زندگی در درسدن آلمان چقدر هزینه دارد؟ این سوال از مهمترین سوالات افرادی است که به دنبال زندگی و تحصیل در شهر Dresden آلمان هستند. درسدن یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی دانشجویی است و در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان و متقاضیان تحصیل و اقامت در آلمان قرار گرفته است.

بحث هزینه‌های زندگی و تحصیل یکی از دغدغه‌های اساسی براس دانشجویان بین‌المللی است. بنابراین در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تصمیم داریم بررسی کنیم زندگی در شهر درسدن آلمان چقدر هزینه دارد؟ اگر شما هم به دنبال اخذ ویزای تحصیلی آلمان و اقامت در شهر درسدن هستید، با ما همراه باشید.

هزینه زندگی در درسدن آلمان

شهر درسدن (Dresden) پایتخت ایالت زاکسن (Saxony) در شرق آلمان و دومین شهر پرجمعیت این استان بعد از شهر لایپزینگ است. این شهر یکی از بزرگترین شهرها در شرق آلمان است و در بین دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند، یکی از شهرهای محبوب برای زندگی است. افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند حتما در مورد شهر درسدن شنیده‌اند.

نکته‌ای که باعث محبوبیت درسدن در بین دانشجویان و سایر مهاجران به آلمان شده، پایین بودن هزینه زندگی در درسدن آلمان نسبت به سایر شهرهای آلمان و اروپا است. خبر خوب اینکه اگر دانشجو هستید دانشگاه‌های شهر درسدن نه تنها امکانات رفاهی و اسکان با هزینه بسیار مقرون به صرفه برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند، بلکه شهریه آنها هم پایین و مناسب است و این مورد نقش مهمی در کاهش هزینه زندگی در شهر درسدن دارد.

زندگی در درسدن آلمان چقدر هزینه دارد؟

اما زندگی در درسدن آلمان چقدر هزینه دارد؟ طبق اطلاعات سایت teleport، اجاره آپارتمان یک‌خوابه و هزینه زندگی در درسدن آلمان برای یک دانشجو حدود 550 تا 650 یورو در ماه است، که در مقایسه با شهری مانند سن‌فرانسیسکو آمریکا 36 درصد ارزان‌تر است. همچنین اگر قصد مهاجرت با خانواده خود را دارید، هزینه اجاره یک آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر ماهانه حدود 1,200 یورو و در بیرون شهر حدود 800 یورو است.

بر اساس اطلاعات سایت numbeo هزینه زندگی در شهر درسدن آلمان بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، برای یک نفر برابر با 860 یورو و هزینه زندگی در این شهر برای یک خانواده 4 نفره ماهانه حدود 2,700 یورو است؛ که این هزینه‌ها به صورت جزئی‌تر و حدودی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هزینه یک وعده غذا در یک رستوران ارزان: 10 یورو
  • هزینه یک وعده غذا برای 2 نفر در یک رستوران قیمت متوسط: 45 یورو
  • خرید از سوپرمارکت: 60 یورو
  • بلیط یک طرفه مترو و یا اتوبوس نقلیه عمومی: 2,7 یورو
  • سوار شدن تاکسی: 4 یورو
  • یک کیلومتر مسیر با تاکسی: 2 یورو
  • 1 لیتر بنزین: 2 یورو
  • هزینه قبض آب، برق، گاز و ...: 272 یورو
  • اینترنت: 32 یورو
  • بلیط سینما: 10 یورو
  • هزینه یک ماه باشگاه ورزشی: 34 یورو
  • هزینه خرید پوشاک: 330 یورو

هزینه تحصیل در درسدن چقدر است؟

همانطور که اشاره کردیم درسدن در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان برای تحصیل و زندگی قرار گرفته است. پس بد نیست تا در این بخش علاوه بر هزینه زندگی، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های درسدن را هم بررسی کنیم. درسدن از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل است و دانشگاه‌های درسدن از بهترین دانشگاه‌های آلمان هستند.

به طور مثال دانشگاه صنعتی درسدن در بین 10 دانشگاه برتر آلمان قرار دارد. دانشگاه‌های درسدن با صنایع همکاری نزدیکی دارند و نقش مهمی در اقتصاد درسدن ایفا می‌کنند. همچنین هزینه تحصیل در شهر درسدن مانند هزینه زندگی، مقرون به صرفه و پایین است که این نکته بسیاری مهمی برای یک دانشجوی بین‌المللی است.

چند مورد از دانشگاه‌های برتر درسدن همراه با میزان شهریه آنها عبارتند از:

  • دانشگاه صنعتی درسدن: 6,500 یورو در هر ترم
  • دانشگاه بین‌المللی درسدن: 6,000 یورو
  • مدرسه مدیریت درسدن: 4,000 تا 6,500 یورو
  • دانشگاه هنرهای زیبای درسدن: 3,200 یورو

مدارس درسدن هم معمولاً عمومی و رایگان هستند و امکان تحصیل مهاجرین هم در آنها وجود دارد؛ اما با این وجود بسیاری از خانواده‌ها ترجیج می‌دهند تا فرزندان خود را به مدارس بین‌المللی بفرستند تا زبان انگلیسی آنها تقویت شود که هزینه آن 10 هزار یورو در سال است. همچنین اگر دارای فرزند خردسال و یا دبستانی باشید، هزینه مهدکودک خصوصی ماهانه 224 یورو در ماه است.

