آلمان یا انگلیس؟ کدام کشور برای تحصیل و زندگی بهتر است؟ اگر به فکر مهاجرت به این دو کشور اروپایی هستید مقایسه دو کشور آلمان و انگلیس برای تحصیل و زندگی به شما برای انتخاب بسیار کمک خواهد کرد. هر دو کشور، از کشورهای پیشرفته در اروپا هستند و از وضعیت اقتصادی و رفاهی خوبی برخوردارند و سیستم آموزشی پیشرفته‌ای دارند که دارای تکنولوژی روز دنیا است اما در عین حال هرکدام دارای معایب و مزایایی برای تحصیل و زندگی هستند.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به بررسی و مقایسه کشور آلمان و انگلیس برای تحصیل و زندگی می‌پردازیم که امیدواریم انتخاب را برایتان راحت‌تر کند. پس با ما همراه باشید و اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی در اروپا هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقایسه آلمان و انگلیس برای تحصیل

انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی می‌تواند یکی از بزرگترین تصمیم‌ها و چالش‌ها برای هر فرد باشد. اما در بین تمام مقصدهای مهاجرتی، مهاجرت تحصیلی به اروپا مزایای بسیاری دارد؛ از جمله اینکه اگر شما تصمیم به برگشت داشته باشید، می‌توانید بعد از تحصیل فرصت‌های شغلی بهتری در ایران به دست بیاورید. بسیاری از کارفرمایان در داخل ایران به دنبال افرادی هستند که دارای تحصیلات خارج از کشور و تجربیات بین‌المللی هستند.

همچنین تحصیل در اروپا امکان آشنایی با فرهنگ این قاره کهن و زبان‌های دیگر دنیا را به شما می‌دهد و تجربه بسیار خوبی است. اروپا همواره یکی از مقصدهای مهاجرتی محبوب در بین دانشجویان بوده و کشورهای آلمان و انگلیس هم از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل هستند. انگلیس به دلیل دانشگاه‌های خوب و معروف و آلمان به دلیل ارزان بودن هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه‌ها و کیفیت خوب سیستم آموزشی در جهان شناخته شده است.

با اینکه کشور آلمان و انگلیس، هر دو برای اقامت و تحصیل بسیار خوب هستند اما چند معیار و فاکتور مهم وجود دارد که باید قبل از انتخاب بین این دو کشور برای تحصیل در نظر بگیرید. از جمله این فاکتورها هزینه تحصیل، شرایط و مدارک لازم، لیست بهترین دانشگاه‌ها، درصد پذیرش، تعداد دانشجویان بین‌المللی و امکان کار حین تحصیل است، که در ادامه به بررسی و مقایسه هر یک می‌پردازیم.

مقایسه آلمان و انگلیس برای تحصیل

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش

برای پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان باید آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات خود را ترجمه و به همراه انگیزه‌نامه، پایان‌نامه و توصیه‌نامه برای دانشگاه ارسال کنید. همچنین باید دارای مدرک زبان آیلتس، تافل و یا PTE باشید. برای پذیرش در رشته‌های مدیریت ارائه نمره GMAT و برای رشته‌های مهندسی و علوم نمره GRE هم اجباری است. دانشگاه‌های انگلستان سابقه کاری را هم مد نظر قرار می‌دهند.

در دانشگاه‌های آلمان معمولاً هر دانشگاه شرایط متفاوتی دارد. بعضی از دانشگاه‌ها امتحان ورودی دارند و شما برای دوره کارشناسی باید دوره کالج و یا 35 واحد در ایران سپری کنید. تعداد واحد برای هر رشته متفاوت خواهد بود. برای مقطع ارشد باید دارای مدرک زبان آلمانی B2، ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات و در بعضی موارد دارای انگیزه‌نامه باشید. در مقطع ارشد مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا زبان آلمانی B2، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه، ترجمه مدرک تحصیلی کارشناسی و سابقه کاری مورد نیاز است.

علاوه بر این مدارک گواهی سلامت پزشکی و نامه پذیرش دانشگاه و گواهی تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان مورد نیاز است. به طور کلی مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیس استانداردتر و پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی انگلیس راحت‌تر از کشور آلمان است.

هزینه تحصیل

به طور کلی هزینه تحصیل و زندگی در آلمان ارزان‌تر از انگلستان است. به خصوص در دانشگاه‌های دولتی آلمان هزینه دانشگاه بسیار پایین است ولی در انگلستان هزینه تحصیل گران در نظر گرفته می‌شود. شهریه دانشگاه‌ها بر اساس مقطع و رشته متفاوت است و حدوداً این مبلغ در دانشگاه‌های آلمان برای مقطع کارشناسی 20,000 یورو و برای مقطع ارشد 30,000 یورو در سال و در دانشگاه‌های انگلیس 8,000 تا 15,000 پوند برای مقطع کارشناسی و 10,000 تا 20,000 پوند در سال برای مقطع ارشد است.

