چگونه بورسیه تحصیلی رایگان بگیریم؟ در این مطلب با راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی رایگان، بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه، بورسیه تحصیلی رایگان پزشکی، انواع بورسیه های تحصیلی و سایر جزئیات مهم این موضوع در خدمت شما هستیم.

اگر در فکر ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستید، حتماً خبر دارید که شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی دانشجویی در خارج از کشور مسئله بزرگی بوده و به یک بودجه مکفی برای تکمیل مقطع تحصیلی در خارج از کشور نیاز دارد، بر همین اساس یا باید پول مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های خارجی را فراهم نموده و یا از گزینه بورسیه تحصیلی استفاده کنید.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت دیکشنری کمبریج، بورسیه تحصیلی یا همان اسکالرشیپ، مقدار هزینه‌ای است که توسط یک موسسه آموزشی، کالج، دانشگاه و یا یک سازمان برای تحصیل یک دانشجوی واجد شرایط با سابقه درخشان تحصیلی و یا کم توان از لحاظ مالی پرداخت می‌شود.

البته برخی از بورسیه‌های تحصیلی بین‌المللی دارای انعطاف بیشتری بوده و می توان بدون در نظر گرفتن رزومه تحصیلی عالی و یا شرایط مالی برای آن اقدام نمود. پیش از این در مجله لتس گو یونی با شما در مورد اهمیت بورس تحصیلی صحبت کردیم، اما این بار قصد داریم تا به طور کامل به موضوع جذاب اخذ بورسیه تحصیلی رایگان بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

فرم درخواست بورسیه تحصیلی رایگان

انواع بورسیه تحصیلی

انواع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که می‌توانند از طریق وب سایت‌های مختلف آن‌ها پیدا کنند. این وجوه به دانش آموزان کمک می‌کند تا هزینه‌هایی مانند زندگی، تحصیل و سایر هزینه ها را بپردازند. برخی از آنها بخاطر نیاز مالی فرد اعطا می‌شوند، در حالی که برخی دیگر بخاطر عملکرد تحصیلی فرد داده می‌شود. رایج ترین نوع آن توسط خود کالج یا دانشگاه ارائه می شود اما به طور کلی انواع بورسیه تحصیل در خارج از کشور شامل انواع زیر می‌شود:

  • بورسیه تحصیلی مختص نتایج و رزومه تحصیلی درخشان که به بورس تحصیلی شایستگی یا merit معروف است.
  • بورسیه تحصیلی برای دستاوردهای تحقیقاتی، هنری و یا ورزشی
  • اسکالرشیپ دانشجویان کم توان مالی و با درآمد کم
  • بورسیه گروه های خاص نظیر دانشجویان کشورهای در حال توسعه، آفریقایی – آمریکایی و غیره
  • اسکالرشیپ مختص دانشجویان بین المللی

در حالت اول یعنی بورسیه تحصیلی شایستگی، شما باید یک دانشجو ممتاز از لحاظ نمرات و سوابق تحصیلی باشید. در اغلب موارد کالج ها و دانشگاه ها این نوع از بورسیه را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهند، اما برای اطلاع از این موضوع و وجود کمک هزینه تحصیلی حتماً باید به وبسایت دانشگاه و موسسه آموزشی مربوطه مراجعه نمایید.

اسکالرشیپ تحقیقات، دستاوردهای هنری و یا ورزشی همانطور که از نامش پیداست مختص دانشجویان با زمینه های فعالیتی مشابه است. در این بین بورسیه ورزشی بیشتر در کشور آمریکا دارای محبوبیت بوده، اما می‌توان در سایر کشورها نیز از این گزینه استفاده کرد.

برای برخورداری از این نوع کمک هزینه تحصیلی، شما باید مهارت‌های خود را به دپارتمان ارائه دهنده بورسیه اثبات کنید که می تواند نمایش مهارت‌های تحقیقاتی و پژوهشی فراتر از سن و مقطع تحصیلی، خلق یک اثر هنری متفاوت و یا تحت تاثیر قرار دادن گروه های ورزشی و پیشاهنگی دانشگاه باشد.

