چنانچه موفق به دریافت یکی از انواع متداول ویزای کانادا از جمله ویزای توریستی و یا ویزای تحصیلی شده باشید، قرار است تا در آینده ای بسیار نزدیک به دومین کشور پهناور دنیا سفر کرده و برای اهدافی نظیر گردشگری، بازدید اقوام، ادامه تحصیل، انجام تجارت و غیره به طور موقت و یا حتی دائم، به زندگی در کشور کانادا بپردازید.

همانطور که می‌توانید تصور کنید، دانستنی های کشور کانادا بسیار متنوع بوده و نمی توان در یک مقاله به تمامی موارد مهم آن پرداخت، اما با این حال  lets go uni قصد دارد تا به صورت گزیده شما را با مهم ترین دانستنی های کشور کانادا در این مطلب آشنا کند.

دولت کانادا

دولت این کشور از 3 سطح زیر تشکیل شده است:

• فدرال

• استانی و قلمرو

• شهرداری وابسته به شهر

در حال حاضر نخست وزیر و صدر اعظم کانادا جاستین ترودو بالاترین رتبه سیاسی در کانادا محسوب شده و ریاست دولت فدرال واقع در اتاوا را بر عهده دارد. دولت فدرال کانادا مسئولیت رسیدگی به موارد زیر را دارد:

• پست و نامه

• مالیات

• پول و دارایی

• بانکداری

• کشتیرانی

• راه آهن

• لوله کشی و خطوط لوله

• مخابرات

• قانون کیفری

• وزارت امور خارجه

• امنیت ملی

• بیمه کار

• حقوق و سرزمین افراد بومی کانادا

اما دولت های استانی و قلمروها دارای قدرت کافی برای تغییر قوانین خود و مدیریت زمین های عمومی هستند و در حالت کلی مسئول رسیدگی به موارد زیر خواهند بود:

• آموزش و پرورش

• خدمات درمانی

• قوانین راه و جاده

در این بین شهرداری‌ها به مدیریت شهرها و مناطق تحت نظارت شهرداری پرداخته و مسئول رسیدگی به موارد زیر در کانادا هستند:

•  پارک‌ها

•  پارکینگ‌ها

•  کتابخانه‌ها

•  مسیرهای جاده‌ای

•  پلیس محلی

•  استفاده و کاربری زمین‌های محلی

•  آتش نشانی و حفاظت در برابر آتش

•  حمل و نقل عمومی

•  سیستم‌های آب و فاضلاب

غذاهای کانادا

در حالی که کانادا از فهرست بلند بالایی از غذاهای بومی و سنتی برخوردار نیست، پوتین و شربت درخت افرا جزو خوراکی های مشهور این کشور محسوب می‌شوند. به بیانی دیگر بسیاری از شهروندان کانادایی به نشانه میهن پرستی شربت درخت افرا را بر روی پنکیک، وافل و سایر غذاها میریزند و از خوردن آن لذت می‌برند.

در عین حال، پوتین یک نوع سیب زمینی سرخ کرده است که به سس پنیر چرب و غلیظی آغشته شده است. البته معرفی این دو نوع خوراکی معروف کانادایی به این معنی نیست که شما با ورود به کانادا با غذاهای متنوع دیگری سر و کار نخواهید داشت. بلکه بالعکس، حضور مهاجران مختلف در کشور کانادا تنوع فوق‌العاده غذایی را در این کشور تضمین خواهد کرد.

برای مثال، تورنتو دارای شهر یونانی نشین Greek town، شهر چینی‌ها Chinatown، ایتالیای کوچک، شهر کره‌ای‌ها، محله و مرکز خرید ایرانی‌ها و بسیاری از ملیت‌های متنوع از سراسر دنیاست که به دنبال خود غذاهای هر کشور را به همراه دارد.

غذاهای کشور کانادا

نکات فرهنگی و سبک زندگی در کانادا

به طور معمول مردم در کانادا طرفدار حمایت از حقوق سایر افراد در جامعه هستند. از این رو اینطور فکر نکنید که باید برای هماهنگ شدن با سبک زندگی و فرهنگ این کشور هویت و ارزش‌های خود را تغییر داده و علی رغم میل خود سازش کنید.

به بیانی دیگر، مردم براساس مذهب، نژاد، جنسیت و مواردی از این قبیل قضاوت نشده و تنها شخصیت و نوع عملکردشان از اهمیت بسیار زیادی در کانادا برخوردار است.

