شرایط گرفتن کارت آبی آلمان چیست؟ می‌خواهیم در این پُست لتسگو یونی نگاهی به زیر و بم بلو کارت آلمان بیندازیم چرا که اگر متقاضی مهاجرت به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید بعید است که گوشتان با نام بلو کارت آشنا نباشد. کشور آلمان نیز به عنوان عضوی از این اتحادیه بلو کارت یا کارت آبی مخصوص به خود را دارد.

قبل از بررسی شرایط گرفتن بلو کارت آلمانی ابتدا لازم است بدانیم که به طور کلی منظور از کارت آبی چیست و چرا زمانی که به فکر مهاجرت دائم به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا می‌افتیم گرفتن کارت آبی آن کشور یکی از دغدغه‌های ما خواهد بود. به طور خلاصه و در یک کلام می‌توان گفت که بلو کارت آلمان یا هر کشور دیگری مجوز حضور و اقامت شما در آن کشور برای کار کردن خواهد بود. 

یعنی چه؟ یعنی زمانی که به عنوان یک شهروند غیر اروپایی به این منطقه مهاجرت می‌کنید، بلو کارت (Blue Cart) مجوز قانونی شما برای زندگی و کار در هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا است. اگر در ذهنتان کارت آبی را مساوی با گرین کارت آمریکا قرار داده‌اید کاملا درست است. رنگ آبی در نام این کارت برگرفته از پرچم آبی رنگ اتحادیه اروپا می‌باشد.

البته موارد استثناء نیز وجود دارد. برای مثال کشورهای دانمارک و ایرلند با وجود اینکه عضوی از اتحادیه اروپا هستند اما قانون اخذ بلو کارت را ندارند. در این محتوا از مجله لتسگو یونی مقصد مهاجرتی ما کشور آلمان است که یکی از قدرتمند‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و از قانون کارت آبی پیروی می‌کند.

می‌خواهیم بدانیم چه زمانی واجد شرایط دریافت بلو کارت آلمانی خواهیم بود؟ دریافت کارت آبی آلمان چه مزایایی دارد؟ آیا بدون دریافت این کارت آبی نیز می‌توان به شکل قانونی در آلمان زندگی کرد؟ اگر شما هم عضوی از رقابت پرطرفدار یکی از انواع روش‌های مهاجرت به آلمان هستید این محتوا برای شماست.

کارت آبی آلمان

بلو کارت آلمان چیست؟

کارت آبی آلمان مجوزی برای اقامت و کار قانونی در این کشور است که برای شهروندان مهاجر غیر اروپایی صادر می‌شود. این کارت برای افراد دارای مهارت کاری و تخصص حرفه‌ای صادر شده و به آن‌ها اجازه می‌دهد که در مشاغل مختلف در صورت نیاز به نیروی کار، استخدام شوند.

شهروندان ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، اسرائیل، کره جنوبی و نیوزلند می‌توانند بدون دریافت ویزا به طور مستقیم برای دریافت کارت آبی آلمان اقدام کنند.

بلو کارت آلمان به دارنده خود مجوز می‌دهد که در ابتدا برای چهار سال در این کشور اقامت داشته و کار کند . پس از آن در صورتی که همچنان واجد شرایط لازم باشد، مجوز اقامت او تمدید خواهد شد. در صورتی که فرد برای اشتغال در یک پروژه خاص با مدت زمان مشخص وارد آلمان شود اعتبار بلو کارت او شامل طول مدت پروژه به اضافه 3 ماه مازاد خواهد بود. 

حال این پرسش مطرح است که آیا از ابتدا باید برای دریافت بلو کارت آلمان اقدام کنیم؟ خیر قرار نیست که کارت آبی خود را همزمان با ویزا درخواست کنید. شما زمانی به دریافت این کارت نیاز دارید که می‌خواهید وارد فرآیند اقامت دائم آلمان شوید. 

زمان ارائه درخواست برای دریافت کارت آبی آلمان به هدف شما از مهاجرت به این کشور و نوع ویزایی که در دست دارید بستگی دارد. در صورتی که از طریق ویزای کار یا ویزای جستجوی کار وارد آلمان شوید باید حداکثر تا 3 ماه پس از پیدا کردن شغل در این کشور برای دریافت کارت خود اقدام کنید. 

حال اگر یک دانشجوی بین‌المللی هستید که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های آلمان تصمیم دارید به اقامت خود در این کشور ادامه دهید. پس از به اتمام رسیدن بازه زمانی که برای پیدا کردن کار در اختیار دارید لازم است که در یک کار قانونی استخدام شده و ویزای کاری را جایگزین ویزای تحصیلی کنید در این زمان دریافت بلو کارت آلمانی برای شما نیز ضرورت پیدا خواهد کرد.

