در حال حاضر این تصورعمومی به وجود آمده که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و یا کاردانی مورد نیاز است، اما باید به شما بگوییم که امکان ادامه تحصیل در دانشگاه ها و یا کالج‌های این کشور از طریق مدرک دیپلم متوسطه نیز وجود دارد.

در واقع اگر پیش از اتمام مقطع متوسطه و رسیدن به سن 18 سالگی برای ویزای دانش آموزی کانادا اقدام کنید، نیازی به ارائه مدرک زبان تافل و یا آیلتس نداشته و بخاطر تکمیل دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم در کانادا، شرایط بسیار آسان‌تری برای دریافت پذیرش دانشگاه های این کشور داشته و از مزایای تحصیلی بیشتری برخوردار خواهید شد.

چنانچه تازه از مقطع دبیرستان در ایران فارغ‌التحصیل شده و مدرک دیپلم خود را گرفته‌اید و یا اینکه 2 تا 3 سالی از زمان دریافت آن گذشته و به یکباره به فکر ادامه تحصیل در کانادا و تغییر رویه زندگی خود افتاده‌اید، با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به توضیح هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم و سایر اطلاعات کاربردی پیرامون آن بپردازیم.

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم امکان پذیر است اما باید به نکاتی توجه داشت. وسیع بودن طیف دوره‌های کانادا به دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد تا با درجات مختلف برای سطوح مختلف اقدام کنند. زمانی که قصد دارید تا با مدرک دیپلم به تحصیلات دانشگاهی خود در کانادا ادامه دهید، باید به چند نکته مهم توجه کنید:

اینکه گپ تحصیلی یا وقفه زمانی زیادی بین آخرین مدرک تحصیلی یعنی دیپلم و قصد ادامه تحصیل در کانادا وجود نداشته باشد، یعنی اگر 2 تا 3 سال از زمان دریافت دیپلم شما گذشته باشد، این زمان برای دانشگاه و یا سفارت قابل توجیه بوده و مشکل چندانی ندارد. اما چنانچه به فرض 27 ساله باشید و با وقفه 9 ساله قصد تحصیل در مقطع کارشناسی کانادا را داشته باشید، درخواست ویزای تحصیلی شما در صورت نبود دلایل قانع کننده (نظیر کار مرتبط) ریجکت خواهد شد.

با دریافت مدرک دیپلم در ایران شما دیگر به سن 18 سالگی رسیده‌اید و ملزم هستید تا برای تحصیل در دانشگاه های کانادا مدرک زبان معتبر ارائه دهید. ریز نمرات دروس سه ساله متوسطه و معدل مدرک دیپلم در دریافت پذیرش تحصیلی کانادا تاثیر بسزایی دارد، از این رو داشتن رزومه و سوابق تحصیلی خوب و قابل قبول دست شما را در انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر در کانادا باز می‌گذارد.

معمولا امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی و متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل با مدرک دیپلم وجود نداشته و این گزینه مختص دانش آموزان و دانشجویان بومی کانادا است. تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم به معنی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، Bachelor و یا undergraduate است. به طور معمول بنابر قوانین دانشگاه، گذراندن سطح کارشناسی در کانادا بین 3 تا 4 سال زمان می‌برد. 

این در حالی است که بازه زمانی تکمیل مقاطع ارشد و دکترا بنابر نوع رشته بین 1 تا 3 سال است. شما می‌توانید با مدرک دیپلم در موسسات آموزشی مختلفی در کانادا مشغول به تحصیل شوید که از آن جمله می‌توان به دانشگاه (دارای دوره های پژوهشی و سطوح تحصیلی بالاتر)، کالج های کامیونیتی و فنی، مدارس علوم و هنرهای کاربردی ( که گواهی یا همان سرتیفیکیت، دیپلم، مدرک کاردانی و یا کارشناسی ارائه می‌کنند) اشاره کرد.

