آیا با معایب و مزایای زندگی در روسیه آشنایی دارید؟ آیا مهاجرت به پهناورترین کشور جهان ایدهٔ خوبی است و زندگی شما را وارد فصل بهتری خواهد کرد؟ آیا جفت و جور شدن با فرهنگ به خصوص روسیه یا کنار آمدن با آب و هوای زمختش آسان است؟ آیا بازار کار این کشور با مهاجران مهربان است و فرصت‌ کسب و کار برای ایرانیان براحتی مهیاست؟ تردیدی نیست که مهاجرت به روسیه همانند سایر کشورهای اروپایی، با نکات مثبت و منفی و چالش‌هایی همراه است. اما در نهایت باید دید کدام سمت ترازو به سمت دیگر می‌چربد و آیا روسیه آنقدرها که می‌گویند جذابیت دارد یا آواز دهل شنیدن، فقط از دور خوش است؟ 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

مزایای زندگی در روسیه

روسیه یکی از قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جهان است و جدا از یک سری مشکلات و خرده‌ حساب‌های قدیمی‌اش با سایر قدرت‌ها و جرقه‌هایی که هر از گاهی با کشورهای غربی می‌زند، مسیر رو به پیشرفتی را در این سال‌ها طی کرده است. روسیه جدا از تاریخ پرفراز و نشیبی که داشته، همواره مهد فرهنگ و هنر و یکی از تکامل‌یافته‌ترین کشورها در تئاتر و موسیقی کلاسیک و رقص و نمایش بوده است. اما از نگاه یک مهاجر و به چشم خریدار، زندگی در این سرزمین سردسیر و پهناور چه مزایایی دارد؟ 

آزادی عمل در انتخاب مسکن

 در روسیه پیدا کردن انواع و اقسام آپارتمان، یکی از نکات مثبت این کشور محسوب می‌شود. از آپارتمان‌های نقلی و جمع و جور یا دردندشت گرفته تا مجتمع‌های بین‌المللی که کاملا مناسب مهاجران هستند و معمولا در حومهٔ شهرها واقع شده‌اند. آپارتمان‌هایی که اغلب خوش‌ساخت هستند و آثار سمبل‌کاری و به قولی بساز بفروشی در آنها دیده نمی‌شود. البته همیشه موارد استثنا هم وجود دارند، آنهم وقتی که از سرزمینی به این پهناوری صحبت می‌کنیم که در سال‌های اخیر، از نظر اقتصادی دست‌اندازهایی هم داشته و سکندری‌هایی هم خورده است. در کل مجتمع‌های بین‌المللی بهترین گزینه‌ برای خانواده‌ها هستند و امنیت بالا و امکانات رفاهی بسیاری دارند. 

درآمد بالا برای برخی از مشاغل

تعدادی از مهاجران روسیه، مشاغل مدیریتی و سطح بالا دارند و می‌توانند از حقوق و مزایای خوبی برخوردار باشند. این مزایا بسته به پرستیژ و دانه‌درشت بودن کمپانی مورد نظر، ممکن است شامل هزینه‌های مسکن و بیمه و حتی راننده و کمک هزینه تحصیل فرزندانتان هم بشود. بنابراین اگر از تحصیلات و تخصص درخور توجهی برخوردار باشید، برای کار کردن در روسیه مشکلی ندارید و درهای زیادی به رویتان باز است. 

سیستم بهداشت و درمان قابل قبول

شهرهای روسیه از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز و پر و پیمانی برخوردارند. هرچند این مراکز اغلب خصوصی هستند و میانهٔ جالبی با جیب شما ندارند، اما پزشکان و کادر درمان آنها اکثرا به زبان انگلیسی تسلط دارند و در سال‌های اولیهٔ زندگی که ممکن است زبانتان هنوز جای کار داشته باشد، شما را از دردسر توضیح درباره بهم ریختن مزاج یا درد در فلان جای بدن به زبان روسی معاف می‌کنند. 

