مهاجرت چیست؟ چرا اطلاع داشتن از انواع مهاجرت برای افرادی که قصد دریافت اقامت یک کشور خارجی را دارند اهمیت دارد؟ در لتس گو یونی ضمن پاسخ به این پرسش ها با شرایط مهاجرت و کشورهای مهاجرپذیر آشنا خواهید شد.

اصولاً بسیاری از ایرانیان به طور پیش فرض به دنبال راحت ترین کشور برای مهاجرت و گرفتن اقامت هستند و متاسفانه از صبر و پشتکار کافی برای تحقیق و مقایسه گزینه های در دسترس و کشورهای مهاجرپذیر برخوردار نیستند.

اما به شما پیشنهاد می کنیم تا جزو این دسته از افراد نباشید و در ادامه با بررسی موضوع مهاجرت چیست و کشورهای مهاجر پذیر همراه ما باشید.

مهاجرت چیست

در جواب به این سوال که مهاجرت چیست، باید بگوییم که وقتی migration و معادل‌های آن را درگوگل برای معنی مهاجرت جستجو می کنید، در بخش تصاویر، به یک تصویر تاریخی بر می‌خورید. این تصویر زمان ما قبل تاریخ را نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه از منطقه خود به بخشی دیگر برای اقامت می‌رفتند و به معنی کوچ و یا مهاجرت است.

مهاجرت در آن زمان برای پیدا کردن غذای بیشتر و محیط بهتر برای زندگی بود، زمان‌ها سپری شد و شکل مهاجرت با توجه به مرزبندی کشورها تغییر کرد. در واقع پاسخ به سوال مهاجرت چیست به مرور تغییر کرد و دیگر نمی‌شود مثل گذشته بدون اجازه و دریافت ویزا به خاک کشورهای مهاجرپذیر وارد شد و به اقامت و زندگی پرداخت.

در ادامه سوال مهاجرت چیست باید بگوییم که این پدیده می تواند به صورت داخلی از شهری به شهر دیگر و یا در سطح بین‌المللی از یک کشور به دیگری باشد.

انواع مهاجرت

بنابر اطلاعات ارائه شده در اغلب وب سایت‌های رسمی امور شهروندی و مهاجرت کشورهای خارجی، انواع مهاجرت شامل مهاجرت دائمی، موقتی و یا فصلی می‌شود.

یکی از جنبه های مهم سوال مهاجرت چیست به دلایل این تصمیم بر می‌گردد. دلایل مهاجرت می‌تواند بسیار گسترده و متنوع باشد، از دلایل اقتصادی و مالی گرفته تا دلایل اجتماعی، سیاسی و یا محیطی، همگی می‌توانند محرک خوبی برای مهاجرت فردی و یا خانوادگی به یک کشور خارجی پیشرفته و مدرن باشند.

برخی از افراد برای ارتقاء وضعیت شغلی و کسب درآمد ارزی، برخی برای سرمایه گذاری و یا کارآفرینی و برخی دیگر برای تحصیل تصمیم به مهاجرت به کشورهای مهاجر پذیر می گیرند.تصمیمی که در اغلب موارد به دلخواه و با تصمیم متقاضی است و در برخی موارد نادر نظیر قحطی و یا جنگ، به اجبار و از روی ناچاری صورت می‌گیرد.

شرایط مهاجرت

شرایط مهاجرت برای هر فرد بر اساس نوع مهاجرت متفاوت است. اگر قصد سفر و مهاجرت موقت توریستی داشته باشید، مسلماً نیاز به اخذ ویزای توریستی خواهید داشت، اگر قصد ادامه تحصیل در یک مقطع دانشگاهی را داشته باشید، در اکثر اوقات نیازمند مدارک مهمی از جمله نامه پذیرش دانشگاه و ویزای تحصیلی خواهید بود.

این در حالی است که برای مهاجرت تجاری و یا مهاجرت کاری مدارک مورد نیاز شما به طور کامل فرق داشته و شامل دعوتنامه کاری و تجاری، ورک پرمیت و ویزای بلند مدت کاری می شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که مسئله شرایط مهاجرت و اخذ ویزا و مجوز ورود کشورهای مهاجر پذیر ارتباط تنگاتنگی با اعتبار پاسپورت محل زادگاه شما دارد.

برای مثال، بنابر آمار وب سایت رنکینگ Henley & partners در سال جدید میلادی، پاسپورت ایران دارای رتبه 102 دنیا است و به دارنده آن امکان سفر بدون ویزا به 42 کشور دنیا را می‌دهد. موضوع قدرت پاسپورت نه تنها در زمینه اخذ ویزای توریستی و موقتی تاثیرگذار است، بلکه در روند اخذ ویزای بلند مدت و مجوز تحصیل و یا کار در خارج نیز تاثیر بسزایی داشته و می تواند موجب تسهیل پروسه دریافت انواع مجوزها و کارت اقامت شود.

