ما در این مطلب قصد داریم تا پیرامون آزمون IMAT ایتالیا با شما صحبت کنیم و با ذکر منابع و مدارک مورد نیاز آزمون imat ایتالیا، به بررسی سایر جزئیات مهم این امتحان مهم از جمله زمان ثبت نام آزمون، تاریخ آزمون و مواردی از این قبیل بپردازیم.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور و تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارید، باید علاوه بر اخذ نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی شینگن، به فکر دریافت مدرک آیمت ایتالیا یا همان آزمون IMAT ایتالیا باشید.

چنانچه به تازگی تحقیق در رابطه با رشته محبوب پزشکی و شرایط تحصیل در ایتالیا را شروع کرده اید، به طور حتم اطلاعات جامعی در مورد مدرک و آزمون آیمت ایتالیا ندارید، از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب مجله لتسگو یونی همراه ما باشید.

ثبت نام در آزمون IMAT ایتالیا

آزمون IMAT ایتالیا

آزمون پذیرش پزشکی بین المللی که با نام آزمون Imat شناخته می شود، یک امتحان ورودی اختصاصی بر پایه موضوع پزشکی به زبان انگلیسی است که توسط سازمان ارزیابی کمبریج برای متقاضیان مقطع کارشناسی پزشکی و جراحی دانشگاه های ایتالیا طراحی و تولید شده است.

در واقع سازمان ارزیابی کمبریج با همکاری وزارت آموزش و تحقیقات ایتالیا MIUR، معادل انگلیسی زبان آزمون پذیرش و ورودی دانشگاه های پزشکی ایتالیا را در قالب آزمون IMAT ایتالیا تهیه کرده است.

آزمون انگلیسی زبان آیمت یک تست حضوری و کاغذی برای متقاضیان تحصیل پزشکی، جراحی و دندانپزشکی است که از مجموع 60 سوال چند گزینه ای در 4 بخش مجزا تشکیل شده است. تمامی سوال ها دارای 5 گزینه هستند که تنها یکی از آنها حاوی جواب درست است.

زمان تعیین شده برای آزمون ایمت ایتالیا 100 دقیقه است که شامل زمان کدگذاری در پاسخ نامه امتحان نیز می شود. اگر دارای بیماری و معلولیت قابل اثبات باشید و از گواهی دکتر برخوردار باشید، 30 درصد زمان بیشتر برای تکمیل سوالات به شما داده خواهد شد. به طور کلی بخش های مختلف این آزمون پزشکی از موارد زیر تشکیل می‌گردد:

بخش یک آزمون IMAT ایتالیا

  • 10 سوال در رابطه با استدلال منطقی (مهارت های عمومی حل مسئله، تجزیه و تحلیل و استنتاج داده ها، درک استدلالی)
  • 12 سوال دانش عمومی

امتیاز سوالات استدلال منطقی و دانش عمومی به صورت مجزا گزارش می‌شود.

بخش دوم ازمون آیمت

  • 18 سوال زیست شناسی

بخش سوم آزمون IMAT ایتالیا

  • 12 سوال شیمی

بخش چهارم آیمت

  • 8 سوال فیزیک و ریاضی

در نهایت، مجموع امتیازات متقاضی شرکت کننده در آزمون آیمت ایتالیا با روش زیر محاسبه می‌شود:

  • 1.5 امتیاز برای پاسخ صحیح
  • منفی 0.4 امتیاز برای پاسخ اشتباه
  • صفر امتیاز برای سوالات بدون جواب

مجموع نمرات آزمون Imat (حداکثر 90 امتیاز) است که از تمامی سوالات استدلال منطقی، دانش عمومی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی تشکیل شده و به همراه نمرات هر بخش گزارش می‌شود.

حداقل امتیاز تعیین شده برای این آزمون، 20 از 90 است، اما این امتیاز برای پذیرش و ورودی بهترین دانشگاه های ایتالیا کفایت نمی کند. به بیانی دیگر، شما نیاز به کسب نمره‌ای خوب در این امتحان ورودی دارید که بلیط ورود شما به دانشگاه‌های با کیفیت پزشکی ایتالیا محسوب می‌شود.

