در این محتوا به بررسی درآمد رشته ژنتیک در کانادا و آمریکا بر اساس آخرین منابع آماری می‌پردازیم برای آگاهی بیشتر با مجله لتسگو یونی همراه باشید. اگر دانشجوی رشته ژنتیک هستید و تصمیم دارید که برای گذراندن تحصیلات تکمیلی به یکی از کشورهای برتر دنیا مانند کانادا و آمریکا مهاجرت کنید و یا اگر پس از چندین سال کار حرفه‌ای به عنوان یک متخصص رشته ژنتیک به دنبال مهاجرت کاری به کانادا و امریکا هستید اطلاع از حداقل و حداکثر درآمد رشته ژنتیک در هر یک از این دو کشور برای شما ضروری است. 

پیش از بحث در خصوص درآمد یک متخصص رشته ژنتیک در کانادا و آمریکا برای تحصیل در کانادا و آمریکا بهتر است کمی بیشتر در مورد این رشته در کشورهای توسعه یافته بدانیم و موقعیت‌های شغلی این رشته را به طور خلاصه بررسی کنیم. در سایر کشورهای جهان نیز مانند ایران کسی که در حوزه ژنتیک تحصیل کرده می‌تواند به عنوان یک کارشناس و متخصص ژنتیک در ماکز بهداشتی و درمانی یا موسسات تحقیقاتی و دانش بنیان مشغول به کار شود. کارشناس ژنتیک در کانادا یا آمریکا کسی است که با بررسی نتایج آزمایشات ژنتیک افراد، خطر فردی یا خانوادگی برای انواع بیماری‌های ارثی مانند اختلالات ژنتیکی و نقایص مادرزادی را ارزیابی می‌نماید.

از نتایج حاصل از بررسی‌های یک کارشناس ژنتیک می‌توان در سایر بخش‌های درمانی و مراقبت‌های بهداشتی بهره برد و از وقوع بسیاری از بیماری‌های ارثی و مشکلات ژنتیکی پس از تولد جلوگیری نمود. بنابراین در هر کجای جهان از جمله کانادا و آمریکا این رشته اهمیت زیادی داشته و متخصصان آن در صدر تیم بهداشت و درمان قرار دارند.

درآمد رشته ژنتیک در کانادا

مشاوره ژنتیک فرآیندی است که به افراد کمک می‌کند تا پیامدهای پزشکی، روانشناختی و خانوادگی تداخلات ژنتیکی را دریافته و از بروز و یا تداوم آن‌ها جلوگیری نمایند. بر همین اساس در کانادا و آمریکا از یک متخصص رشته ژنتیک توقع می‌رود که:

  • تفسیر سوابق خانوادگی و پزشکی برای ارزیابی احتمالی وقوع یا عود یک بیماری ژنتیکی
  • آموزش در خصوص وراثت، آزمایشات ژنتیک، مدیریت و پیشگیری اختلالات ژنتیکی
  • مشاوره برای کمک به خانواده‌ها و افراد برای انتخاب‌های آگاهانه و سازگار جهت پیشگیری از اختلالات ژنتیکی

در هر دو کشور کانادا و آمریکا رشته ژنتیک در زیر گروه پزشکی قرار گرفته و دوره‌های تحصیلی آن در دانشکده‌های بهداشت و درمان ارائه می‌شود. مهارت‌هایی که یک فارغ‌التحصیل این رشته در مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا یا کانادا باید داشته باشد عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل تخصصی آزمایشات ژنتیکی
  • تسلط بر انواع اختلالات ژنتیکی 
  • تجزیه و تحلیل الگوی وراثت
  • مهارت‌های بین فردی (مشاوره به افراد)

درآمد ژنتیک در کانادا و آمریکا 

برای ارزیابی میزان درآمد یک رشته و اینکه بدانیم آیا کشور مقصد مکان مناسبی برای تخصص ما هست یا نه ابتدا لازم است که موقعیت‌های شغلی و بازار کار رشته مورد نظر در کشور مقصد را بدانیم. چه موقعیت‌های شغلی برای رشته ژنتیک در کشور آمریکا و کانادا وجود دارد؟ آیا این رشته بازار کار خوبی در هر یک از این دو کشور دارد؟ آیا تحصیل در آمریکا میتواند گزینه مناسبی باشد؟

امروزه تمرکز دانشمندان در حوزه پزشکی و درمان بر روی راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به انواع بیماری‌ها است. دانشمندان این حوزه در تلاش هستند تا از طریق ارتقاء ابزارهای سنجش و افزایش دقت آزمایشات به لایه‌های پنهان و وراثتی بیماری‌ها پی برده و راهکاری برای پیشگیری و شیوع آن‌ها ارائه دهند. بنابراین می‌توان گفت که رشته ژنتیک در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مانند کانادا و آمریکا نه تنها در حال حاضر یک رشته پرکاربرد و حیاتی است بلکه در آینده نیز به ارزش آن افزوده شده و بازار کار آن بیشتر خواهد شد. 

