گرفتن ویزای تحصیلی یکی از مراحل تحصیل در خارج از کشور است که معمولا پس از دریافت پذیرش تحصیلی و طی شدن مراحل اپلای باید برای دریافت آن اقدام کرد. ویزای تحصیلی پروسه طولانی دارد که شرایط و قوانین آن بسته به کشورها متفاوت است. شرایط لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی را در این برگ از سایت لتسگویونی شرح می‌دهیم.

ویزای تحصیلی چیست

مجوز اقامت موقت در کشور مقصدِ مهاجرت تحصیلی در طول دوره آموزش آکادمیک را ویزای تحصیلی می‌نامند. پس از اخذ نامه پذیرش تحصیلی اصلی از سوی مجموعه آموزشی (مدرسه، کالج یا دانشگاه) در کشور مقصد، می‌توان برای دریافت این ویزا اقدام کرد. 

این مجوز به دانشجو اجازه سفر، زندگی و تردد در کشور مقصد مهاجرت تحصیلی را می‌دهد. بسیاری از کشورها، تنها با این ویزا، مجوز اشتغال به کار دانشجویی را نیز به متقاضی می‌دهند. کار دانشجویی باید در محدوده زمانی مشخص باشد تا به تحصیل متقاضی لطمه‌ای وارد نکند.

این ویزا برای افراد 4 ساله به بالا صادر می‌شود و شرط مهم دریافت آن نامه پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی است. البته هر کشوری قوانین مشخصی برای صدور این نوع ویزا تعیین کرده که یکی از آن‌ها شرایط سنی متقاضی است.

یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی تحصیل در خارج از کشور است؛ دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های کشور مقصد مهاجرت تحصیلی و تجربه زندگی در آن می‌تواند آینده درخشانی را برای دانشجویان رقم بزند. از سویی دیگر اشتغال به کار دانشجویی در کشور مقصد نیز تجربه خوبی برای یافتن شغل آینده است.

مهاجرت تحصیلی نیاز به اپلای و گرفتن ویزای تحصیلی دارد.

با گرفتن ویزای تحصیلی و مجوز مطالعه (Study Permit) می‌توان از کیفیت سیستم آموزشی و کیفیت زندگی در کشور مقصد بهره‌مند شد و پس از اتمام دوره تحصیل، به فکر کار و زندگی در کشور مقصد بود. بر اساس قوانین مهاجرتی بسیاری از کشورها، متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌توانند پس از دوره آکادمیک وارد بازار کار شوند تا با تغییر ویزا مجوز اقامت دائم برای آن‌ها صادر شود.

شرایط مورد نیاز ویزای تحصیلی

هر یک از کشورهای مهاجرپذیر قوانین و شرایط خاص خود را برای صدور ویزا برای دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته‌اند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین شرایط مورد نیاز این ویزا دریافت نامه اپلای از سوی موسسه آموزشی مورد نظر است؛ در واقع با دریافت این نامه می‌توان برای درخواست به سفارت مراجعه (حضوری یا مکاتبه‌ای) کرد.

متقاضی با برآورده کردن شرایط و مدارک دانشگاه رضایت مسئولان پذیرش تحصیلیِ دانشجویان بین‌المللی را جلب می‌کند و نامه اپلای اولیه صادر می‌شود؛ پس از ارسال فیش‌های پرداختی و تکمیل مدارک، نامه پذیرش تحصیلیِ اصلی به دست متقاضیِ مهاجرت تحصیلی می‌رسد. برخی از مدارک این مرحله باید برای گرفتن ویزای تحصیلی به سفارت نیز ارسال شود.

در برخی مواقع، ممکن است شرایط متقاضی مورد قبول مسئولان پذیرش تحصیلی واقع شود، اما آفیسر ویزا در سفارت وضعیت تحصیلی و مالی او را نپذیرد؛ در این صورت درخواست متقاضی رد می‌شود و تا سپری شدن دوره تجدید نظر زمان قابل توجهی طول می‌کشد.

علاوه‌بر مرحله اپلای، پیشینه تحصیلی متقاصی در هنگام درخواست ویزا نیز باید بررسی شود. با ارسال مدارک و بررسی گپ تحصیلی، وضعیت درخواست ارزیابی می‌شود. مدارک، گپ و شرایط سنی هر سه برای آفیسر ویزا اهمیت دارد؛ در صورتی که سن متقاضی به حداکثرِ تعیین شده قوانین مهاجرتی نزدیک باشد، باید با مدارک شغلی مرتبط با رشته مورد نظر گپ تحصیلی را پوشش داد.

یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های مهاجرت تحصیلی از سوی متقاضی یا حامی مالی اوست. آفیسر ویزا باید از تامین مخارج تحصیل و زندگی درخواست‌کننده مطمئن شود تا با صدور ویزا موافقت کند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی

در سایت رسمی سفارت کشورها چک‌لیستی از مدارک مورد نیاز برای صدور انواع ویزا دیده می‌شود. گرفتن ویزای تحصیلی نیاز به تکمیل فرم درخواست و الصاق مدارک اشاره شده در چک‌لیست دارد. فرم درخواست انواع ویزا را نیز می‌توان در صفحه مربوطه در سایت سفارت یافت.

اغلب کشورها مدارکی همچون پاسپورت معتبر، ترجمه رسمی مدارک شناسایی و هویتی متقاضی (همچنین والدین و در صورت تاهل همسر او)، سوابق آکادمیک و شغلی، مدرک زبان کشور مقصد مهاجرت تحصیلی یا انگلیسی، مدارک مالی و ملکی، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، نامه تمکن مالی و ... را در چک‌لیست این ویزا درج کرده‌اند. پس از گردآوری ترجمه رسمی مدارک و اسکن آن‌ها نوبت به ثبت درخواست می‌رسد.

بر خلاف تصور، انگیزه‌نامه (SOP) اهمیت بسیاری در نتیجه درخواست متقاضی دارد؛ در این نامه متقاضی به شرح خصوصیات اخلاقی و توصیف شخصیت خود می‌پردازد و از مهارت‌ها و دستاوردهای علمی خود سخن می‌گوید. 

مهم‌ترین بخش انگیزه‌نامه بیان دلایل منطقی و اقناع‌کننده‌ برای انتخاب کشور، شهر و دانشگاه است. متقاضی باید در این بخش توصیح دهد که دلیل انتخاب رشته و کشور برای ادامه تحصیل چه تاثیری روی هدف او و کشور مقصد خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که ارائه دلایل کافی برای بازگشت به کشور مبدا برای آفیسر ویزای دانشجویی بسیار اهمیت دارد.

توصیه‌نامه‌ (Recommendation Letter) نامه‌ای‌ست که در سربرگ رسمی و به زبان انگلیسی از سوی دانشگاه‌ها و استادان پیشین متقاضی صادر می‌شود. این نامه علاوه بر مسئولان پذیرش تحصیلی، برای آفیسر ویزا نیز اهمیت دارد. باید در نظر داشته باشید که توصیه استادان پیشین ۵ تا ۱۰ درصد در نتیجه درخواست تاثیرگذار است.

نامه تمکن مالی نیز از جمله مدارکی‌ست که به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد صادر می‌شود. این گواهی‌نامه توانایی مالی متقاضی (یا حامی مالی او) برای پرداخت هزینه‌های طول دوره تحصیل در کشور مقصد را اثبات می‌کند. در صورتی که متقاضی حامی مالی داشته باشد، باید نامه تقبل هزینه نیز همراه با گواهی‌نامه تمکن مالی ارسال شود. 

بر اساس قوانین مهاجرتی برخی کشورها، علاوه‌بر گواهی تمکن مالی، باید پرینت گردش حساب 3 تا 6 ماه پیش از ثبت درخواست را نیز برای سفارت ارسال کرد. ارائه مدارک مالی مانند سند خانه و ماشین، فیش حقوقی یا اسناد ثبتی شرکت نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در نتیجه درخواست داشته باشد.

ارائه کارنامه آزمون زبان آکادمیک و معتبر از دیگر نیازهای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود؛ البته برخی کشورها با صدور نامه پذیرش مشروط شرایط را برای جذب دانشجوی خارجی آسان کرده‌اند. در این صورت متقاضی موظف است پیش از شروع دوره تخصصی، در دوره زبان موسسه آموزشی محل تحصیل شرکت کند.

میزان تسلط به زبان کشور مقصد با آزمون‌های بین‌المللی زبان مشخص می‌شود؛ برای مثال کارنامه آزمون زبان آیلتس یا تافل برای دوره‌های انگلیسی‌زبان مورد نیاز است. باید توجه داشته باشید که از تاریخ دریافت کارنامه آزمون تا زمان درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی نباید بیش از دو سال گذشته باشد.

