آیا می‌دانید درآمد دندانپزشکی در ایران و سایر کشورها چقدر است؟ اگر رویای دندانپزشک شدن را در سر دارید این محتوا برای شماست! اگرچه معمولاً کسب درآمد مهم‌ترین معیار ما برای انتخاب یک شغل نیست و علاقه حرف اول را می‌زند با این حال نمی‌توان انکار کرد که میزان درآمد، تاثیر به سزایی در رضایتمندی ما از اشتغال به یک حرفه دارد.

رشته دندانپزشکی یکی از زیرشاخه‌های علوم پزشکی است که در چند دهه اخیر به یکی از پرطرفدارترین رشته‌های این شاخه تبدیل شده و هر ساله صدها هزار دانشجو برای نشستن بر کرسی دندانپزشکی در ایران و سایر کشورها با یکدیگر رقابت می‌کنند. در ایران رشته دندانپزشکی به عنوان یکی از رشته‌های پردرآمد شناخته شده که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند زودتر از دانشجویان سایر رشته‌های هم گروه مانند پزشکی به درآمد مطلوبی دست یابند. 

وضعیت درآمد دندانپزشکی کشورهای مختلف چگونه است؟ آیا در کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادا نیز دندانپزشکی شغلی پردرآمد محسوب می‌شود؟ برای اطلاع از درآمد دندانپزشکی در ایران و سایر کشورهای برجسته دنیا تا انتهای این مقاله را دنبال کنید.

درآمد دندانپزشکی در کشورهای مختلف

درآمد دندانپزشکی در ایران

همانطور که پیشتر گفتیم رشته دندانپزشکی در ایران از جمله رشته‌های پردرآمد به حساب می‌آید که دانش آموزان بسیار زیادی هر ساله به امید تحصیل در این رشته وارد شاخه علوم تجربی می‌شوند. رشته دندانپزشکی در ایران به طور معمول یک دوره 6 ساله را دربرمی‌گیرد که دو سال نخست آن به دروس پایه علوم پزشکی و چهار سال پایانی به دروس تحصصی رشته دندانپزشکی اختصاص دارد. همچنین امکان ادامه تحصیل تا مقطع فوق دکترا وجود دارد که در این صورت درآمد دندانپزشکی بیشتر خواهد بود.

بر اساس آخرین منابع معتبر جهانی، میانگین درآمد رشته دندانپزشکی در ایران به صورت ماهیانه 11.100.000 تومان است که این مبلغ از 50.900.000 تومان تا 17.600.000 تومان در ماه متغیر است. البته دستمزد دندانپزشکان بر اساس نوع کار تخصصی، میزان تجربه و مهارت و اشتغال در مطب خصوصی یا مراکز دولتی متفاوت می‌باشد. سطح تجربه که تاثیر مستقیمی بر شناخته شدن یک دندانپزشک دارد، را می‌توان مهم‌ترین عامل در تعیین درآمد دانست که دسته‌بندی فوق بر این اساس انجام شده است. 

بر همین اساس می‌توان گفت که درآمد رشته دندانپزشکی در ایران با تجربه حداکثر دو سال ماهیانه به طور میانگین 5.780.000 تومان می‌باشد در حالی که میزان درآمد برای دندانپزشکی با بیش از 20 سال سابقه به میانگین ماهیانه 16.400.000 تومان می‌رسد.

همچنین شواهد نشان می‌دهد که درآمد رشته دندانپزشکی در ایران به جنسیت نیز وابسته بوده و درآمد دندانپزشک زن در این کشور کمتر از دندانپزشک می‌باشد. به طور میانگین می‌توان گفت که درآمد این رشته در ایران برای مردان 18% بیشتر از زنان است.

نکته قابل توجه دیگر، افزایش درآمد در بازه‌های زمانی می‌باشد. به طور میانگین می‌توان گفت که تعرفه‌های دندانپزشکی در ایران حدود هر 20 ماه یکبار تا 12 درصد افزایش یافته و افزایش درآمد را به همراه دارد. 

لازم به ذکر است که اگرچه دندانپزشکی جزء رشته‌های پردرآمد شناخته شده است اما مخارج این حرفه نیز به ویژه در ایران بسیار زیاد می‌باشد. علت بالا بودن این هزینه‌ها را می‌توان مواد اولیه و متریال‌هایی دانست که دندانپزشکان برای درمان بیماران باید استفاده کنند.

با توجه به اینکه اکثر این مواد اولیه با هزینه دلار و یورو به ایران وارد می‌شود طبیعی است که بخش قابل توجهی از درآمد سالیانه دندانپزشکی در ایران این بخش مصرف شود.

