بهترین کشور برای تحصیل رایگان 2024 کدام است؟ در حالی که هر ساله هزینه و شهریه دانشگاه‌ها در نقاط  مختلف دنیا در حال افزایش است، برخی از متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اینطور فکر می‌کنند که تحصیل در خارج از کشور به بودجه و پس‌انداز چند صد میلیونی و حتی میلیاردی نیاز دارد و بدون کار دانشجویی و یا دریافت بورسیه تحصیلی، تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

درست است که تحصیل کردن در بسیاری از دانشگاه‌ها نیاز به ارائه تمکن مالی و پرداخت شهریه دارد، اما برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا، دیگر لازم نیست نگران هزینه‌ها باشید، چون قصد داریم در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، بهترین کشور برای تحصیل رایگان در سال 2024 را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

بهترین کشور برای تحصیل رایگان

بهترین کشور برای تحصیل رایگان کدام است؟ اگر چه موضوع بالا بودن شهریه دانشگاه و هزینه‌های تحصیل در مورد بسیاری از بهترین دانشگاه های کانادا، انگلیس، استرالیا و یا آمریکا صدق می‌کند، ولی شامل تمام دانشگاه‌ها و کشورهای دنیا نمی‌شود. بنابراین بگذارید تا با بیان این موضوع شما را خوشحال کنیم که داشتن پول کافی فاکتور اصلی و مهم برای ادامه دادن تحصیلات در خارج از کشور نبوده و هنوز کشورهایی هستند که تحصیل به طور رایگان و یا نزدیک به رایگان و کم‌هزینه را به دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا ارائه می‌دهند.

با اینکه بسیاری از بورسیه‌ها و امکانات برای تحصیل رایگان در اروپا برای دانشجویان اروپایی و ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه می‌شود، اما این به این معنی نیست که دانشجویان غیر اروپایی شانسی برای دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل به صورت رایگان ندارند.

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی در کشورهای دیگر دنیا امکان تحصیل دانشجویان بین‌المللی را به طور رایگان فراهم کرده‌اند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برای پذیرش در این دانشگاه‌ها باید شرایط خوبی داشته باشید. به عنوان مثال سطح زبان خود را بالا ببرید و معدل و نمرات خوبی کسب کنید.

با اینکه پذیرش در دانشگاه‌های دولتی دشوارتر است اما در صورت پذیرش، تمام هزینه‌ها یا درصد زیادی از تحصیل شما رایگان خواهد بود و تنها هزینه اپلای و درخواست بررسی مدارک را باید بپردازید، که مقدار آن در مقایسه با سایر هزینه‌ها بسیار کم است.

اما اگر مایل به تحصیل بدون هزینه و رایگان در خارج از کشور هستید، اولین قدم کسب اطلاعات در مورد کشورهایی است که امکان تحصیل به صورت رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند. برای این منظور در ادامه بهترین کشور برای تحصیل رایگان در سال 2024 را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین کشور برای تحصیل رایگان 2023

تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌ها است. علاقه به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در بین دانشجویان هر سال در حال افزایش است. به این خاطر که اغلب دانشگاه‌های دولتی آلمان هیچگونه شهریه‌ای برای مقطع کارشناسی از دانشجویان بومی و یا بین‌المللی دریافت نمی‌کنند. تنها یک هزینه‌ جزئی معادل 150 تا 250 یورو در هر ترم تحصیلی برای پوشش هزینه‌های اجرایی دانشگاه از دانشجو اخذ می‌شود.

در این میان فقط ایالت بادن –وورتمبرگ در جنوب‌غربی آلمان بخاطر اعلام دریافت شهریه از دانشجویان غیر اروپایی از پاییز 2017 یک استثنا محسوب می‌شود. بر همین اساس، دانشجویان در این ناحیه ملزم به پرداخت 1,500 یورو برای هر ترم تحصیلی و یا 3,000 یورو برای کل سال هستند.

