تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا، تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا و اجازه کار در کانادا مواردی هستند که قصد داریم در این مطلب به تمامی آنها بپردازیم. اگر شما هم در تکاپوی دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا هستید و یا می خواهید در آینده ای نزدیک مهاجرت تحصیلی به کانادا را تجربه کنید، بهتر است در مورد جوانب تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا اطلاعات داشته باشید.

قصد داریم تا به یکی از مباحث داغ و مهم دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا یعنی امکان تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به کاری بپردازیم. بنابر قوانین اداره مهاجرت و شهروندی این کشور، برای تحصیل دوره های کمتر از 6 ماه در کانادا نیازی به دریافت ویزای تحصیلی این کشور وجود نداشته و می توان با استفاده از ویزای توریستی در دوره های آموزشی کوتاه مدت کانادا ثبت نام کرد. اما اگر متقاضی خواستار این باشد که تحصیلات خود را ادامه داده و یا دوره دیگری را بعد از پایان یک دوره آموزشی در کشور شروع کند، باید برای ویزای تحصیلی کانادا و مجوز تحصیل study permit درخواست دهد.

کار دانشجویی و پاره وقت در کانادا

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی اداره مهاجرت و شهروندی این کشور ممکن است و شما مجاز هستید به عنوان یک دانشجوی بین المللی دارنده ویزای تحصیلی برای مدت 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی در خلال تحصیل بپردازید. در واقع اگر هزینه زندگی دانشجویی در کانادا یکی از دغدغه‌های شما در این کشور است، می‌توانید انواع کارهای قانونی زیر را در حین تحصیل و پس از تحصیل تجربه کنید:

  • داخل دانشگاه on campus
  • خارج از دانشگاه off campus
  • به عنوان دانشجوی کوآپ co-op و یا کارآموز
  • کمک به همسر برای کار در کشور 
  • کار پس از فارغ التحصیلی

در واقع امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار کانادا وجود ندارد و روش‌های کار حین تحصیل در کانادا مواردی است که به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت. اما اگر اینطور تصمیم گیری کنید که نمی خواهید به تحصیلات کالج و یا دانشگاهی خود در این کشور ادامه دهید و قصد دارید تنها در بازار کار این کشور مشغول شوید، باید سازمان IRCC را درباره این موضوع و توقف تحصیلات خود در این کشور در جریان بگذارید.

سپس باید برای یک مجوز کار قانونی یا همان work permit درخواست جداگانه دهید. به طور معمول  شما به یک جاب آفر یا همان پیشنهاد کاری LMIA از یک کارفرمای کانادایی برای دریافت مجوز کار (ویزای کار این کشور) نیاز خواهید داشت. ویزای کار در کشور کانادا به منزله اقامت دائم در این کشور نبوده و برای انجام کار موقت در این کشور است.

به بیانی دیگر، زمانی که اعتبار مجوز کاری تمام شود و یا پروژه کاری شما در این کشور پایان یابد، باید به کشور مبدا بازگردید؛ مگر اینکه واجد شرایط لازم برای تمدید ویزای کاری خود در کشور کانادا باشید و کارفرمای شما قرارداد کاری طولانی مدت با شما ببندد. به طور معمول شما باید بنابر نوع درخواستتان خاک کانادا را در هنگام ارزیابی پرونده ویزای کار (ورک پرمیت) ترک کرده و در کشور مبدا منتظر جواب و تصمیم گیری سفارت باشید.

اگر هم به عنوان یک دانشجوی بین المللی دارنده ویزای تحصیلی، می‌خواهید تا کار دانشجویی در حین تحصیل در کانادا را تجربه کنید، دیگر نیازی به ویزای کار و یا مجوز کار مجزا نداشته و می توانید با همان مجوز تحصیل، برای حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی پاره وقت مشغول شوید؛ این در حالی است که می توانید در زمان تعطیلات دانشگاه، به کار تمام وقت در این کشور بپردازید. به طور کلی، دانشجویان بین المللی زیر واجد شرایط استفاده از مزایای کار دانشجویی در حین تحصیل هستند:

