مهاجرت به مالزی 2022 چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم تا به بررسی موضوعاتی از جمله روند مهاجرت به مالزی، روش های مهاجرت به مالزی و جزئیات کاربردی دیگری از جمله مزایا و معایب مهاجرت به مالزی بپردازیم.

مهاجرت به مالزی

بنابر اطلاعات موسسه مهاجرتی لتس گو یونی، مالزی کشوری واقع در جنوب شرقی آسیا است که به عنوان یک سلطنت مشروطه فدرال از 13 ایالت و 3 قلمرو تشکیل شده است. این کشور توسط دریای چین جنوبی به دو بخش شبه جزیره مالزی و مالزی شرقی بورنئو تقسیم شده است.

این کشور دارای مرزهای دریایی با تایلند، سنگاپور، ویتنام و اندونزی است. این در حالی است که مالزی شرقی نیز دارای مرز خاکی و آبی با کشور برونئی و اندونزی و همچنین مرز آبی با فیلیپین و ویتنام است.

پایتخت مالزی کوالالامپور است که به عنوان بزرگترین و مشهورترین شهر مالزی محسوب می‌شود. در حال حاضر جمعیت فعلی این کشور در حدود 32 میلیون نفر اعلام شده است. اما بنابر آمار بدست آمده از وب سایت Immigrationworld در سال 2017، قریب به دو میلیون و هفتصد و چهار هزار نفر مهاجر از سراسر دنیا به کشور مالزی سرازیر شده‌اند.

این آمار رشد 200 هزار نفری تعداد مهاجران را نسبت به سالهای قبل نشان می‌دهد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا بسیاری از افراد مهاجرت به مالزی را انتخاب می‌کنند و اینکه روش های مهاجرت به کشور مالزی شامل چه مواردی می‌شود؟

در جواب می توان اینطور گفت که مالزی یک کشور دارای ثبات سیاسی و اقتصادی است که اقوام متنوعی را در خود جای داده است. به طور معمول اکثر مردم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و این موضوع هماهنگی و پذیرش مهاجران را با افراد بومی راحت‌تر خواهد کرد.

این کشور دارای ارتباط خوبی با سایر کشورهای دنیا است و طی سالهای اخیر رشد 4 تا 5 درصدی تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده است. این در حالی است که هزینه های زندگی در مالزی نیز در مقایسه با سنگاپور و هنگ کنگ مناسب تر و کمتر است. در ادامه با معرفی محبوب‌ترین روش های مهاجرت به مالزی در خدمت شما هستیم.

مهاجرت تحصیلی به مالزی

 مهاجرت تحصیلی به مالزی

اگر تمایل به مهاجرت به کشور مالزی داشته باشید، مهاجرت تحصیلی و تحصیل در مالزی یکی از بهترین روش های پیش روی شماست. روند مهاجرت تحصیلی به مالزی به این صورت که شما باید با انتخاب دانشگاه مورد نظر خود در این کشور از شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه باخبر شوید.

به طور معمول شرایط پذیرش تحصیلی بهترین دانشگاه های مالزی شامل موارد کلی زیر می‌شود:

  • کپی و اصل پاسپورت دارای اعتبار متقاضی
  • مدرک زبان آیلتس و یا تافل
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • توصیه نامه اساتید دانشگاهی
  • نمره آزمون های بین المللی GMAT و یا GRE (در صورت درخواست دانشگاه)
  • برنامه و رزومه تحصیلی دانشجو
  • ترجمه ریزنمرات و مدارک تحصیلی
  • فرم تکمیل و امضا شده درخواست پذیرش تحصیلی
  • عکس رنگی قطع پاسپورت
  • پرداخت هزینه ادمیشن فی دانشگاه
  • آزمایش مدیکال دانشجو (در صورت درخواست)
  • بیمه سلامت دانشجو (در صورت درخواست)

در صورتی که با درخواست پذیرش شما از سوی دانشگاه مالزی موافقت شود، نامه پذیرش تحصیلی برای شما ایمیل شده و باید برای اخذ ویزای تحصیلی مالزی به سفارت این کشور مراجعه کنید.