در پاسخ به سوال مهم مهاجرت چیست، بد نیست بدانید که در تمام کشورهای مهاجر پذیر دنیا مهاجرت به دو بخش موقت و دائمی تقسیم می‌شود، اغلب افراد کوچ موقتی را به عنوان سفر محسوب کرده و از مهاجرت به عنوان یک موقعیت دائمی برای زندگی و کار در خارج یاد می‌کنند.

این بدین معنی است که فرد می‌تواند در صورت موفقیت در امر مهاجرت، از کارت اقامت دائمی و حتی پاسپورت و حق شهروندی یک کشور دیگر برخوردار شود و به یک شهروند دو تابعیتی با مزایایی جذاب تبدیل گردد.

حالا که به پاسخ "مهاجرت چیست" رسیدید و با معنی مهاجرت و شرایط مهاجرت آشنا شدید، در ادامه با مقاصدی آشنا می‌شوید که بیشترین تقاضا را از سوی ایرانیان برای دریافت مهاجرت داشته‌اند و با عنوان کشورهای مهاجر پذیر شناخته می‌شوند.

کشورهای مهاجر پذیر

در تکمیل این مبحث که مهاجرت چیست و کشورهای مهاجرپذیر کدامند، باید این موضوع را به شما عرض کنیم که اصولاً مهاجرت دارای انواع مختلفی بوده و از جزئیات بسیار زیادی در هر کشور برخوردار است که نمی توان به تمامی آنها در یک مطلب پرداخت، از این رو قصد داریم تا در ادامه مطلب مهاجرت چیست مجله تحصیلی لتس گو یونی، با تمرکز بر مقوله مهاجرت تحصیلی، محبوب‌ترین کشورهای مهاجر پذیر را به شما معرفی کنیم.

کشور مهاجر پذیر کانادا

کانادا یکی از کشورهای مهاجر پذیر پیشرفته و مدرن آمریکای شمالی است که دارای وسعت بسیار زیادی بوده و بعد از روسیه در مقام دوم وسیع ترین کشور دنیا قرار دارد. اما جالب است بدانید که کانادا علیرغم داشتن مساحت بسیار زیاد، از جمعیت بسیار کمی برخوردار بوده و مجموع جمعیت ساکن حال حاضر این کشور بالغ بر 38 میلیون نفر است.

کانادا

به طور کلی روش‌های متداول مهاجرت به کانادا که هر کدام شرایط مهاجرت خاصی را دارد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهاجرت کاری (اسکیل ورکر فدرال، نامزدی استانی)
  • مهاجرت خانوادگی (دعوتنامه اسپانسرشیپ)
  • مهاجرت تجاری (سرمایه گذاری، برنامه استارت آپ، کارآفرینی)
  • مهاجرت تحصیلی

در حالت نرمال، دریافت ویزای توریستی و مولتی کانادا به فرد دارنده آن این اجازه را می‌دهد تا در هر بار ورود به کانادا برای حداکثر 6 ماه اقامت داشته باشد، اما نمی‌توان اخذ ویزای توریستی کانادا را به منزله مهاجرت به کانادا محسوب کرد.

در حال حاضر یکی از بهترین و نسبتاً آسان ترین روش های مهاجرت به کانادا، مهاجرت تحصیلی به این کشور است. شما باید پس از انتخاب شهر و دانشگاه مورد نظر خود، به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و از شرایط پذیرش تحصیلی مطلع شوید.

سپس باید مدارک زیر را برای اخذ نامه پذیرش به دانشگاه ارسال کنید:

  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده پذیرش تحصیلی
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • مدرک زبان آیلتس، تافل، Pte و یا دولینگو
  • توصیه نامه اساتید دانشگاهی (مقاطع تکمیلی)
  • رزومه و برنامه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • ترجمه نمرات و آخرین مدارک تحصیلی
  • نامه تمکن مالی بانکی

با گذشت زمان تقریبی 3 هفته تا یک ماه کاری، پرونده شما ارزیابی شده و جواب پذیرش برای شما ایمیل می شود. شما باید از نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه پرینت گرفته و در قدم بعدی برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.

در واقع مهاجرت تحصیلی به کانادا تنها با نامه پذیرش و یا ویزای تحصیلی امکان نداشته و به هر دوی این مدارک در زمان ورود به کانادا نیاز خواهد بود.

