در این مطلب قصد داریم تا شما را با آب و هوای استانبول در طول سال آشنا کنیم، چرا که شهر توریستی و مهم استانبول مقصد بسیاری از ایرانی‌ها در طول سال است و بهتر است درخصوص آب و هوای استانبول در زمان سفر و یا به عنوان شهر محل زندگی اطلاع داشته باشید.

استانبول مهمترین شهر کشور ترکیه که در همسایگی ایران قرار گرفته است، می‌باشد و در تمام فصول سال میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. همچنین استانبول مقصد بسیاری از افراد است که زندگی و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل را انتخاب کرده‌اند.

داشتن اطلاعاتی کلی در خصوص شهر مهاجرپذیر استانبول برای آن دسته از افرادی که به مقصد استانبول، شهر و کشور خود را ترک می‌کنند اهمیت بسیاری دارد. پس برای کسب اطلاع از آب و هوای استانبول در طول سال با گروه مهاجرتی لتس گو یونی همراه باشید.

آب و هوای استانبول 

موقعیتی مکانی که استانبول در آن قرار گرفته سبب شده تا آب و هوای این شهر بسیار مطلوب باشد و در تمام فصول سال جذابیت‌های فصول چهارگانه را داشته باشد و به طور کلی به دلیل قرارگیری در کنار دریاها، آب و هوای مرطوبی در اکثر مواقع از سال دارد.

همانطور که می‌دانید استانبول توسط تنگه بسفر به دو بخش تقسیم شده و یک قسمت از آن در قاره اروپا و قسمت دیگرش در قاره آسیا قرار گرفته است و همچنین از طرف شمال به دریای سیاه و از سمت جنوب به دریای مرمره محدود شده است که همین مجاورت با آب‌ها تاثیر به سزایی در آب و هوای استانبول گذاشته است.

از طرف دیگر به دلیل همسایگی کشور ترکیه با ایران، به طور تقریبی آب و هوای استانبول شبیه به آب و هوای بسیاری از شهرهای ایران است و افرادی که قصد مهاجرت و زندگی کردن در استانبول را دارند، به راحتی با شرایط آب و هوایی این شهر خود را وفق می‌دهند.

بهار در استانبول

هوای استانبول در فصل بهار

فصل بهار یکی از بهترین فصل‌ها در شهر استانبول است و حضور در این شهر در فصل بهار آرامشی وصف ناپذیر در اختیار افراد قرار می‌دهد. به طور کلی فصل بهار در شهر استانبول از اواسط ماه آوریل آغاز می‌شود که مطابق با انتهای فروردین ماه در ایران است. 

هوای استانبول ذر روزهای بهاری به نسبت گرم و دلپذیر است و زمان مناسبی برای پیاده روی در شهر است و گاها با باران‌های بهاری همراه است. دمای روزهای بهاری و هوای استانبول به طور میانگین درحدود 8 تا 26 درجه سانتی گراد است که بسیار شبیه به دمای شهرهای ایران است. 

همچنین بهتر است بدانید در بهار جشنواره‌های بسیاری در شهر برگزار می‌شود که دانشجویان محصل در استانبول به راحتی می‌توانند در زمان اوقات فراغت خود برای دیدن این جشنواره‌ها در شهر حضور پیدا کنند. جشنواره لاله‌ها در هوای استانبول که در ماه آوریل بسیار مطبوع است، واقعا دیدنی است و افراد زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این جشنواره به استانبول سفر می‌کنند.

یکی از مزایای حضور در استانبول در طول فصل بهار، بیدار شدن طبیعت ناب این شهر است و شکوفه درختان و بوی خوش گل وگیاه‌ تمام فضای شهر را پر می‌کند و چهره شهر را دگرگون می‌کنند.

همچنین قسمت‌های ساحلی شهر استانبول در طول فصل بهار به نسبت قسمت‌های دیگر شهر دمای گرمتری را تجربه می‌کنند و مناسب ورزش‌های آبی و دیگر فعالیت‌ها است.

