مهاجرت به تایلند به دلیل نرخ پایین بیکاری و شرایط مناسب سرمایه‌گذاری طرفداران بسیاری پیدا کرده است. با اینکه دریافت اقامت دائم تایلند به طور مستقیم امکان‌پذیر نیست، اما با مجوزهای اقامت موقت و ویزاهای مختلف این کشور، می‌توان زندگی در تایلند را تجربه کرد. مهاجرت به تایلند روش‌های مختلفی دارد که در این بخش از سایت مهاجرتی لتس گو یونی به آن پرداخته‌ایم. 

مهاجرت به تایلند

طبق قوانین مهاجرتی کشور تایلند، ایرانی‎ها برای مهاجرت به تایلند باید ابتدا از طریق مجوزهای اقامتی موقت مانند ویزای تحصیلی یا کاری اقدام کنند تا با تمدید زمانی آن‌ها، به اقامت دائم تایلند دست پیدا کنند. البته دریافت ویزاهای مهاجرتی مانند ویزای ازدواج برای دریافت اقامت دائم تایلند نیز امکان‌پذیر است.

در همین ابتدای کار باید در نظر گرفت که مجوز اقامت دائم در سیستم مهاجرتی این کشور معنا ندارد و با تمدید مجوز اقامت کوتاه‌مدت می‌توان در سراسر این سرزمین شبه‌جزیره‌ای زندگی کرد. در این نوشتار از مجوز اقامت دائم به عنوان تمدید مجوز اقامت کوتاه‌مدت برای زندگی در تایلند استفاده شده است.

پس از دیدن زیبایی‌های حیرت‌انگیز در سراسر این کشور، بسیاری از مردم به‌دنبال زندگی در تایلند هستند؛ چراکه کشور تایلند یکی از زیباترین سرزمین‌های جنوب شرق آسیاست و مقصد مناسبی برای افرادی‌ست که مدام در حال سفر به سرزمین لبخند هستند. ازران بودن هزینه‌های زندگی و فرصت‌های اقتصادی بی‌شمار نیز در کنار زیبایی‌های طبیعت قرار گرفته تا مهاجرت به تایلند را به فکر مسافران این کشور بیاندازد.

کشور تایلند با نزدیک به 70 میلیون نفر جمعیت در شبه‌جزیره هندوچین واقع شده و با کشورهای میانمار، لائوس، کامبوج و مالزی مرز مشترک دارد. دریای آندامان و خلیج تایلند مرزهای آبی این کشور را به اقیانوس هند، اقیانوس آرام و در کل به شبکه اقتصادی جهانی اتصال داده است.

با نگاهی گذرا به آمار جمعیتی این کشور در دهه اخیر، می‌توان دریافت که کشور تایلند افزایش 62 درصدی در پذیرش مهاجران داشته است. با بررسی این آمار می‌توان به سادگی سرعت رشد رفاه اجتماعی کشور تایلند را حدس زد. افزون بر این، نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است و شرایط مناسبی برای ایجاد کسب‌وکار و کارآفرینی مهیا شده است.

از جمله مزایای مهاجرت به تایلند، زندگی در جامعه چندفرهنگی مستقر در این سرزمین است؛ همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، مهاجران بسیاری از سراسر آسیا در کشور تایلند زندگی می‌کنند و از فرآیند مهاجرتی به نسبت آسان آن بهره‌مند شده‌اند.

با وجود شرایط آب‌وهوایی متفاوت و استوایی در کشور تایلند، جذابیت‌های گردشگری و تفریحی در سواحل این سرزمین شبه‌جزیره‌ای گردشگران و مهاجران بسیاری را به خود جذب کرده است. افزون بر این، هزینه‌های آموزشی و درمانی کشور تایلند به نسبت همسایه جنوبی خود (مالزی) و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی مقرون به صرفه بوده است.

از جمله صادرات مهم کشور تایلند اتومبیل، کولر، برنج و محصولات کشاورزی، پوشاک و محصولات نساجی، شیلات و غذاهای دریایی، ترانزیستور و قطعات کامپیوتر است. در کنار صنعت اتومبیل‌سازی، نساجی و پوشاک، کشاورزی، تجهیزات الکترونیکی، قطعات کامپیوتر و مدارات مجتمع، کشور تایلند در صنایع دیگر مانند توریسم، نوشابه‌سازی، تنباکو، سیمان و صنایع سبک نظیر سنگ‌های قیمتی موفق بوده است. کشور تایلند دومین تولیدکننده تنگستن در جهان و سومین تولیدکننده قلع محسوب می‌شود. 

