اگر به فکر مهاجرت به کره جنوبی هستید اما هنوز در تصمیم خود تردید دارید برای آگاهی از مزایا و معایب زندگی در کره‌جنوبی با لتسگو یونی همراه باشید. در چند دهه گذشته کشورهای اروپایی، آمریکایی و دو کشور پیشرفته کانادا و استرالیا مقصد مهاجرتی اکثر ایرانیان بوده و کمتر کسی نسبت به زندگی در کشورهای آسیای شرقی تمایل نشان داده است. 

اینکه تاکنون استقبال زیادی از مهاجرت به کشورهای آسیای شرقی مانند چین، ژاپن و یا کره جنوبی نشده به این معنا نیست که این کشورها مقصد‌ مناسبی برای زندگی نیستند. این در حالی است که که برخی از کشورهای شرق آسیا مانند کره‌جنوبی یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان بوده و فرصت‌های شغلی و تحصیلی بسیاری در آن برای مهاجران وجود دارد. 

برای آگاهی بیشتر در این خصوص، مقاله راهنمای مهاجرت به کره‌جنوبی در سایت لتسگو یونی را مطالعه کنید.در این محتوا می‌خواهیم مزایا و معایب زندگی در کره‌جنوبی را از نگاه مهاجران بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

زندگی در کره جنوبی

کره‌جنوبی کشوری در شرق آسیا است که نیمه جنوبی شبه جزیره کره را اشغال کرده و با دریای ژاپن، دریای زرد و کشور کره شمالی همسایه است. کره جنوبی را می‌توان کشوری کوچک دانست که مساحتی در حدود 99678 کیلومتر مربع دارد یعنی مساحتی نزدیک به کشور ایسلند و یا حتی کوچتر از ایالتی مانند پنسیلوانیا در آمریکا. زبان رسمی آن کره‌ای است که به عنوان یکی از زبان‌های آلتایی طبقه‌بندی شده و کلمات مشترکی با زبان‌های چینی و ژاپنی دارد. خط کره‌ای که در کره جنوبی رایج است با نام هانگول (Han'gŭl) شناخته شده و زبان این کشور ترکیبی از ایدئوگرام‌های چینی و هانگول می‌باشد.از سال 1950 با افزایش نفوذ و حضور آمریکا در این منطقه، کلمات و عبارات انگلیسی بسیاری به این زبان نفوذ پیدا کرده است. 

با توجه به اینکه عمده مساحت کره جنوبی را مناطق کوهستانی تشکیل داده است بیشتر جمعیت شهری در شهر سئول، پایتخت این کشور، و بوسان دومین شهر بزرگ آن جای گرفته‌اند. بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد جمعیت کره‌جنوبی در سال 2021 در حدود 52 میلیون نفر است که 0.6 جمعیت کره زمین را به خود اختصاص داده است. این جمعیت با توجه به مساحت کمی که وجود دارد، قابل توجه و زیاد است.

مردمی که در کره جنوبی زندگی می‌کنند بسیار همگن هستند. تقریبا کل جمعیت از نظر قومی کره‌ای بوده و تنها اقلیت کوچکی از آن‌ها اقوام چینی می‌باشند که به این کشور نقل مکان کرده‌اند. در دو دهه اخیر تعداد اتباع خارجی به ویژه در مراکز شهرهای بزرگ کره‌جنوبی افزایش یافته که عمده این مهاجران عضوی در هیئت‌های دیپلماتیک و یا کارگرهای چینی هستند. 

نظام حکومتی آن بر پایه‌ی جمهوری مردمی بوده و کشور توسط رئیس جمهور و نخست وزیر اداره می‌شود. بر اساس قانون اساسی کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند آزادی مذهب دارند و هیچ دین ملی وجود ندارد. در حال حاضر ترکیب مذهبی بسیار متنوعی در جامعه وجود دارد که همه در کنار یکدیگر با صلح زندگی می‌کنند. در حال حاضر بیش از یک چهارم جمعیت پیرو دین مسیحیت و کمتر از یک ششم آن بودایی هستند.

اقتصاد کره از اوایل دهه 1960 رشد قابل توجهی داشته است. در آن زمان کره‌جنوبی خود را از یک جامعه کشاورزی نسبتا فقیر به یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرد که عمده این رشد از طریق اختصاص بودجه و منابع به صنایع صادرات محور و افزایش نیروی کار ماهر و تحصیل کرده صورت گرفت. بخش دولتی و سازمان‌های تجاری خصوصی با یکدیگر هم پیمان شدند تا سند توسعه ملی را با هدف ارتقاء صنایع خاص پیش ببرند. اولین صنایع مورد هدف، نساجی و تولیدات صنعتی سبک و کوچک بود. پس از آن در دهه 1970 صنایع سنگین مانند آهن، فولاد و مواد شیمیایی روی کار آمدند. در حال حاضر کره‌جنوبی در حوزه تولیدات الکترونیکی و صنایع خودروسازی از قدرت‌های بزرگ جهان می‌باشد که این امر بازار کار گستره‌ای را برای نیروی کار متخصص و غیر متخصص ایجاد نموده است. 