البته دانشجویان مقطع دکتری و پناهندگان از این قاعده مستثنی بوده و میزان شهریه برای دانشجویانی که مایل به تحصیل و پذیرش در مقطع ارشد هستند حدودا 700 یورو برای هر ترم تحصیلی و 1,500 یورو برای هر سال کاهش یافته است. از آنجایی که دانشگاه‌های آلمان همواره به دنبال سرمایه‌گذاری و بهبود سیستم آموزشی خود بوده‌اند، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک سایر ایالت‌های آلمان نیز از دانشجویان بین‌المللی غیر اروپایی شهریه دریافت کنند. 

اما در حال حاضر هزینه‌های پایین تحصیلی در آلمان با اقتصاد قدرتمند و سیستم آموزشی باکیفیت این کشور ترکیب شده و چشم‌انداز تحصیل در آلمان را برای دانشجویان و والدین آنها به تصمیمی خوشایند و برد- برد تبدیل کرده است. بنابر آمار سازمان رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان (QS)، بیش از 40 دانشگاه آلمانی در بین برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به دانشگاه تکنیکال مونیخ (Technical University of Munich) اشاره کرد. 

به بیانی دیگر، در حال حاضر در سراسر دنیا تنها دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس دارای رتبه بهتری به نسبت آلمان در رنکینگ جهانی هستند که ادامه تحصیل در اغلب آنها نیازمند پرداخت شهریه‌های سنگین است. اما با تمام این اوصاف باید این موضوع را در نظر داشته باشید که علیرغم نبود هزینه تحصیلی در آلمان، باز هم برای پوشش هزینه‌های زندگی و جانبی خود در این کشور نیازمند یک سرمایه و بودجه قابل قبول هستید. 

به همین دلیل بر اساس قوانین دولت آلمان، در صورتی که برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان باشید، ملزم به اثبات تمکن مالی کافی، که معادل حداقل 12 هزار یورو در سال است، برای پوشش هزینه‌های زندگی خود در آلمان خواهید بود.

تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در فرانسه نیز صرف نظر از ملیت دانشجو، ممکن است و فرانسه تبدیل به یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رایگان شده است. البته همچنان هزینه اولیه ثبت‌نام در هر ترم تحصیلی در دانشگاه‌های فرانسه وجود داشته و تا چند سال پیش دانشجویان بین‌المللی غیر اروپایی ملزم به پرداخت شهریه حدود 2800 یورویی برای هر سال تحصیلی در مقطع کارشناسی بوده‌اند. اما دولت فرانسه اخیراً مبلغ بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط را به 3 برابر یعنی به 21 هزار یورو افزایش داده است.

همچنین شهریه برخی از رشته‌های تخصصی نظیر پزشکی و مهندسی دانشگاه‌های فرانسه از سایر رشته‌های تحصیلی بیشتر است. مانند اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های دولتی و رایگان در آلمان، تحصیل رشته‌های دانشگاهی در فرانسه به صورت رایگان نیز به زبان رسمی این کشور انجام می‌گیرد. این بدین معنی است که برای تحصیل کردن در فرانسه دانستن زبان فرانسوی الزامی است.

البته طی سال‌های گذشته فرصت‌ تحصیل به زبان انگلیسی در هر دوی این کشورها و در مقاطع تحصیلات تکمیلی رو به افزایش است. اما پیشنهاد می‌کنیم برای روبرو نشدن با کمبود ظرفیت در رشته‌های قابل ارائه به زبان انگلیسی، پیش از شروع مقطع تحصیلی مورد نظر خود، مدرک زبان فرانسوی خود را دریافت کرده و یا در صورت تمایل، دوره زبان فرانسه را پیش از شروع ترم تحصیلی در کشور فرانسه بگذرانید.

بد نیست بدانید هزینه زندگی در فرانسه قابل قبول و مقرون به صرفه بوده و برای هر سال حدود 10 یورو هزینه برای دانشجویان بین‌المللی در بر دارد. البته در صورتی که قصد تحصیل و زندگی در پاریس را داشته باشید، هزینه‌های زندگی شما به مراتب بیشتر خواهد شد.

تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در کشورهای شمال اروپا

تحصیل رایگان در کشور های شمال اروپا نیز طرفداران زیادی دارند. کشورهای اروپای شمالی که به کیفیت بالای زندگی، طبیعت فوق‌العاده و سیاست‌های لیبرال مشهور هستند به عنوان مناطق به اصطلاح نوردیک معروف بوده و از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا برخوردار هستند.

ابن کشورها شامل کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد هستند و همگی فرصت تحصیل به صورت رایگان و یا کم‌هزینه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند و بهترین کشور برای تحصیل رایگان هستند. نروژ بهترین کشور برای تحصیل رایگان دانشجویان غیر اروپایی است و دانشگاه‌های این کشور صرف نظر از مقطع تحصیلی و ملیت، برای تمامی دانشجویان در دسترس هستند. 

مانند شرایط تحصیل در آلمان، شما تنها نیاز به پرداخت هزینه متداول هر ترم تحصیلی را دارید که در حدود 30 تا 60 دلار آمریکا است. نکته‌ای که وجود دارد این است که اکثر رشته‎‌های کارشناسی به زبان نروژی در دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شوند. بر همین اساس، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل کردن در این مقطع، نیازمند ارائه مدرک زبان نروژی هستند. 

اما برای مقاطع ارشد و تکمیلی در دانشگاه‌های نروژ، رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی متداول‌تر بوده و شهریه‌ آنها برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است. در کشور ایسلند، هیچ شهریه‌ای در 4 دانشگاه دولتی این کشور دریافت نمی‌شود، تنها یک هزینه ثبت‌نام سالانه معادل 600 دلار باید توسط دانشجو پرداخت شود.

کشورهای دانمارک، سوئد و فنلاند تنها مزایای تحصیل کردن رایگان در دانشگاه را به دانشجویان اروپایی EU و EEA و سوئیس اختصاص داده‌اند، این بدین معنی است که متقاضیان ادامه تحصیل خارج از اروپا ملزم به پرداخت شهریه دانشگاه برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد هستند.

اما خوشبختانه این کشورها برای مقطع دکتری بهترین کشور برای تحصیل رایگان بوده و تحصیل در رشته‌های مقطع دکترای این کشورها کاملا رایگان است و این فرصت را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند که بدون پرداخت هزینه در مقطع دکتری، مدرک معتبر دانشگاهی کسب کرده و حقوق دریافت کنند.

لازم به ذکر است که دانشجویان غیر اروپایی می‌توانند در صورت داشتن مهارت زبان سوئدی و یا فنلاندی به تحصیل کاملاً رایگان در دانشگاه‌های فنلاند مشغول شوند. هزینه شهریه دانشگاه‌های دانمارک، سوئد و فنلاند در مقاطع کارشناسی و ارشد کاملاً نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.

شهریه‌ دانشگاه در دانمارک از 6 هزار دلار تا 15 هزار دلار برای هر سال متغیر است. این در حالی است که شهریه‌ دانشگاه‌های سوئد رقمی بین 8 هزار تا 15 هزار دلار برای تمام دوره‌های تحصیلی است. در فنلاند اما حداقل شهریه فعلی دانشگاه‌ها چیزی در حدود 2 هزار دلار در سال است، این در حالی است که اغلب دانشجویان بین 6 تا 20 هزار دلار برای هر سال تحصیلی در این کشور پرداخت می‌کنند.

اما هزینه‌های زندگی در کشورهای شمال اروپا به چه صورت است؟ حقیقت ماجرا این است که بالاترین هزینه‌های زندگی در قاره اروپا به این کشورها اختصاص دارد و این موضوع بخاطر اقتصاد سالم و قدرت ارز کشورهای شمال اروپا است. 