چنانچه مقطع قبل از کارشناسی و مدرک دیپلم خود را از مدارس کانادا دریافت کرده باشید، به راحتی امکان دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های این کشور را بدون نیاز به مدرک زبان و گذراندن مراحل پیچیده خواهید داشت. اما چنانچه از خارج از کانادا مدرک دیپلم خود را گرفته و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا را دارید، نیازمند گذراندن مراحلی هستید که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

پذیرش تحصیلی با مدرک دیپلم در کانادا

چه دارای مدرک دیپلم باشید یا یک مدرک دانشگاهی، خواه ناخواه به عنوان یک متقاضی ایرانی ملزم به دریافت ویزای تحصیلی کانادا برای ادامه تحصیل در این کشور هستید، اما همانند دروس و یا دوره‌های تحصیلی که دارای پیش‌نیاز هستند، اخذ ویزای دانشجویی کانادا هم نیاز به مدرک مهمی با عنوان نامه پذیرش دانشگاه دارد. 

به بیانی دیگر، شما باید اول دانشگاه مورد نظر خود را در کانادا انتخاب کرده و از طریق وب‌سایت و بخش پذیرش دانشگاه، با شرایط پذیرش تحصیلی آن دانشگاه آشنا شوید. این بدین خاطر است که قوانین پذیرش هر دانشگاه به نسبت هر استان این کشور ممکن است کمی متغیر باشد.

برای مثال استان کبک از سیستم آموزشی متفاوتی در قیاس با سایر استانها و قلمروهای این کشور برخوردار است، در واقع بازه زمانی ترم های تحصیلی و مدت زمان تحصیل در آن کمی فرق دارد. در واقع دانش آموزان دبیرستانی یکسال زودتر تحصیلات خود را تمام کرده و باید در یک دوره اجباری پیش دانشگاهی و یا دوره دانشکده حرفه‌ای CEGEP شرکت کنند که این موضوع موجب حذف سال اول دانشگاه در کبک می‌شود.

از این رو بهتر است تا به صورت مستقیم با دانشگاه مورد نظر خود در کانادا مکاتبه کرده و از شرایط پذیرش آنها مطلع شوید و یا اینکه با مراجعه به وب‌سایت lets go uni از شرایط، رشته‌ها، هزینه‌ها و سایر اطلاعات تمام دانشگاه های کانادا برخوردار گردید. اما در حالت کلی برای دریافت پذیرش تحصیلی با مدرک دیپلم در کانادا نیازمند مدارک زیر هستید:

• ترجمه ریز نمرات دبیرستان

• ترجمه سوابق و مدارک تحصیلی (از جمله دیپلم)

• برنامه تحصیلی یا همان استادی پلن

• مدرک زبان معتبر آیلتس و تافل

• اسکن پاسپورت و سایر مدارک هویتی

• رسید پرداخت هزینه پذیرش دانشگاه

• نامه تمکن مالی

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات کامل‌تر در این زمینه، مطلب تحصیل در کانادا را مطالعه کنید.

دانشجویان بین الملی کانادا با مدرک دیپلم

ویزای تحصیلی با مدرک دیپلم در کانادا

در صورتی که موفق به دریافت نامه پذیرش دانشگاه یا همان acceptance letter شوید، باید خود را برای دریافت ویزای دانشجویی و ادامه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم آماده کنید. در رابطه با دریافت ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی در کانادا باید به چند نکته زیر توجه کنید:

در صورتی که مدرک زبان نداشته و بخواهید تا پیش از شروع دوره کارشناسی در کانادا در دوره‌های آماده‌سازی زبان شرکت کنید، یک متقاضی مشروط به یادگیری زبان محسوب‌ می‌شوید. اما باید بدانید که به عنوان یک متقاضی ایرانی ادامه تحصیل با مدرک دیپلم در کانادا، با این شرایط شانس بسیار کمی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا خواهید داشت.