اما بورسیه دانشجویان کم توان مالی بسیار شبیه به کمک هزینه grants است. هدف از ارائه این نوع اسکالرشیپ، پشتیبانی از دانشجویانی است که می خواهند به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی بپردازند، اما قادر به پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی خارج از کشور نیستند.

معمولاً دانشگاه ها و موسسات آموزشی سرمایه گذاری زیادی در بخش اسکالرشیپ مبتنی بر نیاز یا همان need-based انجام می دهند، این بدین خاطر است که اغلب دانشجویان تحت حمایت دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی به این مجمع پیوسته و سعی می کنند تا در این راستا به افراد دارای پتانسیل و دغدغه های مشابه کمک کنند.

در این بین برخی از بورسیه ها به دانشجویان مونث، آمریکایی بومی، آفریقایی، مناطق جنگ زده و یا کشورهای در حال توسعه اختصاص دارند. همچنین برخی از بورسیه های تحصیلی نیز توسط سازمان های خصوصی و یا غیر دولتی NGO، به منظور ارتقای سطح سواد و آموزش دانشجویان بین المللی ارائه می‌شوند.

لازم به ذکر است که بعضی از بورسیه های تحصیلی هم به برخی از رشته های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، ارشد و یا دکترا اختصاص دارند که باید از طریق وب سایت دانشگاه پیگیری شوند. در همین راستا خواندن مطلب راهنمای جامع بورسیه رشته مدیریت جهانگردی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه grants

قبل از اینکه در مورد بحث مهم و پر درخواست بورسیه تحصیلی رایگان صحبت کنیم، بد نیست بدانید که بورسیه و کمک هزینه grants هر دو به شکل هدیه هستند، این بدین معنی است که دانشجویان الزامی به بازپرداخت مبلغ بورسیه و یا grants ندارند.

در این بین کمک هزینه گرنتس مبتنی بر نیاز مالی دانشجو بوده و اغلب به دانشجویان جوان و کم سن و سالی که به طور حقیقی توانایی پوشش هزینه های تحصیل را ندارند تعلق می گیرد. در مقابل، اسکالرشیب یا همان بورسیه تحصیلی بر مبنای توانایی های تحصیلی، ورزشی و یا هنری دانشجو اختصاص داده می‌شود.

تفاوت بورسیه و وام دانشجویی

برخلاف بورسیه تحصیلی، وام های دانشجویی نوعی از کمک هزینه مالی به دانشجویان بومی و بین المللی هستند که باید در یک بازه زمانی معین به همراه سود بازپرداخت شوند. برای همین می تواند برای برخی از افراد یک کمک و نجات بخش و برای برخی دیگر که فاقد برنامه ریزی برای پس دادن آن هستند، مثل یک نفرین و موضوع مشکل ساز عمل کند.

بنابر آخرین آمار وام دانشجویی در آمریکا، دانشجویان این کشور مبلغ باور نکردنی 1.5 تریلیون دلار بابت وام دانشجویی به دولت این کشور بدهکار هستند.

تفاوت بورسیه با کمک هزینه grants

چگونه بورسیه تحصیلی رایگان بگیریم

چگونه بورسیه تحصیلی رایگان بگیریم؟ به طور معمول، درخواست بورسیه تحصیلی همانند درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه نیست که نیازمند پرداخت هزینه ارزی ادمیشن فی باشد، از این رو می توان اینطور گفت که اقدام برای اکثر بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه های خارجی رایگان بوده و تنها نیازمند شرایط تحصیلی و برخی شرایط کلی دانشجو است.

