مهاجرت به اوکراین روش های مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها شرایط و سنین مختلفی را پوشش می‌دهد. روش های مهاجرت به اکراین بر اساس قوانین اداره مهاجرت این کشور طراحی و مدیریت می‌شود؛ برای هر یک از این روش ها مدارک و شرایط مشخصی تعیین شده است. جهت مطالعه روش های مهاجرت به اوکراین و همچنین شرایط دریافت اقامت دائم اوکراین با ما در موسسه مهاجرتی لتس گو یونی همراه شوید.

مهاجرت به اوکراین

کشور اوکراین، یکی از کشورهای مستقر در اروپای شرقی‌ست که به واسطه این موقعیت جغرافیایی پیشینه پر افت‌وخیزی داشته است. مرزهای کشور اوکراین از شرق به روسیه، از شمال به بلاروس، از غرب به لهستان، اسلوواکی و مجارستان، و از جنوب غربی به رومانی و مولداوی می‌رسد و مرزهای جنوبی آن‌را دریای سیاه و دریای آزوف تسخیر کرده است.

کشور اوکراین دومین کشور وسیع اروپا پس از روسیه است که ذخیره‌های وسوسه‌انگیزی از معادن فلزی ارزشمند جهان را در قلبش نهفته دارد؛ به‌طوری که در گذشته نیمی از آهن و فولاد کل شوروی از معادن کشور اوکراین تامین می‌شد. در حال حاضر، معادن غنی از سنگِ منگنز و منابعِ زغال سنگ، جیوه، تیتانیوم و نیکل تاثیر بسزایی در اقتصاد این کشور گذاشته است.

بر خلاف تصور عموم که بیشتر کشورهای معدنی، در صنعت کشاورزی موفق نیستند؛ کشور اوکراین در صنعت کشاورزی بسیار موفق ظاهر شده است. نوع بسیار حاصلخیزی از خاک که به «خاک سیاه» مشهور است، در کشورهای کانادا، روسیه و اکراین یافت می‌شود؛ به عبارتی دیگر کشور اوکراین صاحب یک چهارم از خاک سیاه تمام کره زمین شده است. 

کشاورزی در خاک سیاه نیازی به کودرسانی به گیاه ندارد و خاک آن به تنهایی برای تولیدات انبوه کشاورزی پاسخگو است. این خاک استثنایی و حاصلخیز، یکی از سرمایه‌های ملی کشور اوکراین برشمرده می‌شود؛ به‌عقیده شهروندان این سرزمین در جنگ جهانی دوم سربازان نازی خاک کشور اوکراین را به کشور خود می‌بردند.

افزون بر کیفیت خاک، تنوع آب‌وهوایی نیز بر ثمردهی صنعت کشاورزی نقش مهمی ایفا می‌کند. دلتای رود دانوب در جنوب‌غربی این سرزمین و گذر رودهای جاری و پرآب دنیپر، سورسکی دونتس، دنیستر و بوگ جنوبی به حیات طبیعت و کشاورزی جان تازه‌ای می‌بخشد و چرخش چرخ اقتصاد کشور اوکراین را روان‌تر از پیش کرده است.

روش های مهاجرت به اوکراین شرایط و مدارک خاصی دارد.

شرایط اقتصادی کشور اوکراین نسبت به کشورهای منطقه اروپای شرقی شرایط مناسبی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است؛ به گونه‌ای که اکراین «لقب پرستار اروپا» گرفته است. با توجه به شرایط اقتصادی و رفاه اجتماعی در این کشور و سیر صعودی پذیرش مهاجر به دلیل رشد منفی جمعیت، بسیاری از متقاضیان مهاجرت این سرزمین را برای زندگی، کار و تحصیل برگزیده‌اند.

پیش از هر اقدامی برای مهاجرت، با مطالعه مزایای زندگی در کشور اوکراین، باید شرایط و روش های مهاجرت به اوکراین بررسی شود تا راه مناسب برای مهاجرت پیش گرفته شود. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به معرفی روش های مهاجرت به اکراین و مختصری از شرایط هر یک از این راه‌ها می‌پردازیم.