شما باید به وب سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید و با ساختن یک حساب کاربری، آپلود مدارک تحصیلی، مالی و هویتی و پرداخت هزینه ویزا و انگشت نگاری بیومتریک، خود را برای مرحله بعدی یعنی حضور در محل کارگزاری آماده کنید.

شما باید یک وقت سفارت (کارگزاری وی اف اس) کشورهای همسایه مثل ترکیه و یا ارمنستان را رزرو کرده و در زمان مقرر برای ثبت آثار انگشتان دست و عکس بیومتریک در محل کارگزاری در کشور واسط حاضر باشید.

در نهایت با صدور ویزای تحصیلی کانادا، شما امکان مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا و تحصیل تمام وقت را برای یک بازه 2 تا 4 ساله خواهید داشت. شما می توانید پیش از فارغ التحصیلی مجوز کار تمام وقت PGWP را با حداکثر اعتبار 3 ساله دریافت کرده و برای مدت زمان بیشتری به کار و زندگی در کانادا بپردازید و در نهایت برای کارت اقامت pr این کشور درخواست دهید.

لازم به ذکر است که اگر پدر و مادری ایرانی در خاک کانادا بتوانند بچه شان را به دنیا بیاورند، کودک دارای پاسپورت و اقامت کانادایی خواهد شد. این در حالی است که امکان دریافت اقامت و حق شهروندی کانادا از طریق ازدواج با شهروند کانادایی و فرد دارای اقامت دائم این کشور نیز وجود دارد.

کشور مهاجرپذیر آمریکا

اگر تمایل به مهاجرت به آمریکا دارید و می‌خواهید تا آینده خود را در یکی از برترین کشورهای مهاجر پذیر، پیشرفته و 72 ملت پایه ریزی کنید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که روند مهاجرت به آمریکا به دلایل سیاسی و تحریم‌ها بسیار سخت و پیچیده بوده و چندان به شما توصیه نمی‌شود.

متاسفانه سفارت آمریکا در ایران غیرفعال بوده و باید برای پیگیری تمامی امور ویزای آمریکا به سفارت آمریکا در کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، ترکیه و امارات مراجعه کنید.

آمریکا

در حال حاضر روش‌های متداول و در دسترس مهاجرت به آمریکا شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت توریستی - تجاری
  • مهاجرت از طریق لاتاری
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • از طریق استارت آپ و کارآفرینی
  • تولد فرزند
  • روش نسبت خانوادگی
  • از طریق ازدواج
  • روش پناهندگی

بدون شک، روش مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی آمریکا بهترین و به اصطلاح سر راست ترین گزینه موجود برای مهاجرت بلند مدت به این کشور، انجام کار دانشجویی و آماده سازی مقدمات دریافت کارت اقامت و زندگی در آمریکا است.

ویزای تحصیلی آمریکا که به نام F1 مشهور است اجازه انجام کار دانشجویی تا حداکثر 20 ساعت در هفته را به فرد داده و مختص دوره های آموزشی بیش از 6 ماه (نظیر کارشناسی و ارشد) در آمریکا است.

همچنین دانشجو می تواند از طریق ویزای F2 از همراهی همسر و فرزندان خود در زمان تحصیل در آمریکا برخوردار شود.

کشور مهاجر پذیر استرالیا

استرالیا نیز یکی از پرطرفدارترین کشورهای مهاجر پذیر است و یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت‌های استارتاپی محسوب می‌شود.

استرالیا

در حال حاضر روش های مهاجرت به استرالیا به شرح زیر است:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری (نیروی کار ماهر)
  • روش سرمایه گذاری
  • از طریق ازدواج با شهروند استرالیایی و یا فرد دارای اقامت دائم
  • از طریق تولد فرزند
  • از طریق روش هنری، ورزشی و افراد موفق
  • مهاجرت خانوادگی (اسپانسرشیپ)
  • از طریق ویزای بازنشستگی

همانند سایر کشورهای مهاجر پذیر، روش مهاجرت تحصیلی به این کشور اقیانوسیه نسبت به سایر روش‌ها در اولویت قرار داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این بدین خاطر است که کیفیت سیستم آموزشی دانشگاه‌های استرالیا بسیار بالا بوده و مدارک دانشگاهی آن از اعتبار بسیار زیادی در سراسر دنیا برخوردار است.

شما این امکان را دارید تا با اخذ نامه پذیرش و ویزای تحصیلی به تحصیل در یک دوره آموزشی 2 تا 4 ساله در این کشور خوش آب و هوا و زیبا بپردازید و بعد از فارغ التحصیلی، ویزای خود را به یکی از ویزاهای کاری Skilled Independent Visa، Employer Nomination Scheme و یا Regional Sponsored Migration Scheme تغییر دهید.

