درآمد رشته‌ های مهندسی در کانادا یکی از مهمترین مواردی است که علاقه‌مندان و مهندسان متقاضی مهاجرت به این کشور قبل از شروع پروسه اپلای، باید به آن توجه کنند. مطابق لیست مشاغل ملی کانادا NOC رشته‌ های مهندسی جزو مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2022 می‌باشند و درآمد مهندسان بر اساس عوامل مختلف، متفاوت است.

اطلاع از درآمد رشته‌ های مهندسی مثل مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق و غیره به شما برای مهاجرت کمک بسیاری می‌کند. به همین علت در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، تصمیم داریم تا اطلاعاتی در مورد درآمد رشته‌ های مهندسی در کشور کانادا در اختیارتان قرار دهیم؛ اگر قصد تحصیل در کانادا و اخذ پذیرش تحصیلی در رشته های مهندسی در این کشور را دارید، با ما همراه باشید.

درآمد رشته های مهندسی در کانادا

رشته‌ های مهندسی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ ها برای متقاضیان مهاجرت به کانادا هستند. به این دلیل که بازار کار رشته‌ های مهندسی در این کشور بسیار خوب است و درآمد بالایی دارند. همچنین شما می‌توانید به سرعت وارد بازار کار شوید. ارائه مدرک P.Eng جهت مشغول شدن به کار در رشته های مهندسی کانادا الزامی است. این مدرک نشان‌دهنده بالاترین سطح تجربه و دانش در این رشته‌‌هاست.

به علاوه افرادی که به کسب درآمد در رشته‌ های مهندسی علاقه‌مند هستند، باید اقدام به کسب مجوز Engineering License در حوزه استان یا ناحیه ای که قرار است در آنجا مشغول به کار شوند، کنند. البته تا دریافت این مجوز نیز می‌توانند تحت نظر یک مهندس ماهر و دارای مجوز، فعالیت داشته باشند.

مهندسان خارجی و تازه کار، برای اخذ مجوز کار کانادا باید دارای شرایط زیر باشند:

•    دارای مدرک لیسانس مهندسی معتبر با توجه به برنامه‌های مهندسی مورد تأیید کشور کانادا
•    حداقل سن 18 سال
•    گذراندن آزمون کار حرفه‌ای هیئت مهندسان حرفه ای اونتاریو (PEO) یا آزمون PPE با موفقیت
•    48 ماه سابقه کار مفید که حداقل 12 ماه آن ‌را باید در کشور کانادا تحت نظر مهندسی حرفه‌ای و دارای مجوز و مدرک (P.Eng) گذرانده باشد.

درآمد رشته‌ های مهندسی در کشور کانادا با توجه به مدرک تحصیلی، سطح مهارت و سابقه کاری متفاوت است. در این کشور فرصت‌های شغلی بسیار بالایی در زمینه مهندسی برای افراد وجود دارد.  به خصوص در آلبرتا به دلیل گسترش صنایع نفت و گاز نیاز به مهندسین بیشتر احساس می‌شود. بنابراین اگر حیطه مهندسی را جهت کار کردن انتخاب کرده‌اید، بهتر است با رشته‌‌های پرطرفدار و پردرآمد این حرفه آشنایی داشته باشید.

در ادامه به بررسی درآمد رشته‌های مهندسی در کانادا بر اساس اطلاعات آماری سایت ca.talent می‌پردازیم.

درآمد رشته های مهندسی در کانادا

درآمد رشته مهندسی خط لوله در کانادا

با وجود اینکه کشور کانادا سرمایه‌گذاری سنگینی روی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید کرده است، اما هنوز صنایع نفت و گاز در این کشور بسیار مهم هستند. در سال 2021 ارزش بازار نفت و گاز کانادا چیزی در حدود 100,7 بیلیون دلار تخمین زده شد و پیش‌بینی می‌شود که این میزان به 310,9 بیلیون دلار در سال 2035 برسد.