مزایای بلو کارت آلمان

  • امکان کار و تحصیل اعضای درجه یک خانواده دارنده کارت
  • امکان کار در یکی از قدرتمند‌ترین بازارهای کار جهانی
  • امکان دسترسی خود و اعضای خانواده‌تان به سیستم مراقبت‌های بهداشتی و خدمات آموزشی
  • امکان اقدام برای دریافت اقامت دائم پس از 33 ماه از صدور کارت
  • امکان اقدام برای دریافت شهروندی پس از 8 سال زندگی و کار 
  • امکان سفر به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا به مدت حداکثر 3 ماه در یک دوره 6 ماهه پس از صدور کارت
  • امکان اقدام برای دریافت بلو کارت یک کشور دیگر پس از 18 ماه

شرایط گرفتن بلو کارت آلمان

شرایط دریافت بلو کارت آلمان 

به یاد داشته باشید که صرفا حضور در آلمان و پیدا کردن کار از طریق یک کارفرمای آلمانی نمی‌تواند تضمین کننده صدور کارت آبی شما باشد. برای دریافت این کارت باید دارای شرایط زیر باشید:

  • باید دارای مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان یا یکی از دانشگاه‌های مورد قبول این کشور باشید.
  • باید در زمان ارائه درخواست کارت آبی، یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلمانی داشته باشید یا یک قرارداد کاری معتبر حداقل یک ساله امضا کرده باشید.
  • باید حداقل 5 سال تجربه کاری مرتبط و حرفه‌ای در زمینه شغلی پیشنهاد شده داشته باشید.
  • باید حداقل حقوق تعیین شده را دریافت کنید.

اگر پیش از ورود به آلمان توانستید کار پیدا کنید و از طریق ویزای کاری پا در آلمان گذاشتید می‌توانید بلافاصله با کمک کارفرمای خود برای دریافت کارت آبی آلمان درخواست دهید. بنابراین دقت داشته باشید که رشته تحصیلی، تقاضای بازار کار و تخصصی که دارید در شانس شما برای دریافت بلو کارت آلمان تاثیر گذار خواهد بود زیرا باید بتوانید یک شغل معتبر با درآمدی حداقلی داشته باشید.

متقاضی بلو کارت باید اسنادی را ارائه دهد که نشان دهنده قانونی بودن شغل او باشد. ارائه مدارک مربوط به ویزای بلند مدت و بیمه درمانی نیز الزامی است. متقاضی باید با فرهنگ عمومی، قوانین و آداب و رسوم اولیه کشور آلمان آشنا بوده و از نظر کارشناسان صادر کننده کارت، نباید تهدیدی برای سیاست‌های عمومی آلمان باشد.

مراحل درخواست بلو کارت آلمان

برای فردی که بخواهد به طور مستقیم از طریق Job Offer و با ویزای کاری، واجد شرایط دریافت کارت آبی آلمان شود، مراحل این فرآیند به ترتیب عبارتند از:

  • پیدا کردن کار
  • درخواست ویزای کار آلمان 
  • حضور در آلمان
  • درخواست مجوز کار
  • ثبت آدرس معتبر در آلمان
  • دریافت بیمه درمانی
  • ارائه مدارک قانونی مورد نیاز
  • ثبت درخواست دریافت کارت آبی در اداره مهاجرت آلمان

در ادامه مراحل گفته شده را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم:

گام اول: پیدا کردن کار در آلمان

از هر روشی که به دنبال دریافت کارت آبی آلمان و رسیدن به اقامت دائم در این کشور باشید باید استارت هدف خود را از پیدا کردن یک شغل در این کشور بزنید. توجه داشته باشید که پیشنهاد شغلی شما باید حداقل برای یک سال همراه با پرداخت بیمه باشد و میزان حقوقی که در قانون دریافت بلو کارت تعیین شده را پوشش دهد.

همانطور که پیشتر گفتیم در صورتی که امکان پیدا کردن کار از ایران را ندارید می‌توانید سفر خود به آلمان را از طریق ویزای جستجوی کار آغاز کنید و یا از یک شرکت مهاجرتی معتبر برای پیدا کردن کار کمک بگیرید.

گام دوم: برای ویزای کار اقدام کنید

پس از دریافت پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرمای قانونی در آلمان مرحله دوم را باید با ثبت درخواست جهت دریافت ویزای کاری این کشور و گرفتن وقت از سفارت آلمان در ایران پیش ببرید.

گام سوم: مجوز کار دریافت کنید

اگر برای یکی از مشاغل دارای کمبود نیروی کار در آلمان موفق به کسب موقعیت شغلی و دریافت حداقل حقوق سالانه 43992 یورو باشید یکی از نخستین کارهایی که پس از ورود به آلمان از طریق ویزای کار باید انجام دهید ارائه درخواست تاییدیه از آژانس کار فدرال آلمان (Bundesagentur für Arbeit) است.

در صورتی که به دستور سفارت آلمان برای اخذ ویزا نیاز به ارائه این تاییدیه داشته باشید کارفرمای شما در آلمان می‌تواند این کار را قبل از ورود شما انجام دهد. همچنین توجه داشته باشید که برای انواع خاصی از مشاغل مانند پزشکی نیاز به دریافت مجوزهای علمی و قانونی جداگانه دارید.