با وجود شرایط شغلی محدود، نرخ بیکاری در کشور تایلند بسیار پایین گزارش شده و همچنین کمبود نیروهای متخصص و ماهر، فرصت‌های شغلی فراوانی را برای متخصصان ایجاد کرده است. علاوه‌بر صنایع سبک و سنگین، تولیداتی نظیر برنج، نشاسته، کاساو یا مانیوک، کائوچو، نیشکر، ذرت، نارگیل و سویا نام کشور تایلند را در میان کشورهای موفق در صنعت کشاورزی زبان‌زد کرده است.

به‌طور کلی در اولین نگاه به شهرهای بزرگ آن، کشور تایلند، مدرن و با امکانات رفاهی درخور به خصوص در بخش حمل‌ونقل عمومی به چشم می‌آید. یکی از ارزان‌ترین شهرهای آن برای زندگی «چیانگ مای» نام دارد که در واقع یکی از شهرهای حوزه بانکوک است. 

در میان شهروندان پایتخت و منطقه بانکوک مهاجران بسیاری از رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. مهاجرپذیری به این شهر و استان به نسبت سایر شهرها بیشتر از قبل بوده و به نوبه خود بسیار ارزان و امن برشمرده می‌شود.

مهاجرت به تایلند روش های متفاوتی دارد.

با توجه به مزایا و معایب مهاجرت به تایلند، باید شرایط متقاضی بررسی شود و راه مناسبی برای رسیدن به هدف که همان دریافت اقامت دائم تایلند است، در نظر گرفته شود. شرایط سنی، سوابق تحصیلی و شغلی، وضعیت مالی و ... در پروسه مهاجرت اهمیت بسیاری دارد. برای بررسی دقیق‌تر، باید به انواع روش های مهاجرت به تایلند و شرایط آن‌ها بپردازیم.

مهاجرت به تایلند از طریق تحصیل

برای دریافت ویزای تحصیلی تایلند باید در یکی از موسسات آموزش عالی این کشور ثبت نام کرد. برای این هدف، ابتدا باید شرایط مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی رشته تحصیلی در دانشگاه مورد نظر بررسی شود تا با ارسال مدارک و ثبت درخواست، بتوان ابتدا پذیرش تحصیلی و سپس ویزای تحصیلی گرفت.

علاوه بر مدارکی مانند شامل ریز نمرات، مدرک آخرین مقطع تحصیلی، رزومه تحصیلی و انگیزه نامه، برخی رشته‌های تحصیلی نیاز به شرکت در جلسه مصاحبه حضوری دارند؛ پس از انجام پروسه مورد نیازِ دانشگاه، فرم ثبت نام آکادمیک برای متقاضی صادر می‌شود تا بتواند برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی اقدام کند.

برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی باید کپی پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار و عکس جدید پاسپورتی ارائه داد. ویزایی که در این مرحله صادر می‌شود، با اعتبار یک ساله است که اجازه تردد و اقامت در این کشور به مدت 90 روز را به دانشجو می‌دهد.

بازه زمانی 90 روزه فرصت کافی برای ثبت نام، پرداخت شهریه، اجاره اقامتگاه و انجام پروسه ویزای تحصیلی با اعتبار لازم در طول دوره تحصیلی است. برای اخذ ویزای ED کشور تایلند (یا همان non-immigrant ED visa) به صورت آنلاین یا حضوری می‌توان اقدام کرد.
باید توجه داشت که ویزای تحصیلی دریافت شده از سفارت یا کنسولگری سلطنتی تایلند در ایران (واقع در تهران) با اعتبار یک ساله صادر می‌شود؛ در پایان اعتبار ویزا می‌توان با ارائه نامه از سوی دانشگاه، ویزای تحصیلی و مجوز اقامت را تمدید کرد.