این موضوع کانادا را به یکی از امن ترین نقاط در دنیا برای زندگی و تحصیل بدل کرده است. از جانبی دیگر، شما مسئول هستید تا برای حریم و محدوده شخصی افراد احترام قائل شوید. از این رو بهتر است تا حد امکان از پرسش سوال‌های بسیار شخصی نظیر وضعیت تاهل و یا سن افراد خودداری کنید.

همچنین کارهای خود را در کشور کانادا سر وقت انجام دهید، یعنی اگر در ایران چنین رویه ای را دنبال نمیکردید، سعی کنید تا این عادت را به سرعت برای کار، زندگی، تحصیل و یا هر فعالیت دیگر خود در کشور کانادا نهادینه کنید.

این بدین خاطر است که برخی از کانادایی‌های عادت دارند تا 15 دقیقه قبل از قرار تنظیم شده در محل حاضر باشند، پس تا حد امکان و بخاطر موفقیت خود در کانادا تاخیر نکنید.

در اولین ملاقات خود با شخصی در کانادا، ارتباط چشمی برقرار کرده و با دست راست خود دست دهید. در شهر معروف و فرانسوی زبان کبک، ممکن است به گرمی با شما احوالپرسی کرده و گونه شما را به نشانه خوشامدگویی ببوسند.

در برخی مواقع مردان مسن‌تر ممکن است در احوال پرسی دست مخاطب خانم را به نشانه احترام ببوسند. اگر یک خانم باشید می‌توانید این حرکت را بپذیرید، اما به عنوان مردی خارجی، اینکار را با خانمی اهل کبک انجام ندهید، چون به عنوان حرکتی نامتعارف شناخته می شود.

تا زمانی که از شما درخواست نشود تا با اسم کوچک فردی را خطاب قرار دهید، بهتر است برای رعایت ادب در کشور کانادا از عناوین مستر، میسیز، مادام و یا مسیو استفاده کنید.

عموماً رسم بر اینست که به عنوان حرکتی مودبانه در را برای شخصی باز نگه دارید و در عین حال میان حرف دو نفر نپرید (البته فرانسوی زبانهای کانادا معمولاً این کار را انجام می دهند). همچنین اجازه دهید اول افراد از آسانسور و یا مترو پیاده شوند و سپس شما سوار شوید. 

به یاد داشته باشید که از جملاتی نظیر لطفا، متشکرم، خواهش می کنم و قابل شما را ندارد در مکالمات روزمره خود در کشور کانادا استفاده کنید و در صورتی که جمله و یا صحبت فردی را برای نخستین بار به درستی نشنیدید از پاردن pardon برای تکرار دوباره آن استفاده کنید.

بر حسب رعایت ادب، در هنگام مکالمه عینک و کلاه خود را در کانادا بردارید. در شهر کبک، مکالمه با دستانی در جیب شلوار و یا کت حرکتی بی ادبانه تلقی می شود مگر اینکه دو طرف آشنا بوده و با یکدیگر دوست باشند. 

ممکن است همسایه‌ها برای خوشامدگویی به شما به درب خانه‌تان آمده و غذا، هدیه‌ای کوچک و یا کارت تبریکی به همراه داشته باشند. این موضوع ممکن است در تعطیلات کریسمس و یا روز تولد در صورت آشنایی بیشتر تکرار شود.

اگر به صرف شام در خانه ای در کانادا دعوت شدید، یک هدیه کوچک برای میزبان ببرید که می تواند یک بطری نوشیدنی، یک دسته گل و یا یک جعبه شکلات باشد. اما تا حد امکان از دادن وجه نقد بپرهیزید. معمولاً مردم در کشور کانادا هدیه خود را همان موقع دریافت باز می کنند.

به هنگام صرف غذا در رستوران و یا خانه فردی پیش از توزیع غذا برای همه شروع به خوردن نکنید و تا حد امکان قبل از میزبان شروع به غذا خوردن نکنید.

اگر در رستورانی در کانادا هستید پیشخدمت را با صدای بلند صدا نکرده و یا با انگشت به وی اشاره نکنید، به جای آن صبر کنید تا از کنار میز شما بگذرد و با برقراری ارتباط چشمی به طور مودبانه خواسته خود را بگویید.

انعام دادن در رستوران و کافه حرکتی متداول در کشور کانادا است و نرخ آن 15 درصد از مجموع صورت‌حساب است. البته ممکن است در برخی از فاکتورها انعام نیز لحاظ شده باشد، بنابراین به جزئیات فاکتور دقت کنید. شما می‌توانید به راننده تاکسی، آرایشگر، پارکبان و افرادی از این قبیل نیز در حد یک دلار کانادا انعام دهید.

