اگر شما علاقمند به مهاجرت به رومانی هستید، در این پست از لتسگویونی با ما همراه باشید. روش های متنوعی برای مهاجرت و دریافت شهروندی رومانی وجود دارند که در طول این مقاله به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت. 

مهاجرت به رومانی

این کشور جمعیتی در حدود 20 میلیون نفر داشته و در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است. رومانی شرایطی را مهیا کرده است که متقاضیان می توانند از طریق روش هایی مانند تحصیل، ازدواج، سرمایه گذاری و غیره امکان مهاجرت و اخذ اقامت این کشور را داشته باشند. امور مهاجرتی و اقامتی این کشور تحت نظارت سازمان بازرسی کل مهاجرت (GII) قرار دارد.

انواع ویزای کشور رومانی

متقاضیانی که قصد مهاجرت و سفر به این کشور را دارند، می‌توانند ویزاهای مختلفی را دریافت کنند. از جمله مهم‌ترین این ویزاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    ویزای نوع A

این نوع ویزا که به ویزای فرودگاهی معروف است، مناسب افرادی می باشد که در مسیر پرواز خود وارد فرودگاه کشور رومانی شده و پرواز خود را تغییر می‌دهند. افراد دارای این نوع ویزا اجازه خروج از فرودگاه را نخواهند داشت.

•    ویزای نوع B

اعتبار این نوع خاص از ویزا پنج روز است و افراد می توانند وارد این کشور شده و در عرض پنج روز کاری اقامت داشته و سپس از آن خارج شوند.

•    ویزای نوع C (کوتاه مدت)

این نوع ویزا مناسب افرادی است که قصد اقامت تا 90 روز در یک دوره حداکثر شش ماهه را در کشور دارند. پس از اتمام این دوره امکان تمدید مجدد ویزا وجود نخواهد داشت.

•    ویزای نوع D (بلند مدت)

این نوع ویزا نیز اعتباری 90 روزه داشته و پس از اتمام این مدت می توان با مراجعه به دفتر مهاجرتی کشور رومانی دوباره آن را تمدید کرد.

مهاجرت به رومانی از طریق کار

مهاجرت به رومانی از طریق کار

مهاجرت به این کشور از طریق کار نیازمند داشتن دعوت نامه از سوی یک کارفرمای رومانیایی است. کارفرما در ابتدا باید شغل پیشنهادی خود را به مدت سه ماه آگهی کند. اخذ ویزا از این طریق ممکن است دو الی 9 ماه زمان ببرد. در ابتدا ویزا به صورت یک ساله صادر شده که پس از اتمام دوره امکان تمدید مجدد میسر است.

پررونق ترین بخش های اقتصادی کشور در حوزه صنعت و کشاورزی است و امکان یافتن کار در این حوزه ها بسیار زیاد است. با دریافت ویزای کار و فعالیت در این کشور می توان پس از دو الی پنج سال درخواست اقامت دائم را داشت.

مدارک لازم برای ویزای کار

برای دریافت ویزای کار در کشور رومانی نیاز به ارائه مدارک خاصی است. مهم ترین مدارک مورد نیاز به شرح زیر می‌باشند:
•    گذرنامه معتبر
•    تکمیل فرم درخواست
•    بیمه نامه
•    اثبات تمکن مالی
•    دعوت نامه از سوی کارفرما
•    مدارک تحصیلی
•    2 قطعه عکس پاسپورتی
•    گواهی سلامت
•    گواهی عدم سوء پیشینه
•    بلیط هواپیما
•    آدرس محل زندگی برای اقامت در این کشور

مهاجرت به رومانی از طریق تولد

قانون کلی برای اعطای تابعیت و شهروندی کشورها از دو قانون خاک و خون تبعیت می‌کند. طبق قانون خون، اگر کودکی در یک کشور متولد شود بر اساس تابعیت والدین خود تابعیت آن کشور را اخذ می کند. بر اساس قانون خاک، اکر کودکی در خاک یک کشور متولد شود صرف نظر از تابعیت والدین می‌تواند تابعیت آن کشور را دریافت کند. رومانی نیز طبق قانون خاک عمل می کند و چنانچه کودکی در خاک این کشور متولد شود، می‌تواند تابعیت و شهروندی را اخذ کند. سه روش کلی برای دریافت شهروندی این کشور به شرح زیر است:

•    اگر کودکی که در خاک این کشور متولد شده و پدر و مادر وی دارای تابعیت رومانی باشند وی نیز شهروندی این کشور را دریافت می‌کند.
•    اگر کودکی از پدر و مادری خارجی در خاک رومانی متولد شود صرف نظر از تابعیت والدین شهروندی را دریافت خواهد کرد.
•    اگر زن و مردی که دارای شهروندی رومانی باشند کودکی زیر 18 سال سن را به فرزند خواندگی قبول کنند این کودک نیز تابعیت را اخذ خواهد کرد.