اگر بخواهیم با نگاهی جزئی‌تر و دقیق‌تر موقعیت‌های شغلی رشته ژنتیک در دو کشور کانادا و آمریکا را بررسی کنیم درمی‌یابیم که به طور مشخص دو عنوان شغلی و حرفه‌ای برای این رشته تعریف شده است که عبارتند از: Genetic Counsellor و Geneticist که این دو را می‌توان با عناوین مشاور ژنتیک و متخصص ژنتیک تفکیک نمود. 

مشاور یا کارشناس ژنتیک (Genetic Counsellor) در آمریکا یا کانادا معمولا به فردی گفته می‌شود که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ژنتیک است و مسئولیت انجام مشاوره ژنتیکی برای خانواده‌ها و ارائه نتایج تجزیه و تحلیل گزارش آزمایشات به پزشک و متخصص مربوطه را دارد اما تشخیص و ارائه یک بیماری ژنتیکی خاص توسط پزشک متخصص ژنتیک انجام می‌گیرد. متخصص ژنتیک (Geneticist) به فردی گفته می‌شود که ابتدا دوره پزشکی عمومی را گذرانده و پس از آن یک دوره فلوشیب در زمینه ژنتیک را می‌گذارند. در واقع متخصص ژنتیک پزشکی است که در حوزه بیماری‌های ژنتیکی و وراثتی تخصص دارد.

درآمد رشته ژنتیک در آمریکا

برای آنکه از بازار کار رشته ژنتیک در کانادا و آمریکا آگاه شویم ابتدا باید بدانیم به عنوان یک کارشناس ارشد یا مشاور ژنتیک و یا یک متخصص در کشور کانادا و یا مراکز درمانی کشور آمریکا چه موقعیت‌های شغلی برای این رشته وجود دارد. اگر به عنوان یک فارغ‌التحصیل رشته ژنتیک و کارشناس ارشد این رشته به دنبال موقعیت شغلی در مراکز بهداشتی درمانی و یا آزمایشگاه‌های تخصصی در کانادا و امریکا هستید، از شما توقع می‌رود که موارد فوق را انجام دهید:

  • مصاحبه تخصصی با بیماران انجام دهید تا سوابق خانوادگی و درمانی آن‌ها مشخص شود.
  • برای شناسایی بیماران و یا اعضای خانواده آن‌ها که مشکوک به سابقه‌ی اختلالات ژنتیکی هستند آزمایشات و ارزیابی ژنتیکی انجام دهید.
  • ارائه گزارش دقیق همراه با تجزیه و تحلیل در خصوص نتایج آزمایشات ژنتیکی به پزشکان.
  • ارائه مشاور به بیماران در خصوص خطرات، مزایا و محدودیت‌های آزمایشات ژنتیکی.
  • ارائه مشاوره به بیماران و خانواده‌هادر خصوص بیماری‌های ژنیتکی و نقش وراثت در آن‌ها.

افرادی که در حوزه ژنتیک پزشکی تحصیل می‌کنند و متخصص هستند می‌توانند در یک یا چند زمینه خاص تخصص داشته باشند مانند متخصص ژنتیک در دوران بارداری، سرطان و یا بیماری‌های کودکان متداول‌ترین موقعیت‌های شغلی در کانادا و آمریکا برای یک متخصص ژنتیک پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرطان
قلب و عروق
اختلالات کروموزومی
مشاور ژنتیک پزشکی ژنومیک
مشاوران اختلالات میتوکندریایی
مشاوران نوروژنتیک
کودکان
قبل از تولد
روانپزشکی 

همچنین اگر تصمیم داشته باشید که در حوزه آموزشی و تحقیقاتی فعالیت کنید و به عنوان یک پژوهشگر رشته ژنتیک در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور کانادا و آمریکا مشغول به کار شوید از شما انتظار می‌رود که در جریان اخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای علم ژنتیک در سطح دنیا باشید و با شرکت در کنفرانش‌ها و همایش‌های بین‌المللی جهت ارتقاء این علم حضور فعال داشته باشید. پیدا کردن کار در کانادا اگر از طریق مراجع درست و مطمئن انجام شود فرآیند دشواری نخواهد داشت. 

درآمد رشته ژنتیک در کانادا 

بدون شک درآمد یک رشته و شغل خاص در کانادا میزان ثابتی نیست و مبلغ آن با توجه به میزان تخصصی بودن جایگاه شغلی، حجم کاری و شهری که در آن کار می‌کنید متفاوت است. در خصوص درآمد رشته ژنتیک در کانادا نیز همینطور است به علاوه باید توجه داشته باشید که درآمد در دو موقعیت شغلی Genetic Counsellor و Geneticist متفاوت است. به طور کلی بر اساس نتایج ثبت شده در سایت معتبر ca.talent.com می‌توان گفت که متوسط حقوق یک کارشناس ارشد رشته ژنتیک در کانادا در سال 2021، در حدود 76852 دلار کانادا در سال معادل 39.41 دلار در ساعت است.

