معمولاً خیل زیادی از متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی علوم انسانی در خارج از کشور به دنبال فهمیدن این موضوع هستند که چه رشته و گرایشی با رشته تحصیلی آنها مطابقت داشته، از چه بازار کاری برخوردار است و اینکه رشته های بورسیه دار علوم انسانی خارجی کدامیک هستند؟

البته حقیقت ماجرا این است که فراتر از پیدا کردن رشته‌های بورسیه دار علوم انسانی که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های تحصیل شما در خارج از کشور داشته باشد، دانستن این موضوع مهم است که برای گرفتن ویزای تحصیلی چه باید کرد؟

یعنی اگر در همان مراحل ابتدایی انتخاب دانشگاه، مقصد تحصیلی و رشته دانشگاهی نتوانید به خوبی برای اخذ نامه پذیرش و ویزای دانشجویی کشور مورد نظر اقدام کنید، دیگر اطلاع از شرایط رشته‌های بورسیه‌دار علوم انسانی برای شما اهمیت نداشته و عملاً دستتان از دریافت مجوز ورودی حضور و تحصیل در کشور مورد نظر کوتاه خواهد بود.

امروزه رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی جزو گزینه‌های محبوب ادامه تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شود که دارای زیرشاخه‌های زیادی بوده و علاوه بر هزینه تحصیلی پایین (به نسبت رشته‌های مدیریت و پزشکی)، از مزایای دیگری همچون امکان دریافت کمک هزینه و اسکالرشیپ دانشگاهی و بازار کار مناسب برخوردار هستند.

از این رو، در صورتی که دارای تمکن و توانایی مالی بالایی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیستید و احساس می‌کنید که از سوابق تحصیلی و کاری واجد شرایط اپلای کمک هزینه دانشگاهی برخوردار هستید، با ما همراه شوید تا در مورد نکات کاربردی رشته های بورسیه دار علوم انسانی با شما صحبت کرده و راه و چاه آن را با شما در میان بگذاریم.

فقط قبل از شروع این مبحث باید این نکته را به شما یادآوری کنیم که اطلاع از چگونگی اخذ بورسیه تحصیلی رایگان همانند یادگیری جزئیات اخذ پذیرش و ویزا مهم بوده و در پیشرفت سریع امور مهاجرتی شما تاثیر بسزایی دارد؛ پس حتماً به طور شخصی و یا از طریق راهنمایی یک موسسه مهاجرتی معتبر، به تمامی جوانب اپلای بورسیه توجه داشته باشید.

رشته های بورسیه دار علوم انسانی

رشته‌های بورسیه دار علوم انسانی

برای کسب نتیجه لازم در مورد جدیدترین جزئیات رشته های بورسیه دار علوم انسانی در خارج از کشور، نخست باید دانشگاه و مقصد تحصیلی خود را مشخص کنید، چون با نامشخص بودن موسسه آموزشی و مقصد تحصیلی خارجی مورد نظر شما، دیتا و اطلاعات بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد که شما را به سادگی گیج و گمراه کرده و در نهایت اطلاعات مناسبی در رابطه با رشته‌های بورسیه‌دار علوم انسانی به شما ارائه نمی‌دهد.

بر همین اساس، قصد داریم تا در ادامه رشته‌های بورسیه دار انسانی چندین کشور و مقصد تحصیلی محبوب دنیا را به شما معرفی کنیم:

رشته های بورسیه دار کانادا

به طور کلی زمانی که می‌خواهید با کمک هزینه تحصیلی، بورسیه و یا همان اسکالرشیپ به تحصیل در کشور کانادا بپردازید و از همان اول کار به دنبال رشته های بورسیه دار علوم انسانی در این کشور هستید، باید به این نکته توجه کنید که در اغلب کشورهای دنیا، بهترین منبع و مرجع برای این کار، خود دانشگاه است که به صورت درون سازمانی و یا با همکاری دولتی و سازمان های خصوصی دیگر، انواع فاندها و کمک هزینه‌های تحصیلی را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهد.

بر همین اساس، شما باید در هنگام درخواست اخذ نامه پذیرش تحصیلی، از دپارتمان پذیرش دانشگاه کانادایی اطلاعات مجزای اپلای بورسیه برای رشته علوم انسانی خود را پرسیده و با اطلاع کامل از شرایط اپلای، موعد ددلاین و نمرات و صلاحیت‎‌های مورد نیاز، به طور همزمان برای اپلای رشته‌های دارای بورسیه علوم انسانی دانشگاه کانادایی (درخواست پذیرش و فاند) اقدام نمایید.