  • دارای مجوز معتبر استادی پرمیت در این کشور باشند.
  • یک دانشجوی تمام وقت دانشگاه باشند.
  • باید در حال تحصیل در یک موسسه آموزشی معتبر DLI نظیر دانشگاه های دولتی و خصوصی، کامیونیتی کالج، کالج CEGEP، مدرسه فنی و یا موسسات آموزشی خصوصی معتبر باشند.
  • در حال تحصیل در یک مقطع دانشگاهی post-secondary در کانادا باشند.
  • در حال تحصیل در یک مقطع فنی و یا تکمیلی در کبک باشند.
  • در حال تحصیل در یک رشته و مقطع تحصیلی باشند که به کسب مدرک، دیپلم و یا گواهی منتهی شود.
  • در حال تحصیل در یک رشته آموزشی و تحصیلی با حداقل مدت زمان 6 ماهه باشند.

اکنون نوبت این رسیده که شما را با انواع متداول کار هنگام تحصیل در کانادا آشنا کنیم:

مجوز تحصیل در کانادا

کار داخل دانشگاه در کانادا

کار آن کمپوس نیازی به دریافت ویزای کاری نداشته و می توان با استفاده از ویزای تحصیلی آن را انجام داد. شما تنها می‌توانید با شروع دوره تحصیلی خود به کار دانشجویی مشغول شوید و پیش از ثبت نام در دانشگاه و شروع ترم تحصیلی، انجام کار دانشجویی برای دانشجویان بین المللی در کانادا مقدور نیست. در حالت کلی، شما می‌توانید در صورت داشتن شرایط زیر، بدون نیاز به اخذ ورک پرمیت به کار دانشجویی داخل دانشگاه بپردازید:

  • یک دانشجوی تمام وقت در کالج، دانشگاه و یا CEGEP کبک، (کالج خصوصی کبک که 50 درصد بودجه اش از طریق دولت تامین می شود) و یا دانشکده استانی که قادر به صدور مدرک تحصیلی، باشید.
  • دارای مجوز تحصیلی معتبر study permit باشید.
  • از یک شماره بیمه اجتماعی SIN برخوردار باشید.

در صورتی که دارای هر یک از شرایط زیر باشید، امکان انجام کار دانشجویی داخل دانشگاه از شما سلب می‌گردد:

  • از تحصیل تمام وقت در دانشگاه و یا موسسه آموزشی معتبر انصراف دهید.
  • اعتبار مجوز تحصیل شما تمام شود و منقضی گردد.
  • اگر در حالت مرخصی مجاز از تحصیل قرار داشته باشید.
  • اگر در حال تغییر و یا انتقال از یک دانشکده و یا دانشگاه به دیگری باشید.

کار دانشجویی داخل دانشگاه به این معنی است که شما امکان انجام کار در محوطه دانشگاه campus خود را دارید، اگر دانشگاه دارای بیش از یک campus باشد، شما تنها اجازه کار در محوطه دانشگاه و دانشکده‌ای را دارید که در حال تحصیل در آن هستید.

تنها در صورتی که به عنوان مدرس و یا دستیار تحقیقات مشغول به کار هستید و یا کارتان کاملاً مربوط به کمک هزینه تحقیقاتی است، می توانید در نقطه دیگری به غیر از محوطه دانشکده فعلی خود مشغول شوید. از این رو اگر در حال کار دانشجویی در کتابخانه، بیمارستان و یا شرایط تحقیقاتی و آزمایشگاهی مرتبط با دانشگاه خود باشید، می‌توانید با آنها حتی در خارج از محوطه دانشگاه همکاری کنید.

کار خارج از دانشگاه در کانادا

برای کار خارج از دانشگاه و یا off campus، شما و کارفرمای شما باید از این موضوع مطمئن شود که مانعی بر سر کار دانشجویی شما در خارج از دانشگاه بدون مجوز کار وجود ندارد. چون اگر کاری را در خارج از محوطه دانشگاه شروع کنید و دارای شرایط لازم نباشید، باید خاک این کشور را ترک کنید. به طور معمول شرایط کار دانشجویی در داخل مجوز استادی پرمیت شما درج شده است. شرایط کلی کار دانشجویی خارج از دانشگاه (بدون مجوز کار) شامل موارد زیر می شود:

  • دانشجوی تمام وقت یک موسسه آموزشی DLI باشید.
  • در یک دوره آکادمیک، فنی حرفه ای و یا دوره آموزشی تخصصی بلند مدت ثبت نام کرده باشید.
  • بازه دوره تحصیلی شما حداقل 6 ماهه باشد.
  • دوره تحصیلی و آموزشی شما به یک مدرک، دیپلم و یا گواهی سرتیفیکت منتهی شود.
  • دوره تحصیلی شما شروع شده باشد.
  • دارای شماره بیمه اجتماعی SIN باشید.

