در این مطلب قصد داریم تا به معرفی روش های مهاجرت به قبرس از جمله مهاجرت به قبرس از طریق کار، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و یا مهاجرت تحصیلی به قبرس بپردازیم.

مهاجرت به قبرس

همانطور که در مطلب قبرس شمالی یا جنوبی به شرح این موضوع پرداختیم، کشور قبرس همانند ترکیه که دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود. بخش شمالی قبرس که با نام TRNC نیز شناخته می‌شود، یک سوم از مساحت کشور قبرس را در بر گرفته و از سال 1974 میلادی به تصرف نیروی نظامی کشور ترکیه در آمده است.

اما در مقابل، بخش جنوبی تحت کنترل دولت قبرس بوده و جزو کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. از این رو می‌توان اینطور گفت که بخش شمالی قبرس دارای ساکنین ترک زبان و عمدتاً مسلمان بوده، از قوانین دولت ترکیه تبعیت می کند و ارز مصرفی و متداول آنها لیر ترکیه است.

این در حالی است که قبرس جنوبی بخش یونانی نشین و اروپایی این کشور است که عمده شهروندان آن را مسیحیان ارتدوکسی تشکیل می دهند و دارای قوانین کاملاً متفاوتی در قیاس با قبرس شمالی است. نیکوزیا پایتخت قبرس است که به دلیل این موضوع به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

همچنین لازم به ذکر است که ایرانیان برای حضور در قبرس شمالی همانند ترکیه نیاز به دریافت ویزا ندارند، اما سفر و یا مهاجرت به قبرس جنوبی مستلزم اخذ یکی از انواع ویزای قبرس است.

به طور کلی شرایط مهاجرت، تحصیل، کار و سرمایه گذاری در بخش اروپایی قبرس سخت تر و پر هزینه تر از قبرس شمالی است و ترجیح بسیاری از ایرانیان مهاجرت به بخش شمالی این کشور است. در ادامه به بررسی انواع روش های مهاجرت به قبرس می‌پردازیم.

زندگی در قبرس

مهاجرت تحصیلی به قبرس

در حال حاضر یکی از آسان ترین و متداول ترین روش های مهاجرت به قبرس، مهاجرت تحصیلی و تحصیل در قبرس است. خوشبختانه هر ساله دانشگاه های قبرس پذیرای دانشجویان بین المللی زیادی از سراسر دنیا و خصوصاً ایران هستند.

این بدین خاطر است که شرایط پذیرش و تحصیل در دانشگاه های قبرس شمالی بسیار ایده آل و آسان بوده و نیازی به دریافت ویزای تحصیلی ندارد. از جانبی دیگر، زبان تدریس در دانشگاه‌های این کشور در اغلب موارد به زبان انگلیسی است و از هزینه‌های تحصیلی و زندگی کم و مناسبی برای طول سال برخوردار است.

از این رو اگر بخواهید تا از بین روش های مهاجرت به قبرس، مهاجرت تحصیلی را انتخاب کنید، تنها کافیست تا از بین بهترین دانشگاه های قبرس انتخاب خود را انجام داده و با اطلاع از شرایط پذیرش تحصیلی، برای نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود اقدام کرده و درخواست دهید.

در صورتی که از لحاظ مالی و مدارک تحصیلی دارای شرایط لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور باشید، نامه پذیرش برای شما ارسال شده و امکان سفر به قبرس شمالی و ثبت نام در دانشگاه های این کشور را در اسرع وقت خواهید داشت.

خوشبختانه اغلب دانشگاه های قبرس شمالی دارای آزمون ورودی نبوده و به زبان انگلیسی دروس دانشگاهی را به دانشجویان تدریس می کنند. میانگین شهریه اغلب رشته های دانشگاهی از 3000 دلار تا 10 هزار دلار در سال متغیر است، این در حالی است که شهریه رشته های تخصصی نظیر پزشکی بین 12.500 تا 18 هزار دلار در سال متغیر است.

