مهاجرت به سوئیس در سال 2022 و 2023 چگونه است؟ در این پُست مجله لتسگو یونی قصد داریم تا روش های مهاجرت به سوئیس را به شما معرفی کرده و از زوایای مختلفی، مهاجرت به کشور سوئیس را مانند روش تحصیل و کار بررسی کنیم.

اگر به دنبال مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا هستید و یا می خواهید با روش های متنوع مهاجرت به کشور اروپایی سوئیس آشنا شوید، با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به جزئیات جالب توجه مهاجرت به سوئیس بپردازیم.

مهاجرت به سوئیس

سوئیس که به طور رسمی به نام کنفدراسیون سوئیس شناخته می شود یک کشور مستقر در تلاقی غرب، مرکز و جنوب اروپا است که از 26 کانتون مجزا تشکیل شده و مقامات فدرال آن در شهر برن قرار دارند.

این کشور از هر چهار طرف با کشورهای دیگر هم مرز است که به آن اصطلاحاً landlocked گفته می‌شود. سوئیس از سمت جنوب با ایتالیا، از سمت غرب با فرانسه، از سمت شمال با آلمان و از سمت شرق با اتریش و لیختن اشتاین هم مرز است.

کشور سوئیس عضو اتحادیه اروپا EU و یا منطقه اقتصادی اروپا EEA نیست، اما جزو اعضای اصلی حوزه شنگن محسوب می‌شود که از مجموع 26 کشور مختلف از جمله آلمان، فرانسه و اسپانیا تشکیل شده است.

از این رو باید به این موضوع توجه داشته باشید که ایرانیان برای حضور موقت و یا مهاجرت به سوئیس نیاز به دریافت ویزای شینگن و مدارک سفر مختص به خود دارند. خوشبختانه سوئیس دارای سفارت و کارگزاری خدمات ویزای فعال در ایران است که می توان برای هر یک از انواع ویزای سوئیس و امور مهاجرت به آنها مراجعه کرد. عموماً پیگیری امور خدمات ویزای شینگن کوتاه مدت نظیر ویزای توریستی از طریق کارگزاری وی اف اس گلوبال واقع در هروی سنتر انجام می‌شود و پیگیری امور خدمات ویزای تحصیلی، ویزای کار و انواع ویزای بلند مدت تایپ D شنگن در سفارت و کنسولگری این کشور در تهران انجام می‌گیرد.

اما باید توجه داشته باشید که در زمینه مهاجرت به کشور سوئیس، دریافت ویزای شنگن توریستی، یک مجوز موقتی حضور در این کشور است و در مدت زمان کمی اعتبار آن تمام می‌شود، برای همین نمی‌شود به اخذ ویزای توریستی شنگن سوئیس به عنوان شروع راه مهاجرت نگاه کرد، از این رو بهتر است به طور موشکافانه ای به توضیح روش های مهاجرت به سوئیس بپردازیم.

مهاجرت به سوئیس

روش های مهاجرت به سوئیس

اگر قصد مهاجرت کشور به سوئیس را داشته باشید، یعنی می خواهید تا در بازه ای طولانی مدت برای اهدافی نظیر تجارت، کار، زندگی و تحصیل به کشور سوئیس بروید، از این رو هدف از سفر شما اقامت بلند مدت در کشور سوئیس بوده و به همین خاطر نیاز به دریافت ویزای شینگن تایپ D (بلند مدت) و کارت اقامت شنگن خواهید داشت.

به غیر از روش‌هایی نظیر ازدواج با یک شهروند و فرد دارای اقامت دائم سوئیس و یا روش نامتعارف پناهندگی، متداول ترین روش های مهاجرت به سوئیس شامل مهاجرت از طریق تحصیل، مهاجرت از طریق کار، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و مهاجرت از طریق پیوستن به اعضای خانواده می‌شود.