به طور میانگین، نمرات 60 تا 65 امتیاز خوبی برای اخذ پذیرش و ورود به حوزه پزشکی دانشگاه های ایتالیا محسوب می‌شود.

سوالات آزمون IMAT ایتالیا

ثبت نام آزمون imat

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت Cambridge assessment، اطلاعات مربوط به آزمون آیمت ایتالیا در سال جدید میلادی تا زمان انتشار حکم وزارت آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیقات ایتالیا MIUR، به حالت موقتی است.

قبل از پرداختن به موضوع ثبت نام آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی ایتالیا، یک مرحله مهم پیش ثبت نام برای دانشجویان بین المللی غیر اروپایی وجود دارد که باید نخست آن را به شما توضیح دهیم.

مرحله Pre-enrollment، اخذ مدرک اعلام ارزش DV و یا همان سندی است که نشان می دهد آخرین مدرک تحصیلی فارغ التحصیلی شما از ارزش و اعتبار کافی برای تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا برخوردار است.

از این رو شما باید با سفارت و کنسولگری ایتالیا در کشور خود تماس گرفته و جویای روند مرحله پیش ثبت نام آزمون آیمت ایتالیا شوید. شما باید فرم دریافتی A سفارت را تکمیل و امضا کرده و مدارک مورد نیاز سفارت را آماده و ترجمه رسمی نمایید.

شما می توانید به طور همزمان، در مورد مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی ایتالیا نیز پرس و جو کرده و اسناد آن را نیز آماده کنید. عموماً زمان انجام مرحله پیش ثبت نام و دریافت مدرک Dichiarazione di Valore تا حداکثر اواسط ماه جولای است.

(باید به این موضوع توجه داشته باشید که روال پیش ثبت نام آزمون IMAT ایتالیا برای تمامی دانشگاه های پزشکی ایتالیا یکسان نیست و ممکن است برخی از دانشگاه‌ها نیاز به یک روند پیش ثبت نام مستقیم، پیش از اقدام برای آزمون آیمت داشته باشند، که از این میان می توان به دانشگاه هایی نظیر تورین، پاویا و مسینا اشاره کرد)

در ادامه باید به وب سایت رسمی universitaly.it مراجعه کرده و با ایجاد حساب کاربری، برای ثبت نام آزمون ایمت ایتالیا اقدام کنید.

سپس باید براساس زمان اعلام شده توسط وزارت آموزش ایتالیا، هزینه شرکت در آزمون IMAT را به صورت آنلاین پرداخت کنید. در مرحله بعدی، باید از میان مراکز برگزاری ازمون یکی را برای شرکت در این امتحان انتخاب کنید. (اگر قصد دارید تا در خود ایتالیا، آزمون IMAT را بدهید، باید انتخاب اول تان کشور ایتالیا باشد)

در ادامه، دو ایمیل دریافت می کنید که باید از آنها پرینت گرفته و در زمان امتحان به همراه داشته باشید، ایمیل اول برای تائید حساب کاربری ایجاد شده توسط شما در وب سایت UniversItaly است و ایمیل دوم نیز برای تائیدیه پرداخت هزینه آزمون IMAT ایتالیا است و اینکه سفارش شما در وب سایت ارزیابی کمبریج درج شده باشد.

به طور معمول، ایمیل دوم برای دارنده کردیت کارتی که با آن پرداخت هزینه ازمون آیمت را انجام داده اید ارسال می‌شود.

با انتخاب مرکز آزمون آیمت، باید به زمان حضور دقیق در آن مرکز توجه داشته باشید. چون تاخیر در زمان حضور، موجب عدم موفقیت شما شده و اجازه شرکت در امتحان به شما داده نمی شود.

