اگر به دنبال تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد هستید، با جزئیات مهم هزینه تحصیل و شرایط پذیرش در مقطع فوق لیسانس کشور سوئد همراه ما باشید. اگر به جستجوی مقاصد مناسب تحصیل، کار و زندگی با کیفیت و کشورهای برتر دنیا بپردازید، حتماً با نام کشورهای حوزه اسکاندیناوی از جمله سوئد روبرو خواهید شد. جایی که با داشتن سیستم آموزشی و دانشگاه های بسیار با کیفیت به یکی از مقاصد ایده آل برای مهاجرت دانشجویان بین المللی بدل شده و حتی می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای کار بعد از فارغ التحصیلی و اقامت دائم در این کشور باشد.

در حال حاضر، یکی از بهترین روش های مهاجرت به سوئد، گزینه مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سوئد است. این کشور اروپایی که در حوزه شنگن قرار گرفته، مزایای بسیار متنوعی را نصیب مهاجران تحصیلی و دانشجویان بین المللی می کند که از میان آنها می توان به امکان سفر بدون ویزا و آزادانه به 26 کشور شنگن مثل آلمان و فرانسه، امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل، کیفیت بالای سیستم آموزشی و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، فرصت فعالیت در بازار کار بین المللی و حتی اقامت این کشور اشاره کرد.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید با وجود مقاصد تحصیلی کم هزینه و رایگانی مثل فرانسه و آلمان، به سراغ تحصیل کارشناسی ارشد سوئد برویم.

در جواب باید بگوییم که درست است که تحصیل یک رشته دانشگاهی در این کشور نیازمند پرداخت هزینه و شهریه است، اما در عین حال، رفاه اجتماعی، کیفیت بالای زندگی، کیفیت تحصیلی، پرسنل آکادمیک فوق العاده، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و یادگیری یک زبان جدید و جمعیت پایین به نسبت سایر مقاصد تحصیلی، همگی می توانند دلایل بسیار خوبی برای انتخاب این کشور برای تحصیل باشند.

پیش از بررسی جزئیات مختلف تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد، بد نیست بدانید که سوئد یک کشور پادشاهی در حوزه اسکاندیناوی اروپا است که از غرب و شمال با نروژ، از شرق با فنلاند و از جنوب غربی با دانمارک هم مرز است و بزرگترین کشور شمال اروپا محسوب می شود؛ پایتخت آن استکهلم بوده و حدود 10.4 میلیون نفر جمعیت دارد، که معادل 25 نفر به ازای هر کیلومتر مربع است.

زبان رسمی کشور سوئد، سوئدی است که شباهت زیادی به زبان آلمانی دارد، اما این بدین معنی نیست که با مهاجرت تحصیلی به این کشور و تحصیل ارشد در سوئد ملزم به پاس کردن دروس به این زبان هستید، بلکه می توانید رشته تحصیلی مورد نظر خود را به زبان انگلیسی خوانده و پاس کنید.

در ادامه با معرفی جزئیات مقطع Master در سوئد، شرایط و مدارک مورد نیاز پذیرش، رشته های تحصیلی در دسترس، هزینه تحصیل و سایر موارد کاربردی دیگر، همراه ما باشید.

کارشناسی ارشد در سوئد

کارشناسی ارشد در سوئد

برای تحصیل در سوئد فرقی نمی کند که قصد انتخاب چه رشته و مقطع دانشگاهی را داشته باشید، چون در هر صورت، پیش از هر چیز نیاز به اخذ نامه پذیرش تحصیلی از یک موسسه آموزشی و یا دانشگاه سوئدی خواهید داشت.

از این رو، باید در ابتدا شهر و دانشگاه خود را انتخاب کرده و با مراجعه به بخش پذیرش وب سایت دانشگاه مورد نظر خود در سوئد، از شرایط و قوانین تحصیل کارشناسی ارشد مطلع شوید.

به طور معمول فاکتورها و معیارهای پذیرش هر یک از دانشگاه های سوئد با دیگری فرق داشته و ممکن است بنابر شهرت و رنکینگ جهانی دانشگاه، شروط پذیرش سخت تری برای دانشجو تعیین شود.

