تحصیل پزشکی در سوئد چگونه است؟ اگر تمایل دارید از شرایط و مدارک تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد باخبر شوید، این پُست لتسگویونی را بخوانید. احتمالاً موافق هستید که پزشک شدن یکی از رویاهای زندگی اکثر ما بوده است. پزشکی به عنوان اصلی‌ترین حرفه برای بقای بشریت شناخته شده و متخصصان این رشته در سراسر جهان مورد احترام می‌باشند. 

به دلایل مختلف از جمله غول کنکور و عدم اطمینان از آینده شغلی، بسیاری از علاقه‌مندان رشته پزشکی تمایل دارند که تحصیل در این رشته‌ حیات‌بخش را در خارج از کشور دنبال کنند. در این میان کشور سوئد نه‌تنها از لحاظ کیفیت آموزشی در این رشته جزء بهترین‌های جهان می‌باشد بلکه بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده سوئد یکی از ده کشور برتر دنیا برای زندگی نیز هست. برای آگاهی بیشتر در خصوص بهترین مقصد‌های مهاجرتی محتوای مهاجرت را مطالعه کنید.

اگر تحصیل پزشکی در سوئد محور اصلی آینده تحصیلی شما نیز هست برای کسب اطلاعات کامل در خصوص شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش در این رشته و آشنایی با بهترین دانشگاه‌های رشته پزشکی در کشور سوئد این مقاله را دنبال کنید.

پزشکی در سوئد 

سوئد نیز مانند سایر کشورهای توسعه یافته رشته پزشکی را در بالاترین سطح آموزشی خود قرار داده و بودجه قابل توجهی را به ارتقای سطح علمی و عملکردی دانشجویان این رشته اختصاص داده است. بر همین اساس امکان دریافت پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه‌های کشور سوئد برای دانشجویان بین‌المللی کار چندان آسانی نیست اما در صورت موفقیت، شانس برخورداری از بهترین برنامه‌های آموزشی را خواهید داشت. 

هنگامی که کشوری را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب می‌کنید ابتدا باید از صلاحیت علمی مراکز آموزشی آن اطمینان حاصل نموده و امکانات مورد نیاز را بررسی کنید. کشور سوئد دارای14 دانشگاه و موسسه آموزش عالی برای رشته پزشکی می‌باشد که این تعداد با توجه به مساحت این کشور و سطح بالای کیفیت آموزشی آن، تعداد مطلوب و قابل توجهی است.   

تحصیل پزشکی در کشور سوئد نیز مانند اکثر نقاط جهان بین 5 تا 6 سال به طول می‌انجامد که 3 تا 4 سال ابتدایی آن به آموزش مبانی نظری اختصاص دارد. پس از آن دانشجویانی که بتوانند امتحانات را به خوبی پشت سر بگذارند می‌توانند وارد دوره کارآموزی و کار بالینی شوند. این دوره کارآموزی معمولا 18 ماهه می‌باشد. 

برنامه‌های آموزشی ارائه شده در چند سال ابتدایی، علوم پایه مانند زیست شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی و میکروبیولوژی است که در ادامه با آموزش‌های کوتاه مدتی از تخصص‌های مختلف مانند اطفال، زنان، قلب، پوست و .. تکمیل می‌شود. برای اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه‌های سوئد تنها تسلط بر دروس نظری و موفقیت در امتحانات کتبی ممکن نیست بلکه دانشجو باید بتواند در آموزش‌های گروهی و کارهای عملی، کنفرانس‌ها، پروژه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه حضور فعال و موثر داشته باشد. 

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که آیا دانشکده‌های پزشکی سوئد می‌تواند مقصد دانشجویان بین‌المللی باشد؟ بله قطعا می‌تواند. تاکنون تعداد بسیار زیادی از دانشجویان سرتاسر دنیا از دانشکده‌های پزشکی کشور سوئد فارغ‌التحصیل شده و در حال حاضر با مدرک خود در همان کشور یا سایر نقاط جهان مشغول به کار طبابت هستند. اما نکته حائز اهمیت در این مورد تسلط بر زبان سوئدی است که برای بسیاری از دانشجویان خارجی از جمله ایرانی‌ها کار آسانی نیست. 

