می‌خواهیم سفری به ونکوور کانادا داشته باشیم تا ببینیم زندگی در ونکوور برای ایرانیان چگونه است؟ همچنین درباره معایب و مزایای زندگی در ونکوور در  انتهای این پُست از مجله لتسگو یونی اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

انتخاب استان و شهر محل زندگی برای مهاجرت شاید در ظاهر آسان به نظر برسد زیرا بر این باور هستیم که همه جای کانادا خوب است اما وقتی پای آسایش و رضایت از مهاجرت به میان می‌آید دیگر همه جا به یک اندازه خوب نیست. می‌خواهیم بدانیم زندگی در ونکوور برای یک مهاجر چقدر خوب است؟

این خوب بودن برای همه یکسان نیست و به عوامل مختلفی از جمله هدف مهاجرت، سبک زندگی، توانایی مالی، فرهنگ و ملیت بستگی دارد. بله ملیت و فرهنگی که در آن متولد شده و پرروش یافته‌ایم تاثیر بسیار زیادی بر سبک زندگی و تعریف ما از رضایت دارد. وقتی می‌گوییم زندگی در ونکوور برای ایرانیان چگونه است یعنی می‌خواهیم شرایط زندگی در این شهر را متناسب با فرهنگ ایرانیان ارزیابی کنیم.

نام Vancouver کانادا را احتمالا بسیار شنیده‌ایم. ونکوور یکی از محبوب‌ترین شهرهای این کشور برای مهاجرت است که جمعیت ایرانیان آن نیز اگرچه به بزرگی جامعه ایرانیان تورنتو نیست اما همچنان قابل توجه است. اگر چرخی در میان ارزانترین شهر کانادا برای زندگی بزنید قطعا نام ونکوور به چشمتان نخواهد خورد، پس شهر ونکوور از چه نظر بهترین است؟ با لتسگو یونی همراه باشید تا بیشتر بدانید.

زندگی در ونکوور کانادا چگونه است؟

زندگی در ونکوور

از شرایط زندگی در بزرگ‌ترین شهر ساحل غربی کانادا چه می‌دانید؟ احتمالا اکثر ما با شنیدن نام Vancouver به هیجان می‌آییم. بر اساس آنچه که هست اینطور می‌توان گفت که شهر ونکوور یکی از مقاصد برتر برای مهاجران در کانادا است، به ویژه اگر مهاجرانی از آسیا و اقیانوسیه باشند. این بهترین بودن جای تعجب ندارد زیرا ونکوور یکی از زیباترین و قابل زندگی‌ترین شهرهای کانادا است و در لیست بهترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دارد.

ونکوور شهری بزرگ در استان بریتیش کلمبیا در غرب کاناداست که در منطقه Lower Mainland واقع شده است. این شهر از روز نخست توسط مهاجرانی از کشورهای مختلف هویت یافت.

نخستین بار در دهه 1850 بود که هزاران مهاجر از ایالات متحده و نیو وست مینستر به این منطقه مهاجرت کردند و پس از آن اولین مهاجران اروپایی در سال 1862 وارد شهر شدند.شهر ونکوور به طور رسمی در سال 1886 تاسیس شد، همان سالی که قطار بین قاره‌ای به سمت غرب راه افتاد. نام این شهر از نام کاپیتان نیروی دریایی سلطنتی جورج ونکوور گرفته شده است.

آب و هوای معتدل، محیط طبیعی زیبا، تنوع فرهنگی و خدمات شهری باکیفیت، صفت قابل زندگی‌ترین شهر را در کنار ونکوور قرار داده است. مجموعه‌ای که از یک سو ویژگی‌های یک کلانشهر را داشته و از سویی دیگر می تواند آرامش و دسترسی‌پذیری زندگی در شهری کوچک و دنج را در اختیار شهروندانش قرار دهد. Vancouver با پیروی از طرح‌های شهری در حال تبدیل شدن به سبزترین شهر جهان است.