البته امکان استفاده از بورسیه‌ تحصیلی آلمان و انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که این بورسیه‌ها توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی به عنوان کمک هزینه به دانشجویان برتر و با استعداد تعلق می‌گیرد.

بهترین دانشگاه‌ها

در کشورهای انگلیس و آلمان دانشگاه‌های بسیار خوبی وجود دارد که از سیستم آموزشی با کیفیت و اساتید ماهری برای تدریس به دانشجویان استفاده می‌کنند اما کشور انگلستان با توجه به وجود دانشگاه کمبریج و آکسفورد آوازه بیشتری در دنیا دارد. علاوه بر این دو دانشگاه سایر دانشگاه‌های معروف در انگلیس شامل موارد زیر هستند:

  • کالج سلطنتی لندن (Imperial College London)
  • دانشگاه لندن (UCL (University College London))    
  • دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh)
  • دانشگاه منچستر (The University of Manchester)
  • دانشگاه کینگز کالج لندن (King’s College London (KCL))
  • دانشگاه بریستول (University of Bristol)

از دانشگاه‌های معروف آلمان هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه صنعتی مونیخ (Technische Universität München)
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians-Universität München)
  • دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt-Universität zu Berlin)
  • دانشگاه فرای برلین (Freie Universität Berlin)
  • دانشگاه توبینگن (Eberhard Karls Universität Tübingen)
  • دانشگاه فرایبورگ (Universität Freiburg)

نرخ پذیرش در دانشگاه

خبر خوب اینکه نرخ پذیرش در دانشگاه‌های انگلیس بالاست و از هر 730 هزار نفر حدود 570 هزار نفر پذیرش می‌شوند که برابر با 78 درصد است. اما در مقابل نرخ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان پایین و در حدود 30 درصد و یا حتی پایین‌تر است. البته این آمار به این معنی نیست که شما امیدتان را از دست بدهید و برای دانشگاه‌های آلمان درخواست پذیرش نفرستید؛ فقط به خاطر داشته باشید که رقابت برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی آلمان به علت ارزان بودن هزینه تحصیل شدید است و پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی این کشور به مراتب راحت‌تر است.

شرایط کار در آلمان و انگلیس

شرایط کار حین تحصیل

در آلمان می‌توانید 120 روز به صورت تمام‌ وقت و یا 240 روز به صورت پاره‌ وقت در طول سال و حین تحصیل کار کنید. همچنین در این کشور به راحتی می‌توانید یک شغل پیدا کنید، چون بسیاری از شرکت‌ها دانشجویان و کارآموزان را استخدام می‌کنند. در انگلیس هم شما اجازه 20 ساعت کار در هفته به صورت پاره‌ وقت در روزهای عادی و تمام وقت در تعطیلات را دارید.

پیدا کردن شغل در انگلیس برای دانشجویان سخت است؛ چرا که معمولاً شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا افراد باتجربه‌تر را استخدام کنند. به علاوه هنوز در انگلستان در بیشتر شرکت‌ها به کارآموزان حقوقی داده نمی‌شود و شانس شما برای پیدا کردن شغلی که حقوق داشته باشد پایین است. اما در آلمان میزان حقوق دریافتی دانشجویان در حدود 10 تا 13 یورو در ساعت است.

تعداد دانشجویان بین‌المللی

در انگلیس به دلیل پذیرش راحت‌تر تعداد دانشجویان خارجی و بین‌المللی بیشتر از آلمان است. تعداد دانشجویان غیر اروپایی در انگلستان حدود 452 هزار نفر و 152 هزار نفر اروپایی غیر انگلیسی است و در آلمان تعداد دانشجویان بین‌المللی حدود 350 هزار نفر است، که البته این تعداد هم کم نیست.

مقایسه آلمان و انگلیس برای زندگی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم آلمان و انگلیس هر دو دارای قوانین و سیستم‌های پیشرفته‌ای در اداره کشور هستند و از بسیاری نظرات برای زندگی و تحصیل مناسبند، اما بررسی بعضی جنبه‌های مهم می‌تواند در انتخاب مقصد مناسب برای زندگی و اقامت بین این دو کشور بسیار مفید باشد. در ادامه بعضی از این فاکتورهای مهم را بین انگلیس و آلمان مقایسه می‌کنیم.

هزینه زندگی

هزینه زندگی در آلمان از انگلیس پایین‌تر است و تمکن مالی لازم برای دریافت اقامت این کشور حدود 10,332 یورو برای یک سال است که باید در حساب بانکی شما موجود باشد. به این معنی که این مقدار برای هزینه‌های یک سال شما کافیست و هزینه‌های پرداخت اجاره، قبض‌ها، غذا و سایر موارد را در طول یک سال زندگی در آلمان پوشش می‌دهد. اما در انگلیس شما حدود 954 پوند در ماه برای هزینه‌های زندگی نیاز دارید که برابر با 11,448 پوند در سال است.

