در این مطلب قصد داریم به جزئیات دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا، اخذ بورسیه تحصیلی رایگان ایتالیا، بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم و سایر جزئیات کاربردی در مورد تحصیل کم هزینه و رایگان در ایتالیا بپردازیم.

بورسیه ایتالیا

پیش از این با شما درباره اینکه چگونه بورسیه تحصیلی رایگان بگیریم صحبت کردیم تا از این طریق بتوانید با دغدغه مالی کمتری برای آینده تحصیلی خود در خارج از کشور تصمیم گیری کنید، اما این بار می خواهیم تا درباره نحوه اخذ کمک هزینه و بورسیه تحصیلی از یکی از بهترین مقاصد تحصیلی اروپایی، یعنی ایتالیا با شما صحبت کنیم.

تحصیل با بورسیه تحصیلی ایتالیا

راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

به طور کلی هزینه های تحصیل در ایتالیا نسبت به خیلی از مقاصد تحصیلی معروف دنیا نظیر آمریکا، انگلیس و استرالیا مناسب تر و کمتر است، اما در این میان نمی توان از اهمیت بورس تحصیلی در روند مهاجرت تحصیلی و کاهش هزینه های دانشجوی بین المللی در ایتالیا چشم پوشی کرد، از این رو بهتراست پیش از اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا، از شرایط دریافت بورسیه ایتالیا باخبر شوید.

بنابر آمار اینترنتی، مراحل اپلای بورسیه تحصیلی ایتالیا به شرح زیر است:

  • اطمینان از اینکه از لحاظ ملیت و شرایط کلی شامل درخواست یکی از انواع بورسیه های تحصیلی دولتی و دانشگاهی ایتالیا می شوید.
  • رجوع به وب سایت esteri.it برای اطلاع از انواع بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه های ایتالیا
  • دریافت توصیه نامه از اساتید قبلی دانشگاه و یا ارتباط با یک استاد دانشگاه در ایتالیا و دریافت توصیه نامه از وی برای تسریع روند مهاجرت تحصیلی و اخذ بورسیه
  • انتخاب دانشگاه ایتالیایی و ارسال فرم درخواست تکمیل شده پذیرش تحصیلی، ریزنمرات و مدارک تحصیلی به دانشگاه مورد نظر
  • ایجاد حساب کاربری و ارسال فرم درخواست آنلاین به وب سایت اسکالرشیپ دولتی ایتالیا با آدرس studyinitaly.esteri.it
  • انتظار برای دریافت پاسخ از وب سایت اسکالرشیپ و دانشگاه ایتالیایی

باید به این موضوع توجه داشته باشید که وجود رزومه تحصیلی، ترجمه ریزنمرات و آخرین مدارک تحصیلی، مدارک زبان بین المللی آیلتس و یا تافل، مقاله و تحقیقات قبلی دانشجو و مواردی از این قبیل برای درخواست بورسیه ایتالیا مورد نیاز خواهد بود.

با توجه به اینکه اقدام برای انواع بورسیه تحصیلی دانشگاهی و یا دولتی در ایتالیا نیازمند سوابق تحصیل درخشان دانشجوی بین المللی است و نسبت به هر رشته و مقطع تحصیلی شرایط و قوانین متغیری دارد، پیشنهاد می کنیم که پیش از اقدام برای اخذ بورسیه ایتالیا از ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی لتس گو یونی در این زمینه استفاده کنید. این بدین خاطر است که زمان و هزینه خود را بدون دلیل و جهت مشخص، صرف این پروسه نسبتاً پیچیده و رقابتی نکنید.

دانشجویان بین المللی در ایتالیا

بورسیه تحصیلی رایگان ایتالیا

عموماً اپلای برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا رایگان بوده و شامل پرداخت هزینه ادمیشن فی نمی شود، از این رو به آن اصطلاحاً بورسیه تحصیلی رایگان نیز می گویند. البته استفاده از لفظ رایگان در بورسیه تحصیلی ایتالیا می تواند اشاره به کمک هزینه های کامل و یا همان فول فاند داشته باشد که به طور محدود به دانشجویان ممتاز و واجد شرایط مقاطع تکمیلی اختصاص داده می شود.

بنابر آمار وب سایت edarabia، دولت ایتالیا با نظارت وزارت امور خارجه و روابط بین الملل، هر ساله انواع بورسیه ایتالیا و اسکالرشیپ را برای مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می کند.

متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی رایگان ایتالیا باید قصد تحصیل در یکی از زمینه های هنر، موسیقی، رقص، زبان و یا فرهنگ را داشته باشند و در زمان درخواست بورسیه ایتالیا، سن آنها فراتر از 28 سال نباشد.

چنانچه متقاضی قصد تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری در ایتالیا را داشته باشد، سن وی نباید بیش از 30 سال باشد؛ این در حالی است که محدوده و شرط سنی تعیین شده برای متقاضیان ثبت نام در پروژه های تحقیقاتی دارای نظارت آکادمیک در ایتالیا، حداکثر40 سال است.