اگرچه بیشتر کلاس‌های پزشکی در دانشگاه‌ های سوئد به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و اساتید به این زبان تدریس می‌کنند اما تسلط بر زبان سوئدی شرط پذیرش رشته پزشکی در اکثر دانشگاه‌های کشور سوئد است. می‌توانید علت این ضرورت را حدس بزنید؟ بله دوره کارآموزی! 

همانطور که گفتیم در اکثر موارد تدریس در دانشکده پزشکی به زبان انگلیسی انجام می‌شود اما دوره 18 ماهه کارآموزی آن معمولا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سوئد گذرانده می‌شود که پرسنل آن به زبان سوئدی صحبت می‌کنند. بنابراین شما به عنوان یک داشجوی غیر سوئدی برای آنکه بتوانید در حین تحصیل کار کنید و یا دوره کارآموزی خود را در یکی از مرکز درمانی این کشور بگذرانید باید کاملا به زبان سوئدی تسلط داشته باشید. همچنین برخی از اساتید کلاس‌های خود را فقط به زبان سوئدی برگزار می‌کنند که طبیعتا خروجی منابع و امتحان آن‌ها نیز سوئدی خواهد بود. همین امر رشته پزشکی در کشور سوئد را به یک دوره تحصیلی دو زبانه تبدیل کرده است.   

بنابراین همانطور که در ابتدا گفتیم تحصیل پزشکی در کشور سوئد برای دانشجویان خارجی کار چندان آسانی نیست. تسلط بر دو زبان انگلیسی و سوئدی، قبولی در آزمون، گذراندن دوره کارورزی بالینی از جمله دشواری‌های این انتخاب سرنوشت‌ساز است. از سویی دیگر اعتبار بالای دانشگاه های سوئد و کیفیت بسیار مطلوب زندگی در این کشور اروپای شمالی از مزیت‌های قابل توجه دریافت مدرک پزشکی در سوئد می‌باشد. اگر فکر مهاجرت به سوئد را در سر دارید محتوای معایب و مزایای زندگی در سوئد را از دست ندهید. 

تحصیل پزشکی در سوئد

شرایط تحصیل پزشکی در سوئد 

شرایط اختصاصی پذیرش در رشته حساس و حیاتی پزشکی در هر یک از دانشگاه های کشور سوئد می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد اما یک سری شرایط عمومی وجود دارد که تمام دانشجویان خارجی باید واجد آن باشند. مهم‌ترین و نخستین بخش پذیرش، ارزیابی مدارک تحصیلی است که با شاخص Merit Rating مورد سنجش قرار می‌گیرد. بر اساس این شاخص که معدل و واحدهای تحصیلی گذرانده شده از جمله مهم‌ترین سنجه‌های آن است به هر پرونده‌ای یک امتیاز خاص تعلق می‌گیرد پس از آن فرد متقاضی در دانشگاهی شانس پذیرش دارد که امتیاز او را بپذیرد.

یکی دیگر از شرایط لازم، ارائه مدرک زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی زبان و ارائه مدرک آزمون TISUS برای تحصیل به زبان سوئدی است. ارائه مدرک دیپلم با حداقل معدل 14 از دیگر شرایط تحصیل در دانشکده‌های پزشکی سوئد می‌باشد. معمولا نمره چهار درس زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک در دو سال اخر دبیرستان معیار ارزیابی است.اگر تصمیم دارید که در رشته‌ای به جز پزشکی مدرک دکترای خود را دریافت کنید مقاله تحصیل دکتری در سوئد 2022 برای شما نوشته شده است. با لتسگو یونی همراه باشید. 

