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

 دانشگاه سوربن توانسته‌ است در سال 2022 جایگاه 88 را در جهان به دست آورد و جزو 100 دانشگاه برتر دنیا باشد. این دانشگاه دارای 10،200 دانشجو است و در زمینه تحقیق و پژوهش بسیار قوی عمل می‌کند و طیف گسترده‌ای از رشته های هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. 

•    دانشگاه پلی تکنیک پاریس (Institut Polytechnique de Paris)

 دانشگاه پلی تکنیک پاریس در سال 2022 دارای رتبه 91 است. دانشگاه پلی تکنیک یک موسسه برجسته است که به ارائه دوره های علمی و تجاری می‌پردازد. این دانشگاه مهم موفق شده تا توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی را به خود جلب کند.

•    دانشگاه اکس مارسی (Aix Marseille University)

دانشگاه اکس مارکسی جایگزین دانشگاه پروونس، دانشگاه مدیترانه و دانشگاه پل سزان است و در سال 2011 تأسیس شد. امروزه، این دانشگاه یکی از جوان ترین دانشگاه‌های موجود در کشور است که فرصت تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی را برای متقاضیان مهیا کرده است. طبق گزارشات THE در سال 2022 رتبه این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌های دنیا 350 – 301 است.

•    دانشگاه بوردو (Université de Bordeaux)

 دانشگاه بوردو تعدادی از برنامه های آموزشی را در مقطع فوق لیسانس ارائه می‌دهد. این دانشگاه که به دلیل کیفیت دوره های تحصیلی و تحقیقاتی خود در بین دانشگاه‌های برتر کشور فرانسه قرار گرفته است. دانشگاه بوردو سومین دانشگاه بزرگ فرانسه با بیش از 50،000 دانشجو می‌باشد. رتبه این دانشگاه در سال 202 در میان سایر دانشگاه‌ها 350 - 301 است.

•    دانشگاه استراسبورگ (Université de Strasbourg)

این دانشگاه حاصل ادغام سه دانشگاه لوئی پاستور، مارک بلوخ و رابرت شومان است. دانشگاه استراسبورگ بزرگ‌ترین دانشگاه در کشور فرانسه محسوب می‌شود. این دانشگاه پژوهش محور است و طبق گزارشات QS رتبه این دانشگاه در دنیا 421 می‌باشد. 

•    دانشگاه اکول پلی تکنیک (École Polytechnique)

این دانشگاه یک موسسه فرانسوی پیشرو است. طیف برنامه‌های آکادمیک موجود در این دانشگاه شامل دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. دانشگاه اکول پلی تکنیک همچنین یکی از اعضای مؤسسه پلی ‌تکنیک پاریس است؛ مؤسسه ‌ای عالی که پنج دانشکده مهندسی فرانسوی معتبر را گرد هم می ‌آورد. 

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه

شهریه تحصیل در این مقطع در کشور فرانسه به دانشگاه و رشته انتخابی متقاضیان بستگی خواهد داشت. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور به مراتب بالاتر است. ممکن است برخی از رشته های تحصیلی نیاز به منابع و آزمایشات مختلفی داشته باشند که می‌تواند میزان شهریه را تا حدی افزایش دهد. 

فرانسه یکی از مقرون به صرفه‌ترین مقاصد اروپا برای تحصیلات تکمیلی است. دولت شهریه‌ دانشگاه‌های دولتی را با نرخ مشخصی تعیین می‌کند و همه دانشجویان داخلی و اتحادیه اروپا همان مبلغ را پرداخت می‌کنند. هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در فرانسه در حال حاضر 243 یورو در سال است که باعث می شود تحصیل در فرانسه بسیار مورد توجه قرار گیرد. 

بورسیه تحصیلی دوره کارشناسی ارشد در کشور فرانسه

یکی از پرتقاضاترین مواردی که در هنگام تحصیل در خارج از کشور زیاد به آن توجه می‌شود اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی است. نحوه درخواست بدین صورت است که در ابتدا دانشجویان باید پذیرش دانشگاه را اخذ کنند و سپس درخواست بورسیه و کمک هزینه را داشته باشند. سپس درخواست آن‌ها توسط کمیته ارزیابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اخذ بورسیه نیازمند داشتن معدل خوب و تسلط به زبان است. در برخی از دانشگاه‌ها دانشجویان با دریافت بورس تا سقف 10،000 یورو کمک هزینه دریافت خواهند کرد. 

•    بورسیه عالی ایفل

بورسیه عالی ایفل یکی از معروف‌ترین بورسیه های کشور است که دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در فرانسه می‌توانند برای آن درخواست دهند. امکان دریافت بورسیه عالی ایفل در تمام دانشگاه ها و موسسات عالی این کشور وجود داشته و دانشجویان رشته‌های حقوق، اقتصاد و مدیریت، رشته‌های مهندسی و علوم سیاسی می‌توانند از آن استفاده کنند. از مزایای دریافت آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    امکان سفرهای هوایی به کشور مبدأ و فرانسه
2.    ارائه 50 یورو کمک هزینه حمل و نقل
3.    بیمه سلامت و بیمه تکمیلی