از این رو شما باید در هنگام درخواست پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه خارجی، در وب سایت دانشگاه مربوطه جستجو کرده و به دنبال شرایط درخواست بورسیه تحصیلی بگردید. همانطور که گفتیم، اسکالرشیپ ها دارای جزئیات مختلفی هستند، از شرط معدل و شرط سنی گرفته تا ریزنمرات، شرط مقطع تحصیلی، ملیت دانشجو، زمان ددلاین ارسال مدارک تحصیلی و بسیاری از موارد دیگر، همگی باید توسط دانشجو مورد بررسی قرار بگیرند. اما به طور کلی درخواست بورسیه دانشگاه‌های خارجی نیازمند شرایط زیر است:

  • ثبت نام در وب‌سایت دانشگاه و ساختن حساب کاربری
  • دانلود و تکمیل اطلاعات فرم درخواست بورسیه تحصیلی
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه مقاله و پژوهش (در صورت وجود)
  • ارائه توصیه نامه اساتید قبلی دانشجو
  • نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه (بنابر شرایط سازمان و یا موسسه آموزشی)
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • ارائه رزومه و سوابق تحصیلی و یا دستاوردهای علمی، هنری و یا ورزشی دانشجو

بورسیه تحصیلی رایگان

بورسیه تحصیلی رایگان و اخذ آن لازمه پیشبرد مراحلی مختلفی است. ابتدا باید مقصد تحصیلی خود را تعیین نمایید، سپس باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه های تحصیلی در دسترس، به وب سایت دانشگاه مراجعه نمایید.

برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی به طور همزمان فرآیند درخواست پذیرش تحصیلی و درخواست بورسیه تحصیلی را از دانشجو طلب می کنند و در صورت موافقت با شرایط تحصیلی دانشجو، نامه پذیرش و تایید بورسیه برای وی صادر می شود.

اما در برخی از کشورها و دانشگاه های دولتی نظیر ترکیه، درخواست بورسیه تحصیلی رایگان باید پیش از درخواست پذیرش تحصیلی باشد و در صورت دریافت نامه پذیرش دانشگاه، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و دولتی در ابتدای ورود از دانشجو سلب می‌شود.

از این رو بهتر است به خوبی در مورد انواع بورسیه های تحصیلی موجود و در دسترس تحقیق کرده، با دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظر خود مکاتبه کنید و یا از راهنمایی و مشاوره کارشناسان مجرب اعزام دانشجو در این زمینه استفاده نمایید. در حالت عمومی روند درخواست بورسیه تحصیلی رایگان به شرح زیر است:

  • با تکمیل فرم درخواست آنلاین، برای بورسیه تحصیلی ثبت نام کنید.
  • سپس یک مقاله، انگیزه نامه و برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی و برای درخواست بورسیه تحصیلی رایگان خود آماده کنید. یادتان باشد که مدل های نوشتاری و نمونه های متعددی در اینترنت برای الهام شما وجود دارد، اما بهتر است بدون کپی برداری یک نسخه خاص و اصلی با استفاده از تجارب خود برای دانشگاه آماده کنید.
  • بهتر است برای آماده سازی انگیزه نامه و رزومه تحصیلی خود از کارشناسان و افراد با تجربه در این امر استفاده کنید، تا دچار اضافه گویی در مقاله خود نشده و به اصطلاح نسخه ای شسته رفته، تاثیرگذار و کامل را ارائه دهید.
  • باید با استفاده از خدمات دارالترجمه رسمی مدارک تحصیلی، دستاوردهای پژوهشی، هنری و یا ورزشی خود را ترجمه کرده و برای دانشگاه مربوطه پیش از موعد ددلاین ارسال کنید.
  • نامه تمکن مالی از بانک دریافت کنید. (الزام برای ارائه موجودی حساب و نامه تمکن مالی بستگی به شرایط دانشگاه و البته رزومه تحصیلی دانشجو دارد، اگر بورسیه تحصیلی به صورت فول فاند برای فرد صادر شود، به دلیل پوشش تمامی هزینه های تحصیلی دانشجو در خارج از کشور، الزام برای ارائه نامه تمکن مالی به سفارت وجود ندارد، اما اگر اسکالرشیپ تنها بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجو را پوشش دهد و کاملاً رایگان نباشد، دانشجو ملزم به ارائه تمکن مالی بانکی به سفارت است)
  • پیش از ارسال مدارک تحصیلی، مالی، هویتی و اطلاعات ارائه شده در فرم درخواست، از درستی و تکمیل بودن آنها مطمئن شده و در نهایت آنرا برای موسسه آموزشی و یا دانشگاه مربوطه ارسال کنید.
  • بنابر شرایط موسسه و سازمان ارائه دهنده بورسیه، ممکن است نامه پذیرش دانشگاه از دانشجو درخواست شود، اما ممکن است همانند دانشگاه های دولتی ترکیه این موضوع بر عکس باشد، پس حتما به طور کامل از جزئیات بورسیه تحصیلی مطلع شوید.
  • علاوه بر مدارک و ریز نمرات تحصیلی، ارائه مدرک زبان بین المللی نیز از جانب دانشجو الزامی است.
  • ممکن است بنابر نوع رشته تحصیلی دانشجو از فرد مدرک و آزمون GRE و یا GMAT نیز درخواست شود.
  • در اغلب موارد، انتخاب اولیه دانشجو و موافقت با درخواست بورسیه تحصیلی رایگان، به معنی حتمی بودن دریافت اسکالرشیپ نیست، بلکه دانشجو باید در مصاحبه حضوری و یا امتحان ورودی دانشگاه نیز شرکت کرده و توانایی‌های خود را اثبات نماید.
  • در نهایت با ارسال مدارک به صورت آنلاین، باید طی یک بازه زمانی معین برای ارزیابی پرونده‌های ارسالی توسط دانشگاه صبر کنید و منتظر جواب موفقیت و یا رد درخواست خود بشوید.

درخواست بورسیه تحصیلی رایگان به طور پیش فرض آنچنان پیچیده و سخت نیست، اما نیازمند تجربه و دقت به جزئیات و البته انتخاب یک گزینه متناسب با شرایط تحصیلی و نیازهای دانشجو است. از این رو پیشنهاد می کنیم که برای هرگونه تصمیم گیری در مورد درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه های خارجی و یا اخذ بورسیه تحصیلی، با کارشناسان ما در سایت لتس گو یونی تماس گرفته و از یک ارزیابی و مشاوره تحصیلی تخصصی در این زمینه بهره مند شوید.

شرایط درخواست بورسیه تحصیلی رایگان

چگونه بورسیه های تحصیلی را پیدا کنیم

همانطور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم، وب سایت دانشگاه مورد نظر شما، بهترین مرجع برای پیدا کردن انواع بورسیه تحصیلی رایگان، اسکالرشیپ و کمک هزینه دانشجویی است و بهتر است نقطه شروع جستجو و تحقیق شما وب سایت یک دانشگاه خارجی باشد.

اگر مقصد و دانشگاه خود را در خارج از کشور انتخاب کرده اید، اما قادر به پیدا کردن بورسیه تحصیلی مرتبط و مناسب نیاز خود در وب سایت دانشگاه نیستید، بهتر است از طریق ایمیل با دپارتمان بورسیه و یا پذیرش دانشگاه ارتباط برقرار کرده و یا از راهنمایی حرفه ای کارشناسان ما در لتس گو یونی استفاده نمایید.

معمولاً سازمان های مستقل و یا خصوصی نیز اقدام به ارائه بورسیه تحصیلی رایگان برای دانشجویان بین‌المللی می‌کنند، اما پیدا کردن آنها نیازمند جستجوی بیشتر و عکس‌العمل سریع نسبت به ارسال مدارک و اطلاعات پیش از موعد ددلاین است.

