اگر قصد ادامه تحصیل در یک دانشگاه خارجی را داشته باشید، مطمئناً یکی از مهم‌‎ترین دغدغه های شما فراهم نمودن بودجه کافی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در یک کشور خارجی است، از این رو کافیست بفهمید که اسکالرشیپ چیست، فلوشیپ چیست و دریافت کمک هزینه تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی چه شرایطی دارد؟ 

اگر کمی زرنگ باشید و بتوانید به خوبی در مورد شرایط و قوانین فاند تحصیلی مقصد و دانشگاه مورد نظر خود تحقیق کنید، ممکن است درصورت داشتن شرایط لازم و درخواست بورسیه از سازمان مربوطه، موفق به دریافت آن شوید و از این طریق یک انگیزه اساسی و کمک هزینه تحصیلی عالی برای اهداف دانشگاهی خود دریافت نمایید.

اما اگر تا به حال این اصطلاحات پرکاربرد تحصیلی به گوشتان نخورده، با ما همراه باشید تا در ادامه شما را در مورد کمک هزینه تحصیلی راهنمایی کنیم.

دانشجویان واجد شرایط اسکالرشیپ

اسکالرشیپ چیست

اسکالرشیپ یک پشتیبانی و کمک هزینه مالی است که به منظور ادامه تحصیل و براساس دستاوردهای تحصیلی و یا سایر معیارها که شامل نیاز مالی نیز میشود، به دانشجو اهدا می‌گردد.

انواع مختلفی از اسکالرشیپ وجود دارد که  2 نوع متداول آن merit-based (مبتنی بر لیاقت دانشجو) و need-based (مبتنی بر نیاز مالی دانشجو) است. به طور معمول اهداکننده و بخش مالی اسکالرشیپ، معیارهای لازم فرد واجدشرایط  را تعیین کرده و مقدار و طریقه ارائه اسکالرشیپ را مشخص می‌نماید.

معمولاً اسکالرشیپ یا همان کمک هزینه تحصیلی اهدایی، وظیفه پوشش هزینه‌های کامل و یا بخشی از شهریه دانشگاه، کتاب و لوازم جانبی دانشجو، خوابگاه و سایر هزینه های مرتبط با تحصیل فرد در دانشگاه را بر عهده دارد.

اسکالرشیپ ها براساس عوامل مختلفی از جمله دستاوردهای تحصیلی، فعالیت های اجتماعی و دانشگاهی، تجربه کاری، زمینه تحصیلی و نیازهای مالی دانشجو ارائه می‌شوند.

اسکالرشیپ ها از منابع مختلفی از جمله ارگان های دولتی، سازمان های خصوصی و دانشگاه ها تامین می‌شوند و برخلاف وام های دانشجویی که شامل سود بانکی شده و یا کمک های مالی دانشگاه که مبتنی بر نیاز دانشجو تقسیم بندی می‌شوند، مثل هدیه‌ای هستند که نیازی به بازپرداخت و پس دادن ندارند.

درست است که اسکالرشیپ وام دانشجویی نیست، اما پول و کمک هزینه رایگان نیز محسوب نمی‌شود.این بدین معنی است که اغلب سازمان های ارائه دهنده اسکالرشیپ به آن به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می‌کنند.

برای مثال اسکالرشیپ های ورزشی با انتظار حفظ معدل درسی مشخص و عملکردی منطقی و قابل قبول در زمین ورزشی ارائه می شوند. در برخی مواقع، ممکن است اسکالرشیپ ها مشروط به ورود به کسب و کاری خاص نظیر پزشکی و یا علوم کتابداری باشند.

برخی دیگر، نوعی از خدمات را از فرد دریافت کننده اسکالرشیپ طلب می‌کنند که برای مثال می توان به Merrill Lynch's Partnership اشاره کرد، این اسکالرشیپ 2 هزار دلار به متقاضی واجد شرایط اهدا می کند و در عوض خواستار مربیگری 50 ساعته دانشجویان مدارس سطح متوسطه از دانشجو است.

فلوشیپ چیست

فلوشیپ یک فرصت تحصیلی و مالی برای دانشجو است تا به عنوان یک محقق و یا دستیار آزمایشگاه یک پروفسور و استاد دانشگاه کار کند. به طور معمول سازمان ارائه دهنده فلوشیپ دانشجو را ملزم به تحصیل در موضوعی خاص در خارج از فضای دانشگاه، کار و فعالیت برای تقویت و کمک به انجمنی محلی و یا انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی می‌کند.

عموماً فلوشیپ ها مختص آن دسته از دانشجویان مقطع تکمیلی است که به دنبال فرصت‌های یادگیری و تجربه کاری مضاعف در حین تحصیل هستند. زمان فلوشیپ می تواند بنابر فاکتورهای مختلف از 2 ماه تا 2 سال متغیر باشد.

در سیستم فلوشیپ، در ازای کار دانشجویی بودجه ای برای انجام تحقیقات و ادامه تحصیل به فرد واگذار می شود. مقدار کمک هزینه تحقیقاتی و کاری فلوشیپ از 5 هزار دلار تا 50 هزار دلار متغیر بوده و شامل هزینه های زندگی و سفر نیز می‌شود.

