اطلاع داشتن از بهترین دانشگاه اتریش برای ایرانیان که علاقه‌مند به تحصیل در این کشور هستند، اهمیت زیادی دارد و نکته بسیار مهمی است. اتریش یکی از زیباترین و ثروتمندترین شهرهای اروپاست و با اینکه کشوری کوچک است دانشگاه‌های بسیار خوبی برای تحصیل دارد و هر سال دانشجویان زیادی از سراسر دنیا متقاضی ادامه تحصیل در آنها هستند.

علاوه بر وجود دانشگاه‌های بسیار خوب، تحصیل در اتریش مزایای دیگری هم دارد که به دلیل این مزایا این کشور می‌تواند یکی از بهترین مقصدهای مهاجرتی برای شما باشد. اگر کنجکاو هستید تا در مورد بهترین دانشگاه اتریش و مزایای تحصیل در این کشور برای ایرانیان بیشتر بدانید با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید.

بهترین دانشگاه های اتریش

اگر آرزوی زندگی در یک کشور آزاد، ثروتمند و زیبا در اروپا را دارید که بتوانید به راحتی به سایر کشورهای شینگن و عضو اتحادیه اروپا سفر کنید، کشور اتریش گزینه بسیار خوبی برای مهاجرت شما است. علاوه بر این، اتریش یک کشور عالی برای دانشجویان بین‌المللی است و تحصیل در اتریش نکات مثبت زیادی برای ایرانیان دارد؛ از جمله اینکه کیفیت آموزشی در دانشگاه های اتریش بسیار بالاست و موسسات آموزشی این کشور در رنکینگ‌های جهانی دارای رتبه بسیار خوبی هستند.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در کنار کیفیت بالای سیستم آموزشی در این کشور، تحصیل و زندگی در اتریش هزینه زیادی ندارد. طبق اطلاعات سایت numbeo هزینه زندگی در اتریش همراه با هزینه اجاره خانه یک تخته برابر با 1,625 یورو در ماه است. همچنین هزینه تحصیل در اتریش برای دانشجویان خارجی بر اساس مقطع، رشته و دانشگاه بین 727 یورو تا 7,500 یورو در هر ترم متفاوت خواهد بود.

به علاوه، با اینکه معمولا واحدهای درسی در اتریش به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، اما برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش ارائه مدرک زبان الزامی نیست و اگر به زبان آلمانی مسلط نیستید، می‌توانید قبل از شروع دوره تحصیلی خود یک دوره زبان در اتریش سپری کنید و بعد از پایان این دوره مدرک زبان خود را ارائه کنید. به علاوه پذیرش در دانشگاه های اتریش و تحصیل در این کشور محدودیت سنی ندارد و تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید گپ تحصیلی شما است که نباید بیش از حد باشد.

بنابراین با توجه به مزایای تحصیل و اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش در ادامه به بررسی و معرفی بهترین دانشگاه اتریش برای ایرانیان می‌پردازیم. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های اعلام شده بر اساس رنکینگ جهانی QS جزو برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2022 هستند. همچنین بد نیست بدانید که QS از مهمترین سیستم‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در جهان است که بر اساس مقالات و تحقیقات پژوهشی انجام شده، اساتید و آوازه دانشگاه‌ها در جهان، رتبه‌بندی را انجام می‌دهد.

بهترین دانشگاه اتریش برای ایرانیان

دانشگاه وین (University of Vienna)

در اول لیست بهترین دانشگاه اتریش، دانشگاه وین قرار دارد که بیش از 650 سال قدمت دارد و در بین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه افراد معروفی مانند سیگموند فروید دیده می‌شود. دانشگاه وین سال 1365 میلادی تأسیس شد و در حال حاضر این موسسه آموزشی دارای 15 دانشکده و 4 مرکز شامل مرکز مطالعات ترجمه، مرکز علوم ورزشی، مرکز زیست شناسی مولکولی و مرکز تربیت معلم است.

همچنین بیش از 180 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای حدود 92 هزار دانشجو در دانشگاه وین ارائه می‌شود. دانشگاه وین دارای 6 هزار کارمند و اعضای هیئت علمی است و بر اساس رتبه بندی QS در جایگاه 151 جهان قرار دارد. به علاوه بسیاری از دانشجویان این مرکز آموزشی موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند.