مهاجرت از طریق تحصیل به رومانی

مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل

سیستم آموزشی قوی و وجود دانشگاه های برتر باعث شده تا هر ساله افراد زیادی قصد مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل را داشته باشند. پنج دانشگاه Romania در میان دانشگاه های برتر و شناخته شده دنیا قرار گرفته‌اند. متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند باید در ابتدا از یکی از دانشگاه ها پذیرش بگیرند.

برای تحصیل نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. هزینه تحصیل در دانشگاه بسته به رشته و مقطع انتخابی متقاضیان متغیر بوده و می‌تواند تا 5000 یورو در سال باشد. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی به شرح زیر است:
•    ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
•    آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
•    ارائه گواهی تمکن مالی
•    انگیزه نامه
•    گذرنامه معتبر
•    بیمه نامه
•    ارائه مدارکی دال بر اجاره خانه یا دریافت خوابگاه دانشجویی

دانشجویانی که به تحصیل مشغول هستند، می توانند جهت کاهش هزینه‌های زندگی خود در هفته 20 ساعت را به انجام کارهای پاره وقت بپردازند. دانشگاه های معتبر رومانی شامل دانشگاه بخارست، دانشگاه الکساندر ویان کوزا، دانشگاه بیس بولای و دانشگاه وست تیمیسوارا می‌شوند.

مهاجرت به رومانی از طریق سرمایه گذاری

در میان روش های مهاجرتی، سرمایه گذاری یکی از مطمئن ترین راه ها بوده و آینده‌ای روشن دارد. دولت Romania علاقه زیادی به توسعه طرح های تجاری داشته و قوانین جدیدی را در این خصوص وضع کرده است. یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری، خرید ملک می باشد. حداقل بودجه مورد نیاز برای این روش مهاجرتی 250 هزار یورو است که می تواند به صورت درصدی نیز لحاظ شود.

روشی دیگر برای سرمایه گذاری، خرید اوراق قرضه است. متقاضیان می توانند اوراق قرضه خریداری کرده و مبلغی را به مدت پنج سال در اختیار دولت قرار داده و پس از طی این مدت پول خود را دریافت کنند. نکته مهم در این روش سرمایه گذاری آن است که سودی به متقاضیان تعلق نخواهد گرفت. حداقل مبلغ لازم در این روش 300 هزار یورو است. علاوه بر این مبلغ، آن ها باید در حدود 60 هزار یورو را برای انجام کارهای اداری در نظر بگیرند.

متقاضیانی که دارای مبلغ زیادی پول برای سرمایه گذاری نیستند، می توانند به سراغ ثبت شرکت بروند. آن ها باید در ابتدا اقدام به ثبت یک شرکت تجاری کنند و این شرکت نیاز به یک مدیرعامل و حداقل دو نفر کارمند دارد. این نکته مهم است که متقاضیان توانایی تأمین هزینه های مالی شرکت و دیگر هزینه های جانبی را داشته باشند. در این روش آن چه حائز اهمیت است هدف از ثبت شرکت و نظام مالیاتی خواهد بود. متقاضیان می‌توانند پس از گذشت 3 سال از ثبت شرکت برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.

انواع شرکت برای سرمایه گذاری

به طور کلی، ثبت شرکت در رومانی به سه روش زیر امکان پذیر است:

1.    ثبت شرکت به صورت سهامی

برای راه اندازی شرکت از این روش دارا بودن یک طرح اقتصادی الزامی است. وجود دو سهامدار و ارائه سهام آن ها نیز مورد نیاز خواهد بود. حداقل مبلغ لازم برای راه اندازی شرکت 25 هزار یورو می‌باشد.

2.    ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای راه اندازی این نوع شرکت به حدود 50 سهامدار و یک مدیر نیاز است. در واقع مدیر شرکت مسئول امور خواهد بود. برای افتتاح شرکت وجود یک طرح تجاری که توجیه اقتصادی دارد الزامی خواهد بود.

3.    ثبت شعبه

اگر متقاضیان در کشور خود شرکت تجاری داشته باشند، می توانند شعبه ای از آن را در رومانی افتتاح کنند. ارائه مدارک لازم برای راه اندازی شعبه مانند شرح فعالیت‌ها، نام سهامداران، آدرس و اساسنامه الزامی است. نکته مهم دیگر آن است که شرکت اصلی نباید هیچ گونه بدهی و مشکل مالی داشته باشد.

مهاجرت به رومانی از طریق ازدواج

هنگامی که صحبت از مهاجرت به این کشور از طریق ازدواج می شود با دو دسته از افراد مواجه خواهیم شد: 1) دسته اول افرادی که خود دارای تابعیت رومانی بوده اما همسر آن ها فردی خارجی است. 2) دسته دوم افرادی که خود تابعیت نداشته اما قصد ازدواج با شهروندی از Romania را دارند. باید به خاطر داشت که اخذ ویزای ازدواج کمی دشوار است؛ زیرا دولت سخت گیری های زیادی در رابطه با واقعی بودن ازدواج دارد.