بر همین اساس، شما باید با اطلاع از شرایط و مدارک لازم برای درخواست ویزای تایپ D شنگن، یک وقت سفارت سوئیس رزرو کرده و با مراجعه به کنسولگری این کشور، درخواست و مدارک مهاجرتی خود را ارائه دهید. در ادامه به بررسی روش های متداول مهاجرت به کشور سوئیس می‌پردازیم.

مهاجرت به کشور سوئیس برای تحصیل

درست است که خیلی از افراد در سراسر دنیا رویای مهاجرت به کشور سوئیس را بخاطر کیفیت و رفاه بالای زندگی، آزادی و امنیت اجتماعی و قدرت و ثبات اقتصادی بالا و بازار کار پویا در سر می پرورانند، اما وجود دانشگاه های با کیفیت در این کشور موجب شده تا سوئیس به یک مقصد تحصیلی فوق العاده برای دانشجویان بین المللی بدل شود و به همین خاطر یکی از متداول ترین روش های مهاجرت به سوئیس، مهاجرت تحصیلی به این کشور است.

طی سالیان گذشته همواره کشور سوئیس جزو ده کشور برتر دنیا از نظر سیستم آموزشی، کیفیت بالای زندگی، امید به زندگی، طبیعت غنی، امنیت و آرامش و بسیاری از فاکتورهای دیگر بوده است. در عین حال حضور تعداد زیادی از دانشگاه های تراز اول دنیا در این کشور موجب شده تا مهاجرت به کشور سوئیس از طریق اپلای تحصیلی به موضوعی محبوب تبدیل شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اپلای تحصیلی و داشتن استادی پلن برای تحصیل در دانشگاه‌های سوئیس کفایت نکرده و به موارد دیگری از جمله نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی سوئیس نیاز دارید.

در قدم اول باید یک دانشگاه را در سوئیس انتخاب کرده و از طریق مراجعه به وب سایت دانشگاه، از شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی باخبر شوید. به طور کلی این موارد شامل ارائه نامه تمکن مالی بانکی برای اثبات توانایی پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در سوئیس، مدرک زبان انگلیسی معتبر، ترجمه آخرین مدارک تحصیلی، توصیه نامه اساتید دانشگاهی، انگیزه نامه، استادی پلن و پرداخت هزینه ادمیشن فی برای ارزیابی پرونده تحصیلی شما توسط دپارتمان دانشگاه سوئیسی می‌شود.

در صورتی که موفق به دریافت نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه سوئیسی شوید، باید ظرف حداکثر 6 ماه برای ویزای تحصیلی شینگن سوئیس اقدام کنید. برای این کار باید از نامه پذیرش تحصیلی پرینت گرفته و با رزرو وقت سفارت سوئیس، در موعد مقرر مدارک تحصیلی، مالی و هویتی خود را به افسر پرونده ویزا ارائه دهید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده ویزای تحصیلی سوئیس
  • کپی صفحات و اصل پاسپورت متقاضی با حداقل 6 ماه اعتبار و 2 صفحه خالی
  • 4 قطعه عکس رنگی جدید و بیومتریک در اندازه پاسپورت
  • رسید پرداخت هزینه ویزای تحصیلی سوئیس
  • نامه تمکن مالی بانکی 3 ماه اخیر (که می تواند توسط دانشجو و یا والدین به عنوان اسپانسر مالی ارائه شود)
  • برگه تائید پرداخت هزینه های اولیه سال اول تحصیلی در سوئیس
  • ترجمه رسمی ریز نمرات و اصل و کپی مدارک تحصیلی قبلی دانشجو
  • ترجمه رسمی انگیزه نامه تحصیلی دانشجو
  • برگه تعیین وقت سفارت سوئیس
  • پرینت نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه
  • مدرک زبان معتبر انگلیسی

در نهایت باید پروسه انگشت نگاری و عکس بیومتریک سفارت سوئیس را انجام داده و با تحویل مدارک ویزا و انجام احتمالی مصاحبه ویزای تحصیلی، منتظر جواب سفارت باشید. در نهایت با موافقت با درخواست ویزای تحصیلی شما، می‌توانید با دریافت ویزای شینگن به کشور سوئیس سفر کرده و به تحصیل بپردازید.