به طور معمول کانادایی‌ها در هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار ساکت هستند. از این رو چنانچه قصد گوش دادن به موسیقی در طول مسیر را دارید از هدفون استفاده کرده و برای انجام مکالمه با سایر دوستان، تا حد امکان آرام صحبت کنید.
بنابر پیشنهاد lets go uni نکات زیر را نیز در هنگام حضور در کشور کانادا رعایت کنید: 

• هیچگاه کانادا و کانادایی ها را با آمریکا و آمریکایی ها قاطی نکنید.

• از صحبت درباره سیاست، مذهب و یا جدایی کبک از کانادا در اماکن عمومی بپرهیزید.

• در کانادا معمولا مردم بومی و ساکنان اولیه این کشور را Indians خطاب نمی کنند، به جای آن از جملاتFirst Nations people ، natives و یا Aboriginal people استفاده می‌شود.

• به دلیل مهاجرپذیر بودن کانادا و حضور اقوام مختلف در این کشور از گفتن شوخی‌های حساس و بحث برانگیز در اماکن عمومی بپرهیزید.

فرهنگ و آداب و رسوم کشور کانادا

خانه و اقامتگاه مسکونی در کانادا

در مقام یک دانشجوی بین‌المللی، ایده زندگی در خانه‌ای مستقل و خارج از محدوده دانشگاه و یا به اصطلاح off campus بسیار عالی بوده و موجب می شود تا با سبک زندگی در شهر و تعامل با انواع جوامع بیشتر آشنا شوید.

البته در صورتی که قصد تحصیل در کانادا و اقامت در خانه‌ای مستقل در این کشور را دارید، بهتر است جوانب هزینه‌های ماهانه اجاره را در نظر گرفته و تا حد امکان به طور اشتراکی با یک یا دوست دانشجوی دیگر آنرا کرایه کنید، تا بتوانید به طور معقولی هزینه های زندگی خود در کشور کانادا را مدیریت کنید.

بهتر است از حقوق و مسئولیت های خود به عنوان یک مستاجر در کانادا باخبر باشید و در صورت امکان از طریق یک آژانس املاک معتبر و یا دانشگاه این کار را انجام دهید. از این رو از جزئیات قرارداد اجاره از جمله اینکه هزینه قبوض و خدمات ماهانه جزو اجاره بوده و یا جداست و مبلغ پیش پرداخت و یا رهن چقدر است مطلع شوید. همچنین توجه داشته باشید که مبلغ قرارداد را به صورت نقدی پرداخت نکرده و در ازای پرداخت اجاره و پیش پرداخت یک قرارداد کتبی و معتبر از صاحب خانه دریافت کنید.

اما در عین حال این امکان را دارید تا پیش از حضور در کشور کانادا و در هنگام دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا برای رزرو خوابگاه دانشجویی داخل دانشگاه اقدام کرده و از مزایای حضور تمام وقت در محیط دانشگاهی و تعامل با دانشجویان مختلف برخوردار شوید.
پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم مراجعه کنید.

ویزای کانادا

برای ورود به کانادا و تحصیل در این کشور شما نیاز به دریافت مجوز تحصیل یا همان استادی پرمیت دارید، از این رو هر چه زودتر مقدمات آن نظیر مدارک تحصیلی و سفر و نامه پذیرش دانشگاه را فراهم کنید به نفعتان خواهد بود.

زمانی که وارد خاک کانادا می شوید، به شما یک مجوز اقامت موقت داده می‌شود. با در دست داشتن این مجوز می‌توانید به صورت محدود و پاره وقت در طول هفته و در حین تحصیل کار دانشجویی انجام دهید. در نهایت با فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های کانادا، امکان درخواست مجوز کار آزاد PGWP برای 3 سال را خواهید داشت.

ورزش کانادا 

اگر چه کشور کانادا بخاطر ورزش هاکی روی یخ دارای شهرت است، اما با این حال ورزش رسمی آن لاکراس lacrosse است. همچنین شاید از شنیدن این موضوع تعجب کنید که ورزش بسکتبال برای نخستین بار در کانادا به وجود آمد.

اغلب ورزش‌های بیرون از خانه و فضای باز دارای تجهیزات سر پوشیده و فضای سر بسته نیز هستند، از این رو در هیچ صورتی عذر ورزش نکردن بخاطر خراب بودن هوا پذیرفته نیست. اگر حس و حال ماجراجویی دارید، بهتر است به سراغ ورزش‌هایی نظیر اسکی، اسکیت و سورتمه سواری بروید و خود را به خوبی با لباس‌های گرم بپوشانید.

