در این مطلب نگاهی به مدارس ایرانی در ترکیه انداخته ایم تا در صورت نیاز به تحصیل در این مدارس، از شرایط آنها اطلاع داشته باشید. بهتر است بدانید امروزه، با توجه به شرایط موجود در کشور و وجود فرصت‌های متعدد سرمایه گذاری در کشور ترکیه، تعداد ایرانیانی که دنبال مهاجرت خانوادگی به کشور ترکیه هستند، افزایش داشته است و یکی از نگرانی‌های والدینی که وارد کشور ترکیه می‌شوند، تحصیل فرزندانشان در مدرسه ‌های خارجیست. 

مدارس ایرانی ترکیه جهت کاهش این نگرانی‌ها دایر شده و مختص آن دسته از افرادی است که اقامت کشور ترکیه را دریافت کرده‌اند. سیستم آموزشی این مدارس مطابق با سیستم آموزشی درون کشور ایران بوده و دانش آموزان فرصت آشنایی با فرهنگ و زبان ترکیه را خواهند داشت. با لتسگو یونی همراه باشید تا به معرفی مدارس ایرانی ترکیه بپردازیم.

مدرسه های ایرانی ترکیه

تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه

ورود به مدارس ایرانی مورد استقبال افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، قرار گرفته است. این مدرسه ها در دو شهر مهم استانبول و آنکارا واقع شده و زبان آموزش آن‌ها نیز فارسی است. والدینی که می‌خواهند فرزندانشان مطابق سیستم آموزش و پرورش ایران تحصیل کنند این مدرسه‌ها را انتخاب می‌کنند. تقویم آموزشی این مدرسه ها مطابق با کشور ایران است؛ یعنی دانش آموزان ایرانی می‌توانند از تیر ماه ثبت نام خود را آغاز کرده و کلاس‌های درس نیز از مهر ماه دایر می‌شوند. همان طور که گفته شد، برای ورود به این مدرسه ها داشتن اقامت ترکیه (کیملیک) نیاز است. 

روزهای حضور در کلاس‌های درس، دوشنبه تا جمعه خواهد بود و با توجه به تعداد محدود متقاضیان معمولاً کلاس ها به صورت مختلط برگزار می‌شوند. اگر تعداد متقاضیان بیشتر از حد مشخصی باشد، امکان برگزاری کلاس‌های جداگانه وجود خواهد داشت.

شرط اصلی ثبت نام و تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه داشتن تابعیت ایرانی است و اگر به هر دلیلی تابعیت از دست برود، ادامه تحصیل درون مدرسه ‌های ایرانی میسر نخواهد بود. برگزاری امتحانات آخر سال نیز هماهنگ با امتحانات درون کشور برگزار می‌شوند. 

مدارک لازم برای ثبت نام

باید این نکته مهم را در نظر داشت که ثبت نام با ویزای توریستی ترکیه امکان‌پذیر نیست. برای ورود به مدرسه ‌های ایرانی کشور ترکیه نیازمند ارائه اسناد و مدارک خاصی است و مدارک تحصیلی پیشین متقاضیان باید به تأیید آموزش و پرورش منطقه رسیده باشد و ارائه ترجمه آن‌ها نیاز نیست. از دیگر مدارک لازم حین ثبت نام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    گذرنامه معتبر
•    کارت اقامت
•    شناسنامه و کپی آن
•    تکمیل فرم درخواست ثبت نام
•    کارنامه تحصیلی
•    گواهی انتقالی دانش آموز
•    پرداخت هزینه درخواست
•    شماره دانش آموزی

مدارس ایرانی در ترکیه

خوشبختانه، چند مدرسه در کشور ترکیه وجود دارند که دانش آموزان ایرانی می‌توانند با در دست داشتن مدارک و کارت اقامت خود برای ثبت نام آن‌ها اقدام و به ادامه تحصیل مشغول شوند. مدرسه ‌های ایرانی عبارتند از:

مدرسه ایرانی ترکیه

مدرسه فجر ایرانیان

مدرسه فجر ایران در منطقه سلطان احمد استانبول قرار گرفته است و سال 1882 برای جامعه ایرانی در استانبول ترکیه تأسیس شد. پس از انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران، مدرسه ایران فجر به سفارت جمهوری اسلامی ایران (IRI) در ترکیه پیوست. مدرسه فجر ایران نقش مهمی در ایجاد یک فضای امن برای دانش آموزان ایرانی خود جهت یادگیری و حفظ فرهنگ، تاریخ و زبان ایفا می‌کند. 