مراحل گرفتن ویزای تحصیلی

پس از مهیا کردن مدارک و شرایط مورد نیاز طبق چک‌لیست سفارت کشور مقصد مهاجرت تحصیلی، نوبت به تکمیل فرم و ارسال مدارک می‌رسد. برخی کشورها که سفارت یا کارگزاری فعال در ایران دارند، امکان مراجعه حضوری را برای متقاضیان فراهم کرده‌اند، اگر مقصد مهاجرت تحصیلی شما از میان این کشورها باشد، باید از سفارت برای مراجعه حضوری وقت بگیرید.

معمولا درخواست مصاحبه به صورت آن‌لاین قابل ثبت است. پس از ثبت درخواست از سوی سفارت با متقاضی تماس گرفته می‌شود. مهاجرت به کشورهای دیگر نیاز به ارسال آنلاین فرم و مدارک دارد. امکان پیگیری درخواست آن‌لاین نیز برای متقاضیان این کشورها ایجاد شده است.

پس از ثبت درخواست یا به اصطلاح سابمیت ویزا، باید هزینه‌های مربوط به بررسی وضعیت متقاضی مهاجرت تحصیلی پرداخت شود. این هزینه بسته به کشور مقصد مهاجرت تحصیلی متفاوت است؛ برای مثال درخواست ویزای تحصیلی کانادا از VFSGlobal ۲۳۵ دلار اعلام شده و اپلیکیشن ویزای تحصیلی سوئد برای بزرگسال هزار کرون است.

پس از سابمیت ویزا نوبت به جلسه مصاحبه یا انگشت‌نگاری می‌رسد. در قوانین مهاجرتی برخی کشورها جلسه مصاحبه وجود ندارد؛ از سویی دیگر کشورهایی مانند کانادا مرحله انگشت‌نگاری یا به اصطلاح بایومتریک را در این مرحله لحاظ کرده‌اند. برای مطالعه مراحل گرفتن ویزای تحصیلی کانادا کلیک کنید.

پس از دریافت نامه اصلی پذیرش تحصیلی باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرد.

درصورت بروز هر گونه مشکلی می‌توان لحظه‌به‌لحظه از طریق سایت سفارت کشور مورد نظر با مسئولان در ارتباط بود و موقعیت درخواست را پیگیری کرد. برخی کشورها امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری را برای سهولت دریافت اقامت دائم فراهم کرده‌اند؛ تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا را در این بخش از سایت لتسگویونی مطالعه کنید.

ویزای تحصیلی ایتالیا

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا به مراتب آسان‌تر از کشورهای آلمان و فرانسه است؛ بر اساس قوانین مهاجرت تحصیلی این کشور، ایتالیا در رابطه با شرایط سنی چندان سختگیر نیست و دانشجویان 28 سال به بالا نیز توانسته‎‌اند برای مقطع کارشناسی اقدام کنند. برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا رزرو بلیط و هتل نیز مورد نیاز است و ۶۰ یورو برای ثبت درخواست باید پرداخت کرد.

ویزای تحصیلی فرانسه

علاقمندان به تحصیل در فرانسه باید مجوز اقامت (VLS-TS) را از دفتر VFS واقع در میدان هروی تهران دریافت کنند. مدارک مورد نیاز در پلتفرم Etudes en France  بارگذاری می‌شود و به صورت آنلاین می‌توان هزینه‌های مربوط به ویزا (۲۰۰ یورو) را پرداخت کرد. نکته جالب درباره مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه این است که دانشجویان مقطع دکتری با ویزای کاری در این کشور ادامه تحصیل می‌دهند و در قبال دریافت آموزش‌های آکادمیک حقوق دریافت می‌کنند.

ویزای تحصیلی اوکراین

یکی از ویژگی‌های ویزای تحصیلی اوکراین سرعت پردازش آن است. از زمان ثبت درخواست و تکمیل مدارک تا اعلام نتیجه 15 روز کاری زمان می‌برد که در صورت لزوم این زمان نیز کاهش می‌یابد. پیش از ثبت درخواست باید تمام مدارک چک‌لیست این ویزا توسط وزارت امور خارجه تایید شود. سفارت اوکراین گواهی سلامت پزشکی و نتایج آزمایش اچ آی وی یا ایدز را نیز در لیست مدارک ضروری قرار داده است.