امنیت رو به بهبود 

روسیه در سال‌های اخیر به کشور امنی تبدیل شده و به لطف سختگیری‌های دولت نرخ جرم به شکل محسوسی پایین آمده. بنابراین می‌توان گفت که مهاجران در روسیه از نظر امنیت جانی و مالی مشکل خاصی ندارد. اما این هم فراموش نکنیم که هنوز دله دزدی و جیب‌بری و زورگیری در برخی از محلات کلان‌شهرهای این کشور وجود دارد و برای آسودگی خاطر، بهتر است محل اقامت را در یکی از محلات نسبتا امن انتخاب کرد و در مکان‌های شلوغ مراقب کیف و وسایل شخصی بود و حتی‌الامکان، در ساعات آخر شب، با نهایت احتیاط رفت و آمد کرد. 

ایده‌آل برای هنردوستان

روسیه سرزمین هنرپروری است و فرهنگی غنی دارد و در این کشور هیچ وقت حوصله‌تان سر نمی‌رود. اگر هم اهل تئاتر و موسیقی و هنر و گالری و موزه باشید که دیگر هیچ. چون روسیه صد در صد از خجالت شما در خواهد آمد. البته این صحبت‌ها بیشتر در مورد شهرهای بزرگ و مهم روسیه مصداق دارد و در تمام نقاط این سرزمین از این خبرها نیست. 

سیستم حمل و نقل مطلوب

در کلان‌‌شهرها یا به قولی غربی‌ها مگاسیتی‌های روسیه مثل مسکو و سن‌پترزبورگ، سیستم حمل و نقل شهری کاملا منظم، بهینه، تر و تمیز و کارآمد است. پس اگر از پس هزینه‌های زندگی در این شهرها یا شهرهای کمی ارزانتر مثل ساشی و نیژنی نُوْگُراد بر بیایید، رفت و آمد آسان و رضایت‌بخشی خواهید داشت. در خصوص پروازهای داخلی و خارجی هم ماجرا به همین منوال است و روی هم رفته می‌توان روسیه را از نظر ترابری و زیرساخت‌های حمل و نقل، کشور توسعه‌یافته‌ای به شمار آورد. با این حال، اگر تقدیرتان بر این شد که در حومهٔ یکی از شهرهای روسیه زندگی کنید، حتما و در اولین فرصت، دنبال تهیهٔ گواهی‌نامه بین‌المللی و خرید ماشین باشید! 

فراوانی مدارس بین‌المللی 

مقولهٔ مدرسه برای مهاجرانی که با اهل و عیال و فرزندان خود به روسیه می‌روند، یکی از مهمترین دغدغه‌هاست. خوشبختانه روسیه از این بابت کم و کسری ندارد و مدارس و کلاس‌های با کیفیت بسیاری به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و غیره در آن یافت می‌شود. برای مهاجران دارای فرزند بهترین کار اینست که ابتدا آمار مدارس دلخواه را در بیاورند و بعد از آن به دنبال محل زندگی مناسب بگردند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه دارید، مطالعه مطلب بورسیه‌ تحصیلی روسیه  و یا بهترین دانشگاه‌های روسیه خالی از لطف نیست. 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

معایب زندگی در روسیه 

تصمیم به مهاجرت تصمیمی جدی و به غایت مهم است و اگر قرار بر سبک سنگین کردن و ارزیابی تمام شرایط باشد، کمی سخت‌گیری و مته به خشخاش گذاشتن لازم است. پس با معایب زندگی در روسیه همراه باشید تا ببینیم این سرزمین با تمام جذابیت‌هایی که دارد، در نهایت بدرد زندگی می‌خورد یا اصلا با روحیات شما سازگار هست یا نه؟   

می‌نوشم پس هستم

بدون تردید یکی از معایب زندگی در کشور روسیه برای مهاجرانی که از کشورهای مذهبی به این سرزمین می‌روند، ماجرای الکل است. در روسیه تا چشم کار می‌کند مشروب فروشی وجود دارد و از هر بقال و چقالی می‌توان نوشیدنی الکلی تهیه کرد. در واقع همان ارتباطی که ایرانیان با چایی دارند، روس‌ها با الکل دارند و پیر و جوان آنها (و حتی خیلی جوان!) مثل آب خوردن لبی تر می‌کنند و اگر احساس کنند با این مسئله مشکل دارید یا معذب هستید، قطعا با شما جرقه می‌زنند و بیش از پیش نسبت به شما احساس غریبگی و بی‌اعتمادی خواهند کرد! 

