برای تحصیل رایگان در کشور روسیه به چه مدارکی نیاز است؟ با توجه به افزایش نرخ ارزهای خارجی و افزایش هزینه تحصیل در خارج از کشور، خیلی‌ها به دنبال گزینه‌های مربوط به تحصیل رایگان در کشورهای خارجی هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا شرایط تحصیل رایگان در روسیه در سال 2024 را مورد بررسی قرار دهیم.

تحصیل رایگان در روسیه

روسیه یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیاست و دولت این کشور هزینه زیادی را در بخش آموزش صرف کرده است. در این کشور بیش از 800 دانشگاه وجود دارد که برنامه‌های تحصیلی مختلفی را ارائه می‌کنند. امکانات آموزشی خوب و اعتبار مدارک دانشگاهی روسیه باعث شده تا دانشجویان خارجی زیادی برای تحصیل راهی این کشور شوند. بهتر است بدانید روسیه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رایگان است.

وجود گزینه‌های متنوع بورسیه تحصیلی موجب فراهم شدن فرصت تحصیل رایگان در روسیه برای دانشجویان بین المللی شده است. جالب است بدانید بیش از 15هزار بورسیه تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های روسیه وجود دارد که دانشجویان خارجی می‌توانند از آن برای تحصیلات رایگان در این کشور استفاده کنند.

تحصیل رایگان در روسیه

شرایط تحصیل رایگان در روسیه

اگرچه دولت و دانشگاه‌های روسیه این فرصت را به دانشجویان خارجی داده‌اند تا با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی، به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند اما برای استفاده از این فرصت باید برخی شرایط را داشته باشید. در ادامه شرایط تحصیل رایگان در روسیه را بررسی می‌کنیم.

تمام دانشجویان خارجی با شرایط مختلف می‌توانند برای تحصیل در روسیه درخواست بدهند، اما افرادی که قصد تحصیل رایگان در این کشور را داشته باشند باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

  • کسب نمره و رتبه برتر در آزمون‌ها و المپیادهای دانشگاهی روسیه
  • گرفتن بورسیه‌های تحصیلی روسیه

تحصیل رایگان در روسیه با شرکت در آزمون

برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های روسیه می‌توانید در آزمون‌های رقابتی این دانشگاه‌ها شرکت کنید. این آزمون‌ها و المپیادهای علمی برای دانشجویان روسی و خارجی به طور مشترک برگزار می‌شود. کسب نمره بالا در این آزمون‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا به صورت رایگان در روسیه تحصیل کنید. برخی از مهم‌ترین آزمون‌ها و المپیادهای روسی را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

  • المپیاد برنامه نویسی 
  • المپیاد صنعتی ریاضیات و فیزیک 
  • المپیاد مسکو 
  • المپیاد نانوتکنولوژی
  • المپیاد دانشگاه پژوهش‌های اقتصادی سن پترزبورگ 
  • المپیاد بین المللی برای دانشجویان کارشناسی ارشد 
  • کنسرسیوم تحصیل در روسیه 
  • المپیاد بین المللی ریاضی و فیزیک
  • المپیاد بین المللی شیمی مندلیف 

البته دقت داشته باشید که دروس آزمون بر اساس رشته تحصیلی مورد نظر شما مشخص خواهد شد، اما دروس ریاضی و زبان روسی کلیه داوطلبان را شامل می‌شود. در صورتی که نمره قبولی را در دروس آزمون به دست آورید، می‌توانید تحصیلات رایگان خود را در بهترین دانشگاه‌های روسیه شروع کنید.

تحصیل رایگان در روسیه با گرفتن بورسیه تحصیلی

متداول‌ترین و در دسترس‌ترین روشی که برای به دست آوردن فرصت تحصیل در روسیه به صورت رایگان در اختیار دارید، گرفتن بورسیه تحصیلی این کشور است. بورسیه‌های تحصیلی متنوعی وجود دارد که با گرفتن آنها می‌توانید هزینه‌های تحصیل در روسیه را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. برخی از این بورسیه‌ها توسط دولت روسیه و برخی دیگر توسط دانشگاه‌های روسیه ارائه می‌شود.