دانشگاه فنی وین (TU Wien)

دانشگاه فنی یا صنعتی وین به عنوان بهترین دانشگاه اتریش برای ایرانیان،  سال 1815 تأسیس شده و  در حال حاضر دارای 30 هزار دانشجو از نقاط مختلف جهان است. این دانشگاه بزرگترین مرکز تحقیقاتی و پژوهشی اتریش در رشته‌های فنی و مهندسی است که در شهر وین پایتخت اتریش واقع شده است. دانشگاه فنی وین حدود 4 هزار استاد و کارمند دارد و سال 2022 در رتبه 180 جهان بین سایر دانشگاه‌ها قرار دارد.

همانطور که اشاره کردیم دانشگاه صنعتی وین دارای 30 هزار دانشجو است که حدود 20 درصد از آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. این مرکز آموزشی ابتدا به نام مدرسه عالی فنی وین نامگذاری شد و از سال 1975 عنوان دانشگاه فنی وین را گرفت. رشته‌های تحصیلی در دانشگاه صنعتی وین در 3 مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

دانشگاه صنعتی گراتس (Graz University of Technology)

دانشگاه صنعتی گراتس سال 1811 در شهر گراتس، یکی از بهترین شهرهای اتریش برای تحصیل و زندگی، به عنوان بخشی از دانشگاه بزرگ گراتس ایجاد شد. این دانشگاه دولتی دارای 13 هزار دانشجو است که 19 درصد آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند و این نشان‌دهنده شرایط خوب برای دانشجویان خارجی در دانشگاه گراتس است که می‌تواند بهترین دانشگاه اتریش برای علاقه‌مندان رشته‌های فنی و مهندسی باشد.

در این دانشگاه امکان تحصیل در 18 رشته در مقطع کارشناسی، 33 رشته در مقطع ارشد و 14 رشته در مقطع دکتری به زبان انگلیسی وجود دارد. به علاوه دانشگاه گراتس دارای 7 دانشکده است و در رنکینگ جهانی QS رتبه 277 را دارد.

دانشگاه اینسبروک (University of Innsbruck)

دانشگاه اینسبورک بهترین دانشگاه اتریش و بزرگترین مرکز تحقیقاتی در غرب کشور اتریش است، که بیش از 28 هزار دانشجو و 5 هزار کارمند دارد. این دانشگاه امکانات بسیار خوبی برای تحقیق و پژوهش به دانشجویان ارائه می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های اتریش هم محسوب می‌شود. موسسه آموزشی اینسبورک سال 1562 میلادی ایجاد شد و در آن زمان تنها به عنوان یک مدرسه استفاده می‌شد. در سال 1669 این مدرسه توسط امپراطور لئوپولد به طور رسمی به عنوان یک دانشگاه معرفی شد.

دانشگاه اینسبورک دارای 16 دانشکده و 4 پردیس است و به دلیل اینکه در کنار رشته کوه آلپ واقع شده، برنامه‌های تحقیقاتی این دانشگاه با تأکید بر مسائل اقتصادی، اکولوژیکی و اجتماعی مناطق غرب و نزدیک به این رشته کوه انجام می‌شود. این دانشگاه رتبه 281 را در بین دانشگاه‌های دنیا به دست آورده است.

دانشگاه اینسبروک اتریش

دانشگاه یوهانس کپلر لینز (Johannes Kepler University Linz)

دانشگاه یوهانس کپلر لینز در شهر لینز اتریش قرار دارد و یکی از مدرن‌ترین و به‌روزترین دانشگاه های اتریش است. دانشگاه یوهانس کپلر لینز با به کار بردن جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، به صورت هدفمند به آموزش دانشجویان می‌پردازد. این مرکز آموزشی در سال 1996 تأسیس شد و امروزه بیش از 19 هزار دانشجو و 120 استاد و 7 هزار کارمند دارد. در این موسسه آموزشی بیش از 60 رشته تحصیلی تدریس می‌شود.

با اینکه دانشگاه یوهانس کپلر لینز جزو جوان‌ترین دانشگاه های اتریش است، به دلیل گستردگی رشته‌های ارائه شده از بزرگترین دانشگاه‌های این کشور هم به حساب می‌آید. دانشگاه یوهانس کپلر لینز بر اساس رتبه بندی QS در سال 2022 رنکینگ 354  جهان را از آن خود کرده است و در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

دانشگاه آلپن آدریا کلاگنفورت (Alpen-Adria-Universität Klagenfurt)

دانشگاه آلپن آدریا کلاگنفورت یا دانشگاه کلاگنفورت AAU یکی از بهترین دانشگاه های اتریش برای ایرانیان است که در استان کرنتن اتریش واقع شده است و بزرگترین مرکز پژوهشی این ایالت است. دانشگاه کلاگنفورت در ابتدا با نام کالج علوم تربیتی کار خود را آغاز کرد و در سال 1993 به دانشگاه کلاگنفورت تغییر نام داد. در سال 2004 به دلیل ایجاد اتحاد فرهنگی بین منطقه آلپ و دریای آدریاتیک نام فعلی دانشگاه آلپن آدریا کلاگنفورت را گرفت.