این مدرسه کلیه مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا سال چهارم دبیرستان را پوشش می‌دهد. ورود به این مدرسه می‌تواند متقاضیان را برای ورود داخل دانشگاه‌های ترکیه آماده کند. سیستم آموزشی مدرسه مطابق مقررات وزارت آموزش و پرورش ایران است و متقاضیان موظف به پوشیدن لباس فرم مطابق مدرسه‌ های ایران می‌باشند.
•    شماره تماس: +90 (212) 5178225
•    آدرس این مدرسه: Terzihane Sk , 7 , 34122 , Binbirdirek Mh , استانبول ترکیه
•    آدرس الکترونیکی:   irschool_istanbul@yahoo.com

مدرسه 22 بهمن

یکی دیگر از مدارس ایرانی ترکیه، مدرسه 22 بهمن واقع در محله قاضی عثمان پاشا آنکارا می‌باشد. هم اکنون، 150 دانش آموز ایرانی درون مقاطع ابتدایی تا متوسطه مشغول به آموزش و یادگیری دانش هستند. با توجه به همه گیری ویروس کووید و با استفاده از فناوری‌های نوین و کادری مجرب، مدرسه 22 بهمن اقدام به ارائه آموزش‌های مجازی کرده است.

این مدرسه قادر است 20 کلاس فوق برنامه در زمینه‌های رباتیک، IT، موسیقی، آزمایشگاه شیمی، محاسبات پیشرفته ریاضی و سایر موارد را برگزار کند.

•    شماره تماس: +90 (312) 4461384 – 4478350
•    آدرس: آنکارا – قاضی عثمان پاشا – خیابان رشید غالب – کوچه شاعرلر – پلاک 15
•    آدرس الکترونیکی : irschool_ankara@yahoo.com

هزینه تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه

هزینه تحصیل ازجمله مواردی است که هنگام اخذ پذیرش اهمیت بالایی دارد. متأسفانه، مدرسه‌ های ایرانی کشور ترکیه رایگان نبوده و دانش آموزان مستلزم پرداخت شهریه خواهند بود. هزینه‌های آموزشی این مدرسه ها برای دوره‌های پیش دبستانی حدود 400 دلار و برای دوره‌های متوسطه تا 850 دلار می‌باشد.

مزایای تحصیل در مدرسه ‌های ایرانی کشور ترکیه

مسلماً تحصیل در مدرسه‌ های ایرانی ترکیه با مزیت‌های مختلفی همراه است. به عنوان مثال، هنگامی که دانش آموزان تسلط و آشنایی با زبان‌های انگلیسی و ترکی نداشته باشند، فرصت تحصیل با زبان فارسی را خواهند داشت. سیستم آموزشی آن‌ها مطابق سیستم آموزش و پرورش کشور ایران می‌باشد و هزینه‌های تحصیل آن‌ها نسبت به سایر مدرسه ‌های کشور ترکیه نیز پایین است. دیگر مزیتی که میشود به آن اشاره داشت این است که معلمان و پرسنل این مدرسه‌ها از هم وطنان ایرانی بوده و اغلب دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس می‌باشند. 

سخن آخر

این مقاله از لتسگویونی سعی داشت تا مدرسه های ایرانی کشور ترکیه را معرفی کند. گفتیم که آموزش این مدرسه ها مطابق سیستم آموزشی درون کشور است و زبان آموزش فارسی است؛ در نتیجه نگرانی بابت عدم آشنایی با زبان‌های ترکی و انگلیسی وجود ندارد. تحصیل داخل مدرسه ها با کارت اقامت یا همان کیملیک امکان‌پذیر است و باتوجه به این که صدور کارت اقامت چند ماه زمان می‌برد، بهتر است از قبل اقدام به ثبت نام کرد.

اگر شما عزیزان قصد مهاجرت به کشور ترکیه از طریق تحصیل را داشته باشید و نیازمند اطلاعات بیشتری در مورد مدارس ایرانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در مجموعه لتسگو یونی در ارتباط باشید.