طی 14 روز اول حضور خود در سوئیس، باید به دفتر محلی ثبت ساکنان کشور سوئیس رفته و با مراجعه به دفتر مهاجرت کانتون برای دریافت کارت اقامت تحصیلی سوئیس اقدام نمایید که به B permit مشهور است. با انجام این کار یک گواهی دریافت می‌کنید که با استفاده از آن امکان افتتاح حساب بانکی برای شما فراهم می‌شود.

بنابر بازه زمانی تحصیل که ارتباط مستقیمی با مقطع دانشگاهی شما دارد، مثل کارشناسی (4 سال) و یا کارشناسی ارشد (2 تا 3 سال)، شما می توانید به تحصیل و کار دانشجویی (برای 15 ساعت در هفته) در سوئیس بپردازید. سپس می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی برای مجوز اقامت شینگن درخواست داده و برای 6 ماه دیگر در این کشور اقامت داشته باشید.

در این بازه زمانی امکان پیدا کردن یک کار تمام وقت و موجه را در بازار کار این کشور پیدا کرده و می توانید از این طریق برای مدت زمان بیشتری در سوئیس حضور داشته باشید.

در صورتی که میزان اقامت شما با احتساب زمان تحصیل و کار تمام وقت در بازار کار این کشور به 5 سال برسد، می‌توانید برای کارت اقامت قابل تمدید شینگن درخواست داده و روند مهاجرت خود به کشور سوئیس را تکمیل کنید.

تحصیل در سوئیس

مهاجرت به کشور سوئیس از طریق کار

یکی دیگر از روش های مهاجرت به کشور سوئیس، مهاجرت کاری به این کشور است. از این رو شما باید به عنوان یک شهروند خارجی و غیر اروپایی برای ویزای کار در سوئیس درخواست دهید، این ویزا از نوع ویزای شینگن بلند مدت تایپ D است و نیازمند شرایط کلی زیر است:

  • دارای مهارت و تخصص  مورد قبول کنسولگری و دولت سوئیس باشید (مثل یک مدیر و یا فرد متخصص)، از مدرک دانشگاهی و چندین سال تجربه کاری و تخصص بهره مند باشید.
  • دارای جاب آفر از یک کارفرمای سوئیسی باشید.
  • هیچ نیروی کار حوزه اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا EU/EFTA برای موقعیت کاری مورد نظر شما وجود نداشته باشد.
  • سهمیه سالانه ویزاهای کاری سوئیس اجازه صدور ویزا را برای شما بدهد.

در صورتی که دارای شرایط اولیه درخواست ویزای کار در سوئیس باشید، کارفرمای سوئیسی شما باید برای مجوز اقامت شما درخواست دهد، در نهایت با انجام این مراحل، امکان درخواست ویزای بلند مدت کار در سوئیس برای شما وجود داشته و می‌توانید از این طریق به مهاجرت به سوئیس فکر کنید.

اگر دارای جاب آفر از شرکت و کارفرمای سوئیسی نباشید، کمی در این مقوله کار شما سخت بوده و باید با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت و وب سایت‌های کاریابی، خود را برای درخواست کار، رزومه کاری، مصاحبه کاری آنلاین و موارد مرتبط دیگر آماده کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت نداشتن جاب آفر سوئیسی و پیگیری نکردن شرایط استخدام و اقامت شما در کشور سوئیس از طریق کارفرما، شانسی برای درخواست ویزای کار و مهاجرت به سوئیس نخواهید داشت.

