تحصیل دندانپزشکی در آلمان رویای بسیاری از متقاضیان است با ما در طول این مقاله همراه باشید تا از شرایط و دانشگاه‌های آن اطلاعات مفیدی کسب کنید. انتخاب این کشور به عناون مقصد تحصیلی می‌تواند با مزایای بی شماری همراه باشد.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی یکی از رشته های پرطرفدار در دنیا است که هر ساله متقاضیان زیادی قصد تحصیل در این رشته را دارند. کشور آلمان از جمله کشورهایی است که فرصت تحصیل در این رشته را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. از مهم ترین دلایل انتخاب آلمان برای مهاجرت و به عنوان یک مقصد تحصیلی مناسب برای این رشته شامل موارد زیر است:

•    امکان تحصیل رایگان

متقاضیان بین المللی این فرصت را خواهند داشت تا در صورت آشنایی با زبان آلمانی در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان به ادامه تحصیل مشغول هستند.

•    فناوری های نوین و پیشرفته
این کشور دارای آزمایشگاه های پیشرفته مطابق با استانداردهای بالای آموزشی است. دانشجویان این فرصت را خواهند داشت تا مهارت های کاربردی متنوعی را جهت ورود به بازارهای کار به دست آورند.

•    مدرک معتبر جهانی

از آن جایی که هر ساله دانشگاه های این کشور در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار می‌گیرند. اخذ مدرک از دانشگاه های دندانپزشکی آلمان در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده و فرصت کار در سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان

از آن جایی که انتخاب رشته می‌تواند بر آینده شغلی تأثیر مستقیمی داشته باشد و رشته دندانپزشکی نیز از آینده خوبی برخوردار است. در نتیجه تقاضا برای اخذ پذیرش در این رشته به همان اندازه بالا خواهد بود. مدت زمان تحصیل در این رشته پنج سال بوده و بسته به تخصص انتخابی سه تا شش سال دیگر نیز به آن اضافه می‌شود. برای ورود به این رشته دو راه وجود دارد. راه اول، متقاضیان باید در کنکور ورودی شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. این آزمون به زبان آلمانی است و حداقل سطح زبان مورد نیاز B2 می باشد.

راه دوم، اخذ پذیرش از طریق ثبت نام در کالج است. دوره M-course یک ساله بوده و در طول دو ترم تحصیلی دروس زیست شناسی، زبان و شیمی آموزش داده می‌شود. چنان چه متقاضیان بتوانند در آزمون نهایی قبول شوند، می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

شرط سنی و شرط معدل

جهت تحصیل دندانپزشکی در آلمان محدودیت سنی وجود ندارد ولی جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور دانشجویان بین سنین 18 تا 30 سال شانس بیشتری خواهند داشت. علاوه بر کسب نمره قابل قبول در آزمون ارزیابی، داشتن معدل بالا از دیگر شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه است. متقاضیان باید دیپلم خود را با نمرات بالا یعنی حداقل 75 درصد از نمره کل به پایان رسانده باشند.

مدارک لازم برای پذیرش

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور نیاز به ارائه مدارک خاصی است که می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشید. به طور کلی، مدارک زیر میان تمام دانشگاه ها مشترک بوده و نقص در ارسال مدارک می تواند شانس متقاضیان را برای پذیرش در این رشته مهم و پر طرفدار کاهش دهد:
•    گذرنامه معتبر
•    عکس پاسپورتی
•    آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
•    مدرک زبان
•    قبولی در آزمون ورودی
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    بیمه نامه
•    گواهی عدم سوء پیشینه

آزمون ورودی برای تحصیل دندانپزشکی در کشور آلمان

برای ورود به دانشگاه های دندانپزشکی این کشور نیاز به شرکت در آزمون ورودی و قبولی در آن است. این آزمون مهم TMS نام دارد و قبولی در آن راه ورود به دانشگاه های دولتی می باشد. آزمون TMS مشخص می‌کند که متقاضیان تا چه اندازه قادر به درک و تفسیر صحیح اطلاعات پیچیده هستند.

تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی در آلمان

کشور آلمان گزینه های متعدد و ممتازی را به دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی ارائه می‌دهد. بسیاری از دانشگاه های این کشور دارای سابقه طولانی در آموزش بوده و در سراسر دنیا شناخته شده و معتبر هستند. برخی از دانشگاه های آلمان فرصت تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده اند. البته باید توجه داشت که اکثر این دانشگاه ها جزو دانشگاه های خصوصی به حساب می آیند.

دانشگاه های دندانپزشکی آلمان

دانشگاه های دندانپزشکی آلمان

این کشور دارای تعداد بی شماری دانشگاه معتبر است که امکان ورود به رشته دندانپزشکی را فراهم کرده اند. به طور کلی، 30 دانشگاه موجود در آلمان امکان ورود به این رشته را مهیا کرده اند که اکثر آن ها مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران می باشند. کیفیت بالای آموزشی باعث شده تا هر ساله متقاضیان زیادی به رقابت با یک دیگر بپردازند. برخی از معتبرترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل در این رشته به شرح زیر می‌باشند:

•    دانشگاه هایدلبرگ (University of Heidelberg)

این دانشگاه در شهر هایدلبرگ آلمان واقع شده و یکی از مهم ترین دانشگاه های تحقیقاتی در تمام اروپا است. این دانشگاه در قرن 19 میلادی از نظر سطح مقالات علمی-پژوهشی، ایده های نو و آرمان های دموکراتیک بسیار شناخته شده بود. در حال حاضر بیش از 30،000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه هایدلبرگ دارای 12 کالج مختلف می‌باشد که طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را به دانشجویان بومی و بین المللی خود ارائه می‌دهند.

•    دانشگاه مونیخ (University of Munich)

دانشگاه مونیخ در سال 1868 تأسیس شد. پردیس اصلی این دانشگاه در شهر مونیخ واقع شده و دو پردیس دیگر آن در سایر شهرها مستقر هستند. دانشگاه مونیخ یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین دانشگاه ها در زمینه فناوری محسوب می شود. 13 دانشکده این دانشگاه طیف گسترده ای از برنامه های آموزشی را به دانشجویان بومی و بین المللی خود ارائه می‌دهند.

•    دانشگاه شاریته (Charite Medical University)

دانشگاه شاریته برلین یکی از بزرگ ترین بیمارستان های دانشگاهی در اروپا است و شعار آن "تحقیق، آموزش، درمان و کمک" می‌باشد. این دانشگاه در سال 1710 با هدف مقابله با اپیدمی طاعون تأسیس شد. نیمی از فارغ التحصیلان این دانشگاه جزو برندگان جایزه نوبل در رشته های فیزیولوژی و پزشکی هستند. این دانشگاه یکی از موسسات آموزش عالی تحقیقات محور در آلمان به حساب می‌آید.

•    دانشگاه گوتینگن (University of Gottingen)

دانشگاه گوتینگن در سال 1737 تأسیس شد و دارای 26،000 دانشجو است که 11 درصد آن ها از دانشجویان بین المللی هستند. گوتینگن طیف گسترده‌ای از برنامه‌ های آموزشی را در 13 دانشکده خود ارائه می دهد. برخی از رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این دانشگاه هر ساله در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار می گیرد و در نتیجه مدرک اخذ شده از آن می‌تواند ضمانتی برای ورود به بازار کار باشد.

•    دانشگاه کلن (University of Cologne)

دانشگاه کلن در سال 1388 تأسیس شد و یکی از برترین دانشگاه های تحقیقاتی جامع و عضو گروه U15 آلمان است. دانشجویان این موسسه از 180 کشور جهان هستند. دانشگاه کلن ششمین دانشگاهی است که در اروپای مرکزی دایر شد. اکنون، این دانشگاه یکی از بزرگ ترین دانشگاه های آلمان با بیش از 48،000 دانشجو است. 