در این بین بد نیست بدانید که شرایط سنی و گپ تحصیلی چندان در روند پذیرش دانشگاه های قبرس شمالی تاثیر نداشته و دشواری چندانی را برای متقاضیان تحصیل در این کشور ایجاد نمی‌کند.

بسیاری از دانشگاه های مطرح قبرس نظیر EMU و یا Near east شرایط دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی واجد شرایط فراهم کرده اند تا با هزینه ای بسیار کم امکان تحصیل در این کشور را داشته باشند.

به طور معمول، اعتبار مجوز اقامت دانشجویان بین المللی در قبرس شمالی معادل با طول دوره تحصیلی است و با ثبت نام سالانه در دانشگاه تمدید می گردد، از این رو اگر به طور مثال دوره کارشناسی دانشجو 4 ساله باشد، فرد می تواند برای 4 سال در این کشور به تحصیل، کار دانشجویی و زندگی بپردازد.

مدت زمان مجاز انجام کار دانشجویی در حین تحصیل در قبرس شمالی حداکثر 20 ساعت در هفته است. از این رو فرد می تواند با مهاجرت به قبرس و انجام کار دانشجویی پاره وقت بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را پوشش دهد.

سپس با فارغ التحصیلی از دانشگاه، در صورتی که دارای جاب آفر و یا همان پیشنهاد کاری از یک کارفرما در قبرس شمالی باشد، می تواند برای مدت زمان بیشتری مهاجرت به قبرس را تجربه کرده و برای کارت اقامت دائمی قبرس درخواست دهد.

مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل

مهاجرت به قبرس از طریق کار

از آنجایی که قبرس شمالی از جانب سایر کشورهای دنیا به رسمیت شناخته نمی‌شود، نمی‌توان به طور دقیق و قطعی اطلاعاتی درباره مهاجرت به قبرس از طریق کار ارائه داد. اما همانند مهاجرت کاری به کشور ترکیه، شما ملزم هستید تا دارای پیشنهاد رسمی کار و یا همان جاب آفر از یک کارفرما در این کشور باشید.

در واقع این امکان را دارید تا در بازه زمانی مجاز 90 روزه، بدون ویزا به قبرس شمالی رفته و شرایط کار و زندگی و حضور بلندمدت در این کشور را برای خود بسنجید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که مهاجرت به قبرس از طریق کار، علاوه بر نیاز به جاب آفر کارفرما، نیازمند مهارت بالای زبان ترکی استانبولی نیز هست.

در صورتی که یک پیشنهاد کاری معتبر و تمام وقت از یک شرکت در قبرس شمالی داشته باشید، می توانید درخواست کارت اقامت موقت داده و با تمدید قرارداد کاری، کارت اقامت قبرس خود را تمدید نمایید.

به طور معمول، در صورتی که برای 5 سال کارت اقامت خود را در قبرس تمدید نمایید، این امکان را دارید تا برای کارت اقامت دائم قبرس اقدام کنید.

در میان روش های مهاجرت به قبرس، مهاجرت کاری به نسبت مهاجرت تحصیلی سخت تر بوده و نیازمند شرایط مختلفی از جمله مهارت زبان و جاب آفر است. اگر قصد مهاجرت کاری به قبرس جنوبی را داشته باشید، باید علاوه بر داشتن پیشنهاد کاری معتبر برای ویزای کار قبرس نیز درخواست دهید.

بنابر آخرین اطلاعات بدست آمده، اقامت قبرس جنوبی با داشتن حق کار در این کشور، اغلب مختص افراد دارای کسب و کار شخصی و یا نیروی کار شرکت های خارجی حاضر در قبرس جنوبی است و شامل شرایط زیر می‌شود:

  • دسته C: سرمایه گذارانی که دارای شرکت قانونی در قبرس جنوبی هستند و از سرمایه اولیه 260 هزار یورویی برای فعالیت و تجارت در قبرس برخوردارند.
  • دسته E: آن دسته از شهروندان خارجی که دارای پیشنهاد کار دائمی در قبرس جنوبی هستند.