برخلاف صنعت قوی و رو به رشد، این سرزمین از نظر تولیدات کشاورزی در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و کمتر از یک چهارم خاک آن زیر کشت است که بهره‌وری چندانی ندارد. این حجم نیز با توجه به کاهش نیروی جوان در روستاها و مهاجرت گسترده از روستا به شهر هر روز در حال کمتر شدن است. با این حال در چند سال اخیر دولت در تلاش است تا با جذب نیروی جوان و ماهر در بخش کشاورزی همراه با مکانیزه سازی و تجاری سازی صنعت کشاورزی رونق دوباره‌ای به آن ببخشد. 

در این بخش به طور کلی با چند و چون زندگی در کره‌جنوبی آشنا شدیم و فضای کلی حاکم بر آن را شناختیم. حال در ادامه به بررسی مزایا و معایب زندگی در این کشور آسیای شرقی می‌پردازیم. همچنین اگر تصمیم دارید از طریق مهاجرت تحصیلی در این کشور زندگی کنید مقاله شرایط بورسیه تحصیلی کره جنوبی 2022 برای شما کمک کننده خواهد بود. بیایید ببینیم زندگی در سرزمین مردم چشم بادامی کره چه لذت‌ها و سختی‌هایی به همراه دارد.

معایب و مزایای زندگی در کره جنوبی

مزایای زندگی در کره جنوبی 

زندگی در کره‌جنوبی برای مهاجران خارجی می‌تواند مملو از فرصت‌های خاص و اتفاقات جدید هیجان‌انگیز باشد. به خصوص برای آن دسته از مهاجرانی که زندگی در یک جامعه‌ی چند فرهنگی با مذهب‌ها و سنت‌های مختلف را تجربه نکرده باشند اما گاهی برای بهره‌مندی از این مزایا باید انعطاف پذیری را چاشنی کرد. برخی از مزایای زندگی در کره عبارتند از: 

 اطمینان از محل زندگی 

اگر با یک دعوتنامه کاری از طریق کارفرمایان بومی وارد کره شوید در اکثر موارد محل اقامت شما در یک آپارتمان اختصاصی خواهد بود که پیش از ورود شما هزینه آن توسط کارفرما پرداخت شده و شما تنها باید قبوض آب، برق و ... را بپردازید. این مزیت در بسیاری از کشورهایی که به دنبال نیروی کار ماهر هستند وجود ندارد و مهاجر باید شخصا محل زندگی‌اش را تامین کند اما در کره‌جنوبی در اغلب موارد اینطور نیست. 

 آمار پایین جرم و جنایت

در پاسخ به این پرسش که آیا کره جنوبی کشور امنی برای زندگی است یا نه؟ جواب کاملا مثبت است. کره جنوبی را می‌توان یکی از کشورهای امن دنیا برای زندگی فردی و خانوادگی دانست. بررسی ‌ها نشان می‌دهد که آمار جرم و جنایت در این کشور بسیار کم است و بیشترین میزان جرم گزارش شده مربوط به کیف‌قاپی و جیب‌زنی در شهرهای بزرگ می‌باشد. 

امنیت برای زنان 

به طور کلی می‌توان گفت کره جنوبی تا حد بسیار زیادی برای زنان امن است. شواهد نشان می‌دهد که زنان می‌توانند بدون آنکه احساس ترس جدی داشته باشند در ساعات پایانی شب نیز در خیابان‌های شهر تردد کنند. 

پایین بودن هزینه خوراک 

هزینه‌ی غذاهای سنتی و بومی کره‌ای پایین است. بنابراین اگر مهاجری باشید که بتوانید و تمایل داشته باشید که غذاهای کره‌ای را بخورید هزینه آنچنانی برای خوراک نخواهید پرداخت. 