تحصیلات تکمیلی در کانادا 

پیش از ورود به کانادا بهتر است در مورد برنامه تحصیلی برای ویزای دانشجویی و گام‌های بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه به خوبی فکر کنید. برخلاف برخی از کشورها که ورود به رشته های تکمیلی و ارشد نظیر حقوق، پزشکی، دندانپزشکی دانشگاه به طور مستقیم است، در دانشگاه‌های کانادا شما نیاز به تکمیل یک دوره کارشناسی 3ساله پیش از درخواست برای این رشته ها خواهید داشت.

به طور معمول دریافت نامه پذیرش رشته های تخصصی در کشور کانادا سخت و رقابتی بوده و برخی از دانشگاه‌ها دارای سهمیه ای مشخص برای پذیرش هر ساله دانشجویان بین‌المللی در آن رشته‌ها هستند.

نگذارید شنیدن این مطلب همچون عامل بازدارنده‌ای برای شما عمل کند، این بدین خاطر است که همواره مسیرهایی جایگزین برای انتخاب و دستیابی به هدف نهایی وجود دارد.

خود را با سیستم آموزشی کانادا تطبیق داده و از پیش نیازهای رشته و دوره های فرعی و اصلی مرتبط با رشته تحصیلی خود باخبر شوید و برای ارتقای سطح خود تمامی آنها را به طور کامل بگذرانید. 

بهتر است از امکانات و مزایای تحصیل در کانادا و دانشگاه‌های این کشور غافل نشده و حواستان به موقعیت‌های بورسیه تحصیلی و موارد مهمی نظیر این باشد.

تحصیلات تکمیلی در کانادا

آب و هوای کانادا

آماده باشید، چون کانادا دارای سرمای سختی در زمستان است. به همین خاطر، پیش از شروع بارش برف، از خرید لباس، کفش و تجهیزات مخصوص زمستان مطمئن شوید. نکته مهم در مورد سرمای زمستان کانادا اینست که به خوبی خود را تجهیز کرده و از مزایای طبیعی میدان یخ بازی و مواردی دیگر در فضای باز بهره‌مند شوید.

همچنین علیرغم پایین بودن درجه دما، مناظر بسیار زیبایی توسط برف در شهر محل سکونت شما در کانادا ایجاد می‌شود.

خدمات درمانی در کانادا

کشور کانادا دارای سیستم خدمات درمانی  رایگان و دولتی است که برای شهروندان و افراد دارای اقامت دائم کانادا در دسترس است. اگر به عنوان یک دانشجوی بین المللی دارای هیچگونه بیمه خدمات درمانی در کانادا نیستید، هزینه‌های درمانی برای شما بسیار گران تمام خواهد شد.

خوشبختانه اغلب دانشگاه های کانادا بیمه سلامت دانشجویی را در شهریه سالانه خود گنجانده‌اند تا از این طریق هیچ دانشجویی بدون بیمه در کانادا به سر نکند.

از این رو چه برای تحصیل و به عنوان دانشجو در کشور کانادا حضور داشته و یا برای اهداف دیگری نظیر کاری و یا تجاری، بهتر است از طرح ها و موارد تحت پوشش بیمه سلامت خود در کانادا باخبر باشید تا در مواقع اضطراری از آن به خوبی استفاده کنید و از این طریق هزینه‌های ماهانه و سالانه خود را مدیریت نمایید.

در این بین، برخی از دانشگاه های کانادا دارای فهرست از مراکز درمانی هستند که کارت خدمات سلامت دانشگاه را مورد پذیرش قرار می دهند، از این رو سعی کنید از تمامی جزئیات سیستم درمانی در کانادا سر درآورده و از آن نهایت استفاده را ببرید.

هزینه زندگی در شهرهای محبوب کانادا

اگر بنابر محل تحصیل (دانشگاه و یا کالج) خود قصد زندگی در حومه شهر در کانادا را داشته باشید، هزینه های زندگی شما بسیار منطقی  و مقرون به صرفه خواهد بود. اما اگر تمایل به زندگی و تحصیل در شهرهای شلوغ و پرطرفدار کانادا نظیر تورنتو و یا ونکوور را داشته باشید، هزینه زندگی شما بالطبع بالا خواهد رفت.

برای مثال، میانگین هزینه زندگی در مرکز شهر تورنتو چیزی در حدود 45.400 دلار کانادا در سال است که دو برابر هزینه زندگی در شهری نظیر کبک  با میانگین تقریبی 25.374 دلار است. در عین حال زندگی در شهر ونکوور کمی از تورنتوی کانادا ارزان تر بوده و هزینه آن به طور میانگین 40.682 دلار کانادا در سال است.