البته این امکان وجود دارد که از سازمان‌هایی خارج از دانشگاه درخواست فاند و بورسیه برای ادامه تحصیل در رشته علوم انسانی کانادا داشته باشید، ولی مسیر منطقی و ساده‌تر شما همانی است که در بالا به آن اشاره کردیم.

در حال حاضر 5 دانشگاه برتر رشته های بورسیه دار علوم انسانی در کشور کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه تورنتو
  • بریتیش کلمبیا
  • آلبرتا
  • مک گیل
  • مک مستر

این در حالی است که طبق آمار اخیر وبسایت Canadian-universities، رشته‌های بورسیه‌دار علوم انسانی شامل موارد زیر می‌شوند:

تاریخ آمریکا

زبان ایتالیایی

ادبیات آمریکا

زبان ژاپنی

تاریخ دوران باستان

انواع زبان ها

انیمیشن

زبان شناسی

انسان شناسی

ادبیات

زبان شناسی کاربردی

تاریخ قرون وسطی

رشته حفاظت از هنر

تاریخ نظامی

تاریخ هنر

زبان های مدرن

اخلاق زیستی

مالتی مدیا

تاریخ بریتانیا

موسیقی

ادبیات کودکان

آهنگسازی

ادبیات تطبیقی

آموزش موسیقی

مطالعات معاصر

تاریخ موسیقی

نویسندگی خلاقانه

اجرای موسیقی

تاریخ فرهنگی

موسیقی درمانی

رقص

موسیقی شناسی

نمایش تئاتر

نقاشی

تاریخ اقتصادی

فلسفه

انگلیسی به عنوان زبان دوم

عکاسی

ادبیات انگلیسی

نمایشنامه نویسی

مطالعات اخلاقی

چاپگری

موسیقی - قوم شناسی

تاریخ روسیه

تاریخ اروپا

زبان روسی

تولید فیلم

ادبیات اسکاتلندی

مطالعات فیلم

مجسمه سازی

هنرهای زیبا

تاریخ اجتماعی

زبان فرانسوی

زبان اسپانیایی

ادبیات فرانسوی

آسیب شناسی گفتار و زبان

تاریخ آلمان

تئاتر

اخلاق مراقبت‌های بهداشتی

اجرای تئاتر

زبان عبری

تهیه و تولید تئاتر

تاریخ

-

رشته های بورسیه دار علوم انسانی کانادا

رشته های بورسیه دار اروپا

اگر قصد تحصیل علوم انسانی در قاره اروپا و دانشگاه‌های با کیفیت اروپایی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به طور شخصی و از طریق دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظرتان از وجود رشته های بورسیه دار علوم انسانی مطمئن شوید و یا به طور جایگزین بررسی کامل انواع رشته‌های بورسیه دار انسانی در مقصد مورد نظرتان را به موسسه مهاجرتی لتس گو یونی بسپارید تا برترین گزینه‌های موجود اخذ اسکالرشیپ و پذیرش را در اختیار شما قرار دهند.

باید به این نکته بسیار مهم توجه کنید که هرگونه فاکتور منفی از قبیل گپ تحصیلی، سن بالا، ریزنمرات و نمره معدل پایین، هماهنگ نبودن رشته تحصیلی قبلی با رشته های بورسیه دار علوم انسانی، نبود سوابق کاری مرتبط، نبود هرگونه پژوهش و مقالات علمی مرتبط و موارد این چنینی موجب می‌شود تا شانس کمی برای اپلای و اخذ فاند و کمک هزینه رشته علوم انسانی در خارج از کشور داشته باشید.

اما بنابر آمار وبسایت scholar4dev، رشته‌های دارای بورسیه علوم انسانی در دسترس سال جدید میلادی در اروپا شامل موارد زیر می‌شوند: (برخی از این اسکالرشیپ ها تنها مختص علوم انسانی و برخی دیگر قابل استفاده برای تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی هستند)