این موضوع نیاز به مهندسین خط لوله را توضیح می‌دهد. چرا که کار این رشته طراحی و ساخت لوله برای انتقال سوخت است. مهندسین خط لوله در کنترل کیفیت لوله‌ها هم مشارکت می‌کنند و مشکلاتی مثل نشتی را در مسیر لوله‌ها بررسی می‌کنند. در آلبرتا، میزان درآمد مهندسین خط لوله حتی با سابقه کاری کم هم بسیار خوب است.
میزان درآمد مهندس خط لوله 111,500 دلار، به طور میانگین در سال است. مهندسین با سابقه کاری کم 84,733 دلار و افراد با سابقه زیاد سالانه تا 161,850 دلار درآمد دارند.

درآمد رشته مهندسی مکانیک در کانادا

کانادا صنایع بسیاری از جمله کارخانه‌های تولیدی تا صنعت خودروسازی، بیوتکنولوژی و هوا فضا دارد، که مهندسان مکانیک می‌توانند در آنها مشغول به کار شوند و نقش مهمی ایفا کنند. پیشرفت این صنایع باعث شده تا نیاز شدیدی به مهندسین مکانیک برای تولید و طراحی قسمت‌های مختلف ماشین‌آلات احساس شود. یک مهندس مکانیک در کشور کانادا ممکن است با سنسورهای دمایی یا موتور و یا با ابزار و دستگاه های مختلف سر و کار داشته باشد.

رشته مهندسی مکانیک در کانادا مسیرهای مختلفی دارد. چون این رشته دارای گرایش‌های متنوعی است. اما برای فعالیت در بیشتر مشاغل، مدرک کارشناسی هم کافیست. منبع آماری، میزان درآمد رشته مهندسی مکانیک را سالانه به طور میانگین 72,500 دلار اعلام کرده که برابر با 37.18 دلار در ساعت است. حداقل درآمد مهندسین 57,742 دلار و حداکثر آن تا 100,000 دلار در سال است.

درآمد رشته مهندسی برق در کانادا

مثل مهندسی مکانیک، رشته مهندسی برق هم یک رشته گسترده در کشور کانادا است که عمدتاً با استفاده از علم ریاضی و الکترونیک روی ساخت و طراحی سیستم و تجهیزات الکتریکی متمرکز است. مهندسی برق در این کشور در مخابرات هم نقش مهمی دارد. در این بخش آنها روی ارتباط بین ماهواره‌های مخابراتی برای بهبود ارتباط بین خطوط و اینترنت فعالیت می‌کنند.

با این تفاسیر نیازی به گفتن نیست که در این کشور مهندسی برق هم جزو رشته‌ های مورد نیاز است. به خصوص برای افرادی که تخصص و مهارت خاصی در این رشته کسب کرده‌اند بازار کار خوبی وجود دارد. نیاز به متخصصین مهندسی برق در نیروگاه شهر کلگری و در کارخانجات اونتاریو بسیار زیاد است.

درآمد رشته مهندسی برق به طور میانگین 85,000  دلار در یک سال و  43,59 دلار در ساعت است. افرادی که در شروع کار خود قرار دارند 66.056 دلار و افراد با سابقه بیشتر تا 114,182 دلار درآمد دارند.

درآمد رشته مهندسی اطلاعات و داده در کشور کانادا چقدر است؟

در یک دهه گذشته در کشور کانادا آنالیز و طبقه‌بندی داده و اطلاعات در صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. مهندس داده شبیه یک محقق، وظیفه جمع‌آوری و تحلیل مجموعه‌ای از اطلاعات را دارد. اما چون این افراد در مهندسی نرم‌افزار هم تخصص دارند، معمولا سیستم‌هایی برای جمع‌آوری داده‌ها طراحی می‌کنند. همچنین آنها توانایی ساخت سیستم‌هایی برای ذخیره و آماده‌سازی اطلاعات برای استفاده محققان و تحلیل‌گران را هم دارند.

برخلاف دیگر رشته‌ های مهندسی یک مهندس داده نیازی به داشتن مدرک مهندسی یا علوم کامپیوتر ندارد. این رشته معمولاً در گروه مهندسی IT طبقه بندی می‌شود ولی تفاوت این رشته با IT در قسمت سخت افزار است.