چنانچه دارای شرط سنی و گپ تحصیلی زیاد باشید، امکان دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه و یا کالج خصوصی برای شما وجود دارد، اما از جنبه ویزای تحصیلی، وجود وقفه زمانی زیاد از آخرین مدرک تحصیلی دیپلم، داشتن سن بالا (بین 25 تا 30 سال) موجب شک افسر سفارت و رد درخواست متقاضی خواهد شد. اما با در نظر گرفتن اینکه مشمول موارد بالا نبوده و یک متقاضی واجد شرایط هستید، باید مدارک زیر را برای ویزای تحصیلی کانادا ارائه کنید:

• نامه تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا

• ریز گردش حساب والدین برای اثبات توانایی حمایت مالی فرزند

• رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا و انگشت نگاری بیومتریک

• نامه پذیرش دانشگاه 

• برنامه تحصیلی دقیق دانشجو

• ترجمه رسمی رزومه و مدارک تحصیلی دانشجو

• رزرو بلیط پرواز  

• رزرو اقامتگاه (هتل و یا خوابگاه دانشجویی)

• پاسپورت متقاضی

• دو قطعه عکس رنگی جدید بیومتریک

• سایر مدارک هویتی 

کانادا یک مقصد برتر تحصیلی در دنیا محسوب می‌شود اما ادامه تحصیل در آن مشمول پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه‌های جانبی است که با توجه به اختلاف ارزش ریال با دلار کانادا باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید تا خدای ناکرده با مشکلات مالی روبرو نشوید.

هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع رشته، نوع دانشگاه (خصوصی و یا دولتی)، نوع دوره (کاردانی فنی، کارشناسی، دوره های تخصصی)، شهرت دانشگاه و مواردی از این قبیل بستگی دارد.

متوسط شهریه سالانه دانشجویان بین المللی در دوره های کارشناسی در کانادا نسبت به سال پیش حدود 6.26 درصد افزایش یافته است و در سال 2023 با 39 هزار دلار به اوج خود رسید. این رقم قطعا برای سال 2024 افزایش یافته است.

به طور معمول رشته‌های هنر و علوم انسانی با حداقل میانگین شهریه 7 هزار دلار هزینه کمتری نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی مقطع کارشناسی دارند، این در حالی است که عموماً رشته‌های مهندسی و یا پزشکی جزو گران‌ترین رشته‌هایی هستند که با میانگین شهریه 30 هزار دلاری می‌توانید با مدرک دیپلم به تحصیل در آنها بپردازید.

اما در این بین شهریه رشته‌های مدیریت و تجارت مقطع کارشناسی تقریبا مشابه میانگین ملی بوده و در حدود 24 هزار دلار است. با تمام این اوصاف، میزان شهریه پرداختی و به اصطلاح هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با کشورهایی نظیر انگلیس، استرالیا و آمریکا بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

به غیر از فاکتور نوع رشته تحصیلی دانشجو که تاثیر زیادی در هزینه تحصیلی دارد، انتخاب دانشگاه نیز در این مقوله بی‌تاثیر نیست. برای مثال در کنار شرایط سخت دریافت پذیرش از دانشگاه های مشهوری نظیر تورنتو و یا مک گیل، میزان شهریه دریافتی این نوع از دانشگاه های برتر کانادا به مراتب بیشتر از دانشگاه های کمتر شناخته شده این کشور است.

اغلب دانشگاه های کانادا دولتی هستند، اما در این بین دانشگاه ها و کالج های خصوصی نیز به فعالیت می‌پردازند، معمولاً این دانشگاه ها و یا کالج ها دارای امکانات و ظرفیت آزاد زیادی بوده و در امر پذیرش سخت‌گیری چندانی ندارند، از این رو با ادامه تحصیل متقاضیان دارای شرط سنی و گپ تحصیلی و مدرک دیپلم نیز موافقت می‌کنند. ولی هزینه تحصیل در این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های دولتی بیشتر است. همچنین در صورتی که با مدرک دیپلم به جای دوره 4 ساله کارشناسی، تحصیل در دوره 2ساله کاردانی را انتخاب کنید، مطمئناً هزینه تحصیل کمتری به نسبت سایر دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی خواهید داشت. 

هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا با دیپلم

هزینه زندگی در کانادا با مدرک دیپلم

هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم تنها به شهریه دانشگاه منتهی نمی‌شود، صرف نظر از هزینه‌های اولیه درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه (حدودا بین 100 تا 250 دلار)، هزینه ویزای کانادا و انگشت نگاری بیومتریک (235 دلار) و سپرده اولیه شهریه (در برخی از دانشگاه ها)، یکی از موارد اساسی تاثیرگذار در هزینه‌های دانشجوی بین‌المللی اجاره اقامتگاه مسکونی و دانشجویی است.