این کیفیت و خدمات رابطه چندان خوبی با ارزانی و مقرون به صرفه بودن ندارند. زندگی در ونکوور برای ایرانیان به معنای زندگی در یکی از گران‌ترین شهرهای کانادا است که علی رغم این گرانی همچنان طرفداران بسیاری دارد.

بگذارید کیفیت زندگی در این شهر را با یک جمله برایتان روشن کنیم: ونکوور دارای سومین رتبه کیفیت زندگی در جهان است که یکی از دلایل اصلی آن را می توان تنوع بالا در ارائه خدمات و همنشینی مردمی از فرهنگ‌های مختلف دانست. ونکوور  به طور همزمان یک شهر دانشجویی، خانوادگی، توریستی و تجاری است.

اگر نام مترو ونکوور (Metro Vancouver) به گوشتان خورد حواستان باشد که منظور قطار زیرزمینی شهر ونکوور نیست. Metro Vancouver به منطقه سیاسی و قانونی مشخصی از استان بریتیش کلمبیا گفته می‌شود که ۱۳ شهر از ۳۰ شهر بزرگ استان بریتیش کلمبیا از جمله: ونکوور، ونکوور شمالی، ونکوور غربی، برنابی، ریچموند، ساری و وایت راک را در خود جای داده و بیش از ۲.۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

در حال حاضر شهر ونکوور با بیش از ۶۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت سومین شهر پرجمعیت کانادا پس از تورنتو و مونترال است. ونکوور بالاترین تراکم ساختمانی را در کانادا دارد زیرا این منطقه از سه طرف توسط آب احاطه شده و تنها راه گسترش آن در ارتفاع بوده است. همین ویژگی ونکوور را در مقایسه با سایر کلان‌شهرهای کانادا بیشتر به شهرهای بزرگ آمریکایی شبیه کرده است.

زندگی در ونکوور

Downtown area یا همان مرکز شهر ونکوور با وجود پارک معروف استنلی، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌‌های شهری آمریکای شمالی، شناخته می‌شود که بیش از ۱۰۰۰ هکتار پارک محصور شده دارد. آب و هوای ونکوور برای ایرانیان آزاردهنده نخواهد بود زیرا ونکوور یکی از خوش آب و هواترین شهرهای کانادا است که ماه‌های تابستان را معتدل و به ندرت گرم پشت سر گذاشته و در پاییز و زمستان میزبان روزهای بارانی دلچسب اما طولانی است.

هزینه زندگی در ونکوور

وقتی صحبت از هزینه زندگی به میان می‌آید، صادقانه این است که بگوییم ونکوور یکی از گران‌ترین شهرهای کانادا محسوب می‌شود اما این گرانی تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. اینکه به عنوان یک دانشجو با سبک زندگی دانشجویی و امکان اقامت در خوابگاه در این شهر زندگی کنید یا سرمایه‌گذاری باشید که به دنبال ثبت شرکت در یکی از قطب‌های تجاری کانادا است.

به طور کلی در یک سبک زندگی متوسط بدون در نظر گرفتن اجاره مسکن، هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در این شهر را می‌توان ماهیانه حدود 3626.74 دلار تخمین زد که این رقم برای یک فرد مهاجر به 983.20 دلار می‌رسد. به طور کلی هزینه مسکن در ونکوور در مقایسه با سایر شهرهای کانادایی هزینه قابل توجهی است.

بنا بر آخرین گزارش در سایت numbeo.com، اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ونکوور حدود 2226.88 دلار و یک آپارتمان 3 خوابه حدود 4215.28 دلار کانادا می‌باشد.

هزینه استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی را می‌توان حدود 93 دلار در ماه پیش‌بینی کرد و احتمالا باید مبلغی حدود 300 دلار را برای مواد خوراکی و غذا در نظر داشته باشید. اگر در یک آپارتمان در مرکز شهر ونکوور ساکن شوید باید حدود 103.5 دلار را در ماه برای اشتراک خدمات آب و برق و ... و حداقل 81.5 دلار برای اینترنت پرداخت کنید.

