بیایید باهم مزایا و معایب زندگی در اتریش را بررسی کنیم و سپس با در نظر گرفتن آنها تصمیم خود را برای زندگی و مهاجرت در این کشور نهایی کنید. اتریش از کشورهای پیشرفته در اروپا است که علیرغم مساحت کم، از سطح رفاه اجتماعی و امنیت خوبی برخوردار است و شهروندان آن از امکانات بهداشتی و درمانی، اقتصادی و آموزشی با کیفیتی برخوردار هستند.

اما در کنار این مزایا و نکات مثبت دیگر، اتریش دارای معایبی هم هست. اگر مایلید بدانید تا مزایا و معایب زندگی در اتریش کدامند؟ با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همچنین اگر در مورد مهاجرت تحصیلی به سایر نقاط جهان نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می‌توانید پاسخ سوالات خود را با استفاده از خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی دریافت کنید.

مزایای زندگی در اتریش

اتریش کشوری است که از جاذبه‌های طبیعی تا آثار هنری و معماری، موارد زیادی برای عرضه به گردشگران خارجی دارد. به علاوه این کشور یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آموزشی را دارد و دانشگاه‌های آن از بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند. بنابراین زندگی و تحصیل در بهترین دانشگاه های اتریش می‌تواند مزایای زیادی برای دانشجویان به همراه داشته باشد.

اما در کنار تمام این مزایا مانند هر کشور دیگر، اتریش هم دارای نکات منفی است که وقتی یک تصمیم بزرگ مانند مهاجرت از ایران را در سر دارید، باید تمام مزایا و معایب زندگی در اتریش را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در حال حاضر فرصت‌های شغلی به خصوص در بعضی صنایع زیاد است و درآمدها بر اساس مهارت شما بالا است. میانگین درآمد در کشور اتریش حدود 52 هزار یورو در سال و حدود 3 هزار یورو در ماه است. شما با این میزان درآمد می‌توانید به راحتی هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنید و حتی مقداری پس‌انداز کنید.

مزایا و معایب زندگی در اتریش

همچنین کارفرما بیشتر از 8 ساعت در روز از شما انتظار کار ندارد و اهمیت بسیار زیادی به وقت استراحت بین کار و تعطیلات و مرخصی‌های قانونی داده می‌شود. بنابراین شرایط کاری در کشور اتریش شاید مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی ایده‌آل نباشد اما از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر بهتر است. در عین حال با تمام این مزایا، میزان مالیات در کشور اتریش زیاد است و از این بابت ممکن است احساس نارضایتی کنید.

پس همانطور که متوجه شدید نمی‌توان به سادگی برای انتخاب کشور مقصد تصمیم‌گیری کرد. به همین خاطر در ادامه مزایا و معایب زندگی در اتریش را با هم بررسی می‌کنیم و شما می‌توانید در انتهای این مقاله بر اساس این مزایا و معایب برای مهاجرت به اتریش نتیجه‌گیری کنید. همچنین می‌توانید در مورد بهترین شهرهای اتریش برای زندگی و تحصیل در مطالب گذشته ما اطلاعات مفیدی کسب کنید. مهم‌ترین مزایای زندگی در اتریش عبارتند از:

کیفیت بالای زندگی

کیفیت زندگی در کشور اتریش بسیار بالا است؛ در حقیقت، یک مطالعه در سال 2019 میلادی نشان داد که اتریش دومین کشور از نظر سطح کیفیت زندگی در جهان است. به علاوه شهر وین برای 10 سال متوالی در دنیا به عنوان بهترین شهر برای زندگی انتخاب شد و وقتی صحبت از حقوق زنان و انسان‌ها و آزادی باشد اتریش در رتبه اول قرار می‌گیرد. همچنین اتریش قطعاً از نظر کیفیت هوا، کیفیت خدمات درمانی و آموزشی و حمل و نقل عمومی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل اتریش بسیار خوب و سر وقت است و اتوبوس‌ها، واگن‌های برقی و مترو به طور گسترده‌ای در شهرها مشغول فعالیت هستند. برای جابه‌جایی بین شهرها هم می‌توانید از قطارهای بین‌شهری سریع‌السیر استفاده کنید و از احساس راحتی به هنگام استفاده از صندلی‌های ارگونومیک و وای‌فای رایگان در طول سفر لذت ببرید. به علاوه اپلیکیشن‌های زیادی برای استفاده از دوچرخه به طور رایگان در سطح شهرهای اتریش وجود دارد.

سیستم آموزشی

سیستم آموزشی اتریش پیشرفته و دارای کیفیت بسیار بالایی است. اتریش دارای سیستم آموزشی رایگان در دانشگاه‌ها، دوران پیش‌دبستانی و دارای مدارس دولتی در مقطع دبستان و دبیرستان است و مردم اتریش از سطح تحصیلات خوبی برخوردار هستند. دانش‌آموزان می‌توانند به کالج‌ها و دانشگاه‌های آکادمیک یا فنی بروند و همانطور که اشاره کردیم تحصیل برای دانشجویان اتریشی و اروپایی در دانشگاه‌های دولتی رایگان است. به علاوه تحصیل برای دانشجویان غیر اروپایی که به زبان آلمانی مسلط هستند هم هزینه پایینی دارد.