  • کمک هزینه Heinrich Boll دانشگاه های آلمان: برای مقاطع ارشد و دکترا و ددلاین 1 مارچ در هر سال
  • برنامه Orange Knowledge هلند: مختص دانشگاه‌های واجد شرایط دوره‌های OKP – برای دوره‌های کوتاه مدت 2 هفته تا 12 ماه و دوره های ارشد 12 تا 24 ماه - ددلاین 22 مارچ، 28 جون و 11 اکتبر در هر سال
  • اسکالرشیپ Wells Mountain Foundation: مختص دانشجویان مقطع کارشناسی و کشورهای در حال توسعه – انجام 100 ساعت خدمات اجتماعی داوطلبانه الزامی است – ددلاین سالانه تا 1 مارچ
  • بورسیه SISGP دانشگاه های سوئد: مختص دانشجویان مقطع ارشد - ددلاین سالانه تا 17 ژانویه و 28 فوریه
  • فاند و اسکالرشیپ Ampère Excellence موسسهENS de Lyon : تمامی رشته‌های ارشد علوم، هنر و علوم انسانی و اجتماعی ارائه شده در موسسه آموزشی ENS de Lyon به استثنای رشته های ارشد FEADép - ددلاین سالانه تا 16 ژانویه
  • اسکالرشیپ جهانی Uppsala: مختص دانشجویان رشته‌های ارشد دانشگاه اوپسالا - ددلاین سالانه تا یکم فوریه
  • بورسیه دانشگاه Radboud هلند: مختص مقاطع ارشد -  ددلاین سالانه تا 28 فوریه
  • بورسیه و فاند تحصیلی École Normale Supérieure پاریس فرانسه: کارشناسی ارشد هنر و علوم انسانی -  ددلاین سالانه 9 و 12 دسامبر

لیست رشته های بورسیه دار علوم انسانی در اروپا و فاندهایی که به دانشجویان واجد شرایط بین‌المللی در هر سال ارائه می‌دهند بسیار زیاد بوده و در این مقاله نمی‌گنجد. در واقع هر یک از آنها دارای جزئیات فراوان از جمله شرایط اپلای، مقدار ارزش و زمان پشتیبانی، نوع رشته‌های تحت حمایت و کشورهای واجد شرایط برای شرکت در برنامه بوده که دانشجو خود باید به تحقیق و ارزیابی آنها بپردازد.

از این رو، اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های بورسیه‌دار علوم انسانی در قاره اروپا و دانشگاه های مختلف اروپایی هستید، می‌توانید به وب سایت scholars4dev مراجعه کرده و با تایپ عبارت Humanities Scholarships, Grants, and Fellowships از فهرست بلند بالایی از جدیدترین جزئیات کمک هزینه تحصیلی برخوردار شوید.

رشته های بورسیه دار امریکا

اگر بخواهیم به سراغ رشته های بورسیه دار علوم انسانی در کشور وسیع آمریکا برویم باید بگوییم که طبق جدیدترین آمار وب سایت hotcoursesabroad، قریب به 825 دانشگاه در این کشور فاند و بورسیه تحصیلی برای انواع رشته های علوم انسانی ارائه می‌دهند که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانشگاه وبستر: کارشناسی آموزش با تمرکز بر زبان های جهان، کارشناسی زبان انگلیسی، کارشناسی زبان انگلیسی با تمرکز بر تئاتر و نمایش نامه نویسی، کارشناسی مطالعات عمومی، تاریخ، مطالعات مذهبی، زبان ها و مطالعات فرافرهنگی (BA) با تاکید بر زبان فرانسه، فلسفه، تدریس انگلیسی به عنوان زبان دوم، مطالعات زنان، جنسیت و امور جنسی
  •  دانشگاه میدلبری: کارشناسی ارشد هنر در TESOL و کارشناسی ارشد هنر در آموزش زبان خارجی
  • دانشگاه دولتی سن فرانسیسکو: کارشناسی هنر چینی با تمرکز بر زبان چینی، کارشناسی هنر در ادبیات باستانی و کلاسیک، مطالعات عدالت کیفری، آموزش انگلیسی، زبان شناسی انگلیسی، ادبیات انگلیسی، نویسندگی حرفه‌ای انگلیسی، تاریخ، علوم انسانی، زبان ایتالیایی، مطالعات لیبرال، ریاضیات و مطالعات لیبرال، مطالعات آفریقایی، مطالعات سرخپوستان آمریکایی، ادبیات تطبیقی ​​و جهانی، زبان فرانسوی، زبان آلمانی، زبان ژاپنی، مطالعات لاتین، فلسفه، مذهب، فلسفه و حقوق، زنان و مطالعات جنسیتی، زبان اسپانیایی، اخلاق و انطباق، آموزش تاریخ، مطالعات آمریکایی، زبان چینی، ادبیات کلاسیک، ادبیات تطبیقی، ادبیات انگلیسی، انگلیسی با تمرکز بر ترکیب و آهنگسازی، زبان شناسی و آواشناسی، زبان فرانسوی، تاریخ، علوم انسانی، مطالعات میان رشته ای، مطالعات موزه، فلسفه، زبان اسپانیایی، مطالعات جنسیتی