نکته قابل توجه این است که هزینه زندگی در یک شهر را نمی‌توان تنها بر اساس مخارج شهروندان ارزیابی کرد بلکه ارزان و گران بودن زندگی در یک منطقه شهری نسبت به میزان سرانه درآمد و اشتغال شهروندان آن قابل ارزیابی می‌باشد. درآمد در ونکوور برای ایرانیان چگونه است؟

کار در ونکوور چگونه است؟

Vancouver یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مناطق شهری در کانادا است که آغوش خود را به روی مهاجرانی از تمام فرهنگ‌ها با تخصص‌های مختلف می‌گشاید. بدون شک زندگی در این شهر فرصت‌های شغلی بسیاری را پیش روی شهروندان خود قرار می‌دهد. چه دانشجویی باشید که با ویزای تحصیلی آمده و به دنبال یک کار پاره وقت دانشجویی است چه متخصصی با سابقه حرفه‌ای اگر به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید بی‌کار نخواهید ماند.

نوسان درآمدی در یک کلانشهر گسترده بوده و حتی در یک موقعیت شغلی یکسان درآمد فردی با مهارت و سابقه بالاتر بیشتر از یک تازه کار می‌باشد اما به طور کلی متوسط حقوق یک شهروند ونکوور در حال حاضر حدود 56,603 دلار در سال است یعنی میانگین دستمزد را می‌توان حدود 21 دلار در ساعت پیش‌بینی کرد.

طبق گزارش سایت numbeo.com میانگین درآمد ماهیانه در ونکوور پس از کسر مالیات به حدود 4854.12 دلار کانادا می‌رسد. 

توجه داشته باشید که این میانگین بر اساس سرانه درآمد ملی و مشاغلی با دستمزد متوسط محاسبه شده است. اگر نیرویی متخصص و فعال در حوزه پردرآمد ترین مشاغل کانادا باشید، میانگین درآمد سالیانه شما به مراتب بیش از این خواهد بود. 

زندگی در ونکوور برای ایرانیان

فرهنگ مردم ونکوور چگونه است؟

Vancouver پس از تورنتو، متنوع‌توین شهر کانادا از نظر قومیتی است. کمتر پیش می‌آید که کسی را با صفت بومی بودن در این شهر پیرا کنید زیرا اساس آن را مهاجران تشکیل داده ‌اند و همین باعث شده تا نژاد پرستی و احساس غربت در این شهر خیلی معنایی نداشته باشد. 

از نظر مقیاس مردم انگلستان، اسکاتلند، ایرلند و آلمان بیشترین سهم را در سبد جمعیتی ونکوور دارند. اگرچه تسلط بر زبان انگلیسی برای تحصیل و کار در این منطقه کفایت می‌کند با این حال حدود 53 درصد از ساکنان آن اصالتا انگلیسی زبان نیستند. تقریبا 30 درصد جمعیت شهر آسیایی هستند.

ایرانیان در تمام منطقه ونکوور پراکنده هستند اما بیشتر آن‌ها در شمال و غرب این شهر سکونت دارند. احتمالا بزرگ‌ترین جامعه ایرانیان ونکوور را می‌توان در محله برنابی ملاقات کرد. 

در ونکوور کجا تفریح کنیم؟

بعید است که زندگی در ونکوور برای ایرانیان حتی یک روز کسل کننده باشد زیرا همواره کارهای بسیاری برای انجام دادن هست. از موزه‌های عالی تا رستوران های متنوع با غذاهایی لذیذ! از ساحلی زیبا با کافه‌های شبانه پرجنب و جوش! در ونکوور به هر طرف که سر بچرخانید تجربه‌ای هیجان‌انگیز وجود دارد. زندگی در ونکوور لذت زندگی در محیط شهری زیبا و طبیعی منحصر به فرد است که هر تازه واردی را مجذوب خود می‌کند. 