•    دانشگاه هانوفر (Universität Hannover)

دانشگاه هانوفر در سال 1831 میلادی تأسیس شد و همواره در میان معتبرترین دانشگاه های آلمان جای می‌گیرد. این دانشگاه دومین دانشگاه بزرگ در ایالت نیدرزاکسن است و از جمله موسسه های پیشگام در حوزه فناوری محسوب می شود. در حال حاضر، دارای 25،000 دانشجو است که در 50 رشته به تحقیق و پژوهش مشغول هستند. 

•    دانشگاه بن (University of Bonn)

دانشگاه بن در سال 1818 میلادی تأسیس شد. امروزه، دانشگاه بن در میان دانشگاه های تحقیقاتی پیشرو در جهان قرار دارد. این دانشگاه دارای بیش از 35،000 دانشجو است و با 70 دانشگاه در سراسر جهان مشارکت استراتژیک دارد. این دانشگاه با ارائه بیش از 90 برنامه آموزشی یکی از دانشگاه های معتبر در بخش آموزش رشته دندانپزشکی است. برجسته ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه عبارتند از: کارل مارکس، فردریش نیچه و آهنگساز معروف رابرت شومان.

•    دانشگاه لایپزیگ (University of Leipzig)

دانشگاه لایپزیگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی در جهان بوده و دومین دانشگاه قدیمی در این کشور است. این دانشگاه در 2 دسامبر 1409 توسط فردریک اول تأسیس شد. افراد مشهوری که از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند عبارتند از: آنجلا مرکل (صدر اعظم آلمان)، گوته، واگنر، لایبنیتز. دانشگاه لایپزیگ دارای بیش از هشت برنده جایزه نوبل است. تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه می تواند شانس ورود به بازارهای کار جهانی را افزایش دهد.

•    دانشگاه وورزبورگ ( University of Wurzburg)

دانشگاه وورزبورگ یکی از موسسات برتر آموزش عالی در کشور آلمان محسوب می‌شود. دانشگاه وورزبورگ در بسیاری از رشته های علمی از جمله زیست شناسی، پزشکی، فیزیک و روانشناسی در رده بالا قرار دارد. این دانشگاه، یک دانشگاه با اعتبار بین المللی در زمینه تحقیقات است. تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه یک انتخاب بی نظیر خواهد بود.

•    دانشگاه فنی آخن (Rwth Aachen University)

این دانشگاه در سال 1966 تأسیس شده و دارای 9 دانشکده مختلف است. دانشگاه فنی آخن جزو موسسات علمی و پژوهشی برجسته اروپا است. این دانشگاه یکی دیگر از مهم ترین دانشگاه ها در زمینه فناوری و تکنولوژی در اروپا است. وجود کیفیت بالای آموزشی و برخورداری از امکانات پیشرفته باعث شده تا هر ساله تعداد زیادی از محققان و دانشجویان خارجی جذب آن شوند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان

آلمان از جمله کشورهای پیشرفته در دنیا است که فرصت تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. به خاطر وجود این امتیاز، مورد استقبال دانشجویان بین المللی قرار گرفته و هر ساله بسیاری از آن ها آلمان را به عنوان مقصدی مناسب برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می کنند. 
دانشجویانی که به تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی می‌پردازند تنها 250 یورو را بابت انجام کارهای اداری و خدمات دانشجویی پرداخت خواهند کرد. هزینه آموزش در دانشگاه های خصوصی این کشور اندکی بالا بوده و می‌تواند از 2000 تا 20،000 یورو در سال متغیر باشد. البته ذکر این نکته الزامی است که کیفیت آموزش در هر دو نوع دانشگاه بسیار مطلوب بوده و تفاوتی از این لحاظ میان آن ها وجود ندارد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های دندانپزشکی در کشور آلمان