آینده شغلی بعد از تحصیل

در آلمان شما می‌توانید بعد از تحصیل 18 ماه در این کشور بمانید و به دنبال کار باشید. این زمان برای پیدا کردن یک شغل مناسب و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار آلمان کافیست. اگر دارای مهارت و تخصص بالا در زمینه‌ای خاص باشید و از یک مقدار مشخص بیشتر درآمد دریافت کنید، می‌توانید برای دریافت کارت آبی یا blue card در آلمان اقدام کنید که مسیر شما برای دریافت اقامت دائم در آلمان را آسان‌تر خواهد کرد.

انگلیس هم در سال‌های اخیر مسیر کاری بعد از تحصیل در این کشور را آسان‌تر کرده است و شما می‌توانید بعد پایان تحصیل به مدت 2 سال در این کشور کار کنید. قوانین جدید انگلیس برای اشتغال دانشجویان بعد از تحصیل بسیار منعطف است. بر این اساس اگر شما نیاز به بیرون آمدن از کار فعلی خود دارید، قوانین جدید دولت انگلیس از شما حمایت می‌کند و شما مجبور نیستید یک کار را به خاطر نگرانی برای باطل شدن ویزا به طور مستمر ادامه دهید.

امنیت

هردو کشور آلمان و انگلیس به عنوان کشورهای امن برای زندگی در نظر گرفته می‌شوند. اما به طور کلی در هر کشوری، شهرهای بزرگ دارای آمار جرم بالاتری هستند و باید در مورد محله‌ای که برای زندگی انتخاب می‌کنید از قبل تحقیق کنید.

سیستم بهداشتی

در آلمان بیمه سلامت و خدمات درمانی برای تمام شهروندان و ساکنین اجباری است و همه از جمله دانشجویان شامل این بیمه می‌شوند. هزینه بیمه برای افراد زیر 30 سال 110 یورو در ماه است و به این ترتیب شما به یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی در جهان دسترسی خواهید داشت. دسترسی به بیمه سلامت ملی در انگلیس بستگی به نوع ویزای شما دارد و با این حال بعضی از خدمات درمانی شامل بیمه نمی‌شود و باید بابت آن هزینه پرداخت کنید.

آب و هوا

آلمان تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. با این حال انگلیس هم وضعیت بهتری در این مورد ندارد؛ تنها تفاوت این است که شما در انگلیس روزهای بارانی بیشتری را از آلمان تجربه می‌کنید.

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

فرهنگ و زبان

با اینکه هر دو کشور آلمان و انگلیس اروپایی هستند اما شما برای زندگی و یا تحصیل در آلمان مجبورید تا زبان آلمانی را یاد بگیرید که این زبان از نظر سختی از انگلیسی دشوارتر است. البته در سال‌های گذشته تعداد دانشگاه‌های انگلیسی زبان در آلمان رو به افزایش است و در شهرهای بزرگی مانند برلین یا مونیخ اگر فقط کمی هم آلمانی بلد باشید کافیست.

از نظر فرهنگ هم هر دو کشور دارای فرهنگ بالا و غنی هستند و جاذبه‌های زیادی برای بازدید در این دو کشور وجود دارد. به خصوص از نظر غذا؛ در آلمان و انگلیس غذاهای معروفی برای امتحان کردن وجود دارد. از نظر موسیقی هم هر دو کشور دارای هنرمندان معروفی مانند بتهوون، باخ و گروه بیتلز هستند.

سخن آخر

بعد از مقایسه کشور آلمان و انگلیس برای تحصیل و زندگی در این پُست از مجله لتسگو یونی، مجدداً به این نکته اشاره می‌کنیم که انگلیس و آلمان هر دو کشورهای خوبی برای تحصیل و زندگی هستند و موقعیت‌های بسیار خوبی در هر دو کشور در انتظار شماست. ولی هر کشور دارای نکات مثبت و منفی مخصوص به خود است که باید قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی و زندگی آنها را در نظر بگیرید و بر اساس علاقه شخصی، ملاک‌هایی که دارید و شرایط انتخاب خود را انجام دهید.

اگر به دنبال هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل، امکانات بیشتر برای کار حین تحصیل و فرصت‌های شغلی بیشتر هستید، آلمان کشور بهتری برای شماست و اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های معروف‌تر در دنیا و پذیرش راحت‌تر در دانشگاه هستید، انگلیس گزینه بهتری خواهد بود. به هرحال امیدواریم بهترین انتخاب را داشته باشید و فراموش نکنید در مسیر مهاجرت تحصیلی می‌توانید روی کمک و مشاوره کارشناسان لتسگو یونی حساب کنید.