از این رو پرداخت هزینه بیشتر در سرزمینی که عاری از ترس و استرس بوده و مردم بسیار شادی دارد، برای بسیاری از افراد چیز بدی نیست. بد نیست بدانید که چهار پایتخت کشورهای اروپای شمالی یعنی کپنهاگ، هلسینکی، اوسلو و استکهلم جزو شهرهای برتر دانشجویی در دنیا محسوب می‌شوند.

تحصیل رایگان در ایتالیا  

تحصیل رایگان در ایتالیا نیز بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی طرفدار زیادی دارد. به این خاطر که پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی راحت‌تر بوده و این کشور از نظر گردشگری، اقتصادی و سیستم آموزشی پیشرفته است. 

بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا و اروپا هستند و رتبه‌های بالایی دارند. در حالی که دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا به شهریه‌های بالا معروف هستند، دانشگاه‌های دولتی این کشور به نسبت ارزان‌تر بوده و رقمی بین 1000 تا 4,000 یورو برای هر سال در مقطع کارشناسی دریافت می‌کنند. 

با اینکه مانند سایر کشورهای اروپایی، شهروندان اروپا از فرصت‌های مشابه تحصیلی از جمله وام، کمک‌های مالی، بورسیه تحصیلی و هزینه انصراف برخوردار هستند اما در حال حاضر ایتالیا امکان تحصیل به طور رایگان را برای دانشجویان غیر اروپایی از طریق بورسیه استانی ایتالیا فراهم کرده است. بنابراین ایتالیا برای افرادی که به دنبال بورسیه هستند یکی از بهترین کشورها است. همچنین بد نیست بدانید که میلان در رنکینگ اخیر QS بهترین شهرهای دانشجویی، دارای رتبه 53 و شهر رم از رتبه 56 دنیا برخوردار است.

تحصیل رایگان درایتالیا 2023

تحصیل رایگان در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه به عنوان یکی از مقاصد برتر توریستی و تحصیلی دنیا محسوب می‌شود، به این دلیل که مدارک دانشگاهی ترکیه از اعتبار بالایی برخوردار بوده و دارای هزینه‌های تحصیلی بسیار پایینی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا است.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که تحصیل کاملاً رایگان تنها در دانشگاه‌های دولتی ترکیه مقدور است و برای ورود به این دانشگاه‌ها، ملزم به گذراندن امتحان ورودی و یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید. چرا که همچون کشورهای آلمان و فرانسه، اغلب رشته‌های کارشناسی دانشگاه‌های دولتی این کشور به زبان ترکی تدریس می‌شوند.

شاید تصور کنید با این اوصاف در مقایسه با کشورهای قبلی در لیست، ترکیه بهترین کشور برای تحصیل رایگان نیست اما باید بگوییم که با در نظر گرفتن نزدیکی فاصله ترکیه با ایران و نبود نیاز به دریافت ویزا، گزینه تحصیل در ترکیه نیز انتخاب خوبی برای دانشجویان ایرانی است.

سایر مقاصد اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه

به غیر از کشورهای اشاره شده در بالا، چندین کشور زیبای اروپایی زیر نیز آموزشی باکیفیت را با هزینه‌ای اقتصادی و یا رایگان به دانشجویان ارائه می‌دهند و می‌توانند در لیست بهترین کشور برای تحصیل کم‌هزینه و یا حتی رایگان قرار بگیرند:

تحصیل کم‌هزینه در اتریش

کشور دیگری که دانشجویان در آن می‌توانند تحصیل کم‌هزینه را تجربه کنند، اتریش است. در اتریش با دانشجویان اروپایی مانند شهروندان اتریشی رفتار شده و آنها می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در دانشگاه‌های اتریش بپردازند و فقط مبلغ حدود 400 یورو در هر ترم تحصیلی برای هزینه‌های اجرایی از این دانشجویان دریافت می‌شود.

در حالی که دانشجویان بین‌المللی غیر اروپایی باید مبلغ  726 یورو را برای هر ترم تحصیلی دانشگاه پرداخت کنند. علاوه بر این هزینه، دانشجویان بین‌المللی باید به طور سالانه مبلغ 11 هزار یورو برای هزینه‌های زندگی در این کشور پرداخت کنند. شاید اتریش برای دانشجویان غیر اروپایی بهترین کشور و مقصد تحصیلی رایگان نباشد، اما باز هم بسیار کم‌هزینه است.