مهاجرت به اوکراین از طریق تحصیل

در سال‌های اخیر بسیاری از دانشگاه های اوکراین دوره‌های آکادمیک خود را به زبان انگلیسی یا تلفیقی (زبان انگلیسی-اوکراینی) برگزار می‌کنند؛ شاید به همین دلیل باشد که مهاجرت تحصیلی به اکراین طرفداران بسیاری یافته است. 

از سویی دیگر، بهترین دانشگاه های اوکراین در لیست برترین دانشگاه‌های جهان نیز قرار گرفته است. هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، سطح کیفی آموزش دانشگاه‎‌ها، مسیر هموار و آسان پذیرش تحصیلی و امکان انتقال به دانشگاه‌های اروپایی و حتی آمریکایی از جمله مزایای تحصیل در اوکراین محسوب می‌شود.

مهاجرت به اکراین از طریق تحصیل نیاز به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اوکراین و دیگر موسسات آموزشی آن دارد؛ برای این منظور متقاضی موظف است شرایط و مدارک مورد نیاز هر یک از برنامه‌های تحصیلی را به دانشگاه ارسال کند و در صورت پذیرش، برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کند.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اکراین می‌توانند با گذراندن دوره پاتفک در دوره‌های آکادمیک به زبان اوکراینی نیز اقدام کنند. بسیاری از علاقمندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی دانشگاه های کشور اوکراین موظف به شرکت در این دوره هستند. جدیدترین شرایط پزشکی و دندانپزشکی در کشور اوکراین را در این صفحه از مجله لتس گو یونی مطالعه کنید.

مهاجرت تحصیلی به کشور اوکراین چه در مرحله اپلای و چه در مرحله ویزای تحصیلی، نیاز به مدارک و سوابق تحصیلی، مدارک شناسایی و شغلی، مدرک زبان انگلیسی (در صورت شرکت در دوره های به زبان انگلیسی)، توصیه نامه و انگیزه نامه دارد. پس از دریافت پذیرش تحصیلی نوبت به ثبت درخواست ویزای تحصیلی اوکراین می‌رسد. 

برای این منظور علاوه بر مدارک لازم در مرحله پیش، باید گواهی‌نامه تمکن مالی یا تعهدنامه مالی حامی، گواهی بهداشت عمومی و نامه پذیرش از دانشگاه به همراه فرم درخواست ویزا مورد نیاز است. گواهی تمکن مالی باید توانایی مالی دانشجو یا حامی مالی برای تامین هزینه یک سال زندگی دانشجویی را نشان دهد.

دارنده ویزای تحصیلی اجازه ۲۰ تا ۳۰ ساعت کار در هفته را دارد. با کسب تجربه در بازار و با ارائه سابقه کار همزمان با تحصیل در کشور اوکراین در مراحل بعدی می‌توان کارفرماهای اوکراینی را اقناع کرد و مسیر تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و در نهایت دستیابی به اقامت دائم را هموار کرد. 

متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌توانند با تکمیل فرم ارزیابی آنلاین پذیرش تحصیلی در سایت لتس گو یونی، شرایط خود را بر اساس استاندارهای کشورهای مختلف از جمله کشور اوکراین محک بزنند و با بررسی وضعیت تحصیلی خود، در زمان مناسب‌تری جهت بهبود موقعیت اقدام کنند.

دانشگاه های اوکراین در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارند.

برای دریافت مجوز اقامت دائم اوکراین از طریق مهاجرت تحصیلی تنها گرفتن پذیرش تحصیلی کافی نیست؛ ویزای تحصیلی تنها اجازه اقامت کوتاه‌مدت تا پایان دوره تحصیل را صادر می‌کند. برای رسیدن به اقامت دائم باید وارد بازار کار شد و با تعریف شدن کد مالیاتی و حضور در خاک این سرزمین، شرایط را برای رسیدن به این مجوز مهیا کرد.

با این حساب، ویزای تحصیلی اکراین از نوع ویزاهای اقامت کوتاه‌مدت محسوب می‌شود و یکی از ساده‌ترین راه‌های مهاجرت به حساب می‌آید. اما بسیاری از متقاضیان قصد ورود مستقیم به بازار کار این کشور را دارند تا با دریافت ویزای کاری به این سرزمین مهاجرت کنند.