بر همین اساس، اگر تمایل به تحصیل کارشناسی ارشد در بهترین دانشگاه سوئد را دارید، باید دارای معدل و نمرات بالا، سن مناسب و تمکن مالی خوبی باشید. در واقع شهرت و رنکینگ دانشگاه در میزان سخت گیری در مرحله پذیرش و البته مقدار شهریه دریافتی تاثیر زیادی دارد.

عموماً دوره های ارشد در سوئد به صورت یک یا دو ساله است و از 120 واحد درسی تشکیل می شود. این در حالی است که دوره های دانشگاهی در این مقطع به صورت course-based یا thesis-based است که در حالت دوره دارای تز، فرد باید در سال دوم و دو ترم آخر، خود را برای ارائه پایان نامه دانشگاهی و اخذ 30 واحد درسی آماده کند.

در واقع 75 درصد از دوره کارشناسی ارشد در سوئد را امور درسی و 25 درصد از آن را تحقیق و پژوهش برای پروژه پایان نامه تشکیل می دهد. خوشبختانه دانشگاه های سوئد دارای ارتباط نزدیکی با شرکت ها و کارخانه های صنعتی هستند و برای تسهیل امور پایان نامه شما را با شرکت ها و سازمان های مرتبط وصل می کنند.

اگر دوره کارشناسی ارشد شما 60 واحدی و یک ساله باشد، در سیستم آموزشی این کشور به نام magisterexamen و اگر دو ساله و 120 واحدی باشد به نام masterexamen شناخته می شود.

تنوع رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در سوئد بسیار زیاد بوده و شما می توانید از بین حوزه های حسابداری، تجارت، علوم کامپیوتر، طراحی، مهندسی، امور مالی، رسانه، ریاضیات، شیمی، اقتصاد، IT، فیزیک، علوم ارتباطات، آموزش، بازاریابی، روانشناسی، پزشکی و بسیاری از موارد دیگر، به تحصیل رشته مورد نظر خود به هر دو زبان سوئدی و یا انگلیسی بپردازید.

اما برای تحصیل ارشد در سوئد ، باید به این موضوع توجه داشته باشید که نیاز اولیه و اصلی شما برای ورود به این کشور و ثبت نام در دانشگاه های سوئد، اخذ نامه پذیرش (دعوت نامه) و ویزای تحصیلی سوئد است.

شما باید در ابتدا برای دریافت موافقت دانشگاه سوئدی اقدام کرده و پذیرش تحصیلی خود را بگیرید و بعد از آن به سراغ آماده سازی مدارک ویزا، رزرو وقت سفارت، انجام مصاحبه و اخذ ویزای دانشجویی حوزه شنگن بروید.

شرایط پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد در سوئد

اپلای کارشناسی ارشد در سوئد

عموماً شرایط و قوانین پذیرش هر یک از دانشگاه های سوئد با دیگری فرق می کند و براساس رنکینگ و شهرت دانشگاهی، ممکن است سخت گیری بیشتری نسبت به نمره زبان، معدل نهایی و موارد این چنینی وجود داشته باشد. اما در حالت کلی، برای اخذ نامه پذیرش تحصیل Master، شما نیاز به شرایط و مدارک زیر خواهید داشت:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی
  • ترجمه ریزنمرات دانشگاهی
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی (کارشناسی،پیش دانشگاهی، دیپلم)
  • توصیه نامه دو تا 3 استاد قبلی دانشگاه
  • مدرک زبان بین المللی تافل و یا آیلتس
  • مدرک SAT، GRE یا GMAT برای برخی از رشته ها (در صورت درخواست دانشگاه)
  • اسکن پاسپورت
  • عکس رنگی جدید
  • پژوهش، مقاله و یا نمونه کار مرتبط با زمینه تحصیلی

به موارد بالا باید فاکتورهای دیگری از جمله شرط معدل، حداقل نمرات دروس اصلی، حداقل نمره زبان و شروط سنی و گپ تحصیلی را نیز اضافه کرد.

