شاید خیلی از شما این تصور را داشته باشید که سرمایه گذاری در کانادا در سال 2024 مشابه با اغلب تبلیغات ماهواره‌ای قبرس و ترکیه و خرید ملک در این کشورها است و چیزی فراتر از این موضوع نیست!

ولی اگر چنین تصوری از گزینه سرمایه‌گذاری در کانادا 2024 دارید، باید بگوییم که کاملاً در اشتباه هستید چون برخلاف کشورهایی مثل ترکیه، قبرس و یونان که امکان سرمایه گذاری از طریق خرید ملک را برای شهروندان خارجی فراهم کرده و از این طریق کارت اقامت قابل تمدید و حتی پاسپورت برای خریداران صادر می‌کند، خرید ملک در کانادا جزو گزینه‌های سرمایه‎‌گذاری این کشور محسوب نشده و مزیت اقامتی و مهاجرتی برای شما محسوب نمی‌شود.

همچنین اگر این طور فکر میکنید که سرمایه گذاری می‌تواند در فهرست سریع ترین و یا ارزانترین راه مهاجرت به کانادا قرار بگیرد، باید بگوییم که اطلاعات کمی درباره این روش مهاجرتی دارید و بد نیست تا با اختصاص چند دقیقه از زمان ارزشمندتان، از جزئیات شرکت در این طرح جذاب مهاجرتی مطلع شوید.

سرمایه گذاری در کانادا

سرمایه گذاری در کانادا

سرمایه گذاری در کانادا طی طرح‌های مختلفی قابل انجام است. در گذشته، برخی از استانهای کشور کانادا دارای طرح‌های سرمایه گذاری بودند که طی آن می‌توانستند با پرداخت مبلغ نسبتاً زیادی مثل 400 تا 800 هزار دلار کانادا برای یک بازه زمانی مشخص 5 ساله، در این کشور و طرح‌های  فدرالی و دولتی کانادا سرمایه گذاری کرده و به این واسطه موجبات مهاجرت به کانادا و اخذ ویزا را برای خود و اعضای خانواده فراهم کنند.

اما اگر همین الان در موتور جستجوی گوگل به انگلیسی investment visa in Canada را سرچ کنید، با تایپ دیگری از ویزای این کشور به نام ویزای استارتاپ startup روبرو می‌شوید.

استارت آپ و کارآفرینی نوع جدیدی از ویزای کار کانادا نیست و دسته آن کاملاً از موضوعاتی نظیر جاب آفر و ویزای کار کوتاه مدت و بلند مدت این کشور مجزا بوده و شامل جزئیات زیادی می‌شود. به بیانی دیگر، اگر در پی سرمایه‌گذاری در کانادا 2024 هستید، تنها روش قانونی و در دسترس شما از طریق ویزای استارتاپ این کشور است که برعکس خیلی از روش های سرمایه گذاری در دنیا، تنها نیاز به بودجه و سرمایه شما نداشته و شامل فاکتورهای متعدد دیگری می‌شود.

این طرح مهاجرتی برای کارآفرینان دارای مهارت و پتانسیل کافی برای ایجاد کسب و کاری جدید در کشور کانادا طراحی شده، تجارتی که خلاقانه و نوآورانه باشد، موجب ایجاد فرصت شغلی برای شهروندان و یا افراد مقیم کانادا شود و دارای توان کافی برای رقابت در مقیاس جهانی باشد.

از این رو می‌توان این طور گفت که دولت کانادا تنها دنبال جمع کردن سرمایه و بودجه متقاضیان مهاجرت به این کشور نیست و روش سرمایه گذاری در کانادا 2024 ارتباط تنگاتنگی با توانایی استارتاپ و کارآفرینی شما دارد.

طبق چیزی که اول این مطلب مطرح کردیم، شما می‌توانید به عنوان یک شهروند ایرانی و بدون ویزای کانادا برای خرید خانه در این کشور اقدام کرده و با گذراندن چندین مرحله از جمله انتقال وجه ملک، افتتاح حساب بانکی و پرداخت هزینه‌های مختلف از جمله مالیات، صاحب خانه در این کشور شده و به نوعی سرمایه‌گذاری در کانادا انجام دهید؛ ولی به هیچ وجه این کار موجب تسهیل کارهای مهاجرتی شما نشده و راه را برای شما هموار نمی‌کند!

اما اگر از روحیه و پتانسیل کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار استارت آپی در یک کشور پیشرفته مثل کانادا برخوردار هستید، می‌توانید در ادامه موضوع سرمایه گذاری در کانادا 2024 از شرایط مورد نیاز طرح ویزای استارت آپ این کشور مطلع شوید.