دانشگاه های انگلیسی زبان برای کارشناسی ارشد در فرانسه

دانشگاه های انگلیسی زبان کشور فرانسه برای دوره کارشناسی ارشد

خوشبختانه، دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که برنامه‌ های فوق لیسانس را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند؛ اما مطمئناً دانشجویان همچنان باید در طول تحصیلات خود زبان فرانسه را یاد بگیرند. در این جا چند دانشگاه وجود دارد که می‌توان در آن‌ها به زبان انگلیسی آموزش دید:
1.    دانشگاه پاریس ساکلی (Université Paris Saclay)
2.    دانشگاه بوردو (University of Bordeaux)
3.    دانشگاه اکس مارسی (Aix Marseille Université)
4.    دانشگاه پانتئون سوربن (Pantheon Sorbonne University)
5.    مدرسه بازرگانی تولوز (Toulouse Business School)
6.    دانشگاه کوت دازور (Université Côte d’Azur)

خوابگاه دانشجویی فرانسه برای دانشجویان کارشناسی ارشد

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این کشور به عنوان مقصد تحصیلی را می توان امکان دریافت خوابگاه دانشجویی دانست. اکثر دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان خود فرصت اقامت در خوابگاه دانشجویی فرانسه را مهیا کرده‌اند. این خوابگاه‌ها توسط مسئول خدمات رفاه دانشجویی (CROUS) اداره می‌شوند. قیمت اجاره خوابگاه در شهری مانند پاریس می‌تواند تا 450 یورو در ماه برسد. از آن جتیی که تقاضا برای خوابگاه‌های دولتی زیاد و اتاق ها به صورت اشتراکی هستند، دانشجویان امکان اسکان در خوابگاه‌های خصوصی را نیز خواهند داشت.

کار دانشجویی در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

یکی از نکات مثبت برای دانشجویان بین المللی در این کشور آن است که می‌توانند جهت تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی خود به انجام کارهای دانشجویی بپردازند. آن‌ها می‌توانند هم در محیط دانشگاه و هم خارج از محیط دانشگاه مشغول به کار شوند. متقاضیان اجازه دارند تا نهایتاً 20 ساعت در هفته را به انجام کارهای پاره وقت پرداخته و به طور متوسط در حدود 400 تا 600 یورو در ماه درآمد داشته باشند.

ویزای تحصیلی کشور فرانسه

پس از پشت سر گذاشتن مراحل درخواست پذیرش از دانشگاه متقاضیان خارجی باید خود را برای اخذ ویزای دانشجویی آماده کنند. در این کشور دو نوع ویزای تحصیلی وجود دارد: کوتاه مدت و بلند مدت. متقاضیانی که قصد اقامت بیش از 6 ماه را دارند باید برای دریافت ویزای VLT-TS اقدام کنند. به منظور تأیید این نوع خاص از ویزا نیاز به انجام معاینه های پزشکی است. شرایط و مدارک لازم جهت ارائه به سفارت به شرح زیر می‌باشد:
•    هزینه درخواست ویزا (100 یورو)
•    تکمیل فرم درخواست 
•    نامه پذیرش از دانشگاه
•    گواهی سلامت
•    گواهی عدم سوء پیشینه
•    گذرنامه معتبر
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    دو قطعه عکس پاسپورتی
•    مدرک زبان معتبر

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در کشور فرانسه

اخذ مدرک فوق لیسانس در این کشور علاوه بر کیفیت بالای آموزشی دارای مزایای متعدد دیگری نیز می‌باشد. در این قسمت قصد داریم به بررسی برخی از مزایای آموزش در کشور فرانسه بپردازیم.
•    میزان شهریه رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه
•    فرصت های برجسته تحقیق و توسعه
•    فرانسه یک قدرت اقتصادی در سطح جهانی است
•    مدرک مورد تأیید وزارت علوم ایران
•    ورود به دانشگاه هایی با رتبه برتر در جهان
•    امکان داشتن کار پاره وقت در زمان تحصیل
•    شرایط کار عالی برای فارغ التحصیلان
•    امکان دریافت بورسیه تحصیلی

بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل کارشناسی ارشد

همان طور که بارها به آن اشاره شد، این کشور همواره یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل در خارج از کشور است. بسیاری از شهرهای فرانسه میزبان دانشگاه‌ های دارای رتبه ‌بندی جهانی هستند. بهترین شهرهایی که دانشجویان خارجی می‌توانند در آن ها به آموزش مشغول شوند به شرح زیر است:
1.    پاریس
2.    لیون
3.    نیس
4.    تولوز
5.    گرنوبل
6.    بوردو

سخن آخر

آن دسته از داوطلبانی که قصد تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه را دارند، باید پیش از هر کاری به یافتن بهترین دانشگاه بپردازند. تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور فرصت کار در سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند. دولت و دانشگاه های کشور بورسیه و کمک هزینه های متنوعی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته اند و آن‌ها می‌توانند علاوه بر دریافت این کمک ها به انجام کارهای دانشجویی مشغول شوند.

بسیاری از دانشگاه های کشور فرصت آموزش به زبان انگلیسی را مهیا کرده که می‌تواند مشکل یادگیری زبان جدید را حل کند. چنان چه شما عزیزان قصد ادامه تحصیل در کشور زیبا و قدرتمند را دارید، می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه lets go uni در ارتباط بوده و از خدمات مشاوره تخصصی آن ها برخوردار شوید.