برخی از متقاضیان این نوع ویزای تحصیلی تمایل به مراجعه حضوری به دانشگاه دارند. برای این منظور ابتدا باید با ویزای گردشگری وارد کشور تایلند شد و پس از بررسی موقعیت موسسه آموزشی مورد نظر به انجام مراحل ثبت نام دانشگاه پرداخت تا پیش از پایان اعتبار ویزای گردشگری، جهت تبدیل آن به ویزای تحصیلی اقدام کرد. در این صورت نیازی به ترک کشور تایلند نیست؛ تنها کافی‌ست با مراجعه به اداره مهاجرت این کشور برای تبدیل ویزا اقدام کرد.

در صورتی که اعتبار ویزای گردشگری به پایان رسیده باشد، برای تبدیل آن به ویزای تحصیلی باید از کشور تایلند خارج شد و از کشور مبدا (ایران) یا کشورهای همسایه تایلند اقدام کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از پایان اعتبار ویزای گردشگری مراحل مربوط به ثبت نام انجام شود تا بتوان در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرد.

بسیاری از دانشگاه های تایلند در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه درخوری را کسب کرده‌اند؛ با تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌توان مدارک فارغ‌التحصیلی معتبری را برای ادامه تحصیل در دیگر کشورها ارائه داد یا کارفرماهای بومی این کشور را برای دریافت جایگاه مناسب شغلی اقناع کرد.

بر اساس قوانین مهاجرتی کشور تایلند دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در تایلند، اجازه اشتغال به کار نیمه‌وقت را هم ندارند؛ با این وجود بسیاری از دانشجویان با تدریس زبان انگلیسی به بومیان بخشی از مخارج تحصیل را پوشش می‌دهند. برای دریافت مجوز رسمی و قانونی کار دانشجویی در تایلند باید ویزای B غیرمهاجر دریافت کرد.

برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های تایلند و ویزای تحصیلی این کشور می‌توانید روی تجربه و دانش مشاوران موسسه مهاجرتی لتس گو یونی حساب کنید.

مهاجرت به تایلند از طریق کار

در کنار صنایع خودروسازی و مواد غذایی، بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی در کشور تایلند شعبه‌های متعددی را در پایتخت و دیگر شهرهای بطرگ این کشور تاسیس کرده‌اند. با اینکه بسیاری از شهروندان نیز در این مجموعه‌های تولیدی مشغول به کار می‌شوند، کمبود نیروی کار متخصص در برخی رشته‌ها دیده می‌شود. با توجه به این نیاز، به آسانی می‌توان از طریق کار و دریافت مجوز موقت کاری وارد این کشور شد. 

برای دریافت ویزای کار می‌توان به صورت آنلاین از سایت سفارت این کشور یا به صورت حضوری با مراجعه به سفارت یا کنسولگری‌های این کشور در تهران، برای اخذ مجوز کار اقدام کرد. ویزای کاری تایلند با اعتبار 3 ماهه صادر می‌شود و قابل تمدید است. 

باید توجه داشت که متقاضی اخذ مجوز کار باید از طریق کارفرمایان مستقر در کشور تایلند اقدم کند. در واقع این وظیفه به عهده کارفرماست تا توانایی‌های لازم و تخصص کاری برای کار مورد نظر در کشور تایلند را به اثبات برساند.

متقاضیان کار در تایلند برای کسب مجوز باید کپی تمام صفحات پاسپورت با امضای فرد متقاضی، کارت خروج TM6، مدارک و سوابق تحصیلی، مدارک و سوابق کاری معتبر در سربرگ محل کار پیشین، 6 قطعه عکس، سند ازدواج در صورت تاهل، گواهینامه پزشکی و درمانی را گردآوری و ارائه کند.

دریافت کارت مالیاتی یکی از الزامات مهاجرت به تایلند از طریق کار است؛ با این کارت سوابق شغلی متقاضی با کد شناسایی مشخص می‌شود. برای تمدید ویزای کار نیز باید سابقه کاری متقاضی و میزان سوددهی او برای کشور تایلند بررسی شود؛ یکی از شرایط تمدید ویزای کار درآمد ۵۰ هزار باتی سالانه متقاضی در این کشور است.

درصورتی که میزان درآمد از شغل مورد نظر در بازه تعیین‌شده سازمان مهاجرت پایین‌تر باشد، متقاضی باید مجوز اشتغال به کار در کشور تایلند با اعتبار سه سال و درآمد 80 هزار بات برای تمدید اعتبار آن دریافت کند تا بتواند به اقامت دائم تایلند دست یابد. 