به طور کلی مدارک ویزای کار مورد نیاز برای ارائه به سفارت سوئیس شامل موارد زیر می‌شود:

  • سه نسخه تکمیل و امضا شده فرم درخواست ویزای کار سوئیس
  • اصل و کپی پاسپورت متقاضی با حداقل 6 ماه اعتبار
  • کپی ترجمه شده از صفحات اصلی پاسپورت و ویزاهای قبلی متقاضی
  • عکس رنگی جدید و بیومتریک در قطع پاسپورت
  • برگه پرینت شده وقت سفارت
  • مدارک اثبات کننده مهارت و تخصص کاری شما
  • کپی مدارک تحصیلی وفنی از جمله دیپلم و گواهی‌های مختلف
  • اطلاعات و جزئیات سوابق تحصیلی شما از جمله مدارک دانشگاهی
  • رزومه کاری قبلی شما
  • ارائه مدرک زبان (در صورت درخواست سفارت)
  • جاب آفر معتبر کارفرمای سوئیسی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزای بلند مدت سوئیس
  • گواهی عدم سوءپیشینه و آزمایش مدیکال (در صورت درخواست سفارت)
  • نامه تمکن مالی جدید بانکی
  • گواهی پایان خدمت (در صورت وجود)
  • ارائه انواع مدارک مالی و ملکی
  • ارائه مدارک بیمه تامین اجتماعی
  • ترجمه توصیه نامه سربرگ دار کارفرمای قبلی (در صورت وجود)

باید تمامی مدارک قابل ارائه به سفارت دارای ترجمه رسمی یکی از زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و یا انگلیسی باشد.

اما برای درک بهتر روند مهاجرت به سوئیس از طریق ویزای کار، بد نیست تا مراحل آن را با یکدیگر مرور کنیم. پس از پیدا کردن کار مناسب در کشور سوئیس و دریافت جاب آفر و یا همان دعوت نامه کارفرما، روند درخواست ویزای کاری سوئیس به شرح زیر است:

  • نخست کارفرمای شما در سوئیس باید برای مجوز اقامت شما در این کشور در خواست دهد، از این رو باید به یک دفتر خدمات محلی استخدام کانتون مراجعه کند.باید به این نکته توجه کنید که مجوز کار و مجوز اقامت نیروی کار خارجی در کشور سوئیس از یکدیگر جدا نیستند. به جای آن با صدور مجوز اقامت برای شما، اجازه کار نیز به شما داده می شود.
  • کارفرمای شما باید این موضوع را به مقامات دفتر کانتون اثبات کند که برای موقعیت کاری پیش رو، هیچ نیروی اروپایی EU و یا EFTA مناسب برای این کار وجود ندارد.
  • مقامات بومی کانتون به بررسی درخواست شما پرداخته و جهت تائید درخواست آن را به دفتر مهاجرت FOM ارجاع می دهند. زمانی که تصمیم گرفته می شود، اداره FOM فاکتورهای مختلفی از جمله مهارت زبان، میزان سن و اینکه تا چه اندازه می‌توانید خود را با فرهنگ سوئیسی مطابقت دهید، مدنظر خود قرار می دهد.
  • زمانی که کارفرمای شما برای مجوز اقامت سوئیس مورد نیازتان درخواست می‌دهد، شما باید به طور همزمان برای ویزای کار سوئیس (یا همان ویزای بلند مدت ملی) از داخل کشور درخواست دهید.
  • زمانی که اداره FOM در مورد مجوز اقامت سوئیس شما تصمیم نهایی را بگیرند، به خود متقاضی، کارفرما و اداره محلی کانتونال اطلاع رسانی می کنند.اگر FOM با مجوز اقامت شما موافقت کند، دفاتر کانتونال این موضوع را به سفارت سوئیس گزارش می دهند.
  • سپس سفارت سوئیس ویزای کار را برای شما صادر می کند. این مرحله نهایی مهاجرت به سوئیس شماست.
  • در نهایت به کشور سوئیس سفر کرده و 14 روز زمان دارید تا در اداره محلی مهاجرت خود را ثبت نام نمایید.
  • پس از این مرحله مجوز اقامت سوئیس برای شما صادر شده و پس از مهاجرت به سوئیس، امکان زندگی و کار قانونی برای شما فراهم خواهد شد.