تحصیل به صورت رایگان را می‌توان یکی از مهم ترین عوامل برای مهاجرت به آلمان دانست. دانشجویان خارجی امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه های متنوعی را خواهند داشت. آن ها می‌توانند با هر نژاد و ملیتی درخواست بورس را داشته و به صورت یکسان از تمامی امکانات برخوردار شوند. اخذ بورس و کمک هزینه نیازمند رعایت قوانین و شرایط مشخصی است که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    داشتن معدل بالا
•    توصیه نامه از اساتید
•    مهارت در زبان آلمانی
•    انجام فعالیت های علمی پژوهشی

برخی از مهم ترین بورسیه هایی که از طریق بنیادهای مختلف در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند به شرح زیر است:
•    بورسیه هانریش بل
•    بورسیه سازمان DAAD
•    بورسیه گوته
•    بورسیه DEUTHSCHLANDSTIPENDIUM

ویزای همراه برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

یکی از مهم ترین دغدغه متقاضیان پس از یادگیری زبان، امکان همراهی خانواده در زمان اقامت و تحصیل در کشور مورد نظر است. دانشجویان بین المللی رشته دندانپزشکی این فرصت را خواهند داشت تا طی شرایطی خاص جهت اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود اقدام کنند. اصلی ترین مدرکی که در زمان درخواست این نوع ویزا نیاز است به شرح زیر خواهد بود:
•    مدارک هویتی همسر و فرزند
•    گذرنامه معتبر همسر و فرزند
•    سند ازدواج
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    گواهی تأیید محل اقامت مناسب برای خانواده
•    گواهی عدم سابقه کیفری
•    ارائه مدرک زبان همسر (حداقل سطح A2)

کار دندانپزشکان در آلمان

وضعیت کار دندانپزشکان در کشور آلمان

پزشکان و دندانپزشکان جزو پردرآمدترین مشاغل در تمام دنیا هستند. داشتن مدرک این رشته از دانشگاه های آلمان هم شانس اشتغال فارغ التحصیلان را بالا برده و هم میزان حقوق دریافتی آن ها را افزایش می‌دهد. دندانپزشکان در این کشور معمولاً در هر ماه بین 3000 تا 6000 یورو درآمد خواهند داشت.

مزایا و معایب تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

علاوه بر وجود امکانات آموزشی بی نظیر، فرصت های شغلی متعددی برای فارغ التحصیلان این کشور وجود دارد. امنیت کشور آلمان باعث شده تا دانشجویان و خانواده هایشان در زمان تحصیل دچار نگرانی و اضطراب نشوند. فارغ التحصیلان می‌توانند در صورت یافتن کار اقامت دائم و سپس شهروندی را دریافت کنند. با تحصیل در آلمان امکان تحصیل کم هزینه و رایگان را خواهید داشت.

شاید بتوان گفت یادگیری زبان یکی از معایب تحصیل دندانپزشکی در این کشور باشد؛ چرا که حتی در صورت تحصیل به زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با مردم به آن نیاز است. برخی از دانشگاه های این کشور امکان دادن خوابگاه به دانشجویان بین المللی را ندارند. دوری از خانواده و سازگاری با فرهنگ جدید نیز از جمله چالش هایی است که دانشجویان با آن روبه‌رو خواهند شد.

سخن آخر

تحصیل دندانپزشکی در آلمان می‌تواند فرصتی بی نظیر برای متقاضیان ایرانی باشد. مدرک اخذ شده از این کشور در ایران و سایر کشورها به رسمیت شناخته می شود. اکثر دانشگاه های این کشور هر ساله در میان بهترین دانشگاه های دنیا قرار می‌گیرند. دانشجویان بین المللی امکان همراهی خانواده را در طول مدت اقامت در این کشور خواهند داشت. چنان چه شما عزیزان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید با کارشناسان مجرب موسسه در ارتباط بوده و از خدمات مشاوره آن ها برخوردار شوید.