سابقه کاری نیز در میزان این درآمد نقش دارد. کسانی که به تازگی در رشته ژنتیک فارغ‌التحصیل شده و شروع به کار می‌کنند میانگین درآمد سالانه آن‌ها 71000 دلار کانادا خواهد بود در حالی که مشاوران و کارشناسانی با سابقه کاری بیشتر تا 79789 دلار کانادا در سال دریافت می‌کنند این در حالی است که درآمد سالیانه یک پزشک متخصص در حوزه ژنتیک در حدود 245000 دلار کانادا معادل 126 دلار در ساعت می‌باشد. دامنه تغییرات درآمد یک متخصص ژنتیک در کانادا را می‌توان از 192243 دلار در سال تا 305502 دلار کانادا در سال تخمین زد.

درآمد رشته ژنتیک در آمریکا 

در کشور امریکا نیز مانند کانادا محل اشتغال و حجم کاری در میزان درآمد فارغ‌التحصیلان رشته ژنتیک موثر است. به علاوه این موضوع ثابت شده است که در ایالت‌های بزرگ‌تر آمریکا که جمعیت بیشتری دارد و سطح خدمات مورد نیاز بیشتر است متوسط درآمد نیز بیشتر از متوسط درآمد در ایالت‌های کوچکتر است.

بر اساس آمار منتشر شده در سایت معتبر Jobted.com در آمریکا میانگین درآمد سالیانه یک کارشناس ارشد ژنتیک (Genetic Counsellor) در حدود 76570 دلار امریکا در سال است که میانگین ماهیانه آن 6380 دلار می‌باشد این درآمد با توجه به رزومه و سابقه کاری شامل یک بازه 5370 تا 9230 دلار آمریکا در ماه است. همچنین میانگین درآمد یک پزشک متخصص ژنتیک در آمریکا سالیانه 79460 دلار معادل 6620 دلار امریکا در ماه می‌باشد که این مبلغ با توجه به سابقه کاری از 4190 دلار تا 13120 دلار در ماه متغیر است. 

بر اساس نتایج همین سایت می‌توان گفت که میانگین حقوق یک کارشناس ارشد رشته ژنتیک در آمریکا با تجربه کاری کمتر از 3 سال 70220 در سال است. در صورتی که اگر بین 4 تا 9 سال سابقه داشته باشد میانگین درآمد سالیانه او 83460 دلار آمریکا و اگر بین 10 تا 20 سال سابقه داشته باشد این مبلغ به 90640 دلار آمریکا می‌رسد. کارشناسان ژنتیک با بیش از بیست سال سابقه در آمریکا به طور متوسط 103420 دلار دریافت می‌کنند. 

همچنین یک پزشک متخصص ژنتیک در آمریکا با سابقه کمتر از 3 سال باید انتظار درآمد سالیانه 62310 دلار در سال را داشته باشد در صورتی که اگر سابقه او بین 4 تا 9 سال باشد این درآمد سالیانه 77450 دلار آمریکا خواهد بود. متخصصان ژنتیک پزشکی در این کشور که بین 10 تا 20 سال سابقه دارند به طور متوسط 85490 دلار حقوق می‌گیرند. در آمریکا متخصصان ژنتیک با بیش از 20 سال سابقه به طور میانگین 103670 دلار در سال دریافت می‌کنند. 

درآمد رشته ژنتیک در آمریکا بهتر است یا کانادا؟ 

از بررسی میزان حقوق کارشناس ارشد ژنتیک (مشاور ژنتیک) در دو کشور کانادا و آمریکا درمی‌یابیم که درامد سالیانه این موقعیت شغلی در این دو کشور تفاوت بسیار کمی دارد. این در حالی است که درآمد سالیانه یک متخصص ژنتیک پزشکی در کانادا بسیار بیشتر از یک فرد با همین تخصص در امریکا می‌باشد. بنابراین اگر یک کارشناس ارشد رشته ژنتیک هستید و تصمیم دارید که به عنوان مشاور ژنتیک کار کنید درآمد شما در هر یک از دو کشور کانادا و آمریکا تفاوت چندانی نخواهد داشت اما توجه داشته باشید که شرایط زندگی در کانادا و امریکا تفاوت‌هایی دارد و اهداف و برنامه‌های شما از مهاجرت تعیین می‌کند که کدام یک می‌تواند مقصد مهاجرتی بهتری برای شما باشد.

در صورتی که به دنبال آگاهی از درآمد سایر موقعیت‌های شغلی در آمریکا هستید محتوای درآمد شغل های مختلف در آمریکا را از دست ندهید. جهت کسب اطلاعات دقیق در خصوص شرایط مهاجرت به کانادا و یا امریکا با مشاوران لتسگو یونی در ارتباط باشید.