چنانچه ویزای تحصیلی مالزی برای شما صادر شود، مهاجرت به مالزی از طریق تحصیل در این کشور برای شما مقدور بوده و می توانید در خلال تعطیلات بیش از یک هفته بین دوره ای و تعطیلات رسمی و در هنگام تحصیل، برای حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازید.

اعتبار ویزای تحصیلی مالزی یک ساله بوده و در صورت وجود شرایط لازم دانشجو، برای ترم‌های بعدی تحصیل در مالزی تمدید می‌شود. خوشبختانه این امکان در برخی از دانشگاه‌های مالزی وجود دارد که بدون مدرک زبان، نسبت به دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه اقدام کنید.

از این رو می‌توانید در دانشگاه مورد نظر خود در مالزی حضور یافته و با گذراندن یک دوره یک ساله زبان، تحصیل خود را در این کشور شروع کنید.

مالزی از دانشگاه های بسیار با کیفیت و معتبری برخوردار است و مدارک دانشگاهی آن دارای اعتبار جهانی بوده و به دانشجو امکان فعالیت در بازارهای کار جهانی و داخلی مالزی را پس از فارغ التحصیلی می‌دهد. همچنین این امکان وجود دارد تا در کنار مهاجرت به کشور مالزی از طریق تحصیل، یکی از اعضای خانواده را نیز به همراه خود به این کشور ببرید.

مهاجرت کاری به مالزی

مهاجرت کاری به مالزی

یکی دیگر از روش های مهاجرت به مالزی، مهاجرت کاری به این کشور از طریق اخذ ویزای کار مالزی است. ویزای کار مالزی شامل موارد زیر می شود:

ویزای تصویب اشتغال Employment Passes

این نوع از ویزای کار مالزی برای آن دسته از متقاضیانی صادر می شود که دارای جاب آفر از یک کار قانونی و معتبر در کشور مالزی هستند و میزان درآمد ماهانه آنها حداقل 3 هزار رینگیت است. عموماً این نوع از ویزا اعتباری 2 ساله داشته و در صورت واجد شرایط بودن متقاضی قابل تمدید است.

ویزای حرفه ای PVP مالزی

این مجوز به متقاضیان خارجی ارائه می شود که قصد شرکت در یک پروژه کوتاه مدت در کشور مالزی را برای حداکثر 12 ماه داشته باشند. متقاضیان واجد شرایط مهاجرت به کشور مالزی از این طریق شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نصاب تجهیزات
  • کارشناس نگهداری
  • محققان دولتی شناخته شده
  • مدرسان و سخنرانان دعوت شده
  • فیلمسازان، کارگردانان، بازیگران، تهیه کنندگان و عکاسان
  • هنرمندان
  • داوطلبان امور خیریه
  • اعضای آژانس ها و سازمان های بین المللی
  • رهبران مذهبی

مجوز موقت Visitor

این نوع از ویزای مالزی برای آن دسته از متقاضیانی صادر می شود که برای بازه کمتر از 24 ماه در کشور مالزی استخدام و مشغول به کار خواهند شد. در مبحث مهاجرت به مالزی از طریق ویزای کار، دو نوع ویزای کارآموزی و ویزای وابسته نیز وجود دارد.

ویزای کارآموزی برای متقاضیان واجد شرایط مهاجرت به کشور مالزی و شرکت در دوره کارآموزی برای حداکثر 12 ماه صادر می شود. این در حالی است که ویزای وابسته و یا همان Dependent برای همسر و فرزندان وابسته شهروند خارجی شاغل در کشور مالزی صادر می‌شود.

اعتبار این نوع از ویزا به اعتبار ویزای کار متقاضی بستگی دارد. لازم به ذکر است که ویزای Dependent برای همسر و فرزندان دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد، پست دکترا و یا دکترای مالزی نیز صادر می‌گردد.

باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید که مهاجرت به مالزی از طریق ویزای کار، منوط به وجود جاب آفر معتبر و دعوت نامه از سوی کارفرمای مالزیایی است. این دعوت نامه باید مشخص کننده تمامی جزئیات کار از جمله، موقعیت و سمت کاری، میزان درآمد ماهانه و شرایط تمکن مالی شما برای پوشش هزینه های زندگی در کشور مالزی باشد.