بهترین رشته های انسانی برای مهاجرت

بهترین رشته های انسانی برای مهاجرت

عموماً رشته‌های انسانی داخل و خارج از کشور در مورد مسائل و موضوعات حول محور انسان شکل گرفته‌اند و در تلاش هستند تا به سوالات بزرگی نظیر اینکه چرا ما در این کره خاکی هستیم؟ چه چیزی از ما انسان می‌سازد؟ چگونه موجب ایجاد تفاوت شویم و موارد دیگر پاسخ دهد.

اکثر برنامه های علوم انسانی رویکردی بین رشته‌ای دارند که ممکن است شامل رشته‌هایی نظیر هنر، ادبیات باستانی و کلاسیک، تاریخ، زبان، ادبیات، فلسفه و مذهب باشد. برخی از رشته‌های انسانی متقاضی را تشویق به تحقیق و تحصیل ترکیبی از چندین موضوع بالا به طور همزمان کرده و برخی دیگر دانشجو را تشویق می‌کنند تا تنها در یک رشته انسانی به طور تخصصی فعالیت کرده و به مدارج بالای علمی دست پیدا کند.

با اینکه تعدادی از رشته‌های علوم انسانی در مقطع دکترا ارائه می‌شوند، اغلب موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها این رشته جذاب را به شکل کارشناسی ارشد انسانی و به صورت گزینه‌ای میان رشته‌ای ارائه می‌دهند.

رشته علوم انسانی دانشجو را برای مشارکت در امور مختلف جامعه و یا نقش‌های رهبری در یک سازمان به ویژه در بخش غیرانتفاعی آماده می‌کند. در این بین، آن دسته از دانشجویانی که علاقه‌مند به زمینه آموزش و تحقیق هستند، انتخاب مقطع دکترای علوم انسانی را برای خود مناسب می‌بینند.

بد نیست پس از پرداختن به رشته‌های بورسیه دار علوم انسانی، برترین رشته های انسانی برای مهاجرت را به شما معرفی کنیم. رشته‌های تحصیلی که دارای بازار کار و حقوق جذابی در کشورهای خارجی هستند. از این رو طبق آمار وب سایت payscale مشاغل پرمخاطب و دارای دستمزد بالا برای فارغ التحصیلان رشته علوم انسانی در خارج به شرح زیر است:

  • مدیر فرآیند پیشنهاد proposal : رشته ادبیات انگلیسی با میانگین حقوق سالانه 87.700 هزار دلار
  • مدیر بازاریابی محتوا: رشته ادبیات انگلیسی - میانگین حقوق سالانه 77.300
  • استراتژیست محتوا: رشته ادبیات انگلیسی - میانگین حقوق سالانه 72.600
  • مدیر توسعه: رشته ادبیات انگلیسی - میانگین حقوق سالانه 72.300
  • نویسنده فنی: رشته ادبیات انگلیسی - میانگین حقوق سالانه 69.600
  • پروپوزال نویس: رشته ادبیات انگلیسی - میانگین حقوق سالانه 68.200
  • مترجم زبان اشاره: ترجمه زبان اشاره آمریکایی – 68000
  • سردبیر: رشته ادبیات انگلیسی – 67.400
  • نویسنده: رشته ادبیات انگلیسی – 65.500
  • مدیر محتوا: رشته ادبیات انگلیسی – 65.100
  • کپی رایتر: ادبیات انگلیسی – 61.600
  • ویرایشگر محتوای وب - ادبیات انگلیسی – 60.600
  • تصحیح کننده Proofreader: 55.900
  • تولید کننده محتوا: 54.600
  • دستیار حقوقی: تاریخ – 54.300
  • مدرس خصوصی:  50.600
  • معلم سطح دبیرستان: 50.100
  • گزارشگر اخبار: 49.600
  • دستیار تحریریه: 47.500
  • مشاور پذیرش: 44.900
  • مشاور تحصیلی: 43.700

بنابر جدیدترین آمار ارائه شده توسط وب سایت hotcoursesabroad، بهترین رشته‌های انسانی برای مهاجرت شامل موارد زیر می‌شوند:

زبان ها Languages

یکی از محبوبترین رشته‌های انسانی در میان دانشجویان بین‌المللی انواع مدارک تحصیلی زبان است؛ این بدین خاطر است که تحصیل در این رشته علوم انسانی موجب ارتقاء تفکر انتقادی، تطبیق پذیری، حافظه، حل مسئله، ایجاد ارتباط موثر و تصمیم‌گیری پیشرفته می‌شود.

