رشته مهندسی پزشکی در کانادا، یکی از رشته‌های پرتقاضا با فرصت‌های شغلی متعدد در این کشور است که با هدف ارتقاء سیستم‌ سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، گسترش یافته است. از طرفی، به این علت که کانادا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی و دانشگاه‌ها را در زمینه مهندسی پزشکی دارد، این رشته تبدیل به یک گزینه پرطرفدار، در بین متقاضیان تحصیل در کشور کانادا شده است.

اگر شما هم قصد مهاجرت به کانادا و تحصیل در این رشته را دارید و به دنبال اطلاعات در مورد شرایط، مدارک و هزینه تحصیل رشته مهندسی پزشکی در کانادا هستید، در این مقاله از مجله تحصیلی لتسگو یونی، با ما همراه باشید.

رشته مهندسی پزشکی در کانادا

مهندسی پزشکی، biomedical engineering (BME)، ترکیبی از علم بیولوژی، پزشکی و مهندسی است. هدف این رشته، بهبود خدمات مراقبت سلامت و کمک به پزشکان و محققان در راستای تشخیص و درمان بیماری‌هاست. اولین دستاورد مهندسی پزشکی، ساخت دندان مصنوعی و عصا بود. اما امروزه با ساخت دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب، سی‌تی اسکن، اندام‌های مصنوعی و صدها دستگاه، وسیله و تکنیک دیگر برای تشخیص و درمان بیماران، به دانشمندان کمک کرده است.

اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته مهندسی پزشکی هستید، کانادا یکی از بهترین گزینه‌هاست. کارشناسی ارشد این رشته، در دو حیطه علوم پزشکی، MASc (master in applied sciences) و علوم مهندسی MEng (master in engineering) در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود.

دانشجویان بین‌المللی با مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی، علوم پزشکی، بیولوژی و یا ورزشی می‌توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، اقدام کنند.

در کانادا بیش از 20 دانشگاه رشته تحصیلی مهندسی پزشکی را ارائه می‌کنند و دلایل متعددی برای ورود به آن‌ها وجود دارد. مهمترین دلایل عبارتند از:

کیفیت آموزشی بالا

کانادا جایگاه بسیار خوبی در بین بهترین دانشگاه‌های دارای رشته مهندسی پزشکی دارد. حدود 50 مورد از بهترین دانشگاه‌های جهان، این رشته را ارائه می‌کنند که 50 درصد از این تعداد در کشور کانادا قرار دارند.

چشم‌انداز شغلی خوب

وزارت علوم و بهداشت کانادا اعلام کرده است که این کشور باید تا سال 2026 میلادی در حوزه مهندسی پزشکی 6 درصد رشد بیشتری داشته باشد. این به معنی افزایش نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته است. میانگین حقوق فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد ، 54,000 دلار در سال است.

ارائه بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی

تحصیل در خارج از کشور می‌تواند بسیار پر‌هزینه باشد. دولت کانادا بورسیه‌های متعددی برای متقاضیان بین‌المللی تحصیل در این کشور در نظر گرفته است. برخی از این بورسیه‌ها توسط خود دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه تورنتو، کلگری، اتاوا و آلبرتا اشاره کرد.

تنوع فرهنگی و پذیرش دانشجو از سراسر دنیا

کانادا یک کشور مهاجرپذیر است و بیشتر جمعیت آن را مهاجرین تشکیل می‌دهند. بنابراین تنوع فرهنگی در این کشور بالاست و شما احساس ناخوشایندی به عنوان یک فرد خارجی برای زندگی و تحصیل نخواهید داشت.

