در این مطلب قصد داریم تا با معرفی رشته های تحصیلی ارزان در کانادا، راه شما را برای تحصیل کم هزینه در این کشور هموار کرده و مقدمات مهاجرت تحصیلی ارزان به کشور کانادا را برای شما آماده کنیم.

تحصیل ارزان در کانادا

پیش از این با شما درباره راهنمای جامع بورسیه تحصیلی کانادا به عنوان یکی از راهکارهای بسیار موثر تحصیل کم هزینه و رایگان در کانادا صحبت کردیم، اما این بار قصد داریم تا از زاویه دیگری یعنی دانشگاه های ارزان و رشته های تحصیلی ارزان در کانادا به این موضوع بپردازیم و راه حل هایی برای تجربه تحصیل کم هزینه در کانادا را پیش روی شما قرار دهیم.

بنابر آمار وب سایت دولتی کانادا، میانگین شهریه مقطع تحصیلی کارشناسی و یا همان undergraduate برای دانشجویان بین المللی در سال 2018/2019 برابر با 27.159 هزار دلار کانادا (بیش از 20 هزار دلار آمریکا) و 16.497 هزار دلار کانادا (بیش از 12 هزار دلار آمریکا) برای دانشجویان مقاطع تکمیلی در کانادا است.

درست است که می خواهیم در مورد رشته‌های تحصیلی ارزان در کانادا با شما صحبت کنیم، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که موقعیت مکانی شهر و استان کانادا در میزان شهریه دانشگاه و هزینه های رشته تحصیلی کانادا تاثیرگذار بوده و حائز اهمیت است، بنابر آمار وبسایت دولتی کانادا، میانگین شهریه دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی و ارشد سال تحصیلی 2018 و 2019 در کانادا در استان های مختلف این کشور به شرح زیر بوده است:

  • نیوفاندلند و لابرادور: میانگین شهریه مقطع کارشناسی 12.035 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 4.087 هزار دلار
  • نیوبرانزویک: میانگین شهریه مقطع کارشناسی 14.290 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 11.593 هزار دلار کانادا
  • منیتوبا: میانگین شهریه کارشناسی 15.582 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 10.995 هزار دلار کانادا
  • نوا اسکوشیا: میانگین شهریه کارشناسی 17.662 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 18.907 هزار دلار
  • ساسکاچوان: میانگین شهریه کارشناسی 20.211هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 6.032 هزار دلار کانادا
  • جزیره پرینس ادوارد: میانگین شهریه کارشناسی 21.525 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 11.905 هزار دلار
  • آلبرتا: میانگین شهریه کارشناسی 21.548 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 11.804 هزار دلار کانادا
  • کبک: میانگین شهریه کارشناسی 21.857 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 15.392 هزار دلار
  • بریتیش کلمبیا: شهریه کارشناسی 25.472 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 16.988 هزار دلار کانادا
  • انتاریو: شهریه کارشناسی 34.961 هزار دلار و شهریه مقاطع تکمیلی 21.686 هزار دلار کانادا

همان طور که می بینید، استان های نوا اسکوشیا، کبک، بریتیش کلمبیا و انتاریو بیشترین میزان شهریه و هزینه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی به همراه دارند، از این رو نمی توان تنها به موضوع رشته های تحصیلی ارزان در کانادا اکتفا کرد و باید با توجه به شهر و استان و نوع دانشگاه در مورد بودجه تحصیلی در کشور کانادا تصمیم گیری نمود.

در حال حاضر، 3 استان ارزان و کم هزینه در کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی شامل نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک و منیتوبا می شوند و برای تحصیل در مقاطع تکمیلی نیز ارزان ترین استانهای کانادا به ترتیب نیوفاندلند و لابرادور، ساسکاچوان و منیتوبا هستند.

بنابر آمار وب سایت Statistics Canada، دو سوم دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام به دریافت نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا می کنند. این در حالی است که 30 درصد از این دانشجویان در رشته‌های تحصیلی تجارت، مدیریت و یا مدیریت دولتی با میانگین شهریه سالانه 26.395 هزار دلار به تحصیل مشغول می شوند که کمی کمتر از میانگین ملی شهریه تحصیلی در کانادا محسوب می شود.