در همین رابطه خواندن مطلب زندگی در ادمونتون با ویزای تحصیلی کانادا را به شما پیشنهاد می کنیم.

رانندگی در کانادا 

به طور کلی در اکثر استان ها و قلمروهای کانادا رانندگی با گواهینامه انگلیس، آمریکا، اروپا و یا سایر گواهینامه های کشورهای دنیا برای 90 روز اولیه مجاز است. این بازه زمانی در منطقه پرینس ادوارد به 4 ماه و در استان کبک به 6 ماه، در قلمرو یوکان به 120 روز و در استان انتاریو به حداکثر 60 روز تغییر می یابد.

از این رو شما به یک مجوز رانندگی بین المللی IDP نیاز خواهید داشت، این بدین خاطر است که در قلمروهای شمال غربی کشور کانادا، جزیره پرینس ادوارد و یا نیوبرانزویک، یک مجوز مکمل با گواهینامه رانندگی وطنی را از شما مطالبه خواهند کرد.

همچنین در صورتی که زبان نوشتاری کارت گواهینامه شما به انگلیسی و یا فرانسوی نباشد، مجوز IDP مورد نیاز شما خواهد بود.
این مجوز برای افراد غیر ساکن در کانادا و دارای ویزای کوتاه مدت این کشور تا یکسال اعتبار خواهد داشت. اما در صورتی که دارای اقامت دائم کانادا باشید، پس از گذشت زمان تعیین شده از شما انتظار می رود تا برای گواهینامه رانندگی کانادایی اقدام کنید.

عموماً کانادایی ها در سمت راست جاده رانندگی و حرکت کرده و برای عبور به سمت چپ متمایل می شوند. حق تقدم همواره با عابر پیاده بوده و در هنگام رانندگی در کانادا همراه داشتن مدارک ثبتی (کارت ماشین) بیمه نامه و مجوز رانندگی IDP و یا گواهینامه رسمی نیاز خواهد بود.

دامنه سرعت در مناطق شهری کانادا 50 کیلومتر بر ساعت است و در مناطق حومه شهر بین 60 تا 80 کیلومتر بر ساعت است، در عین حال مقدار سرعت مجاز در اتوبان‌های این کشور حداقل 60 کیلومتر و حداکثر 10 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

اگر قصد رانندگی در کبک را دارید، به خاطر داشته باشید که چرخش به سمت راست در پشت چراغ قرمز جزیره مونترال مجاز نبوده و اغلب علائم رانندگی به زبان فرانسوی هستند.

برخی از استانهای کانادا دارای خطوط مخصوص HOV در اتوبانها برای وسایل نقلیه دارای ظرفیت بالا هستند، این خطوط اغلب دارای نشان الماس بوده و مختص ماشین های دارای بیش از دو مسافر است.

سن قانونی رانندگی در کشور کانادا در هر یک از استانها و قلمروهای این کشور متغیر بوده و به طور معمول 17 سال ( در استان انتاریو 16 سال) است و نیاز به دریافت گواهینامه رانندگی دارد.

حمل و نقل عمومی در کانادا

حمل و نقل عمومی در کشور کانادا شامل اتوبوس، قطار، مترو، قطارهای ریلی سبک و یا ترامواها می شود. هر یک از شهرهای اصلی کانادا دارای حداقل یکی از این گزینه ها خواهد بود. در این بین استفاده از اتوبوس متداول ترین راه برای عبور و مرور در کانادا خواهد بود.
همانند سایر کشورهای دنیا، برای استفاده از اتوبوس نیاز به خرید بلیط  روزانه و یا ماهانه (به اصطلاح pass) خواهید داشت. معمولاً بلیط ماهانه اتوبوس نسبت به خرید چندین بلیط روزانه به صرفه تر بوده و دسترسی نامحدود به وسایل نقلیه عمومی را برای مدتی مشخص برای شما فراهم می کند.

از این رو شما می توانید بلیط مورد نظر خود را از ایستگاه های اصلی، داخل اتوبوس و یا فروشگاه ها خریداری کنید. قیمت بلیط ماهانه بنابر استان مورد نظر شما در کانادا متغیر بوده و بین 80 تا 146 دلار کانادا هزینه خواهد داشت.

در نهایت چنانچه به فکر مهاجرت تحصیلی به کانادا و زندگی و کار در این کشور هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از هر اقدامی از مشاوره تخصصی و ارزیابی تحصیلی گروه lets go uni برخوردار شوید.