زبان روسی زبان سختی است

یکی از پرتکرارترین مسائلی که مهاجران ساکن روسیه به آن اشاره می‌کنند، مشکل سد زبانی یا همان Language Barrier است. البته اگر بگوییم سد زبانی و فرهنگی، اشاره‌ای دقیق‌تری کرده‌ایم. روس‌ها اگر ببینند که به زبانشان تسلط دارید به شما بیشتر اعتماد می‌کنند و مثل تمام مردم جهان، گاردشان را نسبت به شما پایین می‌آورند. اگر هم لهجهٔ خوبی داشته باشید که دیگر نور علی نور است. برای رسیدن به این سطح باید حسابی تلاش کنید و آدم صبوری باشید و شک نکنید که ارزشش را خواهد داشت. روس‌ها همین که تا حدودی از شما سر بیاورند و تلاشتان را برای آمیخته شدن با زبان و فرهنگشان ببینند، ماجرا به کلی تغییر می‌کند و تبدیل به موجودات خوشایندی می‌شوند. اگر هم در یکی از آن کمپانی‌های سرشناس و چندملیتی مشغول کار باشید که قطعا از همنشینی با همکارانتان لذت می‌برید و با تسلط به انگلیسی، گلیمتان را از آب بیرون می‌کشید. 

لبخند کالای گرانی است

نمی‌گوییم که ایرانی‌ها در روابط اجتماعی قدیس و بی‌عیب و ایرادند. اما هرچه که باشند، تلاششان را برای احترام گذاشتن به فرد مقابل و داشتن یک برخورد گرم و صمیمی می‌کنند. در عوض در روسیه یکی از نادرترین تصاویری که می‌توانید ببینید، لبخند زدن مردم در کوچه و خیابان به یکدیگر است. روس‌ها نه فقط برای شما به عنوان یک خارجی، بلکه به طور کلی و طبق عادت و خلق و خویی که دارند، مردمانی بسته و خوددار و از طرفی به شدت رک و بی‌پرده هستند. این آخری البته چیز چندان بدی هم نیست اما ممکن است در برخی از موقعیت‌ها شما را معذب کند. پس اگر در یک موقعیت نامتعارف و ناآشنا قرار گرفتید، این نکته را در پس ذهن داشته باشید که مردم کوچه و بازار یا همکارانتان در محل کار، قصد بی‌ادبی یا اذیت کردن ندارند، فقط چندان اهل تعارف و مراعات نیستند. 

زمستان‌های بی سر و ته

تمام موارد بالا اعم از مسکن و درآمد و اخلاق مردم و امنیت و بهداشت و رفت و آمد یک طرف، ماجرای آب و هوای روسیه هم یک طرف و بهتر است خیلی صادقانه و در همین ابتدای کار آب پاکی را روی دستتان بریزیم. اگر فرد سرماگریزی هستید، تصور زندگی در این سرزمین را از ذهنتان بیرون کنید و از خیر ادامهٔ این مقاله بگذرید.

روسیه به معنای واقعی سرزمین سردی است و تابستان‌های معتدل و کوتاهش، مثل چشم بر هم زدنی تمام می‌شوند و روزهای خاکستری و آسمان گرفته و بادهای پهلودَرش، ابدا برای مردم سرزمین‌های گرمسیر جذابیت ندارد. البته این چیزها با لباس مناسب و تمهیدات کافی قابل حل است و آدمیزاد به هم به هر شرایطی عادت می‌کند. اما بهرحال مد نظر داشته باشید که زیبایی‌های آب و هوای روسیه کوتاه و گذرا هستند و آن بخش خشن و زمختش، به درازای زمستان‌های سختش است. 