در عین حال، نتایج پروژه تحقیقاتی تکمیل شده به رزومه فارغ‌التحصیلی دانشجو اضافه شده و تاثیرات مثبتی را برای وی به همراه خواهد داشت. در برخی از مواقع، کارفرماها فرد دریافت کننده فلوشیپ را پس از پایان کار استخدام می‌کنند.

فلوشیپ موجب ارائه کمک هزینه مالی به دانشجو می شود، اما با اسکالرشیپ فرق می کند. به بیانی دیگر، یک فلوشیپ تنها در صورت ارائه یک کار کامل و نتایج کاری و تحقیقاتی، کمک هزینه به دانشجو ارائه می دهد، اما اسکالرشیپ تنها به دانشجو کمک می کند تا هزینه تحصیل خود را پرداخت کند.

در اغلب موارد زمانی که یک دانشجو اسکالرشیپی را دریافت می کند، ملزم به ادامه کار بر روی پروژه تحقیقاتی و یا رشته تحصیلی نیست، مگر اینکه جزو جوایز و اسکالرشیپ های تحصیلی خاص باشد.

اما فلوشیپ پیش از اینکه یک کمک هزینه مالی تحصیلی باشد، یک موقعیت محسوب می‌شود و در اغلب اوقات مختص دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا و محققان با تجربه است. این درحالی است که دانشجویان می‌توانند در مقاطع اولیه تحصیلی کالج و کارشناسی هم برای اسکالرشیپ درخواست دهند.

ممکن است فلوشیپ در برخی اوقات شامل پرداخت پول بشود و در بعضی مواقع تنها یک فرصت کاری و تحقیقاتی را در کنار یک استاد برای شما فراهم کند. به طور معمول بودجه ویژه ای برای یک پروژه تحقیقاتی خاص در نظر گرفته می شود که برای موفقیت در آن باید از همه دستور العمل ها پیروی کرد.

زمانی که فردی واجد شرایط دریافت یک فلوشیپ می شود، به فناوری ها و ابزار پیشرفته آزمایشگاهی دسترسی داشته و از تجربه غنی کاری به عنوان دستیار آزمایشگاه در کنار استاد بهره می برد و ممکن است در نهایت با انجام کار تیمی موفق به ایجاد یک پروژه و یا محصول شود که مزایای زیادی را برای وی به همراه خواهد داشت.

تجربه ارزشمند کاری و دریافت حقوق و کمک هزینه برای مواردی همچون وسایل پروژه، خوابگاه، رفت و آمد و غذا از دیگر مزایای دریافت فلوشیپ است، اما در عین حال نیازمند تلاش و کار سخت و منظم دانشجو و وقت شناسی است و بدون وجود این موارد، فرد واجد شرایط استفاده از فلوشیپ نخواهد بود.

متقاضیان فلوشیپ دانشگاه

فرق ta و ra 

موضوعی که اغلب برای افراد سوال ایجاد می‌کند، تعریف انواع فاند تحصیلی ta و ra و فرق بین این دو است که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

فاند تحصیلی TA مخفف Teaching Assistant به معنی دستیار آموزشی است. از این رو فرد واجد شرایط دریافت این فاند به استاد در زمینه های مرتبط با دوره آموزشی از جمله تصحیح تکالیف و آموزش موضوعی خاص در کلاس کمک می‌کند.

بنابر استاد و سطح دوره آموزشی، فاند ta می تواند به صورت پاره وقت و یا تمام وقت باشد. به طور معمول یک TA تصحیح و نمره‌دهی تکالیف دانشجویان، پروژه‌ها و آزمون‌ها را انجام می‌دهد. عموماً فاند تحصیلی ta برای مقاطع کارشناسی و تکمیلی دانشگاه در دسترس است و در مقطع کارشناسی TA، حجم کار به مراتب بیشتر خواهد بود.

به عنوان یک دانشجوی TA، شما باید توانایی راهنمایی و کمک به دانشجویان در مورد سوالات مربوط به تکالیف و سایر مطالب مرتبط با دوره را داشته باشید. به طور معمول، اگر در ترم گذشته کلاس مورد نظر و یا  سطحی بالاتر را گذرانده باشید، امکان اپلای فاند تحصیلی TA را خواهید داشت.

معمولاً متقاضیان واجد شرایط فاند تحصیلی ta، 20 ساعت کار در هفته در طول ترم های تحصیلی پاییز و بهار انجام می دهند. 
اگر موفق به دریافت فاند تحصیلی ta شوید، ممکن است بنابر قوانین دانشگاه مربوطه از شما شهریه‌ای برابر با دانشجویان بومی دانشگاه گرفته شود که تفاوت بسیار زیادی را در هزینه های تحصیلی برای شما رقم خواهد زد.