پیش از هر چیز باید تقاضا و میزان درآمد حرفه و مشاغل مورد نظر در کشور تایلند بررسی شود. برای مثال مشاغل مدیریتی سالانه حدود 36 هزار دلار، تدریس در مدارس حدود 15 هزار دلار، مدیریت فروش حدود 50 هزار دلار و مدیر منابع انسانی سالانه حدود 23 هزار دلار درآمد دارد.

مهاجرت به تایلند از طریق سرمایه گذاری

برای دریافت اقامت دائم تایلند سریع‌ترین و آسان‌ترین راه اقدام از طریق سرمایه‌گذاری است. شاخصه‌های اقتصادی نظیر نرخ تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و نرخ مالیات موجب شده تا دولت تایلند برای هموارکردن موانع، سرمایه‌گذار خارجی نیز بپردازد.

از سویی دیگر فضای آرام کسب و کار و تجارت مطمئن، امنیت اقتصادی و اجتماعی و ثبات در بازار اقتصاد کشور تایلند سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی کشور تایلند در سال‌های اخیر در شمار کشورهایی قرار گرفته که سریع‎ترین رشد اقتصادی جهان را تحربه کرده‌اند؛ رشد سریع اقتصادی لقب «ببر آسیا» را به این سرزمین احاطه در آب داده است.

احترام به نظام سلسله مراتبی، روحیه برابری در میان دست‌اندرکاران، حاکم‌رانی قوانین و انضباط کاری، عدم دخالت سیاست در قالب عنصر بازدارنده رشد اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان، مدیریت مطلوب و تورم پایین به‌خصوص در سال‌های اخیر، اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را به نظام اقتصادی این کشور جلب کرده است.

متقاضیان می‌توانند با راه‌اندازی کسب‌وکار، ایجاد کارآفرینی، ثبت شرکت و راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک تا کارخانه‌های بزرگ، خرید ملک یا سهام و ... جهت دریافت اقامت دائم تایلند اقدام کنند. با توجه به قوانین مهاجرتی و امنیتی این کشور، اتباع خارجی اجازه خرید زمین ندارند؛ اما با خرید ملک، آپارتمان یا سرقفلی مغازه می‌توان به اقامت دائم تایلند رسید.

بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور، خرید ملک به تنهایی منجر به دریافت مجوز کار نمی‌شود، اما طبق این قوانین با خرید ملکی به ارزش حداقل 3 میلیون بات به بالا می‌توان به  مجوز اقامت دائم تایلند رسید. باید توجه داشت که قیمت ملک در این کشور چندان بالا نیست؛ علاوه‌بر این در برخی مواقع می‌توان از مزایای بانکی کم‌بهره هم استفاده کرد.

با ثبت شرکت در تمام شهرهای این سرزمین نیز می‌توان به مجوز اقامت دائم تایلند دست یافت. بهترین راه مهاجرت به تایلند ثبت شرکت است؛ در صورتی که مراحل درخواست تا اجرا به دقت و درست اجرا شود، اقامت دائم تایلند برای همیشه در اختیار متقاضی و خانواده او قرار می‌گیرد. 

با دریافت این ویزا متقاضی از مزایایی نظیر خرید یا اجاره انواع ملک و ثبت رسمی آن، دریافت مجوز فعالیت در زمینه شرکت، افتتاح حساب بانکی و دریافت انواع وام با سودهای پایین، صادرات و واردات کالاهای مختلف به کشورهای دیگر، خرید خودرو و کالاهای دیگر به صورت اقساط، رفت‌وآمد به ایران یا کشورهای دیگر در کوتاه‌مدت به صورت مرخصی ویزایی و ... بهره‌مند می‌شود.

انجام مراحل ثبت شرکت نیاز به دریافت ویزای توریستی دارد تا متقاضی بتواند پروسه درخواست خود را دنبال کند. برای این منظور متقاضی باید از سفارت این کشور در ایران اقدام به ثبت درخواست و ارائه مدارک کند. 