بیمارستان‌های دولتی نه چندان جالب

ایرانیان با ورود به یک بیمارستان دولتی در روسیه، برای لحظاتی خودشان را در وطن احساس می‌کنند! همانطور که اشاره کردیم، کیفیت بهداشت و درمان در روسیه قابل قبول است و فاصلهٔ خیلی زیادی هم با کشورهای اروپایی ندارد. مشکل اینجاست که تمام مراکز درمانی دولتی در این کشور، وضعیت چندان ایده‌آلی ندارند و پرسنل‌شان حقوق مکفی نمی‌گیرند و باقی ماجرا هم برای ایرانیانی که بیمارستان‌های دولتی خودمان را تجربه‌ کرده‌اند چندان غریبه نیست. البته جسارت نباشد. در ایران هم فقط برخی از بیمارستان‌های دولتی شامل وضعیتی که گفتیم می‌شوند و برخی از آنها خدمات تراز اولی ارائه می‌کنند. 

مکافات مدارس دولتی

مسئله این نیست که روسیه مدارس دولتی بدرد بخوری نداشته باشد که ابدا چنین نیست و روس‌ها قضیه‌ٔ آموزش را حسابی جدی می‌گیرند. مشکل اینجاست که در این مدارس خبری از زبان‌های خارجی نبوده و فرزند دلبند شما باید از هفت‌خوان کلاس‌های روسی زبان عبور کند! بنابراین خیلی به ندرت دیده شده که مهاجران، بچه‌های خود را به مهدکودک‌ها یا مدارس دولتی بفرستند. 

شهریه کمرشکن مدارس بین‌المللی 

گفتیم که بهترین گزینه‌ٔ موجود برای مهاجران، فرستادن فرزندانشان به مدارس بین‌المللی است. مدارسی با امکانات خیلی خوب و محیط مناسب برای آموزش و پرورش بچه‌ها و هزینه‌هایی سرسام‌آور و کمرشکن برای والدین! آن هم والدینی که از کشوری به پول به مراتب ضعیف‌تر وارد روسیه شده باشند. با این حال اگر خانوادهٔ مورد نظر تمکن مالی مناسبی داشته و یا درآمد درخوری داشته باشند، آب به دلشان تکان نخواهد خورد. 

هزینه سنگین ملک

بعید نیست که راجع به ارزانی روسیه حرف و حدیث‌هایی شنیده باشیم اما این ارزانی به طور مساوی شامل همه چیز نمی‌شود. پیدا کردن یک خانهٔ مناسب در روسیه با امکانات کافی و در یک محلهٔ امن و روبراه، کار غیر ممکنی نیست اما گزینه‌هایی که پیش رویتان قرار می‌گیرند به شدت گران خواهند بود! اگر از جمیع جهات به دنبال یک مسکن ایده‌آل می‌گردید، باید حسابی هزینه کنید و از فکر مسکن ارزان‌قیمت بیرون بیایید. خصوصا در شهرهایی مثل مسکو و سن‌پترزبورگ که از لحاظ امکانات شهری هیچ کم و کسری ندارند، اما هزینهٔ مسکن در آنها، فرد را دچار تردید خواهد کرد. 

فرهنگ ضعیف رانندگی  

یکی از معایب زندگی در روسیه، فرهنگ نه چندان خوب رانندگی و رفتارهای خطرناک مردم پشت فرمان ماشین است. موردی که قطعا برای ایرانی جماعت چندان غریبه و تعجب‌آور نیست اما برای کسانی که از کشورهای توسعه یافته به روسیه می‌روند، جای شگفتی بسیار است. 

