مهاجرت به اسپانیا چگونه است؟ روش های مهاجرت به اسپانیا در سال 2023 چیست؟ ما قصد داریم تا در این پست از مجله مهاجرتی لتس گو یونی به این سوالات پاسخ دهیم و به بررسی دقیق انواع روش‌های مهاجرت به اسپانیا بپردازیم. 

مهاجرت یک امر بسیار مهم و پیچیده است و هر شخص که برای تغییر شرایط خود تصمیم به مهاجرت می‌گیرد باید با دقت فراوان تمامی روش های پیش روی خود را بررسی کند. تمامی کشورهای دنیا قوانینی منحصر به خود را برای پذیرش افراد مهاجر از دیگر کشورها دارند و کشور اسپانیا نیز از این جهت مستثنی نیست.

ما قصد داریم تا در ادامه این پست از سایت مهاجرتی لتس‌گویونی به طور کامل به انواع روش‌های مهاجرت به اسپانیا همچون: مهاجرت از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، تمکن مالی و خرید ملک اشاره کنیم تا با دیدی باز بهترین روش را که با شرایط شما سازگارتر است، انتخاب کنید.

مهاجرت به اسپانیا

کشور اسپانیا در جنوب غربی قاره سبز و در همسایگی کشورهای فرانسه و پرتقال قرار گرفته است و عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن می‌باشد. آب و هوای گرم و متعادل کشور اسپانیا و وجود جاذبه‌های طبیعی و سواحل متعدد بر جذابیت زندگی در این کشور افزوده است و مهاجران بسیاری اسپانیا را به عنوان مقصد زندگی خود انتخاب می‌کنند.

کشور اسپانیا به دلایل مختلف به یکی از مهمترین مقاصد مهاجرتی در دنیا تبدیل شده است. طبق آخرین آمار رسمی ارائه شده کشور اسپانیا چهارمین کشور قاره اروپا و دهمین کشور در دنیا از لحاظ بیشترین تعداد مهاجر شناخته شده است.

برخی افراد به دلایل بسیار زیادی زندگی در کشورهای اروپایی را به دیگر کشورها ترجیح می‌دهند که یکی از مهمترین دلایل این است که فرد با داشتن اقامت یکی از این کشورها می‌تواند به دیگر کشورهای اروپایی به راحتی سفر و حتی به مدت کوتاه در آن کشور زندگی کند. 

کشور اسپانیا یکی از باقدمت‌ترین کشورهای جهان و قاره اروپا به حساب می‌آید،  از این رو جوامع اسپانیایی از نظر فرهنگی بسیار غنی هستند و از آنجایی که اسپانیا یک کشور مهاجرپذیر است فرهنگ‌های متعددی در آن ساکن شدند و برای ایرانیانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

در حالی که اسپانیایی زبان رسمی این کشور است، اکثر مهاجران می‌دانند که برای برقراری ارتباط و همچنین پیدا کردن شغل نیاز به آموزش‌های ابتدایی زبان اسپانیایی دارند و می‌توانند با کمی درک ابتدایی از این زبان به نتیجه مطلوب خود برسند. البته به دلیل وجود مهاجران زیاد زبان انگلیسی هم در میان مردم این کشور استفاده می‌شود.

همچنین هزینه زندگی در اسپانیا معمولاً ارزان تر از سایر کشورهای اروپایی است و این هم دلیل دیگری بر جذابیت مهاجرت به این کشور شده است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که هزینه‌های زندگی افراد بسته به نوع سبک زندگی شخصی آن‌ها متفاوت است.

مهاجرت به اسپانیا

از دیگر مزایای زندگی در اسپانیا سیستم بهداشت و درمان این کشور است که به مراتب از بسیاری کشورهای دیگر بهتر است و همچنین خدمات بهداشتی برای مهاجرین نیز همانند شهروندان اسپانیا ارائه می‌شود. علاوه بر این، اسپانیا زیرساخت حمل و نقل عمومی بسیار خوبی دارد و سفر بدون ماشین را ساده کرده است.

شهرهای مادرید و بارسلونا از مهمترین شهرهای کشور اسپانیا هستند که مهاجران بسیاری را به خود جذب کرده‌اند و علاوه بر این دو شهر نام والنسیا، مالاگا و آلیکانته نیز در لیست محبوب ترین مقاصد مهاجرتی کشور اسپانیا قرار گرفته است. با ادامه این مطلب و انواع روش های مهاجرت به اسپانیا با ما همراه باشید.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل 

یکی از روش‌های راحت و مطمئن  برای مهاجرت به اسپانیا تحصیل در این کشور است. سیستم آموزشی کشور اسپانیا بسیار باکیفیت است و هرساله تعداد زیادی دانشجو به قصد تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای گرفتن ویزای دانشجویی اقدام می‌کنند. 