تحصیل کم‌هزینه در بلژیک

بلژیک برای دانشجویانی که علاقه به سرزمینی زیبا و پیشرفته دارند بهترین کشور است. با اینکه دانشجویان اروپایی با داشتن مزیت تحصیلات رایگان، حداکثر 900 یورو در سال برای هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک پرداخت می‌کنند، اما باز هم بلژیک بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی و غیر اروپایی است و تحصیل با پرداخت مبلغی معادل 4,200 یورو در هر سال، مقرون به صرفه و منصفانه است.

همچنین لازم به ذکر است که می‌توانید با بودجه 11,400 یورو در سال، هزینه‌های زندگی خود در این کشور را پوشش دهید. بد نیست بدانید بروکسل به عنوان پایتخت این کشور از رتبه 50 دنیا در رنکینگ QS بهترین شهرهای دانشجویی برخوردار است.

تحصیل رایگان در جمهوری چک

چک هم بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی با هزینه کم است و آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که توانایی مکالمه به زبان چک اسلواکی را داشته باشند، می‌توانند رایگان در دانشگاه‌های دولتی جمهوری چک به تحصیل بپردازند. اما آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور را داشته باشند، باید مبلغی در حدود 4 تا 12 هزار یورو را به طور سالانه به عنوان شهریه دانشگاه پرداخت کنند.

هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای غرب اروپا پایین‌تر بوده و در حدود 10 هزار دلار در سال است. لازم به ذکر است که پایتخت چک، پراگ، مقام 39 را در رنکینگ QS بهترین شهرهای دانشجویی دنیا دارد.

تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل کم‌هزینه در یونان 

تمامی دانشجویان اتحادیه اروپا EU/EEA، به استثنای برخی از رشته‌های ارشد و تکمیلی، امکان تحصیل به طور رایگان در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی یونان را دارند. در عین حال، دانشجویان غیر اروپایی هم امکان تحصیل کم‌هزینه در دانشگاه‌های یونان را دارند و می‌توانند با پرداخت تقریبی 1,500 یورو در سال در دانشگاه‌های یونان تحصیل کنند. یونان یکی از کم‌ترین هزینه‌های زندگی را در بین کشورهای اتحادیه اروپا دارد و بهترین کشور برای اقامت دانشجویی است.

تحصیل کم‌هزینه در اسپانیا 

در اسپانیا نیز دانشجویان اروپایی ملزم به پرداخت شهریه نبوده و می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا رایگان تحصیل کنند. اما در این بین، دانشجویان بین‌المللی باید برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور مبلغ 750 تا 2,500 یورو را به طور سالانه پرداخت کنند. اما باز هم این مقدار نسبت به شهریه بسیاری از کشورها بسیار ارزان است.

شهریه‌ها در اسپانیا بر مبنای واحد درسی و مقطع تحصیلی از دانشجو دریافت می‌شود. هزینه زندگی در اسپانیا بنابر سبک زندگی شما سالانه حدود 11 تا 13 هزار یورو خواهد بود.  اسپانیا بهترین کشور برای تجربه زندگی در اروپا است و شهرهای مادرید، والنسیا و بارسلونا جزو بهترین شهرهای دانشجویی اسپانیا در رنکینگ QS به شمار می‌روند و از بین آنها مادرید با رتبه 27 دنیا، بیشترین امتیاز را دارد.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی بهترین کشور برای تحصیل رایگان در سال 2024 را به شما عزیزان معرفی کردیم و امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در نهایت دقت کنید که پذیرش از هریک از این کشورها نیاز به آماده‌سازی مدارک و شرایطی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن شانس پذیرش خود با رزرو وقت مشاوره از کارشناسان مجرب لتسگو یونی در این مسیر کمک بگیرید.