سیستم بهداشتی و درمانی

دسترسی به سیستم بهداشتی و درمانی در اتریش آسان است و بیشتر خدمات درمانی شامل بیمه می‌شود. در واقع بسیاری از افراد خارجی برای درمان به اتریش مراجعه می‌کنند تا از خدمات با کیفیت و سیستم درمانی پیشرفته برخوردار شوند و البته هزینه‌های درمان این افراد شامل بیمه نخواهد بود. همچنین استفاده از سیستم خصوصی برای افرادی که مایل نیستند از سیستم خدمات درمانی عمومی استفاده کنند هم امکان‌پذیر است.

مزایای زندگی در اتریش

در بخش خصوصی نیاز به زمان انتظار برای ملاقات با پزشک نیست و شما گزینه‌های بیشتری برای انتخاب پزشک دارید و می‌توانید در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی تحت معالجه قرار بگیرید. البته که کیفیت درمان شما تفاوت چندانی با بخش دولتی نخواهد داشت اما احساس راحتی بیشتری در پروسه درمان خواهید کرد.

میزان امنیت

اتریش با جمعیت 8.9 میلیون نفر، یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و نرخ دزدی و جرم بسیار پایین و نرخ جنایت و خشونت بسیار اندک است. طبق اطلاعات به دست آمده نرخ ارتکاب جرم در اتریش حدود 0.7 است که در مقایسه با کشورهایی با جمعیت برابر با اتریش این مقدار بسیار اندک است. البته که جرم‌هایی مانند دزدی و جیب‌بُری در هرجایی از دنیا ممکن است اتفاق بیوفتد و شما باید مراقب وسایل خود در جمعیت و مناطق شلوغ باشید.

جاذبه‌های هنری، فرهنگی و تاریخی

زندگی و سکونت در اتریش به معنی دسترسی راحت به گالری و موزه‌های زیبا و مشهور جهان، خانه‌های اُپرا، تئاترها و کنسرت‌های بزرگ موسیقی است. به علاوه شما خود را همیشه در بین معماری بی‌نظیر، کلیساهای زیبا و رستوران‌های بسیار خوب خواهید دید. در حقیقت می‌توان گفت که مهم نیست سلیقه هنری شما چگونه است، شما از دیدن زیبایی‌های اتریش غافلگیر خواهید شد.

جاذبه‌های طبیعی

اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید، اتریش بهترین مقصد مهاجرتی برای شما است. قرار گرفتن این کشور در رشته کوه آلپ طبیعت بسیار زیبایی برای اتریش به وجود آورده است و شما می‌توانید فعالیت‌های زیادی از جمله کوهنوردی، شنا و قایقرانی در دریاچه، استفاده از چشمه‌های آب گرم و کمپینگ را تجربه کنید. همچنین امکان ندارد که در اتریش زندگی کنید و در زمستان به اسکی یا اسنو بورد نروید! این دو مورد از اصلی‌ترین تفریحات زمستانی اتریش هستند.

راحت سفر کردن

یکی از مهم‌ترین و بهترین مزیت‌های کشور اتریش، موقعیت جغرافیایی این کشور است که دسترسی به سایر نقاط اروپا را راحت کرده است و اگر به دنبال یک سفر راحت در یک آخر هفته هستید، به راحتی می‌توانید به آلمان یا سوئیس یا یکی از 6 کشور در همسایگی اتریش سفر کنید. همچنین می‌توانید به راحتی با قطار و یا هواپیما به سایر کشورهای اروپایی هم سفر کنید.

مردم خونگرم

اتریش مردم خونگرم و مهربانی دارد. البته به عنوان یک شخص خارجی شاید ابتدا برایتان کمی ارتباط گرفتن با سایر افراد جامعه جدید سخت باشد و باید بپذیرید پیدا کردن دوست‌های جدید کار دشواری است. اما در این کشور گروه‌های بسیاری از افراد خارجی وجود دارند که برای حمایت از یکدیگر و کمک کردن به سایر مهاجران فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید دوستان زیادی برای بیرون رفتن، کار، سفر و ... در این گروه‌ها پیدا کنید.