برای گرفتن اقامت اسپانیا از طریق تحصیل باید برای یکی از دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و یا  دوره‌های کوتاه‌مدت زبان (به شرطی که در موسسات معتبر برگزار شوند) پذیرش تحصیلی بگیرید و سپس برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. برای شروع می‌توانید با مشاوره مهاجرت تحصیلی گروه لتس گو یونی قدم اول را بردارید.

باید در نظر داشته باشید که طول مدت اعتبار این ویزای اقامتی به مدت زمان تحصیل شما در مقطع تحصیلی مورد نظر خود بستگی دارد که می‌تواند از 3 تا 9 ماه و یا حتی 2 تا 4 سال متغیر باشد. البته این ویزا در صورت ادامه تحصیل در مقاطع دیگر قابل تمدید است.

همچنین اکثر برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌های اسپانیا هم به زبان انگلیسی و هم به زبان اسپانیایی ارائه می‌شوند و هزینه تحصیل به زبان اسپانیایی به نسبت زبان انگلیسی بسیار کمتر است. البته شما می‌توانید قبل شروع دوره دانشگاهی خود در کالج‌های زبان اسپانیایی شرکت کنید و زبان اسپانیایی خود را تقویت کنید.

از مزیت‌های مهاجرت از طریق تحصیل به اسپانیا می‌توان به اجازه کار 20 ساعت در هفته برای دانشجویان اشاره کرد که کمک هزینه خوبی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور است. همچنین پس از اتمام دوره تحصیلی یک فرصت 12 ماهه برای پیدا کردن شغل و تغییر ویزای دانشجویی به کاری به دانشجو داده می‌شود.

مهاجرت به اسپانیا از طریق خرید ملک

یکی از محبوب‌ترین و آسان‌ترین روش‌های مهاجرت و گرفتن اقامت کشور اسپانیا خرید ملک در قلمرو این کشور است. خرید ملک در اسپانیا یکی از پرتقاضاترین روش‌های مهاجرت به این کشور است، چرا که کمترین پیش‌نیازهای ممکن برای گرفتن ویزا را دارد و به همین علت نام گلدن ویزا یا ویزای طلایی را برای این روش انتخاب کرده‌اند.

این روش یک نوع سرمایه گذاری در کشور اسپانیا است و اجازه اقامت دائم به آن دسته از شهروندان غیر اتحادیه اروپا داده می شود که حداقل 500.000 یورو در املاک اسپانیا سرمایه گذاری کنند. از مزیت‌های این روش دادن ویزا به سایر اعضای خانواده است.

از آنجایی که قیمت خرید ملک در اسپانیا به نسبت بسیاری از کشورها پایین‌تر است، متقاضی با خرید یک یا چند ملک به ارزش 500 هزار یورو مجوز 5 ساله و سپس 10 ساله را دریافت می‌کند و پس از آن نیز می‌توانند برای اخذ اقامت دائم اقدام کند.

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

اگر دوست دارید به فعالیت‌های شغلی خود در کشور اسپانیا ادامه دهید و از طرفی هم توانایی راه اندازی شرکت خود را در این کشور ندارید، می‌توانید از طریق استخدام شدن در یک شرکت اسپانیایی برای گرفتن ویزای خود اقدام کنید و از طریق کار کردن وارد کشور اسپانیا شوید.

البته گرفتن اقامت اسپانیا از طریق کار شرایط اختصاصی خود را دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. اولین شرط این روش وجود یک پیشنهاد شغلی به عنوان یک حرفه‌ای بسیار ماهر از سمت کارفرمای اسپانیایی است و همچنین شرط دوم وضعیت مالی و دریافتی در شغل جدید است که باید حقوق فرد بالاتر از 40.000 یورو در سال باشد.

پس برای مهاجرت به اسپانیا از طریق کار اولین قدم داشتن جاب آفر و پیدا کردن یک کارفرما در کشور اسپانیا است که یک پیشنهاد شغلی جذاب با حقوق و مزایای بالا برای شما داشته باشد. اقدامات اداری نیز باید از سمت کارفرما انجام شود و پس از طی کردن مقدمات اولیه شما با مراجعه به سفارت می‌توانید دیگر مراحل را طی کنید.

