رویای پزشک شدن را در سر دارید؟ برای اطلاع از درآمد پزشک عمومی در ایران و سایر کشورها این محتوا را تا انتها دنبال کنید. چه در ایران و چه در سایر کشورهای جهان رشته پزشکی همواره یکی از رشته‌های پرطرفدار بوده است. به ویژه برای کسانی که از دیدن رنج انسان‌ها رنج می‌کشند و در صدد کمک کردن به بیماران هستند، پزشک شدن یک رویای تمام عیار است اما این سوال مطرح می‌شود که آیا درآمد پزشک عمومی ارزش سختی‌های این حرفه را دارد؟

همه ما به خوبی می‌دانیم که قبولی در کنکور رشته پزشکی در ایران چقدر سخت و پراسترس است. از سویی دیگر قبولی در کنکور پایان راه نیست و هفت سال تحصیل در این رشته صبر و علاقه زیادی می‌خواهد. حال باید بدانیم اگر دانشجویی این مسیر پرفراز و نشیب را پشت سر بگذارد آیا درآمد پزشک عمومی در ایران، می‌تواند پاسخگوی سختی‌های این مسیر باشد؟ 

در سایر کشورها چطور؟ اگر فردی تصمیم بگیرد که برای تحصیل در رشته پزشکی از یکی از دانشگاه‌های برتر این رشته در جهان پذیرش بگیرد، درآمد او پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان پزشک عمومی در این کشورهای تراز اول و مهاجرپذیر چگونه خواهد بود؟ با ما همراه باشید تا نگاهی به میانگین درآمد پزشک عمومی در ایران و سایر کشورها داشته باشیم. 

درآمد پزشک عمومی در ایران و سایر کشورها

درآمد پزشک عمومی در ایران

به قطع می‌توان گفت که رشته پزشکی آرزوی اکثر دانش آموزانی است که در دبیرستان‌های ایران وارد رشته علوم تجربی می‌شوند. قدرت شفابخشی و نجان جان انسان‌ها از یک سو و امکان ادامه تحصیل در تخصص‌های مختلف از سویی دیگر، این رشته را به یکی از محبوب‌ترین رشته‌های علوم تجربی در ایران و سایر کشورها تبدیل نموده است. بدون شک درآمد مطلوب، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند صبر در برابر سختی‌های تحصیل و کار به عنوان پزشک سطح عمومی را امکان‌پذیر سازد. 

بر اساس آمارهای منتشر شده در سایت معتبر www.salaryexplorer.com میانگین درآمد یک پزشک سطح عمومی در ایران که در بخش دولتی مشغول به کار باشد برای سال 2022، ماهیانه حدود 10500000 تومان می‌باشد که این میزان درآمد وابسته به میزان  مهارت و سابقه کاری یک پزشک بین 3870000 تا 17800000 تومان متغیر است. لازم به ذکر است که این میزان دستمزد مختص به کار در مراکز درمانی دولتی بوده و درآمد پزشکان در بخش خصوصی بسیار متفاوت می‌باشد.

در ایران میانگین درآمد در حوزه پزشکی بسیار متفاوت است. برای مثال یک پزشک عمومی که مجوز مطب دریافت کرده و در مطب خود طبابت می‌کند و یا پزشکی که تعداد شیفت‌های اضافی بیشتری در طول یک ماه دارد درآمد بالاتری خواهد داشت. همچنین در ایران برخی از پزشکان عمومی دوره‌های تخصصی زیبایی را پشت سر گذاشته و با مدرک پزشک عمومی خود وارد حوزه پوست، مو و زیبایی می‌شوند که در این صورت نیز درآمد ماهیانه آن‌ها به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود. 