مردم سرد و فرهنگ متفاوت

سعی کنید با دیدن برخورد مردم روسیه شوکه نشوید و خیلی احساس غریبی نکنید. اگر کمی به خودتان زمان بدهید از خیلی چیزها بیشتر سر در خواهید آورد و مردم خشک و نسبتا سردمزاج روسیه را بهتر درک خواهید کرد. آنها زمین تا آسمان با آنچه از مردم ایران سراغ دارید متفاوت هستند، اهل خونگرمی و مهربانی‌های بداهه‌ و بی‌علت نیستند و شما را به عنوان یک خارجی به این راحتی‌ها در جمع خودشان نمی‌پذیرند. در این حالت دو راه باقی می‌ماند، یا بی‌خیال روابط اجتماعی با روس‌ها شوید و به دنبال ارتباط با مهاجران دیگر بگردید (که فکر چندان جالبی نیست) یا آستینی بالا بزنید و از هر فرصتی برای تقویت زبان دشوار روسی و درک عمیق فرهنگشان استفاده کنید. 

هزینهٔ زندگی خوب چندان هم پایین نیست

 در پاراگراف قبلی از مشاغل سطح بالا و مدیریت و خدم و حشم گفتیم. اما مگر چند درصد از مهاجران در چنین وضعیتی هستند و از شانس استخدام در چنین شرکت‌هایی برخوردارند؟ روسیه کشوری نیست که بدون وضعیت مالی خوب و یا لااقل یک تخصص یا پلن کاری و درآمدی خوب بشود در آن زندگی مرفه و بی‌دردسری داشت. چون وقتی از ارزانی روسیه صحبت می‌شود، کسی به شما نمی‌گوید که این ارزانی به قیمت از دست دادن بخشی از رفاه شماست و شاید به مذاق کسی که برای رفاه بیشتر و زندگی بهتر به جایی مهاجرت می‌کند خوش نیاید و کافی نباشد! زندگی در این کشور یک روی گرانقیمت هم دارد و اگر در امکانات مالی خود دست به عصا باشید، بهتر است بی‌خیال کلان‌شهرها شوید و لااقل به سراغ شهرهای کوچک‌تر و ارزانتر روسیه بروید. برای اطلاعات بیشتر مطلب هزینه زندگی دانشجویی در روسیه مطالعه بفرمایید. 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

بهترین شهرها برای کار و زندگی در روسیه 

با تمام آنچه که تا اینجای مطلب گفتیم، این را فراموش نکنیم که احساس رضایت یک مهاجر از سرزمین تازه‌اش، یک امر شخصی بوده و تجربهٔ خاص هرکس با دیگری متفاوت است. با این حال یک سری پارامترهای واضح و سرراست وجود دارند که کیفیت زندگی و رفاه جامعه را تعیین می‌کنند. شهرهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به صورت کلی بهترین شهرهای مهاجرتی روسیه هستند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به این کشور، مقالهٔ راههای مهاجرت به روسیه را مطالعه بفرمایید و هر سوالی که داشتید از همکاران ما در لتسگو یونی مشاوره رایگان بگیرید. 

تیومن 

شهر هشتصد و پنجاه هزار نفری تیومن، همیشه پای ثابت بهترین شهرهای روسیه بوده و چند باری توانسته عنوان بهترین شهر روسیه برای زندگی را به خود اختصاص دهد. تیومن در نگاه اول، یک شهر صنعتی و بی‌روح به نظر می‌رسد اما کمی که در آن وقت بگذرانید و جولان دهید، ساختمان‌ها و کلیساهای تاریخی و ساختمان‌های چوبی جالبش خودی نشان می‌دهند و نظرتان را عوض می‌کنند. تیومن همانطور که از جمعیتش پیداست، یکی از شهرهای نقلی و جمع و جور روسیه به شمار می‌رود. با این حال برای کار و کاسبی مناسب است و برای تفریح و سرگرمی، چیزهای در آستین دارد. 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

کراسنودار

اگر آنطور که باید با مسکو ارتباط برقرار نکرده‌اید و دنبال جایی با آب و هوای گرم‌تر و قیمت‌های پایین‌تر می‌گردید، کراسنودار گزینه‌ٔ ایده‌آلی برای مهاجرت به روسیه است و اقتصاد فعال و رو به رشدی دارد. این شهر یک میلیون نفری، شاید یک سری از جذابیت‌های کلان‌شهرهای پیشرفتهٔ روسیه را نداشته باشد، اما منطقه‌ای توریست‌پسند است و جذابیت‌های خاص خود را دارد.