مهاجرت به قبرس از طریق خرید ملک

بنابر اطلاعات وب سایت gk-lawfirm، یکی از روش های مهاجرت به قبرس، خرید ملک در این کشور و اخذ کارت اقامت دائم و نامحدود قبرس است. در حال حاضر روش های خرید ملک در قبرس شامل موارد زیر می‌شود:

  • دسته 6.2 (اقامت دائم Fast Track) که از طریق حداقل سرمایه گذاری 300 هزار یورویی (به علاوه مالیات VAT 19 درصدی) در خرید یک خانه و یا آپارتمان نوساز قابل انجام است. در این حالت از معامله، وجه ملک باید از طریق بانک از حساب خریدار به فروشنده انتقال پیدا کند و متقاضی باید با پرداخت حداقل بودجه 200 هزار یورویی و مالیات VAT، قرارداد خرید ملک خود را در سازمان ثبت زمین این کشور ثبت نماید. این موضوع شامل املاک در حال ساخت و پیش فروش نیز می‌شود. ملک مورد نظر می تواند توسط شخص و یا یک شرکت تجاری خریداری شود.
  • اقامت دائم قبرس دسته F که نیازمند سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات با حداقل بودجه 100 هزار یورویی به علاوه مالیات VAT و درآمد سالانه از منابع خارج از کشور برای پوشش هزینه های زندگی در قبرس می شود. البته لازم به ذکر است که با مهاجرت به قبرس از طریق خرید ملک، اجازه انجام هرگونه کار و تجارت برای فرد وجود ندارد. درآمد مورد نیاز سالانه این طرح از 9568 یورو برای یک متقاضی و 4613 یورو برای هر فرد وابسته (فرزند) شروع می‌شود.

برای خرید ملک و مهاجرت به قبرس، باید به این موضوع توجه داشته باشید که به عنوان یک سرمایه گذار حق خرید حداکثر دو ملک (از یک شرکت مشابه) را با حداقل بودجه ذکر شده در بالا و یکی از موارد زیر دارید:

  • دو ملک مسکونی (خانه و یا آپارتمان)
  • یک ملک مسکونی و یک فروشگاه تجاری (با حداکثر 100 مترمربع مساحت)
  • یک ملک مسکونی و دفتر (با حداکثر 250 مترمربع مساحت)

چنانچه فرد قصد فروش ملک خریداری شده در قبرس را داشته باشد، باید آن را با یک ملک هم رده و یا با ارزش بالاتر عوض کند. همچنین، برای مهاجرت به قبرس از طریق خرید ملک، شما باید یک حساب بانکی بین المللی با حداقل موجودی 15 تا 20 هزار یورویی در این کشور باز کنید که بعد از ارائه درخواست، حق واریز و برداشت را از آن خواهید داشت.

به طور معمول، دارنده کارت اقامت قبرس باید حداقل در یک بازه دو ساله برای یکبار در این کشور حضور داشته باشد، در غیر این صورت مجوز اقامت وی به طور خودکار مردود می‌شود.

در صورتی که از طریق روش های خرید ملک و یا سرمایه گذاری به قبرس مهاجرت کرده باشید، امکان انجام کار و تجارت را در این کشور ندارید، اما می توانید دارای سهام یک شرکت تجاری در قبرس باشید که قابلیت تجارت بین‌المللی را داشته و امکان دریافت سود را برای شما فراهم می‌کند.

مهاجرت به قبرس از طریق خرید ملک

مهاجرت به قبرس از طریق سرمایه گذاری

بنابر اطلاعات به دست آمده، میزان درآمد سالانه سرمایه گذاران واجد شرایط ملک در کشور قبرس باید حداقل 30 هزار یورو باشد که بنابر حضور هر فرد وابسته‌ای در خانواده (همسر و فرزند) این مقدار 5 هزار یورو افزایش می‌یابد.

مقدار موجودی بانکی مورد نیاز برای مهاجرت به قبرس از طریق سرمایه گذاری 30 هزار یورو است که باید برای 3 سال به صورت دست نخورده باقی بماند.