زبان کار در اغلب ادارات رسمی و دولتی مالزی مالایی است و تنها برای امور تجاری و صادرات از زبان انگلیسی استفاده می شود، از این رو باید به این موضوع مهم توجه ویژه ای داشته باشید. معمولاً روزهای کاری در مالزی از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 تا 17 است و همانند ایران زمان استراحت برای نماز و ناهار و مرخصی متداول ماهانه نیز در دستور کار ادارات این کشور قرار دارد.

بنابر قوانین دولتی این کشور، ویزای کار مالزی دارای اعتبار یک تا دو ساله بود و قابل تمدید است. در صورتی که از زمان حضور فرد در کشور مالزی بیش از 4 تا 5 سال بگذرد، می تواند در صورت داشتن شرایط مناسب کاری، تمکن مالی، شرایط سرمایه گذاری و رضایت کارفرما، برای اقامت دائم مالزی درخواست دهد.

در صورتی که دارای تخصص و مهارت بالایی هستید، اما قادر به ارتباط موثر با کارفرماهای مالزی به صورت اینترنتی نیستید، بهتر است برای ویزای توریستی مالزی اقدام کرده و به صورت حضوری قراری را با کارفرمای مورد نظر خود فیکس کرده و توانایی های خود را به اثبات برسانید، از این طریق می توانید به راحتی دریافت جاب آفر و دعوتنامه و ویزای کاری مالزی را برای خود تضمین کرده و مهاجرت به مالزی و زندگی در این کشور را به همراه خانواده تجربه کنید.

بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که در مقوله مهاجرت به کشور مالزی از طریق ویزای کار، بالا بودن سطح تحصیلات، سن و تجربه کاری فرد تاثیر بسزایی در موفقیت فرد داشته و کار قانونی در مالزی نیازمند دریافت مجوز کار در این کشور است. بنابر آمار سن 27 سال به بالا برای نیروی کار ساده کارگری و 23 سال به بالا برای نیروی کار متخصص در زمینه‌های متنوعی از جمله حوزه فناوری اطلاعات، محدوده مناسب کار در کشور مالزی محسوب می‌شود.

ویزای مالزی مهاجرت به مالزی

مهاجرت به مالزی از طریق ویزای همسر

در میان روش های مهاجرت به مالزی، در صورتی که یک شهروند خارجی با یک شهروند مالزیایی ازدواج کرده باشد، می تواند برای ویزای همسر spouse و یا ویزای بلند مدت بازدید اجتماعی مالزی درخواست دهد. به طور معمول این نوع از ویزا به دارنده آن این اجازه را می دهد تا در یک بازه 5 ساله به دفعات به این کشور وارد و یا از آن خارج شود.

 این نوع از ویزا در ابتدا با اعتبار یکساله صادر شده و قابل تمدید برای 4 سال دیگر خواهد بود. ویزای همسر به دارنده آن این اجازه را می دهد تا بدون نیاز به درخواست جداگانه ویزای کار مالزی، به کار قانونی در این کشور بپردازد.

همچنین فرد می تواند با حضور 5 ساله در کشور مالزی، برای اقامت دائم این کشور درخواست دهد و ویزای همسر خود را به کارت اقامت دائم مالزی تبدیل کند.

به طور کلی چنانچه یکی از اعضای خانواده شما به طور قانونی در کشور مالزی زندگی کند، امکان درخواست ویزای همراه مالزی و مهاجرت به مالزی برای شما وجود دارد. در واقع شما باید با ارائه انواع مدارک مورد نیاز سفارت مالزی از جمله نامه تمکن مالی، این موضوع را به افسر مهاجرت ثابت کنید که به خوبی از پس هزینه‌های زندگی در این کشور بر می‌آیید.

مهاجرت به مالزی خانه دوم

بنابر قوانین دولتی کشور مالزی، شهروندان خارجی واجد شرایط می‌توانند از طریق برنامه Malaysia My second home به شکل بلند مدت در این کشور اقامت داشته باشند.

برنامه خانه دوم مالزی به عنوان یکی دیگر از روش های مهاجرت به مالزی محسوب می شود و به متقاضی، همسر و فرزندان وابسته زیر 21 ساله متقاضی (دارای شرایط پزشکی و مالی مناسب) امکان زندگی 10 ساله در کشور مالزی را می‌دهد.