برای مثال شما می توانید به وب سایت هایی نظیر Scholarshipportal.com و یا Scholarships.com سر زده و به عنوان منبعی معتبر به اطلاعات انواع اسکالرشیپ در سراسر دنیا دسترسی داشته باشید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که شرایط درخواست و پذیرش بورسیه تحصیلی در هر دانشگاه و هر مقصد تحصیلی متغیر بوده و نمی توان اطلاعات واحدی در مورد آنها داد.

بد نیست بدانید که برخی از موسسات آموزشی و دانشگاه های قبرس شمالی، بدون داشتن شرایط خاص تحصیلی، تخفیف شهریه و بورسیه 25، 50 و یا 100 درصدی به دانشجویان بین المللی تمامی رشته ها (به استثنای رشته های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی) ارائه می‌کنند، از این رو بهتر است با دیدی باز برای بورسیه تحصیلی رایگان و ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام نمایید.

بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه

بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه امروزه ترجیح بسیاری از دانشجویان ایرانی شده است. کیفیت آموزشی بالا، عدم نیاز به دریافت ویزای تحصیلی، هزینه های بسیار کم دانشگاه های دولتی، هزینه‌های بسیار مناسب زندگی دانشجویی و صد البته امکان درخواست بورسیه تحصیلی رایگان از عوامل ترغیب دانشجویان به تحصیل در این کشور اروپایی آسیایی است.

نحوه ثبت نام بورسیه ترکیه با سایر کشورهای دنیا فرق داشته و پیش از درخواست پذیرش دانشگاه انجام می شود، از این رو فرد باید به وب سایت رسمی turkiyeburslari.gov.tr مراجعه کرده و نسبت به اپلای و ثبت نام اقدام کند. به طور معمول بورسیه های تحصیلی ترکیه شامل کمک هزینه، پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاه می‌شود، اما رقابت بر سر دریافت آن بسیار زیاد بوده و نیازمند شرایط تحصیلی درخشان دانشجو است.

بورسیه تحصیلی رایگان ترکیه

بورسیه تحصیلی رایگان پزشکی

بورسیه تحصیلی رایگان پزشکی به علت شهریه بالای این رشته تقاضای زیادی دارد. اگر از همان ابتدا قصد دریافت بورسیه تحصیلی رایگان پزشکی را برای دانشگاه‌های خارجی داشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید که به استثنای برخی از مقاصد محدود تحصیلی نظیر فرانسه و یا آلمان، تحصیل رایگان پزشکی در سایر دانشگاه‌ها و کشورهای دنیا بسیار سخت و محدود است.

در واقع، زمانی که برای دانشگاه های دولتی فرانسه و یا آلمان درخواست می‌دهید، هزینه های سالانه دانشجویی دانشگاه های این کشورها نسبت به میانگین کلی و کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس بسیار پایین است، اما رقابت بر سر دریافت بورسیه تحصیلی رشته‌های تخصصی حوزه شینگن و اروپا بسیار شدید بوده و اولویت اولیه با دانشجویان بومی و اروپایی است.

از این رو اگر می‌خواهید که رشته تحصیلی پر هزینه پزشکی را با استفاده از بورسیه تحصیلی در خارج از کشور بگذرانید، نیازمند رزومه تحصیلی و نمرات درخشانی برای اثبات توانایی های خود به دانشگاه مربوطه خواهید بود. از ریزنمرات دروس اصلی و تخصصی گرفته تا مقاله و پژوهش بین المللی، معدل و نمره زبان بالای آکادمیک و موفقیت در مصاحبه و آزمون های ورودی، همگی چالش هایی هستند که باید به خوبی از آنها گذر کنید.

پیشنهاد می‌کنیم جهت هرگونه اقدام برای درخواست پذیرش تحصیلی رایگان و یا بورسیه تحصیلی رایگان دانشگاه‌های خارجی، با کارشناسان ما در لتس گو یونی در ارتباط باشید.