انواع مجوز اقامت سوئیس شامل موارد زیر می‌شود:

  • مجوز Permit L: مجوز اقامت کوتاه مدت سوئیس است که دارای حداکثر یک سال اعتبار است و شرایط آن به قراردادکاری فرد وابسته است. شما تنها می توانید برای آن کارفرمای به خصوص و شرکت تحت قرارداد کار و فعالیت کنید. در برخی موارد شما می توانید ویزای کاری سوئیس را برای یک سال دیگر تمدید کنید، اما در حالت کلی، امکان اقامت بیش از 24 ماه با مجوز Permit L وجود ندارد.
  • مجوز Permit B: برای اقامت موقت و اولیه است. این نوع از مجوز نیز دارای یک سال اعتبار است، اما هر ساله می توان آن را تمدید کرد.شما تنها می توانید با استفاده از این مجوز برای یک کارفرما کار کنید و اجازه ترک و خروج از کانتون ثبت شده خود را ندارید. به این مجوز اقامت موقت و اولیه می گویند، چون اگر با استفاده از این مجوز برای 10 سال متمادی در سوئیس زندگی کنید، واجد شرایط اقدام برای مجوز اقامت دائم Permit C خواهید بود.
  • مجوز Permit C: اگر پس از مهاجرت به سوئیس برای 10 سال پی در پی در این کشور زندگی کنید، امکان درخواست اقامت دائم سوئیس را دارید. Permit C به شما این امکان را می دهد تا برای هر کارفرمایی که می خواهید کار کنید و شغل خود را تغییر دهید و در هر منطقه و بخش از سوئیس که می خواهید زندگی نمایید. این مجوز تنها پرمیتی است که به شما این امکان را می‌دهد که به صورت کارفرما در کشور سوئیس فعالیت کنید.

مهاجرت به سوئیس از طریق کار

مهاجرت به کشور سوئیس از طریق پیوستن به خانواده

اگر دارای اعضای خانواده نزدیکی در سوئیس باشید که مقیم این کشور است می توانید از طریق ویزای Family reunion مهاجرت به سوئیس را انجام داده و به خانواده خود بپیوندید. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای ویزای پیوستن به خانواده در سوئیس شامل موارد زیر می‌شود:

  • سه فرم درخواست تکمیل و امضا شده ویزا به هر یک از زبان‌های آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و یا اسپانیایی
  • کپی و اصل پاسپورت معتبر متقاضی
  • کپی صفحات اصلی پاسپورت متقاضی
  • چهار عکس جدید و رنگی بیومتریک در اندازه پاسپورت
  • برای همسر: گواهی بین المللی ازدواج فرم B (اصل و دو کپی از آن)
  • برای کودکان: مدارک شناسایی و یا اجازه نماینده قانونی آنها (اصل و کپی مدارک) که دارای ترجمه رسمی و مهر دادگستری و وزارت امور خارجه باشد.
  • سه کپی از مجوز اقامت سوئیس و یا کارت شناسایی همسر مقیم سوئیس
  • اصل و کپی گواهی ثبت نام شخصی در کانتون سوئیس (ترجمه رسمی)
  • اصل و کپی گواهی عدم سوءپیشینه متقاضی (ترجمه رسمی)
  • اصل و کپی گواهی تولد فرم B
  • اصل و کپی گواهی اقامتگاه و منزل در سوئیس

باید به این موضوع توجه کنید که ممکن است بنابر کشور محل زندگی شما، مدارک پشتیبان دیگر از شما برای مهاجرت به سوئیس درخواست شود. پس از ارائه درخواست ویزای پیوستن به خانواده سوئیس، این پرونده به دفتر کانتونال مهاجرت در سوئیس، جایی که متقاضی قصد زندگی در آنجا را دارد ارجاع می‌شود.