اینکه ممکن است برحسب اعتبار و شهرت بالای دانشگاه سوئدی و یا رشته تحصیلی انتخابی دانشجو، حداقل نمره زبان 6.5 تا 7 آیلتس، حداقل معدل 15، حداقل نمره 70 تا 75 درصد دروس اصلی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی و موارد جانبی دیگر مثل نداشتن سن بالا و فاصله تحصیلی زیاد از آخرین مدرک تحصیلی اشاره کرد.

البته دو مورد آخری به استثنای زمان درخواست برای بورسیه و کمک هزینه تحصیلی، چندان برای دانشگاه مطرح نبوده و بیشتر ممکن است از جانب افسر ویزا و کنسولگری مشکل ساز شود. یعنی ممکن است از آخرین زمان دریافت مدرک تحصیلی شما 7 سال گذشته باشد و توجیه قابل قبولی برای به وجود آمدن این گپ تحصیلی به سفارت سوئد نداشته باشید، اگر این طور باشد، ممکن است افسر ویزا به واقعی بودن قصد شما از تحصیل ارشد در سوئد شک کرده و درخواست ویزای شما ریجکت شود.

در واقع، مدارک و توقعات سفارت و کنسولگری سوئد از متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور کمی فرق داشته و شامل موارد زیر می شود:

  • اثبات داشتن رابطه عاطفی با کشور مبدا (برای برگشت به کشور مبدا بعد از فارغ التحصیلی)
  • فرم تکمیل و امضا شده درخواست ویزا
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • هزینه درخواست ویزا و انگشت نگاری
  • ارائه نامه تمکن مالی بانکی(برای اثبات پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در سوئد)
  • رزرو بلیط پرواز
  • رزرو هتل و یا خوابگاه دانشجویی
  • بیمه درمانی بین المللی معتبر در حوزه شنگن
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • سوابق کاری مرتبط با حوزه تحصیلی
  • ترجمه مدارک هویتی و مالی دانشجو
  • ترجمه سوابق بیمه

همان طور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم، کشور سوئد در حوزه شنگن و اتحادیه اروپا قرار دارد، این بدین معنی است که اخذ ویزای دانشجویی این کشور به معنی دریافت ویزای بلند مدت شنگن تایپ D است که به شما اجازه سفر بدون ویزا و نامحدود را به سایر کشورهای متعدد شنگن از جمله اسپانیا، ایتالیا و پرتغال می دهد.

از این رو، سخت گیری بیشتری بر سر پذیرش دانشجویان متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد می شود و افرادی که دارای انگیزه نامه قوی نیستند، از تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی یک یا دو ساله در سوئد برخوردار نیستند، دارای نمره زبان و یا مدرک زبان مناسب نبوده و یا سن و گپ تحصیلی بالا دارند، همگی احتمال موفقیت کمی در پروسه اخذ ویزا داشته و علیرغم دریافت نامه پذیرش دانشگاه، امکان ورود به سوئد و ثبت نامه در موسسات آموزشی این کشور را نخواهند داشت.

اما اگر موفق به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی سوئد شوید، می توانید برای کل دوره دانشگاهی یک یا دو ساله در این کشور حضور داشته و با ثبت نام در ترم تحصیلی، کارت اقامت شنگن خود را تمدید کنید.

به طور پیش فرض، کشور سوئد از دانشجویان بین المللی می خواهد تا بعد از فارغ التحصیلی از سوئد خارج شده و به کشور مبدا بازگردند، اما در این بین راه هایی نیز برای اقامت بیشتر، انجام کار دائمی و زندگی در کشور سوئد برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

شما می توانید برای حداکثر 16 تا 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول شده و در زمان تعطیلات رسمی و دانشگاه، به کار تمام وقت در بازار کار این کشور بپردازید. اما به محض تمام شدن ترم های تحصیلی و دوره تحصیل ارشد سوئد، اعتبار ویزای شما رو به اتمام بوده و ملزم به خروج از این کشور هستید.

مگر اینکه پیش از اتمام اعتبار ویزای دانشجویی، برای اخذ ویزای جستجوی کار 6 تا 9 ماهه این کشور اقدام نمایید. در این صورت، مجاز هستید تا بعد از فارغ التحصیلی برای مدت بیشتری در سوئد مانده و به دنبال یک موقعیت کاری مناسب تمام وقت در کشور سوئد بگردید.