مهاجرت به اوکراین از طریق کار

بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور، اتباع خارجی برای کار در اوکراین موظف به دریافت مجوز کار هستند. برای کسب این مجوز باید در یک شرکت معتبر اوکراینی به عنوان یک کارمند استخدام شد. اما باید توجه داشت که بنا به قوانین تازه بازبینی‌شده، تقاضای اشتغال تنها از سوی کارفرما به ثبت می‌رسد.

کارفرما 90 روز پس از انتشار آگهی درخواست نیروی مورد نظر در داخل کشور و 90 روز در داخل اتحادیه اروپا (6 ماه!)، اجازه دارد نیروی خارجی استخدام کند. به عبارتی دیگر، در صورتی که نیروی کار مورد نظر پس از 90 روز انتشار آگهی در خاک کشور اوکراین پیدا نشد، کارفرما موظف است در سطح اتحادیه اروپا آگهی منتشر کند. در صورتی که نیروی کار با شرایط مورد نظر در این مقطع هم یافت نشد، کارفرما می‌تواند نیروی خارجی جذب کند.

اثبات واجد شرایط بودن متقاضی کار در کشور اوکراین توسط کارفرمایان مستقر در این کشور صورت می‌گیرد. مدارک مورد نیاز اداره مهاجرت و سفارت توسط شرکت مورد نظر به ارگان‌های مربوطه ارسال و درخواست جذب نیروی خارجی به ثبت می‌رسد. خدمات دولتی مهاجرت به اکراین باید اطمینان حاصل کنند که درخواست ویزای کاری به عنوان پوششی برای ورود به کشور نیست.

در صورت گرفتن تاییدیه از مراجع گفته شده، متقاضی می‌تواند با ویزای کار وارد خاک این کشور شود. باید در نظر داشت که یافتن شغل مرتبط با زمینه‌های پزشکی، دندانپزشکی، حقوق و آی تی در کشور اکراین به مراتب آسان‌تر است؛ چرا که این مشاغل، از جمله مشاغل مورد تقاضا محسوب می‌شوند.

ویزای کاری مجوز اقامت موقت یک‌ساله برای متقاضی و خانواده او صادر می‌کند. در پایان مدت اعتبار ویزا، متقاضی می‌تواند با ارائه مدارک مبنی بر اشتغال خود در این کشور، جهت تمدید ویزای کاری اقدام کند. البته فسخ قرارداد کاری، منجر به پایان یافتن اعتبار مجوز کار هم خواهد شد.

درصورتی که متقاضی (هر تبعه خارجی فارغ از سِمت و نوع اشتغال) محل کار خود را تغییر دهد، باید یک مجوز کار جدید درخواست دهد تا ویزای کلاس D معتبر باقی بماند. در هر مرحله جابه‌جایی یا تمدید ویزا، کارفرما موظف است به دولت ثابت کند که هیچ اوکراینی با تخصص و مهارت کافی در حرفه مورد نظر وجود ندارد!

با توجه به مطالب گفته شده در مبحث مهاجرت کاری به کشور اوکراین، می‌توان دریافت که یافتن شغل با این شرایط کار چندان آسانی نیست؛ مگر اینکه متقاضی شرایط ویژه و مهارت‌های خارق‌العاده‌ای برای پروژه‌های خاص داشته باشد. 

برای دریافت ویزای کاری کشور اوکراین مدارکی از جمله گذرنامه معتبر، دعوتنامه کاری، گواهی سوء پیشینه، بیمه مسافرتی (برای پوشش هزینه های درمانی مدت زمان اقامت)، آدرس محل سکونت در زمان اقامت، و ارائه گواهی تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی مورد نیاز است.

پس از دریافت اقامت موقت متقاضی می‌تواند با ارائه سند ازدواج و گواهی تمکن مالی متقاضی در رابطه با پرداخت هزینه‌های زندگی خانواده، برای دریافت مجوز اقامت موقت همسر و فرزندان زیر 18 سال هم اقدام کند.