یک مهندس داده، به طور میانگین سالانه 114,153 دلار درآمد دارد که برابر با 58,54 دلـار به ازای هر ساعت است. حداقل حقوق آنها برابر با 86,249 دلار و حداکثر برابر با 156,150 دلار در سال است.

درآمد مهندسی برق در کانادا

درآمد رشته مهندسی عمران در کانادا

مهندسی عمران در کشور کانادا از زمانی که برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های شهری شروع شد، تبدیل به یک رشته ضروری شده است. بیشتر مردم وقتی اسم مهندسی عمران را می‌شنوند به ساخت ساختمان و پل فکر می‌کنند اما مهندسان عمران وظایف دیگری مانند ساخت سیستم انتقال آب، سد، تونل و فرودگاه هم دارند.

مهندسان عمران ممکن است که وظیفه مدیریت پروژه ساخت، پایش هزینه‎‌ها و آزمایش مقاومت ساخت و سازهای متنوع را هم بر عهده داشته باشند. آنها ممکن است بر اساس وظایفشان در محل ساخت سازه و یا در دفتر خود مشغول به کار باشند. پیش‌بینی می‌شود با افزایش جمعیت کانادا در آینده و افزایش ساخت و سازها و زیرساخت‌های شهری نیاز به مهندسین عمران بیشتر شود.

درآمد رشته مهندسی عمران به طور میانگین 77,500 دلار در یک سال و 39,74 دلار در ساعت است. افراد با سابقه کاری کم 60,000 دلار و افراد با سابقه زیاد تا 108,459 دلار سالیانه درآمد دارند.

درآمد یک مهندس مدیریت پروژه در کشور کانادا چقدر است؟

مهندسی مدیریت پروژه وظیفه بازبینی، مدیریت و سازماندهی پروژه را دارند. آنها به طور تخصصی برنامه‌ریزی، ارزیابی روند اجرای پروژه و هدایت تیم اجرایی را بر عهده دارند. از توانایی‌های مورد نیاز برای این رشته می‌توان به توانایی رهبری، اشاره کرد. همچنین مهندسین مدیریت پروژه، باید تحصیلات مربوطه دانشگاهی در کنار سال ها تجربه داشته باشند تا در این حرفه به موفقیت برسند.

تمام صنایع در کانادا نیاز به یک مهندس مدیریت پروژه دارند. به عنوان مثال صنعت هوا فضای کبک تقریبا یک نیاز همیشگی به یک مهندس ارشد مدیریت پروژه دارد. درآمد یک مهندس مدیریت پروژه به طور میانگین، سالانه 89,539 دلار اعلام شده است که برابر با 45,92 دلار به ازای هر ساعت می‌شود. حداقل درآمد برای این رشته 70,000 دلار و افراد با سابقه تا 116,400 دلار در یک سال درآمد دارند.

میزان درآمد رشته مهندسی سیستم‌ها در کانادا

این رشته دارای چندین وظیفه از جمله تضمین کارآمد بودن و موثر بودن سیستم‌هاست. این شغل نیاز به افراد با مهارت‌های بالای برقراری ارتباط دارد. چرا که همیشه باید در کار، با تیم‌های دیگر برای تبادل محصول، فرآیندها و یا راه حل همکاری کنند. مهندسین سیستم در صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، نرم افزار و تولید فعالیت دارند.

نیاز به مهندسی سیستم‌ها در کانادا به میزان زیادی به صنایع و شرکت‌ها بستگی دارد. علاقه‌مندان به فعالیت در این رشته باید دارای مدرک تحصیلی مهندسی برق، الکترونیک، ارتباطات و یا مهندسی کامپیوتر و یا گواهی یک مهندس حرفه‌ای را داشته باشند. علاوه بر این باید اطلاعات خوبی از مهندسی سیستم و استانداردهای کیفی داشته باشند.
یک مهندس سیستم‌ها به طور میانگین در سال 125,000دلار برابر با 64,10 دلار در ساعت است. مهندسین با سابقه کاری کم 97,125 دلار و با سابقه کاری زیاد تا 132,500 دلار درآمد دارند.