 نبود احساس نژاد پرستی 

اگرچه نرخ مهاجرت به کره‌جنوبی در چند دهه گذشته قابل توجه نبوده با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم این کشور از مهاجران استقبال می‌کنند و به دنبال برقراری ارتباط دوستانه با آن‌ها هستند. این اتفاق به ویژه در محیط‌های کاری خیلی مشاهده می‌شود. اگر به عنوان یک نیروی کار خارجی وارد شرکت یا سازمانی شوید احتمال اینکه همکار کره‌ای، شما را به یک نوشیدنی پس از ساعت کاری دعوت کند بسیار زیاد است. البته لازم به ذکر است که به دلیل تعداد نسبتا کم مهاجر در کره جنوبی، مردم این کشور در مقایسه با مناطق چند فرهنگی و مهاجرپذیر مانند هنگ کنگ و سنگاپور یا مالزی انعطاف‌پذیری کمتری در مواجه با مردم خارجی دارند. 

  پایین بودن هزینه زندگی 

بررس‌های آماری نشان می‌دهد که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ کره‌جنوبی بسیار ارزان‌تر از هزینه زندگی در کلانشهرهای اروپایی و آمریکایی است. مخارج زندگی دانشجویی در این کشور پیشرفته‌ی آسیای شرقی بسیار کمتر از مخارج زندگی دانشجویی در کشوری مانند کاناداست. برای اطلاع بیشتر محتوای هزینه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟ را دنبال کنید. نظرات مهاجران نشان می‌دهد که مخارجی مانند مواد غذایی، نوشیدنی، حمل و نقل عمومی، تجهیزات شهری و خریدهای روزمره مربوط به سوپرمارکت‌ها در مقایسه با میزان درآمد منطقی و متناسب هستند. 

 سطح بالای آموزش 

کره جنوبی از جمله کشورهایی است که به کیفیت برنامه‌های آموزشی از دوره ابتدایی تا تحصیلات تکمیلی در دانشگاه اهمیت زیادی می‌دهد. دولت در دو دهه گذشته طرحی را تعریف کرد تا بتواند از طریق افزایش کیفیت دانشگاه‌های خود، جمعیت دانشجویان بین‌المللی در این کشور را تا سال 2032 به 200000 هزار نفر برساند. در حال حاضر می‌توان گفت که این کشور در حوزه آموزش عالی موفق بوده و تعداد متقاضیان خارجی تحصیل در دانشگاه های کره‌جنوبی هر روز در حال افزایش است.  

دانشگاه‌های ملی سئول، دانشگاه  Sungkyunkwan ، دانشگاه علوم و فناوری کره جنوبی(KAIST) سه موسسه آموزش عالی در کره‌جنوبی هستند که در سطح جهانی شناخته شده می‌باشند. یکی دیگر از مزیت‌های مدارس و دانشگاه‌های این کشور تاکید سیاست‌های آموزشی بر آموزش زبان انگلیسی و امکان برگزاری برنامه‌های تحصیلی به این زبان بین‌المللی است. 

پایین بودن هزینه بهداشت و درمان 

در صورتی که از بیمه دانشجویی برخوردار باشید و یا با ویزای کاری وارد کره جنوبی شوید می‌توانید با هزینه‌ای کم خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کنید. کره جنوبی برای مردم خود و مهاجرانی که مجوز اقامت دارند سیستم بهداشت و درمان عمومی باکیفیت و نسبتا ارزانی را ارائه می‌دهد. دقت داشته باشید که اگر چه اکثر پزشک‌ها در شهرهای بزرگ این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند اما همچنان توصیه می‌شود که برای دریافت ویزیت و درمان از یک دوست کره‌ای کمک بگیرید. 

حمل و نقل عمومی 

در کره‌جنوبی واقعا نیازی به خودرو شخصی ندارید. حمل و نقل عمومی در تمام شهرهای بزرگ این کشور باکیفیت و ارزان است. دسترسی به آن‌ها راحت است و گزینه‌های مختلفی مانند اتوبوس، قطار و مترو وجود دارد. کره دارای یک شبکه توسعه یافته از قطارهای سریع‌السیر به نام KTX است که شما را در عرض 2 ساعت از سئول به بوسان، دیگر شهر بزرگ کره جنوبی، می‌رساند. 

مزایای زندگی در کره جنوبی

معایب زندگی در کره جنوبی 

زندگی در هر نقطه‌ای از جهان مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. اگر مزیت‌های زندگی در یک منطقه بیشتر از معایب آن باشد می‌توان با اندکی انعطاف‌پذیری بیشتر شرایط آن را تحمل کرد. همانطور که در بخش قبل گفتیم، هزینه نسبتا پایین زندگی، کیفیت بالای نظام آموزشی، وجود فضایی دوستانه و به دور از نژاد پرستی از جمله مزایای زندگی در کره جنوبی است حال نگاهی گذرا به معایب آن خواهیم داشت.