گام چهارم: آدرس آلمانی ارائه دهید

ظرف 14 روز پس از نقل مکان به آلمان برای کار، باید آدرس محل زندگی خود را در دفتر ثبت نام مقیم محلی (Bürgeramt) به ثبت برسانید. برای انجام این فرآیند باید ابتدا دفتر محلی مقیم در منطقه سکونت خود را پیدا کنید و یک قرار ملاقات بگذارید. سپس مدارک مورد نیاز که شامل گذرنامه، قرارداد اجاره، تاییدیه نقل مکان از سوی صاحبخانه و فرم ثبت نام است را در تاریخ تعیین شده به دفتر محلی تحویل دهید. سند ثبت اقامت شما در طول چند روز کاری صادر خواهد شد.

گام پنجم: بیمه درمانی دریافت کنید

پیش از دریافت بلو کارت آلمان باید از سوی یک بیمه درمانی آلمانی تحت پوشش قرار بگیرید. این بیمه می‌تواند یک بیمه دولتی یا خصوصی باشد اما به یاد داشته باشید که حتما باید از نوع بیمه درمانی ساکنین آلمان باشد. بیمه مسافرتی مورد قبول نخواهد بود.

گام ششم: مدارک مورد نیاز دریافت کارت آبی را ارائه دهید و درخواست خود را ثبت کنید. 

مدارک مورد نیاز بلو کارت آلمان

مدارک مورد نیاز برای دریافت بلو کارت آلمان

زمانی که در تاریخ قرار از پیش تعیین شده برای ارائه درخواست کارت آبی در محل دفتر حضور می‌یابید باید مدارک زیر را به همراه داشته و یا مطابق دستورالعمل مدارک را ارسال کنید:

گذرنامه معتبر
تصویر بیومتریک از خود
تکمیل فرم درخواست برای مجوز اقامت
تکمیل فرم بیانیه تشریفات استخدامی در آلمان توسط کارفرما
قرارداد کار یک ساله یا پیشنهاد شغلی معتبر
اسناد اقامت و آدرس آلمانی ثبت شده
اصل مدارک دانشگاهی 
گواهی ارزیابی (در صورت نیاز)
مجوز فعالیت شغلی (در صورت نیاز)
تاییدیه بیمه سلامت
کارت الکترونیک سلامت
اسناد پرداخت حق بیمه (در بیمه‌های خصوصی)

حداقل حقوق برای دریافت بلو کارت آلمان

حداقل حقوقی که نیاز است تا یک فرد غیر آلمانی بتواند برای دریافت کارت آبی آلمان اقدام کند به نوع شغل مورد نظر بستگی دارد. برای سال 2022، حداقل حقوق برای مشاغل عادی سالانه 56400 یورو می‌باشد که این رقم برای مشاغل دارای کمبود نیروی کار آلمانی، به حداقل 44304 یورو در سال می‌رسد. این ارقام پیش از کسر مالیت می‌باشد. 

چگونه بلو کارت آلمان بگیریم

مدت زمان صدور بلو کارت آلمان

این زمان را نمی‌توان به طور قطعی تعیین کرد اما به طور میانگین حدود 5 الی 6 هفته طول می‌کشد تا مرکز صدور کارت آبی آلمان (Ausländerbehörde) درخواست شما را بررسی کرده و نتایج آن را تحویل دهد. این مدت زمان در صورتی است که شما تمامی مراحل ثبت آدرس و دریافت بیمه را به درستی طی کرده باشید.

هزینه بلو کارت آلمان

هزینه صدور این کارت در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت است. همچنین توجه داشته باشید که هزینه‌های زیر تنها مربوط به صدور کارت بوده و سایر هزینه‌های دریافت مجوز کار، ویزای کار و ... جدا می‌باشد.

  • هنگام صدور برای اولین بار: 100 یورو
  • تمدید تا 3 ماه: 96 یورو
  • تمدید بیش از 3 ماه: 93 یورو
  • هزینه برای شهروندان ترکیه: 28.80 یورو

مدت اعتبار بلو کارت آلمان

کارت آبی آلمان نخستین بار برای طول مدت قرارداد کاری شما به علاوه سه ماه مازاد حداکثر تا 4 سال صادر می‌شود. پس از پایان اعتبار در صورت واجد شرایط بودن می‌توانید برای تمدید آن اقدام کنید. همچنان شرط اصلی برخورداری از یک شغل معتبر است.

سخن پایانی

دریافت بلو کارت آلمان را می‌توان به منزله رسیدن شما به نقطه امن در این کشور دانست زمانی که به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی به یکی از قدرتمندترین کشورهای این قاره مهاجرت می‌کنید. دریافت این کارت آبی رنگ است که شما را به اخذ اقامت دائم آلمان امیدوار می‌کند اما به یاد داشته باشید که موفقیت در این مسیر نیازمند آگاهی و موقعیت شناسی حرفه‌ای است. تیم مجرب مشاوران لتسگو یونی می‌توانند بازوی هشیار شما در این مسیر باشند.