مهندسی پزشکی در کانادا

بهترین دانشگاه‌ های مهندسی پزشکی کانادا

همانطور که اشاره کردیم حدود نیمی از برترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی پزشکی در کانادا قرار دارد. علاوه بر این، به دلیل تعداد بالای مؤسسات و دانشگاه‌‌های ارائه کننده این رشته، شما گزینه‌های زیاد و متنوعی برای انتخاب دارید. بعضی از برترین این دانشگاه‌ها عبارتند از:

دانشگاه تورنتو (university of Toronto)

دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه کشور کاناداست که در مرکز شهر تورنتو پایتخت استان انتاریو واقع شده است. این دانشگاه از 3 پردیس و 11 دانشکده تشکیل شده که هرکدام به صورت مستقل به ارائه فعالیت‌‌های آموزشی در زمینه‌‌های مختلف مشغول هستند. براساس آخرین آمار رسمی QS World Rankings دانشگاه تورنتو در میان دانشگاه‌های برتر جهان رتبه 26 را کسب کرده است و در صدر دانشگاه‌های کشور کانادا قرار دارد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا یک دانشگاه دولتی است که دو پردیس اصلی آن در شهرهای ونکوور و کلونا در استان بریتیش کلمبیا واقع شده است. این دانشگاه که قدیمی‌ترین دانشگاه استان بریتیش کلمبیا نیز است، در سال 1908 تاسیس شد. دانشگاه بریتیش کلمبیا براساس آخرین آمار QS در سال 2022 رتبه 46 جهانی و سوم کشور کانادا را از آن خود کرده است.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

دانشگاه آلبرتا کانادا در شهر ادمونتون واقع شده است. ادمونتون یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمالی جهان است که جمعیتی 1 میلیون نفری دارد و یکی از قوی‌ترین اقتصادهای محلی کاناداست. این دانشگاه 18 دانشکده در 5 پردیس جداگانه دارد که 4 پردیس آن در شهر ادمونتون و 1 پردیس در شهر کامروز واقع شده است. طبق آخرین آمار وبسایت QS دانشگاه آلبرتا در بین 5 دانشگاه برتر کشور کانادا قرار گرفته و رتبه 126 در جهان را دارد.

دانشگاه مک مستر (McMaster University)

دانشگاه مک مستر کانادا در شهر همیلتون کشور کانادا قرار دارد. این دانشگاه با داشتن بیش از 70 مرکز تحقیقاتی و موسسه آموزشی، بیش از 3000 برنامه تحصیلی در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی برای دانشجویان ارائه می‌دهد. بر اساس آخرین آمار رتبه بندی جهانی QS رتبه دانشگاه مک مستر در جهان 140 اعلام شده است و همچنین در کشور کانادا رتبه 6 را دارد.

دانشگاه وسترن اونتاریو (Western University)

دانشگاه وسترن انتاریو که معمولا وسترن یا UWO خوانده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا می‌باشد که دارای یکی از زیباترین محوطه‌ها در بین دانشگاه‌های کانادا است. این دانشگاه در شهر لندن در انتاریو واقع شده‌است. بر اساس آخرین آمار وب سایت QS، رتبه دانشگاه وسترن انتاریو در جهان 170 و در کشور کانادا رتبه 8 را از آن خود کرده است.

دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

دانشگاه اتاوا بزرگترین دانشگاه دوزبانه دنیاست و در پایتخت کشور کانادا قرار گرفته است. در رتبه بندی‌های انجام شده این دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر کشور کانادا قرار دارد. همچنین به دلیل واقع شدن در مرکز شهر از امکانات بسیاری خوبی برخوردار است که آن را برای زندگی دانشجویان بین المللی به یک انتخاب خوب تبدیل می‌کند. بر اساس آخرین رتبه بندی وب سایت QS، رتبه دانشگاه اتاوا در دنیا 230 می‌باشد.

دانشگاه کلگری (University of Calgary)

دانشگاه دولتی و تحقیقاتی کلگری یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا است که در استان آلبرتا و در شهر کلگری واقع شده است. این دانشگاه در سال 1944 به عنوان یکی از شعب دانشگاه آلبرتا فعالیتش را آغاز کرد و سرانجام در سال 1966 پس از دو دهه فعالیت آموزشی از دانشگاه آلبرتا جدا شد. بنابر اطلاعات وب‌سایت QS، دانشگاه کلگری، رتبه 235 جهانی و 10 را در کانادا دارد.

دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University)

دانشگاه دالهاوزی که به اختصار دانشگاه دال (Dal) هم خوانده می‌شود، یکی از دانشگاه‌های دولتی و تحقیقاتی استان نوا اسکوشیا در شهر هلیفکس کاناداست. شبه‌جزیره هلیفاکس میزبان سه پردیس دانشگاهی دالهاوزی شده و پردیس چهارم در بایبل‌هیل استان نوا اسکوشیا قرار گرفته است. بر اساس آخرین گزارش آماری QS، این مجموعه رتبه 272 جهانی و 12 ملی را کسب کرده است.

دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)

دانشگاه دولتی ساسکاچوان بزرگترین دانشگاه در استان ساسکاچوان و در قسمت شرقی رودخانه جنوبی ساسکاچوان در شهر ساسکاتون و در کشور پهناور کانادا واقع شده است. این دانشگاه در سال 1907 و با هدف ارائه تسهیلات آموزشی برای تمام افراد بدون در نظر گرفتن نژاد، عقیده و یا مذهب آن‌ها، فعالیتش را آغاز کرد. بنابر اطلاعات و نتایج آماری ارائه شده در وب‌سایت QS، رنکینگ فعلی دانشگاه ساسکاچوان در بین دانشگاه های کانادایی 18 و در بین دانشگاه های جهان در رتبه 465 است.

دانشگاه کارلتون (Carleton University)

دانشگاه کارلتون دانشگاهی جامع و بین‌المللی واقع در شهر اتاوا پایتخت کانادا است و در سال ۱۹۴۲ در بحبوحه جنگ جهانی دوم، توسط انجمن آموزش پیشرفته اتاوا تأسیس گردید. این دانشگاه امروزه با داشتن تعداد 6 دانشکده اصلی و تعدادی مدرسه و موسسه‌های آموزشی، بیش از 150 برنامه آزموشی متنوع را برای دانشجویان ارائه می‌کند. بر اساس آخرین آمار از رتبه‌بندی QS رنک جهانی دانشگاه کارلتون کانادا بین 601 تا 650 اعلام شده است و رتبه 20 در کشور کانادا را دارد.

شرایط تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا

اگر از متقاضیان تحصیل در کانادا در رشته مهندسی پزشکی هستید، لازم است تا با شرایط ورود و توانایی‌های مورد نیاز آن آشنا شوید. برای ورود به دوره کارشناسی ارشد، باید ابتدا مدرک کارشناسی خود را در یکی رشته‌های مهندسی، علوم پزشکی، داروسازی و یا رشته‌های بیولوژی و ورزشی دریافت کنید. البته دوره کارشناسی این رشته هم در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود، اما معمولا متقضایان ترجیح می‌دهند تا در مقطع ارشد تحصیل کنند.

علت این مسأله موقعیت‌های شغلی بهتر، درآمد بیشتر و افزایش زمینه‌های تخصصی شغلی است. مدت زمان تحصیل در مقطع ارشد بین 1 تا 2 سال است و اگر علاقه‌مند به تدریس و یا تحقیق باشید، باید بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد وارد مقطع دکترا به مدت 4 سال شوید.

تواناهایی مورد نیاز رشته مهندسی پزشکی

علاوه بر استعداد و علاقه، برای کار کردن در این حیطه نیاز به مهارت خوبی در برقراری ارتباط دارید. چرا که اگر در بخش فروش تجهیزات و یا تحقیق فعالیت کنید، باید توانایی توضیح و عرضه دانش و محصول خود را به دیگر دانشمندان و مردم عادی داشته باشید. از دیگر توانایی‌های لازم می‌توان به توانایی حل مسأله، خلاق و کنجکاو بودن و توجه به جزئیات اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش

بیشتر مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا یکسان است اما بعضی از موارد مثل معدل GPA و یا نیاز به آزمون GRE ممکن است متغیر باشد. برای مثال برای پذیرش در دانشگاه‌ آلبرتا و دالهاوزی آزمون GRE مورد نیاز است و دانشگاه مک گیل، بریتیش کلمبیا، مک مستر و تورنتو معدل GPA بیشتری نیاز دارند. اما به طور کلی، لیست مدارک لازم برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی به شرح زیر است:

  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر (آیلتس با میانگین نمره 6,5 و تافل با میانگین نمره 90)
  • تکمیل فرم درخواست در سایت دانشگاه و رسید واریز پرداخت هزینه درخواست

هزینه تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا بر اساس مقطع و واحدهای درسی متفاوت است. برای مقطع کارشناسی ارشد، این مبلغ بین 5,000 تا 60,000 دلار در بین دانشگاه‌های مختلف متغیر است. البته در اکثر مراکز آموزشی، انواع بورسیه یا فاند تحصیلی برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که مبلغ این کمک هزینه تحصیلی نیز بر اساس دانشگاه و نوع بورسیه تغییر می‌کند.

هزینه تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا

حوزه‌های تخصصی مهندسی پزشکی:

حیطه رشته مهندسی پزشکی بسیار وسیع است و زیرشاخه‌های تخصصی زیادی دارد. از جمله، بیومکانیک که به بررسی حرکات بدن می‌پردازد و ساخت مفصل مصنوعی از اختراعات محققان این رشته است. بیومتریال، که به طور تخصصی روی مواد سازنده اندام‌های مصنوعی تحقیق می‌کنند تا این مواد غیرسمی، مقاوم و محکم باشند و یا مهندسی توانبخشی، که در زمینه افزایش توان حرکت افراد معلول و دارای مشکلات حرکتی، با ساخت وسایلی مانند ویلچر و یا با اصلاح و شخصی‌سازی محیط زندگی این افراد، فعالیت می‌کند.

آینده شغلی و بازار کار مهندسی پزشکی در کانادا

بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی پزشکی، شانس خوبی برای ورود به بازار کار خواهید داشت. به دلیل اینکه در کانادا جمعیت سالمندان از جمعیت جوانان بیشتر است و نیاز به شاغلین ماهر در رشته‌های پزشکی روز به روز در حال افزایش است. دانشجویان بعد از اتمام تحصیل، توسط شرکت‌های تولید کننده لوازم پزشکی، آژانس‌ها و بخش‌های دولتی مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جذب می‌شوند.

شاغلین در شرکت‌های پزشکی به طراحی و ساخت محصولات پزشکی مشغول می‌شوند و ممکن است به پست‌های مدیریتی برسند. در بخش دولتی، مهندسان پزشکی وظیفه دارند تا تکنولوژی‌های جدید ارائه شده در این حوزه را از نظر ایمنی و مفید بودن، بررسی کنند و استاندارد‌های ایمنی را ارائه دهند. شاغلین در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط هستند و با پزشکان، پرستاران و کادر درمان همکاری می‌کنند.

درآمد مهندسی پزشکی در کانادا

میزان درآمد این رشته براساس محل کار، پست شغلی و مدرک تحصیلی متفاوت است. اگر مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا داشته باشید دستمزد بیشتری خواهید داشت. همچنین افراد شاغل در شرکت‌ها و کارخانه‌ها بیشتر از شاغلین بیمارستان‌ها درآمد دارند. براساس اطلاعات سایت ca.talent میانگین در آمد این رشته 70,000 دلار در سال است و اگر در شروع کار باشید  53,750 دلار درآمد خواهید داشت.

با بالا رفتن تجربه و سابقه کاری این میزان به 94,801 دلار در سال افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر‌ این، افرادی که به صورت تمام وقت استخدام شوند، بیمه خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی، مرخصی با حقوق و مزایای بازنشستگی دریافت خواهند کرد.

سخن آخر

دانشگاه‌های کانادا از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در زمینه مهندسی پزشکی هستند. طبق اطلاعات به دست آمده، 25 دانشگاه از 50 دانشگاه برتر دنیا در این رشته، در کانادا قرار دارد. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، سعی کردیم به طور مفصل رشته مهندسی پزشکی در کانادا و شرایط و مدارک مورد نیاز آن را در کنار هزینه‌ها، بررسی کنیم و مطالبی در این زمینه، در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم برایتان مفید واقع شود. چنانچه قصد مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی یا کاری را دارید، می‌توانید از مشاوره تخصصی لتسگو یونی استفاده کنید.