روش های مهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی

یکی دیگر از روش‌های گرفتن اقامت کشور اسپانیا اثبات تمکن مالی و  پس از آن اخذ  ویزای غیر سودآور است. اگر شما جز افرادی هستید که وضعیت مالی و اقتصادی خوبی دارید و تمایل به کار کردن در کشور اسپانیا ندارید می‌توانید از این روش به کشور اسپانیا مهاجرت کنید.

از آنجایی که در این روش شما اجازه کار در اسپانیا را ندارید پس باید درآمد کافی برای حمایت خود و افراد تحت تکفل خود را داشته باشید. شرط ابتدایی این روش ارائه اسناد مالی که نشان‌ذهنده حداقل 25.560 یورو در سال برای خود و به ازای هر یک از اعضای خانواده 6.390 یورو در سال می‌باشد. 

برای دولت اسپانیا منبع این درآمد که ممکن است از طریق سرمایه گذاری ها، مستمری ها و یا هر منبع درآمد دیگری حاصل شود، اهمیت ندارد. اجازه اقامت در این روش معمولاً برای یک دوره 2 ساله صادر می‌شود که قابل تمدید است و مشروط به پابرجا بودن شرایط اقتصادی فرد می‌باشد.

نکته مهم و قابل توجه در روش مهاجرت از طریق تمکن مالی گرفتن اقامت دائم در زمانی کوتاه‌تر به نسبت روش خرید ملک است. شما در این روش می‌توانید پس از گذشت 5 سال از داشتن مجوز اقامت موقت، برای تبدیل آن به اقامت دائم اقدام کنید.

مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در اسپانیا راه و روش‌های مختلفی دارد که در هر کدام از این روش‌ها داشتن منابع مالی کافی و قابل قبول برای سفارت بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر از نظر مالی دغدغه ندارید، استفاده از روش‌های سرمایه گذاری در اسپانیا یکی از مطمئن‌ترین راه‌های اخذ اقامت کشور اسپانیا است.

سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق ثبت شرکت

برای سرمایه گذاری در کشور اسپانیا متقاضی باید با ارائه یک برنامه کاری قوی شرکتی با سرمایه بیش از 1 میلیون یورو تاسیس کند و یا مبلغ یک میلیون یورو از سهام یک شرکت اسپانیایی را خریداری کند تا بتواند از این طریق ویزای طلایی اسپانیا را دریافت کند.

در این روش ارائه اسناد مالی برای اثبات تمکن مالی خود به مبلغ 30 هزار یورو در سال اجباری است و همچنین برای افراد تحت تکفل نیز مبلغ 10 هزار یورو در سال لازم است. همچنین هر متقاضی باید تحت پوشش یک بیمه درمانی کامل در اسپانیا باشد.

سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق خودحمایتی

اگر مایل به راه اندازی کسب و کار خود در کشور اسپانیا و اخذ اقامت اسپانیا از طریق خودحمایتی هستید، می‌توانید این روش را در نظر داشته باشید. این روش که به عنوان ویزای کارآفرینی نیز شناخته می‌شود یک روش سرمایه گذاری در کشور اسپانیا است و توسط نهادهای دولتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و شرایط خاص خود را دارد. 

در این روش متقاضی با ارائه یک ایده کسب و کار نوآورانه می تواند برای گرفتن ویزای کارآفرینی اقدام کند. در نظر داشته باشید که شرایط برای دریافت این ویزا به نسبت سخت‌تر و پیچیده‌تر از دیگر روش‌هاست و نیاز به تاییدیه قبلی از وزارت اقتصاد کشور اسپانیا دارد.

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری خودحمایتی اقدام برای مجوز کار خوداشتغالی است. در این روش به ارائه ایده نوآورانه نیازی نیست و می‌توانید برای یک مجوز کار خوداشتغالی معمولی درخواست خود را به سفارت ارائه دهید. اگرچه در این روش هم ارائه یک طرح تجاری الزامی است، اما سختگیری کمتری پیش روی متقاضی است.

مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج

ازدواج با فردی که تابعیت کشور اسپانیا را دارد یکی از روش‌های مورد قبول در سیستم مهاجرتی به حساب می‌آید. در این روش فرد متقاضی باید مستندات کافی و قانونی که نشان دهنده ازدواج این دو فرد باشد را به سفارت کشور اسپانیا ارائه کند.