درآمد دندانپزشکی در آمریکا

آیا دندانپزشکی، رشته‌ای پردرآمد در آمریکا است؟ بر اساس آخرین آمار تا پایان ماه دسامبر سال 2021، میانگین درآمد سالیانه یک دندانپزشک در آمریکا 173.000 دلار می‌باشد که این مبلغ در بازه 130.000 تا 224.000 دلار آمریکا وابسته به میزان تجربه و تخصص دندنپزشک متغیر می‌باشد. درآمد یک دندانپزشک در آمریکا نیز به عواملی از جمله سطح تحصیلات تخصصی، تعدا سال‌های سابقه، گواهینامه‌های بین‌المللی و مهارت‌های تخصصی مانند ایمپلنت گذاری، ارتودونسی، جراحی فک و ... بستگی دارد.

درآمد دندانپزشکی در ایران و سایر کشورها

درآمد دندانپزشکی در کانادا

یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های آموزشی از سوی دانشجویان بین‌المللی تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا است که هر ساله دانشجویان بسیاری را از سرتاسر دنیا به دانشکده‌های دندانپزشکی کانادا می‌کشاند. به یقین تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی این رشته در کانادا تصمیم دارند که پس از فارغ‌التحصیلی، شروع به اشتغال نموده و وارد پروسه اقامت دائم این کشور شوند. حال خوب است بدانیم که در کشور کانادا درامد رشته دندانپزشکی چگونه است؟

بر اساس آمارهای سایت معتبر Salaryexpert.com میانگین درامد دندانپزشکی به طور سالیانه در کانادا 193.489 دلار می‌باشد که با توجه به میزان مهارت و سابقه این مبلغ از 132.277 تا 242.705 دلار کانادا متغیر است. در کانادا دندانپزشکی با بیش از 8 سال سابقه کار، مجرب شناخته شده و می‌تواند دستمزد بیشتری دریافت نماید.

درآمد دندانپزشکی در استرالیا

جالب است بدانیم که میانگین درآمد دندانپزشکان در استرالیا در مقایسه با دو کشور آمریکا و کانادا بیشتر است. میانگین درآمد سالانه این رشته در کشور استرالیا حدود 230299 دلار استرالیا می‌باشد که این میزان دستمزد بین 15769 تا 289347 دلار استرالیا متغیر است. البته باید به تفاوت ارزش دلار این کشور با کانادا و امریکا هم توجه داشته باشیم. بالاترین دستمزد در استرالیا به دندانپزشکانی تعلق می‌گیرد که جراحی فک انجام داده و در جدیدترین روش‌های ایمپلنت مهارت دارند. 

درآمد دندانپزشکی در آلمان 

کشور آلمان همواره یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی به ویژه برای دانشجویان ایران بوده است. هر ساله تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه‌های ایران تصمیم می‌گیرند که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های برتر این کشور دنبال نمایند. تحصیل دندانپزشکی در آلمان یکی از این برنامه‌های آموزشی پرطرفدار است. بازار کار و درآمد این رشته در کشور المان چطور است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین درآمد سالیانه یک دندانپزشک در این کشور قدرتمند و مهاجرپذیر اروپایی، حدود 115807 یورو می‌باشد که این مبلغ برای دندانپزشکان تازه‌کار تا سقف 79170 یورو و برای متخصصانی با مهارت و سابقه بیشتر 145264 یورو در سال می‌باشد. 

درآمد دندانپزشکی در فرانسه

کشور فرانسه یکی دیگر از کشورهای برجسته اروپایی است که هرساله فرصت‌های تحصیلی و شغلی بسیاری را در اختیار دانشجویان و نیروهای متخصص خارجی قرار می‌دهد. اگر به دنبال دندانپزشک شدن در این کشور زیبای اروپایی هستید باید بدانید که میانگین دستمزد سالیانه این حرفه در فرانسه کمتر از کشور آلمان و در حدود 105255 یورو می‌باشد که این میزان دستمزد ار 71915 تا 131951 یورو در سال متغیر است.

به یاد داشته باشید که جهت مقایسه درآمد این رشته در کشورهای مختلف باید به تفاوت هزینه زندگی و خرید مواد اولیه این حرفه در هر یک از کشورهای مورد نظر توجه داشته باشیم.

درآمد دندانپزشکی در روسیه

به جرات می‌توان گفت که کشور روسیه یکی از مقصدهای بسیار پرطرفدار برای دانشجویان ایرانی، جهت تحصیل در دانشکده‌های علوم پزشکی از جمله رشته دندانپزشکی می‌باشد. هر ساله شمار بسیاری از دانشجویان ایرانی به امید دندانپزشک و پزشک شدن راهی دانشگاه‌های معتبر این کشور شده و رویای خود را دنبال می‌کنند.