زمانی که در مورد پرونده و درخواست ویزای سوئیس تصمیم گیری می‌شود، به سفارت سوئیس ایران اطلاع داده می‌شود. در صورتی که با درخواست موافقت شده باشد، سفارت اجازه صدور برچسب ویزای پیوستن به خانواده در سوئیس را به متقاضی خواهد داشت. ممکن است برای درخواست این نوع از ویزا، مهارت اولیع زبان در سطح A1 مورد نیاز باشد.

در صورتی که متقاضی دارای مهارت زبان نباشد، باید این موضوع را اثبات کند که در کلاس‌های زبان برای رسیدن به این مقطع ثبت نام کرده است.

این شرایط شامل حال اعضای خانواده دارای مجوز اقامت Permit L نمی‌شود.

لازم به ذکر است که شهروند خارجی که برای ده سال مستمر در کشور سوئیس زندگی کرده باشد، واجد شرایط دریافت مجوز اقامت Permit C شناخته می‌شود. دارنده این نوع از مجوز دارای شرایط و مزایای بسیار مشابهی با شهروندان سوئیسی است. آنها امکان کار در هر جایی و هر کارفرمایی را داشته و می توانند در هر بخش و منطقه از سوئیس که بخواهند زندگی کنند.

آنها همچنین می‌توانند اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را برای مهاجرت به سوئیس و زندگی در این کشور دعوت کنند.

مهاجرت به سوئیس سرمایه گذاری

مهاجرت به کشور سوئیس از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های مهاجرت به سوئیس، روش سرمایه گذاری در کشور سوئیس است که شرایط خاصی را طلب می کند. در حال حاضر سوئیس دارای بالاتترین ثروت اسمی به ازای هر فرد بزرگسال است و یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای جهان محسوب می شود. اما در کنار فاکتورهای متعدد شفافیت دولت، کیفیت بالای زندگی، شرایط رقابتی و هیجان انگیز اقتصادی، مزایای زیر موجب می‌شود تا خیلی از افراد به فکر سرمایه گذاری و مهاجرت به سوئیس از این طریق بیفتند:

  • شرایط آسان تجارت
  • سیستم بانکی پر رونق و فعال
  • یکی از پایین ترین نرخ‌های مالیاتی در میان کشورهای توسعه یافته
  • نیروی کار متخصص، چند زبانه و سازنده
  • نرخ پایین بیکاری
  • استانداردهای بالای زندگی
  • کیفیت بالای سیستم آموزشی و بهداشت
  • نرخ پایین جرم و جنایت
  • حمل و نقل آسان به سایر کشورهای دنیا
  • امکان سفر بدون نیاز به ویزا به 155 کشور مختلف و معتبر دنیا
  • امکان دریافت مجوز اقامت برای کل خانواده

اما شرایط مهاجرت به سوئیس از طریق سرمایه گذاری به شرح زیر است:

  • متقاضی باید حداقل 18 ساله باشد.
  • دارای سوابق کیفری پاک و فاقد هرگونه سوابق نقض مهاجرتی باشد.
  • دارای شخصیت موجه و قابل قبولی باشد.
  • دارای صلاحیت و تجربه لازم باشد.
  • از بودجه مالی کافی در صورت درخواست به عنوان خویش فرما در سوئیس بهره‌مند باشد.
  • از مهارت کافی زبان برای درخواست کارت اقامت و حق شهروندی برخوردار باشد.
  • امکان تاسیس شرکت و خلق موقعیت کاری و پرداخت حقوق را برای نیروهای بومی سوئیس داشته باشد.
  • توانایی پرداخت مالیات سالانه بین 150 هزار تا 1 میلیون فرانک را داشته باشد.

در نهایت می‌توان اینطور گفت که از بین روش های مهاجرت به سوئیس، روش مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی دارای شرایط آسان تری بوده و کم هزینه‌تر است.