کدام آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا لازم است؟ تحصیل در ایتالیا به معنی تحصیل در اروپا و داشتن فرصت‌ها و امکانات زیاد است. اما یکی از شروط تحصیل در این کشور، قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا است که اگر مایل باشید با موفقیت آن را طی کنید، باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید برای هر رشته چه آزمونی مورد نیاز است.

بنابراین اولین نکته، انتخاب رشته مورد نظرتان برای تحصیل است و بعد از آن باید در مورد شرایط پذیرش در این رشته تحقیق و اطلاعات لازم را کسب کنید.

اگر علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا هستید و مایلید بدانید کدام آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا لازم است، این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی را تا انتها دنبال کنید تا به جواب سوال خود برسید و اطلاعات کاملی از آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا به دست بیاورید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت با کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی ارتباط بگیرید و پاسخ سایر سوالات خود را در مورد مهاجرت تحصیلی دریافت کنید.

آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا

کشور ایتالیا به عنوان مهد هنر و مُد در جهان شناخته شده است؛ اما این کشور فقط به این عنوان محدود نمی‌شود و دانشگاه‌های بسیار خوبی هم برای تحصیل دانشجویان اروپایی و بین‌المللی دارد. به همین دلیل هر سال دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در ایتالیا به این کشور مهاجرت می‌کنند. بر اساس رتبه‌بندی سایت QS بیش از 30 دانشگاه برتر در جهان در کشور ایتالیا قرار دارند که رشته‌های متنوعی در مقاطع مختلف ارائه می‌کنند.

علاوه بر دانشگاه‌های بسیار خوب، تنوع رشته‌های دانشگاهی و جذابیت کشور ایتالیا، دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث پرطرفدار بودن تحصیل در این کشور در بین متقاضیان می‌شود. یکی از این دلایل شرایط راحت‌تر پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. این در حالی است که هزینه تحصیل در ایتالیا هم بسیار مقرون به صرفه است و حتی امکان تحصیل رایگان و دریافت بورسیه استانی ایتالیا هم برای دانشجویان خارجی فراهم شده است.

اما پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا نیاز به داشتن شرایطی دارد که این شرایط در هر دانشگاه و دانشکده متفاوت است؛ یکی از این شرایط سپری کردن آزمون‌های ورودی است. آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا معمولا به زبان انگلیسی و بعضی به زبان ایتالیایی برگزار می‌شوند و هدفشان بررسی میزان توانایی شما برای قبولی در رشته مورد نظرتان است. همچنین این آزمون‌ها سطح تسلط شما به زبان را هم بررسی می‌کنند.

آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا

البته لازم است بدانید که تمام دانشگاه‌های ایتالیا آزمون ورودی ندارند و بعضی از آنها از طریق بررسی معدل و یا مصاحبه اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. ضمن اینکه رشته‌های علوم اجتماعی معمولا آزمون ورودی ندارند. اما کدام آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا لازم است؟ به طور کلی آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا بر اساس رشته به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • آزمون آیمت (IMAT)
  • آزمون تیل (TIL)
  • آزمون جی‌مت (GMAT)
  • آزمون تولک (TOLC)
  • آزمون آلفا تست (ALPHA TEST)

در ادامه برای آشنایی شما عزیزان هرکدام از این آزمون‌ها را بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

آزمون آیمت (IMAT)

آیمت یا International Medical Admissions Test یک آزمون ورودی بین‌المللی برای داوطلبین رشته پزشکی، دندانپزشکی و سایر رشته‌های علوم پزشکی در ایتالیا است که هر سال در ماه سپتامبر برگزار می‌شود. آزمون آیمت به زبان انگلیسی است و با همکاری وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا (MIUR) برگزار می‌شود.

IMAT دارای 60 سوال است که باید در مدت زمان 100 دقیقه به آنها پاسخ دهید. سوالات آزمون آیمت در مورد استدلال منطقی (مهارت حل مسئله، درک بحث، تحلیل اطلاعات و استنتاج)، فرهنگ عمومی، بیولوژی، شیمی، فیزیک و ریاضی است.

هزینه شرکت در آزمون آیمت 130 یورو است و این آزمون علاوه بر کشور ایتالیا در 20 نقطه جهان از جمله ترکیه، قبرس و امارات برگزار می‌شود. IMAT نمره قبولی دقیقی ندارد و هر سال بر اساس بالاترین نمره و میانگین عملکرد شرکت‌کنندگان میزان نمره قبولی تعیین می‌شود. همچنین می‌توانید لیست دانشگاه های نیازمند آزمون آیمت در ایتالیا را در مطالب گذشته ما مشاهده کنید.

آزمون تیل (TIL)

آزمون TIL (Test in Laib) برای متقاضیان رشته مهندسی و معماری در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، یکی از 2 دانشگاه برتر صنعتی در ایتالیا، برگزار می‌شود. این آزمون به زبان انگلیسی است و معمولا در ایتالیا و در محوطه دانشگاه تورین برگزار می‌شود. بنابراین دانشجویانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی در رشته‌های مهندسی (مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) و معماری در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین تحصیل کنند، باید در این آزمون شرکت کنند.

آزمون تیل در دوران شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شد ولی بعد از دوران شیوع بیماری کرونا آزمون مجدداً به صورت حضوری و در ماه مارچ، آپریل، می، جولای، آگوست و سپتامبر برگزار می‌شود. شما می‌توانید 3 بار در آزمون TIL شرکت کنید و در صورت شرکت در هر 3 بار نمره آخرین آزمون شما برای پذیرش در نظر خواهد گرفته شد.