لازم به ذکر است که برای رشته های تحصیلی انگلیسی زبان دانشگاه های ایتالیا، ارسال مدرک زبان ایتالیایی مورد نیاز نیست، اما توصیه می شود که آشنایی به زبان ایتالیایی نیز در متقاضیان دریافت بورسیه ایتالیا و تحصیل در ایتالیا وجود داشته باشد.

به طور معمول درخواست سالانه بورسیه تحصیلی دولتی در ایتالیا در تاریخ 30 آپریل هر سال بسته می شود. متقاضیان واجد شرایط بورسیه تحصیلی دولتی در ایتالیا شامل امکانات ثبت نام کامل و معاف از شهریه دانشگاه، بیمه درمانی و حقوق و کمک هزینه ماهانه 900 یورو در ماه می شوند.

عموماً این نوع از بورسیه های تحصیلی در ایتالیا بنابر نوع رشته تحصیلی دانشجو در این کشور، بین 3 تا 9 ماه اعتبار دارد. در ادامه به بررسی انواع بورسیه ایتالیا در سال جدید میلادی می پردازیم:

بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا

در حال حاضر یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا یعنی دانشگاه بولونیا به دانشجویان بین المللی واجدشرایط مقاطع کارشناسی و ارشد این دانشگاه، بورسیه تحصیلی ایتالیا اهدا می کند. بنابر قوانین این دانشگاه ایتالیایی، متقاضیان نباید در هنگام درخواست کمک هزینه دارای گپ تحصیلی زیاد و بیش از 30 سال سن باشند، در عین حال باید پیش از فرارسیدن ددلاین و ضرب العجل درخواست بورسیه دانشگاه، یکی از نمرات آزمون های بین المللی SAT و یا GRE را ارائه دهند.

به طور معمول درخواست های سالانه اسکالرشیپ در تاریخ 30 مارچ هر سال برای (نخستین چرخه و یا دوره های کارشناسی) و 30 آپریل (برای دومین چرخه و یا دوره های ارشد) بسته می شود.

آن دسته از متقاضیان که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا شوند، می توانند از شرایط پوشش کامل شهریه دانشگاه و کمک هزینه تحصیلی 11.059 یورو برخوردار شوند. این بورسیه ایتالیا برای یک سال تحصیلی دانشجو است و ممکن است بنابر قوانین دانشگاه و شرایط دانشجو تمدید شود.

تحصیل کارشناسی با بورسیه تحصیلی در ایتالیا

بورسیه تحصیلی کشورهای در حال توسعه دانشگاه UNIPV

موسسه آموزشی عالی پاویا UNIPV به دنبال دانشجویان با انگیزه و علاقه مند تحصیل در مقاطع تکمیلی در این دانشگاه است. این اسکالرشیپ مختص دانشجویان کشورهای در حال توسعه است و آنها می توانند در صورت داشتن شرایط لازم شرکت در این طرح، در رشته های تحصیلی انگلیسی زبان دانشگاه در زمینه های مهندسی الکترونیک، مهندسی اتوماسیون صنعتی، اقتصاد، امور مالی و بین الملل، کارآفرینی و تجارت بین المللی، بیولوِژی مولکولی و ژنتیک، سیاست جهانی و روابط بین الملل ثبت نام کنند.

بنابر اطلاعات اعلام شده، امکان درخواست برای این بورسیه تحصیلی ایتالیا در تاریخ 12 جون بسته می شود. این در حالی است که متقاضیان موفق دریافت بورسیه دانشگاه UNIPV امکان دریافت تخفیف کامل شهریه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی سالانه 8 هزار یورویی و هزینه یکبار سفر رفت و برگشت ایتالیا را بدست می آورند.

کمک هزینه دانشگاه بوکونی Bocconi

 این موسسه آموزشی معروف که در شهر میلان قرار دارد به دانشجویان بین المللی مقاطع کارشناسی و تکمیلی انواع بورسیه ایتالیا و اسکالرشیپ را اهدا می کند. از این رو تمام ملیت ها امکان شرکت در این طرح را داشته و می توانند در تمام رشته های تحصیلی کارشناسی و یا رشته های علوم ارشد برای بورسیه تحصیلی دانشگاه بوکونی ایتالیا اقدام نمایند.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت این موسسه آموزشی، درخواست های اسکالرشیپ در تاریخ 31 می برای رشته های ارشد و در تاریخ 15 جون برای رشته های کارشناسی بسته می شود و متقاضیان موفق امکان دریافت جایزه Merit و یا جایزه بین المللی Bocconi را خواهند داشت.

آن دسته از دانشجویانی که شامل جایزه Merit شوند از تخفیف کامل شهریه دانشگاه و کمک هزینه سالانه 12 هزار یورویی برای مقطع کارشناسی و 13 هزار یورویی برای مقطع ارشد برخوردار می شوند. در بعضی مواقع ممکن است خوابگاه و اقامتگاه دانشجویی نیز به صورت رایگان به دانشجوی واجدشرایط داده شود.