در حال حاضر این دانشگاه دارای 10 هزار دانشجو و 800 کارمند است و دانشکده‌های آن عبارتند از دانشکده علوم اجتماعی، مدیریت و اقتصاد، تکنولوژی و مطالعات بین رشته‌ای. در سال 2022 دانشگاه آلپن آدریا کلاگنفورت رتبه 501 را در جهان کسب کرد.

دانشگاه گراتس (University of Graz)

دانشگاه گراتس از برترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اتریش است که در سال 1585 در اشتایر مارک اتریش تأسیس شد. این دانشگاه دارای داوطلبان زیادی از سراسر دنیاست و یک دانشگاه دولتی است. همچنین این موسسه آموزشی یک مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی علوم طبیعی، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی است.

دانشگاه گراتس بیش از 120 رشته در مقاطع مختلف آموزشی و حدود 31 هزار دانشجو از سراسر دنیا دارد. تقریبا 12 درصد از دانشجویان این دانشگاه دانشجویان بین‌المللی هستند که برای دریافت مدرک معتبر از دانشگاه گراتس اتریش اقدام به دریافت پذیرش از این دانشگاه کرده‌اند. بر اساس رنکینگ جهانی QS رتبه و جایگاه دانشگاه گراتس در بین دانشگاه‌های دنیا 651 است.

دانشگاه سالزبورگ (University of Salzburg)

دانشگاه سالزبورگ که به عنوان دانشگاه پاریس لوردون سالزبورگ نیز شناخته می‌شود، یک دانشگاه دولتی در شهر سالزبورگ اتریش است که در سال 1622 تأسیس شد. این موسسه آموزشی در سال 1810 به دلیل جنگ و اشغال شهر سالزبورگ تعطیل شد، اما مجدد در سال 1962 فعالیت خود را آغاز کرد. امروزه تعداد دانشجویان این دانشگاه 18 هزار نفر است و دارای 1900 نفر استاد و 2800 نفر کارمند است.

دانشگاه سالزبورگ 4 دانشکده دارد که در آنها حدود 115 برنامه تحصیلی به دانشجویان سراسر دنیا ارائه می‌شود که برخی از آنها با همکاری سایر دانشگاه‌ها است. در سال 2022 دانشگاه سالزبورگ رتبه 801 جهان را از آن خود کرده است.

دانشگاه سالزبورگ اتریش

سایر دانشگاه‌های برتر اتریش برای ایرانیان کدامند؟

علاوه بر دانشگاه ها و موسسات آموزشی معرفی شده، دانشگاه‌های برتر دیگری هم در کشور اتریش وجود دارند، که به خصوص برای دانشجویان علوم پزشکی می‌توانند بهترین دانشگاه اتریش برای ادامه تحصیل باشند. از جمله:

  • دانشگاه علوم پزشکی گراتس (Medical University of Graz)
  • دانشگاه علوم پزشکی اینسبورک (Medical University of Innsbruck)
  • دانشگاه علوم پزشکی وین (Medical University of Vienna)
  • دانشگاه لئوبن (University of Leoben)
  • دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی وین (University of Natural Resources and Life Sciences, Vienna)
  • دانشگاه دامپزشکی وین (Vetmeduni Vienna)

سخن آخر

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، بهترین دانشگاه اتریش برای ایرانیان را بررسی و در مورد مزایای تحصیل در اتریش صحبت کردیم. امیدواریم که بعد از بررسی و با در نظر گرفتن موارد گفته شده، بر اساس بودجه و شرایط خود بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و تحصیل و زندگی در کشور زیبای اتریش را تجربه کنید.

فراموش نکنید اگر سوالی در مورد مهاجرت تحصیلی دارید می‌توانید روی کمک کارشناسان لتسگو یونی حساب کنید. کارشناسان ما با بررسی و ارزیابی رزومه و بودجه مالی شما بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی را به شما ارائه خواهند کرد.