همچنین بد نیست بدانید آزمون TIL شامل مباحث ریاضی، فیزیک، استدلال منطقی و درک مطلب است و در مجموع 90 دقیقه طول می‌کشد. هزینه این آزمون 50 یورو است.

آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا برای رشته پزشکی

 

آزمون جی‌مت (GMAT)

پذیرش در آزمون GMAT (Graduate Management Admission Test) برای متقاضیان تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، MBA و سایر گرایش‌های رشته مدیریت در ایتالیا ضروری است. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و هدف آن سنجش مهارت‌های تحلیلی، نوشتاری، کلامی و ریاضیات شما است.

شما این امکان را دارید که 5 بار در سال در آزمون جی‌مت شرکت کنید، به شرط آنکه بین هر آزمون 16 روز فاصله باشد. نمره آزمون GMAT بین 200 تا 800 است و هر دانشگاه نمره متفاوتی برای پذیرش داوطلبان در نظر گرفته است. به عنوان مثال برای پذیرش در رشته MBA دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به نمره 600 نیاز دارید.

این آزمون هر سال در 114 کشور دنیا برگزار می‌شود. هزینه آزمون جی‌مت 250 تا 280 دلار است و اگر پس از ثبت‌نام مایل باشید تغییری در روز یا محل آزمون انجام دهید باید 50 دلار هم برای این تغییرات پرداخت کنید.

آزمون تولک (TOLC)

آزمون تولک آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا است که شامل 10 نوع مختلف است. آزمون تولک برای ارزیابی سطح معلومات داوطلبان تحصیل در ایتالیا و برای کمک به آنها برای انتخاب دانشگاه مورد نظرشان طراحی شده است. این آزمون در دوران شیوع کرونا به صورت آنلاین هم برگزار می‌شد ولی اکنون آزمون تولک به صورت حضوری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

هزینه آزمون تولک 30 یورو است و هر ماه برگزار می‌شود. البته تاریخ برگزاری آزمون تولک بر اساس نوع آن متفاوت خواهد بود. آزمون‌های تولک هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و نسبت به سایر آزمون‌های ورودی سطح ساده‌تری دارند. به طور کلی آزمون TOLC شامل انواع زیر است:

  • TOLC-I
  • TOLC-F
  • TOLC-E
  • TOLC-S
  • TOLC-B
  • TOLC-SU
  • TOLC-AV
  • TOLC-PSI
  • English TOLC-I
  • English TOLC-E
  • English TOLC-F

آزمون آلفا تست (ALPHA TEST)

آزمون آلفا تست مهم‌ترین آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا برای اکثر رشته‌ها است که توسط شرکت آلفا تست و فقط به زبان ایتالیایی برگزار می‌شود. تعداد سوالات و هزینه آزمون آلفا تست برای هر رشته متفاوت است.

تمامی دانشجویان مقطع لیسانس از جمله دانشجویان رشته پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، معماری، مخابرات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، حقوق، خدمات اجتماعی، آموزش مقطع ابتدایی، میراث فرهنگی، رشته‌های مالی و اقتصادی، علوم ورزشی و رشته‌‌های زبان و ادبیات خارجه به خصوص برای ورود به دانشگاه‌های دولتی باید این آزمون را پشت سر بگذارند.

آزمون آیمت چیست

سایر آزمون‌های ورودی برای دانشگاه‌های ایتالیا کدامند؟

علاوه بر آزمون‌هایی که پیش‌تر گفته شد آزمون‌های بین‌المللی دیگری هم برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارند که برای ارزیابی توانایی‌های داوطلبان از جمله استدلال منطقی، مهارت در زبان و ... طراحی و برگزار می‌شوند و تمامی دانشجویان را از کشورها و فرهنگ‌های مختلف با معیارهای یکسان می‌سنجند. این آزمون‌ها عبارتند از:

آزمون GRE

آزمون GRE (The Graduate Record examination) که توسط کشور آمریکا طراحی شده است، برای ارزیابی دانشجویان بین‌المللی است. این آزمون شبیه به آزمون GMAT است با این تفاوت که بیشتر روی مهارت‌های زبان انگلیسی متمرکز شده است.

آزمون MCAT

MCAT یا The Medical College Admission Test برای ارزیابی دانشجویان پزشکی طراحی شده و بعضی از دانشکده‌های پزشکی از این آزمون برای ارزیابی توانایی دانشجویان پزشکی و یا داوطلبان ورود به رشته پزشکی استفاده می‌کنند.

آزمون SAT

آزمون SAT (The Scholastic Aptitude Test) در بسیاری از دانشگاه‌های جهان برای سنجش دانشجویان استفاده می‌شود. در این آزمون معمولا درس‌های دبیرستان و میزان استفاده شما از اطلاعاتتان در زندگی روزمره ارزیابی می‌شود.

آزمون LSAT

آزمون LSAT یا Law School Admission Test توسط دانشکده‌های حقوق برای ارزیابی متقاضیان رشته حقوق برگزار می‌شود. در این آزمون توانایی درک مطلب، منطق و مهارت گفتاری شما به عنوان دانشجوی حقوق بررسی می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم ایتالیا یکی از بهترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی است که دانشجویان می‌توانند در این کشور علاوه بر کسب تجربه در یکی از زیباترین و بهترین کشورهای اروپا، در دانشگاه‌های بسیار خوبی هم تحصیل کنند و مدرک خود را از دانشگاه‌های معتبر دریافت نمایند.

یکی از موارد مهم برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های این کشور است و ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، به بررسی آزمون ورودی برای دانشگاه های ایتالیا پرداختیم و توضیحاتی در مورد هر کدام ارائه کردیم.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه آزمون‌ ورودی برای هر رشته متفاوت است، برای بررسی شرایط و راهنمایی دقیق‌تر، از کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی کمک بگیرید.