مهاجرت به اوکراین از طریق سرمایه گذاری

اقتصاد پر رونق و رو به رشد کشور اوکراین موجب شده بسیاری از متقاضیان واجد شرایط با استفاده از روش سرمایه‌گذاری برای مهاجرت به اکراین اقدام کنند. نوع ویزای سرمایه‌گذاری نوعی از ویزای کارآفرینی، موقت و با اعتبار محدود است؛ اما با تمدید مدت‌زمان اقامت موقت آن می‌توان به اقامت دائم اکراین دست یافت.

سرمایه گذاری در کشور اوکراین نیاز به حداقل صدهزار دلار (آمریکا) سرمایه دارد که به وسیله ارزهای قابل تبدیل نظیر دلار آمریکا، دلارهای استرالیا و کانادا، هنگ‌کنگ، سنگاپور؛ پوند استرلینگ؛ فرانک سوئیس؛ کرن‌های نروژ، دانمارک و چک؛ زلاتان لهستان؛ ین ژاپن؛ یوان چین؛ وان کره و همچنین سنگ‌های قیمتی امکان‌پذیر است.

با ثبت شرکت یا خرید ملک می‎‌توان در کشور اوکراین سرمایه‌گذاری کرد؛ هر یک از این دو، مراحل و قوانین خاص خود را دارد تا متقاضی را به مجوز اقامت دائم رهنمون کند. ثبت شرکت در اوکراین در چند مرحله با برد زمانی کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد. با توجه به طرح کسب‌وکار متقاضی دو نوع شرکت با مسئولیت محدود (TOV اوکراینی) یا سهامی خاص و سهامی عام (PRAT) می‌توان ثبت کرد.

متقاضی ثبت شرکت در اوکراین موظف است با ارائه طرح کسب‌وکار، شرکتی در اداره ثبت این کشور به ثبت برساند تا مجوزهای دیگر صادر شود. پس از این مرحله نوبت به آماده کردن مهر شرکت و افتتاح کردن حساب بانکی دائمی می‌رسد.

در صورتی که مراحل فوق بدون مشکل سپری شود، متقاضی باید جهت ثبت مالیات بر ارزش افزوده  (VAT) و اخذ شماره شناسایی، جهت پرداخت مالیات اقدام کند تا تمام شرایط دریافت اقامت کوتاه‌مدت را به دست آورد. 

طبق قوانین تجاری اکراین، متقاضی سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در اوکراین شرایط سخت و پیچیده‌ای ندارد؛ تنها کافی‌ست فرم تکمیل‌شده ثبت درخواست، رسمی بودن نماینده شرکت، و نامه امضای سهامداران در اساسنامه شرکت و موافقت کتبی آنان مبنی بر ثبت و تأسیس شرکت را ارائه کند.

علاوه‌بر این، عدم سابقه کیفری، اطلاعاتی مبنی بر درصد سهام هر یک از سهامداران، پاسپورت معتبر، نامه تمکن مالی کافی مبنی بر پرداخت حقوق پرسنل و امرار معاش و همچنین سابقه درخشان در پرداخت مالیات در صورتی که یک شرکت یا نهاد به‌عنوان سهامدار مورد نیاز است. 

با دریافت ویزای سرمایه‌گذاری متقاضی و خانواده او مجوز کار و استفاده از امکانات تحصیل رایگان را به دست خواهند آورد. با توجه به قوانین مهاجرتی کشور اوکراین اتباع خارجی با خرید ملکی (فارغ از نوع آن) به ارزش حداقل 100000 (یورو) می‌توانند از مزایای زندگی در کشور اوکراین بهره‌مند شود. در صورت داشتن مجوز اقامت دائم می‌توان از وام‌های مسکن کم‎بهره با مبالغ قابل توجه استفاده کرد.

اتباع خارجی می‌توانند هر نوع ملکی اعم از مسکونی، تجاری یا اداری خریداری کنند؛ تنها تفاوت میان شهروندان و اتباع خارجی در این مقوله، ارائه مدارک قانونی مشخص از سوی متقاضیان خارجی و استفاده از خدمات بانکی شهروندان این کشور است.