بر اساس قوانین مهاجرتی این کشور ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز به همکاری با سهامداران و کارمندان تایلندی دارد؛ از سویی دیگر، به ازای استخدام و همکاری با هر کارمند خارجی باید ۲ میلیون بات به سرمایه اولیه افزوده شود. بنابراین میزان سهام اولیه به شرایط و نوع ثبت شرکت بستگی دارد.

دریافت اقامت دائم تایلند از روش های مختلفی صورت می‌گیرد.

مهاجرت به تایلند از طریق کارآفرینی

متقاضیان اقامت دائم تایلند که سرمایه کافی برای ثبت شرکت یا خرید ملک در این کشور را ندارند، می‌توانند با استفاده از روش کارآفرینی و ارائه ایده بکر و پرسود، به این کشور مهاجرت کنند. دولت تایلند به متقاضیان دارای ایده و طرح‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی اقامت دائم تایلند اعطا می‌کند.

دولت تایلند با بررسی دقیق بیزنس پلن و طرح و ایده کارآفرینی، میزان سوددهی و اشتغال‌زایی ایده را ارزیابی می‌کند؛ در صورت دریافت تاییدیه، مهلت زمانی مشخصی (بسته به نیاز پروژه) به صاحب یا صاحبان ایده داده می‌شود تا با جذب سرمایه‌گذار ایده خود را عملی کنند.

در صورتی که در بازه زمانی مشخص شده، طرح به سوددهی خوبی برسد و گردش مالی مناسبی در سیستم اقتصادی این کشور ایجاد کند، برای متقاضیان و خانواده‌های آن‌ها اقامت دائم تایلند صادر می‌شود. 

مهاجرت به تایلند از طریق ازدواج

سریع‌ترین راه مهاجرت به تایلند و نه آسان‌ترین، روش خویشاندی است که از نوع ویزای O غیر مهاجر محسوب می‌شود. بر اساس قوانین این کشور متقاضی با ویزای توریستی وارد خاک کشور تایلند می‌شوند و با ارائه مدارک مورد نیاز در بازه زمانی 60 روزه اعتبار ویزا می‌تواند برای دریافت اقامت دائم تایلند اقدام کند. 

طبق قوانین مهاجرتی این کشور، متقاضی باید 5 سال به تعهد خود پایبند باشد و اثبات کند که می‌تواند ماهانه حداقل 75 هزار بت درآمد داشته باشد. کسب درآمد ماهانه به میزان 75 هزار بت در کشور تایلند کار چندان ساده و آسانی نیست.

باید توجه داشت که ازدواج با یک شهروند تایلندی می‌تواند ویزای خویشاوندی در پی داشته باشد، اما برای دریافت مجوز کار یا تحصیل باید پروسه مربوط به هر یک جداگانه طی شود. پس از کسب مجوز اقامت می‌توان برای امور این چنینی نیز اقدام کرد.

باید توجه داشت که متقاضی ازدواج با یک تبعه تایلندی نیاز یه ارائه تمکن مالی دارد تا به افسر ویزا ثابت شود متقاضی می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی مشترک برآیند. تمکن مالی ارائه شده در این مرحله باید حداقل ماهانه 75 هزار بات (برابر با میزان درآمد در صورت اشتغال) باشد. تمکن مالی متقاضی اقامت از طریق ازدواج اهمیت بسیاری برای سفارت این کشور دارد. 

طبق قوانین مهاجرتی این کشور در زمان ازدواج باید هر دو شریک زندگی مجرد باشند؛ ارائه گواهی طلاق یا فوت همسر سابق در صورت متاهل بودن الزامی‌ست. ویزای خویشاندی یا Dependent Visa با اعتبار یک ساله صادر می‌شود؛ متقاضی باید در پایان اعتبار ویزا با اثبات پایندی به تعهد خود اقامت خود را تا 5 سال تمدید کند.

مهاجرت به تایلند از طریق تولد

در تمامی کشورها اعطای تابعیت و شهروندی فرزندان بر اساس دو قانون خاک و خون صورت می‌گیرد؛ در تابعیت خاک فرزند متولد شده در خاک یک کشور تابع آن کشور می‌شود و ارتباطی بین تابعیت پدرومادر او در این مقطع وجود ندارد.

در تابعیت خون ارتباط تابعیت و شهروندی پدرومادر و فرزند حفظ می‌شود؛ به عبارت دیگر اگر کودکی در یک کشور مشخص از پدر و مادری متولد شود که تابعیت و شهروندی آن کشور را دارند، کودک نیز تابعیت آن کشور را دریافت می‌کند.