احتمالاً با این موضوع موافق هستید که داشتن توانایی برقراری ارتباط به چندین زبان یک مزیت بسیار خوب بوده و در شرایط مختلفی مثل محل کار خود را نشان می‌دهد.

این رشته تحصیلی تنها به جستجو در حوزه معماری زبان مثل واژه و گرامر محدود نبوده و شامل زوایای فرهنگی زبان از جمله ادبیات و سیاست می‌شود. از این رو دانشجویان بین‌المللی به طور همزمان رشته تحصیلی زبان را با یک رشته دیگر تلفیق کرده و از این طریق مهارت‌های کاربردی بیشتری را فرا می‌گیرند.

خوشبختانه چشم انداز شغلی مثبتی برای این رشته تحصیلی علوم انسانی در سراسر دنیا و خارج از کشور وجود داشته و تاثیر زیادی در انتخاب این رشته دارد که شامل کار در شرکت‌های چندملیتی، سازمان‌های بشردوستانه، دپارتمان‌های دولتی و حتی بخش‌های مالی می‌شود و می‌تواند به طور تخصصی به مشاغل زیر منتهی گردد:

  • مدیر بازاریابی
  • مدیر ارتباطات
  • مشاور
  • تحلیل‌گر
  • مدیر حسابداری
  • رهبر و مدیر پروژه

مطالعات فرهنگی

عموماً دانشجویان بین‌المللی به دلیل تحقیق و تمرکز بر تجربه روزمره انسان در حوزه مطالعات فرهنگی، به سمت انتخاب این رشته علوم انسانی کشیده می‌شوند. با انتخاب این رشته شما از پخش رسانه گرفته تا ادبیات، با جزئیات مختلفی آشنا می‌شوید.

این رشته ذاتاً ماهیت میان رشته‌ای داشته و از نظریه‌ها و کارهایی از اقتصاد، انسان شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی و ارتباطات استفاده می کند.

با برنامه درسی مطالعات فرهنگی، به طور خودکار شایستگی‌های کلیدی نظیر ارائه شفاف ایده ها، استدلال موثر و مهارت‌های عالی نوشتن را کسب می‌کنید و بعد از فارغ التحصیلی امکان کار در حوزه‌های مختلفی مثل رسانه، تکنولوژی، تبلیغات، NGO، آموزش و تجارت را خواهید داشت. این مشاغل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روابط عمومی
  • مدیر وبسایت
  • کپی رایتینگ
  • حوزه تنوع و فراگیرسازی منابع انسانی
  • منابع انسانی
  • ارتباطات
  • طراحی
  • بازاریابی

سایر رشته های انسانی برتر مهاجرت شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • تاریخ
  • سیاست
  • فلسفه
  • روزنامه نگاری
  • جغرافیا
  • ادبیات انگلیسی
  • هنرهای خلاقانه و نمایشی
  • توسعه بین‌الملل

در یک جمع بندی کلی به شما توصیه می‌کنیم که حتماً پیش از اقدام برای رشته های بورسیه دار علوم انسانی در خارج از کشور از مشاوره، ارزیابی و راهنمایی تخصصی و حرفه ای کارشناسان لتسگو یونی در این زمینه برخوردار شده و به خوبی گزینه‌ها و مقاصد در دسترس را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

چون برخی از فاندها تنها برای بازه زمانی کوتاهی مثلاً یک ساله بوده، برخی هزینه‌های جانبی دانشجو مثل هزینه وسایل و تجهیزات تحصیلی و یا اقامت را پوشش نمی‌دهند و برخی دیگر تنها برای کشورها و ملیت‌های خاص بوده و شامل ایرانیان نمی‌شوند.

ما از ابتدا قدم به قدم در تمامی مراحل اپلای پذیرش، آماده سازی مدارک و رزومه تحصیلی، درخواست اسکالرشیپ و اخذ ویزای دانشجویی در کنار شما بوده و تا حصول نتیجه لازم شما را همراهی خواهیم کرد.