برای انتخاب ملک در کشور اوکراین نیاز به ویزای توریستی وجود دارد تا متقاضی بتواند از نزدیک نوع ملک مورد نظر را انتخاب کند. بعد از مرحله انتخاب نوبت به ارائه مدارک مورد نیاز جهت ثبت و قرارداد خرید و همچنین درخواست اقامت دائم اوکراین می‌رسد.

شهروندان اوکراینی و اتباع خارجی برای خرید و فروش نیاز به شماره شناسایی در اداره مالیات دارند؛ بنابراین اولین اقدام جهت خرید ملک در اوکراین مراجعه به اداره مالیات و دریافت کد است. پس از ترجمه مدارک به زبان اوکراینی باید گذرنامه اصلی با سابقه ورود به کشور اوکراین یا ویزای معتبر نیز به دیگر مدارک بپیوندد.

همچون دیگر کشورهای جهان، هزینه فروش و اجاره ملک در محله‌ها و شهرهای مختلف کشور اوکراین نیز متفاوت است. پیش از هر اقدامی برای سرمایه گذاری باید توجه داشته باشید که شهرهای اودسا و کیف در شمار گران‌ترین شهرها هستند و هر یک محله‌های مختلفی دارند که تنوع قیمت ملک در آن‌ها بسیار بالاست. 

به‌طور کلی و میانگین می‌توان گفت قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهرهای کشور اوکراین 2695.21₴ (گریونا اوکراین) و قیمت هر متر مربع آپارتمان در حومه شهر 1461.10₴ (گریونا) برآورد می‌شود. 

مهاجرت به اوکراین از طریق ازدواج و ویزای خویشاوندی

جالب است بدانید که بالغ‌‎بر 90 درصد از کل مجوزهای اقامت دائم اوکراین مربوط به روش ازدواج می‌شود. مانند بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر، کشور اوکراین نیز به اتباع خارجی که با شهروندان اوکراینی یا فردی مقیم این کشور ازدواج کنند، مجوز اقامت دائم اعطا می‌کند.

در قوانین مهاجرتی این کشور محل ازدواج (داخل خاک اوکراین یا خارج از آن) اهمیتی ندارد؛ ارائه سند ازدواج به همراه دیگر مدارک هویتی و شناسایی برای درخواست مجوز اقدامت کافی‌ست. اقامت در خانه مشترک با همسر از جمله مواردی‌ست که برای اداره مهاجرت مهم است.

باید توجه داشت که تعدد زوجات، ازدواج با افراد زیر سن قانونی و ازدواج هایی که با اجبار انجام شده از نظر قوانین دولتی این کشور باطل است و قانونی شناخته نمی‌شود. اگر به دلایلی پیوند ازدواج باطل اعلام شود، اجازه اقامت دائم اوکراین نیز به تبع آن لغو می شود.

در زمان ثبت ازدواج، مجوز اقامت موقت دو ساله صادر می‌شود؛ در پایان دو سال در صورت پایبندی به تعهد مجوز اقامت تمدید می‌شود. اگر استمرار ازدواج به هر نحوی قطع شود، دوره دو ساله نیز از سر گرفته می‌شود؛ به عبارتی دیگر، اگر یک تبعه خارجی با یک شهروند اوکراین ازدواج کند (برای مثال در طول بیست‌وسه ماه در بازه زمانی دو ساله) و پس از آن طلاق بگیرد و با یک اوکراینی دیگر ازدواج کند، برای دریافت اجازه اقامت دائم باید دو سال دیگر صبر کند. 

در صورتی که تبعه خارجی پس از پایان دوره دو ساله اقامت موقت و پس از صدور اجازه اقامت دائم اوکراین، تصمیم به طلاق بگیرد، هیچ خللی در مجوز دریافت شده ایجاد نمی‌شود و اعتبار مجوز اقامت حفظ می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که این روش در میان متقاضیان مهاجرت به اوکراین از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

مهاجرت به اوکراین از طریق ازدواج از روش های محبوب دریافت اقامت دائم اروپا محسوب می شود.