مدارک تحصیل پزشکی در سوئد 

برای دریافت پذیرش رشته پزشکی در کشور سوئد باید مدارک مورد نیاز دانشگاه محل تحصیل خود و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی را ارائه نمایید. دقت داشته باشید که ممکن است یک سری مدارک خاص توسط برخی از موسسات آموزش عالی درخواست شود اما به طور کلی اسناد و مدارک مورد نیاز عبارتند از:
•    ریز نمرات دو سال آخر تحصیلی در دبیرستان و پیش دانشگاهی
•    مدرک دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی
•    داشتن حداقل معدل 14 در دو سال آخر تحصیلات متوسطه (معدل بالای 16 شانس بیشتری دارد)
•    مدرک آیلتس 
•    مدرک زبان سوئدی (مدرک دو آزمون TISUS و SVENSKA)
•    نامه سلامت پزشکی
•    گواهی عدم سوء پیشینه
•    انگیزه‌نامه تحصیلی
•    مدارک شناسایی ترجمه شده
•    پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
•    عکس پرسنلی 

بهترین دانشگاه‌ های پزشکی سوئد 

کشور سوئد دارای بالاترین امتیاز در شاخص‌های رفاه و کیفیت زندگی است که بخشی از این کیفیت وابسته به نظام آموزش عالی پیشرفته و به روز آن می‌باشد. در این بخش به معرفی تعدادی از بهترین دانشکده‌های پزشکی کشور سوئد می‌پردازیم: 

تحصیل پزشکی در دانشگاه کارولینسکا 

دانشگاه کارولینسکا(Karolinska) یا همان مرکز آموزش عالی سلطنتی کارولین یک دانشگاه علوم پزشکی به زبان انگلیسی می‌باشد که در استکهلم، پایتخت کشور سوئد قرار گرفته است. کارولینسکا را می‌توان معتبر‌ترین و برجسته‌ترین دانشکده طبابت در کشور سوئد دانست.این مرکز در هر سال تحصیلی 160 دانشجوی پزشکی جذب می‌نماید.این واحد آموزشی در میان 40 دانشکده پزشکی برتر دنیا جای گرفته و مدرک آن از سوی وزارت بهداشت ایران مورد تایید است. 

تحصیل پزشکی در دانشگاه اوپسالا 

دانشگاه اوپسالا(Uppsala) دومین دانشگاه برتر علوم پزشکی در کشور سوئد می‌باشد که مدرک آن به تایید وزارت بهداشت و درمان ایران نیز رسیده است. این واحد آموزشی که نخستین بار در سال 1477 میلادی تاسیس شد، قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور و منطقه شمال اروپا است که همچنان با قدرت تمام به فعالیت خود ادامه می‌دهد. رشته طبابت در دانشگاه اوپسالا یک برنامه آموزشی 6 ساله دارد که 4 ترم نخست آن به ارائه دروس مقدماتی همچون آناتومی، نوروبیولوژی و توسعه حرفه‌ای اختصاص می‌یابد. دانشجویان از ترم 5 وارد دروس تخصصی آموزش پزشکی بالینی شده و از ترم 10 باید دوره کارورزی خود را آغار نمایند. 

تحصیل طبابت در این دانشگاه منحصر به دروس تخصصی پزشکی نیست و دانشجویان در دوره کارورزی خود باید در حوزه مراقبت‌های اضطراری و شرایط اورژانسی، پزشکی در محیط کار، محیط زیست و سلامت خانواده نیز توانایی‌های خود را به اثبات برسانند. 

تحصیل پزشکی در دانشگاه لاند 

دانشگاه لاند (Lund) نخستین بار در سال 1666 تاسیس شده و سومین دانشگاه برجسته سوئد در حوزه طبابت است. این برنامه آموزشی از 11ترم معادل 5 سال و نیم تشکیل شده و علاوه بر ارائه دروس نظری تاکید قابل توجهی بر ارائه کنفرانس و سخنرانی، حضور فعال در تمرینات گروهی، مطالعه نمونه‌های موردی و تمرین بالینی دارد. در دانشگاه لاند نیز دانشجویان رشته پزشکی باید از ترم ده وارد حوزه کار عملی در بیمارستان شوند. این دانشگاه به داشتن دانشجویانی فعال در دوره‌های کارآموزی در بیمارستان‌های بزرگ مانند بیمارستان هلسینبورگ، لاند و مالمو در کشور سوئد شهرت دارد. 

تحصیل پزشکی در دانشگاه گوتنبرگ 

دانشگاه گوتنبرگ که با نام آکادمی پزشکی Sahlgrenska نیز شناخته می‌شود یکی از مراکز آموزش عالی دولتی در سواحل غربی کشور سوئد است. این دانشگاه از قرن 19 شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اروپای شمالی در رشته پزشکی می‌باشد. در این مرکز نیز مانند مراکز قبلی آموزش به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود.