از جانبی دیگر، 14 درصد از دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی به جای انتخاب رشته های تحصیلی ارزان در کانادا به سراغ تحصیل تمام وقت در رشته‌های مهندسی می روند که کمی بالاتر از میانگین ملی شهریه تحصیلی در کانادا یعنی 30.742 هزار دلار در سال است.

پس اگر تصمیم به تحصیل در دانشگاه های کانادا دارید، باید علاوه بر اطلاع از رشته های تحصیلی ارزان در کانادا، از شهر و محل تحصیل و میزان شهرت دانشگاه نیز باخبر شوید. چون این فاکتورها نیز در میزان شهریه سالانه شما تاثیرگذار خواهند بود.

رشته های تحصیلی ارزان در کانادا

رشته های ارزان در کانادا

درباره آمار رشته های تحصیلی ارزان در کانادا صحبت کنیم، باید این واقعیت را به شما بگوییم که نمی توان به هیچ یک از رشته‌های تحصیلی کانادا لقب ارزان را داد، بلکه در مقایسه با رشته‌های تحصیلی پرهزینه و گرانقیمت کانادا، گزینه های مناسب تری برای ادامه تحصیل در کانادا محسوب می شوند.

به بیانی دیگر، در مقایسه با رشته‌های تحصیلی مهندسی و پزشکی با میانگین شهریه 30 هزار دلاری در کانادا، رشته‌های تحصیلی حوزه هنر، موسیقی و علوم انسانی رشته های تحصیلی ارزان در کانادا محسوب می شوند و حداقل دارای اختلافی 10 هزار دلاری در میزان شهریه سالانه هستند.

این در حالی است که نمی توان رشته‌های پرطرفدار مدیریتی از جمله مدیریت اجرایی MBA را با میانگین شهریه 27.397 هزار دلار کانادا در زمره رشته های تحصیلی ارزان این کشور قرار داد.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که مبحث رشته های تحصیلی ارزان در کانادا بیشتر مختص به مقطع کارشناسی بوده و در مقاطع تکمیلی شهریه تحصیلی بسیار کمتری از دانشجوی بین المللی دریافت می شود.

در واقع به استثنای رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و رشته‌های تخصصی مهندسی و مدیریت، اغلب رشته های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارای شهریه های سبک و بسیار مناسب در کشور کانادا هستند.

اگر با دقت بیشتری در مورد بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا تحقیق کنید، این موضوع را می فهمید که هزینه و شهریه رشته‌های دانشگاهی در کانادا، ارتباط مستقیمی با میزان درآمد و بازار کار آینده رشته تحصیلی در کانادا و سایر نقاط دنیا دارند.

البته نمی خواهیم با گفتن این مطلب بر این موضوع پافشاری کنیم که انتخاب رشته های تحصیلی ارزان در کانادا، به یک کار کم درآمد و کم تقاضا در بازار کار کانادا و یا سایر بازارهای بین المللی منتهی می شود، اما باز هم نمی توان میزان درآمد یک مدیر اجرایی فارغ التحصیل رشته MBA  و یا رشته حقوق را با یک فارغ التحصیل رشته هنر و یا باستان شناسی مقایسه کرد.

متاسفانه آمار دقیقی در رابطه با سایر رشته های تحصیلی ارزان در کانادا وجود ندارد و نمی توان اطلاعات قابل توجهی در این زمینه ارائه داد. اما شما می توانید با استفاده از امکانات وب سایت لتس گو یونی به خوبی از هزینه های تحصیلی و شهریه رشته‌های در دسترس دانشگاه های کانادا باخبر شده و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

همچنین این امکان را دارید تا از گزینه ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی تخصصی لتس گو یونی استفاده کرده و متناسب با بودجه و سوابق تحصیلی خود، برای پذیرش تحصیلی بهترین رشته های تحصیلی ارزان در کانادا اقدام نمایید.

دانشجویان بین المللی دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه های ارزان در کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط وب سایت دانشگاهی uopeople، پنج دانشگاه کانادایی زیر دارای ارزان ترین میزان شهریه برای برخی از رشته‌های تحصیلی مقطع کارشناسی هستند:

  • دانشگاه براندون: در حال حاضر رشته های تحصیلی ارزان این دانشگاه در مقطع کارشناسی شامل حوزه های کارشناسی هنر، مدیریت بازرگانی، کارشناسی آموزش، لیسانس هنرهای زیبا، کارشناسی موسیقی و کارشناسی علوم می شود و میانگین شهریه سالانه این رشته ها معادل 7.203 هزار دلار است.
  • موسسه آموزشی سن – بونیفاس: رشته های ارزان این دانشگاه شامل رشته های هنر، خدمات اجتماعی، ترجمه، کارشناسی علوم، پرستاری، تجارت و حوزه آموزش می شود و میانگین شهریه سالانه آن 7.482 هزار دلار برآورد شده است.
  • دانشگاه گلف Guelph: رشته های تحصیلی ارزان مقطع کارشناسی این موسسه آموزشی شامل هنر، علوم بیولوژیکی، تجارت و اقتصاد، مهندسی و علوم طبیعی و علوم اجتماعی و انسانی می شود و میانگین شهریه سالانه آن برابر با 9.730 هزار دلار کانادا است.
  • موسسه آموزش عالی منونایت کانادا: دوره های 3 تا 4 ساله کارشناسی هنر، علوم و مدیریت کسب و کار شامل رشته های ارزان این دانشگاه با میانگین شهریه سالانه 10.003 دلار می شود.
  • موسسه آموزشی مموریال نیوفاندلند: بیش از 10 رشته مقطع کارشناسی این دانشگاه جزو رشته های تحصیلی ارزان در کانادا بوده و میانگین شهریه سالانه آنها برابر با 11.460 هزار دلار کانادا است.

در این بین، فهرست دانشگاه های کانادایی ارائه دهنده رشته های ارزان در کانادا در مقاطع ارشد، شامل موارد زیر می شود:

  • موسسه آموزشی مموریال نیوفاندلند: این موسسه آموزشی محبوب در کانادا دامنه وسیعی از رشته های کارشناسی ارشد و دکترا را به صورت حضوری و آنلاین در زمینه های علوم انسانی و اجتماعی، رشته های تخصصی و رشته های علوم و میان رشته ای Interdisciplinary با میانگین شهریه 3222 دلار ارائه می کند.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی: این موسسه آموزشی مطرح استان بریتیش کلمبیا، برخی از رشته های تحصیلی ارزان در کانادا از جمله کارشناسی مددکاری اجتماعی، کارشناسی علوم تغذیه را با میانگین شهریه سالانه 3297 دلار ارائه می نماید.
  • موسسه آموزشی کلگری: این موسسه آموزش عالی رشته های مبتنی بر دوره و یا مبتنی بر تحقیقات متنوعی را در مقاطع ارشد و دکترا با حداقل میانگین شهریه 3693 دلاری ارائه می کند.
  • دانشگاه سایمون فریزر: این موسسه آموزشی رشته های علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، ارتباطات و آموزش را در دسته رشته های ارزان در کانادا قرار داده و میانگین شهریه 3743 دلاری را از دانشجویان دریافت می کند.
  • موسسه آموزش عالی ساسکاچوان: این موسسه معتبر آموزشی نیز دارای دامنه وسیعی از رشته های تحصیلی است و برای برخی از آنها حداقل شهریه 4358 هزار دلاری را دریافت می نماید.

سایر دانشگاه های ارزان کانادا شامل موارد زیر می شود:

  • موسسه آموزشی دانشگاه پرنس ادوارد آیلند
  • دانشگاه کارلتون
  • موسسه آموزش عالی دالهاوزی
  • دانشکده آلبرتا
  • دانشگاه منیتوبا
  • موسسه آموزشی رجینا
  • دانشکده کوئین کینگستون
  • موسسه آموزش عالی وینیپگ
  • دانشگاه اتاوا
  • موسسه آموزشی مک مستر
  • دانشکده آکادیا
  • موسسه آموزش عالی کیپ بریتون
  • دانشگاه کنکوردیا
  • موسسه آموزشی سنت پاول

یادتان باشد که نباید تنها به پیدا کردن رشته های تحصیلی ارزان در کانادا اکتفا کنید، بلکه باید حداقل موجودی حساب و تمکن مالی مورد نیاز برای پوشش هزینه های زندگی در کانادا را فراهم کرده، به دنبال درخواست برای بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دانشگاه باشید و در صورت امکان به کار دانشجویی در خلال تحصیل بپردازید.

همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشید که رشته های ارزان در کانادا مختص استانها، شهرها و دانشگاه های کمتر شناخته شده و با شهرت کمتر در این کشور هستند، پس نباید انتظار پیدا کردن رشته های تحصیلی ارزان را در دانشگاهی نظیر تورنتو داشته باشید.