مهاجرت به اوکراین از طریق تولد

اغلب کشورها با دو رویکردِ خاک و خون برای فرزندان متولد شده در خاک کشورشان اقامت صادر می‌کنند. کشور اوکراین نیز در این مقوله از قانون اصل خاک پیروی کرده است؛ به این معنا که فرزندی که در خاک این کشور به دنیا می‌آید، فارغ از تبعیت پدر و مادرش مجوز اقامت دائم دریافت می‌کند.

به تبعیت از فرزند متولد شده در اوکراین، مادر و پدر او نیز می‌توانند برای دریافت اقامت دائم اوکراین اقدام کنند. البته دریافت حق شهروندی فرزند و والدین قوانین مشخصی دارد که کمی زمان‌بر است. 

کودکانی که از پناهندگان کشور اوکراین متولد می‌شوند، حق شهروندی دارند، کودکان متولد اوکراین که والدین آن‌ها بدون تابعیت هستند و با مجوز و ویزا به طور قانونی در خاک این سرزمین اقامت دارند هم حق شهروندی را دریافت می‌کنند. 

در این روش مهاجرتی کودک متولد شده در خاک کشور اوکراین به همراه پدر و مادرش اجازه تحصیل و کار را خواهد داشت و می‌تواند آزادانه در میان مرزهای این کشور تردد داشته باشد. 

مهاجرت به اوکراین برای هنرمندان و ورزشکاران

بسیاری از افراد واجد شرایط که در موضوعات و رشته‌های خاصی به دستاورد چشمگیری برسند، می‌توانند با اقامت دائم اوکراین در این کشور به زندگی و کار بپردازند. ورزشکاران صاحب مدال‌های جهانی و هنرمندان مبتکری که با ثبت اثر هنری توانسته‌اند دستاوردی داشته باشند، می‌توانند حرفه خود را در کشور اوکراین دنبال کنند.

علاوه‌بر این، فعالان رشته‌های مختلف در زمینه‌های مختلف فرهنگ و علوم که برای توسعه فرهنگی، علمی و آموزشی کشور اوکراین ضروری تلقی شوند، یا متخصصان واجد شرایط که فعالیت‌های سودمندی در اقتصاد کشور داشته باشند، می‌توانند برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند. دولت اوکراین با آغوشی باز از فعالیت‌های پرمنفعت و سودآور در زمینه‌های مختلف استقبال می‌کند. 

برای این منظور ابتدا باید واجد شرایط بودن فرد متقاضی احراز و اثبات شود؛ سپس می‌تواند مجوز زندگی، کار و ادامه تحصیل را با دریافت اقامت دائم اوکراین به‌دست آورد.

مهاجرت به اوکراین از طریق فرزندخواندگی

به عهده گرفتن سرپرستی کودکان بی‌سرپرست که تحت نظارت و سرپرستی سازمان بهزیستی کشور اوکراین قرار دارند، می‌تواند منجر به دریافت اقامت دائم اوکراین شود. باید توجه داشت که سرپرستی این دسته از کودکان به خانواده‌هایی داده می‌شود که توانایی مالی شرایط مورد نیاز را داشته باشند.

برای این منظور ابتدا باید درخواست حضانت فرزند به ثبت برسد تا دادگاهی برای رسیدگی درخواست متقاضی برگزار شود. در این بازه زمانی از ثبت درخواست تا روز برگزاری دادگاه، متقاضی موظف است لیستی از مدارک مورد نیاز را در پایگاه اطلاعاتی به صورت آن‌لاین بارگزاری کند.

از جمله مدارک مورد نیاز در این مرحله برای مهاجرت به اکراین از طریق فرزندخواندگی می‌توان به پاسپورت معتبر و اسکن از آن، ترجمه شناسنامه و اسکن از آن، کپی کامل از اسناد رسمی املاک فرد متقاضی، ترجمه تایید شده گواهی عدم سو پیشینه، گواهی تمکن مالی از بانک (به عنوان سپرده)، گواهی تمکن مالی به عنوان درآمد‌های سال‌های گذشته فرد متقاضی، گواهی سلامت (روانی و فیزیکی) تایید شده، گواهی مبتنی بر صلاحیت شخص برای دریافت فرزند خواندگی از طرف نهادهای مربوطه (به همراه آدرس، شرایط سکونت، شرایط معیشتی، تعداد افراد خانواده و ...)، تعهدات شخصی فرد و ... اشاره کرد.