حمل و نقل عمومی در ونکوور چگونه است؟

زمانی که در یک کلانشهر با منطقه شهری گسترده زندگی می‌کنید سرعت و هزینه حمل و نقل عمومی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. حمل و نقل عمومی ونکوور یکی از بهترین‌ها در جهان است. در این شهر هرگز به قرارهای خود دیر نمی‌رسید. سیستم حمل و نقل عمومی شهر شبکه‌ای از اتوبوس‌ها، قطارهای سریع‌السیر، راه‌آهن بین شهری و کشتی‌های دریایی را شامل می‌شود.

اگر دانشجو هستید و به طور روزانه از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید می‌توانید با خرید اشتراک کارت‌های قطب نما و شارژ ماهیانه آن‌ها با کمترین هزینه در سریع‌ترین زمان ممکن به دانشگاه رفت و آمد کنید.

تحصیل در ونکوور چگونه است؟

ونکوور برای ایرانیان قطعا یکی از شهرهای دانشجویی کانادا است زیرا دو دانشگاه بسیار معروف و ممتاز بریتیش کلمبیا(UBC) و  سایمون فریزر را در خود جای داده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا همواره در میان 50 دانشگاه برتر جهان جای داشته و یکی از 5 دانشگاه ممتاز کانادا است. سایمون فریزر نیز در طول شش سال گذشته هرسال توسط مجله Maclean به عنوان برترین دانشگاه جامع در کانادا معرفی شده است. بنابراین زمانی که به عنوان یک دانشجوی ممتاز برای دانشگاه‌های کانادا اپلای می‌کنید بعید است که بتوانید به راحتی شهر ونکوور را نادیده بگیرید.

این شهر همچنین دارای چندین کالج زبان، علوم اجتماعی، هنر و فناوری است. دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار و مدرسه فیلم ونکوور از بهترین‌های خود در کانادا هستند. علاوه بر این در حوزه آموزش دبستان و دبیرستان نیز مدارس دولتی بسیار باکیفیتی در این شهر وجود دارند که دانش‌آموزان ممتاز خارجی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

تعدادی از بهترین مدارس کانادا در ونکوور برای ایرانیان وجود دارد که اکثرا تحت حمایت دولت بوده و دانش‌آموزان خارجی می‌توانند با دریافت بورسیه و پرداخت هزینه اندک از این مدارس دیپلم کانادایی دریافت کنند. برخی از برترین‌ها را بشناسید:

Semiahmoo Secondary, Surrey
 Lord Byng, Vancouver
Sentinel, West Vancouver
 Rockridge, West Vancouver
 Sir Winston Churchill, Vancouver
 Langley Fine Arts, Fort Langley

با وجود تمام آنچه که تاکنون از شرایط زندگی در ونکوور برای ایرانیان گفتیم، یک شهر را تنها می‌توان با نگاه هم‌زمان به معایب و مزایای آن شناخت.

مزایای زندگی در ونکوور

پایین‌ترین نرخ مصرف سیگار و مواد مخدر در کانادا
امنیت اجتماعی بالا
بالاترین میانگین طول عمر و سلامت در کانادا
فرهنگ دوچرخه سواری 
صنعت رو به رشد فیلم و هنر
اقتصادی بسیار قوی با امکان اشتغال در طیف وسیعی از صنایع و خدمات
آب و هوای معتدل و مطلوب
مناظر طبیعی خیره کننده
سیستم حمل و نقل عمومی سریع، ارزان و پیشرفته
هوای پاک
جایگاه سوم در رتبه‌بندی بهترین شهرهای جهان برای زندگی

معایب زندگی در ونکوور

هزینه بالای زندگی
زمستان‌های بسیار مرطوب و ابری
بالاترین قیمت خرید خانه در کانادا (اجاره مقرون به صرفه است)
رشد سریع جمعیت و تراکم بالای مسکونی

اگر هنوز در انتخاب مردد هستید، باید معایب و مزایای آن را در دو کفه ترازو قرار داده و متناسب با شرایط خود تصمیم بگیرید. مشاوران مجرب تیم مهاجرتی لتسگو یونی می‌توانند راهنمای آگاه و امن شما در این تصمیم‌گیری باشند. کافیست با ما تماس بگیرید.