شرایط اپلای ویزای استارتاپ کانادا

طبق جدیدترین اطلاعات ارائه شده در وب سایت Canada.ca، اگر مایل به اپلای ویزای استارتاپ کشور کانادا هستید، باید از شروط زیر برخوردار باشید:

دارای یک کسب و کار واجد شرایط باشید

 یعنی در زمان دریافت تعهد از یک سازمان مورد تائید دولت کانادا از حداقل ده درصد سهام و حق رای شرکت برخوردار باشید(در هر طرح استارت آپی تا حداکثر 5 نفر به عنوان صاحب کسب و کار می‌توانند اقدام کنند)

بیش از 50 درصد حق رای و سهام شرکت در اختیار متقاضیان و سازمان‌های استارتاپی (در مجموع) باشد و در زمان دریافت اقامت دائم کشور کانادا، جریان مدیریتی فعالی را از داخل این کشور ارائه داده، بخش اصلی و عمده تجارت شما در خاک کانادا اتفاق بیافتد و در کانادا ثبت شده باشد.

دریافت نامه پشتیبان از یک سازمان استارتاپی مورد تائید کانادا

 بعد از شرط اول نوبت به گزینه مهمی به نام letter of support می‌رسد که باید از میان یکی از سازمان مورد تائید دولت کانادا و یا همان designated organization کسب شود (یک یا چند گروه تجاری که از طرح‌های استارتاپی واجد شرایط پشتیبانی کرده و در آنها سرمایه گذاری می‌کنند)

در این بخش شما باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • با یکی از سازمان‌های ذکر شده ارتباط برقرار کرده و از شرایط دریافت پشتیبانی و سرمایه گذاری باخبر شوید
  • سازمان استارتاپی مورد نظر خود را کاملاً قانع کنید که ایده تجاری شما از ارزش و پتانسیل بالایی برای پشتیبانی برخوردار است
  • در نهایت نامه پشتیبانی را از این سازمان دریافت کنید.

همان طور که مشاهده می‌کنید، موضوع سرمایه گذاری در کانادا 2024 تنها وابسته به تمکن مالی و نقدینگی شما نبوده و اولویت‌های اولیه و اصلی آن شامل فاکتورهای تجاری و استارت آپی و ایده‌های نوآورانه است. به همین خاطر، اگر از داشتن شرایط کافی برای شرکت در این طرح مهاجرتی مطمئن نیستید و نمی‌دانید که چگونه بیزنس پلن و بیزنس مدل خود را آماده کرده و یا با سازمان‌های مورد تائید ارتباط برقرار کنید، حتماً از مشاوره و راهنمایی تخصصی در این رابطه پیش از اپلای ویزا استفاده نمایید.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که سازمان‌های استارتاپی مورد تائید دولت کانادا دارای 3 دسته و نوع مختلف زیر هستند:

  • صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر- Venture capital funds
  • گروه‌های سرمایه گذار Angel investor groups
  • انکوباتورهای تجاری Business incubators

هر کدام از این سازمان‌ها دارای چندین زیردسته بوده و نحوه تعامل و پروسه ارسال مدارک و دریافت نامه پشتیبان از آنها با یکدیگر فرق دارد. برای همین باید به خوبی در این رابطه تحقیق کنید و براساس سطح فعلی ایده و تجارت کسب و کاری خود، به سراغ برقراری ارتباط و کسب اعتماد یک یا چند سازمان برای دریافت پشتیبانی و سرمایه لازم بروید.

برای مثال، اگر موفق به کسب نامه پشتیبان از گروه صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر شوید، از حداقل 200 هزار سرمایه‌گذاری برخوردار خواهید شد. اگر طرح و ایده استارت آپی شما مورد تائید گروه Angel investor groups قرار بگیرد، حداقل سرمایه 75 هزار دلاری به طرح و کسب و کار شما اختصاص داده خواهد شد و در آخر چنانچه ایده تجاری شما در مرحله توسعه اولیه بوده و نیاز به ابزار، راهنمایی، نظارت و ارتقاء برای قرارگیری در بازار جهانی داشته باشد، در صورت داشتن شرایط لازم، مورد تائید یکی از انکوباتورها قرار گرفته و دیگر نیازی به حداقل سرمایه گذاری برای طرح شما نیست، چون تمامی ابزارها و حتی فضای کاری از طریق انکوباتور به شما ارائه می‌گردد.

شاید خیلی از افراد طرح استارت آپی کانادا را با نام سرمایه گذاری در این کشور بشناسند، ولی در حقیقت، بخش عمده و اصلی سرمایه کسب و کار شما توسط سازمان‌های استارتاپی مورد تائید دولت این کشور تامین می‌شود و شما نیازی به بودجه و نقدینگی سنگین شخصی نخواهید داشت، بلکه ایده نوآورانه و شرایط کلی شما از اهمیت بالایی برای این طرح برخوردار است.

چنانچه تصور شما از کارآفرینی و استارت آپ و طرح سرمایه‌گذاری در کانادا 2024 یک روش آسان و فاقد پیچیدگی سختی بوده است، بهتر است به سراغ یک روش دیگر مهاجرتی به کشور کانادا بروید، چون هنوز فاکتورهای دیگری برای اپلای این روش مانده که باید توضیح دهیم.