پس از بررسی شرایط متقاضی، دعوتنامه‌ای از سوی دولت ارسال می‌شود تا اجازه سفر برای شرکت در دادگاه رسیدگی درخواست او صادر شود. در این مرحله متقاضی به همراه خانواده می‌تواند به سازمان بهزیستی کشور اوکراین مراجعه کند و با مطالعه پرونده‌های پزشکی، کودکان را از نزدیک ملاقات و کودکی را (زیر 5 سال) برای حضانت انتخاب کند. 

بر اساس قوانین کشور اوکراین، افرادی که شرایط روانی تایید شده‌ای نداشته باشند، بیماری آن‌ها توسط وزارت بهداشت در لیست بیماری‌های سخت قرار گرفته باشد، میزان درآمد کافی و ثابتی نداشته باشند، اجازه دریافت حضانت و فرزندخواندگی نخواند داشت.

اقامت دائم اوکراین

بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور دریافت اقامت دائم اوکراین به دو صورت امکان‌پذیر است؛ ویزاهایی با مجوز اقامت موقت و ویزاهای مهاجرت با مجوز اقامت دائم. با تمدید مدت‌زمان اقامت در ویزاهای موقت مانند ویزای کار، یا تحصیل در اوکراین می‌توان به اقامت دائم دست یافت، اما برخی روش های مهاجرت به اوکراین مانند مورد آخر از طریق فرزندخواندگی به طور مستقیم منجر به دریافت اقامت دائم می‌شود.

باید توجه داشت که در حال حاضر قانون اوکراین تابعیت دوگانه را به رسمیت ‌نشناخته است؛ اما با این حال، برخی از شهروندان اوکراینی تابعیت دوگانه دارند و مانعی برای زندگی در این کشور برای آن‌ها وجود نداشته است. 

احتمال پیوستن کشور اوکراین به پیمان شنگن بسیار بالاست؛ در صورت داشتن مجوز اقامت این کشور در آینده از مزایای بسیاری که پیمان شنگن در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهد، بهره‌مند خواهید شد. در حال حاضر با داشتن مجوز اقامت این کشور می‌توان از امکانات رفاهی، اجتماعی، و امکان تحصیلی رایگان بهره‌مند شد.

دارندگان مجوز اقامت می‌توانند از امکانات پزشکی و سلامت بهره‌مند شوند و از این خدمات به‌صورت رایگان برخوردار شوند. علاوه‌بر این، سیستم بانکداری خدمات بانکی و وامی درخوری را در اختیار افراد مقیم و شهروند قرار می‌دهد. 

پاسپورت اوکراین

به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپای شرقی، پاسپورت کشور اکراین از نفوذ ویژه‌ای برخودار است؛ ارزش و اعتبار پاسپورت اوکراین در رتبه بیست‌ودوم جهانی قرار دارد و دارندگان آن می‌توانند به آزادانه و بدون نیاز به ویزا به صد و شش کشور دنیا سفر کنند. متقاضیان مهاجرت به اکراین می‌توانند با دریافت مجوز اقامت دائم این کشور، پس از 5 سال حضور مداوم و اقامت حق شهروندی دریافت کنند و پس از آن برای دریافت پاسپورت اوکراین اقدام کنند.

پاسپورت آبی رنگ این کشور با اعتبار ده ساله برای بزرگسالان و با اعتبار چهار ساله برای افراد زیر هجده سال صادر می‌شود و به طور کلی دو نوع پاسپورت شهروندی و پاسپورت بین‌المللی دارد. پاسپورت شهروندی هویت و تابعیت دارنده آن‌را تایید می‌کند و به هر شهروند اوکراینی سن شانزده سال به بالا اعطا می‌شود؛ اما برای تردد در مرز‌های کشور اوکراین باید پاسپورت بین‌المللی داشته باشند که برای افراد از هجده سالگی صادر می‌شود.