هزینه زندگی در درسدن آلمان

تحصیل در خارج از کشور می‌تواند پر هزینه باشد اما همانطور که متوجه شدید تحصیل در درسدن مانند هزینه زندگی قیمت زیادی ندارد. بنابراین اگر تصمیم به تحصیل در اروپا و آلمان دارید دانشگاه‌های درسدن با شهریه‌های پایین و مقرون به صرفه به خصوص در مقایسه با فرانکفورت و مونیخ می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

به علاوه همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم دانشگاه‌های این شهر امکانات زیادی برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند از جمله خوابگاه‌های دانشجویی با هزینه 100 تا 300 یورو در ماه که به کاهش هزینه زندگی و اجاره خانه کمک زیادی می‌کند.

البته باید دقت کنید که با توجه به تعداد زیاد متقاضیان برای این خوابگاه‌ها باید هرچه زودتر برای اقامت خود درخواست خود را ارسال کنید تا به مشکل برنخورید. علاوه بر این خوابگاه‌ها، شما می‌توانید از آپارتمان‌های مشترک و هاستل‌ها هم برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنید که اجاره آنها از 300 یورو در ماه شروع می‌شود.

زندگی در درسدن آلمان

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که با در نظر گرفتن این میزان هزینه‌ زندگی در شهر درسدن آلمان کیفیت زندگی خوب است یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که به طور کلی درسدن یکی از شهرهای خوب آلمان برای زندگی است. خدمات بهداشت و سلامت، امنیت و کیفیت زندگی خوب و هزینه‌های امرار معاش و تحصیل هم در مقایسه با استاندارهای بالا در این شهر، پایین و مقرون به صرفه است.

علاوه بر بحث هزینه زندگی، شهر درسدن آلمان برای افرادی که به تاریخ، هنر و فرهنگ علاقه دارند یک انتخاب بسیار عالی است و در نقاط مختلف این شهر ساختمان‌های تاریخی، موزه‌ها و گالری‌های هنری وجود دارد. همچنین درسدن خانه بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دانان آلمانی است.

درسدن آلمان از نظر طبیعت و سرسبز بودن هم حرف زیادی برای گفتن دارد! 60 درصد از مساحت درسدن از جنگل پوشیده شده و تعداد زیادی پارک و مکان‌های سرسبز برای طبیعت‌گردی و کمپینگ در این شهر وجود دارد که می‌توانید یک آخر هفته بسیار خوب را در آنها سپری کنید. یکی از نکات قابل توجه در مورد درسدن قرار داشتن ساختمان دفتر یونسکو در آن است. کافه و رستوران‌های درسدن هم بسیار خوب و معروف هستند.

سیستم حمل و نقل عمومی درسدن هم بسیار باکیفیت و راحت است. مسیرهای تردد بسیار استاندارد هستند و به خوبی از آنها نگهداری می‌شود. اتوبوس‌ها و مترو و تاکسی‌های اینترنتی به راحتی قابل دسترس هستند. در جاده‌ها و اتوبان‌ها نیاز به پرداخت هیچ عوارضی نیست اما قیمت بنزین از سایر شهرهای اروپا بیشتر است.

همچنین اگر دارای گواهینامه باشید می‌توانید با استفاده از گواهینامه کشور خود به مدت 6 ماه داخل درسدن رانندگی کنید، اما بعد از 6 ماه باید برای دریافت گواهینامه در آلمان اقدام کنید. درسدن دارای فرودگاه بین‌المللی است و به شهرهای بوداپست، فرانکفورت، مونیخ، موسکو، وین و دوسلدورف پرواز دارد. همچنین راه آهن درسدن به بسیاری از شهرهای اروپا کشیده شده است.

هزینه تحصیل در درسدن آلمان

درسدن از نظر اقتصادی در بین 10 شهر برتر آلمان قرار دارد و اقتصاد بسیار پویایی دارد. مهمترین صنایع این شهر صنایع داروسازی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق هستند. علاوه بر این صنایع، موارد دیگری مانند بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، خودروسازی، گردشگری و تکنولوژی و هوش مصنوعی هم در اقتصاد درسدن نقش اساسی دارند.

نرخ بیکاری در درسدن حدود 5.4 درصد است و میانگین میزان درآمد شاغلین درسدن آلمان سالانه 44 هزار یورو است. اگر شاغلین دارای مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی باشند میزان دستمزد آنها به مقدار 67 هزار یورو افزایش پیدا می‌کند.

البته دستمزد تمامی رشته‌ها با هم برابر نیست و بر اساس رشته تحصیلی و تخصص، میزان درآمد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال دستمزد کارشناسان رشته مهندسی حدود 68 هزار دلار و رشته کارشناسی تکنولوژی 43 هزار دلار است که این میزان دستمزد به راحتی هزینه زندگی را در درسدن پوشش می‌دهد.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت لتسگو یونی بررسی کردیم که زندگی در درسدن آلمان چقدر هزینه دارد و در کنار آن در مورد مزایای زندگی کردن در درسدن و هزینه تحصیل در درسدن آلمان هم صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از این اطلاعات تصمیم بهتری بگیرید.

همچنین اگر مایل باشید می‌توانید در مسیر مهاجرت تحصیلی شرایط خود را توسط کارشناسان لتسگویونی ارزیابی و از راهنمایی آنها استفاده کنید.