شروط مورد نیاز اپلای استارتاپ کانادا

داشتن سطح زبان مناسب

 یکی دیگر از فاکتورهای اپلای ویزای استارتاپ کانادا داشتن مهارت زبان متوسط انگلیسی یا فرانسوی برای برقراری ارتباط موثر در محیط کار و موفقیت در تجارت کشور کانادا است. بنابر آمار، حداقل سطح زبان مورد نیاز شما معادل CLB5 در تمامی مهارت‌های چهارگانه است. شما می‌توانید با یک جستجوی سریع و راحت متوجه این موضوع شوید که سی ال بی 5 معادل کسب نمره 5 آیلتس است. در صورتی که سطح زبان شما کمتر از این مقدار باشد، درخواست شما رد می‌شود.

داشتن تمکن مالی کافی

 در بالا متوجه این موضوع شدید که سرمایه اولیه از طریق سازمان‌های استارت آپی به شما اختصاص پیدا می‌کند و طرح سرمایه گذاری در کانادا 2024 عملاً به سرمایه شخصی شما نیازی ندارد. اما بالاخره شما به یک مقدار بودجه برای پوشش هزینه‌های اولیه زندگی در این کشور و اعضای وابسته (مثل همسر و فرزندان) نیاز دارید که براساس اندازه خانواده و اعضای همراه با شما به شرح زیر است:

یک نفر: 13.213 هزار دلار کانادا

دو نفر: 16.449 هزار دلار

سه نفر: 20.222

چهار نفر: 24.553

پنج نفر: 27.847

شش نفر: 31.407

هفت نفر: 34.967

به ازای هر نفر بیشتر: 3560 هزار دلار

شما باید این مورد را از طریق ارائه نامه تمکن مالی به کنسولگری و سفارت کانادا اثبات کنید.

چنانچه دارای تمامی شرایط اشاره شده در بالا باشید و موفق به اخذ نامه پشتیبان و گواهی تعهد از سازمان استارتاپی کانادایی شوید، می‌توانید مدارک خود را ترجمه و آماده کرده و به صورت آنلاین برای ویزای استارتاپ کانادا اپلای کنید.

البته این پروسه نیازمند مراحل دیگری مثل ثبت اثرانگشت و عکس بیومتریک، پرداخت انواع هزینه‌های کارگزاری، حق اقامت دائم، هزینه ویزا و پرداخت هزینه موارد دیگری مثل آزمایش مدیکال، گواهی سوءپیشینه و مدرک زبان می‎شود.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری در کانادا (ویزای استارتاپ) یک پروسه طولانی و زمان‌بر بوده و تا رسیدن به نتیجه نهایی یعنی اخذ ویزا و کارت اقامت کشور کانادا، بین 12 تا 16 ماه زمان می‌برد.

به طور کلی، روش‌های بسیار متنوعی برای مهاجرت به کشور کانادا وجود دارد و چنانچه دارای شرایط کافی و لازم سرمایه گذاری در کانادا نیستید، حتماً اصرار به اپلای ویزای استارت آپ نداشته و زمان و انرژی و هزینه خود را صرف روشی مناسب‌تر کنید که شانس بیشتری برای موفقیت در آن وجود دارد. از این رو، توصیه می‌کنیم که حتماً پیش از اپلای در مورد سایر گزینه‌های مهاجرتی این کشور نیز تحقیق کرده و در صورت تمایل از مشاوره و ارزیابی تخصصی استفاده کنید.

تمکن مالی و سرمایه ویزای استارتاپ کانادا

کمترین مبلغ سرمایه گذاری در کانادا

کمترین مبلغ سرمایه گذاری در کانادا در روش‌های مختلف متفاوت است. همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم، به غیر از مبلغ نسبتاً کم تمکن مالی که برای پوشش هزینه‌های زندگی سالانه شما و اعضای خانواده در کشور کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما نیازی به سرمایه گذاری شخصی در این کشور نداشته و در صورت تائید طرح و ایده تجاری شما، از حمایت و سرمایه گذاری سازمان‌های استارتاپی برخوردار خواهید شد.

چنانچه مورد تائید دسته اول صندوق سرمایه‌گذاری قرار بگیرید، حدقل سرمایه گذاری 200 هزار دلاری برای شما انجام می‌شود و در صورتی که مورد حمایت دسته دوم قرار بگیرید، حداقل سرمایه گذاری 75 هزار دلاری به کسب و کار استارت آپی شما تعلق می‌گیرد.

در نهایت، اگر در پوشش دسته سوم یعنی انکوباتورها قرار بگیرید، حداقل سرمایه گذاری نقدی برای شما انجام نمی شود، اما تمامی امکانات و خدمات رشد و توسعه ایده تجاری به صورت رایگان توسط انکوباتور در یک بازه طولانی به شما اختصاص داده می‌شود.

در واقع، برای ورود به روش مهاجرتی استارت آپ کشور کانادا (سرمایه گذاری 2024) ابداً نباید نگران نداشتن سرمایه و بودجه اولیه هنگفت باشید و تنها باید بر روی سایر فاکتورها، خصوصاً سطح زبان  و ایده کاری خود تمرکز کنید تا تلاش مستمر و کمی صبر، به نتایج مطلوبی مثل راه اندازی کسب و کار استارتاپی در کشور پیشرفته کانادا و دریافت کارت اقامت دائم PR برای خود و اعضای خانواده نائل شوید.