اگر موفق به یافتن شغل در سوئد شوید، می توانید مجوز کار و ویزای کار بلند مدت این کشور را گرفته و به کار تمام وقت و زندگی در سوئد بپردازید.

چنانچه مجموع زمان تحصیل و کار در کشور سوئد به رقم 5 سال برسد، مجاز به دریافت کارت اقامت دائمی اروپا بوده و بعد از چند سال می توانید برای اخذ حق شهروندی سوئد اقدام نمایید.

البته دریافت پاسپورت و حق شهروندی سوئد نیاز به سوگندنامه، آشنایی با قوانین و فرهنگ اجتماعی و مهارت نسبتاً بالای زبان سوئدی دارد.

هزینه تحصیل در سوئد

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد

یکی از عوامل مهم در رابطه با تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد، هزینه تحصیل در این کشور است.

فاکتور هزینه تحصیل ارشد در سوئد به عوامل مختلف زیر بستگی دارد:

  • چه دانشگاهی را انتخاب کنید(میزان شهرت و رتبه جهانی در مقدار هزینه تاثیر دارد)
  • شهر مورد نظر شما برای تحصیل چه شهری باشد(به طور حتم هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی شهرهای مختلف استکهلم، مالمو، گوتنبرگ، اوپسالا و یا اوربرو با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند)
  • انتخاب رشته تحصیلی( نباید توقع داشته باشید که شهریه تحصیل در یک رشته مدیریتی MBA و یا رشته تخصصی پزشکی با رشته های حوزه ادبیات و آموزش یکی باشد!)
  • انتخاب دوره های کارشناسی ارشد فشرده یک ساله و یا معمولی دو ساله ( دوره های یک ساله،سطح آموزشی کمتری داشته و تنها از 60 واحد درسی تشکیل می شوند، اما دوره های دو ساله کامل تر بوده و دارای 120 واحد درسی هستند که در میزان هزینه تحصیلی شما نیز تاثیرگذار خواهند بود)
  • اینکه دوره دانشگاهی به زبان سوئدی و یا انگلیسی ارائه شود. (در اغلب کشورهای دنیا، ارائه دروس به زبان بومی دارای هزینه کمتری به نسبت دوره های دانشگاهی با زبان بین المللی هستند)
  • اینکه دوره شما کورس بیس و یا تز بیس باشد نیز در میزان شهریه و هزینه تحصیلی شما تاثیرگذار خواهد بود. یعنی اگر تمرکز رشته شما بر دروس و دوره های تحصیلی باشد و یا دارای بخش پژوهشی و تحقیقاتی باشد، ممکن است موجب اختلاف میزان شهریه پرداختی شود.

در مورد جزئیات هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد باید به شما بگوییم که هزینه تحصیل تنها به شهریه دانشگاه بستگی نداشته و شما باید هزینه تقریبی 1200 تا 1700 یورویی در ماه برای موارد زیر کنار بگذارید:

  • اجاره ماهانه خانه یا خوابگاه دانشجویی:250 تا 700 یورو
  • قبوض مصرفی برق، آب و غیره: 90 تا 130 یورو
  • خرید مواد مصرفی و خوراکی: 200 تا 400 یورو
  • هزینه حمل و نقل: 30 تا 130 یورو

اگر شهر دانشجویی شما گوتنبرگ و یا استکهلم باشد، میانگین هزینه زندگی شما 1500 یورو در ماه خواهد بود، اما برای زندگی در شهری نظیر لوند و یا لینکوپینگ این هزینه در حدود 1000 یورو در هر ماه می شود.

باید به این نکته توجه کنید که هزینه های زندگی دانشجویی در سوئد، ارتباط نزدیکی با سبک زندگی دانشجو داشته و ممکن است از اعداد ذکر شده در بالا، کمتر یا بیشتر شود. یعنی ما به هزینه های جانبی دیگری نظیر تجهیزات درسی و دانشگاهی، بیمه درمانی، سرگرمی و لباس اشاره نکردیم که می تواند موجب بیشتر شدن هزینه های ماهانه و سالانه شما در اروپا شود.