قوانین مهاجرتی کشور تایلند از تابعیت خون پیروی می‌کند؛ در واقع اگر فرزندی از پدرومادری غیر تایلندی در این کشور متولد شود، نمی‌تواند تابعیت کشور تایلند را به‌دست آورد. بنابراین پس از پایان اعتبار ویزا خانواده باید خاک این کشور را ترک کنند؛ مگر اینکه از دیگر روش‌های مهاجرتی استفاده کنند.

مهاجرت به تایلند از طریق حرفه‌های خاص هنری و ورزشی

بر اساس قوانین مهاجرتی کشور تایلند متقاضیانی که مدال‌های جهانی در آوردهای ورزشی کسب کرده باشند،  یا در زمینه خلق و تولید آثار هنری خلاقیت و نوآوری داشته باشند، می‌توانند با دریافت اقامت دائم تایلند به این کشور مهاجرت کنند و در حرفه خود مشغول به کار شوند.

در صورت واجد شرایط بودن، اخذ ویزای حرفه‌های خاص هنری و ورزشی، یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به تایلند محسوب می‌شود. این ویزا اجازه اشتغال به کار در حرفه خود را به متقاضی می‌دهد تا آزادانه در کشور تایلند زندگی و کار کند.

مهاجرت به تایلند از طریق ویزای توریستی

طبیعت زیبای تایلند هر ساله سیل عظیمی از گردشگران طبیعت‌دوست را روانه سواحل و جزیره‌های این کشور می‌کند. سفر به تایلند نیاز به دریافت ویزای گردشگری دارد. ویزای توریستی تایلند در دو نوع یک‌بار ورود و چندبار ورود صادر می‌شود که در هر دو نوع آن نیاز به تاییدیه رزرو هتل در شهرهای این کشور است.

افرادی که پس از پایان اعتبار ویزا، تمایل به حضور و اقامت موقت در این کشور را داشته باشند، می‌توانند با ارائه مدارک مشخصی اعتبار ویزای توریستی خود را تمدید کنند.

برای این منظور باید درخواست کتبی تمدید زمان ویزا، اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار، دو قطعه عکس 6 در 4 رنگی با زمینه سفید (متفاوت با عکس پاسپورت)، تمکن مالی معادل 8 میلیون تومان (برای هر نفر)، کپی شناسنامه و کارت ملی و برگه رزرو هتل ارائه شود.

ویزای گردشگری تایلند دو نوع یک بار ورود و چندبار ورود دارد.

اقامت دائم تایلند

طبق قوانین این کشور، متقاضیان ویزاهای غیرمهاجرتی می‌توانند پس از مدت مشخصی اقامت و حضور در خاک آن مجوز اقامت دائم تایلند را دریافت کنند. متقاضیان ویزای خویشاوندی پس از ثبت قانونی ازدواج می‌توانند با 3 تا 5 سال حضور در خاک این کشور، اقامت دائم دریافت کنند. 

سرمایه‌گذاران پس از 2 سال در صورت واجد شرایط بودن و گردش مالی مطلوب به مجوز اقامت دائم تایلند دست می‌یابند. درصورتی که روند کار و چشم‌انداز اقتصادی شرکت‌ها آن‌ها را به اهدافشان نزدیک کند، ویزای اقامت موقت تمدید می‌شود.

صرف نظر از روش مهاجرتی اتخاد شده، پس از 10 سال اقامت و زندگی در کشور تایلند می‌توان برای دریافت پاسپورت این کشور اقدام کرد. افرادی که در بازه زمانی ده‌ساله درآمد و شغل مناسبی داشته باشند و از عهده تامین هزینه‌های زندگی بر آمده باشند، می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز برای درخواست پاسپورت اقدام کنند.

با دریافت پاسپورت تایلند می‌توان از امتیازات و مزایای ویژه‌ای اعم از استفاده از بیمه خدمات درمانی و سلامتی، امکان تحصیل رایگان در موسسات آموزشی دولتی، سفر به 77 کشور جهان بدون ویزا از جمله مالزی، هنگ‌کنگ و کره جنوبی و... بهره‌مند شد.