بخش نخست به دانش نظری در دروس آناتومی، فیزیولوژی، فارماکولوژی، بافت شناسی، زیست شناسی سلولی، ژنتیک و بیوشیمی اختصاص دارد در حالی که در فاز دوم تحصیل، دانشجویان وارد سبب‌شناسی بیماری‌های انسانی و درمان آن‌ها می‌شوند. در این دانشگاه دانشجویان مقطع پزشکی عمومی به اطلاعاتی کلی در تخصص‌های داخلی، جراحی، مغز و اعصاب، اعصاب و روان، زنان و زایمان، پوست و ایمونولوژی نیز دست می‌یابند. 

مدارک تحصیل پزشکی در سوئد

تحصیل پزشکی در دانشگاه اومئا 

دانشگاه اومئا (Omea) یک دانشگاه علمی پژوهشی مستقر در شمال کشور سوئد است که بیش از 31000 دانشجو را در خود جای داده است. دانشکده پزشکی این واحد آموزشی از 13 دپارتمان تخصصی و 7 موسسه تحقیقاتی تشکیل شده و برنامه آموزش پزشکی در اومئا 5 ساله می‌باشد. مدرک این دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار گرفته است. 

تحصیل پزشکی در دانشگاه لینکوپینگ 

دانشگاه لینکوپینگ (Linköping) یکی از بزرگترین موسسات آموزش عالی در جنوب سوئد است که دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی آن یکی از ده دانشکده برتر این رشته در کشور سوئد می‌باشد. برنامه آموزشی در این دانشکده از سه مرحله تشکیل شده است. مرحله اول به تمرکز بر دروس بهداشت، عملکرد بیولوژیکی بدن و اخلاق فردی تمرکز دارد در حالی که مرحله دوم وارد آموز‌شهای تخصصی برای درمان بیماران شده و در مرحله سوم دانشجو باید چرخه درمان بالینی در مراکز بهداشتی و درمانی را تجربه کند. 

تحصیل پزشکی در دانشگاه اوربرو 

دانشگاه اوربرو (Örebro) آخرین رتبه در میان هفت دانشکده برتر علوم پزشکی در کشور سوئد را به خود اختصاص داده است. این مرکز یکی از جوان‌ترین موسسات آموزش عالی در این رشته است که فعالیت خود را از دهه 1970 میلادی آغاز نموده و برای نخستین بار در سال 2011 در رشته پزشکی دانشجو جذب کرده است. دوره آموزش پزشکی در این مرکز 5 سال و نیم به طول می‌انجامد که این برنامه آموزشی به 4 بخش تقسیم شده و به زبان سوئدی است. بخش نخست به علوم پایه و بخش دوم به دروس تخصصی بهداشت و درمان اختصاص دارد. دانشجویان در بخش سوم یعنی ترم‌های 7 تا 9 وارد فاز سبب‌شناسی، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها شده و بخش چهارم نیز به کارورزی بالینی و ارائه پژوهش اختصاص دارد.

لیسانس پزشکی در سوئد 

شاید برای ما ایرانی‌ها شنیدن امکان تحصیل پزشکی در مقطع لیسانس خیلی معمول نباشد اما در بسیاری از کشورهای دنیا اینطور نیست. دوره کارشناسی پزشکی که با نام اختصاری MBBS شناخته می‌شود یکی از بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد است. دوره لیسانس پزشکی در این کشور به دلیل برخورداری از استاندارد‌های آموزشی بالا همراه با بهره‌گیری از تکنیک‌های آموزش مدرن و زیرساخت‌های علمی تثبیت شده، جایگاهی بسیار قابل توجه در سطح جهانی دارد.   

فارغ‌التحصیلان دوره MBBS در دانشگاه های کشور سوئد می‌توانند پس از دریافت مدرک خود برای شرکت در آزمون رزیدنتی در کشور آمریکا (USMLE) اقدام نموده و تحصیلات تکمیلی خود را در آمریکا ادامه دهند. هزینه تحصیل این دوره در مقایسه با دوره 6 ساله پزشکی عمومی بسیار ارزان‌تر بوده در حالی که افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس این رشته در سوئد می‌توانند به عضویت نظام پزشکی درآمده و درآمد کسب کنند. 