هوای استانبول در فصل تابستان

فصل تابستان از اواخر ماه ژوئن (خرداد) شروع می‌شود و تا انتهای آگوست (مرداد) ادامه پیدا می‌کند. گرمترین روزهای سال در استانبول در فصل تابستان و در ماه جولای (تیر) ثبت می‌شوند که معمولا بالاترین دما تا حدود 30 درجه سانتی گراد نیز به ثبت می‌رسد. 

نکته قابل توجه در خصوص گرمای هوای استانبول این است که برعکس فصل بهار، قسمت‌های داخلی شهر گرمای بیشتری را حس می‌کنند اما در قسمت‌های ساحلی شهر نسیم خنکی می‌وزد که کمی از گرمای هوا را کم می‌کند.

همچنین فصل تابستان معولا هوای استانبول صاف و آفتابی است و کمتر شاهد بارش باران در این فصل و موقع از سال هستیم.

همچنین در طول فصل تابستان به دلیل مجاورت این شهر با آب دریا، رطوبت هوا تشدید می‌شود و شرجی بودن هوای استانبول بسیار بیشتر از دیگر فصول احساس می‌شود

پس اگر در فصل تابستان در استانبول حضور دارید بهتر است بدانید یکی از راهکارهای جالب برای فرار از گرما، می‌توانید به یکی از قسمت‌های ساحلی شهر بروید و با نسیم خنک دریا از یک روز گرم تابستانی لذت ببرید.

یکی از توصیه‌های مهم در فصل تابستان که بهتر است به آن عمل شود، پوشیدن لباس‌های نازک و خنک است. چرا که هوای استانبول در این فصل شرجی است و افراد اگر لباس مناسب نپوشند، دچار گرمازدگی می‌شوند.

اگر شما در تحصیل در استانبول را انتخاب کرده‌اید، قطعا در تابستان برنامه‌های تحصیلی تعطیل هستند و دانشجویان می‎توانند در طول این فصل به تفریحات خود بپردازند. یک پیشنهاد بسیار جذاب در فصل تابستان برای این دسته از ساکنین شهر استانبول و حتی گردشگران، سفر دریایی در تنگه بسفر با کشتی‌های کروز و یا سفر به جزایر پرنس است.

خیابان های استانبول

هوای استانبول در فصل پاییز

هوای استانبول در فصل پاییز بسیار دلپذیر و معتدل است و به همین دلیل بسیاری از گردشگران این زمان از سال را برای سفر به شهر تاریخی استانبول درنظر می‌گیرند. فصل پاییز در استانبول از اوایل سپتامبر (شهریور) آغاز می‌شود و تا اواخر نوامبر (آذر) ادامه دارد. به طور میانگین دمای فصل پاییز در شهر استانبول از 20 درجه تا 9 درجه متغیر است، اما تغییرات دمایی به تدریج رخ می‌دهند.

هوا استانبول در ماه اکتبر کمی خنکتر می‌شود اما کاملا دلپذیر است و در حدود 18 درجه سانتی گراد است که هرچه به اواخر ماه نوامبر نزدیک می‌شویم درجه دما کمتر می‌شود و هوا سردتر از قبل می‌شود، درحالی که برای بیرون رفتن از خانه گاها نیاز به پوشیدن لباس گرم است.

فصل پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای حضور در خیابان‌های زیبای شهر است و پیاده روی یکی از بهترین گزینه‌های وقت گذرانی در استانبول است. افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود می‌توانند به همراه تورهای پیاده روی شهری در استانبول به دیدن هنرهای خیابانی بروند و همچنین از نمادهای سنتی و تاریخی دوره‌های گذشته که در شهر باقی مانده‌اند دیدن کنند.

همچنین مهمترین نکته در خصوص پاییز در شهر استانبول این است که، فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس بیشتر برای سفر و گذراندن تعطیلات انتخاب می‌شود. از این رو استانبول در فصل تابستان بسیار شلوغ است اما برای دیدن بهتر شهر و لذت بردن از گردش در شهر تاریخی استانبول و لذت بردن از هوای عالی، فصل پاییز بهترین زمان است.