به علاوه در کشور ایران تفاوت‌های جنسیتی و محل اشتغال نیز در میانگین دستمزد پزشک عمومی باید مورد توجه قرار گیرد. پزشکانی که دوره طبابت خود را در مناطق دور افتاده بگذرانند شامل قانون سختی کار شده و به این ترتیب میزان دستمزد آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

درآمد پزشک عمومی در کانادا

سیستم بهداشت و درمان کانادا یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های درمانی در سرتاسر جهان می‌باشد که تلاش می‌کند تا بهترین خدمات درمانی را با کمترین هزینه در اختیار شهروندان کشور خود قرار دهد. بدون شک ارائه بهترین خدمات درمانی از طریق به کارگیری بهترین پرسنل درمانی از جمله پزشک مجرب قابل انجام است. 

از سویی دیگر کیفیت عملکرد یک نیروی انسانی ارتباط مستقیمی با رضایتمندی از میزان درآمد دارد بنابراین می‌توان گفت که درآمد کادر پزشکی در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، مطلوب و پاسخگو می‌باشد. بر اساس آمار منتشر شده در سایت معتبر ca.talent.com، میانگین درآمد یک پزشک سطح عمومی بخش دولتی در کانادا، ماهیانه حدود 17708 دلار یعنی معادل 212500 دلار کانادا در سال می‌باشد. همچنین این میزان دستمزد برای پزشکان تازه‌کار حدود 16250 دلار در ماه و برای پزشکانی با سابقه بیشتر تا 19167 دلار کانادا در ماه می‌باشد.

درآمد این حرفه در شهرهای مختلف کانادا تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد که علت این تفاوت را می‌توان در سختی کار و مشغله بیشتر شهرهای بزرگ و بالاتر بودن هزینه‌های زندگی در این شهرها دانست. برای مثال میانگین دستمزد ماهیانه پزشکان عمومی در بیمارستان‌های دولتی شهر تورنتو حدود 26300 دلار کانادا می‌باشد.

اگر یک پزشک عمومی تصمیم بگیرد که به عنوان پزشک خانواده (family physician) در سیستم بهداشت و درمان کانادا مشغول به کار شود میانگین درآمد سالیانه او بالغ بر 243750 دلار کانادا خواهد بود که این میزان درآمد در مقایسه با یک پزشک عمومی شاغل در بخش درمان فردی، بیشتر است. همچنین برای اطلاع از درآمد رشته ژنتیک در کانادا و آمریکا می‌توانید از صفحه محتوای مربوط به این رشته در سایت لتسگو یونی بازدید کنید. 

درآمد پزشک عمومی در آمریکا

کشور آمریکا همواره یکی از مقصدهای مهاجرتی پرطرفدار برای فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در سرتاسر دنیا بوده است. به کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌ها و برخورداری از به روز‌ترین آزمایشگاه‌ها، کشور امریکا را به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در عرصه تشخیص و درمان بیماری‌های انسانی تبدیل نموده است. بنابراین اگر تصمیم دارید که به عنوان پزشک سطح عمومی به این کشور مهاجرت کنید احتمالا با محیط کار حرفه‌ای و پرمشغله‌ای روبه‌رو خواهید شد. حال خوب است بدانیم که درآمد پزشکان در این محیط حرفه‌ای چگونه است؟

بر اساس آمار ارائه شده در سایت www.indeed.com میانگین درآمد ماهیانه یک پزشک عمومی بخش دولتی در کشور آمریکا حدود 16096 می‌باشد که میانگین سالیانه آن به 227337 دلار آمریکا می‌رسد. بر همین اساس در می‌یابیم که میانگین درآمد این حرفه در کشور کانادا کمی بیشتر از آمریکا است که البته باید به تفاوت ارزش دلار این دو کشور در سطح جهانی نیز توجه داشته باشیم.

همچنین سابقه تاثیر بسیار قابل توجهی بر میزان دستمزد پزشکان در سیستم درمانی کشور آمریکا دارد. برای مثال اگر سابقه کاری شما به بالاتر از ده سال برسد میانگین درآمد سالیانه شما به بالاتر از 319538 دلار افزایش می‌یابد.