دوره لیسانس پزشکی یا همان MBBS معمولا در کالج‌ها ارائه می‌شود. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی سوئد کار کنند. این دوره در اکثر کالج‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شود اما همچنان دانشجویان خارجی باید یک تسلط نسبی به زبان سوئدی داشته باشند. به طور میانگین هزینه تحصیل در این دوره چهارساله برای دانشجویان خارجی 9200 دلار در سال می‌باشد.

شرایط تحصیل پزشکی در سوئد

شرایط لازم برای لیسانس پزشکی در سوئد
•    حداقل 17 و حداکثر 25 سال سن
•    ارائه مدرک دیپلم متوسطه با کسب حداقل 50% معدل کل
•    گذراندن واحدهای درسی زبان انگلیسی در دوره متوسطه 

کالج‌هایی که دوره لیسانس پزشکی را در کشور سوئد ارائه داده و دارای اعتبار بین‌المللی هستند به شرح زیر می‌باشند: 
•    Karolinska Institute
•    Uppsala University
•    Stockholm University
•    University of Gothenburg
•    KTH Royal Institute of Technology
•    Chalmers University of Technology
•    Swedish University of Agricultural Sciences
•    Örebro University
•    Linköping University
•    Karlstad University

هزینه تحصیل پزشکی در سوئد 

شاید شما هم شنیده باشید که امکان تحصیل رایگان در موسسات آموزش عالی سوئد وجود دارد اما باید بدانید که این امکان برای تمام دانشجویان بین‌المللی برقرار نیست. در صورتی که پاسپورت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا خود کشور سوئد را داشته باشید می‌توانید در این کشور رایگان تحصیل کنید. 

به طور کلی می‌توان گفت که تحصیل در سوئد برای دانشجویان خارجی ارزان نیست و یکی از مقصدهای گران محسوب می‌شود. هزینه تحصیل در دوره پزشکی در دانشگاه های سوئد بر اساس اینکه در کدام سال تحصیلی و در کدام دانشگاه تحصیل می‌کنید متفاوت خواهد بود اما به طور میانگین این هزینه از حدود 80000 کرون معادل 8000 یورو شرع شده و تا 200000هزار کرون حدود 19000 یورو ادامه می‌یابد. همچنین این هزینه در دانشگاه‌های خصوصی با دولتی بسیار متفاوت است. برای آگاهی دقیق از این هزینه‌ها باید به سایت واحد آموزشی مورد نظر خود مراجعه کنید. برای اطلاع از سایر هزینه‌ها می‌توانید محتوای هزینه زندگی دانشجویی در سوئد چقدر است؟ را دنبال کنید.

زبان تحصیل پزشکی در سوئد 

 همانطور که پیشتر گفته شد پزشکی در سوئد یک رشته دو زبانه است بنابراین دانشجوی متقاضی برای دریافت پذیرش در اکثر دانشکده‌های طبابت در این کشور باید مدرک دو زبان انگلیسی و سوئدی را ارائه دهد. دانشجو باید برای پذیرش در دوره‌هایی که به زبان سوئدی ارائه می‌شوند مدرک این زبان را در دو سطح A1 و A2 ارائه دهد. در برخی موارد مدرک سطح B قابل قبول است. ارائه مدرک آزمون آیلتس و تافل نیز الزامی می‌باشد.  نمره آیلتس 6 تا 7 معمولا از سوی دانشگاه ها پذیرفته می‌شود.

سخن آخر
تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های یکی از بهترین کشورهای دنیا کار آسانی نیست اما ارزش تلاش و سرمایه‌گذاری را دارد. در صورت فارغ‌التحصیلی می‌توانید با درآمدی بسیار مطلوب در مراکز درمانی کشور سوئد، آمریکا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا مشغول به کار شوید. همچنین اگر تصمیم دارید پس از تحصیل به ایران بازگردید مدرک پزشکی اکثر دانشگاه‌های تراز اول کشور سوئد از سوی وزارت بهداشت و درمان ایران مورد تایید می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران لتسگو یونی تماس بگیرید.