همانطور که می‌دانید فصل پاییز پادشاه رنگ‌هاست و این زیبایی خلقت در استانبول هم با آغاز فصل پاییز نمود پیدا می‌کند و در کنار آن بارش باران‌های پاییزی نیز به دیگر جذابیت‌های استانبول اضافه می‌کند که بسیار زیبا و دلپذیر است و روزهای کوتاه این فصل را زیباتر از قبل می‌کند.

پاییز استانبول

هوای استانبول در فصل زمستان

اگرچه فصل زمستان سردترین فصل سال استانبول است، اما زیبایی‌های خاص خود را دارد که باز هم شهر استانبول را برای دیدن در صدر مقصدهای گردشگری قرار می‌دهد. هوای استانبول در فصل زمستان بسیار سردتر از پاییز می‌شود و بارش باران و گاها بارش برف استانبول را زیباتر از پیش می‌کند. 

فصل زمستان در استانبول از ماه دسامبر (دی) شروع می‌شود و تا اواخر ماه فوریه ادامه پیدا می‌کند. دمای هوای استانبول در روزهای زمستانی بین 8 تا 12 درجه سانتی گراد است و در شب‌های زمستانی نیز هوا بسیار سردتر می‌شود، پس پوشیدن لباس‌های گرم در این فصل از سال چه در طول روز و چه در طول شب لازم است.

سردترین ماه سال در استانبول ماه ژانویه است که آغاز سال نو میلادی نیز می‌باشد و در ابتدای این ماه از سال جشن‌ها و تزئینات کریسمسی زیبایی در شهر به چشم می‌خورد که زیبایی شهر را دو چندان می‌کند. همچنین سردی هوا در این موقع از سال در سفرهای گردشگران به استانبول خلل ایجاد می‌کند.

فصل زمستان بهترین زمان برای خرید از فروشگاه‌های بزرگ شهر استانبول است چرا که اکثر این فروشگاه‌ها این موقع از سال تخفیف‌های بسیاری روی اجناس خود می‌گذارند و سرد شدن هوای استانبول مانع از انجام پیاده روی در شهر می‌شود. همچنین به دلیل جشن‌های سال نو حضور در رستوران‌های شهر نیز یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در زمستان لذت بخش است.

استانبول برفی

بهترین فصل استانبول در طول سال کدام فصل است؟

با توجه به مطالبی که در ابتدای متن گفته شد، انتخاب بهترین فصل سال در شهر زیبای استانبول بسیار سخت است چرا که این شهر در تمام فصول سال زیبایی‌ها و جاذبه‌های خاص خود را دارد. اما اگر برای زندگی کردن و یا تحصیل به شهر استانبول مهاجرت کرده‌اید، بهتر است بهترین فصل برای حضور در استانبول را بدانید و اطرافیان خود را در بهترین فصل از سال به استانبول دعوت کنید تا از آب و هوای استانبول که در آن فصل بسیار لذت بخش است، استفاده کنند.

فصل بهار و فصل پاییز بهترین فصل‌ها در شهر استانبول هستند که گردشگران عموما در این دو فصل به شهر توریستی تاریخی استانبول سفر می‌کنند. آب و هوای استانبول در این دو فصل بسیار دلپذیر است و افراد با حضور در استانبول در این دو فصل ترکیبی از آب و هوای نیمه گرمسیری، اقیانوسی، مرطوب و مدیترانه‌ای را تجربه می‌کنند.

از طرف دیگر بهتر است بدانید که سفر به استانبول در دو ماه جولای و دسامبر که به ترتیب گرمترین و سردترین ماه سال هستند، زیاد مورد استقبال عموم مردم نیست و در اکثر مواقع توصیه می‌شود که در این دو ماه از فصول تابستان و زمستان به شهر زیبای استانبول سفر نکنید.

با خواندن این مطلب از مجله مهاجرتی لتس گو یونی اطلاعات دقیقی در خصوص آب و هوای استانبول به دست آوردید و به این ترتیب اگر تصمیم خود را برای مهاجرت به ترکیه و استانبول گرفته‌اید، بهتر است راهنمای جامع تحصیل در ترکیه را در لتس گو یونی بخوانید و اقدامات اولیه را از طریق مشاوران گروه مهاجرتی لتس گو یونی انجام دهید.