از طرف دیگر فرد تبعه اسپانیا نیز باید مدارک مالی و شغلی خود را که نشان دهنده تمکن مالی او درقبال همسر و توانایی در پرداخت هزینه‌های زندگی مشترکشان است را به سفارت خود ارائه کند. تمامی این موارد درراستای اطمینان حاصل کردن از ازدواج واقعی است.

درصورتی که تمامی مدارک کامل و مستند باشند و سفارت اسپانیا اطمینان حاصل کند که این دو فرد با هم ازدواج کرده‌اند، ویزای فرد خارجی صادر می‌شود و فرد خارجی می‌تواند پس از سه سال زندگی در اسپانیا برای دریافت مدارک اقامت دائم خود اقدام کند.

مدارک لازم برای مهاجرت به اسپانیا

مدارک لازم جهت مهاجرت به اسپانیا

همان طور که می‌دانید هریک از روش ‌های مهاجرت به اسپانیا شرایط اختصاصی خود را دارند که هر فرد باید با توجه به نوع مهاجرت خود مدارک و شرایط آن را بررسی کند. اما ما در این مطلب که صورت کلی به مدارک عمومی که در تمامی روش ها مورد نیاز است اشاره می‌کنیم.

  • داشتن پاسپورت معتبر با 6 ماه اعتبار
  • کپی از تمامی مدارک
  • ترجمه مدارک به زبان اسپانیایی
  • سوابق کیفری 5 سال اخیر
  • سه قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • داشتن مدارک بیمه 
  • تکمیل فرم‌های مربوط به درخواست ویزا

اگر شما هم در گروه افراد علاقه‌مند به مهاجرت به کشور اسپانیا هستید بهتر است برای انجام موارد مربوط به درخواست ویزای خود با موسسات مهاجرتی معتبر که تجربه کافی در این زمینه را دارند، شرایط خود را بررسی کنید.

بهترین شهرهای اسپانیا برای مهاجرت

شهرهای مادرید، بارسلون، مالاگا، والنسیا از جمله معروف‌ترین شهرهای کشور اسپانیا هستند که بسیاری از مهاجران زندگی در این شهرها را به دیگر شهرهای اسپانیا ترجیح می‌دهند.

مادرید 

مادرید پایتخت اسپانیا و یکی از شهرهای مهم و جذاب اروپایی است. این شهر در مرکز کشور واقع شده و با جمعیتی بیش از 3 میلیون نفر، یکی از شهرهای پرجمعیت اروپا نیز به حساب می‌آید و همچنین مهمترین شهر مهاجرتی اسپانیا نیز می‌باشد. 

شهر قدیمی مادرید با وجود کاخ‌ها، کلیساها، میدان‌ها وجاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار خود به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در کشور اسپانیا تبدیل شده است. همچنین با وجود اقتصاد قوی و زندگی فعال، مادرید به عنوان یک مرکز تجاری و فرهنگی مهم نیز شناخته می‌شود. 

بارسلون

شهر بارسلون یا بارسلونا در کشور اسپانیا یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت به اروپا به شمار می‌رود. بارسلونا با شهرتی جهانی به خاطر معماری گوادی، آثار هنری غوچی و همچنین تیم فوتبال بارسلونا معروف است.

بارسلونا یکی از مراکز مهم فرهنگی، هنری و تجاری در کشور اسپانیا است و با وجودی بزرگ بودن فرصت‌های شغلی بسیاری در صنایع مختلف از جمله گردشگری، فناوری اطلاعات، معماری و طراحی، فیلمسازی و غیره را برای مهاجران به وجود آورده است.

مالاگا

مالاگا یک شهر بزرگ و زیبا در جنوب اسپانیا است که در استان آندلوسیا واقع شده است. این شهر، با جاذبه‌های طبیعی خیره کننده، تاریخ و فرهنگ غنی و آب و هوای مدیترانه‌ای خوشایند، یکی از مقصدهای محبوب مهاجرت برای تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان است.

اقتصاد مالاگا بر پایه توریسم استوار است. این شهر یکی از مهمترین مقصدهای توریستی در اسپانیا است و هر ساله میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به آن سفر می‌کنند. در نتیجه، صنعت گردشگری فرصت‌های شغلی بسیاری را برای افراد مهاجر فراهم کرده است.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله خواندید راه و روش های فراوانی برای مهاجرت به کشور اسپانیا وجود دارد که باید با توجه به شرایط هر فرد بررسی و سپس اقدام شود. اسپانیا قطعا یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی افراد برای مهاجرت است و روش مهاجرت تحصیلی به اسپانیا هم در صدر بهترین روش‌های آن قرار دارد.