در این بین جایزه بین المللی بوکونی شامل تخفیف 50 درصدی شهریه دانشگاه شده و در صورت کسب نمرات درخشان دانشجو در سال اول تحصیلی، امکان تمدید آن برای سالهای بعدی وجود دارد.

بورسیه تحصیلی دکترا SNS

موسسه آموزشی SNS، اسکالرشیپ های فول فاند خود را به دانشجویان ممتاز و واجدشرایط مقطع دکترا ارائه می دهد. متقاضیان بین المللی می توانند از هر ملیتی باشند و باید مشتاق به تحصیل در یکی از رشته های تحصیلی فرهنگ و اجتماع معاصر اروپا، ادبیات، هنر، تاریخ قرون وسطی و مدرن، فلسفه، ادبیات کلاسیک، فیزیک، ریاضیات، ریاضیات مالی، علوم مولکولی، علوم نانو، علوم سیاسی و جامعه شناسی در مقاطع تکمیلی دانشگاه باشند.

لازم به ذکر است که متقاضیان بورسیه ایتالیا در موسسه SNS نباید در زمان درخواست این اسکالرشیپ بیش از 30 سال سن داشته باشند.

به طور معمول درخواست های بورسیه دکترای SNS در تاریخ 28 فوریه بسته می شود. متقاضیان موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی ایتالیا از کمک هزینه سالانه 15.012 یورویی، اجازه اقامت دانشگاه و وعده های غذایی رایگان برخوردار می شوند.

همچنین دانشجویان غیر اروپایی میتوانند از امکانات پوشش هزینه سفر رفت و برگشت به کشور مبدا به صورت محدود برخوردار شوند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه دانشگاه Rome Tor Vergata

 موسسه جدید التاسیس رم تور ورگاتا نیز به دانشجویان واجد شرایط بین المللی اسکالرشیپ اهدا می کند. از این رو آن دسته از دانشجویانی که قصد دریافت کمک هزینه و بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقاطع کارشناسی و یا تکمیلی را دارند، باید درخواست خود را به همراه اپلای پذیرش دانشگاه ارسال نمایند.

به طور معمول به دانشجویان موفق در این پروسه، کمک هزینه 1288 یورو در حین تحصیل ارائه می شود.

سایر بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیل در ایتالیا شامل انواع زیر می شود:

  • اسکالرشیپ روزنامه نگاران بخش علوم و ارتباطات EISSJC
  • اسکالرشیپ فیزیک مقطع دکترا در دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • بورسیه های تحصیلی پلی تکنیک تورین از جمله ASP-Alta Scuola، Eni Project مهندسی نفت
  • کمک هزینه تحصیل Regione Veneto برای دانشجویان واجد شرایط بین المللی مقاطع کارشناسی و ارشد دارای نیاز مالی
  • اسکالرشیپ Excellence دانشجویان مقاطع کارشناسی و ارشد دانشگاه پادوا

شما این امکان را دارید تا در جهت اخذ بورسیه ایتالیا، انتخاب دانشگاه، انتخاب رشته، فرآیند پذیرش تحصیلی، آماده سازی و تکمیل مدارک، اخذ ویزای تحصیلی و تمامی امور مرتبط با مهاجرت تحصیلی خود از خدمات تخصصی وب سایت لتس گو یونی استفاده نمایید.

بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم

به طور کلی شرایط درخواست بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم برای مقطع کارشناسی و یا سایر مقاطع تحصیلی دانشگاه های ایتالیا دارای چندین تفاوت است که در ادامه به آنها می پردازیم:

اگر قصد داشته باشید تا با مدرک دیپلم برای بورسیه تحصیلی در ایتالیا اقدام کنید، نباید دارای گپ تحصیلی و شرط سنی زیاد باشید، یعنی در صورت داشتن سن 27 سال و نبود دلایل قانع کننده برای وجود این فاصله زمانی از آخرین مدرک تحصیلی، با درخواست بورسیه ایتالیا و حتی پذیرش تحصیلی موافقت نخواهد شد.

نکته دیگر این است که تنوع اسکالرشیپ های موجود برای مقاطع تکمیلی بسیار بیشتر از مقطع کارشناسی است و ممکن است متقاضی بین المللی با محدودیت رشته و چالش های بیشتری در این زمینه روبرو شود.

این امکان وجود دارد که رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ایتالیا به زبان ایتالیایی ارائه شود و یا بورسیه ایتالیا قابل ارائه برای دانشجویان بین المللی دارای مدرک دیپلم تنها برای دانشجویان بومی ایتالیا باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که بنابر شرایط و قوانین دانشگاه ایتالیایی، الزامی برای ارائه نمرات آزمون SAT و یا GRE، توصیه نامه اساتید و یا انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه وجود نداشته باشد.

از این رو بهتر است پیش از اقدام برای اخذ بورسیه ایتالیا و اسکالرشیپ دانشگاه های ایتالیا، از ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی تخصصی لتس گو یونی استفاده کنید و به خوبی در رابطه با جوانب مختلف تحصیل کم هزینه و رایگان در ایتالیا تحقیق نمایید.