اگر دانشجوی پاره وقت باشید، تنها می توانید در صورت داشتن شرایط زیر کار دانشجویی خارج از دانشگاه را تجربه کنید:

  • دارای شرایط بالا باشید و تنها بخاطر این به جای تحصیل تمام وقت به صورت پاره وقت مشغول به تحصیل هستید که در ترم آخر دوره تحصیلی خود هستید و نیازی به یک دوره آموزشی کامل و تمام وقت برای تکمیل دوره تحصیلی خود ندارید و اینکه تا آخرین ترم تحصیلی خود در این کشور، یک دانشجوی تمام وقت بوده‌اید.

در صورتی که برای دوره های آمادگی زبان ESL و یا FSL مجوز تحصیل در کانادا گرفته باشید و ملزم به این باشید تا پیش از شروع دوره آموزشی دانشگاه، دوره زبان را بگذرانید، مجاز به انجام کار دانشجویی خارج از دانشگاه نیستید و باید به هنگام شروع دوره اصلی آموزشی، شرایط مجوز تحصیل خود را برای کار دانشجویی قانونی در این کشور تغییر دهید.

کار دانشجویی خارج از دانشگاه در کانادا

دانشجوی کوآپ و کارآموزی در کانادا

برخی از دوره های تحصیلی دانشجویان بین‌المللی و بومی در کانادا تجربه کاری را به عنوان بخشی از دوره محسوب می کنند. از این رو شما می توانید در صورت داشتن شرایط زیر برای مجوز کار co-op و یا کارآموزی درخواست دهید:

  • دارای مجوز تحصیل معتبر باشید.
  • کار و تجربه کاری برای تکمیل دوره تحصیلی شما مورد نیاز باشد.
  • دارای نامه ای از موسسه آموزشی و دانشگاه خود باشید که نشان دهد برای دریافت مدرک تحصیلی نیازمند کاریابی و کسب تجربه هستید.
  • دوره کوآپ و یا کارآموزی شما در مجموع 50 درصد و یا کمتر از دوره آموزشی شما را تشکیل دهد.

تبدیل ویزای همراه به کاری در کانادا

تبدیل ویزای همراه به کاری در کانادا نیز قوانینی دارد. همانطور که در مطلب ویزای همراه دانش آموزی کانادا به این موضوع اشاره کردیم، همسر دانشجوی بین المللی و تمام وقت می تواند در صورت وجود شرایط زیر برای مجوز کار آزاد یا همان open work permit درخواست دهد:

  • شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی دارای مجوز معتبر استادی پرمیت باشید.
  • یک دانشجوی تمام وقت در موسسات آموزشی نظیر کالج، دانشگاه، CEGEP کبک، کالج خصوصی کبک و یا دانشکده خصوصی و استانی کشور باشید.

به طور معمول زمانی که یک دانشجوی بین المللی در کانادا دارای همسر باشد، همسر وی می تواند با استفاده از ویزای همراه دانشجویی، به این کشور سفر کرده و تا پایان دوره آموزشی دانشجو همراه وی باشد. همچنین لازم به ذکر است که درخواست مجوز کار آزاد برای همسر دانشجوی کمی زمان‌بر بوده و بررسی و ارزیابی آن چند ماه طول می‌کشد.

عموماً اعتبار مجوز کار آزاد همسر دانشجو به اندازه اعتبار مجوز تحصیل دانشجو صادر می شود. در اغلب موارد همسر دانشجو باید به صورت آنلاین و پس از موافقت با ویزای همراه دانشجویی برای این مجوز کار درخواست دهد.

از این رو می توان گفت که عملاً ویزای همراه همسر به کاری تبدیل نشده و فرد باید با درخواست آنلاین و پرداخت هزینه مجزا برای مجوز اوپن ورک پرمیت کانادا درخواست دهد؛ تا بتواند از این طریق به طور قانونی به کار آزاد و تمام وقت در بازار کار کانادا پرداخته و بخشی از هزینه های زندگی در کنار دانشجوی بین‌المللی را پوشش دهد.