از جمله بورسیه‌های تحصیلی روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • EEUA International Scholarship Foundation in Russia
  • NRU Higher School of Economics International Master Awards in Russia
  • Russian Scholarship Projects

تحصیل رایگان در روسیه با گرفتن بورسیه تحصیلی

هر یک از بورسیه‌های تحصیل روسیه دارای شرایط خاص خود هستند. بعضی از این بورسیه‌ها هزینه‌ شهریه و خوابگاه را به طور کامل پوشش می‌دهند. برخی از آنها فقط مربوط به هزینه شهریه هستند و برخی دیگر نیمی از هزینه شهریه را پوشش می‌دهد. ضمنا اکثر بورسیه‌های تحصیلی روسیه مربوط به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

برای گرفتن بورسیه تحصیلی روسیه باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • دارای رزومه تحصیلی درخشان و سوابق تحقیق و پژوهش تایید شده باشید
  • در المپیادها و مسابقات علمی روسیه موفق به کسب رتبه برتر شده باشید
  • در آزمون رقابتی روسیه تحت عنوان EGE موفق به کسب نمره بالا شده باشید

برای اطلاع از شرایط انواع بورسیه تحصیلی روسیه، زمان درخواست و اینکه کدام رشته‌ها شامل بورسیه می‌شوند باید به سایت studyinrussia به عنوان مرجع تحصیلات دانشگاهی در روسیه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از سایت دانشگاه مورد نظرتان نیز در مورد بورسیه تحصیلی آنها اطلاعات کسب کنید.

مدارک لازم برای تحصیل رایگان در روسیه

برای اینکه بتوانید از مزیت تحصیل رایگان در دانشگاه های روسیه بهره مند شوید، باید الزاماتی را برآورده کنید و مدارکی را ارائه نمایید. در زیر به مدارک مورد نیاز برای تحصیل رایگان در روسیه اشاره شده است:

  • ارائه مدارک هویتی مانند پاسپورت معتبر
  • عکس
  • تکمیل فرم درخواست
  • مدارک مربوط به مهارت در زبان
  • ارائه اصل مدارک تحصیلی و ترجمه روسی
  • ارائه رزومه تحصیلی شامل مقالات بین المللی، کتاب، اختراع و...
  • ارائه ریز نمرات درسی
  • انگیزه نامه

در صورتی که مدارک شما ناقص یا اشتباه باشد، بدون اطلاع قبلی از لیست داوطلبان حذف خواهید شد. ضمنا اولویت تحصیلات رایگان در روسیه با آن دسته از متقاضیانی است که یک دوره تحصیلی را در این کشور گذرانده باشند و اکنون قصد تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند.

چطور برای بورسیه تحصیلی روسیه اقدام کنیم؟

همانطور که گفته شد، بورسیه تحصیلی بهترین راه برای تحصیل رایگان در روسیه است. اگر شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی را دارید، باید ابتدا به سایت دولتی بورسیه تحصیلی روسیه مراجعه کرده و در آن ثبت نام کنید. پس از ثبت نام اولیه باید چند دانشگاه روسیه را بر اساس رشته مورد نظرتان انتخاب کنید. در نهایت نیز باید مدارک مورد نیاز را آپلود کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

تحصیل ارزان در روسیه

اگرچه فرصت‌های مناسبی برای تحصیلات رایگان در دانشگاه های روسیه وجود دارد، اما متقاضیان زیادی هم هستند که برای استفاده از این فرصت‌ها با هم رقابت می‌کنند. اگر شرایط لازم برای تحصیل رایگان در کشور روسیه را ندارید یا به هر دلیلی موفق به اخذ بورسیه تحصیلی این کشور نشده‌اید، هنوز هم روش‌هایی وجود دارد که بتوانید با هزینه پایین در روسیه تحصیل کنید.

یکی از روش‌های تحصیل ارزان در روسیه این است که در شهرهای کوچک‌تر این کشور تحصیل کنید. در این شهرها ضمن اینکه هزینه شهریه دانشگاه کمتر است، هزینه‌های مربوط به زندگی از جمله اسکان و حمل و نقل نیز پایین‌تر از شهرهای بزرگ است. همچنین می‌توانید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که میزان شهریه کمتری از دانشجویان بین المللی دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید هزینه تحصیل در روسیه را تامین کنید، انجام کار دانشجویی است. دانشجویان خارجی در روسیه، می‌توانند ساعات آزاد خود را کار کنند. حتی دفاتر مربوط به دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها نیز به شما کمک خواهند کرد تا شغل مناسبی را پیدا کنید. البته با کار دانشجویی تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل شما تامین خواهد شد.

به طور کلی توصیه می‌کنیم برای هموار کردن راه تحصیل رایگان در روسیه، ضمن بهبود سوابق تحصیلی خود اقدامات لازم در زمینه پژوهش‌های علمی را نیز انجام دهید. وجود سوابق و رزومه تحصیلی درخشان یکی از مهم‌ترین معیارهای شایستگی برای گرفتن بورسیه تحصیلی روسیه است. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در ارتباط با تحصیل در روسیه و شرایط و مراحل آن به دست بیاورید با کارشناسان سایت مهاجرت تحصیلی لتسگویونی در ارتباط باشید.