طرفین باید مدارک و مستنداتی را به طور دقیق ارائه دهند. چنان چه ازدواج صرفا جهت دریافت اقامت باشد، جرم محسوب خواهد شد. شرایط ازدواج در این کشور به این صورت است که هر دو طرف باید بالای 21 سال سن داشته باشند (البته در برخی موارد بالای 18 سال نیز عنوان شده است). هر دو طرف باید وضعیت مالی قابل قبولی داشته باشند و تفاوت سنی آن ها نباید بیشتر از 15 سال باشد که در این صورت به صوری بودن ازدواج آن ها مشکوک خواهند شد.

هیچ کدام از زوجین نباید همسر یا پرونده باز طلاق داشته باشند. اگر فرد خارجی که قصد ازدواج با شهروندی را دارد از ازدواج قبلی خود صاحب فرزندی باشد، باید از نظر مالی و زندگی تکلیف او روشن شده باشد. افرادی که موفق به ازدواج شده باشند، خواهند توانست پس از 3 الی 5 سال اقامت دائم خود را دریافت کنند. اگر مشخص شود که زوجین در یک خانه زندگی نکرده و یا روابط آن‌ها بسیار کمرنگ است دولت از صدور اجازه اقامت دست نگه خواهد داشت.

مراحل اخذ اقامت کشور رومانی

افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در رومانی را دارند باید در ابتدا ویزا دریافت کنند. دریافت ویزا به روش های گوناگونی امکان پذیر می باشد. از مهم ترین موارد برای اقامت می توان به اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه های زندگی در مدت اقامت اشاره کرد. متقاضیان می توانند بر اساس ویزای دریافتی خود وارد خاک کشور شده و در صورت امکان آن را تمدید کنند. آشنایی با فرهنگ و زبان مردم از نکات حائز اهمیت دیگر خواهد بود.

شهرهای مهاجرپذیر در رومانی

از مهم ترین شهرهای مهاجرپذیر می توان به سیبیو اشاره کرد. این شهر ترکیبی از سنت و مدرنیته است و شرایط کاری بسیار خوبی در شهر حاکم می باشد. هزینه های زندگی در شهر مناسب بوده و می تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت و کار باشد. براشوو از دیگر شهرهای مناسب بوده که در حوزه گردشگری فعال است. این شهر از نظر هزینه های زندگی کمی بالا می باشد؛ اما فرصت های کاری متعددی را در اختیار افراد خارجی قرار می‌دهد.

مهاجرت به کشور رومانی با شرایط ویژه

سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی یکی از روش های خاص و ویژه است. میزان مبلغ برای این روش بین 150 تا 500 هزار یورو در نظر گرفته شده است. متقاضیان باید شرایط اشتغال حداقل 25 تا 50 نفر را به صورت تمام وقت مهیا کنند. برای مهاجرت از این روش نیاز به اقامت سه ساله برای رسیدن به شرایط مطلوب و رشد می‌باشد.

مزایای مهاجرت به کشور رومانی

اخذ اقامت و تابعیت این کشور با مزایای بی شماری برای متقاضیان همراه است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    زندگی در یک کشور اروپایی با بالاترین استانداردها
•    پایین بودن هزینه های زندگی
•    وجود امنیت مالی و ثبات اقتصادی
•    امکان تحصیل رایگان
•    تجارت و کار در حوزه شینگن
•    بهره مندی از تسهیلات بانکی
•    استفاده رایگان از خدمات پزشکی
•    امکان همراهی خانواده
•    اشتغال تمام وقت
•    خرید ملک در حوزه شینگن
•    افتتاح حساب بانکی
•    امکان سفر به سایر کشورهای اروپایی و حوزه شینگن

سخن آخر

مهاجرت به رومانی می تواند گزینه‌ای جذاب برای آن دسته از افرادی باشد که قصد ورود به کشورهای اروپایی را دارند. روش‌های متفاوتی برای مهاجرت و اقامت وجود دارد که متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود بهترین راه را انتخاب کنند. مهاجرت کاری یکی از سریع ترین راه ها است. دولت از سرمایه گذاران خارجی حمایت کرده و شرایط مطلوبی را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت که مهاجرت از طریق ازدواج یکی از سخت‌ترین روش‌های پیش روی متقاضیان خواهد بود؛ زیرا دولت در خصوص این موضوع سختگیرانه عمل می‌کند.

چنان چه شما هم وطنان عزیز برای مهاجرت به این کشور پرطرفدار نیازمند اطلاعات بیشتری می‌باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره ای این مجموعه برخوردار شوید.