بنابر آمار، بیشتر افرادی که با استفاده از پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا قصد مهاجرت به این کشور پهناور را دارند، شهرهای بزرگی نظیر تورنتو، ونکوور و یا کبک را برای زندگی، تحصیل و یا کار انتخاب می‌کنند و براساس شهر و استان مورد نظر خود در این کشور، کالج و یا دانشگاه خود را انتخاب می‌کنند.

از دلایل مهم این رویکرد اپیدمی وجود امکانات زیاد رفاهی، اجتماعی و سرگرمی و تعداد زیاد شهروندان و هم‌ زبانان ایرانی در شهرهای بزرگ و مشهوری نظیر تورنتوی کانادا است، اما در عین حال هجوم زیاد مهاجران به این گونه شهرها، در بالا بردن هزینه‌های تحصیل و زندگی بی تاثیر نبوده و اغلب دانشجویان بین‌المللی را از مزایای مختلف زندگی در شهرهای کوچک‌تر و یا دارای شهرت کمتر محروم می‌کند.

از این رو قصد داریم تا در مطلب پیش رو شما را با زندگی در شهر ادمونتون با ویزای تحصیلی کانادا و مزایای آن آشنا کنیم.

ادمونتون کجاست؟

ادمونتون در استان آلبرتا واقع شده و در امتداد رودخانه شمال ساسکاچوان و 220 کیلومتری شمال شرقی کوههای راکی قرار گرفته است. این شهر در مرز بین دشت‌ها و جنگل‌های شمالی کانادا واقع شده و از مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی برخوردار است.

رودخانه شمال ساسکاچوان از بین شهر ادمونتون رد می‌شود و به همین خاطر با ایجاد طولانی‌ترین مسیر پارکی در شمال قاره آمریکا که به Ribbon of Green معروف است، یک پارک شهری غنی و فوق‌العاده‌ را برای زندگی در ادمونتون ایجاد کرده است.

زندگی در ادمونتون

حقایق ادمونتون

پیش از پرداختن به جنبه زندگی دانشجویی در ادمونتون با ویزای تحصیلی، بد نیست بدانید که ادمونتون شمالی‌ترین شهر شمال قاره آمریکا است و از جمعیتی بیش از یک میلیون نفر برخوردار است. ادمونتون مرکز استان آلبرتا و دومین شهر بزرگ این استان بعد از کلگری است. 

وابستگی به استفاده از خودروی شخصی در این شهر زیاد بوده و بسیاری از مراکز خرید و سرگرمی تنها در چند منطقه مهم شهر از جمله  South Edmonton Common ، Whyte Avenue ،West Edmonton Mall و Jasper Avenue قرار گرفته‌اند. 

با اینکه طی چند سال اخیر اقتصاد ادمونتون و استان آلبرتای کانادا با چالش‌هایی روبرو بوده، اما تنوع مشاغل در بازار کار این شهر فرصت‌های زیادی را برای مهاجران و دانشجویان بین‌المللی رقم می‌زند.

ادمونتون در تنها استانی در کانادا قرار گرفته که شامل قانون مالیات فروش استانی PST نمی‌شود. این شهر مرکز اقتصادی اصلی بخش شمالی و مرکزی آلبرتا است و مرکز اصلی صنعت نفت و گاز نیز به شمار می‌آید. 

به بیانی دیگر محدوده فعالیت‌های کاری و تجاری ادمونتون و کلگری در صنایع مواد نفتی، کشاورزی و گردشگری متمرکز است. این موضوع می‌تواند برای دارندگان ویزای تحصیلی کانادا که قصد ادامه تحصیل، کار و زندگی در ادمونتون را دارند حائز اهمیت باشد.

اما فعالیت‌های این شهر تنها بر مقوله صنایع نفتی تمرکز نداشته و به لطف حضور مراکز آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاه‌های تراز اول در این استان، در حوزه فناوری نیز از شهرت زیادی برخوردار است.

آب و هوای ادمونتون

مهاجرت به کانادا و زندگی در ادمونتون تصمیم بزرگی محسوب می‌شود، از این رو بهتر است به خوبی در مورد آب و هوای این شهر اطلاع داشته باشید. ادمونتون دارای آب و هوای قاره‌ای نسبتاً خشک با درجه حرارت فصلی شدید است.