اجازه کار در کانادا

اجازه کار در کانادا یا PGWP یکی از مجوزهای معروفی است که اغلب دانشجویان برای اخذ آن اقدام می کنند. از این رو اگر شما از یک موسسه آموزشی DLI معتبر و ثبت شده در وب سایت Canada.ca فارغ التحصیل شده باشید و بخواهید تا به طور موقت به کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی در کانادا بپردازید، این مجوز مناسب شما خواهد بود.

باید به این موضوع توجه کنید که فارغ التحصیلی از یک موسسه آموزشی معتبر DLI در کانادا به منزله این نیست که شما به طور خودکار برای دریافت این مجوز واجد شرایط هستید. به طور معمول شما 180 روز پس از فارغ التحصیلی و دریافت نمرات نهایی تحصیلی فرصت دارید تا برای مجوز کار PGWP کانادا درخواست دهید. در صورتی که اعتبار مجوز تحصیل شما در کانادا پیش از اخذ نمرات نهایی دانشگاه تمام می‌شود، دو گزینه زیر در پیش روی شما خواهد بود:

  • برای ویزای توریستی کانادا درخواست دهید تا بتوانید زمان بیشتری در کانادا اقامت داشته باشید.
  • خاک کانادا را ترک کنید و از کشور مبدا برای مجوز PGWP درخواست دهید.

اگر در کانادا بمانید و مجوز تحصیل شما منقضی شود، باید مجدداً وضعیت دانشجویی خود را بازیابی و به اصطلاح restore کنید تا بتوانید برای PGWP اپلای نمایید. فراموش نکنید که بازیابی موقعیت دانشجویی نیازمند پرداخت هزینه مضاعف به اداره مهاجرت و شهروندی کانادا است.

به طور معمول اعتبار مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا به دوره آموزشی شما بستگی دارد، اگر دوره آموزشی شما کمتر از 8 ماه بوده، واجد شرایط دریافت این مجوز محسوب نمی‌شوید. اگر دوره تحصیلی و آموزشی شما بیشتر از 8 ماه و کمتر از 2 سال در کانادا بوده است، مجوز PGWP شما حداکثر با اعتباری معادل طول دوره تحصیلی برای شما صادر می‌گردد.

برای مثال، مجوز PGWP یک دوره آموزشی 9 ماهه، دارای اعتبار 9 ماهه برای انجام کار تمام وقت و حضور در کانادا است. اما اگر دوره تحصیلی شما 2 سال و یا بیشتر باشد، مجوز کار PGWP شما تا حداکثر 3 سال اعتبار خواهد داشت.

در صورتی که بیش از یک دوره تحصیلی و آموزشی را در کانادا گذرانده باشید، دوره مورد نظر واجد شرایط مجوز PGWP و حداقل 8 ماهه باشد، اعتبار مجوز کار صادر شده ترکیبی از مدت زمان هر دو دوره تحصیلی شما خواهد بود. مجوز کار PGWP تا اعتبار پاسپورت متقاضی اعتبار دارد، از این رو بهتر است از اعتبار کامل پاسپورت خود مطمئن شوید. در صورتی که یکبار این مجوز را دریافت کرده باشید، امکان دریافت آن را با گذراندن دوره دیگری ندارید.

مجوز کار در کانادا

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا نیز ممکن می‌باشد و باید طبق اطلاعات ذکر شده در بالا برای مجوز کار PGWP درخواست داده و از تجربه کار تمام وقت در بازار کار این کشور برخوردار شوید، سپس با استفاده از یکی از برنامه‌های مهاجرتی کلاس تجربه کانادایی CEC، اسکیل ورکر فدرال FSWP و یا برنامه نامزدی استانی PNP برای اقامت دائم کانادا یا همان PR درخواست دهید. شما باید به مهارت زبان CLB مورد نیاز هر طرح و مشاغل مورد نیاز درخواستی NOC آن توجه کرده و با استفاده از تجربه کار و تحصیل در کانادا برای اقامت دائم این کشور اقدام نمایید.

شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل از خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی و ارزیابی آنلاین لتس گو یونی استفاده کرده و با اطمینان بیشتری در این راه قدم بگذارید.