اما در برخی مواقع، موفقیت در دریافت فاند تحصیلی ta به معنای حذف کامل شهریه دانشگاه است که خبر بسیار خوبی برای دانشجوی بین المللی خواهد بود. در عین حال دانشجوی TA از حقوق ماهانه 550 تا 1200 دلاری در هر ماه برخوردار خواهد شد. اگر فاند تحصیلی Ta به صورت تمام وقت باشد، 20 ساعت کار در هفته مورد نیاز خواهد بود، اما اگر به صورت نیمه وقت باشد، تنها 10 ساعت کار در کنار استاد و انجام وظایف تعیین شده کفایت خواهد کرد.

فاند تحصیلی RA مخفف Research Assistantships به معنی دستیار تحقیقات است که اغلب مختص دانشگاه های پژوهشی و تحقیقاتی و رشته های مقطع دکترا است. از این رو فاند تحصیلی ra از پروژه های تحقیقاتی تحت نظر استاد دانشگاه تامین می‌شود.
به بیانی دیگر، اساتید دانشگاه کمک های مالی و به اصطلاح گرنت برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی دریافت کرده و در این مواقع از کمک دانشجویان واجد شرایط برای انجام و تکمیل این پروژه ها استفاده می‌کنند.

اگر دانشگاه مورد نظر شما از رشته های متنوع کارشناسی ارشد و دکترا برخوردار باشد، احتمال وجود و ارائه فاند تحصیلی RA برای متقاضیان واجد شرایط زیاد خواهد بود. البته در اغلب اوقات فرصت های فاند تحصیلی ra در مقطع دکترا بیشتر بوده و تعداد کمتری به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد.

وظایف فاند تحصیلی RA شامل انجام تحقیقات، شبیه سازی، برنامه نویسی، نوشتن مقاله های تحقیقاتی، راه اندازی آزمایشگاه و موارد این چنینی می شود. در واقع هر چیزی که به تحقیقات و پروژه استاد دانشگاه مربوط باشد، توسط دانشجویان ra انجام می شود. 

در اغلب اوقات فاند تحصیلی ra به دانشجویانی اختصاص داده می‌شود که از گزینه پایان نامه و یا همان Thesis در دوره‌های ارشد خود استفاده کرده اند. به طور معمول اساتید براساس مهارت‌ها و تجربه‌های تحقیقاتی دانشجو، فاند تحصیلی ra را اهدا می‌کنند.
مقدار مبلغ فاند دستیار تحقیقات RA بسیار مشابه به TA بوده و می تواند موجب کاهش چشمگیر و یا حذف کامل شهریه دانشجو شود؛ در عین حال دانشجوی واجد شرایط ra  بنابر نوع پروژه و شرایط دانشگاه از حقوق 500 تا 1500 دلاری در ماه برخوردار خواهد شد.

در همین زمینه خواندن مطلب اصطلاحات پذیرش تحصیلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چگونه اسکالرشیپ بگیریم

دستورالعمل دریافت بورسیه، اسکالرشیپ، فاند و یا کمک هزینه تحصیلی کاملا به مقصد تحصیلی و دانشگاه مورد نظر دانشجو بستگی دارد. از این رو شما باید به وبسایت دانشگاه مراجعه کرده و با تعامل با دپارتمان پذیرش دانشگاه از وجود فرصت‌های اسکالرشیپ برای سال تحصیلی جدید مطلع شوید.

برخی از اوقات شما باید پیش از درخواست پذیرش تحصیلی برای بورسیه و اسکالرشیپ اقدام کنید و در صورت موافقت با درخواست شما، پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاه به طور خودکار برای شما انجام می‌شود.

بعضی از مواقع، برای درخواست اسکالرشیپ باید به پورتالی مجزا بروید و درخواست خود را به طور همزمان با درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه ثبت نمایید. ممکن است کمک هزینه تحصیلی و اسکالرشیپ مورد نظر شما به جای دانشگاه از سوی سازمانی مجزا تامین شود، از این رو نباید این تصور را داشته باشید که مدارک ارسالی، ددلاین ها و تاریخ ثبت نام و ارسال مدارک اسکالرشیپ با اطلاعات ثبت شده در دپارتمان پذیرش وب سایت دانشگاه و روند درخواست پذیرش تحصیلی یکی است.

لازم به ذکر است که اغلب اسکالرشیپ های اهدایی به دانشجویان بین المللی بر مبنای سوابق دانشگاهی و رزومه تحصیلی قبلی درخشان دانشجو بوده و نمرات، معدل، مدرک زبان، نمونه کارها، مقالات تحقیقاتی و پروژه های انجام شده توسط متقاضی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت وی خواهد داشت.

با توجه به وجود جزئیات زیاد در مورد قوانین درخواست اسکالرشیپ، اهمیت اطلاعات و مدارک ارائه شده و زمان‌ها و ددلاین‌های درخواست و ثبت نام، پیشنهاد می کنیم تا از مشاوره مهاجرت تحصیلی و ارزیابی تخصصی lets go uni استفاده کرده و انجام تمامی امور پذیرش تحصیلی و درخواست اسکالرشیپ را به کارشناسان مجرب ما بسپارید.