زمستان این شهر در مقایسه با شهرهای رجینا و وینیپگ ملایم‌تر است. تابستان‌های آن گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. به بیانی دیگر، میانگین دمای هوا از منفی 11.7 درجه سانتیگراد در ژانویه  تا 17.5 درجه سانتی‌گراد در ماه جولای متغیر است.

البته چنانچه قصد تحصیل و زندگی در ادمونتون را داشته باشید، بد نیست به این موضوع توجه کنید که هر چند سال یکبار درجه دما در گرم‌ترین اوقات سال به 30 درجه و در سردترین حالت به منفی 20 درجه سانتیگراد می‌رسد.

برخلاف این نوسانات هوایی،ادمونتون یکی از آفتابی‌ترین شهرهای کانادا است و بخاطر موقعیت شمالی خود تا 17 ساعت و 16 دقیقه نور خورشید در روزهای تابستانی را تجربه می‌کند.

تابستان‌های ادمونتون از اواخر ماه جون (تیر) تا اواخر ماه آگوست (شهریور) ادامه دارد و رطوبت هوا به ندرت بالا می‌رود. در عین حال زمستان این شهر نیز از ماه نوامبر (آبان) تا مارچ (فروردین) ادامه داشته و مدت زمان و درجه سختی آن متغیر است.

در این بین فصول بهار و پاییز در ادمونتون کوتاه بوده و دارای شرایط متغیری هستند. توفان و رعد و برق پدیده متداولی است که در ماههای تابستان رخ می‌دهد و در برخی اوقات موجب خسارت می‌گردد. 

آب و هوا و زندگی در ادمونتون

هزینه‌های زندگی در ادمونتون 

به طور کلی مبحث هزینه‌های زندگی در ادمونتون کانادا موضوعی کاملا متغیر بوده و برحسب نوع مسکن و یا اقامتگاه فرد( اشتراکی، مستقل، خوابگاه) و فاکتورهایی نظیر سبک زندگی برای هر نفر متفاوت است. 

از این رو بنابر اطلاعات دانشگاه آلبرتا در سال 2023، هزینه‌های تقریبی زندگی در ادمونتون (به دلار کانادا) شامل موارد زیر می‌شود: 

هزینه ماهانه:

یک فرد بزرگسال در مسکن: از 900 تا 1200 دلار

مسکن دو نفر و یک کودک: 1400 دلار تا 2000 دلار (خانه 3 اتاقه)

قبوض برق، آب و تلفن یک فرد بزرگسال: 240 تا 450 دلار

قبوض برق، آب و تلفن زوج و کودک: 240 تا 450 دلار

هزینه اینترنت و قبض موبایل یک فرد بزرگسال: 170 دلار

هزینه اینترنت و قبض موبایل زوج و کودک: 240 دلار

هزینه غذای یک فرد بزرگسال: 200 تا 300 دلار

هزینه غذا برای دو نفر و یک کودک: 550 تا 650 دلار 

هزینه حمل و نقل عمومی یک فرد بزرگسال: در شهریه بلیط U-Pass لحاظ می‌شود.

هزینه حمل و نقل عمومی دو نفر و یک کودک: 95 دلار برای دومین فرد بزرگسال و 70 دلار برای فرزند

هزینه مراقبت از کودک و هزینه مدرسه: 1000 دلار 

هزینه سرگرمی یک فرد بزرگسال: 75 دلار

هزینه سرگرمی دو نفر و یک کودک: 200 دلار 

مجموع هزینه‌های بدون شهریه فرد بزرگسال: 1585 تا 2195 دلار 

مجموع هزینه‌های بدون شهریه دو نفر و یک کودک: 3795 تا 4705 دلار 

هزینه سالانه:

مسکن از سپتامبر تا آگوست: از 10.800 تا 14.400 دلار

مسکن زوج و کودک از سپتامبر تا آگوست: از 16800 تا 24000 دلار

قبوض برق، آب و تلفن یک فرد بزرگسال از سپتامبر تا آگوست: 10.800 تا 14.400 دلار

قبوض برق، آب و تلفن زوج و کودک از سپتامبر تا آگوست: 2880 تا 5400 دلار

هزینه اینترنت و قبض موبایل یک فرد بزرگسال: 2040 دلار

هزینه اینترنت و قبض موبایل زوج و کودک از سپتامبر تا آگوست: 2880 دلار

هزینه غذای سپتامبر تا آگوست فرد بزرگسال: 2400 تا 3600 دلار

 هزینه سپتامبر تا آگوست دو نفر و یک کودک: 6600 تا 7800 دلار

هزینه لباس سپتامبر تا آگوست یک فرد بزرگسال:500 + 200 دلار برای لباس‌های زمستانی

هزینه لباس سپتامبر تا آگوست زوج و کودک: 1500 +600 دلار برای لباس های زمستانی

هزینه حمل و نقل عمومی یک فرد بزرگسال: در شهریه بلیط U-Pass لحاظ می‌شود.

هزینه حمل و نقل عمومی دو نفر و یک کودک: 1140 دلار برای دومین فرد و 840 دلار برای فرزند

هزینه سپتامبر تا آگوست وسایل آموزشی یک فرد: 1600 دلار

هزینه سپتامبر تا آگوست وسایل آموزشی برای یک زوج و کودک: 1600 دلار

هزینه مراقبت از کودک و هزینه مدرسه: 12000 دلار

هزینه سرگرمی یک فرد بزرگسال: 900 دلار

هزینه سرگرمی دو نفر و یک کودک: 2400 دلار

مجموع هزینه‌های بدون شهریه فرد بزرگسال: 21320 تا 28640 دلار

مجموع هزینه‌های بدون شهریه دو نفر و یک کودک: 49240 تا 60.160 دلار

اما بنابر تجارب یک دانشجوی در حال زندگی در ادمونتون، این شهر جای خوبی برای تحصیل و زندگی است. عموماً هزینه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌هایی نظیر آلبرتا کمی بالاتر از حد انتظار است. اما به طور معمول می‌توان با پرداخت یک ماه پیش و هزینه ماهانه کمتر از 1500 دلار محلی مناسب برای زندگی در ادمونتون اجاره کرد.

به بیانی دیگر، شما می‌توانید با این مبلغ یک خانه یک یا دو خوابه در داخل شهر اجاره کنید. چنانچه با استفاده از ویزای تحصیلی کانادا مشغول به تحصیل در یکی از کالج‌ها و یا دانشگاه‌های شهر ادمونتون باشید، می‌توانید با داشتن یک تا دو هم‌خوانه هزینه‌های مسکن خود را به میزان چشمگیری پایین بیاورید.

یعنی تحت هر شرایطی، اجاره یک خانه دو خوابه با همراهی یک یا دو هم‌خوانه به صرفه‌تر از اجاره یک خانه تک خوابه به صورت مستقل در ادمونتون است.

غذا و خرید موادغذایی در حدود 200 تا 300 دلار در ماه هزینه دارد، اما اگر اهل پخت و پز بوده و از گزینه‌های تخفیف دار استفاده کنید، هزینه‌های شما در این بخش کاهش خواهد یافت. شما باید هزینه‌ای را به صورت ماهانه و سالانه برای بیمه مسئولیت و سلامت خود کنار بگذارید.

این بدین خاطر است که پوشش بیمه استانی ادمونتون ممکن است برای 6ماه اول یا بیشتر برای شما شروع نشود. بیمه مسئولیت برای آپارتمان و یا خانه‌ای است که اجاره کرده‌اید، برای مثال اگر بخاطر آشپزی و یا هر موردی آتش‌سوزی در خانه ایجاد شود، بدون داشتن بیمه نیاز به پرداخت هزینه هنگفتی به صاحب خانه خواهید داشت.

اگر برای مثال اجاره خانه 1500 دلاری را با دو هم‌خوانه تقسیم کنید، هزینه ماهانه اجاره برای شما 500 دلار خواهد شد که تفاوت زیادی در هزینه‌های شخصی زندگی در ادمونتون ایجاد می‌کند.