از ساحل‌های زیبا و فروشگاه‌های رنگ و وارنگ گرفته تا بیشمار رستوران و کافه‌ای که به شما ثابت می‌کند، قضیهٔ خورد و خوراک و تفریحات مرتبط با شکم، در این شهر حسابی جدی است. گفته می‌شود که در کراسنودار، امورات یک خانوادهٔ جمع و جور با ۱۷۰۰ دلار در ماه به خوبی می‌گذرد. 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

یِکاتِرین‌بِرگ

سومین شهر بزرگ روسیه و پایتخت منطقهٔ اورال با یک میلیون و نیم جمعیت که در یکی از صنعتی‌ترین مناطق روسیه جا خوش کرده و از نظر شغلی،‌ برای کسانی که در صنایع مرتبط با معدن و یا فروش و تجارت کالا فعالیت می‌کنند، مقصدی کاملا ایده‌آل است. اگر دنبال شهری با یک ریشهٔ‌ فرهنگی و تاریخی ضخیم و قدمت‌دار می‌گردید،‌ یکاترین‌برگ جای مناسبی برای شما نیست و باید تمام دورخیز و توانتان را برای زندگی در مسکو یا سن‌پترزبورگ متمرکز کنید.

یکاترین‌برگ زیبایی‌های طبیعی جالبی دارد و از لحاظ کسب و کار منطقه‌ای پویا و در حال پیشرفت است. وظیفه ایجاد می‌کند که این نکته را از قلم نندازیم که زمستان‌های یکاترین‌برگ، از همان زمستان‌های بی‌انتهای شش ماهه و سخت هستند و اگر هم تصمیم به مهاجرت به این شهر گرفتید، حتی‌الامکان در حوالی زمستان این کار را نکنید چون ممکن است آنجا را با قطب اشتباه بگیرید!‌ 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

نیژنی نُوْگُراد

اگر در زمینهٔ کامپیوتر و آی‌تی کار یا تحصیل کرده‌ باشید، این شهر زیبای یک میلیون و دویست‌هزار نفری می‌تواند بهترین گزینهٔ شما برای زندگی در روسیه باشد. در تایید این موضوع همین بس که ابرکمپانی‌هایی مثل اینتل و هواوی و خیلی شرکت‌های دانه درشت دیگر در حوزهٔ فناوری، در این شهر دفتر دارند و دنیا را چه دیدید؟ شاید یکی از آنها کارفرمای بعدی شما باشند. 

نیژنی نوگراد پنجمین شهر بزرگ روسیه است و از نظر توسعه‌یافتگی به جایگاه بالایی رسیده و از نظر دچار شدن به شلوغی و هیاهوی شهری، هنوز با مسکو و سن‌پترزبورگ فاصله دارد و این نکتهٔ‌ بسیار خوبی برای خانواده‌های مهاجر است. این شهر پر است از معماری‌های زیبا و چشم‌نواز و مراکز فرهنگی و تفریحی و با وجودی که به خلوتی و آرام بودنش اشاره کردیم، سعی کنید خانه‌تان، از ایستگاه‌های مترو و حمل‌ و نقل شهری چندان دور نباشد تا ترافیک هرازگاهی سنگینش آزاردهنده نشود. 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

ساشی

قبول داریم که تا اینجای کار حرف‌های چندان جالبی راجع به آب و هوای روسیه نزدیم. اما اگر کسی را پیدا کردید که از آب و هوای روسیه تعریف می‌کند، این احتمال را در نظر بگیرید که یا نسبت به سرما کرخت شده و یا در شهر زیبا و نسبتا خوش‌ آب و هوای ساشی زندگی می‌کند. ساشی یکی از بهترین مقاصد روسیه برای تفریح و گردش در فصل تابستان است و لااقل برای مدت کوتاهی در سال، چهرهٔ یک شهر ساحلی و مدیترانه‌ای را به خود می‌گیرد. 