در حالت کلی خوابگاه و یا اقامتگاه دانشجویی به سه دسته اصلی خانه های بومی و اشتراکی homestay، خوابگاه دانشگاه و یا خانه شخصی تقسیم می‌شود که از لحاظ قیمت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. از این رو، به طور میانگین هزینه تقریبی اقامتگاه های داخل دانشگاه به طور سالانه بین 5 هزار تا 1000 دلار کانادا است. میانگین اجاره سالانه خانه‌های شخصی در کانادا چیزی در حدود 9 دلار به همراه هزینه قبوض خانه (ماهانه در حدود 150 دلار) است. 

در صورتی که قصد اقامت در خوابگاه های دانشجویی اشتراکی و یا مستقل داخل دانشگاه را داشته باشید، باید در سریع‌ترین شکل ممکن و به محض اطمینان از پذیرش دانشگاه برای رزرو آن اقدام کنید. البته در اغلب موارد هزینه سالانه آن به نسبت اجاره خانه‌های بومی و یا شخصی خارج از دانشگاه بیشتر است، اما در عین حال مزیت نزدیکی به کلاسهای درس، قرارگیری مدام در محیط دانشگاهی و تقویت حلقه ارتباطی و دوستی و مزایایی نظیر وعده های غذایی دانشگاه همگی موجب می‌شود تا بر سر رزرو خوابگاه های دانشجویی رقابت زیادی باشد.

اما در صورتی که موفق به رزرو اقامتگاه داخل دانشگاه نشدید، می‌توانید یک خانه مستقل یک تا دو خوابه را با میانگین اجاره ماهانه با میانگین 1300 تا 1700 دلار کرایه کرده و به صورت اشتراکی با چند دانشجوی دیگر در آن زندگی کنید. فراموش نکنید که هزینه اجباری و سالانه بیمه سلامت دانشگاه (در حدود 700 تا 1000 دلار کانادا)، خرید تجهیزات درسی و هزینه های اجرایی دانشگاه نیز به هزینه های زندگی شما در کانادا اضافه خواهد شد.

البته در اغلب موارد هزینه زندگی در کانادا با مدرک دیپلم به سبک زندگی و محل زندگی دانشجوی بین‌المللی مقطع کارشناسی بر می‌گردد، که می‌تواند مربوط به سرگرمی ماهانه، هزینه پوشاک تابستانه و زمستانه، هزینه اینترنت، باشگاه ورزشی، خورد و خوراک در خارج از منزل بزرگ یا کوچک بودن شهر و گزینه‌های مشابه باشد. بنابر اطلاعات وب‌سایت numbeo، ریز قیمت برخی از اقلام در کانادا به شرح زیر است:

• غذای رستوران ارزان :24 دلار برای هر نفر

• غذای رستوران متوسط برای دو نفر: 100 دلار

• بلیط یک طرفه وسایل نقلیه عمومی: 3.45 دلار

• بلیط ماهانه وسایل نقلیه عمومی: 105 دلار

• یک واحد قرص نان : 2.86 دلار

• بطری آب 1.5 لیتری: 3.18 دلار

• باشگاه ورزشی: ماهانه 58.41 دلار

• سینما: 15 دلار

علاوه بر این موارد، بنابر قوانین ویزای تحصیلی کانادا، شما ملزم به داشتن تمکن مالی 10 هزار تا 18 هزار دلاری در استان کبک در کنار شهریه پرداختی به دانشگاه هستید. بنابر آمار ارائه شده توسط دانشگاه مونترال، یک متقاضی بین‌المللی ادامه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم، باید حدودا 16 هزار دلار کانادا برای هر سال برخوردار باشد که بتواند هزینه‌های غذا، خانه، حمل و نقل، کتاب و تجهیزات دانشگاه، هزینه موبایل و قبوض و سایر موارد را پوشش دهد. این در حالی است که دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا میانگین هزینه زندگی 16 هزار دلاری را برای هر سال دانشجوی بین‌المللی در نظر گرفته است که شامل هزینه بیمه سلامت BC Health Plan نمی‌شود.