این برنامه مهاجرتی شرایط زیررا برای متقاضی فراهم می‌نماید:

  • خرید املاک و مستغلاتی که توسط کمیته سرمایه گذاری خارجی مالزی تائید شده باشد.
  • خرید وسیله نقلیه
  • استخدام خدمتکار
  • درخواست کارت شناسایی دولتی
  • امکان تحصیل فرزندان وابسته و غیر متاهل
  • برخورداری از معافیت مالیاتی از منابع درآمد خارجی
  • سرمایه گذاری در شرکت های بومی و بازار سهام

در این نوع از مهاجرت به مالزی متقاضی مجاز به انجام کار تمام وقت در مالزی نیست. تنها آن دسته از متقاضیانی که دارای سن بالای 50 سال هستند می توانند به طور پاره وقت کار کنند.

شرایط مورد نیاز برای شرکت در این طرح مهاجرت به مالزی شامل موارد زیر می‌شود:

  • متقاضی و اعضای وابسته نظیر همسر و فرزندان باید دارای بیمه درمانی معتبر باشند
  • متقاضی و اعضای وابسته نظیر همسر و فرزندان باید چکاپ کامل پزشکی را در یکی از بیمارستان‌های معتبر مالزی انجام دهند

اما شرایط این روش مهاجرتی برای متقاضیان زیر 50 سال شامل موارد زیر می‌شود:

  • متقاضی باید دارای دارایی های نقدی به ارزش 500 هزار رینگیت باشد
  • متقاضی باید دارای حداقل درآمد ماهانه 10 هزار رینگیتی باشد
  • متقاضی مهاجرت به مالزی باید یک سپرده ثابت بانکی در مالزی با موجودی 300 هزار رینگیت باز کند
  • فرد می تواند برای برخی از هزینه ها تا حداکثر 150 هزار رینگیت از دارایی خود را پس از سال اول برداشت کند، اما وجود حداقل 150 هزار رینگیت موجودی حساب برای 9 سال آینده الزامی خواهد بود.
  • متقاضیان بالای 50 سال باید دارای حداقل حقوق بازنشستگی و یا درآمد ماهانه 10 هزار رینگتی باشند
  • متقاضی بالای 50 سال مهاجرت به مالزی باید یک سپرده ثابت بانکی در مالزی با موجودی 350 هزار رینگیت باز کند
  • فرد بالای 50 سال می تواند برای برخی از هزینه ها تا حداکثر 50 هزار رینگیت از دارایی خود را پس از سال اول برداشت کند، اما وجود حداقل 100 هزار رینگیت موجودی حساب برای 9 سال آینده الزامی خواهد بود.
  • فرد باید توان اثبات این موضوع را داشته باشد که می تواند هزینه های شخصی خود و خانواده را در هنگام حضور در مالزی پوشش دهد

سرمایه گذاری در مالزی -مهاجرت به مالزی

مهاجرت توریستی به مالزی

در میان روش های مهاجرت به مالزی می توان به مهاجرت توریستی به این کشور نیز اشاره کرد. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که این نوع از مهاجرت به مالزی موقتی بوده و تا پیش از پایان اعتبار ویزای مالزی باید به کشور مبدا بازگردید.

برای استفاده از این نوع مهاجرت مالزی باید دارای مدارک هویتی نظیر پاسپورت معتبر، مدارک مالی نظیر نامه تمکن مالی، مدارک کاری، بیمه مسافرتی و رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما و هتل باشید و این موضوع را به افسر مهاجرت ثابت کنید که پیش از اتمام اعتبار ویزا، خاک مالزی را ترک خواهید کرد.

مهاجرت از طریق ثبت شرکت در مالزی

یکی دیگر از روش های مهاجرت به مالزی، ثبت شرکت تجاری، ارائه بیزینس پلن قوی و موجه و کارآفرینی در این کشور است. در ادامه به توضیح انواع کارآفرینی در مالزی می‌پردازیم:

  • در یک نوع از ثبت شرکت در مالزی، سرمایه مورد نظر شرکت توسط شهروند خارجی تامین می شود. این نوع از کارآفرینی انفرادی بوده و سود شرکت مستقیماً به حساب سرمایه گذار و موسس شرکت واریز می شود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت و انجام فعالیت تجاری از این طریق 500 هزار رینگیت مالزی است. این در حالی است که ثبت شرکت های واردات و صادرات و یا تاسیس رستوران در این کشور نیاز به حداقل سرمایه اولیه 1 میلیون رینگیتی دارد.
  • نوع دیگر، کارآفرینی مشترک است که در آن شهروند خارجی باید با یک فرد مالزیایی شراکت و همکاری کند و مسئولیت 50 درصد از سهم ثبت شرکت را بر عهده بگیرد. معمولاً سرمایه اولیه مورد نیاز برای این طرح حداقل 350 هزار رینگیت است. لازم به ذکر است که در این از روش مهاجرت به مالزی، تمامی هزینه ها از جمله سود، مالیات، خسارت، ضرر و الباقی موارد به طور مشترک و براساس میزان سهام فرد تعیین می گردد.

تا زمانی که طرح کاری و یا همان بیزینس پلن موجه، قابل اجرا و دقیقی را برای ثبت شرکت و کارآفرینی به دولت مالزی ارائه ندهید، امکان موفقیت در این طرح و مهاجرت به مالزی برای شما پایین خواهد بود.

در نهایت می‌توان اینطور گفت که شهرهای کوالالامپور، پنانگ، لنکاوی و کینابالا جزو برترین نقاط مهاجرپذیر و محبوب شهروندان ایرانی هستند و هر ساله مهاجران واجد شرایط زیادی را از سراسر دنیا می‌پذیرند.

زندگی در مالزی

مزایا و معایب مهاجرت به مالزی

اکنون که با روش های مهاجرت به مالزی آشنا شدید، بد نیست تا کمی در مورد مزایا و معایب مهاجرت به مالزی اطلاعات کسب کنید. در حالت کلی مزایای زندگی و مهاجرت به مالزی شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه های زندگی و خورد و خوراک بسیار ارزان
  • امنیت بالا در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی
  • ساختار مدرن ساختمان ها، اتوبان ها
  • دسترسی به اینترنت وای فای پرسرعت در اقصی نقاط کشور
  • هزینه های بسیار مناسب طرح های اینترنتی اپراتورهای موبایل
  • گستردگی استفاده از زبان انگلیسی در سراسر کشور مالزی
  • اجاره های بسیار مناسب خانه
  • محیط چند فرهنگی مناسب زندگی، تحصیل و کار
  • رفتار صمیمی مردم بومی با شهروندان خارجی
  • وجود تعداد زیادی از مهاجران خارجی در حال زندگی در مالزی
  • خدمات درمانی با کیفیت
  • مناظر طبیعی فوق العاده
  • دسترسی به دلیوری در همه جای کشور
  • غذاهای خوش طعم و کم هزینه
  • ارزان بودن هزینه سفرهای بین شهری
  • قابل شرب بودن آب شهری
  • وجود جشن های ماهانه و فصلی بسیار جذاب و هیجان انگیز
  • کیفیت بالای موسسات آموزشی و تحصیلی در مالزی
  • بازار کار بین المللی مناسب برای انجام انواع تجارت پر سود

در این بین معایب زندگی و مهاجرت به مالزی شامل موارد زیر می شود:

  • برخی از سواحل مالزی نظیر شهر پنانگ آلوده و پر از آشغال است
  • توالت های عمومی آنچنان تمیز و قابل تحمل نیستند
  • پرت کردن آشغال و استفاده بیش از حد از مواد پلاستیکی جزو عادت های معمول مردم مالزی است
  • آنچنان به قوانین امنیتی رانندگی نظیر کمربند ایمنی توجهی نمی شود
  • سرویس و خدمات پس از فروش به مشتریان آنچنان معنایی ندارد و نیروهای حاضر در اغلب فروشگاه‌ها آموزش ندیده‌اند.
  • رطوبت و گرمای هوا ممکن است برای اغلب شهروندان خارجی مشکل آفرین باشد و نتوانند بدون کولر گازی شرایط آب و هوایی را تحمل کنند.
  • بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی موضوعی متداول و معمول است.
  • امکان کپک زدن هر چیزی در این کشور وجود دارد.

شما می‌توانید در صورت تمایل برای استفاده از خدمات مهاجرت به مالزی از مشاوره تخصصی موسسه مهاجرتی لتس گو یونی در این زمینه بهره مند شوید.