این شهر سیصد و پنجاه‌ هزار نفر جمعیت دارد و به خاطر قیمت‌های پایینی که دارد، بین دانشجویان بین‌المللی محبوبیت دوچندانی پیدا کرده است. شاید احساس کنید که مردم ساشی به نسبت سایر شهرهای روسیه خوش‌خلق‌تر باشند و این چیز عجیبی نیست. اما باز هم دانستن مقادیری زبان روسی، به شدت توصیه می‌شود.

البته این توصیه‌ را در مورد تمام شهرهای روسیه داریم و در بخش معایب و مزایای زندگی در روسیه، به طور مفصل به لزوم یادگیری زبان روسی اشاره کردیم. ساشی در تابستان مقصد علاقمندان به ساحل و دریاست و در زمستان، پاتوق علاقمندان اسکی است و اگر شغلتان با توریسم و گردشگری سر و کار داشته باشد، ساشی شهر ایده‌آلی برای زندگی است. 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

سن‌پترزبورگ

یکی از دو کلان‌شهر مشهور و رنگ و وارنگ روسیه که به نوعی مرکز فرهنگی و تاریخی این کشور محسوب می‌شود. اگر انتخاب شما برای زندگی در کشور روسیه، شهر سن‌پترزبورگ باشد، مثل اینست که در آنِ واحد در ونیز و پاریس و مسکو زندگی می‌کنید. این شهر پنج‌ میلیون نفری از تمام زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی در موازات با تمامی امکانات و ویژگی‌های مثبت یک کلان‌شهر پیشرفته برخوردار است و به نوعی برند کشور روسیه محسوب می‌شود. 

هزینهٔ زندگی در سن‌پترزبورگ بالاست اما باز هم به مراتب از مسکو ارزانتر است و از نظر بازار کار، آزادی عمل زیادی به مهاجران می‌دهد. البته به شرطی که شرایط مالی روبراه یا تخصص درخور توجهی داشته باشند. با این حال خیلی‌ها بر این باورند که دستمزدها در سن‌پترزبورگ به نسبت پایتخت، به میزان محسوسی پایین‌تر است اما بسیاری از مهاجران ساکن این شهر، جذابیت‌ها و مزایای زندگی در سن‌پترزبورگ‌ را با چیزی عوض نمی‌کنند. 

معایب و مزایای زندگی در روسیه

مسکو 

مسکو پایتخت و مهمترین شهر روسیه است که نزدیک به دوازده میلیون جمعیت دارد و برای اکثریت مهاجران، انتخاب اول برای زندگی در روسیه است. از خیلی جهات بیراه نیست که مسکو میزبان بیشترین تعداد مهاجر به روسیه باشد. بزرگترین شهر روسیه، بهترین امکانات رفاهی را دارد و برای تحصیل یا کسب و کار، مقصدی کاملا ایده‌آل است و در عین حال سرشار از تاریخ و فرهنگ و زیبایی‌های شهری مدرن و کلاسیک است. 

در مسکو هم می‌توانید مدرس زبان باشید و هم می‌توانید مدیریت کسب و کار خودتان را داشته باشید. یا اگر حسابداری و مدیریت مالی بدانید، در بخش سرمایه‌گذاری و فایننس روی هوا قاپیده شوید. ساکنین مسکو بالاترین نرخ درآمد و قدرت خرید کشور را دارند و همین امر، زندگی در شهر گرانی مثل مسکو را برایشان امکان‌پذیر می‌کند. البته وقتی از گرانی صحبت می‌کنیم، منظورمان گرانی نسبی است. چرا که زندگی در مسکو، باز هم از شهرهای مهم اروپای غربی مثل پاریس و مونیخ به مراتب ارزانتر است.