شما قادر هستید تا با رزومه تحصیلی و کسب تجربه در بازار کار این کشور، برای کارت اقامت دائم و حق شهروندی استرالیا درخواست دهید.

کشور مهاجرپذیر آلمان

آلمان یکی دیگر از کشورهای مهاجر پذیر قاره اروپا و حوزه معتبر شینگن است که از لحاظ ثبات اقتصادی، بازار کار و سیستم آموزشی دارای رتبه بسیار بالایی بوده و انتخاب ایده آلی برای مهاجرت به شمار می‌رود.

قرارگیری این کشور مدرن در حوزه شینگن به دارندگان ویزا و کارت اقامت آلمان این اجازه را می‌دهد تا آزادانه و بدون ویزا به بیش از 30 مقصد اتحادیه اروپا و شنگن نظیر فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئد سفر کنند.

در حال حاضر روش‌های متداول مهاجرت به آلمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • توریستی
  • از طریق کارآفرینی
  • از طریق پیوست به خانواده
  • ثبت شرکت تجاری
  • ازدواج با شهروند و یا مقیم دائم آلمان
  • پناهندگی

با توجه به اینکه کشور آلمان طی دو دهه گذشته مورد هجوم مهاجران غیرقانونی و پناهندگان جنگ زده از سراسر دنیا قرار گرفته، روند مهاجرت و اخذ انواع ویزای آلمان به مراتب سخت تر و زمان بر تر از گذشته است.

در حال حاضر، ایده‌آل‌ترین گزینه مهاجرت به آلمان، روش تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول این کشور است. این بدین خاطر است که برای مثال، در روش کاری، شما نیاز به اخذ جاب آفر از یک کارفرمای اروپایی، تخصص و مهارت بالا و اخذ ویزای بلند مدت کار دارید که پروسه بسیار سخت، زمان بر و پیچیده است.

این در حالی است که روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان با در نظر گرفتن زمان ارزیابی دانشگاه، وقت سفارت و بررسی پرونده توسط کنسولگری، مناسب و قابل انجام است. باید به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور بسیار کم و تقریباً رایگان بوده و در مقایسه با مقاصدی چون استرالیا و یا آمریکا، شرایط مالی بسیار ایده آلی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند.

کشور مهاجرپذیر ترکیه

یکی دیگر از کشورهای مهاجر پذیر و البته بسیار جذاب برای ایرانیان، ترکیه است که در همسایگی ایران بوده و یک کشور اروپایی- آسیایی محسوب می‌شود.

خوشبختانه برای حضور موقت و حداکثر 90 روزه در این کشور نیازی به اخذ ویزای توریستی نیست و شما می‌توانید برای ارزیابی شرایط مهاجرت و زندگی خود در ترکیه، سفری موقتی به این کشور داشته باشید.

در حال حاضر، روش‌های متداول و محبوب مهاجرت به ترکیه به شرح زیر است:

  • از طریق ازدواج با شهروند ترک تبار
  • مهاجرت تحصیلی
  • از طریق کار
  • اجاره ملک
  • خرید ملک
  • روش کارآفرینی
  • سرمایه گذاری
  • شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی تومر

با توجه به نبود نیاز به دریافت ویزا، شما می توانید به راحتی با اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های این کشور، مقدمات ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی ترکیه را برای خود فراهم کنید. باید این موضوع را بخاطر داشته باشید که معمولاً دانشگاه های دولتی و کم هزینه ترکیه اغلب دروس را به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌دهند و به همین خاطر نیازمند داشتن مدرک زبان ترکی هستند.

این در حالی است که ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه، علاوه بر نامه پذیرش نیازمند قبولی در امتحان و آزمون ورودی یوس است که از دروس اصلی دانشجو نظیر ریاضی و فیزیک تشکیل می‌شود.

البته امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در مقاطع تکمیلی دانشگاه های دولتی وجود دارد که هزینه و شهریه تحصیلی بیشتری را برای دانشجو در پی خواهد داشت.

امیدواریم از پست حاضر که در مورد موضوع مهاجرت چیست و کشورهای مهاجرپذیر بود استفاده لازم را برده باشید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر کشورهای مهاجر پذیر نظیر سوئد و یا سوئیس به مجله لتس گو یونی مراجعه کنید و جهت تحقق مهاجرت تحصیلی به مقصد دلخواه خود، از ارزیابی و مشاوره تخصصی کارشناسان ما در این زمینه برخوردار شوید.