از لحاظ میانگین شهریه تحصیل ارشد سوئد نیز می توان این طور گفت که به طور تقریبی، شهریه دانشگاه های این کشور در هر سال بین 7575 تا 25.570 هزار یورو در هر سال متغیر است.

این در حالی است که شهریه رشته های تخصصی معماری، مدیریت و پزشکی به مراتب بیشتر بوده و ممکن است بیش از 30 تا 40 هزار یورو در سال بشود.

موضوع دیگر مورد بحث در رابطه با هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد و زندگی دانشجویی در این کشور، این است که شما نیاز به بودجه از قبل آماده برای گذراندن زندگی و دوره تحصیل یک تا دو ساله هستید.

البته می توانید به مقدار کمی به حقوق ماهیانه کار دانشجویی در این کشور نیز تکیه کنید که با احتساب حداکثر 20 ساعت در هفته و 80 ساعت در ماه و میانگین حقوق 12 یورو برای هر ساعت، امکان کسب درآمد 960 تا 1000 یورویی در ماه را دارید که می تواند کمی برای هزینه های زندگی و خورد و خوراک به شما کمک کند.

بورسیه تحصیلی سوئد

بورس تحصیلی برای مقطع فوق لیسانس سوئد

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که امکان درخواست بورسیه و کمک هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد برای متقاضیان شایسته و دارای شرایط تحصیلی لازم وجود دارد.

این بدین معنی است که در صورت داشتن معدل بالای 16، نمره زبان بالا، سوابق و ریزنمرات تحصیلی بالا و البته نمونه کار و مقالات و پژوهش های دانشگاهی، می توانید هم زمان با درخواست پذیرش تحصیلی برای فاند و کمک هزینه دانشگاهی کشور سوئد درخواست دهید.

به طور معمول، اولویت ارائه بورسیه تحصیلی سوئد با دانشجویان بومی و یا اروپایی است، اما در صورتی که از لحاظ سوابق تحصیلی، سوابق کاری و سطح زبان دارای شرایط لازم برای استفاده از این مزیت باشید، شانس دریافت بورسیه تحصیلی سوئد را خواهید داشت.

برای این منظور، باید به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و از بخش پذیرش، وجود کمک هزینه دانشگاهی را برای مقطع و رشته تحصیلی خود جویا شوید. اما تنها موسسات آموزشی و دانشگاه ها منبع ارائه کمک هزینه نیستند و ممکن است سازمان ها و موسسات خصوصی و دولتی دیگری نیز از این موضوع پشتیبانی کنند.

برخی از بورسیه های تحصیلی یک تا دو ترم تحصیلی دانشجو را پوشش داده و تنها شامل شهریه دانشگاه می شوند و برخی دیگر به صورت فول فاند بوده و علاوه بر شهریه دانشگاه، شامل خوابگاه رایگان دانشجویی و مزایای دیگری از جمله بیمه درمانی و موارد دیگر می شوند.

تنها در صورتی که دارای انگیزه نامه و رزومه تحصیلی متوسط رو به بالا هستید، از مهارت زبانی خوبی بهره می برید، می توانید مصاحبه های آنلاین و حضوری بورسیه را به نحو احسن انجام دهید و دارای گپ تحصیلی و سن بالا نیستید، می توانید برای بورسیه دانشگاهی اقدام کرده و شانسی را برای دریافت آن و تحصیل کم هزینه و یا رایگان در کشور سوئد برای خود قائل شوید.

چنانچه علاقه مند به تحصیل مقطع ارشد در سوئد و یا مقاطع دیگر دانشگاهی در این کشور هستید و به دلیل وجود جزئیات زیاد بر سر اخذ پذیرش، درخواست بورسیه و یا ویزای دانشجویی، پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نکرده اید، توصیه می کنیم که از خدمات تخصصی مشاوره و ارزیابی آنلاین لتس گو یونی استفاده کرده و در صورت تمایل، انجام صفر تا صد دریافت پذیرش دانشگاه و ویزای دانشجویی سوئد را به ما بسپارید.