در آمریکا نیز مانند کانادا دستمزد پزشکان در شهرهای مختلف تا حدودی متفاوت است. برای مثال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین دستمزد سالیانه پزشکان با 238634 دلار متعلق به کلانشهر ایندیانا بوده و پس از آن شهر نیویورک با میانگین سالانه 236391 دلار در رتبه دوم و هوستون با 233978 دلار آمریکا در رتبه سوم قرار دارند.

درآمد پزشک عمومی در کشورهای مختلف

درآمد پزشک عمومی در استرالیا

استرالیا دیگر مقصد مهاجرتی پرطرفدار برای کادر درمان است. آمارها نشان می‌دهد که هر ساله تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی برای ادامه تحصیل در تخصص‌های مختلف و یا گذراندن دوره فلوشیپ راهی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های استرالیا می‌شوند.

اگر تصمیم دارید که به عنوان یک پزشک سطح عمومی در مراکز بهداشتی و درمانی شهرهای بزرگ استرالیا مشغول به کار شوید بر اساس آمارهای منتشر شده در وب سایت au.talent.com میانگین درآمد سالیانه شما حدود 185250 دلار یعنی معادل 15438 در ماه خواهد بود که این میزان دستمزد برای پزشکان با سابقه کمتر از 2 سال به ماهی 14828 دلار می‌رسد. 

البته در برخی منابع مانند وب سایت au.indeed.com، میانگین حقوق سالیانه یک پزشک عمومی تا سقف 131750 دلار تخمین زده شده است که علت این تفاوت را می‌توان در سیستم کاری یک پزشک و تفاوت درآمد طبابت در مراکز درمانی دولتی با خصوصی کشور استرالیا دانست. 

درآمد پزشک عمومی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان یکی دیگر از فرصت‌های مهاجرت تحصیلی پرطرفدار است که از جمله مقرون به صرفه‌ترین برنامه‌های آموزشی این رشته در سطح بین‌المللی می‌باشد. اگرچه امکان تحصیل این رشته به زبان انگلیسی در برخی دانشگاه‌های آلمان فراهم است اما بدون شک برای آنکه به عنوان یک دانشجوی خارجی بتوانید بر صندلی پزشک عمومی در مراکز بهداشتی و درمانی کشور آلمان بنشینید باید به زبان آلمانی تسلط پیدا کنید که این ضرورت کار پزشکان خارجی را کمی سخت می‌کند.

میانگین درآمد سالیانه یک پزشک عمومی  برای سال 2022 معدل 107000 یورو یعنی حدود 8960 یورو در ماه تخمین زده شده است. اگر به عنوان یک پزشک تازه کار پس از فارغ‌التحصیلی در مراکز درمانی دولتی این کشور مشغول به کار شوید احتمالا میانگین دستمزد ماهیانه شما 3290 یورو خواهد بود. 
در کشور آلمان نیز مانند آمریکا و کانادا، میانگین دستمزد پزشکان در شهرهای مختلف کمی تفاوت دارد برای مثال حقوق ماهیانه یک پزشک عمومی بخش دولتی در شهر فرانکفورت آلمان کمی بیشتر از میانگین ماهیانه کلی و در حدود 9520 یورو می‌باشد. 

درآمد پزشک عمومی در فرانسه

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میانگین درآمد پزشک عمومی در کشور فرانسه کمی بیشتر از کشور آلمان و حدود 116000 یورو در سال می‌باشد که نسبت ماهیانه آن معادل 9710 خواهد بود. البته میزان مهارت و تعداد سال‌های سابقه کاری در سیستم بهداشت و درمان کشور فرانسه اهمیت قابل توجهی داشته به گونه‌ای که میانگین درآمد سالیانه یک پزشک عمومی با بیش از ده سال سابقه در مراکز درمانی دولتی فرانسه به 197000 یورو می‌رسد.