به طور کلی، موارد مورد نیاز برای حضور در مرکز آزمون شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرینت هر دو ایمیل دریافتی
  • یک فرم شناسایی دارای عکس که در زمان ثبت نام در وب سایت Universitaly استفاده شده است. (اطلاعات آن باید با جزئیات ارائه شده در وب سایت مطابقت داشته باشد)
  • خودکار سیاه برای مراکز امتحان خارج از ایتالیا

جزئیات آزمون IMAT ایتالیا

تاریخ آزمون imat

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت کمبریج، زمان بازگشایی ثبت نام آزمون IMAT ایتالیا در 30 جون و زمان بسته شده پرتال ثبت نام 22 جولای است. این در حالی است که زمان برگزاری این امتحان، 9 سپتامبر اعلام شده است. شما می توانید با مراجعه به وب سایت MIUR و بخش Accesso Programmato اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید.

باید به این موضوع توجه کنید که زمان شروع آزمون آیمت ایتالیا در هر یک از مراکز برگزاری با یکدیگر متفاوت بوده و باید از طریق متقاضی و وب سایت universitaly چک شود.

نکته مهم دیگر، هزینه شرکت در آزمون IMAT ایتالیا است که طبق آخرین آمار، 130 یورو (معادل 164 دلار آمریکا) برای هر متقاضی است. این هزینه استثناً برای ورودی و پذیرش رشته های پزشکی دانشگاه‌های ایتالیا اخذ می شود و با هزینه ادمیشن فی دانشگاه مورد نظر شما در ایتالیا یکسان نیست.

اگر مرکز آزمون IMAT شما خارج از ایتالیا باشد، مرکز مورد نظر در ماه آگوست با شما تماس گرفته و جزئیات آدرس محل برگزاری و زمان حضور را به شما اطلاع می دهد. اگر مرکز برگزاری ازمون در داخل کشور ایتالیا باشد، اطلاعات مورد نیاز در وب سایت UniversItaly و وب سایت دانشگاه شما ارائه می‌گردد.  

قبل از شروع آزمون، به شما پاکتی داده می شود که ورقه سوالات در آن قرار دارد. شما باید از دریافت سوالات صحیح آزمون آیمت مطمئن شوید. ممکن است بنابر شرایط آزمون، از ابتدای امتحان ملزم باشید تا 4 ساعت در محل برگزاری حضور داشته باشید.

 به طور تقریبی با گذشت 3 هفته از برگزاری آزمون ایمت ایتالیا، نتایج امتحان در سایت http://accessoprogrammato.miur.it درج خواهد شد و می‌توانید از طریق حساب کاربری امتیازات خود را در هر بخش مشاهده کنید. در نهایت این امکان را دارید تا به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود رفته و نتایج منتشر شده امتحان دوره پزشکی خود را در پنل کاربری چک کنید.

با دریافت نتایج آزمون IMAT ایتالیا، اولین دانشگاه ایتالیایی انتخاب شده توسط شما، ایمیلی را در صورت قبولی به حساب کاربری تان ارسال می کند و در پی آن دستورالعمل تکمیل روند ثبت نام دانشگاه برای شما فرستاده می‌شود.

به طور کلی این روند شامل موارد زیر می‌گردد:

  • اسکن و آپلود مدارک تحصیلی، هویتی و مالی نظیر DV، پاسپورت، ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • پرداخت هزینه ادمیشن فی و شهریه دانشگاه

در نهایت با دریافت نامه پذیرش دانشگاه، باید برای وقت سفارت و اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنید.

تاریخ و نحوه ثبت نام آزمون Imat ایتالیا

دانشگاه های نیازمند آزمون IMAT ایتالیا

بنابر اطلاعات ارائه شده در سایت ادمیشن تستینگ کمبریج، برای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های ایتالیایی زیر نیاز به شرکت در آزمون آیمت خواهید داشت:

  • دانشگاه باری
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشکده لوئیجی وان ویتلی
  • موسسه مسینا
  • موسسه آموزشی میلان
  • دانشکده میلان- بیکوکا
  • موسسه آموزش عالی ناپلز فدریکو 2
  • دانشگاه پادوا
  • دانشکده پارما
  • موسسه پاویا
  • دانشکده رم ساپینزا
  • انستیتو رم تور ورگاتا
  • دانشگاه سینا Siena
  • دانشکده تورین

شما باید به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و علاوه بر شرایط و قوانین شرکت در آزمون IMAT از شرط معدل دانشگاه های ایتالیا و سایر موارد از جمله شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا باخبر شوید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا با آزمون آیمت

منابع آزمون imat ایتالیا

عموماً شرکت در آزمون IMAT ایتالیا نیاز به آماده سازی و مطالعه بسیار زیاد نداشته و بیشتر به مهارت ها و دانش های کسب شده قبلی متقاضی وابسته است. از این رو شما این امکان را دارید تا با مراجعه به سایت admissionstesting.org و بخش Preparing for IMAT، با فرمت کلی سوالات، جواب ها و نمونه سوالات قبلی در قالب فایلهای پی دی اف آشنا شوید.

