مهندسی مکانیک در کانادا گسترده‌ترین حیطه کاری را در رشته‌های مهندسی، بعد از مهندسی عمران دارد و جزو رشته‌های در حال پیشرفت با آینده شغلی خوب محسوب می‌شود. در حال حاضر، موقعیت‌های کاری زیادی برای این رشته در کانادا وجود دارد و طبق گفته کارشناسان تا سال‌های آینده بیشتر هم می‌شود. به علاوه، برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه‌های بسیار خوبی در این کشور وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند برای ورود به آنها بر اساس مدارک مورد نیاز، هزینه‌ها و میزان درآمد این رشته برنامه‌ریزی کنند.

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، مهندسی مکانیک، مدارک لازم و هزینه تحصیل این رشته را در کشور کانادا بررسی کرده‌ایم. پس اگر جزو متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا هستید، با ما همراه باشید.

مهندسی مکانیک در کانادا

علم مکانیک به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها بر اساس مفاهیم فیزیک و ریاضی می‌پردازد و عموماً در سه حوزه مکانیک کلاسیک، مکانیک کوانتوم و مکانیک نسبیت مطالعه می‌شود. در حقیقت، مهندسی مکانیک بستری برای پیاده‌سازی اصول فیزیکی و کاربرد آن در صنعت با در نظر گرفتن ملاحظات تئوری، عملی و اقتصادی است و بیشترین توجه آن روی مکانیک کلاسیک قرار دارد.

کشور کانادا تقاضای زیادی برای مهندسین مکانیک، مخصوصاً در کارخانجات و صنایع نفت و گاز دارد و معمولاً فارغ‌التحصیلان این رشته زودتر از سایرین وارد بازار کار می‌شوند. پیدا کردن شغل در کانادا گاهی ممکن است دشوار باشد اما خوشبختانه این مشکل برای مهندسین مکانیک وجود ندارد؛ چرا که پیشنهادات شغلی زیادی در انتظارشان است.

رشته مکانیک یکی از سخت‌ترین رشته‌های شاخه علوم مهندسی در کاناداست اما به دلیل آینده شغلی و تقاضای بالای این رشته در بازار کار، متقاضیان زیادی برای تحصیل دارد. از دلایل دیگری که مهندسی مکانیک را تبدیل به یک گزینه تحصیلی خوب در کانادا می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این رشته در بهترین دانشگاه‌های کانادا تدریس می‌شود و سالانه بیشتر از 3000 دانشجو از این دانشگاه ها فارغ‌التحصیل می‌شوند.
  • بر اساس بررسی‌های انجام شده و اطلاعات آماری، نرخ بیکاری برای این رشته در کانادا در سال 2018 زیر 5/83 درصد بوده است.
  • مهندسین مکانیک در بخش‌های مختلف در صنعت جذب می‌شوند. شرکت‌های معروف مثل گوگل، مایکروسافت، اپل، بوئینگ و فورد بیشترین نیاز به فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک را در کانادا دارند.
  • پیش‌بینی می‌شود فرصت‌های شغلی برای این رشته در اونتاریو کانادا تا 5 سال آینده به میزان بالای 90 درصد برسد.
  • علوم مهندسی در دانشگاه‌های کانادا بیشترین متقاضی را دارند و مهندسی مکانیک با افزایش موقعیت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان این رشته، بیشترین رشد را داشته است. این رشته دائماً در حال گسترش در استان‌های مختلف کانادا به خصوص استان‌های غربی است.

مهندسی مکانیک در کانادا

بهترین دانشگاه ‌های مهندسی مکانیک در کانادا

کانادا دانشگاه‌های بسیار خوبی برای تحصیل در رشته مکانیک دارد. 5 مورد از این دانشگاه‌ها در لیست 200 دانشگاه برتر دنیا و در رشته مهندسی مکانیک در بین 150 دانشگاه برتر قرار دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو (university of Toronto)

دانشگاه تورنتو، بزرگترین و بهترین دانشگاه کانادا و یکی از معتبرترین مراکز آموزشی-تحقیقاتی در آمریکای شمالی است که در شهر تورنتو قرار دارد. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان توسط یو اس نیوز (U.S. News) در سال ۲۰۲۲ این دانشگاه رتبه ۱۶ جهان و اول کانادا را از آن خود کرده‌ است. همچنین بر اساس رتبه‌بندی توسط مؤسسه تایمز در سال ۲۰۲۲، دانشگاه تورنتو در مکان ۱۸ در سطح جهان و رتبه ۱ در کانادا قرار داشته ‌است.

دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک‌گیل تنها دو عضو انجمن دانشگاه‌های آمریکایی در خارج از ایالات متحده آمریکا هستند. براساس آخرین آمار رسمی QS World Rankings دانشگاه تورنتو در میان دانشگاه‌های برتر جهان، رتبه 26 را کسب کرده است و در صدر دانشگاه‌های کشور کانادا قرار دارد.  

دانشگاه مک گیل (McGill University)

دانشگاه مک‌گیل در شهر مونترآل در استان کبک کانادا قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ تأسیس شده‌ و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کاناداست. با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار دانش‌آموخته و استاد در سرتاسر دنیا، مک‌گیل یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف علوم است. در رتبه‌بندی مؤسسه QS در سال 2022 دانشگاه مک گیل در رتبه 31 دانشگاه‌های جهان و دوم کانادا بعد از دانشگاه تورنتو قرار گرفته است. براساس رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۲ این دانشگاه در رده ۴۴ دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا از مطرح‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های دنیا در شهر ونکوور، استان بریتیش کلمبیا کانادا واقع است و مکان آن از مرکز شهر ۲۰ دقیقه فاصله دارد. بر اساس رده‌بندی نشریه تایمز در سال ۲۰۲۲، این دانشگاه در رده ۳۷ ام برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته است و براساس آخرین آمار QS در سال 2022 رتبه 46 جهانی و سوم کشور کانادا را دارد.

دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

دانشگاه واترلو یکی از برترین دانشگاه‌های کاناداست که در شهر واترلو در جنوب استان انتاریو در کشور کانادا واقع شده است. این دانشگاه به خاطر رشته‌های علوم رایانه و مهندسی در جهان مطرح است. بر اساس رتبه بندی سایت QS در سال 2021 این دانشگاه در بین 175 دانشگاه برتر دنیا و بر اساس رتبه بندی تایمز در بین 250 دانشگاه برتر قرار دارد.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

پردیس این دانشگاه در جنوب رود ساسکاچوان شمالی در شهر ادمونتون قرار دارد. دانشگاه آلبرتا بیش از ۳۹۰۰۰ دانشجو دارد که از آن میان بیش از هشت هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند. این دانشگاه 18 دانشکده در 5 پردیس جداگانه دارد که 4 پردیس آن در شهر ادمونتون و 1 پردیس در شهر کامروز واقع شده است. طبق آخرین آمار وبسایت QS دانشگاه آلبرتا در بین 5 دانشگاه برتر کشور کانادا قرار گرفته و رتبه 126 در جهان را از آن خود کرده است.

هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در کانادا

هزینه تحصیل در رشته مکانیک در هر دانشگاه بر اساس مقطع و واحدهای درسی متغیر است. به طور کلی شهریه دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی بین 36,000 تا 60,000 دلار در سال، مقطع ارشد 11,000 تا 32,000 دلار در سال و برای مقطع دکترا 6,000 تا 15,000 دلار در سال است. که به این مبلغ هزینه‌های زندگی در کانادا هم اضافه می‌شود. هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مبلغی حدود 12,000 تا 14,000 دلار در سال است.

با توجه به بالا بودن هزینه برای دانشجویان بین‌المللی در اکثر دانشگاه‌ها، بورسیه یا فاند تحصیلی برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که مبلغ این بورسیه‌ها نیز بر اساس دانشگاه و نوع بورسیه تغییر می‌کند.

هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در کانادا

مدارک لازم رشته مهندسی مکانیک کانادا

برای پذیرش در مقطع ارشد لازم است مدارکی را از قبل تهیه و به همراه فرم درخواست پذیرش برای دانشگاه‌ ارسال کنید. این مدارک معمولاً در تمام دانشگاه‌ها یکسان است اما ممکن است در بعضی از مراکز آموزشی مدارک درخواستی کمتر و یا بیشتر باشد و یا شرایط دانشگاه تغییر کند. بنابراین برای اطمینان و اطلاع دقیق، باید هنگام آماده‌سازی مدارک و قبل از ددلاین‌ها، سایت دانشگاه مورد نظر را چک کنید. به طور کلی مدارک لازم به شرح زیر است:

  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات
  • 2 تا 3 عدد توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  •  رزومه تحصیلی
  • رزومه کاری (در صورت وجود)
  • مدرک زبان معتبر (آیلتس با حداقل نمره 6,5 و تافل با حداقل نمره 95)

شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در کانادا

برای ورود به بازار کار رشته مهندسی مکانیک باید حداقل 4 سال در مقطع کارشناسی تحصیل کنید. بعد از آن برای داشتن درآمد و موقعیت‌های شغلی بیشتر، می‌توانید وارد دوره 1 تا 2 ساله ارشد شوید. برای ورود به دوره ارشد این رشته، باید دوره کارشناسی خود را با حداقل معدل (GPA) 3,0 از 4,0 سپری کنید. تحصیل در مقطع دکترا در صورتی که به کار آکادمیک و تحقیقاتی علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌شود.

بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای رشته مهندسی مکانیک چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا مقداری بالاست که این مسأله به دلیل کیفیت سیستم آموزشی و کیفیت زندگی بهتر قابل چشم‌پوشی است. اما در اکثر اوقات برای دانشجویان بین‎المللی که رزومه خوبی دارند بورسیه‌های تحصیلی خوبی از طرف دانشگاه، دولت و سازمان‌های خصوصی در نظر گرفته می‌شود. از بین این بورسیه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه دانشگاه مک گیل 27,000 دلار برای مقطع دکترا
  • بورسیه دانشگاه تورنتو 4,500 دلار برای مقطع کارشناسی
  • بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا 2,500 دلار برای تمامی مقاطع
  • بورسیه دانشگاه دالهاوزی 40,000 دلار برای مقطع دکترا
  • بورسیه دانشگاه ویکتوریا 1,000 دلار برای مقطع کارشناسی
  • بورسیه دانشگاه واترلو 10,000 تا 6,000 دلار  برای تمامی مقاطع
  • بورسیه دانشگاه کلگری 10,000 تا 6,000 دلار برای مقطع کارشناسی

آینده شغلی مهندسی مکانیک در کشور کانادا چگونه است؟

طبق اطلاعات به دست آمده، تا سال 2025 هرساله بیش از 2,100 موقعیت شغلی جدید در کانادا برای رشته مهندسی مکانیک ایجاد می‌شود. دانشجویان بین‌المللی برای فعالیت به عنوان مهندس مکانیک در کانادا باید ورک پرمیت داشته باشند. پیشنهادات شغلی برای این رشته در کشور کانادا و به خصوص تورونتو زیاد است. به دلیل ساختار و سبک زندگی ماشینی در این شهر، تقریباً 10,000 مهندس مکانیک در تورونتو مشغول به کار هستند.

همچنین طبق رتبه بندی تایمز در سال 2019 بیشترین نرخ اشتغال در رشته مهندسی مکانیک کانادا برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل و مونترال بوده است.

آینده شغلی مهندسی مکانیک در کانادا

درآمد رشته مهندسی مکانیک در کانادا

میزان درآمد این رشته براساس استان محل زندگی، نوع شغل و مدرک تحصیلی متفاوت است. به طور مثال درآمد یک مهندس مکانیک در شهر تورنتو 66,173 دلار در سال است. حداقل حقوق برای این رشته 37,000 دلار و حداکثر 121,000 دلار در کانادا ثبت شده است و میانگین درآمد 70,234 دلار است.

سابقه شغلی هم از عوامل تأثیرگذار روی درآمد است. طبق اطلاعات سایت pay scale یک مهندس مکانیک با سابقه کار 1 سال، سالیانه 57,661 دلار درآمد دارد. درحالی که افراد با سابقه 1 تا 4 سال سالیانه 63,499 دلار حقوق دریافت می‌کنند و افراد بالای 5 سال تا 76,262 دلار سالیانه درآمد دارند.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم تحصیل رشته مهندسی مکانیک در کانادا، یکی از انتخاب‌های خوب و پرطرفدار است. به این دلیل که این رشته بر صنایع مختلف و اقتصاد کشور کانادا تأثیرگذار است و دانشگاه‌های بسیار خوبی در کانادا، این رشته را ارائه می‌کنند. امیدواریم در این مقاله، با بررسی رشته مهندسی مکانیک، دانشگاه‌ها و هزینه تحصیل آن، به شما کمک کرده باشیم. اگر در مسیر مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی یا کاری هستید، برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر، می‌توانید از مشاوره مهاجرتی لتسگو یونی استفاده کنید.