در صورتی که قصد دریافت کارت اقامت مهاجرت والدین به قبرس را داشته باشید، به ازای هر نفر 8 هزار یورو به هزینه های سالانه شما اضافه خواهد شد. به طور معمول اعضای خانواده متقاضی واجد شرایط (همسر و فرزندان زیر 18 سال) امکان مهاجرت به قبرس و دریافت کارت اقامت این کشور را به همراه متقاضی اصلی خواهند داشت.

این در حالی است که فرزندان 18 تا 25 سال نیز می توانند در صورت داشتن شرایط زیر، برای این طرح اقدام کنند:

  • کاملاً دارای استقلال مالی از جانب فرد سرمایه گذار باشند.
  • ازدواج نکرده باشند.
  • یک دانشجوی بین المللی در خارج از کشور با حداقل دوره تحصیلی 6 ماهه از زمان ارسال درخواست مهاجرت قبرس و دریافت کارت اقامت این کشور باشند.
  • امکان اثبات داشتن درآمد سالانه مضاعف 5 هزار یورویی به ازای هر نفر باشند.

در صورتی که شرایط فرزند بعد از دریافت کارت اقامت تغییر کند (ازدواج، وابستگی مالی و شرایط تحصیلی)، باز هم کارت اقامت وی معتبر بوده و فاقد اعتبار محسوب نمی شود. اما همسر و فرزندان این افراد امکان اضافه شدن به عنوان افراد وابسته به این فرد را برای درخواست کارت PR ندارند.

در بحث سرمایه گذاری و روش های مهاجرت به قبرس، دو مورد که موجب ایجاد تفاوت در میزان بودجه مورد نیاز می کند، اخذ کارت اقامت و یا حق شهروندی قبرس است.

در بالا به هزینه های مورد نیاز برای دریافت کارت اقامت و حضور در قبرس صحبت کردیم، اما اگر بخواهید تا از طریق حق شهروندی و تابعیت به این کشور مهاجرت کنید، باید دارای شرایط زیر باشید:

  • خرید یک ملک با حداقل ارزش 2 میلیون یورو (به همراه محاسبه مالیات VAT). این خرید می تواند شامل یک ملک و یا چندین ملک با مجموع ارزش 2 میلیون یورو باشد. اگر قصد همراه کردن والدین خود و یا همسر را در این برنامه مهاجرتی داشته باشید، باید بودجه خرید ملک خود در قبرس را به مبلغ 500 هزار یورو افزایش دهید.
  • در کنار هزینه اصلی، باید مبلغ 100 هزار یورو به صندوق تحقیق و توسعه دولت قبرس و 100 هزار یورو به سازمان توسعه زمین قبرس اهدا کنید. یعنی در مجموع بودجه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و دریافت حق شهروندی قبرس برای شما 2.2 میلیون یورو خواهد بود.
  • از گواهی عدم سوءپیشینه برخوردار باشید.
  • پروسه سرمایه گذاری را پیش از درخواست ویزای طلایی قبرس انجام دهید.
  • امکان انتقال وجه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و مهاجرت به قبرس را داشته باشید.
  • از مدارک مورد نیاز برای درخواست مهاجرت به قبرس و حق شهروندی این کشور برخوردار باشید.

در صورتی که دارای شرایط لازم برای اخذ حق شهروندی قبرس باشید، این امتیاز ظرف مدت 6 ماه به شما ارائه می‌شود.