عوامل موثر در نتیجه ویزای تحصیلی

در کنار مدارک و شرایط الزامی و ضروری مهاجرت تحصیلی چه در مرحله پذیرش و چه ویزا، عواملی نیز وجود دارند که می‌تواند در نتیجه درخواست متقاضی تاثیرگذار باشند. در این باره باید به نکات مهمی توجه کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پیشتر گفتیم که ارائه تمکن مالی برای اثبات توانایی برآمد از خارج مهاجرت تحصیلی از ضروریات گرفتن ویزای تحصیلی و در برخی موارد پذیرش تحصیلی است. باید توجه داشت که موجودی حساب ارائه شده باید در حد پرداخت مخارج تحصیل و یک‌سال هزینه زندگی در کشور مقصد باشد. ارائه موجودی کمتر یا بسیار بیشتر از میزان تعیین‌شده چندان تاثیری در نتیجه درخواست شما نخواهد داشت. 

ارائه تمکن مالی کمتر از میزان اعلام شده، توانایی پرداخت مخارج تحصیل و زندگی متقاضی یا حامی مالی او را زیر سوال می‌برد. از سویی دیگر ارائه موجودی بسیار بیشتر از میزان مشخص‌شده، این شُبه را برای آفیسر ویزا ایجاد می‌کند که متقاضی پس از دوران تحصیل قصد بازگشت به کشور مبدا ندارد.

معدل آخرین مدرک فارغ‌التحصیلی نقش تاثیرگذاری در پروسه درخواست پذیرش و ویزا برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی ایفا می‌کند. به صراحت می‌توان گفت نمره معدل در کنار تعداد مقالات و تالیفات پژوهشی بیش از نیمی از راه مهاجرت تحصیلی را هموار می‌کند.

بر اساس قوانین مهاجرتی برخی کشورها برای تحصیل در مقاطع عالی بعد از نمره معدل، پروپوزال تحقیقاتی ارائه شده توسط دانشجو مهم‌ترین عامل در نتیجه ویزاست. برای این منظور می‌توان روی نیازهای پژوهشی و شغلی کشور مقصد تمرکز کرد.

نسبت رشته تحصیلی و شهر منتخب برای مهاجرت تحصیلی نیز در صدور پذیرش و ویزا اهمیت بسیاری دارد. برخی رشته‌ها از نیازهای شغلی منطقه محسوب می‌شوند و تنها انتخاب این رشته‌ها مسئولان پذیرش و ویزا را مجاب می‌کند. برای مثال رشته‌های مربوط به حوزه نفت و گاز مانند مهندس پتروشیمی و شیمی از تقاضاهای استان آلبرتا کشور کاناداست و از درخواست‌های این رشته (درصورت واجدشرایط بودن) استقبال می‌شود.

مجوز تحصیل در کشور مقصد مهاجرت تحصیلی در فرودگاه کشور مقصد و پس از دریافت ویزای تحصیلی ارائه می‌شود.

شرایط دانشگاه مورد نظر برای ادامه تحصیل نیز نتیجه درخواست‌های مهاجرت تحصیلی را در خطر قرار می‌دهد؛ در صورت بالا بودن رتبه جهانی دانشگاه رقابت بسیاری برای اخذ پذیرش و در پی آن ویزا ایجاد می‌شود. مسئولان این دو مرحله نیز مجبور می‌شوند گزینه بهتر را انتخاب کنند و با بالا گرفتن رقابت شانس قبولی کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر کشورها برای جذب دانشجوی بین‌المللی شرایط سنی در نظر گرفته‌اند؛ در صورتی که سن متقاضی به حداکثر تعیین شده در مقطع مورد نظر نزدیک باشد، شانس ویزا شدن کاهش می‌یابد. به همین دلیل مدارک و  شرایط دیگر باید تقویت شود تا گپ تحصیلی را پوشش دهد.

پیش از اقدام برای مهاجرت تحصیلی باید شرایط زندگی و بازار کار کشور مقصد را مورد مطالعه قرار داد تا پس از دوران آکادمیک مشکلی برای یافتن شغل و دریافت اقامت دائم ایجاد نشود. نیاز به تاکید دوباره است که تعهد به بازگشت به ایران و ارائه دلایل کافی، اهمیت زیادی برای مسئولان ویزای تحصیلی در سفارت دارد. 

شاید مواردی که در این قسمت اشاره شد، در چک‌لیست سفارت‌ها دیده نشود، اما ارائه آن‌ها برای گرفتن ویزای تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. رسیدن به اهداف مهاجرت تحصیلی هزینه و زمان قابل‌توجهی می‌طلبد؛ پس بهتر است از همان ابتدا کار را به دست کاردان بسپارید و از تجربه همکاران ما در بخش مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی بهره‌مند شوید. برای مشاوره مهاجرت تحصیلی کلیک کنید تا مقصد بعدی سفرتان کشور مقصد مهاجرت تحصیلی‌تان باشد.