کار دانشجویی در کانادا با مدرک دیپلم

با این اوصاف مطمئناً برخی از متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم نگران تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در این کشور می‌شوند، اما باید به شما بگوییم که این امکان را دارید تا با انجام کار دانشجویی در خلال تحصیل بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهید.

کار دانشجویی در کانادا ماهیتی پاره وقت داشته به دانشجو این امکان را می‌دهد تا حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی داخل و یا خارج از دانشگاه بپردازد، البته دانشجوی بین‌المللی مجاز است تا در بازه تعطیلات تابستانی و یا زمستانی و بسته بودن دانشگاه، کار تمام وقت انجام دهد. اما برای انجام کار دانشجویی با مدرک دیپلم شما نیاز به دریافت مجوز کار و یا همان ورک پرمیت دارید، تنها افراد زیر واجد شرایط دریافت این نوع از مجوز کار در کانادا هستند:

• دارای مجوز و ویزای تحصیلی معتبر باشد

• یک دانشجوی تمام وقت در دانشگاه و یا کالج‌های کانادا محسوب شود

• در یک موسسه آموزش عالی DLI و دارای تاییدیه کانادا ثبت نام کرده باشد

• در حال تحصیل در یک دوره حداقل 6 ماهه آموزشی، تخصصی و یا فنی باشد که به دریافت مدرک دانشگاهی، گواهی و یا دیپلم منتهی شود 

برای انجام کار دانشجویی و کار پس از فارغ التحصیلی و دریافت مزایا و خدمات دولتی در کانادا نیاز به دریافت شماره بیمه اجتماعی SIN از سازمان Service Canada دارید. همچنین بد نیست بدانید که می‌توانید پیش از فارغ‌التحصیلی در کانادا برای مجوز PGWP اقدام کرده و از طریق آن برای حداکثر 3 سال به کار تمام وقت در بازار کار این کشور مشغول شوید و با مجموع 5 سال حضور در کانادا برای دریافت اقامت دائم یا همان PR کانادا اقدام نمایید.

کار دانشجویی با مدرک دیپلم در کانادا

ویزای همراه در کانادا با مدرک دیپلم

یکی از مزایای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم اینست که امکان همراهی همسر و فرزندان و یا والدین از طریق ویزای همراه در کانادا وجود دارد. از این رو فرد احساس تنهایی نکرده و می‌تواند در کنار خانواده علاوه بر تکمیل تحصیلات و جذب در بازار کار کانادا، مقدمات اقامت دائم خود و خانواده را فراهم نماید. از طریق ویزای همراه برای مثال همسر دانشجو اجازه شرکت در دوره های آموزشی بیش از 6 ماه را ندارد، اما می‌تواند مادامی که دانشجوی بین‌المللی در حال تحصیل است، از طریق مجوز کار آزاد در بازار کار این کشور فعالیت کند.

برترین دانشگاه های کانادا در سال 2024 

برترین دانشگاه های کانادا در سال 2024 را برای شما در این بخش آورده‌ایم. اگر دارای رزومه تحصیلی، نمرات، معدل و یا مقالات علمی درخشانی هستید، ادامه تحصیل در برترین دانشگاه های کانادا 2024 برازنده شماست. در ادامه لیستی از بهترین‌هایی که سایت QS رتبه‌بندی کرده است آورده‌ایم:

• دانشگاه تورنتو - رتبه 21

• دانشگاه مک گیل - 30

• دانشگاه بریتیش کلمبیا - 34

• دانشگاه آلبرتا - 111

• دانشگاه واترلو - 112

• دانشگاه وسترن - 114

• دانشگاه مونترال - 141

• دانشگاه کلگری - 182

• دانشگاه مک مستر - 189

اما چنانچه دارای نمره زبان، معدل و رزومه تحصیلی قوی نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که با تحقیق و جستجو و استفاده از راهنمایی و مشاوره تحصیلی تخصصی برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم اقدام کنید. تیم lets go uni با یک ارزیابی تحصیلی جامع مناسب‌ترین گزینه‌های ادامه تحصیلی در کانادا را در اختیار شما قرار داده و در تمامی مراحل از دریافت پذیرش تحصیلی تا اخذ ویزای دانشجویی و رزرو خوابگاه دانشگاه همراه شما خواهد بود.