کیفیت پایین مسکن 

اگر به عنوان یک مهاجر در کره جنوبی به دنبال اجاره آپارتمان در شهرهای بزرگ هستید در انتظار یک ساختمان شیک و نوساز نباشید. با توجه به جمعیت زیاد این کشور سرانه مسکونی ان پایین بوده و بخش عمده بافت مسکونی آن به بلوک‌ها و مجتمع‌های بزرگ اختصاص دارد که از یک الگوی ساده معماری پیروی کرده و تنوع چندانی ندارند. همچنین می‌توان گفت که هزینه اجاره مسکن به ویژه در شهر سئول در مقایسه با سایر هزینه‌های زندگی مبلغ قابل توجهی است. 

ناآرامی سیاسی 

اگرچه سطح بالای امنیت شهری یکی از مزایای زندگی در کره جنوبی است اما این امنیت از نظر بین‌المللی به طور کامل وجود ندارد. دو کشور همسایه کره شمالی و کره جنوبی با یکدیگر اختلاف داشته و علی رغم اتمام جنگ گرم، جنگ سرد و ایدئولوژیک همچنان میان آن‌ها برقرار است.

 نبود تنوع غذایی بین‌المللی 

اگر به عنوان مهاجری خارج از محدوده شرق آسیا وارد کره‌جنوبی شوید احتمالا برای دسترسی به غذای باب میل خود مشکل خواهید داشت. تنوع رستوران‌های بین‌المللی در اکثر شهرهای این کشور زیاد نیست و تمرکز اصلی بر ارائه غذاهای سنتی و بومی است. 

 رایج نبودن زبان انگلیسی 

با وجود اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دولت تاکید بر آموزش زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه است با این حال هنوز جمعیت بسیار زیادی در این کشور دانش کافی نسبت به زبان انگلیسی ندارند. اگر تصمیم به زندگی در کره جنوبی دارید باید بتوانید زبان کره‌ای را صحبت و درک کنید و الا در زندگی روزمره و کار با مشکل رو‌به‌رو خواهید شد.

برنامه کاری فشرده 

حتما شنیده‌اید که چشم بادامی‌ها مردم پرتلاشی هستند و به ساعات کاری طولانی عادت دارند. کره جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ساعات کاری در این کشور معمولا طولانی بوده و امکان دریافت مرخصی حتی در صورت بیمار بودن به آسانی وجود ندارد. 

 نرخ بالای افسردگی و خودکشی 

به طور کلی می‌توان گفت که آمار خودکشی در کره‌جنوبی بالا است و تعداد قابل توجهی از این مرگ‌ها مربوط به افراد شکست خورده در امتحانات سیستم آموزشی می‌باشد. نظام آموزشی به ویژه در مدارس این کشور به شدت سخت‌گیر و استرس‌زا بوده به شکلی که ‌می‌تواند موجب تمایل افراد به خودکشی گردد.

گران بودن زندگی لوکس 

در کشور کره هزینه مواد غذایی و لوازم اساسی زندگی زیاد نبوده و حتی نسبت به اکثر کشورهای مهاجرپذیر اروپایی، آمریکایی و یا کانادا بسیار ارزان‌تر است اما اگر بخواهید تنها کمی از یک زندگی ساده با ملزومات اولیه فاصله بگیرید و به سمت زندگی لوکس پیش بروید با یک گرانی غیر منتظره رو‌به‌رو خواهید شد. در حقیقت قیمت‌ها در کره جنوبی می‌تواند شما را به سمت یک زندگی ساده و مینیمال سوق بدهد.

زندگی در کره جنوبی

 زمستان سخت 

اگر با هوای سرد و زمستان ارتباط خوبی ندارید احتمالا از زندگی در کره‌جنوبی لذت نخواهید برد. زمستان‌های این کشور با وجود بادهای سیبری و دمای پایین تا 20- درجه می‌تواند واقعا سخت باشد. 

سخن آخر 

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را به طور کلی با شرایط زندگی در کره‌جنوبی آشنا کرده و به مزایا و معایب اصلی زندگی در شهرهای بزرگ این کشور اشاره کنیم اما در نهایت انتخاب یک کشور به عنوان مقصد مهاجرتی تا حد بسیار زیادی به شرایط فردی و نیت ما از مهاجرت بستگی دارد. برای مثال اگر کسی هستید که در صنایع الکترونیک و خودروسازی مهارت دارید و یادگیری زبان کره‌ای برایتان جذاب است کره جنوبی می‌تواند مقصد خوبی برای شما باشد. اگر به دنبال پیشنهادات بهتری هستید با مشاوران لتسگو یونی تماس بگیرید.