برخلاف کارت اقامت قبرس که در اغلب موارد اجازه انجام کار را به دارنده آن نمی دهد، حق شهروندی قبرس دارای مزایا و امتیازهای مشابه شهروندان بومی این کشور است و شامل موارد زیر می‌گردد:

  • شما می توانید به کار، زندگی و تحصیل در هر بخشی از اتحادیه اروپا بپردازید.
  • نیازی به گذراندن دوره مهارت زبان و یا انجام مصاحبه ندارید.
  • نیازی به مهاجرت به قبرس، گذراندن زمانی مشخص و زندگی در این کشور پیش از درخواست حق شهروندی ندارید، اما باید دارای کارت اقامت قبرس برای حداقل 6 ماه پیش از درخواست حق تابعیت باشید.
  • همسر و فرزندان زیر 18 ساله شما نیز امکان دریافت حق شهروندی را داشته و می توانند به نسل های بعدی خود نیز انتقال دهند. در صورتی که فرزند شما بیش از 18 سال داشته باشد، اما در حال تحصیل بوده و همچنان به شما از لحاظ مالی وابسته باشد، باز هم می توانید وی را در این طرح شرکت دهید، اما فرزند شما نباید بیش از 28 سال سن داشته باشد و ازدواج نکرده باشد.
  • در صورت اضافه کردن 500 هزار یورو به بودجه سرمایه گذاری، امکان اضافه کردن والدین خود و والدین همسر را به این طرح دارید.
  • امکان اجاره ملک در قبرس برای شما وجود دارد.
  • با گذشت 5 سال، امکان فروش خانه برای شما مقدور بوده و می توانید میزان سرمایه گذاری خود در این کشور را به 500 هزار یورو کاهش دهید.
  • لازم به ذکر است که امکان استفاده از مزیت دو تابعیتی نیز برای شما وجود دارد.

در میان روش های مهاجرت به قبرس، می توان به روش ثبت شرکت تجاری نیز اشاره کرد. از این رو شما باید دارای حداقل سرمایه اولیه 60 هزار یورویی برای ثبت شرکت قانونی در کشور قبرس باشید تا از این طریق یک کارت اقامت موقت دو ساله دریافت کرده و با انجام فعالیت تجاری و پرداخت هزینه بیمه و مالیات به طور سالانه، اقامت خود را برای سالهای بعدی تمدید نمایید.

مهاجرت به قبرس سرمایه گذاری

مهاجرت به قبرس از طریق ازدواج

بنابر قوانین کشور قبرس، امکان مهاجرت به قبرس و دریافت کارت اقامت این کشور از طریق ازدواج با یک شهروند قبرسی نیز وجود دارد. اما نباید از لحاظ شرایط مالی دارای سختی و مضیقه باشند، این بدین معنی است که درآمد هر یک از آنها نباید به صورت ماهانه کمتر از 1000 یورو باشد.

در صورتی که مشکلی برای عقد و ازدواج وجود نداشته باشد، فرد امکان دریافت کارت اقامت 2 ساله را از این کشور داشته و در صورت استمرار و گذشت 2 تا 3 سال از ازدواج، امکان دریافت اقامت 3 ساله و حتی تابعیت این کشور برای شهروند خارجی وجود دارد.

مهاجرت به قبرس از طریق پناهندگی

معمولاً این روش مخصوص افراد جنگزده و دارای اضطرار است که پروسه ای طولانی داشته و برای حداقل 12 تا 22 ماه به طول می انجامد. عموماً در این روش فرد تا زمان دریافت کارت اقامت تنها اجازه حضور در کمپ را داشته و تنها امکان انجام فعالیت در کارهای سخت و کم درآمد بخش کشاورزی، نظافت و یا بازیافت زباله را با میانگین حقوق 500 یورو در ماه دارد.

با توجه به اینکه مهاجرت به قبرس از طریق پناهندگی دارای سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوان است و ممکن است فرد را به مقصود نهایی یعنی دریافت کارت اقامت این کشور نرساند و رفتار بد و نامناسبی با متقاضیان پناهندگی می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که از راه‌های متداول و قانونی نظیر مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و یا مهاجرت از طریق سرمایه گذاری اقدام کرده و با استفاده از روش پناهندگی، پذیرای ریسک و سختی بالای این طرح نشوید.

شما می‌توانید در صورت تمایل با موسسه مهاجرتی لتس گو یونی تماس گرفته و از مشاوره تخصصی کارشناسان ما در این زمینه نهایت استفاده را ببرید.