درآمد پزشک عمومی در سوئد

حال خوب است بدانیم که درآمد پزشکان بدون تخصص در کشور سوئد، یکی از ده کشور مرفه جهان بر اساس رتبه‌بندی 2021، چقدر است. آیا پزشکی، شغل پردرآمدی در این کشور ثروتمند اروپای شمالی محسوب می‌شود؟ آیا تحصیل پزشکی در سوئد می‌تواند ضامن اشتغالی پردرآمد باشد؟
آمار‌های منتشر شده در منابع معتبر حاکی از آن است که میانگین درآمد سالیانه یک پزشک عمومی در کشور سوئد حدود 1270000 کرون سوئد، معادل 106000 کرون در ماه می‌باشد که این دستمزد برای پزشکان با سابقه و ماهر تا ماهی 179000 کرون نیز قابل افزایش است.

درآمد پزشک عمومی در سوئیس

دستمزد پزشکان عمومی در مراکز بهداشتی و درمانی یکی از پیشرفته‌ترین و شادترین کشورهای دنیا، کشور سوئیس، چقدر است؟ دولتمردان این کشور ادعا دارند که توانسته‌اند بهترین تعادل را میان میزان درآمد و مخارج ماهیانه زندگی یک فرد در شهرهای کشور سوئیس ایجاد نمایند. آیا این تعادل در مورد پزشکان بدون تخصص نیز صدق می‌کند؟

میانگین دستمزد یک پزشک عمومی در واحدهای بهداشتی و درمانی دولتی این کشور حدود 291000 فرانک در سال یا 24300 فرانک در ماه می‌باشد. حدود دستمزد سالیانه پزشکان با سابقه بسیار کم 107000 فرانک و پزشکان با سابقه بیش از ده  سال 492000 فرانک سوئیس است.

درآمد پزشک عمومی در آمریکا و کانادا

درآمد پزشک عمومی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های مهاجرت تحصیلی این رشته در بین دانشجویان آسیایی و اروپایی از جمله ایران است. هر ساله تعدادی از دانش‌آموزانی که از قبولی در کنکور پزشکی در ایران جا مانده و یا تمایل به تحصیل این رشته در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی را دارند راهی دانشکده‌های پزشکی کشور روسیه می‌شوند. 

علاوه بر این دولت روسیه از سال 2018 قانونی مصوب کرد که بر اساس آن پزشکان خارجی می‌توانند در این کشور مجوز کار قانونی گرفته و مشغول به طبابت در مراکز بهداشتی و درمانی روسیه شوند. حال خوب است بدانیم که حقوق این پزشکان در پهناورترین کشور جهان چقدر خواهد بود؟

رشته پزشکی با میانگین دستمزد سالیانه 2930000 روبل حرفه نسبتا پردرآمدی در روسیه محسوب می‌شود. بر این اساس حدود حقوق ماهیانه یک پزشک بدون تخصص در مراکز درمانی دولت روسیه حدود 244000 روبل می‌باشد که این مبلغ برای پزشکانی با سابقه بالا تا 412000روبل در ماه افزایش می‌یابد.

بهترین کشورهای دنیا برای پزشک عمومی

تا اینجا به بررسی درآمد یک پزشک عمومی در ایران و سایر کشورهای مهاجرپذیر که در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی مقصدهای مهاجرتی پرطرفداری می‌باشند، پرداختیم. در این بخش به 20 کشوری اشاره می‌کنیم که بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته بهترین مقصدهای شغلی برای پزشکان عمومی با بالاترین درآمد خالص سالیانه هستند:
استرالیا
هلند
اتریش
ایرلند
سوئیس
کانادا
آلمان
بلژیک
ایالات متحده آمریکا
لوکزامبورگ

در صورتی که تمایل دارید از شرایط و مدارک لازم جهت مهاجرت تحصیلی و کاری به هر یک از این کشورهای برجسته جهان مطلع شوید می‌توانید با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی تماس حاصل نموده و وضعیت خود را به دقت ارزیابی نمایید.