اگر شما هم به دنبال دندانپزشک شدن در پهناورترین کشور دنیا هستید باید بدانید که میانگین درآمد سالیانه این رشته در روسیه معادل 2379883 روبل می‌باشد که علاوه بر آن مبلغ 83058 روبل به صورت پاداش سالیانه نیز از مراکز دولتی دریافت می‌کنند. در صورتی که یک دندانپزشک تازه کار در روسیه باشید حدود درامد سالیانه شما 1644516 روبل روسیه می‌باشد.

همچنین خوب است بدانیم که کشور روسیه به دانشجویان بین‌المللی که فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های این کشور باشند مجوز قانونی اشتغال به کار در مراکز درمانی روسیه را می‌دهد.

درآمد دندانپزشکی در سوئد

کشور سوئد نیز به عنوان یک کشور مهاجرپذیر با اهداف تحصیلی شناخته می‌شود که تعدادی از دانشگاه‌های ان در صدر رتبه‌بندی جهانی قرار گرفته‌اند. اگر تصمیم دارید که به عنون یک دندانپزشک در کشور سوئد مشغول به کار شوید میانگین درآمد سالیانه شما بر اساس آخرین امار سال 2021، معادل 943.019 کرون خواهد بود که این مبلغ وابسته به میزان مهارت و سابقه بین 644312 تا 1182199 کرون متغیر است.

درآمد رشته دندانپزشکی

درآمد دندانپزشکی در ایتالیا

کشور ایتالیا را به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی به ویژه برای دانشجویان آسیایی نباید از یاد ببریم! شرایط نسبتا اسان پذیرش در کنار هزینه مقرون به صرفه کشور ایتالیا را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی تبدیل نموده است. میانگین دستمزد یک دندانپزشک در این کشور حدود 101390 یورو در سال است که این مبلغ برای متخصصانی با مهارت بالا به حدود 127.068 یورو در سال نیز می‌رسد.

درآمد دندانپزشکی در دانمارک

در چند سال اخیر کشور دانمارک همواره در صدر رتبه بندی شادترین کشورهای جهان قرار گرفته است. این کشور اروپای شمالی اگرچه کشوری کوچک با جمعیتی محدود است اما دارای یکی از بهترین و به‌روزترین سیستم‌های آموزش عالی در جهان می‌باشد که پذیرای دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا است. همچنین کشور دانمارک به عنوان یکی از مرفه‌ترین کشورها شناخته می‌شود که در آن تعادلی منطقی میان سطح درآمد و هزینه‌های زندگی وجود دارد. درآمد دندانپزشکان در دانمارک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

میانگین دستمزد سالیانه یک دندانپزشک در این کشور 1021766 کرون است که این مبلغ برای دندانپزشکان کم سابقه به 697.909 و برای افراد با سابقه بیش از 8 سال به 1280539 کرون در سال می‌رسد.  

درآمد دندانپزشکی در ترکیه

حال خوب است بدانیم که درآمد دندان پزشکان در کشور همسایه نیمه اروپایی و نیمه آسیایی ایران، یعنی ترکیه چگونه است. معدل سالیانه دستمزد یک دندانپزشک متوسط در کشور ترکیه حدود 181.232 لیر می‌باشد این دستمزد وابسه به تجربه و میزان مهارت از 125.211 تا 229.741 لیر متغیر است. در صورتی که تصمیم داریم به عنوان یک دندانپزشک به کشور ترکیه مهاجرت کنیم لازم است در ابتدا از شرایط مجوز قانونی کار و سایر هزینه‌های زندگی در این کشور مطلع شویم.

بیشترین درآمد دندانپزشکی در کشورهای جهان

پیشتر به طور مفصل بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده در وب سایت معتبر salaryexpert.com و بر حسب واحد پول رایج هر کشور به بررسی درآمد دندانپزشکی در تعدادی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرتی جهان به ویژه برای مردم ایران پرداختیم. در این بخش به طور خلاصه به ده کشور برتری که در آن دندانپزشکان بالاترین دستمزد را بر حسب واحد پول پوند در سال 2021 دریافت نموده‌اند اشاره می‌نماییم:
ایالات متحده آمریکا   179267£
بلژیک   149773 £
دانمارک   146021 £
نروژ  126460 £
هلند 123116£
فنلاند 118692£
ایسلند 114129£
ژاپن 112111£
فرانسه 106823£
ایتالیا 95879£

سخن پایانی

انتخاب یک کشور خارجی به عنوان مقصد مهاجرتی برای ادامه تحصیل و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد که بازار کار مناسب و میزان درآمد یکی از این عوامل است. در صورتی که تصمیم به ادامه تحصیل در رشته دندان پزشکی در یکی از کشورهای خارجی دارید برای بررسی تمام جوتنب این تصمیم و یک انتخاب مناسب، با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی در ارتباط باشید.