علاوه بر هزینه 500 دلاری خانه، 200 تا 300 دلار هم برای خورد و خوراک و غذا در نظر بگیرید. در صورتی که دارای ویزای تحصیلی کانادا بوده و دانشجو باشید، شهریه دانشگاه شامل هزینه بلیط ماهانه وسایل نقلیه عمومی می‌شود، از این رو می‌توانید از ETS و(خدمات 18 ساعته اتوبوس در هر روز) برای عبور و مرور در ادمونتون استفاده کنید. 

استفاده از وسیله نقلیه شخصی و پارکینگ برای مسیر دانشگاه و یا بالعکس به صرفه نبوده وعلیرغم قیمت کمتر بنزین به نسبت سایر شهرهای کانادا، برای شما بسیار گران‌تر از وسایل نقلیه عمومی در خواهد آمد.

از این رو با در نظر گرفتن هزینه 250 دلاری خورد و خوراک، 100 دلاری بیمه، 50 دلاری برق، 120 دلاری خدمات تلویزیون کابلی، 100 دلار برای سرگرمی و تفریح، هزینه 50 تا 100 دلاری آب که اغلب بر روی اجاره خانه حساب می‌شود و هزینه‌های جانبی تجهیزات مورد نیاز دانشگاه، شما به طور میانگین به حداقل مبلغ 1500 دلار کانادا در ماه برای زندگی در ادمونتون به علاوه شهریه دانشگاه نیاز خواهید داشت.

اما با توجه به امکان کار دانشجویی پاره‌وقت و 40 ساعته در طی هفته و کار تمام‌وقت در زمان تعطیلات زمستانی و تابستانی، شما این امکان را دارید تا بخشی از هزینه‌های زندگی در ادمونتون را پوشش دهید.

همچنین بنابر قوانین دولت کانادا، شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه با در دست داشتن ویزای تحصیلی مجوز 3ساله PGWP را دریافت کنید.

این مجوز به شما اجازه کار تمام وقت برای 3سال در بازار کار ادمونتون کانادا را داده و در عین حال علاوه بر تمدید ویزای کانادا، مقدمات دریافت اقامت دائم یا همان PR کانادا را برای شما فراهم می‌کند.

هزینه دانشجویی زندگی در ادمونتون

مزایا و معایب زندگی در ادمونتون

مزایای زندگی در ادمونتون شامل موارد زیر می‌شود:

• جو صمیمی و دوستانه شهری

• نرخ مالیات پایین

• بالاترین میزان فضای سبز و پارک به ازای هر نفر در تمام شهرهای کانادا

• شهر فستیوال‌ها و جشن‌های فرهنگی کانادا

• اقتصاد قوی و متنوع و زمینه‌های کاری متفاوت

• قیمت مناسب خانه و اقامتگاه مسکونی در مقایسه با کلگری و شهرهای بزرگتری نظیر تورنتو و ونکوور

• پایین‌ترین نرخ قیمت سوخت گازوئیل و بنزین در سراسر کانادا

بنابر آمار، معایب ادمونتون در زمستان‌های سرد و طولانی‌مدت با تغییرات آب و هوایی زیاد و میزان جرم بالاتر در مقایسه با سایر شهرهای هم‌رده در کانادا محدود می‌شود.

وضعیت کار در ادمونتون

پایین آمدن قیمت فعلی نفت در وضعیت اشتغال و کسب و کار صنایع نفتی ادمونتون تاثیر گذاشته و موجب افت آن شده است، اما با برگشت قیمت نفت به حالت عادی، اقتصاد این شهر با رشدی 6 درصدی مواجه خواهد شد.

ادمونتون در حوزه‌های دیگر کسب و کار از جمله فناوری اطلاعات، بانکداری و بیوتکنولوژی دارای فرصت‌های کاری متعددی بوده و حضور کارفرماهای معتبری نظیر Gilead، BioWare، Innovotech، IBM، Intuit Canada، Canadian Western Bank، Telus، General Electric، Stantec و TD Canada Trust در این شهر، مشاغل مناسب و پردرآمدی را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه های کانادا تضمین کرده است.

چنانچه شما هم تمایل به تحصیل، کار و زندگی در ادمونتون کانادا دارید، می‌توانید با استفاده از وب‌سایت lets go uni از ارزیابی تحصیلی و مشاوره تخصصی کارشناسان ما جهت دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا برخوردار شوید.