لازم به ذکر است که تمامی نمونه سوالات و جواب ها از سال 2011 تا پایان سال 2020 در این وب سایت گذاشته شده است. همچنین شما به نمونه برگه جواب آزمون IMAT و نمونه اطلاعات برگه متقاضی شرکت کننده دسترسی خواهید داشت.

شانس قبولی در آزمون imat

ارزیابی میزان شانس قبولی در این آزمون مهم، تنها به میزان آمادگی متقاضی تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های ایتالیا بر می‌گردد.

ولی در حالت کلی، اگر از آخرین مدرک تحصیلی شما زمان زیادی نگذشته باشد و با نمونه سوالات و پاسخ های دوره های قبلی آزمون آیمت آشنایی نسبی داشته و در مورد آنها تحقیق و مطالعه کرده باشید، مشکل چندانی در قبولی این آزمون نداشته و می‌توانید خود را برای ثبت نام و حضور در دانشگاه مورد نظر خود آماده کنید.

با توجه به مقدار هزینه ارزی مورد نیاز برای شرکت در این امتحان ورودی، بهتر است از قبل خود را برای سوالات آزمون آماده کرده و بدون چک چندباره سوالات و پاسخ های دوره های قبلی، قدم به محل برگزاری آزمون نگذارید.

همچنین شما می توانید به سایت medschool.it مراجعه کرده و از دوره های آموزشی آماده‌سازی آزمون آیمت ایتالیا و نکات آموزنده آن برخوردار شوید.

در حال حاضر، نزدیک ترین مراکز برگزاری این آزمون برای متقاضیان ایرانی در کشورهای ترکیه و امارات است و متاسفانه در داخل ایران نمایندگی وجود ندارد.

بنابر آمار بدست آمده، سخت ترین بخش این امتحان ورودی رشته پزشکی، مدیریت زمان است که باید در عرض 100 دقیقه تمامی سوالات را به خوبی خوانده، درک کنید و جواب صحیح را در برگه تیک بزنید. باید یادتان باشد که جواب های نادرست، امتیاز منفی برای شما خواهند داشت.

شما می توانید در کنار مطالب آموزنده و ابزارهای آنلاین وب سایت های Imat، کتاب‌های زیر را مطالعه کرده و آمادگی خود را برای این آزمون ورودی مهم پزشکی در ایتالیا، دوچندان کنید:

کتابهای تفکر انتقادی و حل مسئله:

  • Alpha Test Medicine in English IMAT
  • BMAT 400 Practice Questions
  • Critical Thinking Skills by Stella Cottrell
  • Thinking Skills by Cambridge Editions
  • The Ultimate BMAT Guide 600 Practice Questions
  • 600 UKCAT Practice Questions

کتابهای نظریه علمی:

  • As-Level biology and A2-Level biology
  • Costanzo Physiology
  • Molecular Biology of the Cell
  • Human Molecular Genetics
  • Chemistry: Structure and Dynamics

توصیه می کنیم برای حداقل 2 تا 3 ماه زمان خود را به آماده سازی آزمون آیمت ایتالیا اختصاص دهید تا با نمره خوبی در این امتحان ورودی قبول شوید.

شما می توانید در صورت تمایل به مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا و ادامه تحصیل در یکی از رشته‌های محبوب پزشکی، جراحی و یا دندانپزشکی، از خدمات ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی تخصصی کارشناسان لتسگو یونی در این زمینه استفاده کنید و با خیال راحت انجام تمامی امور اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا را به ما بسپارید.