درآمد رشته مهندسی سخت افزار در کانادا

رشته مهندسی سخت‌افزار با قطعات فیزیکی کامپیوتر و یا با سایر ماشین‌های دارای مانیتور، مادربرد و کارت حافظه سر و کار دارد. وظیفه اصلی یک مهندس سخت‌افزار شامل طراحی سخت‌افزار کامپیوتر و تست مدل‌های سخت‌افزار و آنالیز نتایج تست‌ها، اصلاح طراحی‌ها، بازبینی پروسه طراحی سخت‌افزار و غیره است. این رشته در مراکز مختلف کانادا مورد نیاز است و برای سرعت دادن به تکنولوژی‌های کامپیوتری جدید ضروریست.

براساس اطلاعات سایت erieri درآمد رشته مهندسی سخت‌افزار در کشور کانادا ، در سال به طور میانگین 120,000 دلار است و پیش‌بینی شده تا سال 2027 به میزان 10 درصد افزایش داشته و به حدود 132,000 دلار برسد.

درآمد رشته مهندسی سخت افزار در کانادا

درآمد رشته مهندسی پزشکی در کانادا

یکی از رشته‌هایی که نقش مهمی در تحقیقات و گسترش دستگاه‌ها و نرم افزارهای مختلف برای پیشرفت در علم پزشکی و سیستم سلامت این کشور دارد رشته مهندسی پزشکی در کانادا می‌باشد. مهندسان شاغل این رشته در تولید و بهبود دستگاه‌های تشخیص بیماری و ساخت اندام‌های مصنوعی فعالیت دارند. به دلیل افزایش تعداد سالمندان کشور کانادا، نیاز به این رشته روز به روز در حال افزایش است. مهندسان پزشکی این توانایی را دارند تا بر روی سلامت میلیون‌ها کانادایی و مردم دیگر در سراسر جهان تأثیر بگذارند.

بر اساس سایت ca.talent درآمد مهندس پزشکی به طور متوسط در یک سال 70,000 دلار است که این میزان برابر با 35,90 دلار به ازای هر ساعت است. حداقل حقوق برای مهندسی پزشکی در کشور کانادا 53,750 دلار و حداکثر آن تا 98,401 دلار در سال اعلام شده است.

درآمد رشته مهندسی معدن در کانادا

کانادا به عنوان پیشتاز در صنعت معدن شناخته می‌شود. در سال 2019 جمع ارزش مواد استخراج شده از معادن کانادا حدود 48,2 بیلیون دلار بوده است. معادن در کانادا نقش مهم و اساسی در اقتصاد این کشور و حمایت از سایر مشاغل از جمله مهندسی معدن دارند. مهندسان معادن، وظیفه طراحی و بهبود معادن را برای استخراج مواد دارند. مهندسان این رشته می‌توانند به صورت اختصاصی فقط روی استخراج یک ماده معدنی و یا تجهیزات لازم برای آن کار کنند.

همچنین مهندسان معدن در زمینه ایمنی معدن‌کاران و ایمن بودن دستگاه‌ها هم فعالیت دارند. مهندسان شاغل در این زمینه بیشترین حقوق را در کانادا دریافت می‌کنند و تقاضا برای آنها در مناطقی که معدن واقع شده مثل آلبرتا، بریتیش کلمبیا، شمال اونتاریو و شمال کبک بسیار زیاد است.

درآمد مهندس معدن به طور متوسط 100,000 دلار در طول سال و 51,28 دلار به ازای هر ساعت است. افرادی که در شروع کار خود هستند 80,190 دلار و افراد با سابقه زیاد تا 145,000 دلار در یک سال درآمد دارند.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم با توجه به اقتصاد در حال رشد کشور کانادا، تقاضا برای رشته‌ های مهندسی در حال افزایش است. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی پردرآمدترین و پر متقاضی‌ترین رشته‌ های مهندسی در کانادا پرداختیم. چرا که مقایسه و بررسی درآمدها، یکی از بهترین روش‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی است.

اگر همچنان برای مهاجرت تحصیلی و انتخاب رشته به راهنمایی و اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید از مشاوره مهاجرت سایت لتس گو یونی استفاده کنید و متناسب با علایق و شرایط خود بهترین مسیر را برای ورود به یک کشور خارجی انتخاب کنید.