معایب زندگی در اتریش

همانطور که اشاره کردیم زندگی کردن در اتریش علاوه بر مزایای زیادی که دارد مانند هر کشور دیگری دارای معایبی هم هست که اطلاع داشتن از آنها دید واقع‌بینانه‌ای از مقصد مهاجرتتان به شما خواهد داد. بسیاری از متقاضیان کشور مقصد را بهشت تصور می‌کنند که در واقع اینطور نیست و همیشه در کنار نکات مثبت، معایبی هم وجود خواهد داشت که در نهایت با جمع‌بندی آنها می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. اما معایب زندگی در اتریش عبارتند از:

هزینه زندگی

با اینکه در کشور اتریش میزان درآمد بالا است و برای هزینه‌های زندگی کافی است، اما در شهرهای بزرگ مانند وین میزان مخارج به خصوص اجاره خانه ممکن است مقداری بالا باشد و به همین دلیل حدود 60 درصد از ساکنین این کشور در خانه‌هایی که تحت حمایت دولت قرار دارد زندگی می‌کنند. همچنین طبق یک بررسی در سال 2020 اتریش به عنوان بیست و یکمین کشور گران دنیا شناخته شد.

اما با این حال معمولا افراد خارجی حقوق بالایی دریافت می‌کنند که این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. طبق اطلاعات سایت numbeo هزینه لازم برای امرار معاش در اتریش حدود 937 یورو برای یک شخص و 3,254 یورو برای یک خانواده 4 نفره است. همچنین هزینه اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر 751 یورو و بیرون شهر 607 یورو است.

میزان مالیات

یکی دیگر از معایب کشور اتریش میزان مالیات است؛ به طوری که میزان مالیات از آمریکا حدود 2 برابر بیشتر است. به عنوان مثال اگر شما 60 هزار یورو در سال 2022 درآمد داشته باشید، باید حدود 48 درصد از این مقدار را مالیات پرداخت کنید. اما با این حال اتریش خدمات بسیار خوبی در زمینه آموزش رایگان در مدارس و دانشگاه‌ها، بیمه خدمات درمانی، هزینه‌های پایین مراقبت از کودک و ... دارد که این شرایط در آمریکا وجود ندارد. بنابراین میزان مالیات بیشتر در این کشور منطقی به نظر می‌رسد.

معایب زندگی در اتریش

زبان

زبان رسمی مردم اتریش آلمانی است؛ البته اغلب مردم اتریش به زبان انگلیسی هم مسلط هستند اما اگر کمی از شهر دور شوید و یا بخواهید در مورد مسائل جزئی‌تر صحبت کنید، پیدا کردن افرادی که به انگلیسی مسلط باشند برایتان سخت‌تر خواهد شد. به علاوه مسلط بودن شما به زبان آلمانی باعث می‌شود تا فرصت‌های شغلی و تحصیلی بیشتری به دست بیاورید. البته از دیگر مشکلات زبان در کشور اتریش این است که زبان آلمانی که اتریشی‌ها صحبت می‌کنند با زبان آلمانی که در آلمان وجود دارد متفاوت است و عجیب‌تر و سخت‌تر به نظر می‌رسد.

آب و هوا

آب و هوای اتریش به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد به خصوص در زمستان سرد، ابری و طولانی است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از زمستان و فعالیت‌های زمستانی لذت می‌برید آب و هوای اتریش در زمستان برای شما آزاردهنده نخواهد بود؛ اما برای افرادی که این هوا را دوست ندارند پیشنهاد می‌کنیم به دنبال یک کافه دنج و گرم و یا فعالیت‌های سرگرم‌کننده در داخل خانه برای گذراندن وقت در زمستان باشید.

رسومات قدیمی

بعضی از آداب و رسوم قدیمی در اتریش که در طول سالیان دراز ایجاد شده است ممکن است برای افراد خارجی آزاردهنده باشد. به عنوان مثال تعطیل بودن کافه‌ها، سوپر مارکت‌ها و رستوران‌ها در روز یکشنبه برای افرادی که قصد دارند تا از تعطیلات آخر هفته خود لذت ببرند و یا به خرید و کافه بروند ممکن است مشکل‌ساز شود. البته همچنان مکان‌های جذاب و فعالیت‌های سرگرم‌کننده بسیاری در اتریش برای ایجاد یک آخر هفته دل‌انگیز وجود دارد.

سخن پایانی

با تمام این مزایا و معایب آیا اتریش برای زندگی و مهاجرت کشور خوبی است؟ این سوالی است که هر شخص با توجه به شرایط و علایق خود باید به آن پاسخ دهد اما قطعا اتریش یکی از کشورهای بسیار خوب برای زندگی است و مزایای آن مانند سیستم پیشرفته درمانی، آموزشی و کیفیت بالای زندگی بیشتر از معایب آن است.به علاوه با توجه به تعطیلات زیاد کشور اتریش شما فرصت کافی برای سفر، بررسی و مقایسه شرایط دیگر کشورها را خواهید داشت!

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، توضیح دادیم که مزایا و معایب زندگی در اتریش کدامند و لیستی از آنها در اختیار شما عزیزان قرار دادیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. فراموش نکنید برای ارزیابی شرایط و مشاوره مهاجرت تحصیلی می‌توانید از کارشناسان ما در لتسگو یونی کمک بگیرید.